Publikkris i SHL?

+15
knutten
LubosC
FruktHamster
Urken
MickkeJ
Lajon
Purre
Lars158
Rönken
LulefanGBG
Tigerman
Snikne Ville
pingu
Old Brooklyn
farre
19 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Publikkris i SHL?

Inlägg av farre mån 22 sep 2014, 20:11

Verkar som om lagen fortsätter att tappa publik i SHL. Min teori är att det har med matchdagarna att göra. För i tiden spelades det matcher i elitserien på tisdag, torsdag och lördagar. Fulla omgångar dessutom. Man visste alltså hela tiden när det var match och kunde planera efter det. Nu är det matcher till höger och vänster och nästan inga fulla omgångar. Jag tror att det är den enskilt största anledningen till publiktappet i elitserien/SHL.
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Old Brooklyn mån 22 sep 2014, 20:19

Jag tror det spelar in, men vågar inte sia om vad som är störst. Jag vet några som jobbar på schema med kvällar, för dessa är detta nya värdelöst då man helst ska jobba samma schema varje vecka.

Sen är det väl tillgängligheten med TV som tar större och större del av publiken.

Vi blir mer och mer bekväma också. Ta bilen till Coop när det är -25 lockar inte lika mycket som en kall öl i den varma soffan. Parkeringsgarage med värme är nog ett måste så småningom. Till att börja med kan de väl i alla fall asfaltera parkeringsytan?

Vi får nog även acceptera att SHL är i en lite negativ utveckling vad gäller stjärnglans. Det spelar givetvis in. Kontinuiteten vad gäller laguppställning är inte vad den varit.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av pingu mån 22 sep 2014, 20:25

Tror också tv och datorn tar stora delar från matcherna både när det gäller hockeysändningar och andra anledningar som t.ex. tv-program, spel osv.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2415
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av farre mån 22 sep 2014, 20:55

Känns jättetråkigt när det är halvtomt på läktarna. Måste ske en förändring tycker jag. Man kan inte blunda för detta inom SHL. Visst är det klubbarna som är ytterst ansvarig för att fylla hallarna men de måste få ett par verktyg att jobba med oxå
farre
farre

Antal inlägg : 2088
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Snikne Ville mån 22 sep 2014, 21:12

Arenaidrotterna har problem generellt o ishockeyn är inget undantag.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6365
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av pingu mån 22 sep 2014, 21:18

Dock är Bajen ett undantag i fotbollen Smile
pingu
pingu

Antal inlägg : 2415
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Tigerman mån 22 sep 2014, 22:27

När jag var i tonåren hade vi inte Internet (jo, jag är riktigt j-vla gammal!) och TV visade inte alla matcher. Vad annat kunde man göra då än gå på hockeymatcher? Nu är det rätt bekvämt att betala en dryg hundring per match, eller kanske man har abonnemang, och så kan alla i familjen se det för någon tia/skaft. Man får dessutom bra sikt, sköna stolar och matchanalyser, intervjuer och mycket annat på köpet. Och inte behöver man frysa i en kall bil heller.

Men det är ju trist för alla de som tittar hemma, för det går ju inte att komma ifrån att närvarokänslan i hallen är tusenfalt större än när man kollar på TV.

Jag tror utvecklingen kan vara rätt svår att vända, men allt som underlättar för publiken är ju bra. Och istället för att visa en massa reklam på kuben hela tiden kan man ju deala till sig att man får visa CMore Sports mellansnack, tränarintervjuer etc. under pauserna.

P-hus var ju ingen dum idé, men åtminstone lite P-stolpar hade varit rätt trevligt.

Sedan är det ju det där med familjer. Just nu är familjepriset 150:- för vuxna och 100:- för barn, och det är väl OK men bara på begränsade platser (Kidz Day oräknat, då har man även andra erbjudanden). Låt föräldrar få betala fullpris men köpa 1 barnbiljett/pers (säg upp till 15 år åtminstone) för en 50-lapp/st, på platsen bredvid och det på hela arenan. I alla fall på de mindre attraktiva matcherna. Och jag som har säsongskort? Jag kan inte köpa annat än fullpris om jag ska ha med ett barn. Ridå...

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av LulefanGBG tis 23 sep 2014, 17:29

Håller med er alla. Tror att orsakerna är flera och det skulle krävas en ansträngning på bred front från alla parter och större sammarbete lagen emellan samt från SHL's sida för att vända trenden.

Jag vet inte vad som skulle behöva göras, visste jag det hade jag inte behövt sitta här och skriva, men att något borde göras mer än att varje klubb på egen hand petar lite sporadiskt i sina egna matcharrangemang och dyl.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12198
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Rönken ons 24 sep 2014, 15:02

http://www.hockeysverige.se/2014/09/24/sa-ska-shl-losa-publikkrisen-senare-sasongsstart/ - fler lag att möta och lite senare säsongsstart kan nog vara två punkter som är ok. Fast frågan är om inte 52 matcher fortfarande är för mycket för den stora massan?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Old Brooklyn ons 24 sep 2014, 15:27

Det handlar väl om att ta ett brett grepp på exempelvis alla de punkter som nämns i tråden. Samt att inte vika sig allt för mycket för tvkanalerna som sänder.

* Fasta dagar med fulla omgångar.
* Underlätta så gott det går med infrastruktur och möjligheten att ta sig till arenan.
* Anpassa säsongen så att så liten del som möjligt krockar med sparkbollen.
* Bättre priser för familjer och barn.

Sen i Luleås fall återkommer jag hela tiden om att se till att alla platser i arenan är bra platser. Jag känner inte heller för att sitta på rad två när de möter Örebro en tisdag i november.

Jag tror även på att aktivt hela tiden pumpa in folk i arenan med erbjudanden, framförallt till familjer. Man väcker intresse hos kidsen om sen blir fans som betalar för sig i ca 50 år framåt, och kringverksamheten med burgare, snacks och souvenirer skjuter i höjden när pappa slapp lägga ut 500 spänn för att kunna ta med ungarna på den tidiga lördagsmatchen.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Lars158 tor 25 sep 2014, 22:10

Riktigt oroande det man ser med så lite publik genomgående i SHL.
DIF såg ut att ha rätt bra på sin match men i övrigt är det ju bottennoteringar för dom flesta lagen.

Vete fan vad som går göra åt det. Dumpa priserna är ju ingen bra lösning då publiken är lagens största inkomst. Men klart är ju ändå att det kanske måste ske, åtminstone för dom "sämre" sektionerna typ hörnen.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Rönken tor 25 sep 2014, 22:14

Lars158 skrev:Riktigt oroande det man ser med så lite publik genomgående i SHL.
DIF såg ut att ha rätt bra på sin match men i övrigt är det ju bottennoteringar för dom flesta lagen.

Vete fan vad som går göra åt det. Dumpa priserna är ju ingen bra lösning då publiken är lagens största inkomst. Men klart är ju ändå att det kanske måste ske, åtminstone för dom "sämre" sektionerna typ hörnen.

Fast antingen 5500 personer som spenderar en del pengar före, under och efter matchen bör ju vara mer inkomstbringande jämfört med 4500 personer som kanske betalat högre biljettpris. Åtminstone så jag ser på det ur en amatörs synvinkel, sedan så blir det ju bättre drag på matcherna och i mitt tycke "roligare" när det är drag på läktaren också. Framför allt om man ser matcher på plats. Vilket i förlängningen borde locka tillbaka publik i större omfång kan jag tycka.

Skulle väl kunna köra lägre priser mot lag som man historiskt drar lite publik till, matcher mot Skellefteå är rätt givet att man inte behöver vara orolig för. Djurågrden drar förhoppningsvis hyfsat med folk fortfarande. Men mot till exempel Linköping brukar det väl råda begravningsstämning i Coop Arena? Där borde man ju kunna förutse det med extra bra paketpriser, lägre biljettpriser eller kanske ge bort en väldans massa biljetter till knottingar runt om i länet.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Purre sön 28 sep 2014, 08:04

En frågeställning jag haft i publikkristider. Vad är det som HV gör så pass bra när det gäller att ha folk på sina matcher? Jag funderade i banor som låga biljettpriser, bra lag med många stjärnor etc...

Frågade en bekant som bor i Jönköping och går på mycket HV-matcher och han berättade att de under en match förra året hade bottenrekord 5900 (arenan tar 7000) och det var första och ända gången sen Kinnarps arena byggdes år 2000 som det varit under 6000 åskådare. Ruskigt imponerande måste jag säga, särskilt med tanke på att förra året underpresterade laget å det grövsta men publiken kom ändå dit.

Vad kan övriga lag lära sig av HV71?

ps. Kollade för övrigt upp biljettpriserna och det visar sig att HV har dyrast, så verkar inte som det är där problemet ligger.

Purre

Antal inlägg : 276
Join date : 13-05-14

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av LulefanGBG sön 28 sep 2014, 14:02

INtressant reflektion Purre.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12198
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Lars158 sön 28 sep 2014, 16:19

LHF kör en LTU dag mot Frölunda.

http://luleahockey.se/artikel/57778/

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Lajon sön 28 sep 2014, 16:34

Tillgängligheten till matcherna hemma har naturligtvis stor del till detta, samtidigt är det ju dessa tv- pengar som klubbarna vill ha och behöver.

Jag betalar 399 i månaden för CSports och får ALLA matcher i SHL, Allsvenskan och Superettan, och då bestämmer jag själv var jag vi se dom, hemma, i stugan, hos vänner, på Tv, i sängen eller i badkaret.

Jag har själv bara tio minuter till Norrporten Arena för att se Giffarna i Superettan, men är det sex plusgrader och regn så är det frestande att slå sig ner i soffan och tända en brasa istället. Framförallt då två biljetter till matcher kostar mer än vad jag betalar i månaden för Csports.

Fast nu slåss ju dom om en Allsvensk plats (igen) så när det drar ihop sig lär jag nog stå där och frysa igen trots allt, man måste ju visa sitt stöd, vilket är svårt att göra hem ifrån.

Så det är väl någonstans där det ligger, det måste finnas något som engagerar för att dra folk till arenan, det måste verkligen gälla något, så spelar det ingen roll vilken mat som serveras i restaurangen eller om det är september eller oktober, strålande sol eller regn.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4354
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Snikne Ville sön 28 sep 2014, 16:42

Iom att LKAB-dagen inte blev av undrar jag om man tänkt så långt att man gått samman t ex LHF, Kulturens Hus, Norrbottensteatern, handlarna i Luleå, nåt hotell o något bussbolag o försökt få till en sgen lösning? Kan ju faktiskt vara så att folk är beredda att betala själva, det finns rätt mycket klirr i systemet däruppe o man har ju gratis draghjälp då det finns ett färdigt koncept som fungerat tidigare.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6365
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Snikne Ville sön 28 sep 2014, 17:33

Skrevs om detta i AB idag o även Höken hakar på. Även jag delar uppfattningen om att man nog skulle tjäna på att skjuta fram seriestarten.
http://bloggar.expressen.se/mrmadhawk/2014/09/28/ja-premiaren-ar-for-tidig/


Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6365
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av MickkeJ sön 28 sep 2014, 20:56

Purre skrev:En frågeställning jag haft i publikkristider. Vad är det som HV gör så pass bra när det gäller att ha folk på sina matcher? Jag funderade i banor som låga biljettpriser, bra lag med många stjärnor etc...

Frågade en bekant som bor i Jönköping och går på mycket HV-matcher och han berättade att de under en match förra året hade bottenrekord 5900 (arenan tar 7000) och det  var första och ända gången sen Kinnarps arena byggdes år 2000 som det varit under 6000 åskådare. Ruskigt imponerande måste jag säga, särskilt med tanke på att förra året underpresterade laget å det grövsta men publiken kom ändå dit.

Vad kan övriga lag lära sig av HV71?

ps. Kollade för övrigt upp biljettpriserna och det visar sig att HV har dyrast, så verkar inte som det är där problemet ligger.
Det är ju inte svårt att ha en fullsatt arena om man har en för liten arena. Hade Coop tagit 4000 hade vi haft fullsatt och folk hade slagits om biljetterna i slutspelstider. Kinnarps arena tar drygt 700 åskådare fler än Coop Arena men när man kollar in folkmängden blir det en jäkla skillnad:
"Jönköping är Sveriges nionde största tätort med 93 662 (2013) av kommunens 130 798 invånare" att jämföras med "Luleå hade 46 607 invånare (SCB 2010) av kommunens totalt 75 289 invånare".
Siffrorna är från lite olika år men skillnaden till idag är nog små. Jönköping har väldigt många fler invånare och bara lite större hall. Där ligger nog svaret. De kan ha höga biljettpriser eftersom det blir tryck på dem men de ångrar nog att de inte byggde en arena med plats för 9000 åskådare när de ändå byggde nytt.
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Snikne Ville sön 28 sep 2014, 22:11

Fast det är ju inte riktigt så enkelt, då skulle t ex VF ha knök.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6365
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Urken sön 28 sep 2014, 22:53

Det är inte så enkelt att man helt sonika kan peka ut en orsak till att publiken uteblir. Problemet beror såklart på en kombination av alla de faktorer som redan tagits upp i denna diskussion. Det är i min mening omöjligt att lägga fingret på och peka på ett enda problem som sedan skall lösas.
Jag tror på en lösning där man nästan ger bort de sämsta platserna (i Coopen exempelvis), där man bjuder in yngre till matcherna, speciellt matcher där man redan på förväg vet att det inte kommer att sälja ut. Detta får yngre att fastna för sporten och bli fans på livstid, samtidigt som man får en bättre stämning i arenan, vilket i sin tur ger en mer attraktiv produkt sett till helheten.

Kioskförsäljningen bör rimligtvis då också öka, vilket ger intäkter.

Familjepaket/fler erbjudanden. Att betala 1000:- för en match (barnfamilj) är det inte alla som har råd med.

Till CHL: ge för guds skull säsongskortsinnehavarna gratis inträde till grundspelsmatcherna!

Något som jag en längre tid tänkt på, är hur man skulle kunna få med sig sittplats under matcherna. Även om klackarna runt om i landet håller igång så skapas inte den där riktiga stämningen så länge sittplats inte hakar på. Går det att "infiltrera" sittplats med drivet folk som under match drar med sig publiken runtomkring?
Jag vet själv hur det har sett ut de gånger jag varit på plats i Läkerol Arena. Folk kan vara tystare än i kyrkan, men börjar en eller ett par personer att sjunga med klacken, så hakar ofta några till på efter ett tag då de antingen lärt sig ramsan eller känner sig trygg i att också sjunga med. Faktum är ju att ytterst få skulle få för sig att vråla för fulla muggar på sittplats om varenda kotte runt om är tysta.

En text skriven under ett kolossalt koffeinrus; är den obegriplig, så får jag återkomma, hehe.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av FruktHamster sön 28 sep 2014, 23:14

Urken: Nu är ju också Gävleborna fullkomliga experter på att hålla käft under match. Bodde i Gävle under ca 5 år och såg naturligtvis i princip varje match mot LHF och dra åt helvete så så tyst det är. Inte ens klacken vågar ju ta ton! .. I den mån man nu kan kalla det klack öht.

Men visst, jag håller med dig. Arenor där hela publiken är delaktiga är det i det närmsta en religiös upplevelse att befinna sig. Jag är förvisso fullblåst ateist, men det är iaf vad jag skulle kunna tänka mig att en religiös upplevelse skulle kännas som.

Minns ni när Rögle gick upp senast? Smäckfull lada och en sjuhelvetes hålligång från samtliga. Då var det nog inga problem att hoppa in i bilen och styra mot arenan, oavsett vad termometern visade.

Anledningen att lämna soffan och masa sig till hallen är ju just att stämningen är bättre. Är den inte det, så är det väldigt lätt att hasa på sig mysbyxorna och knäcka en pilsner framför TV:n i stället.
Hur man ska lyckas få med hela publiken är dock lurigare. Flickor med pom-poms och män i nalle-kostymer funkar iaf inte, den saken är utredd och klar. Att smyga in spontana körledare bland sittplats? Skulle nog kunna tänkas funka, men verkar omständigt... Och vem vill ens ta på sig den sysslan när de lika gärna kan ställa sig i klacken?
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Lars158 sön 28 sep 2014, 23:34

Det är ju inte relativt dyrare gå på hockey idag jämnfört med 10 eller 20 år sen. Snarare relativt ordentligt mycket billigare.

Lite "flummigt" men dock alldeles korrekt skulle jag påstå att det är att patriotismen som är borta ur svenskarna på lokal, regional och nationalistisk nivå. Om det är bra eller dåligt är en helt annan sak.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av LubosC sön 28 sep 2014, 23:39

Tror också att en sak som kan locka mer folk är stämningen. Stämningen är ju en stor del till att folk står i klacken och visst fan borde det finnas en stor del som vill vara med i stämningen även på sittplats men inte kan eller vill det av olika anledningar.
Vet att det har pratats en del om att stoppa in någon "körledare" som du kallar det FruktHamstern från LuleFans. Tror det kan vara en bra idé. Tror till och med att det har testats för några år sedan i en eller flera slutspelsmatcher. Minns dock inte hur resultatet blev.
LubosC
LubosC

Antal inlägg : 467
Join date : 12-01-22
Age : 34

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Lars158 sön 28 sep 2014, 23:39

Spelarna byter klubbar kors och tvärs. Visst håller dom flesta på sin stads klubb. Men man avskyr inte "fjollträskarna" eller vilka andra som helst nog mycket för att man skall få en bred uppslutning och att man i stort lyckas åstadkomma något sånär taktfast applådering annat än i nån enstaka match.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Urken sön 28 sep 2014, 23:55

FruktHamster skrev:Urken: Nu är ju också Gävleborna fullkomliga experter på att hålla käft under match. Bodde i Gävle under ca 5 år och såg naturligtvis i princip varje match mot LHF och dra åt helvete så så tyst det är. Inte ens klacken vågar ju ta ton! .. I den mån man nu kan kalla det klack öht.

Men visst, jag håller med dig. Arenor där hela publiken är delaktiga är det i det närmsta en religiös upplevelse att befinna sig. Jag är förvisso fullblåst ateist, men det är iaf vad jag skulle kunna tänka mig att en religiös upplevelse skulle kännas som.

Minns ni när Rögle gick upp senast? Smäckfull lada och en sjuhelvetes hålligång från samtliga. Då var det nog inga problem att hoppa in i bilen och styra mot arenan, oavsett vad termometern visade.

Anledningen att lämna soffan och masa sig till hallen är ju just att stämningen är bättre. Är den inte det, så är det väldigt lätt att hasa på sig mysbyxorna och knäcka en pilsner framför TV:n i stället.
Hur man ska lyckas få med hela publiken är dock lurigare. Flickor med pom-poms och män i nalle-kostymer funkar iaf inte, den saken är utredd och klar. Att smyga in spontana körledare bland sittplats? Skulle nog kunna tänkas funka, men verkar omständigt... Och vem vill ens ta på sig den sysslan när de lika gärna kan ställa sig i klacken?

Hehe, så är det. Kommer ihåg hur jag var på en match mellan Brynäs och Timrå för sisådär en 5 år sedan. Satt mitt på långsidan, bra platser. Jag och mina två vänner levde oss in i matchen och tjoade och hejade, varav en på raden framför vänder sig och ryter ifrån på skarpen. "Ska ni hålla på sådär får ni ställa er i klacken!" - så nu när du friskat upp mitt minne, så inser jag att det kanske kan bli svårt att få med sig sittplats ändå.

Hur som så tror jag att stämningen är oerhört viktig. Tillgängligheten att se matcher hemifrån gör ju att kraven på atmosfär i arenorna skjuter i höjden.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av knutten mån 29 sep 2014, 00:27

Jag tror inte en senare seriestart skulle påverka särskilt mycket. Det är nog play-in och att kvalserien nu är borta som gör att matcherna under serien gäller mindre och då minskar intresset. Kanske. September tycker jag ju själv är en trevlig hockeymånad. Jag vet inte direkt om jag hellre går på en match när det är -20 än höstblåst. Om man nu skulle välja.
Man skulle kunna tro att biljettpriset också är boven och en viss del är nog det. Men Luleå har seriens förmånligaste priser med fina paketerbjudanden.

Tv gör ju en hel del. Att alla matcher är tillgängliga och att många tecknat C-more har ju gjort att tv-pengarna till klubbarna har ökat radikalt. Och fortsätter säkert att öka. Där måste det ju bli någon slags avvägning. Det har nämnts att hemmamatcherna inte skulle kunna visas i Luleå. Men det blir ju fel. Alla kan inte gå på matcherna hursomhelst. Vore fel att hindra dem. Knepigt.

knutten

Antal inlägg : 327
Join date : 13-03-02

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Lajon mån 29 sep 2014, 12:01

Kanske man skulle höja priset för att se matchen på tv istället och göra det i princip gratis att gå på matchen, om man nu inte vill ha en speciell plats förstås då får man boka upp och betala den för säsongen.

Jag tror även att C More inte tycker om när det är halvtomt på läktaren, det ger en sämre produkt för dom också. Kanske om dom köper upp ett antal platser som verkar bli tomma och bjuder ungdomar på gratis inträde.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4354
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Old Brooklyn mån 29 sep 2014, 14:09

Purre skrev:En frågeställning jag haft i publikkristider. Vad är det som HV gör så pass bra när det gäller att ha folk på sina matcher? Jag funderade i banor som låga biljettpriser, bra lag med många stjärnor etc...

Frågade en bekant som bor i Jönköping och går på mycket HV-matcher och han berättade att de under en match förra året hade bottenrekord 5900 (arenan tar 7000) och det  var första och ända gången sen Kinnarps arena byggdes år 2000 som det varit under 6000 åskådare. Ruskigt imponerande måste jag säga, särskilt med tanke på att förra året underpresterade laget å det grövsta men publiken kom ändå dit.

Vad kan övriga lag lära sig av HV71?

ps. Kollade för övrigt upp biljettpriserna och det visar sig att HV har dyrast, så verkar inte som det är där problemet ligger.
HV:s höga beläggning beror ju på årskorten. De har en snuskigt hög andel årskort och väldigt få platser som är öppna match till match.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Bamsefar mån 29 sep 2014, 15:06

Är det ngn som vet hur mycket mer folk som har c-more eller play d v s har antalet tittare ökat på annat håll eller har hockeyn tappat totalt som publiksport?
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12036
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Rönken mån 29 sep 2014, 15:30

Bamsefar skrev:Är det ngn som vet hur mycket mer folk som har c-more eller play d v s har antalet tittare ökat på annat håll eller har hockeyn tappat totalt som publiksport?

Vore kul att få lite siffror från C More ja, fast det är väl ganska hysch-hysch av någon anledning? För ett gäng år sen såg jag siffror där bland annat Luleå låg bra till. Fast har inga färska.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av FruktHamster mån 29 sep 2014, 20:28

Men det går väl upp ned det här. Det har ju varit ökning nu i några år, så att det sjunker lite i år betyder nog inget på sikt.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Snikne Ville mån 29 sep 2014, 20:31

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6365
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Micke80 tis 30 sep 2014, 02:06

Jag som älgjägare missar ju oftast början då jakten är som intensivast de två första veckorna i september.
Sen tror jag att den där lokala prägeln på laget kan vara nog så viktigt eftersom det kan locka vänner och släkt till de som spelar oavsett hur det går för laget. Ett vinnande lag lockar i regel alltid publik, men ett halvdåligt eller dåligt lag behöver de lokala förmågorna.
Sen tror jag att hettan som var förr är en av anledningarna till att det är sämre med publik. Det är inte samma rivalitet mellan klubbarna idag som det var förr.
Men för egen till så kommer det till tid och ekonomi till syvende och sist. Sen ajg fick barn och framför allt sen jag blev själv med barn hat jag inte möjlighet att vara på arenan till varje hemmamatch och har då valt att köpa Cmore istället. Att sen ha både Cmore och gå på de matcher jag kan har jag inte råd med utan får då välja att se även dessa matcher hemifrån.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Old Brooklyn tis 30 sep 2014, 07:34

Snikne Ville skrev:Fast det är ju inte riktigt så enkelt, då skulle t ex VF ha knök.
Fast göteborgarna har ju en massa sparkboll som konkurrerar, åtminstone ekonomiskt och delar av säsongen. Sen har de ju också Sveriges högsta publiksnitt.

Vi får väl hoppas på att Jönköping Södra går upp i Allsvenskan. Då behövs både publik och sponsorer. Skulle vara intressant att se hur Växjös intåg påverkat framförallt sponsorintäkterna för HV, men även beökstrycket.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Mange fre 13 feb 2015, 01:55

Varför rear man inte ut tomma stolar? sen vet jag inte hur Luleå fans arbetar men skapar man några kampanjer/hype via sociala medier idag tex? någon som har koll på hur stort bortfallet av sålda biljetter kan ligga på per match? alltså folk som köper biljett/biljetter men som kanske inte kan komma till matchen pga olika anledningar?
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Old Brooklyn fre 13 feb 2015, 07:52

Mange skrev:Varför rear man inte ut tomma stolar? sen vet jag inte hur Luleå fans arbetar men skapar man några kampanjer/hype via sociala medier idag tex? någon som har koll på hur stort bortfallet av sålda biljetter kan ligga på per match? alltså folk som köper biljett/biljetter men som kanske inte kan komma till matchen pga olika anledningar?
Det gör man väl? Skellefteåmatcherna brukar dock vara ett undantag då de räknar med i princip fullsatt.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Snikne Ville fre 13 feb 2015, 08:21

Man har gett bort biljetter i vissa matcher, t ex senast hemma mot Modo.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6365
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Mange fre 13 feb 2015, 10:55

Old Brooklyn skrev:
Mange skrev:Varför rear man inte ut tomma stolar? sen vet jag inte hur Luleå fans arbetar men skapar man några kampanjer/hype via sociala medier idag tex? någon som har koll på hur stort bortfallet av sålda biljetter kan ligga på per match? alltså folk som köper biljett/biljetter men som kanske inte kan komma till matchen pga olika anledningar?
Det gör man väl? Skellefteåmatcherna brukar dock vara ett undantag då de räknar med i princip fullsatt.

Gäller det alla tomma stolar eller bara ett få antal? bara undar Smile Igår var det runt 5800 undra om det var ett bortfall på 500 eller om det bara inte blev slutsålt. Skulle det vara så att bortfallet ändå är rätt stort så kan ju en smart ide vara att skapa en marknad(grupp) på tex facebook för personer som köpt biljetter men som inte kan åka på matchen som då kan ge bort eller sälja billigare. Just för att minska det eventuella bortfallet.
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Old Brooklyn fre 13 feb 2015, 12:02

Mange skrev:
Old Brooklyn skrev:
Mange skrev:Varför rear man inte ut tomma stolar? sen vet jag inte hur Luleå fans arbetar men skapar man några kampanjer/hype via sociala medier idag tex? någon som har koll på hur stort bortfallet av sålda biljetter kan ligga på per match? alltså folk som köper biljett/biljetter men som kanske inte kan komma till matchen pga olika anledningar?
Det gör man väl? Skellefteåmatcherna brukar dock vara ett undantag då de räknar med i princip fullsatt.

Gäller det alla tomma stolar eller bara ett få antal? bara undar Smile Igår var det runt 5800 undra om det var ett bortfall på 500 eller om det bara inte blev slutsålt. Skulle det vara så att bortfallet ändå är rätt stort så kan ju en smart ide vara att skapa en marknad(grupp) på tex facebook för personer som köpt biljetter men som inte kan åka på matchen som då kan ge bort eller sälja billigare. Just för att minska det eventuella bortfallet.
Som jag förstår det gäller det vissa stolar. Främst de första raderna, kortsidan och "hörnen". Helt enkelt de sektioner som är svåra att sälja i vanliga fall. Sen tror jag inte det är många som köpt biljett och inte går. Problemet är snarare de med årskort. Där borde det finnas en smidig tjänst att avboka sig för specifika matcher och även få en slant när den tomma stolen säljs ut för just den matchen (50/50 mellan klubben och den som har stolen kanske?). Har man inget incitament för detta så kommer årskortsinnehavaren inte idas att göra något åt situationen och helt enkelt låta stolen stå tom.

På sikt är det en ännu bättre lösning att se till att alla platser i hallen är eftertraktade och med bra sikt.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Old Brooklyn fre 13 feb 2015, 12:03

Vet inte varför det var så lite folk igår. First Aid Kit kanske drog några som skulle varit på hockey annars, men det förklarar knappast hela bortfallet. Skellefteå hade ju knappt ett dussin fans på bortastå.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av KaptenBlodskelett fre 13 feb 2015, 12:20

Old Brooklyn skrev:Vet inte varför det var så lite folk igår. First Aid Kit kanske drog några som skulle varit på hockey annars, men det förklarar knappast hela bortfallet. Skellefteå hade ju knappt ett dussin fans på bortastå.
Det har varit en del matcher lagen emellan ett tag nu, och folk prioriterar.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Old Brooklyn fre 13 feb 2015, 12:22

KaptenBlodskelett skrev:
Old Brooklyn skrev:Vet inte varför det var så lite folk igår. First Aid Kit kanske drog några som skulle varit på hockey annars, men det förklarar knappast hela bortfallet. Skellefteå hade ju knappt ett dussin fans på bortastå.
Det har varit en del matcher lagen emellan ett tag nu, och folk prioriterar.
Prioriterar fel uppenbarligen.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av KaptenBlodskelett fre 13 feb 2015, 12:24

Old Brooklyn skrev:
KaptenBlodskelett skrev:
Old Brooklyn skrev:Vet inte varför det var så lite folk igår. First Aid Kit kanske drog några som skulle varit på hockey annars, men det förklarar knappast hela bortfallet. Skellefteå hade ju knappt ett dussin fans på bortastå.
Det har varit en del matcher lagen emellan ett tag nu, och folk prioriterar.
Prioriterar fel uppenbarligen.
Möjligt, men folk har kanske inte pengar till alla dessa extra matcher?
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Old Brooklyn fre 13 feb 2015, 12:38

KaptenBlodskelett skrev:
Old Brooklyn skrev:
KaptenBlodskelett skrev:
Old Brooklyn skrev:Vet inte varför det var så lite folk igår. First Aid Kit kanske drog några som skulle varit på hockey annars, men det förklarar knappast hela bortfallet. Skellefteå hade ju knappt ett dussin fans på bortastå.
Det har varit en del matcher lagen emellan ett tag nu, och folk prioriterar.
Prioriterar fel uppenbarligen.
Möjligt, men folk har kanske inte pengar till alla dessa extra matcher?
För att de prioriterar fel?
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Urken fre 13 feb 2015, 12:40

Old Brooklyn skrev:
KaptenBlodskelett skrev:
Old Brooklyn skrev:
KaptenBlodskelett skrev:
Old Brooklyn skrev:Vet inte varför det var så lite folk igår. First Aid Kit kanske drog några som skulle varit på hockey annars, men det förklarar knappast hela bortfallet. Skellefteå hade ju knappt ett dussin fans på bortastå.
Det har varit en del matcher lagen emellan ett tag nu, och folk prioriterar.
Prioriterar fel uppenbarligen.
Möjligt, men folk har kanske inte pengar till alla dessa extra matcher?
För att de prioriterar fel?

Right on! bounce
Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Rönken fre 13 feb 2015, 12:41

Old Brooklyn skrev:
KaptenBlodskelett skrev:
Old Brooklyn skrev:
KaptenBlodskelett skrev:
Old Brooklyn skrev:Vet inte varför det var så lite folk igår. First Aid Kit kanske drog några som skulle varit på hockey annars, men det förklarar knappast hela bortfallet. Skellefteå hade ju knappt ett dussin fans på bortastå.
Det har varit en del matcher lagen emellan ett tag nu, och folk prioriterar.
Prioriterar fel uppenbarligen.
Möjligt, men folk har kanske inte pengar till alla dessa extra matcher?
För att de prioriterar fel?

Bortastå i Coop Arena är hemskt dåligt placerad, kan det varit någon form av protest? Lite tråkigt då det förtar lite av stämningen. Visst inte lika usel plats som i Modos hockeylada men ändock.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av KaptenBlodskelett fre 13 feb 2015, 12:59

Old Brooklyn skrev:
KaptenBlodskelett skrev:
Old Brooklyn skrev:
KaptenBlodskelett skrev:
Old Brooklyn skrev:Vet inte varför det var så lite folk igår. First Aid Kit kanske drog några som skulle varit på hockey annars, men det förklarar knappast hela bortfallet. Skellefteå hade ju knappt ett dussin fans på bortastå.
Det har varit en del matcher lagen emellan ett tag nu, och folk prioriterar.
Prioriterar fel uppenbarligen.
Möjligt, men folk har kanske inte pengar till alla dessa extra matcher?
För att de prioriterar fel?
Beror väl på hur sugen man är på att se alla matcher.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Tigerman fre 13 feb 2015, 13:06

Två främsta orsakerna till tomma men redan sålda stolar:

1. Företagskort som blir liggande utan att någon ids gå, eller att de är vikta för kundbesök och inte släpps till andra.
2. Sjukdom eller semestrar, där man inte får tag i en "vikarie".

Jag försöker se till att min stol (en av de absolut bästa i hela arenan = inte svårsåld) är fylld även om jag inte själv kan gå på match, men ibland lyckas det helt enkelt inte. Kanske har stått tom 3 matcher i år. Hade man haft ett system där man kan anmäla "Tom stol" och få in den på vanliga biljettförsäljningen hade det ju varit enklare.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Old Brooklyn fre 13 feb 2015, 14:24

KaptenBlodskelett skrev:
Old Brooklyn skrev:
KaptenBlodskelett skrev:
Old Brooklyn skrev:
KaptenBlodskelett skrev:
Old Brooklyn skrev:Vet inte varför det var så lite folk igår. First Aid Kit kanske drog några som skulle varit på hockey annars, men det förklarar knappast hela bortfallet. Skellefteå hade ju knappt ett dussin fans på bortastå.
Det har varit en del matcher lagen emellan ett tag nu, och folk prioriterar.
Prioriterar fel uppenbarligen.
Möjligt, men folk har kanske inte pengar till alla dessa extra matcher?
För att de prioriterar fel?
Beror väl på hur sugen man är på att se alla matcher.
Jag kan inte låta bli att komma tillbaka till felprioritering. Wink
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Publikkris i SHL? Empty Sv: Publikkris i SHL?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet