SHL och Kvalseriens utformning

+42
Sir Prozac
KaptenBlodskelett
Qirren
Micke80
zamboni
LuleåWinston
Norlin
Tigerman
icemask
Ingemar
FruktHamster
Redbear
BodenSwe
knutten
Rönken
pingu
Kagen
#96
belliz
Huselius1
Urken
Bamsefar
delphi
Old Brooklyn
hokkzorz
Bilderberg
Slapshot
Mange
LulefanGBG
Johan__
Snikne Ville
Lars158
Zeb Macahan
Tony Moore
Lajon
Myrman
Högljudd
Salle
Dave Rock
Beast.
Sven Savage
MickkeJ
46 posters

Sida 1 av 8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Gå ner

Hur många lag vill du se i Elitserien?

Färre än tolv
 
Tolv lag
 
Fjorton lag
 
Sexton lag
 
Fler än sexton
 
Skulle hellre se att en Europaliga växer fram och att Elitserien skrotas
 
 
 
Resultat

SHL och Kvalseriens utformning Empty SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av MickkeJ lör 21 jan 2012, 17:51

Den ständiga frågan; ska Elitserien utökas till 14 (eller 16) lag? Jag tycker då vi ska ha 14 lag som möter varandra 4 gånger. Mer rättvist på alla sätt. Aftonbladets Mats Wennerholm skriver ett blogginlägg om just detta där han kritiserar ES-lagen för att vara fega och bakåtsträvande. Jag håller med. Med fler lag utökas intresset till fler städer och 14 lag gånger 52 matcher skulle totalt sett ge fler ES-matcher (364 stycken) mot för nuvarande 330 matcher per säsong, inte inräknat slutspel eller kvalspel. I och med fler matcher borde möjligheten till att förhandla sig till mer TV-pengar finnas.

Här är mitt förslag till utformning:
14 lag som spelar 52 matcher var. 8 första till slutspel så klart, 1:an får välja mellan 5-8 och sen tvåan och så vidare precis som det är nu.

Lag 9-14 spelar ett förkval till kvalserien (detta pågår samtidigt som 4-7 i Allsvenskan spelar sitt playoff till kvalserien). Lag 9 möter lag 14, Lag 10 möter 13 och lag 11 möter 12:an i en serie med bäst av 7 matcher. De tre förlorarna går till kvalserien tillsammans med vinnaren från allsvenskans playoff samt 2:an och 3:an från Allsvenskan.

1:an i Allsvenskan går direkt upp för att skapa lite förnyelse i ES varje år.

I och med detta har vi 6 lag i kvalserien precis som tidigare som får kämpa om två platser i nästa års Elitserie. Minst ett ES-lag kommer varje år åka ur vilket också det ger lite mer spänning.

Vad tycker ni? Antar att ES-lagen aldrig skulle gå med på detta eftersom det innebär en ökad risk för dom.
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Sven Savage sön 22 jan 2012, 15:15

Jag tycker som du! Sannolikt är vi överens med 95% av hockey-Sverige. Men Warulfven speciellt stoppar utvecklingen, kretinerna.

Ser man på Allsvenskans lag kan man t o m, tänka sig att vi går direkt till 16 lag. Det finns hallar, publikintresse och kompetenta lag nog för det.

Då skulle vi få 15x4=60 matcher i elitserien. Inga problem att orka med det om vi skippar 2 av de 3 usla uppehållen vi har för Vodkakupperna som alla skiter i. Ett uppehåll kan vara kvar, runt jul-nyår, och då finns där plats för ett Europaslutspel:-)

Delvis analogt med ditt förslag:
1-8 till slutspel.
9-10 spelslut
11-14 kval om tre platser i nästa års elitserie
15-16 flyttas ned

och lag 1-2 från allsvenskan flyttas upp.

När det gäller kvalet kan man tänka sig att lag 11-14 från Elitserien plus lag 3-6 från Allsvenskan fightas om tre platser men gärna differentierat. Kanske lag 13-14 fick börja med utslagsmatcher mot lag 5-6 från allsvenskan och att de två vinnarna tillsammans med lag 11-12 och lag 3-4 sedan fick spela en serie där 3/6 lag tar en elitserieplats:-)

Skulle kunna bli en lustiger dans när alltid två lag åker ur och faktiskt hela sex lag KAN åka ur;-)

Sven Savage
Sven Savage

Antal inlägg : 678
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av MickkeJ sön 22 jan 2012, 15:27

Tycker det kan bli lite väl hastigt att gå till 16 lag direkt, kanske om några år men att man börjar med 14 lag.
Ett alternativ till mitt förslag är ju att 1:an i AS inte går direkt upp utan bara till kvalserien och att man då antingen spelar kvalserien med sju lag som kämpar om tre platser eller att bara 1:an och 2:an från AS går direkt till kvalet medans 3-6 får spela playoff om en kvalserieplats vilket då skulle ge 6 lag i kvalserien.
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Sven Savage sön 22 jan 2012, 16:12

Vi är säkert på väg till en utökning och då blir det nog som du säger: 14 lag och inte 16. Detta för att pengarna till hockeyligans elitserielag skall minskas till 1/14 från 1/12 isf till 1/16 per lag.

i princip handlar det om minskade pengar från 8,33% till 7,14% och följde man mitt förslag skulle det ytterligare sjunka till 6,25%.

Det är nog för magstarkt för Warulfvens kassörer och de övriga.

Samtidigt har vi möjligheten att vodkakupperna äntligen läggs ned. Då betyder det att 3-4 veckor frigörs för eventuell elitseriehockey.

Och om man med 14 lag går över till 2 borta 2 hemma per motståndare har vi sedan 52 matcher i serien, jämfört med 55 idag med 4,5 match mot varje motståndare.

Det betyder att kassörerna får räkna bort intänkter från 1,5 hemmamatch per säsong, vilket ytterligare tömmer ur klubbkassorna.

I belysning av det - minskade intäkter från TV-avtalen och minskade intäkter från 26 isf 27,5 hemmamatcher - men ytterligare veckor för elitseriehockey (om vodkan skrotas) finns ändå en möjlighet att gå direkt till 16 lag. Det betyder ju isf intänkter från ytterligare fyra hemmamatcher.

Jag tror det vore bra, men samtidigt törs man nog inte gå direkt till 16 tyvärr.

Finns det fyra ytterligare lag som skulle kunna spela i en elitserie?

Ja, det tror jag.

Vi har både Mora och Leksand. Dessutom både Rögle och Malmö. Och för närvarande knackar Örebro starkt på, följt av Karlskoga. Västerås tänkbart snart. Och jag tror att Uppsala snart har ett starkt Almtuna uppe i elitserien.

Helt klart finns det lag som skulle platsa för en 16 lags elitserie. Men gissningsvis blir det förstås 14 först.
Sven Savage
Sven Savage

Antal inlägg : 678
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Beast. mån 23 jan 2012, 13:01

Jag tycker inte alls om tanken att något lag automatiskt ska åka ur Elitserien. Tycker snarare att det borde vara svårare att åka ur, eller iaf som det är idag. Eftersom serien är så jämn så känns det mer som otur eller slump ifall ett lag skulle åka ur eller inte och det skulle ju såklart vara en katastrof för den föreningen som drabbas.

Som tabellen ser ut nu t ex så skulle det isåfall handla om 2 ynka poäng mellan att spela slutspel och att spela Allsvenskan nästa år. Då handlar det inte om att det ena laget är avgjort mycket sämre än det andra och det är inget bra förslag om man vill bygga en stark och stabil Elitserie av hög kvalitet ifall bra hockeylag åker upp och ner ur högsta serien titt som tätt. Spelar man däremot en kvalserie och inte lyckas hålla sig kvar där så är det en helt annan sak
Beast.
Beast.

Antal inlägg : 2040
Join date : 12-01-23
Age : 37
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av MickkeJ mån 23 jan 2012, 18:16

Mmm, kan faktiskt hålla med dig där Beast. Jag kvarstår vid mitt ursprungliga förslag men tre lag från ES möter 1:an och 2:an från AS plus vinnaren i playoffserien mellan lag 3-6. Dessa sex lag kämpar om tre platser, det kan bli så att alla ES-lagen blir kvar men inte säkert.
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Dave Rock mån 23 jan 2012, 21:25

Jag röstar för 16 lag som möter varann 4 ggr var under säsongen. Det skulle bli roligare om man får lite mer varierat motstånd.
Enda nackdelen är väl då att vi får en match mindre per säsong mot Djurgårn och Skaik, som ju annars är lite extra roliga matcher.
Dave Rock
Dave Rock

Antal inlägg : 2042
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Dave Rock tis 24 jan 2012, 23:38

Fördelen med att lag åker ut automatiskt ur ES och att lag då automatiskt går upp är att, då blir det inte lika svårt att ta sig tillbaka. Men jag är ändå väldigt kluven till det. Möjligtvis att det lag som kommer sist åker ur direkt och det lag som vinner AS går upp direkt.

Sedan borde absolut Cuperna skrotas, eller åtminstone göras om.
Man kanske kan gör ett "EM" där dom 10 bästa lagen i Europa spelar EM. Man går helt enkelt efter världsrankingen.

Sedan kan dom spela back to back matcher ett par ggr under säsongen. Det skulle ge 9 hemma matcher totalt hemma. Det är mer än man har idag.
Man kanske får någon fredag/lördag här och där. Samt kan ES ha ett uppehåll under JVM. Där kan ju även A-lagen leka lite EM.

Eventuellt om 10 lag är för mycket kan man ha 8 lag vilket ger 7 hemma matcher vilket även det är mer än dom har idag.

Lag 1 och 2 spelar final. Finalen kan man ha inför VM. Övriga lag har spelat klart i EM.

Dave Rock
Dave Rock

Antal inlägg : 2042
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av MickkeJ ons 25 jan 2012, 00:15

Dave Rock skrev:
Sedan borde absolut Cuperna skrotas, eller åtminstone göras om.
Man kanske kan gör ett "EM" där dom 10 bästa lagen i Europa spelar EM. Man går helt enkelt efter världsrankingen.

Sedan kan dom spela back to back matcher ett par ggr under säsongen. Det skulle ge 9 hemma matcher totalt hemma. Det är mer än man har idag.
Man kanske får någon fredag/lördag här och där. Samt kan ES ha ett uppehåll under JVM. Där kan ju även A-lagen leka lite EM.

Eventuellt om 10 lag är för mycket kan man ha 8 lag vilket ger 7 hemma matcher vilket även det är mer än dom har idag.

Lag 1 och 2 spelar final. Finalen kan man ha inför VM. Övriga lag har spelat klart i EM.
Svårt att bara klämma in två matcher så där under en helg, laget ska ju ta sig dit och åtminstone få träna ihop sig lite.

Eller så lägger man till två lag typ Schweiz och Österrike/Tyskland/Slovakien för att på så sätt få sex lag. Spela bara tre turneringar per säsong varav en efter säsongen är slut som upptakt inför VM.
Låt två lag arrangera varje turnering typ Sverige/Finland ihop, Ryssland/Tjeckien ihop och Schweiz+Österrike/Tyskland/Slovakien för att sprida ut matcherna lite grann.
Ska man ändå göra ett tio-fjorton dagar långt ES-uppehåll kan man lika gärna spela fem matcher per lag istället för tre, ta bara ut en lite bredare trupp så alla inte behöver spela alla matcher. Två uppehåll under säsongen är lagom.
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Hockeyligan diskuterar att införa "fallskärm" för det lag som åker ur Elitserien

Inlägg av Salle lör 18 feb 2012, 14:42

Hockey­ligan funderar på att införa en kudde/fallskärm och eventuellt dela liga­bidraget mellan det lag som går upp och det lag som åker ur elitserien.

Så funkar det i dag:

Varje elitserieklubb får 26 miljoner kronor i ligabidrag varje säsong.

Pengar som kommer från tv-rättigheter, Hockeyligans centrala sponsorer och en gemensam försäljning av isreklam samt intäkter från hockeyligan.se.

Så kan det fungera i framtiden:

Den klubb som åker ur serien får 6,5 miljoner kronor som en fallskärm av Hockeyligan. Den klubb som tar steget upp, som Växjö gjorde i april 2011, får 19,5 miljoner kronor. En fördelning på 75–25.



http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/elitserien/article14393742.ab



Knappast att det är en tillfällighet att detta diskuteras nu när "storheter" som DIF o LHC ligger där nere va? Tror aldrig denna diskussion kommit upp om tex Växjö o Timrå varit avhängda.. Eller vad tror ni?

Men ett sådant stort jävla beslut kan de ju inte klappa igenom förän innan säsongen iaf väl.


Sen skriver Wennerholm en jääävligt bra text angående detta... Håller med till fullo. Kasst jävla förslag. Det tkr jag inte bara för att vi ligger där vi ligger. Jag skulle inte vilja ha 6-7 miljoners extra gentemot allsvenska konkurrenter om Luleå åker ner i framtiden. Skulle bara kännas pinsamt... Och om Leksand, Örebro eller Malmö till exempel kämpar sig upp.. Så ska dom ju fan inte ha mindre pengar än några andra. Låter ju helt sjukt, bara för att de är nya liksom? De är ju likförbannat kvalificerade. Detta är ju ett steg mot en stängd lika.. och det vill jag aldrig någonsin se att elitserien blir.

Wennerholms tankar nedan..

En nykomling som tar sig upp i elitserien, ska indirekt ”sponsra” det lag som åker ur med 6,5 miljoner.

Vad jag tycker om förslaget?

Att det stinker.

Som jag ser det är det här bara ytterligare ett steg mot att skapa en skyddad verkstad för elitserielagen.

Ett steg mot en stängd liga, där man drar igen dörren för de som jobbar stenhårt för att ta sig upp.

Det är väl för i h-e varje elitserielags egen skyldighet att bygga upp en buffert som räcker för att överleva ett år eller två i allsvenskan.

Som exempelvis att själva lägga undan 25 procent av de 26 miljoner man får centralt från Hockeyligan varje år.
Fickorna tomma

Problemet är att nästan inga gör det.

Miljonerna kastas istället bort på panikvärvningar när de nedre strecken närmar sig. Och slutar säsongen med nedflyttning står det aktuella laget med fickorna tomma.

Det här förslaget kommer inte heller att lösa det problemet om jag känner mina hockeyledare rätt.
Viktigast av allt: Lika för alla

Effekten kommer att bli att de kommer göra sig av med de här 6,5 ”säkrade” miljonerna också och ta ut dem i förskott när kvalspöket väcker dem om nätterna.

Och stå där på noll ändå vid eventuellt allsvenskt spel, medan någon avdankad slovak eller kanadensare kan skratta hela vägen till banken.

Men viktigast av allt:

Det är sport vi talar om.

Fair play.

Lika villkor.

Då ska inte en nykomling tvingas få sämre förutsättningar än de andra lagen i elitserien.

Då ska inte ett nedflyttat elitserielag ha 6,5 gratismiljoner jämfört med sina allsvenska konkurrenter.

Som sagt.

Det stinker.


Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Högljudd lör 18 feb 2012, 15:52

Salle, visst har detta plötsligt dykt upp nu när "stora" lag känner av att de inte är odödliga men myntet har 2 sidor.

En av anledningarna till att Loob mfl vill mer eller mindre stänga ES och sätta käppar i hjulet för en utökning till 14 lag är att åker man ner ställs hela föreningen på pottkanten och massor av folk förlorar jobbet.
Med denna fallskärm lindras fallet och det i sin tur kan få utökningsobenägna att vekna och vi får en 14-lags serie.

En annan aspekt är att ES i sin nuvarande väldigt attraktiva form och utveckling till en jämn och spännande serie har gjorts under många år med stora arbets- och ekonomiska insatser av ES-medlemmarna.
Till detta finrum kommer uppflyttade AS-lag utan att hjälpt till utan sätter sig vid dukat bord och låter sig väl smaka.

Intressant att Örebro håller med om att förslaget är ok så helt fel kanske det inte är, har själv inte beslutat mig vad jag tycker utan vill höra mera innan jag bestämmer mig.
Högljudd
Högljudd

Antal inlägg : 1010
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Sven Savage lör 18 feb 2012, 17:01

Sp jävla typiskt. Jag vägrar acceptera allt jävla dravel som framförs av "moderna marknadsinriktade fläskkotlettskammade övermygliga nissar" som påståt sig tala för hockey.

Dt finns bara en sak att säga. I sport måste sportsliga regler gälla. en grundläggande sådan stavas rättvisa.

Det här är icke rättvist utan ett typiskt exempel på vad myglare och nissar som inte vet hur många perioder man spelar i en hockeymatch hittar på.

Vägra Warulfven och de andra mygelnissarna!
Sven Savage
Sven Savage

Antal inlägg : 678
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Beast. lör 18 feb 2012, 17:23

Samma regler ska givetvis gälla för alla. Ett förslag som är helt orimligt och orättvist på alla sätt

Men det är klart. Nu när "storklubbar" är på väg att åka ur så får man panik och försöker med desperata medel fuska och skriva om reglement så att dessa rika storklubbarna kan få ännu mer pengar att röra sig med.

Föga oväntat tyckte pajas nr 1 Tomas Ros att detta var en LYSANDE idé
Beast.
Beast.

Antal inlägg : 2040
Join date : 12-01-23
Age : 37
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Myrman lör 18 feb 2012, 21:59

Man behöver se över hela elitserien. Kanske hela seriesystemet.
Det var bättre förr! Det står jag banne mig för!
Myrman
Myrman

Antal inlägg : 4612
Join date : 12-01-21
Ort : Norra BD

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Lajon lör 18 feb 2012, 22:19

Ingen fara.... skulle DIF ramla ur så blir det 14 lag i elitserien direkt
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4347
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Tony Moore lör 18 feb 2012, 22:29

Har alltid vurmat för 14 eller ännu bättre 16 lag i es. Det finns förutsättningar i dagens komersialserade värld, vi har ex. Västerås, Örebro, Malmö, Uppsala, Umeå, hmmm Leksand/Mora som kan härbergera es-lag. Ex med 16 lag, dom 6 första till slutspel, 7-12 spelar bäst av 3 så 2 blir kvar till slutspel. 13-14 kvalserie mot lag 3-6 från HA (den har man gjort om till en norr och söder för att få ned resekostnaderna, läs hjälpa norrlagen..) om 2 platser till nästa års es. Lag 15-16 i es åker ur. Es spelas i 60 omgångar, 2 hemma, 2 borta. Lag 1-2 från HA=direktkvalificerade till nästa års es!
Voila, garanterat succé, detta bjuder jag så gärna på!
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7457
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Salle lör 18 feb 2012, 22:32

Har också en lång tid hoppats på utökning av ligan....

Skulle skapa en ännu större spridning på intresset för härliga elitserien.

Det här med 5 matcher mot varandra skulle också försvinna, vilket känns orättvist då man får möta vissa extra hemma o vissa extra borta.
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Dave Rock lör 18 feb 2012, 22:34

Fråga: Hade denna "fallskärm" kommit om det var Timrå och Luleå som låg på kvalplats?
Svaret: NEJ finns inte en chans....

Enda anledningen till att det är kommer upp är för att "stor" lag som Dif och Lhc slåss där nere....

Inför 14 lag till nästa säsong och året efter 16...Vad är problemet????
Dave Rock
Dave Rock

Antal inlägg : 2042
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Tony Moore lör 18 feb 2012, 22:43

Mycket med min poäng är att det INTE innebär ekonomisk katastrof att åka ur, det är relativt lätt att kunna ta sej tillbaks omgående och då kanske vi får en offensivare es och mer "satsa-på-egna-produkter". Samtidigt behåller vi vår svenska tradition med upp och nedflyttning, det är trots allt en nerv i systemet samt att "Åshöjdens BK" ska kunna ske. Jag glömde en viktig faktor i es, inget lag ska "ha spelat färdigt" som nu lag 9-10, DET är ekonomiskt/sportsligt vansinne!
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7457
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av MickkeJ sön 19 feb 2012, 11:56

Såg någon bloggare som la fram som förslag att alla ES-klubbar kunde lägga undan typ 0,5 - 1 Miljon varje år av de 26 mille de får i TV-pengar till en gemensam pott som skulle gå till det ES-lag som eventuellt åker ur. Allt för att mildra den ekonomiska smällen. Känns som ett bättre förslag än att pengarna ska tas av ett AS-laget som går upp.
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Zeb Macahan mån 27 feb 2012, 07:38

Ser att Sanny Lindström i FBK är den senaste i raden av spelare/ledare från "storklubbarna" att vilja göra om ES, han vill att bara ett lag ska riskera att åka ur. Tänk att såna här förslag råkar sammanfalla med att ett par av drakarna ligger pyrt till, mycket pyrt till.
Vänta bara om det ofattbara (för DIF-lovers) skulle inträffa att Djurgårn landar i kvalserien då jävlar blir det drag i Canal+ studion samt Rosens anhang om att ES definitivt borde förändras - och detta fort som fan.
Zeb Macahan
Zeb Macahan

Antal inlägg : 3287
Join date : 12-01-21
Age : 61
Ort : Kalix

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty jkjk

Inlägg av Salle tor 06 sep 2012, 14:46

Fan elitserien är het. Det skrivs spaltmeter överallt runt om på nätet inför premiären.

Detta trots avsaknaden av många lag som berör och trots att hockeyligan vägrar expandera till en serie bestående utav 14 lag eller varför inte till och med 16?

Tänk vilket intresse om även lag som..

Malmö
Leksand
Djurgården
Örebro (lite partisk, ja - Se LHF på gångavstånd vore fint) ÖSK åker ju ur Fotbollsallsvenskan i år. Tror hockeyn kommer vinna mkt på det - sponsorer publik osv.


..deltog


Ge med er nu klubbar. Kvaliteten kommer fan inte att sjunka! Intresset kommer öka och det kommer generera i fler miljoner än de ni förlorar av att dela ut centralkakan på fler lag än 12.

Kom igen! 16 lag - 60 matcher. 2x2 mot alla. Då får klubbarna in extra kosing där med pga antalet matcher!

Fler derbyn o fler klassiska möten blir det också. Vad funderar man ens på?
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Salle tor 06 sep 2012, 14:51

Om det skulle genomföras tror jag fan inte en Europaliga någonsin blir verklighet.

Hockeyligan måste se om sitt hus innan HUB tar över den svenska marknaden med en Europaliga. En liga bestående av 16 lag skulle helt klart gynna förutsättningarna att fortsätta bedriva en svensk toppliga i hockey. Är helt övertygad.
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Salle tor 06 sep 2012, 14:57

Västerås, Södertälje, Mora är lag jag också skulle möta i en svensk högstaliga.
Klassika lag med publikunderlag.

På längre sikt även Björklöven och Almtuna mfl mfl!
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Lars158 tor 06 sep 2012, 15:23

Salle skrev:Fan elitserien är het. Det skrivs spaltmeter överallt runt om på nätet inför premiären.

Detta trots avsaknaden av många lag som berör och trots att hockeyligan vägrar expandera till en serie bestående utav 14 lag eller varför inte till och med 16?

Tänk vilket intresse om även lag som..

Malmö
Leksand
Djurgården
Örebro (lite partisk, ja - Se LHF på gångavstånd vore fint) ÖSK åker ju ur Fotbollsallsvenskan i år. Tror hockeyn kommer vinna mkt på det - sponsorer publik osv.


..deltog


Ge med er nu klubbar. Kvaliteten kommer fan inte att sjunka! Intresset kommer öka och det kommer generera i fler miljoner än de ni förlorar av att dela ut centralkakan på fler lag än 12.

Kom igen! 16 lag - 60 matcher. 2x2 mot alla. Då får klubbarna in extra kosing där med pga antalet matcher!

Fler derbyn o fler klassiska möten blir det också. Vad funderar man ens på?
Ja alltså jag är ändå emot utökning. Jag tror som du skriver att ES skulle stärkas av utökning. Tv rättigheterna skulle stiga så mycket att varje ES lag utslaget skulle få mer kosing.

Men AS som intresset växt för enormt senaste åren och kanske redan i år kommer att få till sändningar av samtliga matcher via blandning mellan tv-sända och web-steamat.
Ryck upp dom lagen du skrev från AS till ES och du TOTALT DÖDAR AS.

Så för hockeyn stort i landet tycker jag det skulle vara hel galet att utöka ES. Du har ju klubbar som Bofors Mora Västerås mfl som ändå är hyffsade hockeyorter med intresse omkring sig på sina orter.
Försvagar du AS med att lyfta ur dom lag du skrev kommer man ju döda dessa orter hockeymässigt. För AS blir i total skugga av ES. Kommer inte finnas nåt tv-bolag som intresserar sig för en sån AS.
Sponsor tapp för resterna av AS. Publiktapp..

ES skulle stärkas av utökning men all hockey under den går direkt mot digerdöden. Dom ekonomiska skillnader som redan är enorma skulle bli astronomiska och det skulle aldrig bli lag som går mellan serierna som ju ändå blivit lite vanligare att det händer under senare år.

Jag är absolut motståndare till utökning av ES. Nu har vi 12+14 lag som har ett drag och ett media intresse kring sig i sverige. Utöka ES till 16 lag och du har bara 16 lag av media intresse kvar.

Lars158

Antal inlägg : 9704
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Salle tor 06 sep 2012, 15:26

Väldigt bra poäng där Lars. Du har helt rätt...

Men ponera att en europaliga blir verklighet pga att hockeyligan sitter lugna i båten...

Där snackar vi intressedödare. Ryck bort Frölunda, Färjestad, HV, Linköping, kanske Luleå? och några till som joinar en Europaliga. Hur kul blir det då att bli Svenska Mästare?

En stängd liga skulle det bli. Då har tex Västerås o Mora inget att nånsin komma upp till o möta de svenska bästa lagen. Nu lever dom åtminstonde på hoppet.

Svår balansgång. För breddhockeyn är nog 12 bättre. Men för en fortsatt konkurrenskraftig elitliga gentemot övriga europa, så krävs nog en utökning.

Allsvenskan skulle tappa publikdragarna, visst.. Men det är ju inte säkert att alla går upp.. Leksand kanske blir kvar? Kanske Malmö?

Sen fylls det på med kanske Björklöven, Vita Hästen, Mörrum, Skövde osv.. Som redan nu snittar runt 2000 på matcherna. Vid allsvenskt spel skulle intresset öka.

Hockeyallsvenskan som produkt står sig stark även utan de absoluta topperna, tror jag.. 16 lag i varje!



Senast ändrad av Salle den tor 06 sep 2012, 15:32, ändrad totalt 1 gång
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Lars158 tor 06 sep 2012, 15:30

Salle skrev:Väldigt bra poäng där Lars. Du har helt rätt...

Men ponera att en europaliga blir verklighet pga att hockeyligan sitter lugna i båten...

Där snackar vi intressedödare. Ryck bort Frölunda, Färjestad, HV, Linköping, kanske Luleå? och några till som joinar en Europaliga. Hur kul blir det då att bli Svenska Mästare?

Svår balansgång. För breddhockeyn är nog 12 bättre. Men för en fortsatt konkurrenskraftig elitliga gentemot övriga europa, så krävs nog en utökning.


Ja det är ju också att ha i beaktning.
Alltså jag håller med om allt du skrev Salle. Men körde mitt resonemang ur en annan synvinkel.

Lars158

Antal inlägg : 9704
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Salle tor 06 sep 2012, 15:33

Lars158 skrev:
Salle skrev:Väldigt bra poäng där Lars. Du har helt rätt...

Men ponera att en europaliga blir verklighet pga att hockeyligan sitter lugna i båten...

Där snackar vi intressedödare. Ryck bort Frölunda, Färjestad, HV, Linköping, kanske Luleå? och några till som joinar en Europaliga. Hur kul blir det då att bli Svenska Mästare?

Svår balansgång. För breddhockeyn är nog 12 bättre. Men för en fortsatt konkurrenskraftig elitliga gentemot övriga europa, så krävs nog en utökning.


Ja det är ju också att ha i beaktning.
Alltså jag håller med om allt du skrev Salle. Men körde mitt resonemang ur en annan synvinkel.

Jag håller med dig också! Men i slutändan tror jag att det skulle bli bra även med 32 elitlag i Sverige. Underlaget finns. Hockeyn är het!
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Antal lag i Elitserien

Inlägg av Salle tor 06 sep 2012, 15:39

Hur många lag vill du att Elitserien i ishockey består utav? Bör det köras på med dagens tolv lag eller är det dags för en förändring?

Vad skulle dels själva ligan och dels svensk hockey generellt må bäst utav? Finns underlaget för fler lag i vår högsta serie?
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Lars158 tor 06 sep 2012, 15:45

Ja jag skulle hellre då se en rejäl utökning än 14-16 lag i ES. För en utökning av ES kommer medföra detsamma som stängd liga. Som sagt redan nu enorm ekonomisk skillnad. UtökningES=för stor skillnad. UtökningES=döden för dom som blir kvar i AS.

Därför om man ska göra en utökning ska den göras rejält. För orterna som hamnar utanför kommer istort tappa sitt ishockeyintresse.
Minst 24 ES lag i sådana fall.


Lars158

Antal inlägg : 9704
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Snikne Ville tor 06 sep 2012, 16:25

En utökning till 14 lag, förutsatt att plats 13-14 innebär automatisk degradering.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Lars158 tor 06 sep 2012, 17:06

Snikne Ville skrev:En utökning till 14 lag, förutsatt att plats 13-14 innebär automatisk degradering.
Det skulle kunna vara ett bra sätt att handskas med det. Då utökar man ju ES med ett bibehållet intresse för vad som händer i AS.

Lars158

Antal inlägg : 9704
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Zeb Macahan tor 06 sep 2012, 17:09

14 lag samt att Elitserien absolut INTE stängs.
Zeb Macahan
Zeb Macahan

Antal inlägg : 3287
Join date : 12-01-21
Age : 61
Ort : Kalix

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Beast. tor 06 sep 2012, 17:19

Tycker det funkar med 12 som det är nu. Annars 14 men inte fler
Beast.
Beast.

Antal inlägg : 2040
Join date : 12-01-23
Age : 37
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Lars158 tor 06 sep 2012, 17:33

Ni kanske har läst när jag och Salle tidigare idag diskuterade detta i annan tråd. Moderator kan ju gärna flytta över det hit.
Om man gör som Snikna Ville skrev och öppnar mer för förflyttningar mellan ES och AS kan det funka bra med utökning till 14 lag. Om man samtidigt gör det öppnare för att lag tar sig mellan serierna så kvarstår ju det stora AS intresset ändå.

Lars158

Antal inlägg : 9704
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Johan__ tor 06 sep 2012, 17:51

Jag har alltid velat ha 14 lag, så kvarstår vid det. Vi har tagit stora steg och hockeyallsvenskan har blivit klart bättre på senare år. Det säger ju även förbundet, men ändå är man rädda för att kvalitén försämras om man utökar. Eller så är det bara en trolig bortförklaring. Jag tycker vi är redo för 14 lag.
Kanske bara att lag 14 flyttas ner, lag 11-13 spelar kval.
Det där går att göra på många sätt, men jag tycker det skulle vara tid för någon slags förändring i seriesystemet.
En klar majoritet har ju velat ha 14 lag i Elitserien, men det räcker ju tydligen inte.
Johan__
Johan__

Antal inlägg : 941
Join date : 12-03-02
Age : 37

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av LulefanGBG tor 06 sep 2012, 18:43

Jag vill ha 14 lag men vill också att man behåller Kvalserien. Elitserien skall ABSOLUT INTE vara stängd men det skall vara svårt att ta sig upp och likväl svårt att trilla ur.

Kvalserien är dessutom en av svensk hockeys absolut mest spännande serier, givetvis så länge ens eget lag inte är med då det förmodligen är mest ångest. Finns det någon serie där varje match betyder mer och där varje match är lika oviss?

Dessutom är Kvalseriematcherna så gott som alltid fullsatta och det inger extra klirr i kassan till samtliga lag som är med.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Lars158 tor 06 sep 2012, 18:57

LulefanGBG skrev:Jag vill ha 14 lag men vill också att man behåller Kvalserien. Elitserien skall ABSOLUT INTE vara stängd men det skall vara svårt att ta sig upp och likväl svårt att trilla ur.

Kvalserien är dessutom en av svensk hockeys absolut mest spännande serier, givetvis så länge ens eget lag inte är med då det förmodligen är mest ångest. Finns det någon serie där varje match betyder mer och där varje match är lika oviss?

Dessutom är Kvalseriematcherna så gott som alltid fullsatta och det inger extra klirr i kassan till samtliga lag som är med.

Med utökad ES blir AS så försvagad. Intresse, ekonomi.... Om man inte motverkar det med sätt som gör det enklare att ta sig mellan ligorna kan man lika gärna beakta ES som stängd.

Lars158

Antal inlägg : 9704
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av LulefanGBG tor 06 sep 2012, 20:15

Det tycker inte jag Lars158. Rögle gick upp i år efter att vara klart bästa laget i KS trots att man inte ens hamnat topp 4 i AS. Ok, man kan alltid skylla på tillfälligheter men vanligtvis finns det 2 st. lag i AS som är alldeles för bra för den serien och mer eller mindre "leker sig igenom". Det är inte heller bra för AS som produkt. Hellre då att man har en jämnare serie med fight in i det sista och sedan en kvalserie liknande den vi har nu med de fyra bästa lagen från AS och de två sämsta från ES.

Jag tror inte att intresset för AS skulle minska eller att det skulle bli varken svårare eller enklare att ta sig upp än vad det är nu. Två av lagen i KS kommer att ha ES -ekonomi och 4 lag kommer att ha AS -ekonomi och spelartrupper därefter. De sportsliga förutsättningarna kommer att vara precis desamma och Leksand och Djurgården är praktexempel på att historia, ekonomi och dyl spelar föga roll medan Växjö och Rögle är bevis för det rakt motsatta.

Det är bara min tro förstås, men hur som vill inte jag heller ha en stängd serie. DÄr är vi överrens och jag utökar gärna till 14 lag.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Lars158 tor 06 sep 2012, 22:06

LulefanGBG. Det om du kör 14 ES lag. Säg Leksand Djurgården i det här fallet lämnar AS så kommer den totala AS ekonomin bli väldigt väldigt försvagad.

AS har en styrka idag att dom här lagen finns där nere som man kan tycka skulle vara nog intressanta lag att ha i ES.

Låt säga AS ifjol utan Leksand och Malmö, skulle viasat ens varit intresserade av ha tv-sändningar av AS?

Att Leksand och Malmö fanns i AS spillde över mycket intresse på dom andra 12 AS lagen.

Nu har vi typ 12+14 lag som är hyffsat med på den intressanta hockey kartan i sverige. Tack vare att det finns starka klubbar i AS som spiller över intresse på andra AS lag.

Med 14 lag i ES så har du plockat bort lagen som ger lyskraft i AS och den serien går mot digerdöden. ES ekonomin ökar men AS ekonomin minskar otroligt även om den då fylls på underifrån från Div1 och är fortfarande 14 lag i AS ändå.

Digerdöden kan man motverka med att göra serierna då väldigt öppna mellan varandra. Typ sist i ES ner först i AS upp. Men om man utökar ES och inte öppnar serierna på det sättet mot varandra så kommer AS vara död.
Ekonomierna kommer ändrat så mycket mer i styrkeförhållande än vad skillnaden redan idag är så AS lagen kommer inte ha en chans att kvala upp.

Lars158

Antal inlägg : 9704
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av LulefanGBG tor 06 sep 2012, 22:35

Jag förstår hur du tänker. Du har en poäng där.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Lars158 tor 06 sep 2012, 22:47

Jag hade diskussionen tidigare idag med Salle också. Jag förstår hur ni tänker att ES skulle bli jävligt bra. Men AS ligan blir ju bara skit. OM man inte motverkar det med tex 1a plats i AS ger direkt plats till ES. Då finns det intresse att kolla "vilket lag kommer upp till nästa säsong"

Lars158

Antal inlägg : 9704
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Tony Moore fre 07 sep 2012, 00:24

16 lag och öppna spjäll nedåt!
Vi behöver nytt tänk igen, nytt blod, mer nerv, bredda sporten än mer, behålla små genuina orter!
ETT exempel:
Lag 1-6 = Slutspel
Lag 7-12 = Kvalar om 2 slutspelsplatser i bäst av 1 (lottning om hemmamatch)
(när 3 lag återstår kniper det lag som slutat högst upp i serien den 7e slutspelsplatsen)
Lag 9-14 = Kvalserie h/b tillsammans med lag 3-8 från HA om 6 platser till nästa års ES!
Lag 15-16 = Nedflyttning till nästa års HA.

HA, kort:
Lag 1-2 = Direktuppflyttning till nästa års ES
Lag 3-8 = Kvalserie h/b mot lag 9-14 från ES där dom 6 första spelar ES nästa år.

Lättare för Div. 1 lag att ta sej till HA, formeln får någon annan tänka ut 

Detta bygger på framtidstro för svensk hockey, det ska inte behöva betyda ”döden” att ramla ur en serie, chansen till åter-avancemang inom 1-2 år ska göras mer rimlig!
Dessutom är sporten mycket annorlunda idag än bara för 10-15 år sedan, ex. mångdubbelt kommersialiserad vilken gör större ”ickehockey kommuner” intressanta för investerares pengar, som därigenom möjliggör etableringar relativt snabbt.
Små genuina hockey samhällen behöver inte heller en herrans massa miljoner för att kunna spela ex. i HA då seriesystemet blir mer ”öppet”. (tror det blir lättare för småklubbar att locka sponsorer då det är lättare att ta sej upp till ex HA).

Hursomhaver, jag tror det är en överlevnadsfråga för svensk hockey att tänka utanför boxen, nu dör livsnerven (HA, Div. 1 å nedåt) sakta ut och då är det inte långt kvar för dom ”självgoda” ES gängen heller.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7457
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Lars158 fre 07 sep 2012, 00:54

Kul diskussion. Tidigare idag var jag helt emot utökning av ES. För att eftersom utvecklat mig mot att utökning kan funka bra. Men att man då måste ändra till mer "öppna spjäll" mellan ES och AS.

Lars158

Antal inlägg : 9704
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av LulefanGBG fre 07 sep 2012, 11:17

TOny jag är påäg att väga över mot ditt förslag.

Kärnar för mig är att jag vill ha en utökad ES samt ha var kvalserien men med ditt förslag får man t.o.m. utökat kvalspel och utökad kamp om sista slutspelsplatserna.

Det jag börjar väga över åt är det som du och Lars verkar vara överrens om, dvs. att det måste bli lättare att åka ur/ta sig upp. Jag kan dock tycka hela 6 st lag från ES i Kvalserien är att ta i lite väl mycket men det är bara jag. Tycker fortfarande det kan få finnas ett ingenmansland.

Som du sade fast:

Lag 9 - 19 Ingenmansland.
Lag 11 - 14 Kvalserie.
Lag 15 - 16 Åker direkt ur.

Minst 2 lag åker ju ut och 2 går upp i vilket fall. Och 4 st ES lag riskerar att åka ur. Alltså MINST 2 åker, som mest 6. Kan t.o.m. tycka att det är lite väl mycket men förstår ditt tänk.

Jag har inte sett på det ur ekonomisk synvinkel så mycket innan, begriper ändå inget sådant annat än att Bankerna roffar åt sig allt välden över... rent sportsligt vore din modell grymt intressant.

Det kan dock vara svårt för klubarna att bygga lag med kontinuitet om hela 6 st. kan försvinna upp och ner. Det kan skapa en osäkerhet på spelarmarknaden som gör att svenska spelare hellre väljer spel i andra ligor. Säger inte att det måste bli så men att det är en risk
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av LulefanGBG fre 07 sep 2012, 11:22

Det där med att sista två lagen åker ur är jag för. Dock kan jag vid närmare eftertanke tycka att det räcker me 2 st. ES -lag hamnar i KS.

Kalla mig gammalmodig men som vi sett senaste säsongerna så brukar minst ett trilla ur en kvalserie, så jämnt är det mellan toppen av HA och botten av ES under nuvarande former åtminstone. Det skulle förvisso inte bli dne absoluta toppen av HA eller botten av ES med den modellen, men Röge gick upp i år, och jag är inte säker på att t.ex. LHC klarat kvalserien bättre än Djurgården i år.

Lägg där till att 2 st. trillar ur direkt då kommer det blir 2 - 3 lag som byts ut varje säsong. Det är en rätt bra omsättning på lag och öppnar verkligen upp för de bästa lagen i HA att ta sig upp. Klarar man inte av att komma etta eller tvåa eller att vinna en stentuff Kvalserie så har man inte i ES att göra enligt mig.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Salle ons 12 sep 2012, 22:45

Hockeyallsvenskan drog i gång under onsdagskvällen och intresset är stort.

Bara HV 71 av elitserielagen har sålt fler säsongsbiljetter än Malmö och Djurgården.

– Magnifikt. Man har känt av det hela tiden, att snacket har gått, säger Djurgårdens Jimmie Ölvestad till HockeyExpressen.se.


Ett tecken på att serien är mogen för 14 lag. Minst.
Salle
Salle

Antal inlägg : 3370
Join date : 12-02-07

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Mange lör 20 okt 2012, 19:36

Mycket diskussioner om att utöka ligan i Elitserien till 16 lag.

Och ett alternativ enligt folket på C More är:
--------------------
SLUTSPEL:
--------------------
1. Lag
2. Lag
3. Lag
4. Lag
5. Lag
6. Lag
7. Lag
8. Lag
--------------------
INGENMANSLAND:
--------------------
9. Lag
10. Lag
11. Lag
12. Lag
--------------------
PLAY OUT:
--------------------
13. Lag
14. Lag
15. Lag
16. Lag

Där Play out innebär att lag 13 och 14 möter varann, samt lag 15 och 16 möter varann i bäst av 7 matcher. Sen möts förlorarna mot varann och de lag som förlorar möter ett lag från Allsvenskan.
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: Elitserien och Kvalseriens utformning

Inlägg av LulefanGBG sön 21 okt 2012, 20:15

Börjar luta allt mer åt att en utökning av ES kanske inte är så bra trots allt, hur lockande det än låter. Bäst för svensk hockey är nog att ha två riktigt bra ligor istället för endast en.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Dave Rock mån 22 okt 2012, 21:15

Mange skrev:Mycket diskussioner om att utöka ligan i Elitserien till 16 lag.

Och ett alternativ enligt folket på C More är:
--------------------
SLUTSPEL:
--------------------
1. Lag
2. Lag
3. Lag
4. Lag
5. Lag
6. Lag
7. Lag
8. Lag
--------------------
INGENMANSLAND:
--------------------
9. Lag
10. Lag
11. Lag
12. Lag
--------------------
PLAY OUT:
--------------------
13. Lag
14. Lag
15. Lag
16. Lag

Där Play out innebär att lag 13 och 14 möter varann, samt lag 15 och 16 möter varann i bäst av 7 matcher. Sen möts förlorarna mot varann och de lag som förlorar möter ett lag från Allsvenskan.
Då borde ju det istället vara så att lag 13 möter lag 16 och lag 14 möter lag 15 i bäst av 7 matcher
Dave Rock
Dave Rock

Antal inlägg : 2042
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

SHL och Kvalseriens utformning Empty Sv: SHL och Kvalseriens utformning

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet