Erik Gustafsson
+76
Hejsan
Panikvärvning
Polyfemos
Serkan122
Småland
DaVoc
Flippass
JuniorX
Lulefan
Kagen
LHF96
Jojjan
Atlet
Myrman
trallgöken
Norlin
Kanellängd
Rikky
Jokerman ll
Kraftkung
keevvs
Dundernisse
Gpa
Donowitz
Lajon
Snikne Ville
Meyhem
GrodanBoll
Diktatorn
Pontaking
Lasse Proppmätt
Mr Cheese
Kapten Haddock
Wolfhunter
oggskar
Lehto
LubosC
NeedforX
Popup
Salle
Micke80
NallePhu
GustenA
hokkzorz
ezz
Qirren
wilmus2007
Tigerman
MrScout
Redbear
RSD555
Norrlandstoken
Hellcop
CKa
Hedanders
Bamsefar
Lars158
icemask
rasbiologen
NilsOskar
Sportchefen #2
Jonken
Old Brooklyn
pingu
Pajala
KaptenBlodskelett
Hankburger
Blinders
ski3r
Ferros
Dustin
LulefanGBG
Jokerman
Puckad
Tony Moore
Urken
80 posters
Sida 1 av 7
Sida 1 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Erik Gustafsson
Välkommen, Erik! Ett fyraårskontrakt. Maffigt.
Eliteprospects:
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=5545
Eliteprospects:
http://www.eliteprospects.com/player.php?player=5545
Jokerman- Antal inlägg : 1983
Sv: Erik Gustafsson
Sicken smäll! Nu har det ju ryktats ett tag men jag har aldrig riktigt vågat tro på det fullt ut.
Enormt kompetent, perfekt ålder, norrlänning, och grym längd på kontraktet!
Välkommen Erik!
Enormt kompetent, perfekt ålder, norrlänning, och grym längd på kontraktet!
Välkommen Erik!
LulefanGBG- Antal inlägg : 11769
Prestigevärvning. Som jag sagt tidigare, på förhand den bästa svenska icke-norrbottniska värvningen någonsin av LHF. Många parametrar men ändå stort. Att det är på fyra år känns också sjukt bra. Bra offensiv, bra defensiv och en ledare. Det mesta man kan önska sig faktiskt.
Dustin- Antal inlägg : 5951
Äntligen en riktig förstaback!
Jag ser verkligen fram emot vad Erik kan hitta på i SHL.
Jag ser verkligen fram emot vad Erik kan hitta på i SHL.
Ferros- Antal inlägg : 2354
Detta kanske är SHL's bästa värvning i år!
Magiskt bra prestigevärvning!
Magiskt bra prestigevärvning!
Puckad- Antal inlägg : 10784
Där satt den! Hatten av till de som gjort denna värvning möjlig

ski3r- Antal inlägg : 1974
Tror det kan ta 10+ matcher innan han har anpassat sig till SHL spel.
Blinders- Antal inlägg : 4845
Det är nog möjligt men tio matcher av över 200 tar jag alla dagar i veckan.Blinders88 skrev:Tror det kan ta 10+ matcher innan han har anpassat sig till SHL spel.

Hankburger- Antal inlägg : 7168
AbsolutHankburger skrev:Det är nog möjligt men tio matcher av över 200 tar jag alla dagar i veckan.Blinders88 skrev:Tror det kan ta 10+ matcher innan han har anpassat sig till SHL spel.

Hatten av till Skuggan och Engman!
Välkommen Erik, detta ska bli ruggigt intressant!
Välkommen Erik, detta ska bli ruggigt intressant!

KaptenBlodskelett- Antal inlägg : 2814
M Y C K E T bra värvning av grabbarna Stefan och Uffe!
Bara att gratulera!
De är en överraskning trotts att de har varit klart av många en längre tid. 4 år på en klasspelare är grymt.
Sedan bugar jag djupt och välkomnar Erik till vårt lag Luleå Hockey.
Bara att gratulera!
De är en överraskning trotts att de har varit klart av många en längre tid. 4 år på en klasspelare är grymt.
Sedan bugar jag djupt och välkomnar Erik till vårt lag Luleå Hockey.
Kapten Haddock- Antal inlägg : 2527
Lite försiktigt positiv är man, det vågar jag bjuda på men det behövs mer.
Pajala- Antal inlägg : 17089
Alla signaler kring den här värvningen känns helt rätt. Snubben hade Luleå som favoritlag när han var liten. Luleå erbjöd med all sannolikhet inte högst lön. Han ville hem till Sverige. Han gillar det vi bygger här. Han ser sig som en pusselbit som Skuggan kan räkna med under lång tid.
Välkommen Erik! Gör oss stolta!
Välkommen Erik! Gör oss stolta!
Old Brooklyn- Antal inlägg : 5633
- Stjärnbacken på plats: "Tänker vara egoistisk":
- Ishockey Sporten träffade Luleå Hockeys Erik Gustafsson – och pratade om varför det aldrig blev en vända till i NHL, Timrå, förhoppningarna om att kunna vara med och påverka i nya klubben och OS-uttåget i Sydkorea.
Sofie Lundström
08:00 | 2018-05-12
Erik Gustafsson har gjort sitt första besök hos sin nya klubb.
Sporten träffade 29-åringen i Coop Norrbotten arena – backens nya hemmahall de kommande fyra säsongerna.
– Jag fick ringa "Skuggan" (Stefan Nilsson, sportchef) tidigare för jag hittade inte ingången till omklädningsrummet, säger Gustafsson.
Luleå Hockeys nye stjärnback anlände under måndagen – och träffade laget för lite teambuilding dagen efter.
– Team day, kallade dem det. Men jag fick inte säga vad vi gjorde, det är hemligt. Men vi försöker bygga laget och lita på varandra. Det är perfekt för mig att lära känna lagkamraterna lite.
Gustafsson är född i Sundsvall där han också spelade juniorhockey för Timrå. Sedan säsongen 2006/2007 har han dock spelat utomlands.
Den kommande säsongen blir också hans första som senior i Sverige.
– De spelare jag pratat med i landslaget säger att det är en tuff, tajt liga och många lag är systematiskt bra. De bjuds inte på så mycket. Den biten kommer bli en utmaning – men jag tror att jag har spelförståelsen och skickligheten för att kunna utnyttja det och göra något positivt av det, säger Gustafsson som ser fram emot att få vara med från början – och ta mer plats:
– För mig kommer det bli kul att kunna vara med och påverka. Från omklädningsrummet in på is till allting. I Ryssland hängde man mest bara med. Här kan man få vara med och påverka på ett annat sätt och det ska bli skitkul.
Är du en ledare?
– Jag tänker att man tar en ledarroll. Jag kommer vara den jag alltid är. Om jag blir en ledare eller inte det får andra bedöma. Jag kommer göra allt för att laget ska vinna och det är prio ett. Det är därför jag är här.
Timrå tog i år steget upp i SHL – men det var aldrig ett alternativ.
– Nej, det var det väl inte. Vad jag vet hörde dem inte av sig. Jag tänker faktiskt vara egoistisk. Jag tror att Timrå har några tuffa år framför sig rent hockeymässigt och jag vill vinna. Jag vet att jag har större chans att göra det här än i Timrå just nu.
Gustafsson har 144 AHL-matcher och 99 NHL-matcher i bagaget.
Efter fyra år i Nordamerika och Philadelphia Flyers lämnade han för KHL efter säsongen 2013/2014.
– Jag kände efter första året i Ryssland att jag ville ge NHL en ny chans. Nu blev det inte så och den chansen dök inte upp. Jag tycker att jag höll en bra klass och lämnade för Ryssland med en tanke om att bli en bättre spelare och få spela fler matcher och minuter. Det var en risk jag tog men det var lite tråkigt. Jag tror att om jag hade varit lite mer mogen mentalt hade jag kunnat vara kvar längre i NHL.
Hur menar du då?
– Jag var ung, spelade i NHL och livet var bra. Allt fokus kanske var där det skulle vara. Att man inte bara fokuserade på hockeyn. Jag lät det stjäla lite energi. Nu tror jag att jag skulle hantera det på ett bättre sätt.
Gustafsson fick även chansen att spela med Jaromir Jagr – och frågade efter tjeckens autograf efter en match.
– Den missar man inte. Han är en legendar inom ishockeyn. Att spela med honom var väldigt inspirerande och väldigt läckert. Han är proffsig, snäll och ödmjuk.
De senaste fyra säsongerna spelat tre år i Ryssland och ett i Schweiz.
– Det är speciellt i Ryssland. Att komma dit där de inte snackar så mycket engelska och kulturen är en helt annan. Men det har varit en härlig upplevelse och något jag är väldigt glad över att jag har gjort. Jag kände att nu är det ett avslutat kapitel och dags för något nytt.
Nu väntar fyra år i Luleå och Norrbotten.
– "Bulan" (Thomas Berglund, tränare) och "Skuggan" är egentligen de största anledningarna till att jag ville komma hit till Luleå. Jag har fått en väldigt positiv bild av båda två. Känslan jag har av "Bulan" är att han har förmågan att få ut max av alla spelare. Det ska bli roligt att jobba med honom.
Gustafsson är igång med att sälja lägenheten i Sundsvall och letar hus i Luleå.
– Jag letar varje dag för att hitta något som passar familjen, säger Gustafsson som har en dotter på tre år.
Är du frilufts- eller naturmänniska?
– Jag skulle säga att jag njuter av både stadsliv och natur. Jag är gärna ute och vandrar och fiskar men också inne i stan och promenerar.
Sverige med Gustafsson i laget åkte ur OS 2018 mot Tyskland i kvartsfinal – en stor besvikelse än i dag.
– Väldigt bittert, fortfarande. Det är svårt att smälta hur det blev. En "once in a lifetime" och man sjabblar bort det på det viset – det kommer nog sitta i ett tag.
VM var aldrig aktuellt?
– Nej, jag vet inte. Jag kände själv att det hade varit långsökt att avsluta säsongen i mars och kriga fram tills nu. Jag vet inte vad Grönborg (Rikard, förbundskapten) tänkte heller. Han har alltid hört av sig innan men inte gjort det nu, så jag vet inte vad det beror på.
Nope, fel Erik.Sportchefen #2 skrev:Grattis, fraktur i tumme.
Jag har också specialstuderat #56

Denna är vår Erik.
https://www.eliteprospects.com/player/5545/erik-gustafsson
Puckad skrev:Nope, fel Erik.Sportchefen #2 skrev:Grattis, fraktur i tumme.
Jag har också specialstuderat #56![]()
Denna är vår Erik.
https://www.eliteprospects.com/player/5545/erik-gustafsson
Haha, ja så är det ju så klart.
Sportchefen #2- Antal inlägg : 874
Linus Norberg på AB rankar SHLs 25 bästa nyförvärv.
Plats 1) Erik Gustafsson, 29, back
Till Luleå från Neftekhimik Nizhnekamsk
Den här värvningen egentligen på gränsen till osannolik för ett SHL-lag.
Gustafsson är trots allt ”bara” 29 år, han spelade OS och har närmare 100 NHL-matcher i bagaget. Ändå lyckades värva Gustafsson och dessutom skriva ett långtidskontrakt med honom.
En eloge till general managern Stefan ”Skuggan” Nilsson.
Nu har Luleå en toppback att bygga laget runt och även om han inte skulle ösa in poäng kommer han förmodligen vara ovärderlig för laget.
Plats 1) Erik Gustafsson, 29, back
Till Luleå från Neftekhimik Nizhnekamsk

Gustafsson är trots allt ”bara” 29 år, han spelade OS och har närmare 100 NHL-matcher i bagaget. Ändå lyckades värva Gustafsson och dessutom skriva ett långtidskontrakt med honom.
En eloge till general managern Stefan ”Skuggan” Nilsson.
Nu har Luleå en toppback att bygga laget runt och även om han inte skulle ösa in poäng kommer han förmodligen vara ovärderlig för laget.
NilsOskar- Antal inlägg : 429
Även Uffe Bodin på hockeysverige rankar EG som SHLs bästa nyförvärv. Inte konstigt med tanke på meritlistan och att han befinner sig på toppen av sin karriär. Känns skönt att få in en riktig "quarterback" i laget.
http://www.hockeysverige.se/uffe-bodin/2018/07/23/de-tio-basta-nyforvarven-i-shl-2018-2019/
http://www.hockeysverige.se/uffe-bodin/2018/07/23/de-tio-basta-nyforvarven-i-shl-2018-2019/
Cirka en månad kvar till försäsongsmatcherna nu va? Känner att det verkligen rycker i hockeytarmen.
Edit: Sellgren som bubblare på listan också.
Edit: Sellgren som bubblare på listan också.
rasbiologen- Antal inlägg : 1334
Man blir varm i Lulehjärtat !
saxat från hockeysverige
”VILL VARA EN GRUNDPELARE”
Gustafsson menar att det är stora skillnader utanför isen i Luleå än vad han upplevde i Omsk och Nizjnekamsk.
– Det är en gemenskap här och en helt annan jargong i omklädningsrummet. Jag hoppas få vara med och bygga upp något stort i Luleå, att få vara med på deras nya plan. Det känns inspirerande, även om vi har en lång bit kvar till dit där vi vill vara, säger Gustafsson till sajten.
Nu är Gustafsson redo att ta en stor roll i Luleås lagbygge.
– Jag vill vara en grundpelare i laget, där både tränare och spelare känner en stor tillit och förtroende. Att de vet vad de får ut av mig. Samtidigt vill jag vara en röst i omklädningsrummet. Det är nytt för mig att komma till elitserien, men jag känner ändå att jag har mycket erfarenhet som jag vill dela med mig av, säger backen.
saxat från hockeysverige
Gustafsson menar att det är stora skillnader utanför isen i Luleå än vad han upplevde i Omsk och Nizjnekamsk.
– Det är en gemenskap här och en helt annan jargong i omklädningsrummet. Jag hoppas få vara med och bygga upp något stort i Luleå, att få vara med på deras nya plan. Det känns inspirerande, även om vi har en lång bit kvar till dit där vi vill vara, säger Gustafsson till sajten.
– Jag vill vara en grundpelare i laget, där både tränare och spelare känner en stor tillit och förtroende. Att de vet vad de får ut av mig. Samtidigt vill jag vara en röst i omklädningsrummet. Det är nytt för mig att komma till elitserien, men jag känner ändå att jag har mycket erfarenhet som jag vill dela med mig av, säger backen.
icemask- Antal inlägg : 4018
icemask skrev:Man blir varm i Lulehjärtat !
saxat från hockeysverige
Blivande stålman!
3 matcher och 31 000kr i böter:
Beslut: Luleåspelaren Erik Gustafsson stängs av i tre matcher och får böta 31 000 kronor efter denna tackling. Vad tycker du om straffet? #twittpuck #shl pic.twitter.com/6RE0cAH9E0
— C More Sport (@cmoresport) 30 september 2018
Ganska väntat. Extremt taskig tajming för oss dock....
ski3r- Antal inlägg : 1974
Hur utläser jag straffet egentligen??
4 matchers avstängning varav en match omvandlats till böter?
4 matchers avstängning varav en match omvandlats till böter?
Lars158- Antal inlägg : 9267
4 varav en böter tror jag, låter som låga böter om det var två som gick till böter.
http://cdn.shl.se/files/shl1_shl/Disciplin/20180929BeslutErikGustafsson.pdf
hmmm...
http://cdn.shl.se/files/shl1_shl/Disciplin/20180929BeslutErikGustafsson.pdf
Om inte Disciplinnämnden finner det klarlagt att detta är en Checking to the head så anmäler jag denna tackling som
Charging eller Boarding.
hmmm...
hårt kan jag tycka för en förstagångsförseelse, sen får shl gärna ta tag i utbildning i hur man skall bete sig när man är tacklingsbar`, att det håller inte att åka baklänges med huvudet nedfällt eller att vända upp ryggen o fälla sig , antingen det eller så får vi helt enkelt avskaffa tacklingar då skaderisken är stor i de momenten.
Bamsefar- Antal inlägg : 11714
rasbiologen skrev:4 varav en böter tror jag, låter som låga böter om det var två som gick till böter.
http://cdn.shl.se/files/shl1_shl/Disciplin/20180929BeslutErikGustafsson.pdfOm inte Disciplinnämnden finner det klarlagt att detta är en Checking to the head så anmäler jag denna tackling som
Charging eller Boarding.
hmmm...
måste ju motivera domslutet i matchen

Bamsefar- Antal inlägg : 11714
Charging eller boarding ?
Hmmmmm
Hmmmmm
Senast ändrad av Puckad den sön 30 sep 2018, 13:39, ändrad totalt 1 gång
248k i lön.
— Johan Svensson (@MrMadhawk) 30 september 2018
Erik Gustafsson verkar inte riktigt ha kommit in i SHL ännu.
Visst, att det är tidigt på säsongen och avstängningen är väl en ursäkt men jag tror att vi har mer att ta ut där...
Visst, att det är tidigt på säsongen och avstängningen är väl en ursäkt men jag tror att vi har mer att ta ut där...
Hedanders- Antal inlägg : 1824
Hedanders skrev:Erik Gustafsson verkar inte riktigt ha kommit in i SHL ännu.
Självklart, man får komma att det är hans 7 första SHL-matcher i karriären.
CKa- Antal inlägg : 1056
Själv tycker jag att Erik har varit helt otroligt bra 99% av bytena han haft. Man ser verkligen hur löjligt rutinerad karln är.
Bäst i laget tillsammans med Själin och Connolly.
Bäst i laget tillsammans med Själin och Connolly.
Hellcop- Antal inlägg : 563
Erik Gustafsson lagkapten sedan segermatchen mot Timrå 1 november
- Erik Gustafsson är kapten och det är inget speciellt med det. Olausson har varit skadad och ur spel de senaste matcherna och behöver koncentrera sig på sig själv. Han är ändå en av ledarna i gänget som assisterande med ett A på bröstet, förklarade "Bulan" för Piteå-tidningens Bosse Lundkvist.
Luleås första mål i Timrå-matchen....Olausson! Snyggt framspelad av Gustafsson!
Tidigare lagkaptener
1977-1978 Håkan Karlsson
1978-1984 Torbjörn Köhler
1984-1988 Lars Lindgren
1988-1992 Lars-Gunnar Pettersson
1992-1998 Stefan Nilsson
1998-2005 Roger Åkerström
2005-2007 Mikael Renberg
2007-2011 Anders Burström
2011-2012 Niclas Wallin
2012-2015 Chris Abbott
2015-2017 Johan Harju
2017-2018 Niklas Olausson
2018- Erik Gustafsson
- Erik Gustafsson är kapten och det är inget speciellt med det. Olausson har varit skadad och ur spel de senaste matcherna och behöver koncentrera sig på sig själv. Han är ändå en av ledarna i gänget som assisterande med ett A på bröstet, förklarade "Bulan" för Piteå-tidningens Bosse Lundkvist.
Luleås första mål i Timrå-matchen....Olausson! Snyggt framspelad av Gustafsson!
Tidigare lagkaptener
1977-1978 Håkan Karlsson
1978-1984 Torbjörn Köhler
1984-1988 Lars Lindgren
1988-1992 Lars-Gunnar Pettersson
1992-1998 Stefan Nilsson
1998-2005 Roger Åkerström
2005-2007 Mikael Renberg
2007-2011 Anders Burström
2011-2012 Niclas Wallin
2012-2015 Chris Abbott
2015-2017 Johan Harju
2017-2018 Niklas Olausson
2018- Erik Gustafsson
Jokerman- Antal inlägg : 1983
Sprider stolthet, lagkänsla och lulehjärta i allt han gör och säger. Man blir glad.
RSD555- Antal inlägg : 695
Har fått intrycket att han är bättre/aktivare i snacket med domarna än Ola, kanske därför kaptensrollen skiftades.
Jag tror bara att han i princip var lagkapten under Olaussons frånvaro och att tränarna då ansåg att just hans ledarskap passade bäst för den här gruppen just nu samtidigt som Olaussons frånvaro redan gjort honom till inofficiell lagkapten.
Old Brooklyn- Antal inlägg : 5633
Tror oxå att olles långa/flera skade bekymmer är den största orsaken till tränarnas kaptensbyte, men även Eriks enorma vinnarskalle.. Se o lyssna på fabbes svar på punkten 8 i detta klipp https://kuriren.nu/sport/100-hockey/se-fabricius-listar-lagkamraterna-han-kan-vara-gubbsur-nm4952084.aspx
Gillar hur vissa ifrågasatte Gustafsson för två matcher sedan och nu 1+1 senare varav vinstmålet mot SAIK så är det knäpptyst. Tycker Gustafsson tagit två snäpp sedan han fick C:et på bröstet. Olausson likaså. Han jobbar stenhårt.
Var en gigant idag. Som många andra. Vi har visat upp många sätt att vinna matcher på i år.
Erik växer sakta till en GIGANT i Luleå Hockey. En riktig 5-stjärning general. Men KUNG kommer att bli svårt -eftersom denna titel är redan betecknad av Carl XVI Gustaf i Svea rike -samt av Oscar Engsund i Luleå Hockey.
- Stabilt.
- Stabilt.
Jonken- Antal inlägg : 6411
Sida 1 av 7 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Sida 1 av 7
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
|
|