Ukraina

+3
PM
Tony Moore
Puckad
7 posters

Gå ner

Ukraina  Empty Ukraina

Inlägg av Puckad lör 26 feb 2022, 09:26

Landningsplats för inlägg som inte har något med hockey att göra.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 9511

Till överst på sidan Gå ner

Ukraina  Empty Sv: Ukraina

Inlägg av Tony Moore lör 26 feb 2022, 09:35

Ukrainas president talar till det ryska folket igår 24/2

https://www.youtube.com/watch?v=p-zilnPtZ2M
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 5153

http://www.luleahockey.se/

Inlägg av PM lör 26 feb 2022, 14:38

Några länkar för den intresserade och vill följa det senaste i konflikten

https://cornucopia.se/

https://twitter.com/oplatsen?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp%7Ctwgr%5Eauthor

https://twitter.com/Jagarchefen?ref_src=twsrc%5Egoogle%7Ctwcamp%5Eserp%7Ctwgr%5Eauthor

Ganska sansade analyser och sen är det frivilligt att knappa sig vidare!

Slava Ukraini

PM

Antal inlägg : 1643

Tony Moore likes this post

Inlägg av Tony Moore lör 26 feb 2022, 15:05

Jag förordar naturligtvis kraftig källkritik men tänk på att president Volodymyr Zelenskij själv är jude.. Med tanke på putins "förklaring" varför man invaderar Ukraina. #StandWithUkraine
Tony Moore
Tony Moore

Inlägg av Tony Moore lör 26 feb 2022, 15:42

#StandWithUkraine
Tony Moore
Tony Moore

PM likes this post

Inlägg av Dustin sön 27 feb 2022, 19:02

Dustin

Antal inlägg : 3598

Inlägg av MickkeJ sön 27 feb 2022, 22:45

Och här är översättningen Very Happy

Efter Rysslands attack mot Ukraina krävde schweizisk ishockey tillsammans med andra medlemsförbund vid IIHF omedelbara och långtgående konsekvenser för Ryssland och Vitryssland.

Den 24 februari inledde den ryska regeringen ett krig genom att attackera Ukraina. Attacken står i fullständig motsägelse till den olympiska rörelsens värderingar, som är engagerad i fred, förståelse och solidaritet mellan länder och folk. Med sitt agerande bryter Ryssland den olympiska vapenvilan, som antogs som en resolution av FN:s generalförsamling den 2 december 2021 av 173 medlemsländer.

Schweizisk ishockey fördömer starkt Rysslands agerande. Swiss Ice Hockeys tankar går till den ukrainska ishockeyfamiljen och alla i Ukraina i denna svåra situation. Tillsammans med andra medlemsförbund har Swiss Ice Hockey lämnat in en ansökan till det internationella ishockeyförbundet IIHF, där det krävs omedelbara och långtgående konsekvenser och sanktioner mot Ryssland och Vitryssland – som stödjer den ryska regeringen i deras agerande. Ansökan till IIHF-rådet kräver bland annat att de ryska och vitryska ishockeyförbunden omedelbart utesluts som medlemmar i IIHF och att U20-VM i december 2022 i Novosibirsk och A-VM i maj 2023 i St Petersburg. Dessutom kräver de undertecknande medlemsförbunden att alla tjänstemän med ryskt eller vitryskt medborgarskap omedelbart utesluts från alla officiella kontor och kommittéer inom IIHF och att samarbetet med Continental Hockey League KHL omedelbart avslutas.

Schweizisk ishockey har också beslutat att seniora herrlandslaget inte ska resa till Ryssland och spela en vänskapsmatch mot Ryssland som en del av VM-förberedelserna nästa vår – tvärtemot den ursprungliga planen
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2717

Inlägg av Jokerman ll ons 02 mar 2022, 08:21

KRÖNIKA

Putin tycks ha missbedömt kraften i människors längtan efter frihet och demokrati.

Snön smälter. Det droppar från brotaket. Våren är i antågande. Pandemin är på väg att fasas ut, bli en endemi. Vi kan försiktigt börja planera framtiden igen. Jublet stiger i min 70-plussiga kropp, men kommer inte längre än till magsäcken där alla nerver bor.

Det svider.

Ryssland har invaderat Ukraina och den som lägger sig i, hotas med kärnvapen. Egentligen är det inte Ryssland. Angriparen är, sägs det, en ganska ensam man, förskansad i en bunker, livrädd att smittas av covid.

Putin säger att han gått in i Ukraina för att befria folket från en regering bestående av nazister och narkomaner. De ryska soldaterna måtte förvånas över att dessa förtryckta människor beskjuter och flyr sina räddare. Varför kommer dom inte med blommor och champagne? Är vi lurade? Tänk om de med den insikten lägger ner vapnen och sticker hem. Eller hoppar av. Till Ukraina.

Lyssnar på radions P1 där en kvinna berättar om hur polisen i mörker och uppenbar risk att träffas av drönarattacker evakuerat en busslast skräckslagna barn från ett barnhem i Ukraina till säkerhet i Polen. Gråt inte, var inte rädda, ni får det bra, tröstar polisen och säger till sist. Vi har bara en önskan, be för oss och för Ukraina så att ni kan komma tillbaka och bo i vårt fantastiska land.

Och jag gråter.

Bilder på rädda gråtande barn, den unge mannen i kamouflagekläder som ligger död i en lastbil, den blodiga sorgsna ukrainska kvinnan som står gråtande och ser sitt hus brinna ner. Varför? Vem kan vara så ond?, undrar hon.

Det kunde vara vi. Våra kvinnor, barn, barnbarn, söner och män, tänker jag och känner förtröstan i att ryska folket inte gillar det som pågår.

De vill inte skicka sina unga söner, män och familjefäder i döden för att uppfylla Putins drömmar att bli en manlig Katarina den stora. Protesterna växer på gatorna i Moskva och andra städer. Demonstranterna kastas i fängelse, men nya ansluter sig och till sist, när protesterna mot krig toppas med umbäranden och infrusen lyx på grund av omvärldens starka ekonomiska sanktioner, faller Putin.

Tror expertisen.

Människors inneboende kampvilja för frihet och demokrati är en underskattad kraft.

Hårda ekonomiska sanktioner mot Ryssland lär också drabba oss. Kanske blir vi varse att uppoffringarna under Coronapandemin bara var en förövning. Vilken lycka då att vi går mot vår och sommar.

En sak till; undrar om Jimmie Åkesson fortfarande inte kan välja mellan Putin och Biden?

Birgitta Pettersson PT
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 703

Inlägg av Jokerman ll tor 03 mar 2022, 09:52

KOLUMNEN.

Vem skulle du vilja vara om det var ditt land som invaderades?

Många imponeras av ukrainarnas mod och solidaritet.

Hur står det till med din egen?

Dagen efter Rysslands storskaliga angrepp på Ukraina publicerade DN en skarp betraktelse signerad Maciej Zaremba. Kriget, skrev Zaremba, ”kommer inte att avgöras av stridsvagnar. Eller ens i Ukraina. Det kommer att avgöras av dig och mig, av vanliga svenskar, tyskar och fransmän. I våra själar, magar och nerver, i köken och i vardagsrummen. Det vet Vladimir Putin. Och det är därför som han tror sig kunna vinna.”

I Putins ögon, fortsätter Zaremba, är vi i väst bortskämda. Ett folk ”som vet priset på allt men värdet av ingenting: hjälplöst beroende av tempererade lokaler, fulla butikshyllor och i övrigt korrumperade av en narcissistisk idé om frihet.”

Men viktigare än vilka vi är i Putins ögon är väl vilka vi är i våra egna. Vad spegelbilden visar och vad vi skulle vilja att den visade. Vi styr inte våra känslor, men vi styr vårt beteende. Reptilhjärnan har vi med oss sedan våra dagar på savannen men vi kan tänka längre än våra primitiva kamp- eller flyktinstinkter. Beslutsamhet är ett medvetet, modigt val. Undfallenhet eller flykt en instinkt.

Mod är inte frånvaro av rädsla – utan att göra något även om man är rädd. Den som inte är mörkrädd och går in i ett mörkt rum är inte modig. Det är däremot den mörkrädde som gör samma sak.

Säkert har alla i Ukraina varit livrädda. Risken att dödas är påtaglig och reell. En särskilt stor risk löper president Volodymyr Zelenskyj, som trots att han står överst på Putins dödslista ändå har valt att stanna.

Modiga är också de civila som sitter och gör molotovcocktails. De ukrainska kvinnor och män som reser tillbaka från ett relativt sett bekvämt liv i utlandet och med bestämda steg passerar gränsen för att bistå i kampen.

Vem skulle du vilja vara om det var ditt land som invaderades?

Den som tänker: förvisso gillar jag mitt land, vår självständighet och vår demokrati – men någon annan får ta den där fajten så kan jag resa hem igen när kriget är över?

Eller vill du vara den som tänker: jag dör hellre än lever vidare under Putins stövelklack? Och jag kan inte ställa mig vid sidan av en strid som omöjligt kan vinnas om vi inte kämpar tillsammans?

Om frågorna känns hypotetiska finns andra mer närliggande att besvara. Vill du vara den som förvisso tycker att kriget är hemskt, men som samtidigt inte står ut med tanken på en skenande elräkning och att krypa till sängs i en kall lägenhet? Som tycker att Putin är förskräcklig men som inte är beredd att offra några egna bekvämligheter för att strypa inflödet till den ryska krigskassan?

På kollektiv nivå har väst levererat en häpnadsväckande enighet. Putin ville så split. Och det som växte var samstämmighet, beslutsamhet och handlingskraft. Invasionen var historisk. Men det var också det politiska svaret från EU och väst.

Efter en del krumbuktande fattade Sveriges riksdag beslut om att exportera vapen till Ukraina (även om jag tycker att det var deppigt att det från regeringen motiverades med det svenska säkerhetsläget – inte med att det var moraliskt rätt). Tyskland har tagit ännu större steg. De inbäddade hoten från Putin om att använda kärnvapen mot alla som blandar sig i kriget visar ännu mer på värdet av begreppet tillsammans. Om det är många länder, snarare än ett eller ett fåtal, som skickar vapen – vad ska Putin göra då?

Kärnvapenbomba oss alla?

Runt om i EU har heliga kor slaktats och ballonger med finfina fraser punkterats. Alla EU-länder – vissa mer, andra mindre – har tagit nationella risker med att sätta hårt mot hårt. Ändå har de gjort det.

Det är stort.

Och frågan om ett svenskt Natomedlemskap får väl nu anses vara avgjord. Vladimir Putin har på en vecka gjort mer för en svensk ansökan än decennier av debatt. Nu kan ingen rimligtvis tro att ensam (eller alliansfri som den svenska ensamheten brukar kallas) är stark.

Vi hänger ihop.

Allt hänger ihop.

I  det lilla, såväl som i det stora. Mitt i min förtvivlan över kriget ger ändå detta hopp. Kanske rymmer den nya världsordning som vi alla fruktar också ett svar om en ny vilja att ta sitt individuella ansvar längre. In i den gemenskap, den flock, som vi är ingenting utan.

Så när det blir dags för din tonåring att göra eller inte göra värnplikten så tycker jag att du som förälder inte ska ställa frågan om vad ditt barn vill eller inte – utan om hon eller han vill ha ett försvar eller inte. Alla som svarar att jo, ett försvar är nog bra, bör känna den moraliska förpliktelsen att ställa sig till förfogande. Om man sedan inte blir utvald har man ändå gjort vad man kunnat.

Och jag tänker att ett litet steg ändå är taget om vi inser att var och en kan göra något litet, litet för Ukraina, Europa och resten av världen genom att inte gnälla över hur sanktioner och motsanktioner slår mot oss personligen.

Genom att visa tålamod och genom att inse att våra yttepyttiga offer inte står i proportion till dem som ukrainarna tvingas till. Och att det därför skulle vara just bortskämt att klaga över att det är kallt hemma, skralt med den ena eller andra varan på butikshyllan eller att börsen faller.

Hanne Kjöller DN
hanne.kjoller@outlook.com
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 703

Inlägg av Tony Moore lör 12 mar 2022, 11:16

Tony Moore
Tony Moore

Inlägg av tibet mån 28 mar 2022, 19:49

Eventuellt toppmöte på g mellan Ryssland och Ukraina. Gissningsvis så är nog Putin med anhang rätt less på den situation som Ryssland har hamnat i. Ukrainarna är nog rätt less dom med. Så båda sidor kan nog tänka sig att försöka hitta en väg ut ur detta elände. Jag tror och hoppas att ett avtal kan vara påskrivet innan 1:a maj. Konsekvenserna av detta krig är för stora för att det ska kunna fortsätta nå mycket längre. Ge oss lite fred i världen tack! Återuppbygg Ukraina och låt nationen läka. Allt det onödiga mänskliga lidandet. Vansinnigt!
tibet
tibet

Antal inlägg : 1179

LulefanGBG likes this post

Inlägg av Tony Moore lör 30 apr 2022, 11:39

Svenskt Stål (Hardox) skyddar Ukraina, #slavaukraini
Tony Moore
Tony Moore