2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

+30
Lasse Proppmätt
Lehto
Tigerman
Snikne Ville
GrodanBoll
KaptenBlodskelett
Högljudd
Tony Moore
Sir Prozac
icemask
Norrlandstoken
Lajon
Hedanders
Redbear
rasbiologen
farre
Donten_
ski3r
Urken
Blinders
LulefanGBG
Donowitz
Jonken
Pajala
Bamsefar
GustenA
Hankburger
kokostrollet
Puckad
Admin
34 posters

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Norrlandstoken 12th oktober 2019, 17:24

Jag är en "lonely soldier" på detta forum om man säger så.
Jag omger mig inte med en massa stöd från detta forum i form av spelkamrater utan delger mig med en sann, krass åskådning av verkligheten. Går det dåligt så bör huvuden rulla och plånboken svida. Går det bra så kan man alltid bättre. Däremot älskar jag Luleå och är uppfödd i bygden strax utanför. Vill ingenting annat än guld. Men jag vill se samma speldominans som förra året. HUR FAN KAN MAN LÅTA CONNOLY KEDJAN STARTA SOM FÖRSTA?

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av icemask 12th oktober 2019, 17:26

såg ni hur hitte joel toksatsade mot sellgren och bommade
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Norrlandstoken 12th oktober 2019, 17:27

Tyrväinen är ingen playmakerIllomäki är det men han är för smart för sin Kedja

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av GustenA 12th oktober 2019, 17:29

Samma sak som förra matchen mot Brynäs, det offensiva spelet med forwards är helt obefintligt. Det är inte i just PP det brister men det syns så mycket tydligare där. Det första som bör göras är att spela som man gör i 5-5 men spel till back och skott medan man tränar på forwardsspelet.

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Urken 12th oktober 2019, 17:29

Norrlandstoken skrev:Jag är en "lonely soldier" på detta forum om man säger så.
Jag omger mig inte med en massa stöd från detta forum i form av spelkamrater utan delger mig med en sann, krass åskådning av verkligheten. Går det dåligt så bör huvuden rulla och plånboken svida. Går det bra så kan man alltid bättre. Däremot älskar jag Luleå och är uppfödd i bygden strax utanför. Vill ingenting annat än guld. Men jag vill se samma speldominans som förra året. HUR FAN KAN MAN LÅTA CONNOLY KEDJAN STARTA SOM FÖRSTA?

Vet inte vem eller vad du svarar på, men jag är oerhört bitter och irriterad rent generellt. Jag tycker att vårt spel stundtals är horribelt och jag förstår absolut inte hur Bulan formerar laget i exempelvis PP. Jag tycker heller inte som Hankburger. Vi tycker snarare väldigt olika i det mesta. Så som svar på ditt uttalande om nepotism, vilket var väldigt diffust skrivet, så håller jag inte Hankburger om ryggen.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Norrlandstoken 12th oktober 2019, 17:30

Kan ju vara bra att ha en Center/Forward på plats på rätt adress de gånger pucken dimper ner i form av returer från backskott etc. Ehh

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av icemask 12th oktober 2019, 17:33

Norrlandstoken skrev:Jag är en "lonely soldier" på detta forum om man säger så.
Jag omger mig inte med en massa stöd från detta forum i form av spelkamrater utan delger mig med en sann, krass åskådning av verkligheten. Går det dåligt så bör huvuden rulla och plånboken svida. Går det bra så kan man alltid bättre. Däremot älskar jag Luleå och är uppfödd i bygden strax utanför. Vill ingenting annat än guld. Men jag vill se samma speldominans som förra året. HUR FAN KAN MAN LÅTA CONNOLY KEDJAN STARTA SOM FÖRSTA?
Jag vet inte vilka kunskaper du har om ishockey, men idag har man inte 1a 2a osv utan man sätter upp kedjorna mot de motståndare man ska matchas emot, det är inte så att vår bästa offensiva matchas mot deras bästa därför ser det ut som det gör och behöver inte betyda att den är 1a, de kan lika gärna heta gul svart röd blå


Senast ändrad av icemask den 12th oktober 2019, 17:37, ändrad totalt 1 gång
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Urken 12th oktober 2019, 17:36

icemask skrev:såg ni hur hitte joel toksatsade mot sellgren och bommade

Inte bara hitte-Joel. Såg flera spelare i FHC som försökte sätta in tacklingar av den grövre kalibern och precis missade. Träffar en sådan kan det utan problem bli ett matchstraff. Åtminstone en farlig charging.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Norrlandstoken 12th oktober 2019, 17:36

Ledsen för utspelet Urken. Vill ingen illa här inne men jag tror vårt lag kan så mkt mer. Vi får ut kanske 56% av vad som är möjligt. Tror vi besitter ett OMEN. VI här uppe. Mot DEM där nere och det tär i gruppen dessutom.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av GustenA 12th oktober 2019, 17:37

Urken skrev:
icemask skrev:såg ni hur hitte joel toksatsade mot sellgren och bommade

Inte bara hitte-Joel. Såg flera spelare i FHC som försökte sätta in tacklingar av den grövre kalibern och precis missade. Träffar en sådan kan det utan problem bli ett matchstraff. Åtminstone en farlig charging.
Jo Frölunda spelade riktigt fult ikväll.

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Urken 12th oktober 2019, 17:40

Norrlandstoken skrev:Ledsen för utspelet Urken. Vill ingen illa här inne men jag tror vårt lag kan så mkt mer. Vi får ut kanske 56% av vad som är möjligt. Tror vi besitter ett OMEN. VI här uppe. Mot DEM där nere och det tär i gruppen dessutom.

Då är vi två. Jag har mycket högre förhoppningar på vårt lag. Vi har en grym backsida och hyfsat med skills framåt. Dessutom Bulan som tränare, vilken tordes veta hur man ska formera laget och forcera in puckar om inte annat. Så även jag är sjukt frustrerad och besviken.

Spelare som Olausson och Kovacs borde, i min värld, kunna prestera ganska stabilt under hela grundserien. Men i vissa matcher försvinner de helt. Nu tyckte jag Ola var rätt bra idag, kom till en hel del lägen - med tama avslut, ska tilläggas. Connolly..? Måste verkligen steppa upp. Eller så hade han bara ett jäkla flyt första halvan av säsongen ifjol.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Tony Moore 12th oktober 2019, 17:41

Nu över till det positiva, vi vinner skotten med 27-34, naturligtvis pga av alla våra pp? Som framkallats av ett bra jobb på isen så FHC tvingades ta utvisningar! Rautio gör en jäkla bra match med en hel del kvalificerade räddningar vilket är bra! http://stats.swehockey.se/Game/Events/442198
Nu får laget inkl ledarna slicka pp-såret, ta med respektive på en fin kväll i Götet och sedan ladda för 2 hemmasegrar och bättre pp till veckan!
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7598
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Tony Moore 12th oktober 2019, 17:47

Skål Skål! alla där ute i världen, upp med humöret för nu är den här matchen slut och inget att göra åt, solen går garanterat upp i morgon söndag Smile
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7598
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Urken 12th oktober 2019, 17:49

Tony Moore skrev:Skål Skål! alla där ute i världen, upp med humöret för nu är den här matchen slut och inget att göra åt, solen går garanterat upp i morgon söndag Smile

Skål!
Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av KaptenBlodskelett 12th oktober 2019, 17:51

Tony Moore skrev:Nu över till det positiva, vi vinner skotten med 27-34, naturligtvis pga av alla våra pp? Som framkallats av ett bra jobb på isen så FHC tvingades ta utvisningar! Rautio gör en jäkla bra match med en hel del kvalificerade räddningar vilket är bra! http://stats.swehockey.se/Game/Events/442198
Nu får laget inkl ledarna slicka pp-såret, ta med respektive på en fin kväll i Götet och sedan ladda för 2 hemmasegrar och bättre pp till veckan!
Hedervärt att försöka se det positiva, och nog finns det positiva saker att ta fasta på.

Problemet är att dessa inte är värda en skål med hundsnor så länge vi spelar PP från nittiotalet. Sedan dess har vi haft uselt PP, undantaget när vi hade Klasen, och Omark. Men den typen av lirare ska inte behövas för att spela ett dugligt PP, vi klarade ju inte ens det Real-säsongen. Vi har spelarmaterial för att få igång PP, det har vi nästan alltid, men det händer inte. Saknar föreningen kompetens på detta område?
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Norrlandstoken 12th oktober 2019, 17:51

Som jag förstått det så tränas det väldigt lite på just PP. Man fokuserar främst på spel 5 mot 5. Tror man behöver få till forwardssidan bättre. Tänka till och träna individuella treor. Tiden är knapp men det går också väldigt fort i hockey.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av LulefanGBG 12th oktober 2019, 18:02

Vi ligger där vi hör hemma i tabellen just nu. Spelet ser i te bättre ut och vi är helt enektl i te bättre ännu. Alldeles för dåligt boxplay och rent uruselt powerplay. Två väldigt avgörande detaljer i såväl enskilda matchwr som i längden.

Sedan har vi ett stabilt grundapel som vi plockat våra poäng på, men det räcker inte i längden för något bättre än play in.

Alldeles för få spelare visar framfötterna offensivt. Bäst i offensiven är Sellgren. Jag trodde verkligen att vi skulle få ett mer offensivt skickligt lag i år och måhända landar vi där så småningom med Hållander och Larsson tillbaka efter jul men just nu känns det lika slätstruket som vanligt. Bara Kovacs och Olausson som har något extra men när inte de gör en bra match är det i princip nada franmåt.

LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12198
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av GrodanBoll 12th oktober 2019, 18:05

Så otroligt frustrerande PP-spel av Luleå. Värsta är att det fanimej inte känns som att vi haft något bra spel i den spelformen senaste 5-10 åren? Eller är det bara jag som är uppe i varv efter förlusten som säger så...

Allt är så otroligt lättläst. Jag skulle börja med att plocka bort Olausson från PP. Tycker han är för statisk i hans lilla myshörna där han bara ska stå och leta smörpassningar så allt spel stannar upp. Ser hellre att någon som Isak får styra den formationen istället. Connolly har fått sina chanser också. Ser hellre Einar styra andraformationen. Även om han inte gör någon lysande säsong hittills så kan han iaf ta in pucken i zon samt bryta mönster. Förslagsvis kör vi:

PP1
Ilomäki - Berglund - Brännström
       Nils - Gustafsson

PP2:
Einar - Kovacs - Tyrväinen
  Sellgren - Sondell

Om inget annat kan det kanske fungera som en väckarklocka till Olle och Jack. Men viktigast är att vi börjar får fart i grillerna och pucken när vi har PP. Behöver mer platsbyten och enklare spel.

GrodanBoll

Antal inlägg : 172
Join date : 19-09-11

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Snikne Ville 12th oktober 2019, 18:28

- Sätt ihop en haverikommission bestånde av finnarna, Hållander o Brännström (dvs nya offensiva spelare som inte har smittan av vår kassa pp-historia)
-Stäng in dem i ett rum med kaffe o Lulemazariner
-Deras uppdrag är att komma fram till 3 prioriterade detaljer
-Gnugga

I övrigt en helt OK bortamatch mot VF 5 mot 5 fram till kraschen i tredje.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6366
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Puckad 12th oktober 2019, 18:33

GrodanBoll skrev:Så otroligt frustrerande PP-spel av Luleå. Värsta är att det fanimej inte känns som att vi haft något bra spel i den spelformen senaste 5-10 åren? Eller är det bara jag som är uppe i varv efter förlusten som säger så...

Allt är så otroligt lättläst. Jag skulle börja med att plocka bort Olausson från PP. Tycker han är för statisk i hans lilla myshörna där han bara ska stå och leta smörpassningar så allt spel stannar upp. Ser hellre att någon som Isak får styra den formationen istället. Connolly har fått sina chanser också. Ser hellre Einar styra andraformationen. Även om han inte gör någon lysande säsong hittills så kan han iaf ta in pucken i zon samt bryta mönster. Förslagsvis kör vi:

PP1
Ilomäki - Berglund - Brännström
       Nils - Gustafsson

PP2:
Einar - Kovacs - Tyrväinen
  Sellgren - Sondell

Om inget annat kan det kanske fungera som en väckarklocka till Olle och Jack. Men viktigast är att vi börjar får fart i grillerna och pucken när vi har PP. Behöver mer platsbyten och enklare spel.
Tyvärr lyckas vi inte ens få in pucken under kontroll utan Olle på isen.

Edit:
Första målet, underligt friläge där, tycker att Rautio säljer sig lite billigt, men friläge är friläge.
Andra målet, Försöker passa genom en frölundaklubba i egen zon i PP och blir fast  med mål som följd.
                  4 man bakom målet när det smäller ...
Tredje, backhand som nog överraskade Rautio.
Fjärde, Brännström som vänder fel i markeringen så att Fagermo vinner kampen mot honom och vips ett friläge i slotet.

Kliniska när vi bjuder på lägena.


Senast ändrad av Puckad den 12th oktober 2019, 23:21, ändrad totalt 2 gånger
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11086
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Pajala 12th oktober 2019, 18:36

Som väntat blev vi en munsbit för Frölunda, bara att gilla läget antar jag.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18135
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Blinders 12th oktober 2019, 19:19

PP:t såg helt okej ut i början av säsongen då Olausson hade position bakom mål. Kanske något att testa igen?

Blinders

Antal inlägg : 5158
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av GustenA 12th oktober 2019, 20:41

Vi kan iallafall trösta oss att vi inte är Brynäs, Växjö, Oskarshamn, Linköping eller Leksand. Där är det tungrott deluxe atm.

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Tigerman 13th oktober 2019, 00:12

Vi har nu 18 PP i rad i SHL utan att ha gjort mål, det börjar närma sig klubbrekord misstänker jag, om vi inte redan är där Mad

Senaste gången var i 11:49 in i 1:a perioden mot Oskarshamn, det blir spelade 14 perioder utan PP-mål. Eller 289 minuter och 23 sekunder total speltid (inkl 1:13 OT mot Rögle). Innan dess hade vi ytterligare två matcher utan PP-mål...

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Lehto 13th oktober 2019, 01:43

Vi saknar någon ytterforwards med lite skills å näsa för mål (Emil Larsson & Filip Hållander)...
Verkligen tråkigt att vi inte har tillgång till en Patrick Cehlin, det är en typisk spelare vi saknar i vårat lag år efter år...
Spelar ingenroll att vi har en fin center sida nu när vi inte har några yttrar som kan nosa upp målet.

Som någon annan också nämnde tidigare, det syns att Ilomäki har smartness och kan hitta dom oväntade passningarna, men det funkar inte när han får spela bredvid Berglund & Brännström två stycken hardworkers som har sina styrkor i det hårda jobbet och gnugga snarare än att uppfatta spelet och lyckas hänga med när någon gör en smart passning...

Lehto

Antal inlägg : 713
Join date : 18-01-02

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Lasse Proppmätt 13th oktober 2019, 07:34

GrodanBoll skrev:Så otroligt frustrerande PP-spel av Luleå. Värsta är att det fanimej inte känns som att vi haft något bra spel i den spelformen senaste 5-10 åren? Eller är det bara jag som är uppe i varv efter förlusten som säger så...

Allt är så otroligt lättläst. Jag skulle börja med att plocka bort Olausson från PP. Tycker han är för statisk i hans lilla myshörna där han bara ska stå och leta smörpassningar så allt spel stannar upp. Ser hellre att någon som Isak får styra den formationen istället. Connolly har fått sina chanser också. Ser hellre Einar styra andraformationen. Även om han inte gör någon lysande säsong hittills så kan han iaf ta in pucken i zon samt bryta mönster. Förslagsvis kör vi:

PP1
Ilomäki - Berglund - Brännström
       Nils - Gustafsson

PP2:
Einar - Kovacs - Tyrväinen
  Sellgren - Sondell

Om inget annat kan det kanske fungera som en väckarklocka till Olle och Jack. Men viktigast är att vi börjar får fart i grillerna och pucken när vi har PP. Behöver mer platsbyten och enklare spel.


Hmm när vi hade Niinaímaa i laget hade vi hyfsat PP och ett år med ÖHT var vi också hyfsat bra i PP.
Men det är ju länge sen.
Och som vanligt när vi fått ny tränare har det funkat i början alla har gapat om hur bra tränaren är p.g.a att vi nu har ett fungerande PP ett par macher in i säsongen så ser det lika krampaktigt ut och samme tränare ska sparkas omedelbart LOL!!

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2133
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Norrlandstoken 13th oktober 2019, 09:38

Det är spetsen vi inte har råd med som saknas i PP.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Pajala 13th oktober 2019, 09:59

Visst suger vi i pp, trist bara att vi är sämre i år än förra året, fattar inte att vi aldrig får till ett fungerande pp, vi kan aldrig vinna en jämn matchserie om vi inte får pp att fungera.

Nu när även BP suger så vinner andra lag ganska så enkelt mot oss.
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18135
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Puckad 13th oktober 2019, 10:46

Säsongen är lång.
Som någon skrev så tränas det inte mycket på PP, dvs annat prioriteras just nu, och det är inte Mazarin-ätning som tränas. ( Det är en gissning i a f ...)
Hållander och Larsson kommer att bli ytterligare spelkort.

Snikne har en poäng, låt de oförstörda sortera ut alternativa lösningar, och inkludera Hållander.
Kanske ska PP1 o PP2 spela helt olika och 'kaptenerna' i dessa uppställningar borde kanske få forma sina egna lösningar och lag.

I övrigt gäller #AvgåAlla !
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11086
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Mr Bister 13th oktober 2019, 16:14

Det finns alla skills i detta lag så det finns ingen orsak att det inte fungerar, utan det är en ledarfråga

Mr Bister

Antal inlägg : 1413
Join date : 12-02-11

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Blinders 13th oktober 2019, 16:31

Vem har ansvar för PP?
Bulan? Stridh? Kyrö? Törnqvist?

Blinders

Antal inlägg : 5158
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Mr Bister 13th oktober 2019, 18:07

Ytterst är det Bulan som har det största ansvaret eftersom han är headcoach klarar han inte sitt uppdrag så är problemet Engman och Nilssons

Mr Bister

Antal inlägg : 1413
Join date : 12-02-11

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av GustenA 13th oktober 2019, 18:50

I PP ska man variera sitt spel men det är inte där LHF misslyckas mest enligt mig utan det ser ut som att det inte finns något att falla tillbaka på när man inte hittar en uppenbar öppning. Det måste övas på minst ett par spel där man har ett par tre-fyra passningar från uppställt läge till hyfsat avslutsläge.

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av hokkzorz 14th oktober 2019, 08:40

Vi slutar helt åka skridskor när vi har PP, alla står som statyer vid sina positioner och petar pucken mellan varandra efter att ha bakat den i 2-3 sekunder. Vi måste ha rörelse i PP så att motståndarna inte bara kan ställa upp och stå stilla medans de blockerar passningsvägarna. Hur svårt skall det vara? De få gångerna vi skapar farligheter i PP är när vi kommer med fart in i anfallszonen och innan vi och motståndarna har "ställt upp" för PP.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av GustenA 14th oktober 2019, 11:17

hokkzorz skrev:Vi slutar helt åka skridskor när vi har PP, alla står som statyer vid sina positioner och petar pucken mellan varandra efter att ha bakat den i 2-3 sekunder. Vi måste ha rörelse i PP så att motståndarna inte bara kan ställa upp och stå stilla medans de blockerar passningsvägarna. Hur svårt skall det vara? De få gångerna vi skapar farligheter i PP är när vi kommer med fart in i anfallszonen och innan vi och motståndarna har "ställt upp" för PP.
Japp, och det är det problemet som genomsyrar spelet nu. Vi skapar i princip ingenting från forwards. Offensiva spelidén i 5-5 är att brunka sarg och sen passa till back som gör mål. Det kreativa passningsspelet från forwards finns inte i 5-5 och sen i PP ska man börja göra saker man inte behärskar.

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Donten_ 14th oktober 2019, 14:20

Man kan ju studera andra lags PP hur de spelar. Exempelvis Malmö som inte direkt har mer skills i laget än vad vi har.
De har 33 %, vi har 11%.
Vårt pp har generellt för dålig kvalite och tempo i passningarna och för lite rörelse.
Donten_
Donten_

Antal inlägg : 2562
Join date : 12-01-23
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av NallePhu 14th oktober 2019, 14:29

Stora problemet är att Bulan har ingen Plan B utan man maler på i samma sak och till sist så har motståndarna läst av hur Bulan ska tas och då går man i baklås totalt, I Brynäs hade han de som kunde göra saker på isen som gjorde att spelet blev mer oförutsägbart men den typen av spelare har vi inte i detta lag riktigt!

PP är en evig gåta varför man inte får snurr på det hela och stora delar av problemet är att istället för dra upp ett tempo så drar vi ned det och vi vågar inte slå pass igenom boxen, Som det är nu Olle bakar och man slår ned på stolpen eller ett instick men pucken lättläst nu mera varför inte dra isär boxen för motståndarna i PP bara dra ett pass igenom och sedan ett tillbaka sedan skott!

Köra med 2st backar är nog inte lösningen på PP utan som jag skrev pucktempo och göra pass genom boxen och växla positioner så motståndarna får vrida på sig, Inte som nu man har sina positioner och växlar inte runt eller drar dessa pass igenom boxen då man får rörelse på spelarna!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18145
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Bamsefar 14th oktober 2019, 21:17

Nöjd är man då inte med PP , få se vad man skruvat på ?

https://www.kuriren.nu/sport/forandringar-att-vanta-i-powerplay-nm5226846.aspx
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12037
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Puckad 14th oktober 2019, 21:29

Bamsefar skrev:Nöjd är man då inte med PP , få se vad man skruvat på ?
https://www.kuriren.nu/sport/forandringar-att-vanta-i-powerplay-nm5226846.aspx
Hoppas bara att jag inte får se ändringarna mot Belfast, för då är vi sönderlästa direkt.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11086
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av ski3r 14th oktober 2019, 21:37

Puckad skrev:
Bamsefar skrev:Nöjd är man då inte med PP , få se vad man skruvat på ?
https://www.kuriren.nu/sport/forandringar-att-vanta-i-powerplay-nm5226846.aspx
Hoppas bara att jag inte får se ändringarna mot Belfast, för då är vi sönderlästa direkt.
Om det är ändringar som bara håller en match bör man nog fundera på andra lösningar.
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1989
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Snikne Ville 14th oktober 2019, 23:54

Sönderlästa o sönderlästa....alla lag är väl mer eller mindre sönderlästa, SkAIK sätter upp Möller, Frölunda Rakshani osv. Som jag ser det gäller det att ha ett andra alternativ som är ett nog stort hot och, som de flesta verkar överens om, komma bort från det statiska. Vi har skillsen, det är en ny plan dom behövs. Det som är lite jobbigt är att det behovet funnits under lång tid o under flera tränarstaber.

Tror nån nämt det tidigare, man kanske skulle kolla lite på MIF. De har de senaste säsongerna legat bra till trots att man inte haft vurschtingmaterial liknande Växjö m fl.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6366
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Blinders 15th oktober 2019, 09:15

Jag tycker det är viktigt att ha spelare med bra skott på båda sidor i ett PP. Olausson är ett hot pga sitt passningsspel, men han har ett ganska mediokert skott på avstånd.

                             Tyrväinen

Ilomäki                      Petter                    Kovacs

                            Gustafsson

Blinders

Antal inlägg : 5158
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av GrodanBoll 15th oktober 2019, 11:36

Blinders88 skrev:Jag tycker det är viktigt att ha spelare med bra skott på båda sidor i ett PP. Olausson är ett hot pga sitt passningsspel, men han har ett ganska mediokert skott på avstånd.

                             Tyrväinen

Ilomäki                      Petter                    Kovacs

                            Gustafsson

Instämmer, Olausson har lite för tamt skott för att hota från sin position vilket gör att han blir mer lättläst. Skulle dock byta utgångspositioner på Kovac och Tyrväinen då jag hellre ser att Tyrväinen får chansen att använda sitt fina direktskott. Sen vill jag såklart se platsbyten dom emellan för att dra isär motståndarna.

GrodanBoll

Antal inlägg : 172
Join date : 19-09-11

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Puckad 15th oktober 2019, 11:44

GrodanBoll skrev:
Blinders88 skrev:Jag tycker det är viktigt att ha spelare med bra skott på båda sidor i ett PP. Olausson är ett hot pga sitt passningsspel, men han har ett ganska mediokert skott på avstånd.

                             Tyrväinen

Ilomäki                      Petter                    Kovacs

                            Gustafsson

Instämmer, Olausson har lite för tamt skott för att hota från sin position vilket gör att han blir mer lättläst. Skulle dock byta utgångspositioner på Kovac och Tyrväinen då jag hellre ser att Tyrväinen får chansen att använda sitt fina direktskott. Sen vill jag såklart se platsbyten dom emellan för att dra isär motståndarna.
För mig är det ett problem att vi inte kommer in i zon och kan etablera oss utan Olles formation. Det kanske bara mitt irriterade öga som uppfattar det på det sättet,
men jag tror det är bra att vara i anfallszon.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11086
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av LubosC 15th oktober 2019, 12:34

Blinders88 skrev:Jag tycker det är viktigt att ha spelare med bra skott på båda sidor i ett PP. Olausson är ett hot pga sitt passningsspel, men han har ett ganska mediokert skott på avstånd.

                             Tyrväinen

Ilomäki                      Petter                    Kovacs

                            Gustafsson


Tror också på den där uppställningen. Skulle vilja att Ilomäki får styra betydligt mer. Nu känns det som att man försöker sätta upp han på skott hela tiden. Måste man verkligen ha en som klart och tydligt styr? Blir alldeles för lättläst tycker jag. Petter och Tyrväinen i den här uppställning måste vara väldigt rörliga och byta plats med varandra och göra sig tillgänglig för direktskott beroende på vem som har pucken av Kovacs, Ilomäki och Gustafsson.
Den här här uppställningen blir en kopia av Buffalos PP. Satan vilket PP dom har visat upp i början på säsongen förresten Shocked
LubosC
LubosC

Antal inlägg : 467
Join date : 12-01-22
Age : 34

Till överst på sidan Gå ner

2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå - Sida 3 Empty Sv: 2019-10-12, SHL-match 10, Frölunda - Luleå

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet