SHL 2014/2015

+32
Norlin
Micke L
Puckad
Mr Bister
Respected Gentleman
pingu
MickkeJ
Tigerman
Lulefan
Lasse Proppmätt
LubosC
Ingemar
Pajala
JuniorX
Rönken
icemask
Lajon
FruktHamster
LHF96
Urken
knutten
Lars158
Old Brooklyn
Bamsefar
Redbear
hokkzorz
Snikne Ville
LulefanGBG
Micke80
Slapshot
Kallepedal
Admin
36 posters

Sida 3 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Slapshot ons 04 feb 2015, 14:49

Jo 3 mot 3 och playin är bara svammel...back to basics

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Tony Moore lör 14 feb 2015, 18:20

Spännande avslutning Twisted Evil
SHL 2014/2015 - Sida 3 3VX+UBALiX8X0gG8lfX1kJKBAAwFyG30SQeeXfRHgqKBAAwGxcYZB7CwoUUCAAAEgDCgQAAGlAgQAAIA0oEAAApAEFAgCANKBAAACQBhQIAADS8P9vZR8RASRKegAAAABJRU5ErkJggg==
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7447
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Old Brooklyn lör 14 feb 2015, 18:43

Växjö räknar jag bort ur streckstriden. Nästan Örebro och Linköping också. Tror nog det står mellan oss, Loob och frälsisarna.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Snikne Ville lör 14 feb 2015, 20:16

Dagsnotering över lag som inte gillar Groko, topp 3:

1. SkAIK
2. Fuskelunda
3. DIF
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Tigerman lör 14 feb 2015, 21:10

Snikne Ville skrev:Dagsnotering över lag som inte gillar Groko, topp 3:

1. SkAIK
2. Fuskelunda
3. DIF
Egentligen rätt konstigt att SAIKs ledare och spelare reagerar som de gör. De är regerande mästare, leder serien överlägset och borde alltså vara fullpumpade med självförtroende. I ett sånt läge borde alla förluster mot lag långt ner i serien, deras försök att reta upp dem, samt eventuella domslut man är missnöjd med bara rinna av som vatten på en gås, med fullt fokus på nästa match. Men icke, istället ramlar de in i fällan och framstår dessutom som lättretliga dåliga förlorare. Tränarstaben med Banarne i spetsen har nog en hel del med det att göra, liksom förstås att man tagit in spelare typ Widing, Kabanov och Schremp, som jag tycker verkar ha lite svårt att hålla hundraprocentigt fokus på uppgiften om det inte är medgång.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Snikne Ville lör 14 feb 2015, 21:12

Snikne Ville skrev:Mitt tips, Andreas Johansson HV 71.
Nu blev han ju inte först, men han lär hänga löst nu. Mitt tips byggde på att karln aldrig lyckats någon annanstans hittills, ofattbart för mig att en klubb med HV:s resurser lägger pengarna på honom.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Snikne Ville sön 15 feb 2015, 12:06

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Old Brooklyn sön 15 feb 2015, 12:08

Snikne Ville skrev:
Snikne Ville skrev:Mitt tips, Andreas Johansson HV 71.
Nu blev han ju inte först, men han lär hänga löst nu. Mitt tips byggde på att karln aldrig lyckats någon annanstans hittills, ofattbart för mig att en klubb med HV:s resurser lägger pengarna på honom.
Gav ett lätt manodepressivt intryck under gårdagens intervju i Cmore.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Puckad sön 15 feb 2015, 12:10

Old Brooklyn skrev:
Snikne Ville skrev:
Snikne Ville skrev:Mitt tips, Andreas Johansson HV 71.
Nu blev han ju inte först, men han lär hänga löst nu. Mitt tips byggde på att karln aldrig lyckats någon annanstans hittills, ofattbart för mig att en klubb med HV:s resurser lägger pengarna på honom.
Gav ett lätt manodepressivt intryck under gårdagens intervju i Cmore.
Hans ADHD gör det inte lättare att dölja känslorna.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11056
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Old Brooklyn sön 15 feb 2015, 12:53

Puckad skrev:
Old Brooklyn skrev:
Snikne Ville skrev:
Snikne Ville skrev:Mitt tips, Andreas Johansson HV 71.
Nu blev han ju inte först, men han lär hänga löst nu. Mitt tips byggde på att karln aldrig lyckats någon annanstans hittills, ofattbart för mig att en klubb med HV:s resurser lägger pengarna på honom.
Gav ett lätt manodepressivt intryck under gårdagens intervju i Cmore.
Hans ADHD gör det inte lättare att dölja känslorna.
Det är väl möjligt, men inget jag vet något om. Det jag reagerade på var hans nästan uppsluppna fnissiga framtoning, som jag tog som ett försök att dölja vad han egentligen kände, eller möjligtvis ett försök att visa upp en fasad som han trodde att andra vill se.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Puckad sön 15 feb 2015, 15:15

Missförstå mig rätt. Jag värderar inte bokstavskombinationen.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11056
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av LulefanGBG tis 17 feb 2015, 20:53

En notis, många transantlanter som kommer hit är rena besvikelser. Antingen är de för upphausade redan innan, eller så är de otränade och sega och tycks underskatta Elitserien/SHL något enormt. De tror att de kan glida in på en skridsko och glänsa och så går det som det går. (Läs Dixon/Hensick etc).

Men jag menar ändå att det faktum att man släppt på gränserna om icke eu-spelare höjt kvalitén på ligan avsevärt. De svenska spelare som inte längre spelar i SHL därför att de är för bra i kombination med att vår inhemska liga blivit sämre, men de svenska spelarna hade ju inte spelat här ändå. Med eller utan transatlanter.

De finns dock många guldkorn och tittar man på poängligan i SHL, (just nu -dagens omgång ej inräknad), så ser det ut såhär:

1. Jeff Taffe, 51 poäng, (USA)
2. Derek Ryan, 48 poäng, (USA)
3. Broc Little, 41 poäng, (USA)
4. Mathis Olimb, 40 poäng, (Norge)
5. Greg Scott, 38 poäng, (Kanada)

Alltså, fyra av fem i topp -fem är transatlanter, och de tre bästa är transatlanter.

Tittar man på topp -tio i poängligan så blir bilden ännu tydligare då även Bill Sweatt, 6a, (USA), och Jacob Micflickier, 8a, (Kanada) också huserar topp tio. Skall man vara riktigt krass är alltså sex av tio spelare i topp-tio i poängligan transantlanter och de innehar positionerna 1, 2, 3, 5, 6 och 8. Det är inte illa pinkat. Rätt dominant tycker jag. Bästa svensk placerar sig på 7e plats.

Nu har ju emellertid Rosén gjort några poäng ikväll och lär klättra någon placering men dagens poäng är alltså inte medräknaden.

Bilden är ändå rätt tydlig.

Skytteligan enligt samma princip:

1. Broc Little, 24 mål, (USA)
2. Martin JOhansson, 21 mål, (Sverige)
3. Liam Reddox, 20 mål, (Kanada)
4. Greg Scott, 18 mål, (Kanada)
5. Robert Rosén, 18 mål, (Sverige).

Tre av ligans 5 bästa målskyttar är transatlanter.

Tittar man på topp -tio i skytteligan huserar det transatlanter på sev av de tio bästa placeringarna. Här hävdar sig svenskarna dock lite bättre, med tre spelare av tio i topp.

Ändå en rätt tydlig bild av att transatlanterna regerar i SHL nu för tiden. Bra eller dåligt lägger jag inga större värderingar i, utan konstaterar bara fakta.

Med det sagt så gillar jag ju transatlanter. Klart man hellre sett svenska klasspelare stanna i SHL än sticka till Schweiz eller Ryssland men när det nu ändå sker är det ju skönt att det kan komma in klasspelare från andra länder. Säger också en del om vår ligas rykte utomlands kan jag tycka. Det är inte bara KHL och Schweiz som lockar bra spelare.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Rönken tis 17 feb 2015, 20:58

LulefanGBG skrev:En notis, många transantlanter som kommer hit är rena besvikelser. Antingen är de för upphausade redan innan, eller så är de otränade och sega och tycks underskatta Elitserien/SHL något enormt. De tror att de kan glida in på en skridsko och glänsa och så går det som det går. (Läs Dixon/Hensick etc).

Men jag menar ändå att det faktum att man släppt på gränserna om icke eu-spelare höjt kvalitén på ligan avsevärt. De svenska spelare som inte längre spelar i SHL därför att de är för bra i kombination med att vår inhemska liga blivit sämre, men de svenska spelarna hade ju inte spelat här ändå. Med eller utan transatlanter.

De finns dock många guldkorn och tittar man på poängligan i SHL, (just nu -dagens omgång ej inräknad), så ser det ut såhär:

1. Jeff Taffe, 51 poäng, (USA)
2. Derek Ryan, 48 poäng, (USA)
3. Broc Little, 41 poäng, (USA)
4. Mathis Olimb, 40 poäng, (Norge)
5. Greg Scott, 38 poäng, (Kanada)

Alltså, fyra av fem i topp -fem är transatlanter, och de tre bästa är transatlanter.

Tittar man på topp -tio i poängligan så blir bilden ännu tydligare då även Bill Sweatt, 6a, (USA), och Jacob Micflickier, 8a, (Kanada) också huserar topp tio. Skall man vara riktigt krass är alltså sex av tio spelare i topp-tio i poängligan transantlanter och de innehar positionerna 1, 2, 3, 5, 6 och 8. Det är inte illa pinkat. Rätt dominant tycker jag. Bästa svensk placerar sig på 7e plats.

Nu har ju emellertid Rosén gjort några poäng ikväll och lär klättra någon placering men dagens poäng är alltså inte medräknaden.

Bilden är ändå rätt tydlig.

Skytteligan enligt samma princip:

1. Broc Little, 24 mål, (USA)
2. Martin JOhansson, 21 mål, (Sverige)
3. Liam Reddox, 20 mål, (Kanada)
4. Greg Scott, 18 mål, (Kanada)
5. Robert Rosén, 18 mål, (Sverige).

Tre av ligans 5 bästa målskyttar är transatlanter.

Tittar man på topp -tio i skytteligan huserar det transatlanter på sev av de tio bästa placeringarna. Här hävdar sig svenskarna dock lite bättre, med tre spelare av tio i topp.

Ändå en rätt tydlig bild av att transatlanterna regerar i SHL nu för tiden. Bra eller dåligt lägger jag inga större värderingar i, utan konstaterar bara fakta.

Med det sagt så gillar jag ju transatlanter. Klart man hellre sett svenska klasspelare stanna i SHL än sticka till Schweiz eller Ryssland men när det nu ändå sker är det ju skönt att det kan komma in klasspelare från andra länder. Säger också en del om vår ligas rykte utomlands kan jag tycka. Det är inte bara KHL och Schweiz som lockar bra spelare.

Jag tänkte skriva att det är långt färre i toppen för backarna, men ser att det trots allt är tre stycken i topp 10. Dock är det fortsatt tre stycken i topp 20 för backarnas poängliga. Min känsla är att det varit så längre tid. Ryan Gunderson försvann men annars minns jag inte så många poängkungar bland backar? Brukar vara många finnar eller dylikt tycker jag. Några teorier runt det? Många lag skriker efter en förstaback - pp-back - eller vad man vill kalla dessa. Generellt kanske man ska scouta mer i AHL numera med tanke på regeländringen och även konkurrensen från KHL vad gäller européer.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av LulefanGBG tis 17 feb 2015, 21:05

Jag tror faktiskt att Europa är generellt bättre på offensivt skickliga backar då vi har lite större rink och isytor, samt mer tid med pucken. Man kan ju å ena sidan mena att den mindre rinken borde vara mer lämplig för en poängskicklig back och det är förstås sant, men det förutsätter ju att backen redan blivit såpass skicklig också.

Jag tror att det är lite enklare att utveckla sitt offensiva spel, kontroll med pucken, blick för spelet och dyl med lite mer tid och större ytor på isen. Har man sedan väl allt det där så är det förstås klart att en mindre is också kan vara gynnsamt.

Jag spekulerar nu bara, och vet egentligen inte om alla ligor i USA, KAnada har samma rinkmått t.ex.

Det finns ju en uppsjö grymt skickliga transatlantiska backar. Framförallt i NHL, men också i Europa vilkas existens i viss mån motbevisar min tes, men så har ju Kanada och USA också ett ofantligt mycket större urval av spelare än låt säga Sverige, Finland, Tjeckien och Slovakien som ändå får anses vara toppnationer i ishockey.

Vad jag menar är att jag tror att vår större is och vår generellt mindre fysiska hockey är mer förmånligt för att unga killar skall utvecklas till spelskickliga backar.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Puckad tis 17 feb 2015, 22:19

LulefanGBG skrev:Jag tror att det är lite enklare att utveckla sitt offensiva spel, kontroll med pucken, blick för spelet och dyl med lite mer tid och större ytor på isen. Har man sedan väl allt det där så är det förstås klart att en mindre is också kan vara gynnsamt.

Är inte risken stor att de inte klarar av 1.a hands uppgiften lika bra, dvs vara back, på stor rink.

Det blir annorlunda för en forward, han får ju bara mer yta att briljera på.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11056
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Rönken fre 20 feb 2015, 12:15

Har höfttacklingar fått sig ett litet uppsving? Tycker det kommer en rejäl en då och då, självklart inspirerade av Janne utgår jag från.

https://twitter.com/moritzdaniel/status/568155716772474880
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Urken tis 03 mar 2015, 09:44

Oj vad konstigt att detta uttalande kommer nu när Djurgården befinner sig på säker mark. Tycker det är så genomskinligt.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/article20404802.ab
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Urken tis 03 mar 2015, 09:45

Rönken skrev:Har höfttacklingar fått sig ett litet uppsving? Tycker det kommer en rejäl en då och då, självklart inspirerade av Janne utgår jag från.

https://twitter.com/moritzdaniel/status/568155716772474880

Håller med. Tycker mig ha sett fler spelare försöks sig på en "Jannes special".. Smile
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Bamsefar tis 03 mar 2015, 10:12

Urken skrev:
Rönken skrev:Har höfttacklingar fått sig ett litet uppsving? Tycker det kommer en rejäl en då och då, självklart inspirerade av Janne utgår jag från.

https://twitter.com/moritzdaniel/status/568155716772474880

Håller med. Tycker mig ha sett fler spelare försöks sig på en "Jannes special".. Smile
Absolut, Jaros och nu senast Kukan har satt in präktiga "röv"tacklingar . Förmodligen har Janne specialundervisning efter ordinarie träning.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Obsut tis 03 mar 2015, 20:40

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/article20408822.ab flyttad matchtid till 18.30 på vardagar, vilket jag personligen tycker är dåligt. Samtidigt är det bra om det skulle bli lång övertid.
Obsut
Obsut

Antal inlägg : 166
Join date : 15-02-27
Age : 33
Ort : Falköping

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Rönken tis 03 mar 2015, 20:41

Obsut skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/article20408822.ab flyttad matchtid till 18.30 på vardagar, vilket jag personligen tycker är dåligt. Samtidigt är det bra om det skulle bli lång övertid.

Kan nog helt riktigt vara just för övertiden ja, var ju en otrolig mängd övertid i våras.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Lars158 tis 03 mar 2015, 22:14

Ja vad är det för skit med tidigare matcher?
Torde ju kunna vara en hel del potentiell publik som inte kommer då när det kan vara kärvt hinna hem från jobbet och göra sånt som måste göras innan kvällsnöjena kan ta vid.

Lars158

Antal inlägg : 9703
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Urken tis 03 mar 2015, 22:16

En produkt blir aldrig bättre än sin svagaste länk, så är det bara. Förädlar jag något till silke, blir produkten inte mycket värd efter att Rönken (ledsen, nu fick du stå som måltavla) fjuttat eld på densamma.

Det spelar ingen roll om vi får in några stjärnor till serien, fler lag, större arenor och diverse förändringar, om vissa aspekter av verksamheten drivs av subjektiva tärningskastare.

Jag anser att detta är ett stort problem som bör redas ut snabbast möjligt. Situationer som war room domer, ska motiveras och förklaras, annars är vi snart inne på den domedagsstig som JuniorX målar upp för oss.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av KaptenBlodskelett tis 03 mar 2015, 23:16

Jag älskar hockey. Så till den grad att den är det allra största hotet mot mitt samboskap. Det har alltid varit så.

Men nu funderar jag allvarligt på att börja följa en annan liga än SHL. Alla märkliga bedömningar och den konsekventa inkonsekvensen i besluten har gjort att jag inte längre kan ta ligan på allvar. Rättssäkerhet bör råda inom idrott för att den ska vara trovärdig som såväl underhållning som tävlingsform. Just nu är det inte ens nära. Det har nått en sådan nivå av pajasfasoner att Clownen Manne framstår som Lars Adaktusson i jämförelse.

Händer ingenting dramatiskt så tror jag att jag kommer att se betydligt mindre hockey nästa säsong. Så urbota ultrasupervärdelösa domarinsatser som det är nu kan man lika gärna se på amerikansk wrestling nästa år. Det vet man åtminstone på förhand att det är fejk.
KaptenBlodskelett
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2844
Join date : 14-03-08
Ort : Arjeplog

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Urken ons 04 mar 2015, 01:19

Är det inte underligt, hur spelare, tränare, ledare inom klubbarna såsom sportchefer och dylikt som inte presterar på önskad nivå, blir uthängda och kritiserade. De blir ofta granskade upp till öronen.
Sedan kommer folket "bakom kulisserna" in i bilden. Inte bara domarna, som är heliga kor, utan även ledande personer.

De gör katastrofala ändringar under pågående säsong, vilket får spelet att likna allt annat än hockey. De är till och med beredda att stänga klubbar ute, så länge deras egna lag får vara kvar. Det kan inte bli mer genomskinligt.

Situationer blir dömda till synes helt utan verklighetsförankring och reson. Det är rena vilda västern i vår verksamhet, man vet aldrig vad som kommer hända härnäst.
Kanske kommer lotterinämnden in på isen och får kasta sina tärningar även där, för att avgöra matchen så fort som möjligt, varav Hudacek får köra några nummer med utstyrsel och cross. Publiken klappar frenetiskt med sina klappor i fem-tio minuter innan de går hem.

Profiler som Bulan behövs i mitt tycke. Folk som vågar säga vad de tycker, i en tid av strikta restriktioner kring vad som är acceptabelt att uttrycka eller ej.
Självfallet bör våra ledare runtom i landet inte bete sig som oss supportar, men jag anser ändå att Bulan, genom sitt utbrott, kan få till en förändring. Jag måste tro det, för annars är jag benägen att hålla med KaptenBlodskelett.

Det fungerar helt enkelt inte med att omge sig med en drös ja-sägande, ryggdunkande personer om man vill utvecklas. Det krävs kritik, det krävs fler röster och det krävs personer som vågar.
Jag anser att folket som driver frågorna inte inser det fulla allvaret. Det ter sig vara en hobby för nämnda parter.
Ta i med hårdhandskarna och visa att ni verkligen vill, innan det är försent.

Tilläggas bör, är att det blir förändringar till kommande säsong. Förändringar som jag hoppas blir ett uppsving för ligan, för annars finns en stor risk att fler lag tappar publik.
Det jag skulle vilja se är viljan att bli bättre, inte göra något bara för att. För att ta ett exempel:

Det går bra att ändra spelformen för övertid, från det tidigare 4 mot 4, till 3 mot 3, under pågående säsong.
Men det går inte att ändra de tvetydiga regler som finns kring offensiv spelare i målgården?
Varför åtgärdar man inte sådant här tjafs på en gång och åtminstone försöker hålla sig trovärdiga? Varför ens låta det gå så långt, att konspirationsteoretikerna frodas och dömer ut allt och alla?
Jag vill se prov på handlingskraft - inte tigande.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Lajon ons 04 mar 2015, 06:56

Reglerna för en offensivspelare i målgården är jättetydlig, befinner sig en offensivspelare i målgården samtidigt som den på något sätt hindrar/skymmer målvakten från att se/nå pucken så skall det inte dömas mål.

Men tyvärr finns den en mycket äldre och viktigare regel som överrider denna och det är att man dömer inte bort ett mål för Djurgården på Hovet när Djutgården är i behov av detta mål för att vinna matchen.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4347
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Lasse Proppmätt ons 04 mar 2015, 08:48

Lajon skrev:Reglerna för en offensivspelare i målgården är jättetydlig, befinner sig en offensivspelare i målgården samtidigt som den på något sätt hindrar/skymmer  målvakten från att se/nå pucken så skall det inte dömas mål.

Men tyvärr finns den en mycket äldre och viktigare regel som överrider denna och det är att man dömer inte bort ett mål för Djurgården på Hovet när Djutgården är i behov av detta mål för att vinna matchen.
Jo en osynlig regel men den finns där Smile
Men inte ens den kunde rädda dom från degradering men om jag inte minns fel var det inte lite underliga domslut i vissa situationer i slutet på den säsongen också?

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2133
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Micke80 ons 04 mar 2015, 15:31

Obsut skrev:http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/shl/article20408822.ab flyttad matchtid till 18.30 på vardagar, vilket jag personligen tycker är dåligt. Samtidigt är det bra om det skulle bli lång övertid.

Det finns ju även några fördelar med det.
På plusskontot sätter jag:
-Det är bra att matcherna slutar tidigare så även skolungar kan gå på vardagsmatcherna.
-Om det blir förlängning i slutspelet hinner man spela av en hel period av förlängningen utan att det blir så mycket senare än en vanlig match med 5 minuters förlängning i serien.
-Murvlarna hinner göra mer och bättre reportage då detas deadline brukar tvinga dom til ett hastjobb istället för ett noggrant och fördjupat jobb. Om deras kunnande räcker till är dock en annan fråga.

På minuskontot har man ju så klart att det kan bli svårt för folk som har lite körsträcka att hinna till matcherna om dom har barn och jobb att ta hand om innan nedsläpp.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Slapshot ons 04 mar 2015, 15:40

KaptenBlodskelett skrev:Jag älskar hockey. Så till den grad att den är det allra största hotet mot mitt samboskap. Det har alltid varit så.

Men nu funderar jag allvarligt på att börja följa en annan liga än SHL. Alla märkliga bedömningar och den konsekventa inkonsekvensen i besluten har gjort att jag inte längre kan ta ligan på allvar. Rättssäkerhet bör råda inom idrott för att den ska vara trovärdig som såväl underhållning som tävlingsform. Just nu är det inte ens nära. Det har nått en sådan nivå av pajasfasoner att Clownen Manne framstår som Lars Adaktusson i jämförelse.

Händer ingenting dramatiskt så tror jag att jag kommer att se betydligt mindre hockey nästa säsong. Så urbota ultrasupervärdelösa domarinsatser som det är nu kan man lika gärna se på amerikansk wrestling nästa år. Det vet man åtminstone på förhand att det är fejk.


Så sant och det är den största anledningen till att jag inte följer SHL som förut. Nu väljer jag i stället andra ligor fast allra mest NHL. Visst förekommer det misstag även där men domarna är åtminstone opartiska och deras warroom är riktigt bra. Nivån i Sverige har blivit bedrövlig på gränsen till äcklig. Tråkigt. Det spelar inte nån roll hur många regeländringar som genomförs så länge inte domarna håller rätt nivå.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Snikne Ville sön 08 mar 2015, 12:06

Snikne Ville skrev:Dagsnotering över lag som inte gillar Groko, topp 3:

1. SkAIK
2. Fuskelunda
3. DIF

Humor Smile

"Luleå Hockey @LuleaHockey · 19 min för 19 minuter sedan
Redan nu kan du köpa biljetterna till nästa hemmamatch... vilket kan bli mot Djurgården, Frölunda eller Skellefteå.
http://www.luleahockey.se/artikel/64925/"
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av FruktHamster sön 08 mar 2015, 17:19

Snikne Ville skrev:
Snikne Ville skrev:Dagsnotering över lag som inte gillar Groko, topp 3:

1. SkAIK
2. Fuskelunda
3. DIF

Humor Smile

"Luleå Hockey @LuleaHockey  ·  19 min för 19 minuter sedan
Redan nu kan du köpa biljetterna till nästa hemmamatch... vilket kan bli mot Djurgården, Frölunda eller Skellefteå.
http://www.luleahockey.se/artikel/64925/"

Haha.. Humor indeed
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av stormvägen sön 08 mar 2015, 17:28

FruktHamster skrev:
Snikne Ville skrev:
Snikne Ville skrev:Dagsnotering över lag som inte gillar Groko, topp 3:

1. SkAIK
2. Fuskelunda
3. DIF

Humor Smile

"Luleå Hockey @LuleaHockey  ·  19 min för 19 minuter sedan
Redan nu kan du köpa biljetterna till nästa hemmamatch... vilket kan bli mot Djurgården, Frölunda eller Skellefteå.
http://www.luleahockey.se/artikel/64925/"

Haha.. Humor indeed


stormvägen

Antal inlägg : 3072
Join date : 12-01-27
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Urken mån 16 mar 2015, 22:28

Får liva upp den här tråden med denna länk:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article20473281.ab

HVs Mattias Karlsson tycker tydligen att det ska råda munkavel på spelare och ledare i klubbarna. Jag förstår hur han tänker - och i en ideal värld vore detta bäst. Men som det sett ut denna säsong så förstår jag hur flera ledare från flera klubbar uttalat sig negativt om diverse nämnder och domslut.

Det är lätt att tiga så länge det inte drabbar en själv. Får se vad Karlsson tycker när hans bäste vän blir tacklad i huvudet utan repressalier.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Rönken mån 16 mar 2015, 22:30

All PR är bra PR säger man väl? Jag personligen gillar sportchefer som Osten eller tränare som Rönnberg som säger vad man tycker mer eller mindre och är ute i tidningarna och "krigar". Det blir lite för mycket skolfröken om alla ska vara tysta och tygla sig. Kenta Johansson är bra tränare säkert men är väldigt tråkig, Lasse Johansson är riktigt bra sportchef men är inte karismatisk för fem öre. Hade alla varit som två sistnämnda utåt mot media hade ligan varit illa ute.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Urken mån 16 mar 2015, 22:31

Rönken skrev:All PR är bra PR säger man väl? Jag personligen gillar sportchefer som Osten eller tränare som Rönnberg som säger vad man tycker mer eller mindre och är ute i tidningarna och "krigar". Det blir lite för mycket skolfröken om alla ska vara tysta och tygla sig. Kenta Johansson är bra tränare säkert men är väldigt tråkig, Lasse Johansson är riktigt bra sportchef men är inte karismatisk för fem öre. Hade alla varit som två sistnämnda utåt mot media hade ligan varit illa ute.

Inte hade det skapat mycket känslor i varje fall. silent
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Micke80 tis 17 mar 2015, 04:40

Urken skrev:Får liva upp den här tråden med denna länk:

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article20473281.ab

HVs Mattias Karlsson tycker tydligen att det ska råda munkavel på spelare och ledare i klubbarna. Jag förstår hur han tänker - och i en ideal värld vore detta bäst. Men som det sett ut denna säsong så förstår jag hur flera ledare från flera klubbar uttalat sig negativt om diverse nämnder och domslut.

Det är lätt att tiga så länge det inte drabbar en själv. Får se vad Karlsson tycker när hans bäste vän blir tacklad i huvudet utan repressalier.

Finns inte känslorna i den egna serien så man har nått att gnälla på så kan man ju allt id gnälla på nån annan serie som man inte har nått med att göra.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

SHL 2014/2015 - Sida 3 Empty Sv: SHL 2014/2015

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet