Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

+74
icemask
nummer 17
FruktHamster
JuniorX
Old Brooklyn
Lars158
Dentos
Luleåfan
Donowitz
Slapshot
NallePhu
Urken
Lulefan
Bamsefar
Micke80
Puckad
Norlin
Snikne Ville
Kagen
#96
Pajala
KaptenBlodskelett
Mr Bister
JoakimJ
pingu
Zeth
Donten_
LuleåWinston
Jonsey
MrScout
tibet
Tackleberry
LubosC
Erilk
MrA
Xinpei
hokkzorz
Rikky
Klabbe
Jimmy_Vegas
Pontaking
Monco
Daddeh4724
Hellcop
Molin86
kokostrollet
Jonken
farre
Trötto
KUCERA
Diktatorn
Wolfhunter
Cambbott24
Ingemar
PingPongPro
Kapten Haddock
Scouten
CKa
amarule
Pickadoll
Myrman
Mickeee
LHF96
Tony Moore
Ivanhoe
makkanmakkan
kralle
johan74
Tigerman
Rakapuckar
Kallepedal
Patrik82
Jompa
Admin
78 posters

Sida 7 av 20 Föregående  1 ... 6, 7, 8 ... 13 ... 20  Nästa

Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Kapten Haddock lör 16 maj 2015, 15:53

Om Illari är klar, då kan jag säga att vi har ett FETT och tungt lag med grym fysik!

Skulle de hända att Illari,Mikkelsson, Hedman, Petrell & Sylve vara på isen samtidigt, så lär nog de inte bara vara sargen som gungar.
Skulle tro att de gungar upp till rad 15 då!
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Rönken lör 16 maj 2015, 15:54

Kapten Haddock skrev:Om Illari är klar, då kan jag säga att vi har ett FETT och tungt lag med grym fysik!

Skulle de hända att Illari,Mikkelsson, Hedman, Petrell & Sylve vara på isen samtidigt, så lär nog de inte bara vara sargen som gungar.
Skulle tro att de gungar upp till rad 15 då!

Kanske är lika bra det, Lasse-Maja här på forumet har önskat sig att något görs åt första raderna i Konsumhallen.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Kapten Haddock lör 16 maj 2015, 15:56

Rönken skrev:
Kapten Haddock skrev:Om Illari är klar, då kan jag säga att vi har ett FETT och tungt lag med grym fysik!

Skulle de hända att Illari,Mikkelsson, Hedman, Petrell & Sylve vara på isen samtidigt, så lär nog de inte bara vara sargen som gungar.
Skulle tro att de gungar upp till rad 15 då!

Kanske är lika bra det, Lasse-Maja här på forumet har önskat sig att något görs åt första raderna i Konsumhallen.

Hehehe, de är bra!!!
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Rönken lör 16 maj 2015, 16:12

Sweatt-Lagace-Micflikier
Rajala-Harju-Hedman
Cehlarik-Wallmark-Petrell
Forsberg-Granström-Fabricius
Sylvegård-Ekarv-Strömwall

Sigalet-Schira
***an-Melart
Sandström-Mikkelson
Jaros-Savilahti
Oskarsson

Lassi/Larsson

*Transatlantkedja med massor av fart och finess som första, Sweatt är uppenbarligen relativt fysisk av sig och tacklas en del. Lagace trivdes i trafiken i Allsvenskan trots sin storlek och kan röja i sarghörnen också. Micflikier är tekniker av rang som både passar och skjuter. Habba-habba.

*Harju som center känns tveksamt men sett till materialet är det väl ungefär så här jag som hobby-coach ser på uppsättningen. Hedman ser jag som mer teknisk än Petrell.

*Ungdomskedja, Petrell som städgumma och Cehlarik får sitt genombrott.

*PRO-kedjan, trots åldern en riktigt bra fjärdekedjan vad man än vill tycka om det.

Känner mig lite tveksam till att man startar Lagace som förstacenter, men uppenbarligen gillade Jocke vad man såg på träningarna redan i november och Osten et al. skrev kontrakt redan i nov/dec. Så inte helt omöjligt.

Vad gäller backarna är Osten väldigt övertygad om Schiras förträfflighet, Sigalet vet vi redan att han tillhör en av seriens bästa - i mitt tycke då. Ruskig skridskoåkare - detta oavsett skada eller ej.

Lite osäker på vem som ska få äran att spela med Dean, tycker själv att han ska vara topp 4. Tänkte peta in Mikkelson här för att få topp 4 mer likartat och renodlat med tvåvägare, men kör på Melart just nu.

Sandström går före både Savilahti och Jaros i min bok, dock kommer Jaros förmodligen att kunna ta en del minuter från Savva.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Lars158 lör 16 maj 2015, 16:39

Jag tycker Center"bristen" är spännande. Jag räknar med att Harju hamnar som center. Inte riktigt optimalt men med ett sällskap som gör att Harju kommer få måla ändå. Lagace och Wallmark får också en miljö som jag tror kommer ta fram det bästa ur dom.

Lars158

Antal inlägg : 9703
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Rönken lör 16 maj 2015, 16:43

Lars158 skrev:Jag tycker Center"bristen" är spännande. Jag räknar med att Harju hamnar som center. Inte riktigt optimalt men med ett sällskap som gör att Harju kommer få måla ändå. Lagace och Wallmark får också en miljö som jag tror kommer ta fram det bästa ur dom.

Fast optimalt så hade Harju fått vara på kanten och Lagace och Wallmark hade haft bättre uppbackning i en riktig centertenk. Men visst, så bra vingar som Luleå nu börjar få så ska det ju f-n till att varken Harju, Lagace eller Wallmark gör bra ifrån sig.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Lars158 lör 16 maj 2015, 16:46

Rönken skrev:
Lars158 skrev:Jag tycker Center"bristen" är spännande. Jag räknar med att Harju hamnar som center. Inte riktigt optimalt men med ett sällskap som gör att Harju kommer få måla ändå. Lagace och Wallmark får också en miljö som jag tror kommer ta fram det bästa ur dom.

Fast optimalt så hade Harju fått vara på kanten och Lagace och Wallmark hade haft bättre uppbackning i en riktig centertenk. Men visst, så bra vingar som Luleå nu börjar få så ska det ju f-n till att varken Harju, Lagace eller Wallmark gör bra ifrån sig.

Jo Chris hade gett en grym stabilitet till detta. Mycket hamnar på Lagace nu. Tror han kan lyckas.

Lars158

Antal inlägg : 9703
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Rönken lör 16 maj 2015, 16:49

Lars158 skrev:
Rönken skrev:
Lars158 skrev:Jag tycker Center"bristen" är spännande. Jag räknar med att Harju hamnar som center. Inte riktigt optimalt men med ett sällskap som gör att Harju kommer få måla ändå. Lagace och Wallmark får också en miljö som jag tror kommer ta fram det bästa ur dom.

Fast optimalt så hade Harju fått vara på kanten och Lagace och Wallmark hade haft bättre uppbackning i en riktig centertenk. Men visst, så bra vingar som Luleå nu börjar få så ska det ju f-n till att varken Harju, Lagace eller Wallmark gör bra ifrån sig.

Jo Chris hade gett en grym stabilitet till detta. Mycket hamnar på Lagace nu. Tror han kan lyckas.

Tycker att han tog ansvaret som center på ett bra sätt i Asplöven med bra jobb i bägge zonerna. Sedan har han farten och fysiken som talar för det också, sedan kanske han inte gör 50 pinnar men 20-25 pinnar och gott centerjobb är inte så dåligt.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av farre lör 16 maj 2015, 17:40

Tänk om man lyckas bryta med Petrell och hämta hem en förstecenter istället. Då får vi Harju på kanten och tre livsfarliga kedjor. Dumt att chansa med den här centeruppsättningen när man lägger så mycket pengar på truppen!
farre
farre

Antal inlägg : 2080
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Jonken lör 16 maj 2015, 18:25

farre skrev:Tänk om man lyckas bryta med Petrell och hämta hem en förstecenter istället. Då får vi Harju på kanten och tre livsfarliga kedjor. Dumt att chansa med den här centeruppsättningen när man lägger så mycket pengar på truppen!
Varför i hela världen skulle man vilja bryta med Petrell....?

En av de saker jag personligen ser mest fram emot: Är ju att se Petrell & Hedman i samma ishockey lag.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6781
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av farre lör 16 maj 2015, 18:31

För att behovet av en förstecenter är större än en defensiv gnuggare i tredjekedjan
farre
farre

Antal inlägg : 2080
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Jonken lör 16 maj 2015, 18:42

farre skrev:För att behovet av en förste center är större än defensiv gnuggare i tredjekedjan
Jo; en första center är ju i så fall viktigare än SAMTLIGA forwards värvningar LHF nu gjort under våren... Där finns det väl många andra namn som är betydligt mer osäkra än Lennart Petrell !!!!???

Beakta följande:
I dagens SHL kan man bara vara tuff på ett ganska rent sätt -ifall man inte vill tvångsvila någe otroligt länge. LHF har värvat ihop ett riktigt racer gäng nu. Tror inte du att motståndarna kommer att bemöta LHF's nya spets på samma sätt som Tre Kronor kom ikapp till 3-3 mot Ryssarna i VM..? Nu kommer ju både Petrell & Co ändå att smälla på -för att det är deras spelstil: Men det är ju klart: Motståndarna har ju sina nyckelspelare också...

- #32 stays! Skeppa den senaste 30-bastaren istället....
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6781
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av farre lör 16 maj 2015, 19:14

Jag förstår hur du tänker men om man lägger ihop att vi har tillgång till Hedman och Sylvegård så känns det fantastiskt onödigt med en ytterligare lönepost när det finns liknande spelare i laget. Det som däremot inte finns i överflöd i lagbygget är just en förstecenter. Prova sätt ihop laget utan Lagace eller Wallmark. Gör samma övning utan Petrell. Där har du orsaken till att vi inte behöver Petrell i lika stor utsträckning som en förstecenter


Senast ändrad av farre den lör 16 maj 2015, 19:17, ändrad totalt 1 gång
farre
farre

Antal inlägg : 2080
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Rönken lör 16 maj 2015, 19:16

Om Raj-Raj är klar så tror jag personligen att det är en back till som kommer att ansluta. Sedan håller man en viss öppnings för att "akutvärva" 20-30 omgångar in i serien om det behövs. Vilket förvisso nästan blivit tradition i SHL numera.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Jonken lör 16 maj 2015, 19:50

farre skrev:Jag förstår hur du tänker men om man lägger ihop att vi har tillgång till Hedman och Sylvegård så känns det fantastiskt onödigt med en ytterligare lönepost när det finns liknande spelare i laget. Det som däremot inte finns i överflöd i lagbygget är just en förstecenter. Prova sätt ihop laget utan Lagace eller Wallmark. Gör samma övning utan Petrell. Där har du orsaken till att vi inte behöver Petrell i lika stor utsträckning som en förstecenter
Så här är det: Av trion Lennart, Anton & Emil; är ju Lennart den som är den mest effektiva/kvalitativa av dessa herrar. Och att göra sig av med honom före de andra två; är ju bara hel-galen matte: Inge annat. Utöver detta snackar du dessutom om att gå in bryta ett pågående kontrakt. Om man överhuvudtaget ens funderar i dessa banor; är det väl en deal om Sylvegård till MIF som är den ENDA logiska. Och då snackar jag om en sån deal; där LHF absolut INTE blir kvar med några som helst kostnader.

Jag både hör respekterar dina argument. Men du får ursäkta; jag tycker du resonerar lite galet.

För är det pengar du gärna vill frigöra; finns det andra spelare som inte alls är lika viktiga i LHF's trupp. Och dessa sitter GARANTERAT och checkar ut en BETYDILGT fetare lönecheck än vad Lennart Petrell gör från Luleå Hockey!!!

Visst skulle även jag se att en äkta & kvalitativ stjärncenter adderas till årets trupp. Och en sådan kostar as vis med stålar. Du måste förstå att LHF har nu själva valt att värva andra typer av kantspelare istället för att köpa center. Och att i detta läge nu slå sig för pannan -och börja riva kontrakt för att kompensera för sina misstag; är ju helt, helt uppåt väggarna! Om en klass center värvas före -eller senare under säsongen; vet vi inte i nuläget. Men händer detta; lär det inte vara på bekostnad av att man bryter och skeppar iväg om inte den bästa; så definitivt en av de absolut bästa fysiska och en av bäst tränade spelarna i hela ligan!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6781
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av makkanmakkan lör 16 maj 2015, 20:57

Kommer vi att ha den dyraste truppen i hela SHL?

Tror ni att Toni Rajala kommer att tjäna mer eller mindre än Janne Pesonen?

Vad tror ni om långa kontrakt till Toni Rajala och Anssi Salmela? Dom skulle nog göra sina bästa år i Luleå vill jag tro.

Kommer Rajala att ha NHL/KHL klausul i kontraktet?

Vet vi något? Då är det ju bara kul att spekulera lite  Smile

Min första tanke, han får vara med från start och kommer att bilda kedja med Harju som center och fortsätta med Anton Hedman.
Fast Hedman ville flytta tillbaka till Luleå så gjorde han sin poängstarkaste säsong i FBK och mycket tack vare Rajala. Men dom kompletterade varandra grymt bra.
Och jag tror att Harju kan ta ett kliv i center rollen och min gissning är att han får ett C på bröstet.
Han har storleken och har mognat i sitt spel då kan han mycket väl vara en riktigt bra "modern" center.

Toni Rajala har stor potential att vinna poängligan.

Cehlarik försvinner till Providence får jag en känsla av.

Tankar?
makkanmakkan
makkanmakkan

Antal inlägg : 745
Join date : 12-02-26
Age : 40

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Kapten Haddock lör 16 maj 2015, 21:02

Rönken skrev:Sweatt-Lagace-Micflikier
Rajala-Harju-Hedman
Cehlarik-Wallmark-Petrell
Forsberg-Granström-Fabricius
Sylvegård-Ekarv-Strömwall

Sigalet-Schira
***an-Melart
Sandström-Mikkelson
Jaros-Savilahti
Oskarsson

Lassi/Larsson

*Transatlantkedja med massor av fart och finess som första, Sweatt är uppenbarligen relativt fysisk av sig och tacklas en del. Lagace trivdes i trafiken i Allsvenskan trots sin storlek och kan röja i sarghörnen också. Micflikier är tekniker av rang som både passar och skjuter. Habba-habba.

*Harju som center känns tveksamt men sett till materialet är det väl ungefär så här jag som hobby-coach ser på uppsättningen. Hedman ser jag som mer teknisk än Petrell.

*Ungdomskedja, Petrell som städgumma och Cehlarik får sitt genombrott.

*PRO-kedjan, trots åldern en riktigt bra fjärdekedjan vad man än vill tycka om det.

Känner mig lite tveksam till att man startar Lagace som förstacenter, men uppenbarligen gillade Jocke vad man såg på träningarna redan i november och Osten et al. skrev kontrakt redan i nov/dec. Så inte helt omöjligt.

Vad gäller backarna är Osten väldigt övertygad om Schiras förträfflighet, Sigalet vet vi redan att han tillhör en av seriens bästa - i mitt tycke då. Ruskig skridskoåkare - detta oavsett skada eller ej.

Lite osäker på vem som ska få äran att spela med Dean, tycker själv att han ska vara topp 4. Tänkte peta in Mikkelson här för att få topp 4 mer likartat och renodlat med tvåvägare, men kör på Melart just nu.

Sandström går före både Savilahti och Jaros i min bok, dock kommer Jaros förmodligen att kunna ta en del minuter från Savva.

Ser & låter kanon det där Rönken!!!

Är väl bara som de flesta pratar om, att Hajen måste ta mittenrollen. Han ska klappa till trissan från sidan enligt mig!

Då är de väl följande som gäller:
- Tro på centergänget vi har och ge dom mer förtroende än vad de flesta tror dom klarar. I fallande skala Lagace, Walle, Grana & Ekarv.
Tror att grabbarna kommer växa som om dom ätit blåkorn hela sommarn och Lagace tror jag stenhårt på!

- Värva ytterligare en som ska täcka upp 1:a-centerplatsen
Visst vill ja ha en vass 1:a som täcker hela banan, men de blir på bekostnad av någon av de lovande och de blir la Ekarv.
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Urken lör 16 maj 2015, 21:11

När hade vi ett på pappret så här bra lag senast?
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Kapten Haddock lör 16 maj 2015, 21:19

makkanmakkan skrev:Kommer vi att ha den dyraste truppen i hela SHL?

Tror ni att Toni Rajala kommer att tjäna mer eller mindre än Janne Pesonen?

Vad tror ni om långa kontrakt till Toni Rajala och Anssi Salmela? Dom skulle nog göra sina bästa år i Luleå vill jag tro.

Kommer Rajala att ha NHL/KHL klausul i kontraktet?

Vet vi något? Då är det ju bara kul att spekulera lite  Smile

Min första tanke, han får vara med från start och kommer att bilda kedja med Harju som center och fortsätta med Anton Hedman.
Fast Hedman ville flytta tillbaka till Luleå så gjorde han sin poängstarkaste säsong i FBK och mycket tack vare Rajala. Men dom kompletterade varandra grymt bra.
Och jag tror att Harju kan ta ett kliv i center rollen och min gissning är att han får ett C på bröstet.
Han har storleken och har mognat i sitt spel då kan han mycket väl vara en riktigt bra "modern" center.

Toni Rajala har stor potential att vinna poängligan.

Cehlarik försvinner till Providence får jag en känsla av.

Tankar?

Vill inte tappa Cehlarik PUNKT!

Som de du skriver Makkan, så känns ju Rajala & Hedman klart som ett par och i alla fall. Jag vet inte vilken center som ska dit nu helt plötsligt. De blir då kanske Walle med befintlig trupp, för Transatlantkedjan vill då inte jag splittra.

Tror vi att Rajala ligger på 500tkr? Han hade ju en årslön på strax under 5 mille 2013 enligt taxering.
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Kapten Haddock lör 16 maj 2015, 21:30

Urken skrev:När hade vi ett på pappret så här bra lag senast?

De var nog väldigt länge sedan.

Hoppas nu bara att vi verkligen får behålla de spelare som NHL är och luggas på.
Jag vill verkligen inte tappa varken Kukan, Cehlarik eller Walle för då måste de värvas in bra mycket dyrare pjäser för att täcka upp tror jag. Kanske inte alla, men de blir dyrare.

OM nu de visar sig att Zaaren vill komma och leka med våra nya kanoner (vilken de mycket väl kan tänkas nu när de satsas på riktigt), vart hamnar karln?
I de här laget är de inte lätt att ta sig in utan att verkligen hasa sig fram på hörntänderna varje träning och match.

Jag själv har väl aldrig gillat att uppdela kedjorna, så vi t.ex har en dödarkedja som ska nöta ner de bästa. Jag har gärna 4 så producerande kedjor som möjligt, om de går!
Låter kanske som en utomjordisk tanke, men de skulle jag vilja ha.
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Jonken lör 16 maj 2015, 21:36

Jag tror att LHF kommer att ha den dyraste truppen i SHL under kommande säsong.
Toni kommer att tjäna ungefär samma stålar i SHL som SAIK pyntar för Pesonen. Om han gör det i Luleå Hockey återstår att se.
Gällande kontrats längder och kausuler:
Jag tror det är i princip OMÖJLIGT att signa en kvalla spelare i ung ålder som Toni Rajala: utan att ha med en NHL-kausul. Åldern i paritet med kvalitén gör också att en SHL-förening gärna även skriver ett längre papper med en sådan spelare. Men givetvis: Det handlar även att kunna motivera det väl eftersom det rör sig om en rejäl kaka av budgeten. Det intressanta tycker jag är hur mycket av lönen man lyckas köra som prestationsbaserade bonusar -och om det finns några kravbilder om speltid etc i kontraktet.

Även lite tankar om center läget i LHF:
LHF har ju som bekant tappat två av sina centrar från förra säsongen. Man har handlat in en motiverad -men samtidigt oprövad center i SHL. De flesta bokstavligen skriker efter en super center nu! Men samtidigt; sett till de centrar man redan har i laget: VILKA OTROLIGA förutsättningar dessa centrar får med tanke på super-kvalitén på kantspelarna de i så fall får spela med!!! -Snacka om att verkligen få chansen på rätt sätt! Väljer LHF att iaf testa denna linje innan de går och spenderar en förmögenhet på spelarmarknaden; skall de verkligen ha sett om sitt hus på backsidan. Försvaret MÅSTE vara absolut toppklass för att centrarna skall få chansen -utan att det sållar bakåt. Vilken jackpott det skulle betyda för LHF ifall Ex Legacé, Wallmark och varför inte även Ekarv skulle visa sig fylla ut centertröjan rejält kommande sässe! Visst: En chansning; men definitivt inte omöjligt med tanke på killarna de kommer att lira med...
Att handla stjärncenter senare under säsongen är ekonomiskt en mycket lönsammare affär -än att göra det före säsongen under konkurrens av bla KHL-klubbarna. Från KHL sipprar det alltid ut en handfull bra spelare senare -av olika orsaker. Så även centrar.
Men samtidigt: En vass renodlad center skulle definitivt inte skada redan före sängstart. En smart, tänkande center behöver helst en hel försäsong med laget för att lära sig systemet -och därigenom kunna effektivt vara den speldirigent han är där för att vara.

Harju är helt klart en kandidat för en extra bokstav på skjortan nästa säsong i Luleå Hockey. Han är ifrån trakterna och är klubben trogen med ett längre kontrakt. Men det finns en god konkurrens om valören på bokstaven. Men jag är absolut för att han skall ha en. Sedan om det blir ett "A" eller "C:et" -är väl hugget som stucket.

Både Bill & Toni har båda verktygen för att ta hem poängligan. Även Harju (om han får lira ytter) & MicFlikier tillhör ju samma kategori spelare. Men det intressantaste frågan enligt mig är: Vilka spelare i kommande års trupp har håret på bröstet -och är friska nog att vinna slutspelets poängliga nästa säsong? Till denna kategori tror jag att både Bill Sweatt & Toni Rajala tillhör.

Jag gissar på att både Cahlarik & Wallmark kommer att rita på för NHL-klubbar. Men jag tror att båda kommer att lånas ut till LHF under nästa säsong.


Senast ändrad av Jonken den lör 16 maj 2015, 21:44, ändrad totalt 2 gånger
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6781
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Rönken lör 16 maj 2015, 21:39

Kapten Haddock skrev:
Urken skrev:När hade vi ett på pappret så här bra lag senast?

De var nog väldigt länge sedan.

Hoppas nu bara att vi verkligen får behålla de spelare som NHL är och luggas på.
Jag vill verkligen inte tappa varken Kukan, Cehlarik eller Walle för då måste de värvas in bra mycket dyrare pjäser för att täcka upp tror jag. Kanske inte alla, men de blir dyrare.

OM nu de visar sig att Zaaren vill komma och leka med våra nya kanoner (vilken de mycket väl kan tänkas nu när de satsas på riktigt), vart hamnar karln?
I de här laget är de inte lätt att ta sig in utan att verkligen hasa sig fram på hörntänderna varje träning och match.

Jag själv har väl aldrig gillat att uppdela kedjorna, så vi t.ex har en dödarkedja som ska nöta ner de bästa. Jag har gärna 4 så producerande kedjor som möjligt, om de går!
Låter kanske som en utomjordisk tanke, men de skulle jag vilja ha.

Jag gillar mer tanken på tre offensivt lagda kedjor och en "äkta" fjärdekedja. Vilket man kommer att kunna mönstra i Luleå nu. Sedan blir Luleås fjärdekedja inte helt klappkass offensivt, Fabbe kommer  väl kanske missa fler chanser än vad han sätter. Men Pite-Foppa kan nog göra uppåt 9-10-11 mål med lite tur kanske. Granström gör en 15 pinnar eller något sådant? Men visst, blir mest att stänga ner övriga.

Luleå har ju mer kört på en offensiv kedja och tre gnuggarkedjor senaste säsongerna, blir kul med - förhoppningsvis - omvänt kommande säsong.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Kapten Haddock lör 16 maj 2015, 21:43

Jonken skrev:Jag tror att LHF kommer att ha den dyraste truppen i SHL under kommande säsong.
Toni kommer att tjäna ungefär samma stålar i SHL som SAIK pyntar för Pesonen. Om han gör det Luleå Hockey återstår att se.
Gällande kontrats längder och kausuler:
Jag tror det är i princip OMÖJLIGT att signa en kvalla spelare i ung ålder som Toni Rajala: utan att ha med en NHL-kausul. Åldern i paritet med kvalitén gör också att en SHL-förening gärna även skriver ett längre papper med en sådan spelare. Men givetvis: Det handlar även att kunna motivera det väl eftersom det rör sig om en rejäl kaka av budgeten. Det intressanta tycker jag är hur mycket av lönen man lyckas köra som prestationsbaserade bonusar -och om det finns några kravbilder om speltid etc i kontraktet.

Även lite tankar om center läget i LHF:
LHF har ju som bekant tappat två av sina centrar från förra säsongen. Man har handlat in en motiverad -men samtidigt oprövad center i SHL. De flesta bokstavligen skriker efter en super center nu! Men samtidigt; sett till de centrar man redan har i laget: VILKA OTROLIGA förutsättningar dessa centrar får med tanke på super-kvalitén på kantspelarna de i så fall får spela med!!! -Snacka om att verkligen få chansen på rätt sätt! Väljer LHF att iaf testa denna linje innan de går och spenderar en förmögenhet på spelarmarknaden; skall de verkligen ha sett om sitt hus på backsidan. Försvaret MÅSTE vara absolut toppklass för att centrarna skall få chansen -utan att det sållar bakåt. Vilken jackpott det skulle betyda för LHF ifall Ex Legacé, Wallmark och varför inte även Ekarv skulle visa sig fylla ut centertröjan rejält kommande sässe! Visst: En chansning; men definitivt inte omöjligt med tanke på killarna de kommer att lira med...
Att handla stjärncenter senare under säsongen är ekonomiskt en mycket lönsammare affär -än att göra det före säsongen under konkurrens av bla KHL-klubbarna. Från KHL sipprar det alltid ut en handfull bra spelare senare -av olika orsaker. Så även centrar.
Men samtidigt: En vass renodlad center skulle definitivt inte skada redan före sängstart. En smart, tänkande center behöver helst en hel försäsong med laget för att lära sig systemet -och därigenom kunna effektivt vara den speldirigent han är där för att vara.

Harju är helt klart en kandidat för en extra bokstav på skjortan nästa säsong i Luleå Hockey. Han är ifrån trakterna och är klubben trogen med ett längre kontrakt. Men det finns en god konkurrens som valören på bokstaven. Men jag är absolut för att han skall ha en. Sedan om det blir ett "A" eller "C:et" -är väl hugget som stucket.

Både Bill & Toni har båda verktygen för att ta hem poängligan. Även Harju (om han får lira ytter) & MicFlikier tillhör ju samma kategori spelare. Men det intressantaste frågan enligt mig är: Vilka spelare i kommande års trupp har håret på bröstet -och är friska nog att vinna slutspelets poängliga nästa säsong? Till denna kategori tror jag att både Bill Sweatt & Toni Rajala tillhör.

Jag gissar på att både Cahlarik & Wallmark kommer att rita på för NHL-klubbar. Men jag tror att båda kommer att lånas ut till LHF under nästa säsong.

Många bra tankar Jonken och för övrigt känns de rätt bra om smågrabbarna ritar i NHL, så länge dom är kvar i LHF. Dom kommer förmodligen fara snart ändå.
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Rönken lör 16 maj 2015, 21:46

Kapten Haddock skrev:
Jonken skrev:Jag tror att LHF kommer att ha den dyraste truppen i SHL under kommande säsong.
Toni kommer att tjäna ungefär samma stålar i SHL som SAIK pyntar för Pesonen. Om han gör det Luleå Hockey återstår att se.
Gällande kontrats längder och kausuler:
Jag tror det är i princip OMÖJLIGT att signa en kvalla spelare i ung ålder som Toni Rajala: utan att ha med en NHL-kausul. Åldern i paritet med kvalitén gör också att en SHL-förening gärna även skriver ett längre papper med en sådan spelare. Men givetvis: Det handlar även att kunna motivera det väl eftersom det rör sig om en rejäl kaka av budgeten. Det intressanta tycker jag är hur mycket av lönen man lyckas köra som prestationsbaserade bonusar -och om det finns några kravbilder om speltid etc i kontraktet.

Även lite tankar om center läget i LHF:
LHF har ju som bekant tappat två av sina centrar från förra säsongen. Man har handlat in en motiverad -men samtidigt oprövad center i SHL. De flesta bokstavligen skriker efter en super center nu! Men samtidigt; sett till de centrar man redan har i laget: VILKA OTROLIGA förutsättningar dessa centrar får med tanke på super-kvalitén på kantspelarna de i så fall får spela med!!! -Snacka om att verkligen få chansen på rätt sätt! Väljer LHF att iaf testa denna linje innan de går och spenderar en förmögenhet på spelarmarknaden; skall de verkligen ha sett om sitt hus på backsidan. Försvaret MÅSTE vara absolut toppklass för att centrarna skall få chansen -utan att det sållar bakåt. Vilken jackpott det skulle betyda för LHF ifall Ex Legacé, Wallmark och varför inte även Ekarv skulle visa sig fylla ut centertröjan rejält kommande sässe! Visst: En chansning; men definitivt inte omöjligt med tanke på killarna de kommer att lira med...
Att handla stjärncenter senare under säsongen är ekonomiskt en mycket lönsammare affär -än att göra det före säsongen under konkurrens av bla KHL-klubbarna. Från KHL sipprar det alltid ut en handfull bra spelare senare -av olika orsaker. Så även centrar.
Men samtidigt: En vass renodlad center skulle definitivt inte skada redan före sängstart. En smart, tänkande center behöver helst en hel försäsong med laget för att lära sig systemet -och därigenom kunna effektivt vara den speldirigent han är där för att vara.

Harju är helt klart en kandidat för en extra bokstav på skjortan nästa säsong i Luleå Hockey. Han är ifrån trakterna och är klubben trogen med ett längre kontrakt. Men det finns en god konkurrens som valören på bokstaven. Men jag är absolut för att han skall ha en. Sedan om det blir ett "A" eller "C:et" -är väl hugget som stucket.

Både Bill & Toni har båda verktygen för att ta hem poängligan. Även Harju (om han får lira ytter) & MicFlikier tillhör ju samma kategori spelare. Men det intressantaste frågan enligt mig är: Vilka spelare i kommande års trupp har håret på bröstet -och är friska nog att vinna slutspelets poängliga nästa säsong? Till denna kategori tror jag att både Bill Sweatt & Toni Rajala tillhör.

Jag gissar på att både Cahlarik & Wallmark kommer att rita på för NHL-klubbar. Men jag tror att båda kommer att lånas ut till LHF under nästa säsong.

Många bra tankar Jonken och för övrigt känns de rätt bra om smågrabbarna ritar i NHL, så länge dom är kvar i LHF. Dom kommer förmodligen fara snart ändå.

Fast kritar Wallmark på redan nu i sommar får Skellefteå och Lasse Johansson halva summan... Vilket inte känns så lockande, men det lär väl bli så dock. För det är väl inte omgjort med pengautdelningen? Senaste fyra säsongerna räknat från då kontraktet skrivs.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Lars158 lör 16 maj 2015, 21:49

Vill bara klarlägga att NHL spel är inget som skrivs i klausuler mellan den enskilda spelaren och enskilda klubben.
NHL kan ALLTID knycka spelare från SHL. Det är reglerat i avtalet mellan NHL och Svenska-ishockeyförbundet.

Lars158

Antal inlägg : 9703
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Jonken lör 16 maj 2015, 21:55

Lars158 skrev:Vill bara klarlägga att NHL spel är inget som skrivs i klausuler mellan den enskilda spelaren och enskilda klubben.
NHL kan ALLTID knycka spelare från SHL. Det är reglerat i avtalet mellan NHL och Svenska-ishockeyförbundet.
Det går väl lägga till typ närsomhelst (typ: mitt under pågående säsong även om det är högst ovanligt) -jämfört med det vanliga?
Sedan har vi ju det där med KHL-skiten oxo...
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6781
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Rönken lör 16 maj 2015, 21:56

Jonken skrev:
Lars158 skrev:Vill bara klarlägga att NHL spel är inget som skrivs i klausuler mellan den enskilda spelaren och enskilda klubben.
NHL kan ALLTID knycka spelare från SHL. Det är reglerat i avtalet mellan NHL och Svenska-ishockeyförbundet.
Det går väl lägga till typ närsomhelst (typ: mitt under pågående säsong även om det är högst ovanligt) -jämfört med det vanliga?
Sedan har vi ju det där med KHL-skiten oxo...

Mitt under säsongen tror jag det är för "top drafts" - första (kanske andra också?) rundan, spelare som är utlånade. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Jonken lör 16 maj 2015, 21:59

Rönken skrev:Mitt under säsongen tror jag det är för "top drafts" - första (kanske andra också?) rundan, spelare som är utlånade. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Kan fasen inte svara säkert på det där. Har faktiskt lite dåligt koll på det själv också....
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6781
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Lars158 lör 16 maj 2015, 22:04

Jonken skrev:
Lars158 skrev:Vill bara klarlägga att NHL spel är inget som skrivs i klausuler mellan den enskilda spelaren och enskilda klubben.
NHL kan ALLTID knycka spelare från SHL. Det är reglerat i avtalet mellan NHL och Svenska-ishockeyförbundet.
Det går väl lägga till typ närsomhelst (typ: mitt under pågående säsong även om det är högst ovanligt) -jämfört med det vanliga?
Sedan har vi ju det där med KHL-skiten oxo...

Förbundsavtalet tror jag inte går att komma runt. Väldigt uppstyrt hur det skall gå till med flytt mellan SHL och NHL. Datum hit och dit. Sen har ju NHL massa interna regler. Odraftad spelare som hunnit börja spela serie matcher i annan liga, då är det waivers och annat som gör förvärv på det sättet ointressant.

Lars158

Antal inlägg : 9703
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Rönken lör 16 maj 2015, 22:05

Lars158 skrev:
Jonken skrev:
Lars158 skrev:Vill bara klarlägga att NHL spel är inget som skrivs i klausuler mellan den enskilda spelaren och enskilda klubben.
NHL kan ALLTID knycka spelare från SHL. Det är reglerat i avtalet mellan NHL och Svenska-ishockeyförbundet.
Det går väl lägga till typ närsomhelst (typ: mitt under pågående säsong även om det är högst ovanligt) -jämfört med det vanliga?
Sedan har vi ju det där med KHL-skiten oxo...

Förbundsavtalet tror jag inte går att komma runt. Väldigt uppstyrt hur det skall gå till med flytt mellan SHL och NHL. Datum hit och dit. Sen har ju NHL massa interna regler. Odraftad spelare som hunnit börja spela serie matcher i annan liga, då är det waivers och annat som gör förvärv på det sättet ointressant.

Fast topp-draftade spelare tror jag dom får plocka princip hur dom vill, åtminstone sådana som är utlånade. Till exempel Fiala och Lill-Nyllet tog man över mitt i allt utan pardon.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Lars158 lör 16 maj 2015, 22:09

Rönken skrev:
Lars158 skrev:
Jonken skrev:
Lars158 skrev:Vill bara klarlägga att NHL spel är inget som skrivs i klausuler mellan den enskilda spelaren och enskilda klubben.
NHL kan ALLTID knycka spelare från SHL. Det är reglerat i avtalet mellan NHL och Svenska-ishockeyförbundet.
Det går väl lägga till typ närsomhelst (typ: mitt under pågående säsong även om det är högst ovanligt) -jämfört med det vanliga?
Sedan har vi ju det där med KHL-skiten oxo...

Förbundsavtalet tror jag inte går att komma runt. Väldigt uppstyrt hur det skall gå till med flytt mellan SHL och NHL. Datum hit och dit. Sen har ju NHL massa interna regler. Odraftad spelare som hunnit börja spela serie matcher i annan liga, då är det waivers och annat som gör förvärv på det sättet ointressant.

Fast topp-draftade spelare tror jag dom får plocka princip hur dom vill, åtminstone sådana som är utlånade. Till exempel Fiala och Lill-Nyllet tog man över mitt i allt utan pardon.

Fullt möjligt.
Min poäng är att det är förbundsavtalet som gäller.
Vad det än säger.

Finns ingen möjlighet för individuella kontraktsklausuler SHL till NHL.


Lars158

Antal inlägg : 9703
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Rönken lör 16 maj 2015, 22:11

Lars158 skrev:
Rönken skrev:
Lars158 skrev:
Jonken skrev:
Lars158 skrev:Vill bara klarlägga att NHL spel är inget som skrivs i klausuler mellan den enskilda spelaren och enskilda klubben.
NHL kan ALLTID knycka spelare från SHL. Det är reglerat i avtalet mellan NHL och Svenska-ishockeyförbundet.
Det går väl lägga till typ närsomhelst (typ: mitt under pågående säsong även om det är högst ovanligt) -jämfört med det vanliga?
Sedan har vi ju det där med KHL-skiten oxo...

Förbundsavtalet tror jag inte går att komma runt. Väldigt uppstyrt hur det skall gå till med flytt mellan SHL och NHL. Datum hit och dit. Sen har ju NHL massa interna regler. Odraftad spelare som hunnit börja spela serie matcher i annan liga, då är det waivers och annat som gör förvärv på det sättet ointressant.

Fast topp-draftade spelare tror jag dom får plocka princip hur dom vill, åtminstone sådana som är utlånade. Till exempel Fiala och Lill-Nyllet tog man över mitt i allt utan pardon.

Fullt möjligt.
Min poäng är att det är förbundsavtalet som gäller.
Vad det än säger.

Finns ingen möjlighet för individuella kontraktsklausuler SHL till NHL.


Fast det avtalet gäller för draftade spelare upp till en viss ålder.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Lars158 lör 16 maj 2015, 22:16

Rönken skrev:
Lars158 skrev:
Rönken skrev:
Lars158 skrev:
Jonken skrev:
Lars158 skrev:Vill bara klarlägga att NHL spel är inget som skrivs i klausuler mellan den enskilda spelaren och enskilda klubben.
NHL kan ALLTID knycka spelare från SHL. Det är reglerat i avtalet mellan NHL och Svenska-ishockeyförbundet.
Det går väl lägga till typ närsomhelst (typ: mitt under pågående säsong även om det är högst ovanligt) -jämfört med det vanliga?
Sedan har vi ju det där med KHL-skiten oxo...

Förbundsavtalet tror jag inte går att komma runt. Väldigt uppstyrt hur det skall gå till med flytt mellan SHL och NHL. Datum hit och dit. Sen har ju NHL massa interna regler. Odraftad spelare som hunnit börja spela serie matcher i annan liga, då är det waivers och annat som gör förvärv på det sättet ointressant.

Fast topp-draftade spelare tror jag dom får plocka princip hur dom vill, åtminstone sådana som är utlånade. Till exempel Fiala och Lill-Nyllet tog man över mitt i allt utan pardon.

Fullt möjligt.
Min poäng är att det är förbundsavtalet som gäller.
Vad det än säger.

Finns ingen möjlighet för individuella kontraktsklausuler SHL till NHL.


Fast det avtalet gäller för draftade spelare upp till en viss ålder.

JA!

Avtalet mellan Svenska ishockeyförbundet och NHL är säkert på jättemånga A4 sidor med jätte många eventualiteter.
Jag kan inte allt om det.

Det ändå jag säger är att Rajala omöjligt kan ha egna klausuler för NHL med LHF.

Lars158

Antal inlägg : 9703
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Kapten Haddock lör 16 maj 2015, 22:39

Agenterna använder avtalet mellan NHL och SHL.
Sen är de säkert helt möjligt att (som inom all juridik) de används tolkningar av de olika paragrafer som finns.

De finns tyvärr hål i alla regelverk och avtal.
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av kokostrollet sön 17 maj 2015, 13:50

Mickeee skrev:
pingu skrev:Tror stenhårt på Melart då han verkar vara precis vad vi behöver. Risken är stor att han blir en publikfavvo likt Jonsson.

Japp kanske en framtida kapten? Jonsson hade ju varit klippt och skuren som kapten iår men nu vet jag inte vem som ska ha C:et .
Harju är för mjuk.
Sigalet? Vet iofs inget om han har ledaregenskaperna som krävs plus att han varit så kort tid hos oss.
Sandström är väl ett alternativ men känns lite för trött på något sätt.verkar själv inte vilja heller.
Hedman kanske? Känns fräscht och han skulle nog växa ytterligare nån cm av det. Han står  ju för luleå hockey på något sätt- en stålman.
Lutar väl att det blir fabbe och inget fel med det men han är lite för välkammad och har nästan för lite speltid.

Harju för mjuk? Tror vi lägger in lite olika preferenser på en kapten i så fall. Enligt den definitionen, så var ju exvis Davidsson i HV aldrig något kaptensämne... Ärligt talat tycker jag ett av Chris problem i kaptensrollen var just oförmågan att hålla sig i skinnet när han borde det, särskilt om brorsan hamnade i trubbel och C:et på bröstet så att säga glömdes bort i affekt..

Jag skulle snarare säga att mina preferenser ligger på en mjuk och resonabel C som i vårt tunga och förhållandevis fysiska lag, nog kommer att behöva diplomatiska skills och kunna resonera med domarna på ett bra sätt. Tror både Fabbe och Harju skulle passa in väl i den rollen, men då jag helst hade velat se en av våra bästa spelare ta C:et så skulle jag föredra Hajen. Sandström vore så klart klockren han med, men gissar att han redan hade haft C:et ifall han velat långt tidigare i LHF.

kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2645
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av pingu sön 17 maj 2015, 13:58

Kanske växer någon av Fabbe och Harju med ett C på bröstet?
pingu
pingu

Antal inlägg : 2408
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Molin86 sön 17 maj 2015, 14:03

Jag skulle vilja att Sigalet får C:et. Tror han skulle klara de med bravur. Han gjorde ju någon film dom kolla på ibörjan när han kom in i laget. Han visar att han är en kaptenkille

Molin86

Antal inlägg : 53
Join date : 15-04-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn sön 17 maj 2015, 14:07

Sigalet kan få ett A så länge, sen får vi se i framtiden. Jag tycker nog man bör ha spelat fler än 19 matcher i LHF innan man blir kapten.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Scouten sön 17 maj 2015, 14:07

Jag tror att vi kommer få se ett C på Harju.
Han skrev på ett flerårskontrakt där han blev lovad en ledande roll i laget. Det innefattar nog spel i producerande enhet, PP och en form av kapten antingen A eller C. Vidare har Cheese uttalat att trots att det är en hel del importerade spelare så är kaptenerna Luleåspelare.
Scouten
Scouten

Antal inlägg : 176
Join date : 14-04-14
Ort : Småland

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av kokostrollet sön 17 maj 2015, 14:08

Molin86 skrev:Jag skulle vilja att Sigalet får C:et. Tror han skulle klara de med bravur. Han gjorde ju någon film dom kolla på ibörjan när han kom in i laget. Han visar att han är en kaptenkille

Medhåll, men tror ändå det är en fördel (även om det inte borde vara det) att ha en kapten som kan prata obehindrad svenska med de halvusla domare vi har i SHL. Inte bara för att snabbt finna orden utan för att kunna förstå och kommunicera nyanser snabbt. Dessutom har ju Sigge inte ens varit ett halvår i klubben än. Känns lite väl kort tid för ett C, ett A vore mer lämpligt i så fall.

Men nog verkar Sigge vara kaptensämne på sikt alltid, men tycker det känns som rätt läge vid nästa kontraktsförhandling. Förhoppningsvis har han telningar då, både han och familjer förstår att det är Norrbottning man vill vara och han skriver ett långt kontrakt med oss samt får ett C på bröstet.

kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2645
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Mickeee sön 17 maj 2015, 14:14

kokostrollet skrev:
Mickeee skrev:
pingu skrev:Tror stenhårt på Melart då han verkar vara precis vad vi behöver. Risken är stor att han blir en publikfavvo likt Jonsson.

Japp kanske en framtida kapten? Jonsson hade ju varit klippt och skuren som kapten iår men nu vet jag inte vem som ska ha C:et .
Harju är för mjuk.
Sigalet? Vet iofs inget om han har ledaregenskaperna som krävs plus att han varit så kort tid hos oss.
Sandström är väl ett alternativ men känns lite för trött på något sätt.verkar själv inte vilja heller.
Hedman kanske? Känns fräscht och han skulle nog växa ytterligare nån cm av det. Han står  ju för luleå hockey på något sätt- en stålman.
Lutar väl att det blir fabbe och inget fel med det men han är lite för välkammad och har nästan för lite speltid.

Harju för mjuk? Tror vi lägger in lite olika preferenser på en kapten i så fall. Enligt den definitionen, så var ju exvis Davidsson i HV aldrig något kaptensämne... Ärligt talat tycker jag ett av Chris problem i kaptensrollen var just oförmågan att hålla sig i skinnet när han borde det, särskilt om brorsan hamnade i trubbel och C:et på bröstet så att säga glömdes bort i affekt..

Jag skulle snarare säga att mina preferenser ligger på en mjuk och resonabel C som i vårt tunga och förhållandevis fysiska lag, nog kommer att behöva diplomatiska skills och kunna resonera med domarna på ett bra sätt. Tror både Fabbe och Harju skulle passa in väl i den rollen, men då jag helst hade velat se en av våra bästa spelare ta C:et så skulle jag föredra Hajen. Sandström vore så klart klockren han med, men gissar att han redan hade haft C:et ifall han velat långt tidigare i LHF.


Tycker harju mest garvar och gör ett harmlöst och lite tar dagen som den kommer intryck. Lite oseriös. Inget fel med det men som kapten har jag hellre en tollefsen som har respect by fear eller en som fabbe som likt davidsson är väldigt mkt gentleman och proffsig i allt.
När du ändå tog upp honom -Ultimata kaptenen enligt mig var Chris som var superproffs och även spelade med hela jävla bröstkorgen uppfläkt och hjärtat utanpå och hjärnan kvar i båset och som till följd av det ibland gick över gränsen för vad en kapten ska syssla med. Alltså den perfekta avbilden jag vill att hockeysverige ska ha av Luleå hockey - jobbiga dysfunktionella jävlar från norr

Sigalet blir mitt val, han är en knäpp jävel Cool
Mickeee
Mickeee

Antal inlägg : 910
Join date : 12-02-24

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Diktatorn sön 17 maj 2015, 15:44

C: Fabbe/Sandström (Tror Fabbe har störst roll på träningar och i omklädningsrummet dock, 95% säker på att han tar C:t)
A: Sigalet (blir fortfarande en del nordamerikaner att hålla reda på så minst en bör vara A)
A: Harju, då ist för Sandström.
Wildcard: Wallmark?
Diktatorn
Diktatorn

Antal inlägg : 599
Join date : 13-03-30

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Rönken sön 17 maj 2015, 15:45

Diktatorn skrev:C: Fabbe/Sandström (Tror Fabbe har störst roll på träningar och i omklädningsrummet dock, 95% säker på att han tar C:t)
A: Sigalet (blir fortfarande en del nordamerikaner att hålla reda på så minst en bör vara A)
A: Harju, då ist för Sandström.
Wildcard: Wallmark?

Skulle tro att assisterande kaptener har kontrakt på två år framåt eller så. Undantaget Janne då kanske, Walle lär väl dra efter nästa säsong?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av makkanmakkan sön 17 maj 2015, 16:06

C: Johan Harju
A: Jan Sandström
A: Craig Schira eller Brendan Mikkelson
makkanmakkan
makkanmakkan

Antal inlägg : 745
Join date : 12-02-26
Age : 40

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Hellcop sön 17 maj 2015, 16:08

Enligt Stöckel och Fagervall så kommer Hajen ha C:et.
Hellcop
Hellcop

Antal inlägg : 576
Join date : 12-04-06

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Lars158 sön 17 maj 2015, 16:10

Hellcop skrev:Enligt Stöckel och Fagervall så kommer Hajen ha C:et.

Så räknar jag med att det blir.
Men vars har du fångat upp att det faktiskt blir så?

Lars158

Antal inlägg : 9703
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Kapten Haddock sön 17 maj 2015, 16:29

Lars158 skrev:
Hellcop skrev:Enligt Stöckel och Fagervall så kommer Hajen ha C:et.

Så räknar jag med att det blir.
Men vars har du fångat upp att det faktiskt blir så?

Bra om de blir Harju!

De ska vara en kille som är sansad och ändå har pondus! Han vet vart gränsen går och slår sig inte för bröstet.
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Micke80 sön 17 maj 2015, 18:17

Angående kaptensskapet:
En kapten ska enligt mig visa med sitt hårda jobb på matcher och träningar vad som förväntas av varje individ.
Kaptenen ska ha förmåga att samla gruppen och få dem med sig.
Kaptenen ska klara av att föra lagets talan till tränarna och tränarens talan till laget.
Kaptenen ska vara ett föredemömme med media.
En kapten ska också vara given i någon av de 4 första formationerna.
Kaptenen ska inte heller ta mängder av onödiga utvisningar under matcherna.

Så vitt jag hört så hade Chris inte förmågan att samla gruppen och få med dem och tog dessutom rätt mycke onödiga utvisningar/risker att bli utvisad i onödan, däremot anser jag att han klarade av resten med en liten passus för samarbetet med lag/tränare vilket jag inte har nån insyn i.

Av de vi har i alget just nu som jag anser fyller vissa eller delar av detta så ser jag Fabricius, Hedman, Forsberg, Petrell, Harju, Granström, samt bland backarna Sandsröm och Sigalet. Ingen av dessa passar kanske inte som handen i handsken på alla dess punkter jag skrev upp här ovan men jag skulle sätta pengen på att Fabbe, Harju och Sandström får kaptensrollerna men jag tror Harju får C mest av den enkla anledningen att han är tänkta tt vara här länge och är tänkt att vara en stjärna.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Hellcop sön 17 maj 2015, 18:55

Lars158 skrev:
Hellcop skrev:Enligt Stöckel och Fagervall så kommer Hajen ha C:et.

Så räknar jag med att det blir.
Men vars har du fångat upp att det faktiskt blir så?

Av Stöckel själv Smile
Hellcop
Hellcop

Antal inlägg : 576
Join date : 12-04-06

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Micke80 sön 17 maj 2015, 19:21

Det går inte för en kontrakterad spelare att åka över atlanten annat än de datum som är uppspaltat i avtalet. Det var Luleå en av aktörerna att se till efter att de värvat Orzagh för några år sedan. DÄr skrev vi in en klausul vilket var ok, men efter det kom ett nytt avtal att inget lag fick sätta in klausuler om senare övergång och inget avtal fick vara kortare än att de sträckte sig säsongen ut (Även här var Luleå en av anledningarna efter att Bartecko kom in för tidigt på artist), enda undantaget är när klubbar värvar spelare på korttidskontrakt för att ersätta en tillfälligt skadad spelare.
Med andra ord är NHL-klausuler helt onödiga, däremot finnns det ju utrymme för olika "andra ligors-klausuler" typ KHL, NLA eller liknande, samt olika uppsägningsklausuler där endelera part kan häva kontraktet före ett visst datum.

Vad gäller Zaar är jag rätt säker på att han enbart är aktuell för oss om Chelarik drar. Han kommer inte värvas hit som det ser ut nu och han kommer inte värvas om han inte får plats i NHL om det inte samtidigt är så att Chelarik lämnar.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1 - Sida 7 Empty Sv: Luleå Hockeys Lag 2015/2016, Del 1

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 7 av 20 Föregående  1 ... 6, 7, 8 ... 13 ... 20  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet