Framtiden

+6
Jokerman
Tony Moore
Lulefan
LulefanGBG
rasbiologen
icemask
10 posters

Gå ner

Framtiden Empty Framtiden

Inlägg av icemask tis 30 jan 2018, 17:44

icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Framtiden Empty Sv: Framtiden

Inlägg av rasbiologen ons 31 jan 2018, 00:10

Jag lutar åt Lillajags håll I den andra tråden om dagens nyheter och tycker att det här låter bättre. En riktig satsning på att utveckla istället för att värva sönder/köpa ett guld, vore ju pinsamt om de skulle införa caphits med mera från nhl pga våran satsning.
rasbiologen
rasbiologen

Antal inlägg : 1351
Join date : 12-09-13
Age : 35
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Framtiden Empty Sv: Framtiden

Inlägg av LulefanGBG ons 31 jan 2018, 09:05

Det formligen sprudlar av glädje, engagemang och entusiasm kring damhockeyn inom föreningen och lokalmedia där uppe verkar haka på tåget. Riktigt kul främst för Luleå men också för svensk damhockey generellt.

Med relativt små medel går det att locka hit världsspelare och ställa ett halvt OS-lag på isen. Med bättre förutsättningar lockar man också hit ännu fler och det skapar ett ökat intresse. Får man då på sikt dessutom ett hockeygymnasium för tjejer så kan även unga tjejer och flickor få samma möjligheter att förena studier med ett brinnande intresse för hockey.

En tydlig målsättning där en enskild klubb på sikt satsar på att göra damhockeyn professionell, så att tjejerna kan satsa på sin idrott på heltid precis som grabbarna, är nog det bäst som kan hända svensk damhockeyn.

Det kommer att ge ringar på vattnet. Sedan är det så klart så att man måste skynda långsamt och inte försöka ta tre steg åt gången, men jag tycker att det känns som om att Luleå är inne på rätt spår här. Offensiva i sin satsning och marknadsföring som också är rätt frisk, (även om man alltid kan bli ännu bättre), men ändå med en flerstegsplan.

Man blir stolt när Luleå visar framfötterna på det här sättet.

Hoppas att fler lag i Sverige ser fördelarna med att satsa även på damhockeyn.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Framtiden Empty Sv: Framtiden

Inlägg av Lulefan ons 31 jan 2018, 13:36

Det är kul att det satsas på damhockeyn så även tjejer kan få chansen att göra riktig karriär av det, men någon gång längs vägen måste damhockeyn börja dra till sig mer publik för att det hela ska fungera.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Framtiden Empty Sv: Framtiden

Inlägg av Tony Moore ons 07 feb 2018, 21:18

Framtiden är här, 2 stora företag annonserar redan betydande ekonomisk ökning av sponsringen till LHF/MSSK.
Fastighetsbolaget Galären går in som LHF/MSSK huvudsponsor - WOW vad häftigt queen http://kuriren.nu/sport/100-hockey/avslojar-lulea-hockey-far-ny-huvudsponsor-nm4759533.aspx
Älvsbyhus dubblar sin sponsring och ger LHF/MSSK lika mycket som killarna.http://kuriren.nu/nyheter/lulea-hockey-sponsor-utmanar-andra-foretag-nm4759312.aspx
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7599
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Framtiden Empty Sv: Framtiden

Inlägg av Tony Moore mån 12 feb 2018, 14:00

VD har ordet
Spoiler:
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7599
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Framtiden Empty Sv: Framtiden

Inlägg av Jokerman tis 13 feb 2018, 17:28

Johan Esk DN om svensk damhockey:
svensk elitidrott är underhållningsindustri och halvamatörer.Mångmiljonärer och andra som knappt får det att gå runt. I den blandningen sitter damhockeyn fast i sitt moment 22.

De allra flesta svenska kvinnor och män som satsar helhjärtat på sin (elit)idrott gör det trots att det är ekonomiskt vansinne.

Du kanske håller på med brottning eller boxning, fäktning eller friidrott, curling, cykel eller orientering.

Eller så är du kvinna och spelar ishockey på högsta nivå i Sverige. Att du då har det tufft att gå ihop har knappast undgått någon.

En ny uppmärksammad dokumentär med titeln ”Underdogs” har just tagit upp ämnet.

Ett nyhetsinslag i SVT:s Aktuellt konstaterade att spelarlönerna i damernas liga SDHL är i snitt 3,6 procent jämfört med i herrligan SHL.

Ett tio minuter långt reportage i P1:s ”Godmorgon världen” tog upp spåret och i påannonseringen ställdes frågan:

”Och vi undrar varför just ishockeyn har så svårt att bli jämställd?”

Ett svar på den frågan är frågan varför just damishockeyn har så svårt att locka publik. Snittet i SDHL är 199 åskådare per match. I herrligan är det 5.612. SDHL har 3,5 procent av herrarnas publik.

Med så lite publik är damhockeyn ännu inte en del av idrottens underhållningsindustri med tunga tv-avtal, stora sponsorkontrakt, höga spelarlöner och omfattande biljettförsäljning.

Samtidigt är spelarna på högsta elitnivån i klubb och landslag. De lägger ner mycket tid och uppoffring på sin sport. De har små resurser men stora krav på sig. Lyckas de inte ses de inte som stora OS-hopp, tappar SOK-pengar och får det ännu svårare.

Detta moment 22 delar damhockeyspelarna med många andra svenska OS-idrottare. De har hamnat mitt emellan svensk idrotts stora block.

De har inga roller i den mångmiljonbaserade idrottsindustrin där individuella stjärnor som Charlotte Kalla och Sarah Sjöström och manliga fotbolls- och hockeyspelare är huvudfigurer. Samtidigt har de lämnat den del av svensk idrott som bara är kravlös folkrörelse.

Elitidrott är aldrig rättvis. Vissa vinner, vissa blir stjärnor, vissa tjänar pengar. De flesta kämpar i den mediala och ekonomiska skuggan.

Idrottens jämställdhet ska vara som i annan kulturverksamhet.

Jämställdhet ska vara en självklarhet när det gäller ungdomars träningstider och andra utvecklingsmöjligheter, kommunalt stöd, organisation kring klubbars A-lag och dagersättning vid landslagsuppdrag.

Lön och sponsorkontrakt för seniorer och bonus i landslag är något annat.

Att Zara Larsson får helt andra kontrakt än en manlig sångare med mindre publik är lika självklart som att Sarah Sjöströms kontrakt är värda mer än simkollegan Simon Sjödins. Charlotte Kallas VM-guld gav 150.000 kronor i bonus från förbundet. Slalomåkaren Frida Hansdotter får noll kronor vid seger. Längd och alpint har olika uppgörelser med åkarna.

I idrott kommer intäkter från framgångar och/eller det publika och mediala intresset. Damhockeyn har de senaste åren inte lyft på något av områdena.

Nu finns regionala rörelser som jobbar för att bryta trenden. Linköping delade ut biljetter och fick rekordmånga 5.128 åskådare att komma till matchen mot HV71 i november. I Luleå har uppmärksamheten efter ”Underdogs” redan gett effekt. Enligt Norrbottens affärer får Luleå Hockey/MSSK en ny huvudsponsor efter filmen.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Framtiden Empty Sv: Framtiden

Inlägg av Puckad lör 17 feb 2018, 14:59

Nu är i alla fall Boorken borta.
Han hade gärna fått vara kvar till finalen, men men ...
Framtiden är ljusare.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11089
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Framtiden Empty Sv: Framtiden

Inlägg av icemask mån 26 feb 2018, 19:13

icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Framtiden Empty Sv: Framtiden

Inlägg av icemask lör 03 mar 2018, 12:44

Diktaturen har raserats men det är lång väg till ett fungerande system !

Intressant att se att fler vågar kliva fram nu när Boork är borta, med samma krav som Emma och Asserholt mfl drev men fick bära hundhuvudet för !
Anna Borgqvist i intervju på cmore och Olivia Carlsson på Hockeysverige !

http://www.hockeysverige.se/2018/03/03/olivia-carlsson-modo/
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Framtiden Empty Sv: Framtiden

Inlägg av Micke80 fre 23 mar 2018, 15:10

http://www.kuriren.nu/sport/100-hockey/lulea-hockey-skriver-stort-sponsoravtal-nm4795050.aspx

Här kommer otroligt glädjande nyheter. Utan att veta vad avtalet innehåller rent ekonomiskt så är det rikitgt kul att en stor samhällsaktör kliver in och stöttar det här arbetet.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Framtiden Empty Sv: Framtiden

Inlägg av Tony Moore tis 27 mar 2018, 15:06

Luleå Hockey ser proffsframtid för damerna
Spoiler:
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7599
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Framtiden Empty Sv: Framtiden

Inlägg av MrA tis 27 mar 2018, 22:10

Har för mig att jag läst att även Skellefteå satsar på hockeygym för tjejer, vem hinner först?
MrA
MrA

Antal inlägg : 401
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Framtiden Empty Sv: Framtiden

Inlägg av Tony Moore tis 17 sep 2019, 22:32

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7599
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Framtiden Empty Sv: Framtiden

Inlägg av Jokerman tor 07 nov 2019, 21:32

Framtiden 3c4c7410
Bild: Håkan Stridblom | I helgen är det dags för tjejligan i Coop arena.

Satsning på tjejhockey kommer till Luleå

I helgen får unga tjejer från hela Norrbotten och Västerbotten chansen att prova på hockey i Luleå. "Vi vill ha fler spelare som fortsätter med hockeyn", säger Staffan Spendrup.

Tjejligan är ett tillfälle för tjejer födda -06 och yngre att testa på att spela hockey under en dag. Det är även en möjlighet att få spela med och mot enbart tjejer.

Arrangemanget kommer äga rum nu på söndag i Coop arena. Syftet är att underlätta sammanhållningen och den sociala biten i det hela.

– De får helt enkelt träffa andra hockeyspelande tjejer, i slutändan är det ju så att vi vill ha fler spelare som fortsätter med hockeyn, säger Staffan Spendrup, samordnare för Luleå hockeys flickverksamhet och fortsätter:

– För enskilda spelare tror jag det ofta blir en kick, man kanske känner sig duktig på ett litet annat sätt än om man bara spelar med killar.

De deltagande tjejerna kommer även få möjligheten att träffa Emma Nordin och Johanna Fällman, som är profesionella spelare i Luleå/MSSK. De två landslagsspelarna kommer vara med på invigningen och berätta om sig själva och sina karriärer.

– De vill visa spelarna vilken väg man kan gå om man känner att man vill bli en hockeystjärna.

Man beräknar att det uppskattningsvis kommer delta runt 150 spelare från hela Norrbotten och Västerbotten.

– Det är en grym chans att träffa nya vänner med samma intresse, det kommer anlända helplanslag från Umeå, Clemensnäs, Piteå och så kallade mixlag med enskilda spelare från olika orter, samt 13 småplanslag från andra orter.

– Det är en rolig utveckling att se, det är många yngre som har börjat spela. Sen gäller det att de fortsätter spela också, säger Spendrup.

Alexander Rönnlund norrbottensmedia
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Framtiden Empty Sv: Framtiden

Inlägg av Jokerman lör 04 jan 2020, 23:58

I helgen var det tjejernas egen dag i Noliahallen i Piteå där det spelades hockey för hela slanten. "De är kanonduktiga" säger MSSK-tränaren Joel Karlsson Forsberg.

Munksund/S SK anordnade det största sammandraget för tjejer hittills i Norr- och Västerbotten då ungefär 130 spelare i 15 lag samlades för att ha mötas och kul i Noliahallen under lördagen.

MSSK har en stor egen verksamhet inom tjejhockeyn.

– Vi har drygt 60 tjejer som är födda från 2009 till 2013 som tränar tillsammans två gånger i veckan, berättar Joel Karlsson Forsberg, som är en av tränarna.

Denna dag i Tjejligan var det knattelirare födda 2011 till 2013 som möttes.

– För vissa var det här den allra första Tjejligan. Varje säsong blir det fyra-fem såna här sammandrag på olika platser då föreningarna turas om, förklarar Joel.

– Vi i Munksund har två lag med idag, med tio-elva utespelare per lag plus målvakt. Det är jätteroligt, vissa barn kunde inte stå på skridskor för tre år sedan då de började. Nu kör de på riktigt bra, de är superduktiga.

Alla matcher spelades tvärs över planen så att man kunde ha igång två matcher samtidigt. Då Piteå-Tidningen hälsade på var det match mellan Munksund och Clemensnäs i ena zonen samtidigt som Boden mötte Pajala i den andra.

Alla matcher var 24 minuter långa och inga resultat räknades, det är givetvis helt oviktigt i den här åldern.

– Vi är fortfarande i ett tidigt skede, i den här åldern handlar det om att tycka det är roligt, få kompisar och hitta glädjen i att göra nåt tillsammans. Då blir det ofta att de fortsätter, menar Joel.

– Vi pratar om att vi ska vårda hockeyfamiljen, inte känna krav på prestationen, men förväntan på engagemang. Det är okej att det kan gå upp och ner, ibland får de riktiga il och kämpar hårt och ibland blir det lite "manjana" säger han och påpekar:

– Vi uppmuntrar även alla föräldrar att barnen ska träna många olika sporter.

Även under söndagen blir det tjejhockey för hela slanten i Noliahallen. Då är det dags för lite äldre tjejer (födda 2006-2008) att spela, men då på helplan.

Ett 80-tal spelare från MSSK, Luleå, Clemensnäs, Trixa (Umeå), Åsele, Pajala, Boden, Överkalix och Kalix kommer hit då, vissa bildar blandlag.

Och inte nog med det. Även i Kristallens ishall i Rosvik blir det tjejhockey för de äldsta ungdomarna på söndag, de är födda 2005 och tidigare. Det är en serie för ungdom, rekrytering och rekreation.

Munksund, Rosvik, Luleå, Hertsörinken, Boden och Kiruna är med där samt enstaka spelare från Arvidsjaur, Kalix, Överkalix och Pajala.

Micke Lindgren PT
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Framtiden Empty Sv: Framtiden

Inlägg av Jokerman ll lör 11 sep 2021, 09:21

Krönika

Barnens tävlingsinstinkt – på vinst eller förlust?

Jag kastar längst! Jag cyklar snabbast! Jag gungar högst! Jag hinner först! Ord som väcker tankar och känslor inom mig.

Är barnens prestationsjämförelser och lust till tävlan verkligen positiv?

På ren instinkt hör jag mig själv ropa med bestämdhet i rösten för tredje gången i dag. "Barn, det är ingen tävling!" Sekunder innan gråten och besvikelsen från något av barnen är ett faktum. Eller segerropen från den andra som jublar högt.

Vid min första tanke känns detta beteende osunt och jag känner min egen frustration och oro över de starka känslomässiga reaktioner jag får möta. Men vid en djupare reflektion kanske det inte behöver vara så farligt att redan från tidig ålder ha tävlingsinstinkt. Jag tänker på hur vårt samhälle är utformat. Vårt arbetsliv, sportaktiviteter, företagande, sociala medier, fritidsaktiviteter. Vi lever i ett prestationssamhälle. Det kommer alltid att finnas framträdande människor. Med driv, vinnarskalle och längtan efter att skapa förbättring. Vi människor vill känna oss bra på något. Inom alla möjliga områden.

Jag har själv spenderat många år i idrottens värld, från barnsben till elit, så vem är jag att ropa till mina barn att de inte ska få tävla? Jag vet hur roligt och tillfredsställande det kan vara att få känna sig begåvad inom något.

Jag tror att en del av ansvaret ligger hos mig som förälder att visa de mjukare värdena. Hur man tävlar och jämför sig med respekt. Hur vi alla är olika begåvade inom olika områden och hur positiva våra olikheter också är för samhället. Att vi själva har valet om vi vill jämföra oss med andra eller kanske istället fokusera på vår egen utveckling. Inget är för alla och alla behöver inte tävla. Valet är ditt.

Kanske behöver barnen hjälp att upptäcka betydelsen av att ha uthållighet inom en aktivitet. Har våra barn viljan att utvecklas är vägen att vandra kontinuitet, nyfikenhet och övning.

Att be barnen sluta jämföra sina prestationer känns som en orimlig önskan. Det är något av det naturliga och något vi gjort genom alla tider.

Jag tror snarare att det som behövs är stöd och vägledning i hur man hanterar de känslomässiga utmaningar som ofta dyker upp. Och inte minst, lära barnen att vi är så mycket mer än våra prestationer. Att förlora är inte detsamma som att vara en sämre människa. Och att vinna betyder inte att vårt människovärde ökar.

Men känsloregistrets beståndsdelar som tävlingsmomentet kan locka fram, kan rusta oss i mötet av livets framtida prövningar. Från glädjerus till besvikelse.

Magdalena Pajala

Piteå-Tidningen 11 september
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1287
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Framtiden Empty Sv: Framtiden

Inlägg av Jokerman ll mån 25 okt 2021, 19:24

Förra året fanns inget damhockeylag i Gällivare, nu finns det två!

Hockeyexplosionen i Gällivare.

Det startade med några fotbollsspelare som ville testa på ishockey. Nu har Malmbergets AIF två tjejlag i ishockey och i helgen var det seriepremiär i DUL (Damungdomsligan), hemma i den nya ishallen i Gällivare.

Totalt är det runt 50 spelare som börjat spela hockey sedan allt startade under förra vintern.

Tjejlagen har funnit i ett drygt år nu och enligt spelarna själva så märks utvecklingen tydligt.

Utvecklingen har skett på flera olika plan och det handlar inte bara om själva ishockeydelen.

– Det känns som om att allt har blivit bättre under året. Vi spelar bättre, har bättre laganda och nu törs alla prata med alla. Det är jätteroligt att spela tillsammans, säger Wallgren innan hon avslutar:
– Det är ingen som är utanför i vårat lag.

Källa: norrmedia
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1287
Join date : 21-05-19

Till överst på sidan Gå ner

Framtiden Empty Sv: Framtiden

Inlägg av Jokerman ons 23 mar 2022, 13:18

Semifinal Damjun - Lördag 26/3 kl 15:00, Luleå Hockey - AIK [Modo-Hallen]
- Final eller bronsmatch söndag 27/3
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Framtiden Empty Sv: Framtiden

Inlägg av Jokerman ll sön 19 jun 2022, 10:56

Ishockeyn lyfter under samhällsomvandlingen

Många föreningar från Malmberget väntar på en ny hall att vistas i. Det problemet har inte hockeyn. Nya ishallen har varit ett lyft för Malmbergets AIF:s satsning på damhockey.

Toni Hietala är styrelsemedlem i Maif och en av tränarna som startade upp en satsning på flick- och damhockey för två år sedan. Sen smällde det bara till så vällde spelare in.
Framtiden F2dc4810

I ett samhälle där en del andra idrottsföreningar befinner sig i ett vakuum där de antingen redan är eller kommer att bli hemlösa är Malmberget AIF:s hockeysatsning solskenshistorian.

Det blev en braksuccé – i den nya Isborgen som då stod klar inne i Gällivare. En produkt av samhällsomvandlingen.
– Det hade egentligen inte med hallen att göra, men föll ju sig ganska fint med att det fanns en ny, säger Toni Hietala.

Nej, hallen är inte hela förklaringen bakom att man lyckades starta upp en verksamhet som nu har vuxit till att över 70 nya spelare har börjat i Maif:s flick/damhockey. Detta från att föreningen bara hade en handfull flickor som spelade i pojklag.

Mycket kan nog tillskrivas att det funnits engagerade ledare och människor som brunnit för hockeyn, tror Hietala.
Framtiden 6cbb7c10
Isborgen, som hallen heter, har dessutom dragits med stora problem under första åren och har tvingats hålla stängt både på grund av brister i takkonstruktionen, fel på kylanläggningen och personalbrist.

Men det skadade absolut inte för föreningens satsning med att ha en ny arena, säger Hietala.
– De flesta bor ju i Gällivare, så det var klockrent att ishallen ligger centralt. Det är nära och enkelt för många, de kan promenera till träningar.

Jag tror inte att vi hade fått samma boom om vi hade varit tvungna att locka upp dem till den gamla hallen, så nog tror jag att det har fått en positiv inverkan.

Hietala fortsätter:
– I stort sett har det varit ett lyft för ishockeyn med en ny ishall. Visst har det varit mycket uppsidor även om det har varit struligt i början.

Malmberget AIF har nu ett lag i division 3. Laget som de själva kallar för dam/junior med spelare från 13 till 39 års ålder. Det finns även ett lag i tjejligan med flickor i mellanstadieålder – och Tre Kronors hockeyskola för de yngsta.

– I framtiden kanske vi har tre-fyra tjejlag om det fortsätter så här. Vi har ju ingen direkt konkurrens från andra bollsporter på vintertid, varken innebandy, handboll eller basket har fått någon riktig boom på tjejsidan så jag tror att vi kan fortsätta att växa, säger Toni Hietala.

Herman Öberg norrmedia
Jokerman ll
Jokerman ll

Antal inlägg : 1287
Join date : 21-05-19

Wolfhunter likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Framtiden Empty Sv: Framtiden

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet