Luleå Hockeys identitet?
+22
kokostrollet
Norrlandstoken
Urken
ezz
NallePhu
Qirren
LulefanGBG
hokkzorz
Micke80
Dustin
DenOerfarne
farre
JayDee
Old Brooklyn
Blinders
pelle
Tony Moore
Jimmy_Vegas
Puckad
Tigerman
Bamsefar
Jonken
26 posters
Sida 2 av 2
Sida 2 av 2 • 1, 2
Sv: Luleå Hockeys identitet?
Björnen är vad jag associerar med Luleå Hockey, och vice versa. Men tycker att stålmannen är bra snygg den också. Har inget emot ifall vi byter ur den aspekten.
Däremot tycker jag att det är lite B att hålla på och byta "hela tiden". Tre byten på relativt kort tid? Nä.
Däremot tycker jag att det är lite B att hålla på och byta "hela tiden". Tre byten på relativt kort tid? Nä.
Sv: Luleå Hockeys identitet?
Bra! Bort med NHL logon tillbaka med klubbmärket!
Blinders- Antal inlägg : 4845
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå
Sv: Luleå Hockeys identitet?
Behåll Björnen! Inte för att jag har något emot stålmannen. Men det är Björnen jag främst växt upp med och som jag främst associerar till Luleå hockey. Dessutom så går den hem mycket bättre hos unga och kidsen som onekligen är tillväxtmarknaden... Men jag har inget emot att Stålmannen används som komplement. Tycker det är rätt bra som det är idag faktiskt.
ezz- Antal inlägg : 358
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå
Sv: Luleå Hockeys identitet?
Sluta nu för sjutton Luleås trademark är björnen och björnskallen så är det bara sedan så blir det ett tapp på souvenirsidan totalt sett, Ta tebax skyttegravsgubben fattas bara vit flagg på den bara för att ngn kommit på detta sedan så kommer flertalet som knappt var i blöjorna som säger bra idé bara för att andra tycker det utan veta ngt!
Om man tar tebax den vad sjutton då tar vi i stället GRoKo som man också när vi håller på och lirar utematcher istället för vara inomhus då vi ska vara nostalgiska, Skärpning för fan mer ful logga har sällan skådats så är det bara ska man ha kvar den så är det på samma nivå som nu dvs ngr matcher per år !
Om man tar tebax den vad sjutton då tar vi i stället GRoKo som man också när vi håller på och lirar utematcher istället för vara inomhus då vi ska vara nostalgiska, Skärpning för fan mer ful logga har sällan skådats så är det bara ska man ha kvar den så är det på samma nivå som nu dvs ngr matcher per år !
NallePhu- Antal inlägg : 17270
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten
Sv: Luleå Hockeys identitet?
Bara vi slipper den där björnen som såg ut som en varg så får gärna dagens björn vara kvar för mig i kombination med stålmannen som jag ser som vår riktiga identitet. Vi har ju björnen som vår huvudlogga nu kombinerat med stålmannen som en nedprioriterad variant. Att vända på detta och helt enkelt ta tillbaka stålmannen som vår huvudlogga men i kombination med björnloggan som nedprioriterad variant på ex. bortaställ och liknande tror jag skulle kunna vara en väg att gå. Identitet är viktigt. Tycker ändå det är roligt att höra att vi går i den här riktningen och inte i någon helt ny som slutar med en ny reklamig vargvariant som ingen vill ha.
kokostrollet- Antal inlägg : 2437
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö
Sv: Luleå Hockeys identitet?
Håller med Kokostrollet.
Vill definitivt inte ha nån tredje variant. Jag älskar både björnen och soldaten som sträcker vapen.
Färgen är dock viktigast. Rött, svart och gult!
Vill definitivt inte ha nån tredje variant. Jag älskar både björnen och soldaten som sträcker vapen.
Färgen är dock viktigast. Rött, svart och gult!
Myrman- Antal inlägg : 4578
Join date : 12-01-21
Ort : Norra BD
Sv: Luleå Hockeys identitet?
Håller med. Tycker att man bara slösar energi på att försöka fixa saker som inte är sönder -med att knasa på om vilka som vässar på vilken logga. Tycker att man istället borde koncentrera sig mer på att designa om ALLT som representerar Luleå Hockey: Att bestå av 33% rött, 33% svart och 33% gult. Sedan att; allt som representerar föreningen Luleå Hockey; under INGA OMSTÄNDIGHETER -får tillåtas att se blasé -eller billigt ut.Myrman skrev:
Färgen är dock viktigast. Rött, svart och gult!
Det smärtar någe enormt och säga detta; men: Tyvärr är Luleå hockey skrämmande dåliga på sånt här. Man kör på samma standard leverantörer som alla andra SHL-lagen. Dessa leverantörer tjänar storkovan -och SHL-klubbarnas identiteter formas sakta till samma typ av soppa. Den ENDA skillnaden är logotyperna i supporter grejerna. Luleå Hockey har INGEN EGEN DESIGN -förutom sina två logotyper. Man tror att man är unik i sin profilering -men man är precis det motsatta: Ytterligare en blaskig amatör i mängden. Hårda ord: Jag vet; men tyvärr också sanningen.
LHF har nyligen tagit in varumärkes expert i styrelsen. Klart att man i samband med detta fick upp lite förhoppningar om att föreningen skull kunna styra upp lite resultat framöver. Vad har vi sett......? -Nada, -noll, -zip.... Ibland undrar man ju vilken effekt föreningen själva förväntar sig med vissa beslut man själva tar. Antingen det -eller att det fortfarande är en läskigt hög nivå på o kompetensen i runt bordet med hammaren på. -Någon som har en aning om vad Niklas Turner-Olovzon tillfört LHF sedan han valdes in i styrelsen? (Han kanske fikar mindre; så det blir över mer till övriga styrelse medlemmarna på mötena?)
Jonken- Antal inlägg : 6411
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom
Sv: Luleå Hockeys identitet?
Är inte dialogen om vår logga ett resultat av att man vill stärka vår identitet, och ett resultat av besättningen i vår styrelse?
Puckad- Antal inlägg : 10784
Join date : 14-07-10
Sv: Luleå Hockeys identitet?
Nej. Det är det inte. Däremot kan vissa se det som att det handlar om att ytterligare försöka förtydliga vår identitet.Puckad skrev: Är inte dialogen om vår logga ett resultat av att man vill stärka vår identitet, och ett resultat av besättningen i vår styrelse?
Vad man inte riktigt förstår (eller har riktigt tänkt igenom) i en dialog av detta slag; är att man "stjälper" mer än "hjälper" Luleå Hockey med sånt här. Visst: Jag förstår dessa supporters fullt ut; att de hellre vill lyfta fram heraldiken och bugar för traditionen och rötterna. Respekt på det. Felet är bara att de diggar så jäkla fett; att de nu vill att föreningen skall starta ett arbete att göra samma sak. Och detta är GIVETVISHELT GALET. Föreningen är medlemsstyrd -och Luleå Hockey är tyvärr tvungna att lyssna; hur absurt detta än är.....
Och jag skall försöka förklara varför:
Ju mer unika, exklusiva och kvalitativa loggor man kan variera = Ju bättre är det. Men det funkar inte bara att ta fram ett blankt papper och klottra lite på det: För det måste också säljas in till den tilltänkta målgruppen före man kan få effekt. Och detta kostar oftast både en arm och ett ben. Idag har Luleå Hockey två styck FUNGERANDE/ACCEPTERADE föreningsloggor. Detta är GRYMT UNIKT i SHL!
Tyvärr är Luleå Hockey TOTALT VÄRDELÖSA på ALLT vad marknadsföring är!!! Och det finns inte ens ett livstecken i form av ett dödsryck ifrån föreningen; som skulle indikera att man skulle bättrat sig/lärt sig någonting mer. Istället sitter man nu och kör en hink och spade -dialog med supportrarna om att TA BORT den ena loggan i föreningen. Det är ju klart att man ta-mig-fan blir både så-inni-H förbannad och jävligt mörkrädd!!!! För helvete: Ge dom; varsin LHF-godis + björn nalle och hockey tröja; följt av ett stort leende och en varm klapp på axeln vid ytterdörren. Jag tycker att gränsen skall dras; när idéer -tagna med bara ena hjärnhalvan; hur än dessa är tagna av folk vi respekterar och älskar; helt enkelt bara är fööööööör värdelöst förankrade !!!
Ta ett steg tillbaka ett tag och tänk Ex (bara några punkter från skallen):
- Hur många OLIKA loggor har landet Sverige?
- Hur många OLIKA loggor har Norrbotten?
- Hur många OLIKA loggor har NHL-klubbarna -och varför varierar de dessa?
- Hur många OLIKA loggor har Sveriges/världens största varumärken?
Lite vad Luleå Hockey istället borde jobba med:
- 33% x tre färger: You kwow this... (Matchtröjor, merchandise.... -på ALLT utom business...)
- Ta kostnaden och designa egna, unika matchtröjor till föreningen -istället för att som alla andra köra på "Bauer -tomten". (Men; ...-vi har ju redan betalat för dem.. -Buhuu -buhuu......) -SNACK!
- Räcker det bara att ha en kick ass logga; eller spelar det roll på vad man applicerar denna på? (Att klistra över fel färger eller dålig kvalitet = Är inge bra.)
- Dra ner på dagens blasé -souvenir leverantörer; och satsa på unik kvalitet istället!
- Göra om loggorna man REDAN HAR exklusivare i Ex 3D.
- Börja smått att titta möjligheter för en 3:e logga. Gärna en som i första hand lanseras av damlaget -eller juniorerna. En logga som kan användas av hela föreningen: Damerna, juniorerna och av herrarna. (-INGEN Ny Bjärven gate TACK....)
- Göra sina souvenirer unikare och exklusivare. (Tänket: Varför tenderar folk ÄNDÅ HELLRE att betala för Ex märkes jeans?)
- Exklusive business line. (Tror ni inte att dessa folk köper souvenirer...?) -WRONG!
- Fokusera mer kraft på att få en BETYDLIGT STARKARE Norrbottnisk prägel på merchandise !!!
- Same flaggan är KICK-ASS!!!!
- En Luleå Hockey banner med SAMTLIGA Norrbottniska kommunlogor på.
Luleå Hockey har aldrig haft tillräcklig administrativ kvalitet. Ingenting unikt i det -för det har inte heller de flesta av de andra SHL-lagen. Man kan egentligen säga att de flesta lag i SHL; har sakta men säkert tillåtit sig (säkert omedvetet pga att man är dum i huvet) -att tillåta sin egna identitet paketeras i samma klump/knippe som de andra SHL-lagen. Det har inte ens funnits en impuls hos många att förstå; hur jäkla klantiga man är! Men fikat är säkert bra på SHL-mötena.... Ju mer man samordnar och kommer överens om = Ju mer knyter man sina egna händer; att själva påverka sin egna situation. Genom att göra detta; stryper man sin egna unikhet (essensen/grunden till vad fans relaterar till) -samt samtidigt som man blockerar sina konkurrenter att tjäna pengar -stryper man sig själv att göra det samma.
- Varför kan INGEN tänka liiiiiite längre och förstå: -SNART FINNS DET INGENTING KVAR: och då centreras skiten till ställen -där man kan skrapa ihop mest sponsorer. Och detta är spiken i kistan på ALLT VAD INDENTITET INNEBÄR !!!!!
Jonken- Antal inlägg : 6411
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom
Sv: Luleå Hockeys identitet?
Om fansen verkligen vill göra något nyttigt för Luleå Hockey: -Ge dem medel -eller tvinga dem att styra upp en del gemensamma avtal -tagna tillsammans med de andra SHL-klubbarna.....
- DÅ KAN vi börja SNACKA om RIKTIGA LHF-hjärtor!
- DÅ KAN vi börja SNACKA om RIKTIGA LHF-hjärtor!
Jonken- Antal inlägg : 6411
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom
Sv: Luleå Hockeys identitet?
Folk måste börja fatta den enkla grunden i hur man tjänar pengar på en affärsidé:
-Man är unik i någonting.
-Man har egna, genuina målbilder för sin verksamhet.
-Man är inte bunden att påverka sin egna situation.
-Man besitter kompetensen i förhandlingar -med andra parter/aktörer.
-DESSA ger grunden att bygga något som är bättre än vad konkurrenterna har.
-DESSA saker bygger -och ger det unika i varumärket.
Just nu är Luleå Hockey endast en franchise (likt en Donken hak) -med ganska låsta händer: O kapabla att ensam styra och påverka sin egna verksamhet. Visst: Motorn går; men det är andra intressen som i allra högsta grad är med och styr!
- Hur FAN lyfter man sina egna unik heter i en sådan situation...?
-Man är unik i någonting.
-Man har egna, genuina målbilder för sin verksamhet.
-Man är inte bunden att påverka sin egna situation.
-Man besitter kompetensen i förhandlingar -med andra parter/aktörer.
-DESSA ger grunden att bygga något som är bättre än vad konkurrenterna har.
-DESSA saker bygger -och ger det unika i varumärket.
Just nu är Luleå Hockey endast en franchise (likt en Donken hak) -med ganska låsta händer: O kapabla att ensam styra och påverka sin egna verksamhet. Visst: Motorn går; men det är andra intressen som i allra högsta grad är med och styr!
- Hur FAN lyfter man sina egna unik heter i en sådan situation...?
Jonken- Antal inlägg : 6411
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom
Sv: Luleå Hockeys identitet?
Lyfter fram Stålmannen och fasar ut NHL/plastbjörnen.Jonken skrev:Folk måste börja fatta den enkla grunden i hur man tjänar pengar på en affärsidé:
-Man är unik i någonting.
-Man har egna, genuina målbilder för sin verksamhet.
-Man är inte bunden att påverka sin egna situation.
-Man besitter kompetensen i förhandlingar -med andra parter/aktörer.
-DESSA ger grunden att bygga något som är bättre än vad konkurrenterna har.
-DESSA saker bygger -och ger det unika i varumärket.
Just nu är Luleå Hockey endast en franchise (likt en Donken hak) -med ganska låsta händer: O kapabla att ensam styra och påverka sin egna verksamhet. Visst: Motorn går; men det är andra intressen som i allra högsta grad är med och styr!
- Hur FAN lyfter man sina egna unik heter i en sådan situation...?
Blinders- Antal inlägg : 4845
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå
Sv: Luleå Hockeys identitet?
Halverar merchandise intäkter -samtidigt som man pissar på det som lyfte Luleå Hockey mest ekonomiskt? -Smart....Blinders88 skrev:
Lyfter fram Stålmannen och fasar ut NHL/plastbjörnen.
Då vill jag också ge ett förslag: -Låt oss skippa Björngapet -och låta spelarna åka ut genom en suspensoar (byggd av annat än plast) med stålmannen på!



Jonken- Antal inlägg : 6411
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom
Sv: Luleå Hockeys identitet?
Själv håller jag med i mycket av nedanstående text, stålmannen är LHF loggan, björnen och gapet ska vara kvar, finns ingen motsättning där.
Är vi duktiga att hantera dessa 2 är potentialen minst dubbelt så bra!
Är vi duktiga att hantera dessa 2 är potentialen minst dubbelt så bra!
- Spoiler:
- Stålmannen är Luleå Hockeys identitet
LULEÅ
”Utvecklingskraft och identitet”, så lyder Luleå Hockeys motto sedan ett drygt halvår tillbaka. Det ska också fungera som ledord för den nya strategi Luleå Hockey inför pågående säsong presenterat. En strategi ordförande Anders Olofsson genom ett blogginlägg, publicerat på klubbens hemsida i april detta år, beskriver som: ”utvecklingskraft genom en stark organisation, med bra daglig verksamhet, som är baserad i vår egen identitet”. Men, vad är det då som utgör Luleå Hockeys identitet?
När säsongsinledning nu övergått till serielunk är det också på tiden att utvärdera den strategi Luleå Hockey följer. Yngre spelare har tagit kliv framåt, spelare som dessutom tillhört organisationens junior- och ungdomslag. Värvningarna har i de flesta fall varit lyckade, och den trubbiga offensiv vi supportrar blivit vana att se har bytts mot trogna poänggörare. Huvudtränare för herrarnas representationslag är nu också en Luleåikon, som på ett enligt mig ypperligt sätt speglar klubben så som jag ser den. Känslor som att Luleå Hockey är ett uppstickarlag från norr, som hittar egna vägar för framgång, börjar åter infinna sig. På just det avseendet har det inte gått att känna igen klubben de senaste åren.
Luleå Hockey känns för stunden som en stabil organisation, med bra resultat på yttersta elitnivå och en ständig tillväxt från leden underifrån. Och att det är en bra daglig verksamhet, som Anders Olofsson uttrycker det, vill jag tack vare den ledning vi har också tro på. Så långt följer klubben sitt egenmyntade motto och nämnda strategi fullt ut. Men samtidigt som att klubben till stora delar följer den utstakade planen även vid grundbulten identitet, känner jag att det mest fundamentala i detta område fortfarande saknas. Ifall klubben fullt ut ska vara baserad i sin egen identitet, ska givetvis det emblem klubben hade vid skapandet 1977 och som förädlades två år senare, återtas i bruk.
Att återgå till ”stålmannen” som representationsemblem hade varit rätt av tradition, då det är det emblem klubben grundats med. Det har under alla år gett känslan av kraft, samhörighet och, just det, en säregen identitet. Ett sådant drag skulle vara att på riktigt återgå till klubbens sanna ”jag”, och än tydligare förmedla de känslor kring klubben som byggts upp under dessa 40 år.
Det har också, främst under detta decennium, arbetats hårt på många håll för att ett byte av klubbemblem ska ske. Största delen av detta arbete har pådrivits av klubbens officiella supporterförening LuleåFans, som bland annat vägrar att använda andra emblem än just stålmannen på souvenirer. Detta ända sedan det att ”björnen” kom till. Vidare använder ultrasgrupperingen Luleå Ultras enbart stålmannen på tifon de skapar, vilket också varit gällande sedan tifon började arrangeras på Ishallen Delfinens läktare under 90-talet. Det ger en tvetydlig bild av Luleå Hockey då de organiserade supportergrupperingarna ständigt arbetar för att stålmannen ska bli gällande klubbemblem, samtidigt som klubben fortsatt väljer att använda björnen. Att återgå till stålmannen hade gett en starkare och mer enad bild av klubben med dess supportrar, eller Luleå Hockey som varumärke för de som vill.
Jag klandrar dock inte Luleå Hockey för att ha slopat stålmannen där vid 90-talets mitt. Under en tid då NHL-influenser sköljde över svensk hockey, var det också många andra klubbar som följde samma spår som vår. Anrika Brynäs IF, med rötter över 100 år tillbaka i tiden, blev plötsligt ”Brynäs Tigers”. Likaså Göteborgs hockeystolthet Frölunda var nu indianer, och Hv71 ”Blue Bulls”. Men vad många av de klubbar i svensk hockey efter denna NHL-influens gjort, det har inte Luleå Hockey. Till exempel är Brynäs IF återigen, just det, Brynäs IF. Med sitt traditionsenliga klubbemblem och en historia de bevisligen värnar om. Det tycker jag också att Luleå Hockey ska göra.
Vissa medsupportrar lär dock inte hålla med mig. På samma sätt som att det finns de som hellre ser stålmannen pryda spelarnas bröst, finns de också de som vill se björnen. Även om jag skulle offra någon lem för att se Luleå Hockey återgå till stålmannen, vill jag inte att björnen glöms bort. Det är trots allt det klubbmärke klubben haft sina allra mest framgångsrika år under. Björnen kan gott få fortsätta användas i diverse sammanhang, även om stålmannen blir officiellt klubbemblem. Till exempel kan den pryda axeln på matchtröjorna, björngapet kan vara kvar och likaså souvenirer med björnen kan fortsätta säljas. Barnens favorit Isidor behöver inte heller ha sett tunnelns ljus, bara för stålmannens skull.
Men stålmannen var, är och kommer för evigt att vara det emblem jag förknippar med mitt hjärtas lag. Därför vill jag att Luleå Hockey återgår till stålmannen som representationsemblem. För vår historia, vår framtid och vår identitets skull.
Tack för ordet.
/Tobias Wahlroos, ledamot LuleåFans.
Sv: Luleå Hockeys identitet?
@Jonken, jag håller med dig i det jag förstår av det du skriver. Och litar på dig där jag inte inte förstår.
Jag skrev tidigare:
Är loggan (identiteten) till för dom fans vi har eller dom vi vill skaffa?
Jag skrev tidigare:
Är loggan (identiteten) till för dom fans vi har eller dom vi vill skaffa?
Puckad- Antal inlägg : 10784
Join date : 14-07-10
Sv: Luleå Hockeys identitet?
Detta handlar mycket mer om sunda företagsstrukturer -än om sportslig verksamhet. Vilket i sig inte alls ens är relaterat med idrott. Däremot för att bedriva idrott på hög nivå -behövs pengar: Och det är där detta kommer in i bilden.Puckad skrev:@Jonken, jag håller med dig i det jag förstår av det du skriver. Och litar på dig där jag inte inte förstår.
Jag skrev tidigare:
Är loggan (identiteten) till för dom fans vi har eller dom vi vill skaffa?
Identiteten är allt man som organisation/förening står för och representerar. Mer specifikt: Hur detta uppfattas av utomstående. Man kan i grova drag säga: Hur personer i området där vi vill verka/göra affärer och utvecklas; egentligen upplever hela verksamheten. Bara att gå till sig själv och fråga sig: -Vad vi själva känner; när vi tänker på Ex: -Skåne, -WC Anka, -McDonalds, -Fiat, -Rolex, -Ferrari -etc, etc... Vi relaterar/gillar antingen något -eller så gör vi inte det. Så enkelt är det faktiskt.
Och nu det intressanta: Var det någon som tänkte en annan färg än röd -när de läste Ferrari? Bilföretagets två klassiska logotyper (texten "ferrari" och "den stegrande hästen") -sitter ALLTID vackrast på den klassiskt röda färgen! DETTA är identitet! (Visst: ÄVEN Ferrarri har en gammal (gul) -samt en ny metall variant av hästen.)
Men pratar vi franchise; blir det mer som en chocklad ask: Det säljs under ett gemensamt namn -och innehåller vissa bitar vi gillar mer -och andra bitar vi gillar mindre. Ett till exempel: -Fan va dom har bra mat på den Donken restaurangen -och dom suger suspensoar på den andra donken restaurangen på andra sidan stan. Eller fråga en oinsatt kvinna om ett bilmärke: -Ingen aning; men den var läcker och röd.
Idag är SHL paketerat på exakt detta sätt: Det är SHL som är helheten; där lagen endast är de olika pralinerna i lådan. Så hur speciellt smakar det egentligen för oss fans att få mumsa på sin favorit pralin ur dessa lådor?
Om man skippar extrema former och absurt stora storlekar (som inte är en faktor i det som LHF håller på med) -är nästa grej färger. Det börjar egentligen med färger och färgbrytningar. Det är ur denna bas; som våra impulser börjar över vad vi skall gilla eller inte. För att vi skall gilla det; krävs att det är bra och av bra kvalitet. Skall vi omedelbart gilla det utan att behöva värdera det krävs det att vi känner igen det direkt -och att detta även har en historik -som tilltalar oss.
Varför börjar inte reklam med företagslogotyperna? Varför kommer logotypen alltid sist i reklamen? Därför att man vill vara 110% säker på att presentationen i kvalitén går fram -innan man slänger fram den.
Åter till funderingen:
Logotyper skall identifiera oss för andra. Logotyper skall inte definiera oss för andra. Vår identitet är med andra ord inte samma sak som vår logotyp -eller våra logotyper. Vår identitet som förening/företag -är det som skall göra våra logotyper starkare. Det vi producerar och gör tillsammans -definierar vilka vi är.
Det finns väldigt få internationella logotyper/varumärken som inte har förnyat sig genom tiderna. De flesta som varit för stolta för att förnya sig: dessa företag finns inte längre -eller säljs idag av ett annat varumärke som köpt upp dem.
Och detta tänk omfattas såväl de fans Luleå Hockey har i dag -och medför BETYDILGT större möjligheter att öka på denna skara framöver.
- Vi vill alla Luleå Hockeys bästa. Och det är väldigt lätt och tro att det är H-läktaren som föder LHF. -Så är det givetvis inte....
Jonken- Antal inlägg : 6411
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom
Sv: Luleå Hockeys identitet?
Känner att jag vill klargöra följande:
Jag ÄLSKAR både Stålmannen & Björnen som logotyper. Och jag vill INTE se ett ekonomiskt bakslag för Luleå Hockey i framtiden; bara för att vi bestämmer oss för att vi själva i närområdet skall känna oss mer "retro" & "kult".
Luleå Hockey är BETYDLIGT STÖRRE än bara Norrbotten. Även här finns det en stor del i problemet (Och; då har man inte ens börjat snacka om kidsen -som fortfarande svär vid Björnen).. Man bör inte "fasa ur" någonting.! (Hade sagt precis samma sak om det var Stålmannen som skulle "fasas ur"). Tvärt om; bör man tänka på nästa steg i logo väg.
-Men detta är endast min personliga åsikt....
Jag ÄLSKAR både Stålmannen & Björnen som logotyper. Och jag vill INTE se ett ekonomiskt bakslag för Luleå Hockey i framtiden; bara för att vi bestämmer oss för att vi själva i närområdet skall känna oss mer "retro" & "kult".
Luleå Hockey är BETYDLIGT STÖRRE än bara Norrbotten. Även här finns det en stor del i problemet (Och; då har man inte ens börjat snacka om kidsen -som fortfarande svär vid Björnen).. Man bör inte "fasa ur" någonting.! (Hade sagt precis samma sak om det var Stålmannen som skulle "fasas ur"). Tvärt om; bör man tänka på nästa steg i logo väg.
-Men detta är endast min personliga åsikt....
Jonken- Antal inlägg : 6411
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom
Sv: Luleå Hockeys identitet?
LHF behöver en betydligt mindre kladdig och blaskig identitet för att just få en bättre bas att "värva" fans även utanför Norrbotten. Detta samtidigt som man inte skall tappa fans till andra klubbar i från Norrbotten.
Luleå Hockey SKA andas Norrbotten från all övrig verksamhet utöver det sportsliga! Dock måste man först bli BETYDLIGT mer stilrena och unikare i sin framtoning utåt sätt. Annars är det bara ett slöseri med resurser att ens satsa på någon form av mer unik, kvalitativ franchise. Man måste först satsa på att bli unikare i SHL. Hur lagets matchkläder ser ut; måste tilltala (nya potenciella LHF-fans) -avsevärt mycket mer än vad fallet är idag. För om folk på andra ställen skall börja föredra ett LHF-ställ före det lokala alternativet: Skall vårt ställ vara mer stilrent, kvalitativt och snyggt. Det MÅSTE skilja sig ifrån mängden!
Norrbotten har ett mycket bra rykte i övriga Sverige. Detta då givetvis att Luleå Hockey har en liten fördel i att kunna värva fans i framtiden även i övriga Sverige Centraliseringspolitiken idag; medför ju att många flyttar ut från Norrbotten. Föreningen bör se det som ett misslyckande ifall dessa familjer inte tar med sig ett stort Luleå Hockey -hjärta. (Man använder stolt LHF-färgerna även borta -för att de är stilrena och kvalitativa efter många tvättar.)
Försäljningarna i souvenirbutikerna -samt på nätet går nödvändigtvis inte upp direkt; men varje pryl ger in en slant mer; pga att den är unik och inte säljs av andra SHL-klubbar. Senare när folk erkänner den högre kvalitén i grejerna -kommer de även att återkomma. Detta trots att man kan köpa en plastig kopia från en asiatisk barnfabrik billigare på nätet.
...Exklusiva plädtofflor i bästa kvalisort... -Absolut! Kungligt skönt i TV-sofforna för de som inte bor här -och kan gå på matcherna.
I Norrbotten kan vi ju detta med minusgrader: -En TOTAL "No-Brainer"! Inga problem att fan gå "Harley Davidson" här med RIKTIGT fodrad skinn! Mössor, vantar; ja, ni fattar.
Men som sagt: Man måste först övertyga i sin EGNA kvalitet och design -innan man kan räkna med sånt här. Idag fixar Luleå Hockey tragiskt nog inte ens att klä upp sina egna lag bättre på isen! Och då är ju sånt här tänk bara dö-fött.... -Heja Bauer! Tur att ingen annan förening kör med det......
Luleå Hockey SKA andas Norrbotten från all övrig verksamhet utöver det sportsliga! Dock måste man först bli BETYDLIGT mer stilrena och unikare i sin framtoning utåt sätt. Annars är det bara ett slöseri med resurser att ens satsa på någon form av mer unik, kvalitativ franchise. Man måste först satsa på att bli unikare i SHL. Hur lagets matchkläder ser ut; måste tilltala (nya potenciella LHF-fans) -avsevärt mycket mer än vad fallet är idag. För om folk på andra ställen skall börja föredra ett LHF-ställ före det lokala alternativet: Skall vårt ställ vara mer stilrent, kvalitativt och snyggt. Det MÅSTE skilja sig ifrån mängden!
Norrbotten har ett mycket bra rykte i övriga Sverige. Detta då givetvis att Luleå Hockey har en liten fördel i att kunna värva fans i framtiden även i övriga Sverige Centraliseringspolitiken idag; medför ju att många flyttar ut från Norrbotten. Föreningen bör se det som ett misslyckande ifall dessa familjer inte tar med sig ett stort Luleå Hockey -hjärta. (Man använder stolt LHF-färgerna även borta -för att de är stilrena och kvalitativa efter många tvättar.)
Försäljningarna i souvenirbutikerna -samt på nätet går nödvändigtvis inte upp direkt; men varje pryl ger in en slant mer; pga att den är unik och inte säljs av andra SHL-klubbar. Senare när folk erkänner den högre kvalitén i grejerna -kommer de även att återkomma. Detta trots att man kan köpa en plastig kopia från en asiatisk barnfabrik billigare på nätet.
...Exklusiva plädtofflor i bästa kvalisort... -Absolut! Kungligt skönt i TV-sofforna för de som inte bor här -och kan gå på matcherna.
I Norrbotten kan vi ju detta med minusgrader: -En TOTAL "No-Brainer"! Inga problem att fan gå "Harley Davidson" här med RIKTIGT fodrad skinn! Mössor, vantar; ja, ni fattar.
Men som sagt: Man måste först övertyga i sin EGNA kvalitet och design -innan man kan räkna med sånt här. Idag fixar Luleå Hockey tragiskt nog inte ens att klä upp sina egna lag bättre på isen! Och då är ju sånt här tänk bara dö-fött.... -Heja Bauer! Tur att ingen annan förening kör med det......
Jonken- Antal inlägg : 6411
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom
Sv: Luleå Hockeys identitet?
Jag måste fråga:
Är det någon annan än jag -som tycker att Luleå Hockeys matchställ tenderar att se billigare ut säsong -efter säsong?
Jag menar: Namnet och siffrorna på ryggen; ser ju ut som att det är en praktikant hos Lodare'R us -som druckit ett antal för många glas av Bobos saft -och sedan gått lös med ett trasigt strykjärn.
Med några undantag ser det lika illa ut i de flesta SHL-Klubbar. Man kan inte låta bli att fundera på två saker här:
1.) Varför..?
2.) ...Om alla andra skulle hoppa ner för en klippa: Skulle LHF göra samma sak?
Detta kan jämföras till att alla konkurrenter begår gemensamt, -eller omedvetet för sig ENORMA strategiska misstag på marknaden. Och vårt egna företag har antingen inte kompetensen att inse/förstå: Är hindrade av okunskap eller hinder i form av avtal att göra rätt istället?
Jag misstänker att i föreningarnas gemensamma lilla projekt; Hockeyligan -eller SHL (God knows); har man tillsammans jobbat för att försöka skapa en "kartell -aktig" bas som grund. Tanken är att gemen samt försöka trygga sina egna verksamheter/existenser. Detta på väldigt många saker. Gemensamma avtal osv, osv...
Vad blir i så fall kvar av saker som:
-Våra lokala traditioner?
-Vi mot dom?
-Tillsammans är vi starka? (Står "tillsammans" för LHF längre?)
...Jag bara undrar...?
Är det någon annan än jag -som tycker att Luleå Hockeys matchställ tenderar att se billigare ut säsong -efter säsong?
Jag menar: Namnet och siffrorna på ryggen; ser ju ut som att det är en praktikant hos Lodare'R us -som druckit ett antal för många glas av Bobos saft -och sedan gått lös med ett trasigt strykjärn.
Med några undantag ser det lika illa ut i de flesta SHL-Klubbar. Man kan inte låta bli att fundera på två saker här:
1.) Varför..?
2.) ...Om alla andra skulle hoppa ner för en klippa: Skulle LHF göra samma sak?
Detta kan jämföras till att alla konkurrenter begår gemensamt, -eller omedvetet för sig ENORMA strategiska misstag på marknaden. Och vårt egna företag har antingen inte kompetensen att inse/förstå: Är hindrade av okunskap eller hinder i form av avtal att göra rätt istället?
Jag misstänker att i föreningarnas gemensamma lilla projekt; Hockeyligan -eller SHL (God knows); har man tillsammans jobbat för att försöka skapa en "kartell -aktig" bas som grund. Tanken är att gemen samt försöka trygga sina egna verksamheter/existenser. Detta på väldigt många saker. Gemensamma avtal osv, osv...
Vad blir i så fall kvar av saker som:
-Våra lokala traditioner?
-Vi mot dom?
-Tillsammans är vi starka? (Står "tillsammans" för LHF längre?)
...Jag bara undrar...?
Jonken- Antal inlägg : 6411
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom
Sv: Luleå Hockeys identitet?
Vad kan Luleå Hockey hoppas vinna på marknaden -om man själv i grunden inte ens tror på styrkan och unikheterna i sitt egna koncept längre?
Resultatet är väl det vi ser idag: Man väljer att krypa ihop tillsammans med andra som grupp -och skapa gemensamma intressen istället. Detta för att gemensamt skydda sig -istället för att vara den som utvecklas bäst och vinner i framtiden.
Är detta verkligen vad Luleå Hockey skall står för -och identifieras av? Är detta rätt väg att gå?
Orsaken till att Luleå Hockey överhuvudtaget existerar; ÄR att TÄVLA mot andra SHL-lag! Nu är istället tanken att vi skall slå dom på isen -och sedan ligga med dem ekonomiskt?
-Hockey politik, -skrivbords hockey, -bakrundsagendor.... ? -Trolöshet mot huvudman (regionen, fansen, medlemmarna).
- Det är på detta vi nu käbblar över vilken logga vi skall använda....
Resultatet är väl det vi ser idag: Man väljer att krypa ihop tillsammans med andra som grupp -och skapa gemensamma intressen istället. Detta för att gemensamt skydda sig -istället för att vara den som utvecklas bäst och vinner i framtiden.
Är detta verkligen vad Luleå Hockey skall står för -och identifieras av? Är detta rätt väg att gå?
Orsaken till att Luleå Hockey överhuvudtaget existerar; ÄR att TÄVLA mot andra SHL-lag! Nu är istället tanken att vi skall slå dom på isen -och sedan ligga med dem ekonomiskt?
-Hockey politik, -skrivbords hockey, -bakrundsagendor.... ? -Trolöshet mot huvudman (regionen, fansen, medlemmarna).
- Det är på detta vi nu käbblar över vilken logga vi skall använda....
Jonken- Antal inlägg : 6411
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom
Sv: Luleå Hockeys identitet?
Varför fyller inte Luleå Hockey sin match lada längre...?
Vad är den största gemensamma nämnaren för alla idrottsverksamhet -att skapa ett sug hos sin tilltänka publik?
Det är en egen, exklusiv identitet! Vad föreningen ensam är och står för. Man representerar någonting genuint. Detta genuina är kristallklart som alla (och då menar jag ALLA) utomstående kan relatera till.
Det är en sak att tro någonting -och en helt annan sak att förmedla det. Sportligt gäller det att prestera -och marknadsmässigt gäller det att se exklusiva ut när man gör det. Detta bygger grunden till: Kvalitet.
Kvalitet är någonting som kostar en slant mer; men är av betydligt bättre värde. Det är detta som bestämmer värdet av logotypen man klistrar på produkten.
Kvalitet är någonting -som alla kan relatera till. Kvalitet är saker som man kan tänka sig att dela upp betalningen för; hellre än att köpa det billigare alternativet. DET ÄR DET HÄR SOM LULEÅ HOCKEYS LOGGA SKALL SITTA PÅ!
Man kan inte kalla det man erbjuder för kvalitet -om detta inte är förankrat rätt. Att bygga upp ett varumärke av kvalitet; är egentligen en hederssak: Något som är TOTALT OMÖJLIGT att göra om utomstående inte uppfattar dig som sanningsärlig, rejäl & hederlig. Det funkar inte heller om du skall promota/sälja andras grejer i samband med dina egna.
Luleå Hockey måste tänka i helt nya banor -för att matcha ekonomin i samma riktning -som föreningens sportsliga mål/ambitioner. Och man måste göra detta ensam; utan att "hålla-hand" med de övriga SHL-klubbarna. Tvingar gemensamma avtal Luleå Hockey att beställa samma skit som de andra säljer: Försök att bryta detta -alternativt beställa bara minimum mängd och rea ut det fort som fan till i princip nollvinst. Kalla det ALDRIG för Luleå Hockey REA; utan SHL -eller hockeyligan REA. Det man har Luleå Hockey -loggor på; är av HELT ANNAN kvalitta!
- SAMMA matchtröjor
- Fårskinnsjackor
- Skoteroveraller
- Märkesklockor
- Kostymer
- Plädtofflor
- Slipsnålar
- Klockor
- Osv,
I många prylar (som ex kostymer) -behöver inte LHF loggan ens synas på utsidan. Den kan lika väl sitta på insidan. Det viktiga är bara att själva produkten är unik -samt av högsta möjliga kvalitet.
- Någonstans måste ju man förstå skillnaden hur det skulle kännas för folk; att få Ex en fin märkes LHF-klocka i present! -Hey; what's that? -It's my great, lucky watch by Luleå Hockey. -That's a nice fit man! -Where did You get that? I got it from Luleå Hockey!
Precis ALLA bilföretag etc -jobbar -och bygger upp sin kvalitet på detta sätt! Kvalitet, kvalitet, kvalitet: Istället för taskig kvantitet, kvantitet, kvantitet....
Vad är den största gemensamma nämnaren för alla idrottsverksamhet -att skapa ett sug hos sin tilltänka publik?
Det är en egen, exklusiv identitet! Vad föreningen ensam är och står för. Man representerar någonting genuint. Detta genuina är kristallklart som alla (och då menar jag ALLA) utomstående kan relatera till.
Det är en sak att tro någonting -och en helt annan sak att förmedla det. Sportligt gäller det att prestera -och marknadsmässigt gäller det att se exklusiva ut när man gör det. Detta bygger grunden till: Kvalitet.
Kvalitet är någonting som kostar en slant mer; men är av betydligt bättre värde. Det är detta som bestämmer värdet av logotypen man klistrar på produkten.
Kvalitet är någonting -som alla kan relatera till. Kvalitet är saker som man kan tänka sig att dela upp betalningen för; hellre än att köpa det billigare alternativet. DET ÄR DET HÄR SOM LULEÅ HOCKEYS LOGGA SKALL SITTA PÅ!
Man kan inte kalla det man erbjuder för kvalitet -om detta inte är förankrat rätt. Att bygga upp ett varumärke av kvalitet; är egentligen en hederssak: Något som är TOTALT OMÖJLIGT att göra om utomstående inte uppfattar dig som sanningsärlig, rejäl & hederlig. Det funkar inte heller om du skall promota/sälja andras grejer i samband med dina egna.
Luleå Hockey måste tänka i helt nya banor -för att matcha ekonomin i samma riktning -som föreningens sportsliga mål/ambitioner. Och man måste göra detta ensam; utan att "hålla-hand" med de övriga SHL-klubbarna. Tvingar gemensamma avtal Luleå Hockey att beställa samma skit som de andra säljer: Försök att bryta detta -alternativt beställa bara minimum mängd och rea ut det fort som fan till i princip nollvinst. Kalla det ALDRIG för Luleå Hockey REA; utan SHL -eller hockeyligan REA. Det man har Luleå Hockey -loggor på; är av HELT ANNAN kvalitta!
- SAMMA matchtröjor
- Fårskinnsjackor
- Skoteroveraller
- Märkesklockor
- Kostymer
- Plädtofflor
- Slipsnålar
- Klockor
- Osv,
I många prylar (som ex kostymer) -behöver inte LHF loggan ens synas på utsidan. Den kan lika väl sitta på insidan. Det viktiga är bara att själva produkten är unik -samt av högsta möjliga kvalitet.
- Någonstans måste ju man förstå skillnaden hur det skulle kännas för folk; att få Ex en fin märkes LHF-klocka i present! -Hey; what's that? -It's my great, lucky watch by Luleå Hockey. -That's a nice fit man! -Where did You get that? I got it from Luleå Hockey!
Precis ALLA bilföretag etc -jobbar -och bygger upp sin kvalitet på detta sätt! Kvalitet, kvalitet, kvalitet: Istället för taskig kvantitet, kvantitet, kvantitet....
Jonken- Antal inlägg : 6411
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom
Sv: Luleå Hockeys identitet?
Plats 12 i Sverige enligt Sport & Affärer.
http://www.ypanel.se/inside/uploaded/sa/ny_klubbarnas_varuma%CC%88rken.pdf
http://www.ypanel.se/inside/uploaded/sa/ny_klubbarnas_varuma%CC%88rken.pdf
Donowitz- Antal inlägg : 3874
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm
Sv: Luleå Hockeys identitet?
Märkligt sammanträffande att Växjös varumärke blev mindre värt efter att de tagit SM-guld och nu t.o.m. är svagare än det mediokra allsvenska MoDo.bearjew skrev:Plats 12 i Sverige enligt Sport & Affärer.
http://www.ypanel.se/inside/uploaded/sa/ny_klubbarnas_varuma%CC%88rken.pdf
Tigerman- Antal inlägg : 3428
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå
Sv: Luleå Hockeys identitet?
Likaså märkligt att Malmö redhawks finns på listan, det är ju relativt historielöst.Tigerman skrev:Märkligt sammanträffande att Växjös varumärke blev mindre värt efter att de tagit SM-guld och nu t.o.m. är svagare än det mediokra allsvenska MoDo.bearjew skrev:Plats 12 i Sverige enligt Sport & Affärer.
http://www.ypanel.se/inside/uploaded/sa/ny_klubbarnas_varuma%CC%88rken.pdf
Och storstads klubbarna syns mest, helt klart.
Puckad- Antal inlägg : 10784
Join date : 14-07-10
Sv: Luleå Hockeys identitet?
Tigerman skrev:Märkligt sammanträffande att Växjös varumärke blev mindre värt efter att de tagit SM-guld och nu t.o.m. är svagare än det mediokra allsvenska MoDo.bearjew skrev:Plats 12 i Sverige enligt Sport & Affärer.
http://www.ypanel.se/inside/uploaded/sa/ny_klubbarnas_varuma%CC%88rken.pdf
Kan ändå förstå detta, då det tar en längre tid att stadga ett varumärke.
Donowitz- Antal inlägg : 3874
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm
Sv: Luleå Hockeys identitet?
Tillsammans tar vi tag i tömmarna, som vi gjort sedan 1977, dam sedan 2015, och vi tänker aldrig, aldrig någonsin släppa tömmarna.
Vi behöver inte ens ha armar och ben för det är som i Monty Python-sketchen med en torso som hoppar omkring med avhuggna armar och ben: ”Come on, I`ll bite your leg off!”.
Luleå Hockey är Norrbottnisk tjurighet när den är som bäst.
Vi behöver inte ens ha armar och ben för det är som i Monty Python-sketchen med en torso som hoppar omkring med avhuggna armar och ben: ”Come on, I`ll bite your leg off!”.
Luleå Hockey är Norrbottnisk tjurighet när den är som bäst.
Jokerman ll- Antal inlägg : 1159
Join date : 21-05-19
Bamsefar likes this post
Sv: Luleå Hockeys identitet?
Luleås hemsida har bytt färger!
Rött har blivit ... roströd?
Gul känns varmare, men det kanske är en synvilla?
Snyggare eller inte, det förvånar mig alltid när man går ifrån sin färgidentitet så lättvindigt.
Rött har blivit ... roströd?
Gul känns varmare, men det kanske är en synvilla?
Snyggare eller inte, det förvånar mig alltid när man går ifrån sin färgidentitet så lättvindigt.
Puckad- Antal inlägg : 10784
Join date : 14-07-10
Sv: Luleå Hockeys identitet?
När vi gick upp var bortastället rostrött så att man gått bort från sin färgidentitet, njaaa tycker inte det, snarare att man bejakar sin historia med den gula och röda nyansenPuckad skrev:Luleås hemsida har bytt färger!
Rött har blivit ... roströd?
Gul känns varmare, men det kanske är en synvilla?
Snyggare eller inte, det förvånar mig alltid när man går ifrån sin färgidentitet så lättvindigt.
icemask- Antal inlägg : 4018
Join date : 12-05-12
PM and Puckad like this post
Sv: Luleå Hockeys identitet?
Jag stog på ståplats när vi gick upp, men minns inget av borta dräkterna. Så du kan ha helt rätt.icemask skrev:När vi gick upp var bortastället rostrött så att man gått bort från sin färgidentitet, njaaa tycker inte det, snarare att man bejakar sin historia med den gula och röda nyansenPuckad skrev:Luleås hemsida har bytt färger!
Rött har blivit ... roströd?
Gul känns varmare, men det kanske är en synvilla?
Snyggare eller inte, det förvånar mig alltid när man går ifrån sin färgidentitet så lättvindigt.
Puckad- Antal inlägg : 10784
Join date : 14-07-10
Sv: Luleå Hockeys identitet?
Jag stod oxå på EPuckad skrev:Jag stog på ståplats när vi gick upp, men minns inget av borta dräkterna. Så du kan ha helt rätt.icemask skrev:När vi gick upp var bortastället rostrött så att man gått bort från sin färgidentitet, njaaa tycker inte det, snarare att man bejakar sin historia med den gula och röda nyansenPuckad skrev:Luleås hemsida har bytt färger!
Rött har blivit ... roströd?
Gul känns varmare, men det kanske är en synvilla?
Snyggare eller inte, det förvånar mig alltid när man går ifrån sin färgidentitet så lättvindigt.
icemask- Antal inlägg : 4018
Join date : 12-05-12
Puckad likes this post
Sida 2 av 2 • 1, 2

» Luleå Hockeys hemsida
» Luleå Hockeys lagkaptener
» Luleå Hockeys Nya Superburgare!?
» Luleå Hockeys Tränare
» Luleå Hockeys Powerplay!
» Luleå Hockeys lagkaptener
» Luleå Hockeys Nya Superburgare!?
» Luleå Hockeys Tränare
» Luleå Hockeys Powerplay!
Sida 2 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
|
|