Låst material från NSD / Kuriren i sin helhet

Sida 17 av 17 Föregående  1 ... 10 ... 15, 16, 17

Föregående ämne Nästa ämne Gå ner

Sv: Låst material från NSD / Kuriren i sin helhet

Inlägg av Ferros i sön 16 jul 2017, 17:24

I princip hela Hockeysverige var överens om att Sundh och Luleå skulle bli en perfekt kombination. Den värvningen hade noll att göra med den otäcka situation som Sundh var inblandad i tidigare.

Att det sen inte gick vägen är en annan sak. Någon måtta på stolligheterna får det väl vara? clown

Ferros

Antal inlägg : 1583

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Norrlandstoken i mån 17 jul 2017, 00:35

Ren spekulation bara.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 658

Inlägg av Lulefan i mån 17 jul 2017, 13:45

Värvningen av Sundh hade nog lite att göra med situationen han hamnade i eftersom Sundh fick en väldigt bra bild av Luleå när de hjälpte honom i samband med det. Men det är befängt att tro att ett SHL-lag värvar spelare pga skuldkänslor över att de skadats i en match mot dem.

Lulefan

Antal inlägg : 1168

Inlägg av Redbear i sön 30 jul 2017, 23:17

ISHOCKEY Under lördagen tog Ryan Johnston sina första steg på norrbottnisk mark. Den nya kanadensiska Luleå Hockey-backen med NHL-meriter ser fram emot säsongen i SHL.

Han har aldrig varit i Skandinavien. Men efter en resa på dryga 18 timmar, från Ontario i Kanada till Luleå Airport, har Ryan Johnston nu landat i sin nya hemstad.

– Jag känner mig lite trött, det är en lång resa. Men det känns bra, jag har hört mycket gott om området här uppe så jag är förväntansfull, säger Johnston, när sporten möter upp ute på Luleå Airport.

25-årige Johnston har aldrig varit i Sverige förut och ser fram emot att bekanta sig med sin nya hemstad. Men första kvällen blir det nog inte så mycket av den varan.
– Jag har hållit mig vaken under hela resan för att vänja mig med tidsskillnaden. Jag kommer somna gott i kväll, säger han.

Luleå Hockeys nyförvärv, som har skrivit på ett kontrakt på två år med föreningen, har under de två senaste säsongerna tillhört Montreal Canadiens organisation i NHL. Men kanadensaren har haft svårt att etablera sig i NHL-laget och det har sammanlagt blivit 10 matcher i Canadiens-tröjan.
– Det är en otrolig organisation och jag har lärt mig massor. Det har gett mig mycket erfarenhet och förhoppningsvis kan jag överföra mina senaste två säsonger till Luleå, berättar Ryan Johnston.

När Johnston inte fick förtroende i Montreal spelade han för farmarlaget, St. John´s IceCaps i AHL. Där blev det 30 poäng på totalt 87 matcher över två säsonger.
Men nu har kanadensaren, som mäter 177 centimeter lång och 80 kilo tung, alltså startat ett nytt hockeyäventyr i karriären.

Vad har du för förväntningar?

– Jag vill åstadkomma något. Först och främst vill jag kunna bidra direkt och hjälpa laget så mycket som möjligt, både offensivt och defensivt, säger han, och fortsätter:

– Lagets framgångar kommer i första hand. Min plan är att hjälpa laget vinna matcher och jag vill vara framstående.

Vad kommer publiken få se när du är på isen?

– Jag ser mig själv som en snabbskrinnande back med bra passningsspel. Men jag gillar också att hänga med i offensiva omställningar. Förhoppningsvis får de se mig spela ansvarsfullt försvarsspel också, säger Ryan Johnston.

Luleå Hockeys General Manager, Stefan "Skuggan" Nilsson, var den som tog emot från föreningen sida. Han har sina tankar om hur den nya kanadensaren kan komma att användas.

– Han är väldigt spelskicklig och bra på skridskorna. Jag förväntar mig att han ska bidra i vårt offensiva spel, då också i powerplay, säger Stefan Nilsson.
Redbear

Antal inlägg : 5018

Inlägg av Puckad i tis 01 aug 2017, 10:41

Från NK:  ( Jag räknar med att den snart är låst) Skrivet av: Emil Larsson15:46 | 2017-07-31
http://kuriren.nu/sport/100-hockey/fystranaren-sag-riktigt-bra-ut-nm4608255.aspx

Fystränaren: "Såg riktigt bra ut"
ISHOCKEY Luleå Hockey har återsamlats igen. På morgonen var det styrketester – för att följas upp med ett beep-test. "De springer i snitt tre vändor längre, säger fystränare Petter Pettersson".

Sommarledigheten är över – under måndagen återsamlades Luleå Hockey igen.

Och dagen inleddes med styrketester.

– Det var riktigt kul att se. De som hade fått en liten extra hemläxa hade kommit upp i värderna som vi vill se. Så det såg riktigt bra ut, säger Luleå Hockeys fystränare Petter Pettersson.

Kan du nämna någon som stack ut?

– Johan Forsberg är ju alltid en förebild på så sätt, sen så är Einar och Petter Emanuelsson extremt starka. Brendan Mikkelson gör ju 30 chins och väger ju 95 kilo, så det är också extremt imponerande.

Styrketesterna följdes upp av ett beep-test där Karl Fabricius vann på 15.01 före Joel Lassinantti 14.12 och Petter Emanuelsson 14.03

– I de sex åren som jag varit med har målvakterna ofta varit med i topp tre, sen har "Fabbe" alltid legat högt upp. Sen så springer spelarna i snitt tre vändor längre nu. Under sommaren blir det lite mindre tung styrketräning, och lite mer snabbhet och löpning. Så ökningen är precis vad vi vill se.

Under tisdagen väntar olika snabbhets- och hopptester.

Sista testet är något som kalles shuttle run.

– Vi springer 25 meter 12 gånger, så det blir 300 meter. Och det tar ungefär en minut att göra. Övningen ska likna ett lite för långt byte. Efter det vilar man tre minuter, för att sedan göra övningen igen och se hur snabbt man återhämtar sig.

Vad väntar övriga tre dagar?

– Dels har vi tre ispass som ska göras gemensamt. Sen har vi två konditionspass och ett styrkepass, och där blir fokus att få igång lite snabba fötter.
Puckad

Antal inlägg : 4126

Inlägg av Urken i tis 01 aug 2017, 14:40

http://www.nsd.se/sport/100-hockey/uppgifter-se-lulea-hockey-gratis-nm4608724.aspx

Uppgifter: Se Luleå Hockey – gratis:
ISHOCKEY C more kommer enligt Dagens Industri starta en gratiskanal för sport. Enligt tidningen kommer SHL och fotbollsallsvenskan att visas där.

C more har sändningsrättigheterna till bland annat fotbollsallsvenskan och SHL.
Och enligt uppgifter till Dagens Industri väljer nu mediekoncernen att starta en gratiskanal.
– Allt fler aktörer har på sistone gett sig in i kampen om sportintresserade tv-tittare. Den ökade konkurrensen har drivit mediebolagen från att låsa in materialet i dyra abonnemang till att sända allt fler matcher i basutbudet. Senast i raden är Cmore som, enligt Di:s uppgifter, nu startar en renodlad gratiskanal för sport, skriver Dagens Industri.
I gratiskanalen ska både fotbollsallsvenskan och SHL att ingå.
Det skulle så fall betyda att Luleå Hockeys matcher skulle finnas med i gratis.
Cmore är förtegna inför uppgifterna, men enligt Dagens Industri har förhandlingar redan inletts.
–­Jag kan inte bekräfta det på något sätt. Men det jag däremot kan säga är att vi kontinuerligt ser över vår paketering och våra erbjudanden. Vårt mål är så klart att nå så många som möjligt med vår sport”, säger Cmores programchef Johan Cederqvist till DI.
Urken

Antal inlägg : 13057

http://luleahockey.se/

Inlägg av tibet i tis 12 sep 2017, 14:09

Surfa inkognito så kommer ni åt låst material!

Ex Google Chrome: Tryck kortkommando [Ctrl + Shift +N], då öppnas ett nytt fönster som är i inkognitoläge. ...
tibet

Antal inlägg : 776

Inlägg av tibet i tis 12 sep 2017, 14:17

@tibet skrev:Surfa inkognito så kommer ni åt låst material!

Ex Google Chrome: Tryck kortkommando [Ctrl + Shift +N], då öppnas ett nytt fönster som är i inkognitoläge. ...

Å på mobilen kör på hemligt läge (android)...
tibet

Antal inlägg : 776

Inlägg av Simon90 i fre 15 sep 2017, 16:15

Någon vänlig själ som vill dela med sig av artiklarna från nsd/kuriren? Smile

Simon90

Antal inlägg : 38

Inlägg av Redbear i fre 15 sep 2017, 22:28

ISHOCKEY Han har precis skrivit på ett nytt kontrakt med Luleå Hockey. Nu hoppas forwarden Petter Emanuelsson att det blir fullsatt i premiärmatchen.

15 mål på 41 seriematcher gjorde att Petter Emanuelsson vann interna skytteligan förra säsongen. Nu är han redo för en ny säsong.

– Det ska bli kul att det drar igång. Extra kul att få spela på hemmaplan, inför vår publik. Jag hoppas att det blir bra tryck. Det ska bli svinkul, säger Petter Emanuelsson, som tidigare i veckan skrev på ett nytt treårskontrakt.

Nu hoppas han att det ska bli fullsatt i SHL-premiären mot Örebro.

– Det är riktigt mäktigt när det är fullsatt. När det är fullsatt på Coopen är det riktigt bra tryck. Det ska bli jäkligt kul.

Vad blir viktigt i premiären?

 Att vi fortsätter som i de senaste träningsmatcherna. Vi har en bra känsla när vi går in i det här nu. Men det blir viktigt att vi sätter en hård press och åker mycket skridskor. Då är vi effektiva.

Redbear

Inlägg av Redbear i fre 15 sep 2017, 22:31

ISHOCKEY Stekhet premiär i SHL. Då gäller det att Luleå Hockey slappnar av, menar lagkaptenen Niklas Olausson. "Det blir lätt så att man målar upp premiären som något jättestort", säger Olausson.

Försäsongen är över. Nu drar allvaret igång för Luleå Hockeys SHL-lag.

De möter Örebro på hemmaplan under lördagen.

Luleås lagkapten Niklas Olausson? Han är avslappnad.

Blir det lätt stela handleder när det är premiär?

– Det blir lätt så att man målar upp premiären som något jättestort. Då blir det liksom... Man går runt en hel dag och spänner sig, då går det åt energi till det. Det gäller någonstans att komma hit förberedd. Göra hit som vi gjort hela försäsongen, gå ut och spelet. Misstag kommer att ske åt båda håll, men det är ändå 52 matcher som ska spelas, säger Olausson och tillägger sedan:

– Vår inställning ska vara att det här vilken match som helst. Vi ska göra det som vi ska göra i 52 omgångar.

...eftersom det står lika många poäng på spel nu som i omgång 27...?
– Exakt. Det gäller från mediahåll med. Man får stänga ut det. Många bygger upp premiären, många tippar hit och dit. Säger att de ser bra ut och de ser dåliga ut. Någon gör försäsongstabeller. Men det är glömt nu och det är definitivt glömt när pucken släpps.

Är ni mer rutinerade spelare viktiga när det gäller att slappna av och våga spela ert spel? Ni har en del unga spelare i laget.
– Ja, att vi som varit med visar. Men samtidigt menar jag inte att man ska vara lugn med pucken och vara passiv. Vi ska spela det spel som vi är här för att göra. Alla har kontrakt av en anledning. Vi har haft en försäsong och folk har spelat till sig platser hit och dit. Det gäller att göra saker bra, precis som vi gjort de tre senaste matcherna. Det gäller att hjälpa varandra och vilja ha puck, inte åka och gömma sig. Där får vi gå i bräschen.

Efter fredagsträningen hade Luleå Hockey lite smått börjat scouta motståndaren Örebro. Men även här vill Olausson slappna av och att Luleå ska hålla sig till sitt:

– Jag har varit i klubbar där man fokuserat så fruktansvärt mycket på motståndarna att man bara åker och tänker på det. Det blir lätt att man tänker: "Han är så bra, och han är så bra". Vi ska fokusera på vårt och lita till att när vi spelar på topp så vinner vi matcher. Ska vi förlora så måste de vara fruktansvärt bra.
Redbear

Inlägg av Simon90 i fre 15 sep 2017, 22:39

Tackar tackar! Smile

Simon90

Antal inlägg : 38

Inlägg av LulefanGBG i lör 16 sep 2017, 11:24

Vettig hållning från Ola.

Tror att han som kapten kan bli ett riktigt lyft för Luleå.
LulefanGBG

Antal inlägg : 7506

Inlägg av Jonken i fre 29 sep 2017, 20:59

Någon som kan förmedla artiklarna från tidningarna -när Joonas Jalvanti landade på Kallax?
Jonken

Antal inlägg : 2362

Inlägg av Redbear i fre 29 sep 2017, 21:33

ISHOCKEY Det blev en snabb affär. Under fredagskvällen landade finländaren Joonas Jalvanti på Kallax och om allt går som det ska gör han debut mot Linköping.

Vid 19:30-tiden på fredagskvällen äntrade Joonas Jalvanti ankomsthallen på Luleå airport. Där möttes han upp av Luleå Hockeys general manager Stefan "Skuggan" Nilsson.

– Det är kul att vara här. Det var tajt mellan flygtiderna och min första flygning blev försenad så det var inte säkert att jag skulle hinna med den andra hit. Det blev lite körigt men jag lyckades, säger Jalvanti som tog sin trunk, sina klubbor och hoppade in i Nilssons bil för att direkt åka till Coop Norrbotten Arena och träffa huvudtränaren Thomas "Bulan" Berglund för att gå igenom de taktiska bitarna.

– Det är full fart, säger Jalvanti.

Under lördagsmorgonen ska finländaren läkarundersökas och om allt går vägen gör han debut på eftermiddagen då Linköping kommer på besök.

Luleå Hockey valde att förstärka backsidan då Christian Jaros kommer stanna kvar i Nordamerika för spel i AHL och Jan Sandströms skada håller honom borta från spel.

Jalvanti kommer närmast från spel med Jokerit i KHL. 29-åringen spelade 38 matcher med klubben i fjol, men det blev bara två matcher den här säsongen innan kontraktet bröts.

– Det har inte varit lätt då jag inte fått så mycket speltid. Jag vill spela mer och kände mig inte nöjd med min situation. Jag vet inte om jag hade kunnat göra något annorlunda. Jag gjorde mitt bästa men det räckte inte i det laget. Jag är glad att Luleå gav mig den här chansen och nu ska jag visa vad jag går för.

Stefan "Skuggan" Nilsson:

– Det känns väldigt bra. Vi har sökt en tvävägsback som är mer inriktad på försvarsspel som vi alltid vet vad vi får av byte efter byte. Det känns extremt roligt att det kunde lösa sig med Joonas, säger Nilsson.

Jalvanti har spelat i SHL tidigare. Under två säsonger (2014–2016) tillhörde backen Örebro och han gillar spelsättet i den svenska högstaligan.

– Jag gillar ligan och vet hur lagen spelar. Luleås spelstil passar mig och jag hoppas att jag får förtroende. Jag vill visa alla att jag kan lira och bidra till att vi vinner – det är det viktigaste. Det här känns intressant och som en nystart för mig.
Vad vet du om laget?

– Inte så mycket. Övergången gick jättefort. Jag har tittat på matchen mot HV71 och försökt lära mig hur laget spelar. Jag känner Joey Hishon då vi spelade tillsammans i Jokerit så vi har skickat sms till varandra. Jag vet inte så många andra spelare i laget.

Hishon säger att du är en skojig kille.

– Jasså? Haha, ja lite kanske. Jag ser fram emot att spela med honom igen. Han är en bra kille och vi kom bra överens i Jokerit.
Redbear

Inlägg av Norrlandstoken i lör 30 sep 2017, 08:11

Luleå måste ju få fart på Petter också. Funkade inte kemin mellan Petter & Hedman rätt fint förra året. Var det tillsammans med Falk eller Laggen de hade en bra streak?

Norrlandstoken

Antal inlägg : 658

Inlägg av Snattran i lör 30 sep 2017, 10:25

@Norrlandstoken skrev:Luleå måste ju få fart på Petter också. Funkade inte kemin mellan Petter & Hedman rätt fint förra året. Var det tillsammans med Falk eller Laggen de hade en bra streak?

Petter-Falk-Hedman var det

Snattran

Antal inlägg : 6

Inlägg av Jonken i sön 08 okt 2017, 12:07

Uppskattar alla låsta articklar ni hittar om Kovacs ankomst till Luleå Hockey.
Jonken

Antal inlägg : 2362

Inlägg av Urken i mån 16 okt 2017, 15:14

http://kuriren.nu/sport/luleas-gladjebesked-backen-redo-for-spel-nm4668821.aspx

Luleås glädjebesked: Backen redo för spel:
Sandström har missat hela inledningen av SHL, men när Luleå ställs mot Malmö under tisdagskvällen är den rutinerade backen tillbaka.

– Nu är jag redo. Jag har tränat på hårt under ganska lång tid så jag känner mig bra. Det har varit frustrerande att vara på sidan om, helt klart, säger Sandström.

Skadan har tagit längre tid att läka än vad han hade förväntat sig.

– Jag trodde inte att det skulle ta någon tid alls, men det har det gjort. Jag har haft ganska lugn och ro att träna också. Det tar ett tag att komma in i det igen.

Hur ser du på konkurrensen på backsidan?

– Många bra spelare, så jag krigar på och så får vi se.

Tror du att det blir tufft att ta en plats?

– Jag tycker att de som spelat gjort det grymt bra. Jag tar den roll jag blir tilldelad.

Luleås tränare Thomas "Bulan" Berglund har tagit ut Sandström i truppen mot Malmö.

– "Janne" är med som sjunde back. Han kommer hoppa in några byten och börja i den ändan.

Det innebär att 19-årige Viktor Grahn är utanför laget.

– Nu när alla är friska är det hård konkurrens. Grahn har gjort det bra, men han har många år framför sig i föreningen.

Skrivet av Mimmi Åkerlund.
Urken

Antal inlägg : 13057

http://luleahockey.se/

Inlägg av hokkzorz i mån 16 okt 2017, 19:33

Trist för Grahn, men förra matchen gjorde han en hel del riktigt dåliga grejjor. Hans tid kommer.

hokkzorz

Antal inlägg : 1526

Inlägg av Jokerman i mån 23 okt 2017, 12:57

Dagens tyck till om vad du vill samt fakta om juniorer i SHL.

Pelle Johansson: "Luleå Hockey har inte hållit sitt löfte, verkligheten blev en annan än den som klubbledningen lovade inför säsongen".

"Luleå Hockey hade en bedrövlig säsong i fjol och efter den lovade vd och tillträdande sportchefer att nu skulle föreningen tillbaka till grunderna. Stefan Enboms första ord i varje konversation har varit ”utvecklingskraft” och med nästan två femmor juniorer i truppen såg det ut som att klubben faktiskt skulle satsa på egenutvecklad talang.

Men verkligheten blev en annan.

Det var full omgång i torsdags, så jag roade mig med att gå igenom de spelare som fick förtroendet i SHL. Ha dock i åtanke att siffrorna kan ljuga en del, det här är blott en stickprovskontroll tidigt under säsongen.

Luleå Hockey hade två juniorer, Isac Lundeström och Filip Gustavsson, med till match. Det är inte en dålig notering, inte alls, det var sex lag – Karlskrona, Linköping, Örebro, Rögle, Malmö och Mora – som hade färre juniorer ombytta.

Men: I en verklighet där klubben varit extremt tydlig med – och till och med, kan man argumentera, slagit sig för bröstet en smula – att man ska satsa på egna juniorer står siffran ändå ut som en rejäl elefant i ett mycket litet rum.
Låt oss prata om den.

Inför säsongen skrev Luleå Hockey a-lagskontrakt med nio stycken talangfulla ungdomar, men Einar Emanuelsson och Oscar Masiello – som lånats ut till Björklöven – är inte juniorer längre. Av de sju är det nu bara Isac Lundeström som spelar regelbundet. Kim Johansson har lånats ut till Västervik, Oscar Masiello till Björklöven, Anton Toolanen till Boden, Linus Nässén spelar juniorhockey i Kanada och Axel Levander sprutar in poäng för Piteå. Filip Gustavsson får sina matcher i Joel Lassinanttis skugga och Viktor Grahn finns förvisso fortfarande kvar i klubben – men har inte varit ombytt sedan Janne Sandström, 40, kom tillbaka från sin skada. Ett tydligare exempel än så på vad som är viktigast just nu får ni knappast.

Sedan Sandström kom tillbaka har Luleå vunnit två av tre matcher och sett betydligt lugnare i egen zon. Den ärrade veteranen spelar inte många minuter varje match men han gör det med ett lugn och en intelligens som ingen av Luleås juniorbackar hittills klarat av. Det är inte fel att låta Sandström göra sitt jobb – det finns 15 miljoner skäl till att det är rätt.

Kommande säsong träder det nya tv-avtalet i kraft och oavsett vad man tycker om det så är det av yttersta vikt att inte åka ur SHL just i år. Det finns inget utrymme för chansningar, halvmesyrer eller ens spelarutbildning. Detta var naturligtvis Luleå Hockey-ledarna högst medvetna om redan innan säsongen – men såg en chans att skapa lite positivt drag kring föreningen. Inget fel med det, men låt oss åtminstone vara ärliga med varandra kalla saker vid dess rätta namn.

Juniorerna har testats. De har visat sig inte hålla måttet. Nu är det viktiga vad som händer framöver.

Sanningen är att exceptionella talanger – som Lundeström, Emanuelsson och Gustavsson, eller Kukan, Jaros eller Nilsson före dem – alltid kommer att få chansen. Det som avgör en klubbs framgångar inom juniorutveckling är något helt annat: Vad som händer med de andra. Jag hoppas verkligen att klubben har regelbunden kontakt, både med spelarna som lånats ut och med deras respektive tränare, och inte lämnar dem vind för våg i allsvenskan eller division I.

Det går utmärkt att ta en lite längre väg till SHL, när jag såg Christian Jaros skämma ut sig i sin första match i Asplöven för ett par år sedan kunde jag inte tro att han skulle bli Luleås bästa back några månader senare.

Det gäller dock att Luleå Hockey hjälper till med den utvecklingen – då blir den både snabbare och mer sannolik".

FAKTA

Juniorer

Luleå HF

Luleå

Juniorer: Isac Lundeström, Filip Gustavsson.

Stålmän från närområdet: Karl Fabricius, Johan Forsberg, Jan Sandström, Johan Harju, Petter Emanuelsson, Joel Lassinantti.

Stålmannen

Karlskrona

Juniorer: -.

Spelare från närområdet: Bobo Peterson, Joel Kellman, Johannes Jönsson, Marcus Paulsson, Carl Persson.

Djurgården

Juniorer: David Bernhard, Marcus Davidsson, Axel Jonsson-Fjällby.

Spelare från närområdet: Adam Reideborn, Alexander Falk, Tom Nilsson, Jesper Pettersson, Niclas bergfors, Jonathan Davidsson, Andreas Engqvist, Henrik Eriksson, Patrik Lundh, Gustav Possler, Calle Ridderwall, Lukas Vejdemo.

Skellefteå

Juniorer: Simon Krekula, Linus Lindström, Tim Söderlund.

Spelare från närområdet: Gustaf Lindvall, Joakim Lindström, Adam Pettersson, Filip Berglund, Per Lindholm, Andreas Wingerli.

Linköping

Juniorer: Fredrik Karlström.

Spelare från närområdet: -.

HV71

Juniorer: Erik Brännström, Isac Brännström, David Gustafsson, Filip Svenningsson.

Spelare från närområdet: David Ullström, Jonas Gunnarsson, Lawrence Pilut, Alexander Ytterell, Anton Bengtsson, Mattias Tedenby.

Örebro

Juniorer: Glenn Gustafsson.

Spelare från närområdet: Gustav Backström.

Brynäs

Juniorer: Marcus Westfält, Alexander Bjurström.

Spelare från närområdet: Felix Sandström, Johan Alcén, Jacob Blomqvist, Linus Ölund, Marcus Ersson.

Rögle

Juniorer: Mathias From.

Spelare från närområdet: Ted Brithén, Daniel Sylwander.

Färjestad

Juniorer: Rasmus Asplund, Oskar Steen, Fabian Zetterlund.

Spelare från närområdet: Anton Grundel, Stefan Steen, Joakim Nygård, Linus Persson, Per Åslund.

Växjö

Juniorer: Elias Pettersson, Jonas Röndbjer.

Spelare från närområdet: -.

Malmö

Juniorer: Oscar Eklind.

Spelare från närområdet: Christopher Nihlstorp, Oscar Ahlsenfelt, Jens Olsson, Robin Alvarez, Kim Rosdahl.

Mora

Juniorer: -.

Spelare från närområdet: Robin Johansson, Thomas Skogs, John Persson, Alexander Hilmerson.

Frölunda

Juniorer: Rasmus Dahlin, Filip Westerlund, Lias Andersson, Carl Grundström.

Spelare från närområdet: Kristoffer Gunnarsson, John Nyberg, Sebastian Stålberg, Pontus Widerström.
Jokerman

Antal inlägg : 246

Inlägg av rasbiologen i tis 14 nov 2017, 19:44

Luleå Hockey-tränaren attackerad – påhoppet anmält
ISHOCKEY En ledare anser att tränaren bara fått medial uppmärksamhet på grund av att hon är kvinna – och vill stoppa hennes medverkan på träningar.

Luleå Hockey har skickat in en anmälan till Arbetsmiljöverket.

En kvinnlig ledare i klubben ska ha blivit påhoppad av en ledare anställd av annan arbetsgivare.

Händelsen ska ha skett i Coop Norrbotten Arenas B-hall den 19 oktober.

Den kvinnliga ledaren ska enligt anmälan ha inlett ett samtal med ledaren om hur man ska lägga upp framtida ispass.

Då ska ledaren ha varit upprörd och pratat med arg och nedsättande ton.

"Syftet är helt tydligt att trycka ned, förminska, kränka och ifrågasätta X (kvinnliga ledaren) ... och att X upplever samtalet som hotfullt och kränkande", skriver man i anmälan.

Ledaren ska ha sagt saker som "enda anledningen till att X får medial uppmärksamhet är p.g.a att hon är kvinna" och att så länge L får bestämma kommer den kvinnliga ledaren inte att få vara med på träningarna.

Urban Wikberg, junioransvarig i Luleå Hockey, står som anmälare.

– Det är ett personalärende så jag kan inte uttala mig speciellt mycket eftersom det är under utredning. Jag som chef är ansvarig för att det ska bli anmält.

Var ligger det i utredningen?

– Vi försöker utreda vad som har hänt och ha en handlingsplan på vad vi ska göra.

Wikberg vill inte säga var ledaren är anställd.

– Jag kan inte uttala mig. Personen är inte anställd av oss.

Var det i samband med en träning?

– Det var i samband med att hon var i B-hallen, sen om det var under träning eller inte kan jag inte säga.

Finns det något du kan säga?

– Det är olyckligt det som har inträffat, det måste jag säga. Jag står ju på min anställdes sida i det här fallet.

Sport
TIPSA LOKALT SPORT SENASTE
EXTRA!
Olycka vid Lulsundet – bil voltade
Bild: Håkan Stridblom | B-hallen.
Bild: magnus pehrsson | Coop Norrbotten Arena.
Luleå Hockey-tränaren attackerad – påhoppet anmält
ISHOCKEY En ledare anser att tränaren bara fått medial uppmärksamhet på grund av att hon är kvinna – och vill stoppa hennes medverkan på träningar.

Sofie Lundström13:36 | 2017-11-14
Luleå Hockey har skickat in en anmälan till Arbetsmiljöverket.

En kvinnlig ledare i klubben ska ha blivit påhoppad av en ledare anställd av annan arbetsgivare.

Händelsen ska ha skett i Coop Norrbotten Arenas B-hall den 19 oktober.

Artikelbild
BILD: magnus pehrsson | Coop Norrbotten Arena.
Den kvinnliga ledaren ska enligt anmälan ha inlett ett samtal med ledaren om hur man ska lägga upp framtida ispass.

Då ska ledaren ha varit upprörd och pratat med arg och nedsättande ton.

"Syftet är helt tydligt att trycka ned, förminska, kränka och ifrågasätta X (kvinnliga ledaren) ... och att X upplever samtalet som hotfullt och kränkande", skriver man i anmälan.

Ledaren ska ha sagt saker som "enda anledningen till att X får medial uppmärksamhet är p.g.a att hon är kvinna" och att så länge L får bestämma kommer den kvinnliga ledaren inte att få vara med på träningarna.

Urban Wikberg, junioransvarig i Luleå Hockey, står som anmälare.

– Det är ett personalärende så jag kan inte uttala mig speciellt mycket eftersom det är under utredning. Jag som chef är ansvarig för att det ska bli anmält.

Var ligger det i utredningen?

– Vi försöker utreda vad som har hänt och ha en handlingsplan på vad vi ska göra.

Wikberg vill inte säga var ledaren är anställd.

– Jag kan inte uttala mig. Personen är inte anställd av oss.

Var det i samband med en träning?

– Det var i samband med att hon var i B-hallen, sen om det var under träning eller inte kan jag inte säga.

Finns det något du kan säga?

– Det är olyckligt det som har inträffat, det måste jag säga. Jag står ju på min anställdes sida i det här fallet.

FAKTA
Anmälan

Den kvinnliga ledaren (X), anställd av Luleå Hockey, försöker starta ett samtal med ledaren (L), anställd av annan arbetsgivare, om hur man ska lägga upp framtida ispass.

L är upprörd och pratar med arg och nedsättande ton.

Syftet är helt tydligt att trycka ned, förminska, kränka och ifrågasätta X baserat på kompetens, roll i föreningen, roll på skolan, maktposition, framgångar och kön och X upplever samtalet som hotfullt och kränkande.

L säger bland annat:

– Att de klarade sig bättre utan X förra veckan när hon var sjukskriven

– Att de har lika mycket om inte mer kunskap än X och att hennes närvaro är överflödig

– Att föreningens framgångar de senaste 7 åren inte är tack vare X och att de hade gjort det bättre själva

– Att enda anledningen till att X får medial uppmärksamhet är p.g.a att hon är kvinna

– Att X bara är deltidsanställd och därför inte har rätt att vara på isen

– Att X från och med nu inte kommer få tid på träningarna så länge L får bestämma.
rasbiologen

Antal inlägg : 502

Inlägg av Puckad i tis 14 nov 2017, 19:47

Men vilka ärkenötter det finns!
Puckad

Antal inlägg : 4126

Inlägg av Högljudd i tis 14 nov 2017, 20:31

Osten vs Blomqvist?
Högljudd

Antal inlägg : 820

Inlägg av Jokerman i mån 20 nov 2017, 19:15

Bild och text: Håkan Stridblom | Sugen. Daniel Sondell ser fram mot derbyt där en av hans före detta klubbar står som motståndare.

Sondell: "Ett jättetufft beslut att ta"
Våren 2006 var han med och spelade upp Skellefteå i SHL – nu står han på andra sidan för första gången i ett derby mellan Luleå och Skellefteå.

Året innan avancemanget hade Daniel Sondell gjort den känsliga flytten från Björklöven till Skellefteå. Vilket inte sågs med blida ögon i Umeå.

– Det var såklart ett jättetufft beslut att ta. Det är klart att det var reaktioner som var lite både och, men givetvis var det speciellt att en lövenspelare gick till Skellefteå. Det handlar om känslor precis som det ska göra, säger Sondell.

När övergången blev ett faktum spelade Björklöven och Skellefteå i allsvenskan, men det blev bara en säsong där då Saik tog steget upp i SHL redan under Sondells första säsong i norra Västerbotten.

BILD: Håkan Stridblom | Känslor. När Daniel Sondell beskriver övergången från Björklöven till Skellefteå så är känslor ett ord som dyker upp. Nu ställs han tillsammans med sin nuvarande klubb, Luleå, i ett derby mot just Skellefteå.
– Helt klart bland det roligaste jag har upplevt på en is. Det är ett riktigt fint minne och jag kommer ihåg att vi mötte Bofors på bortaplan i sista omgången.

Nu har det gått drygt tio år sedan han lämnade Skellefteå och Sondell tror inte att tiden där kommer att vara en faktor i tisdagens derby.

– Det är så många år sedan jag var där, sedan är det klart att det ändå blir lite speciellt. Derby är alltid derby.

Har din tid i Skellefteå ingen betydelse inför derbyt?

– Nej absolut inte, det är väl bara en (Pontus Petterström reds. anm.) kvar i laget från då. Därför blir det väl som vilket derby som helst.

Vad ser du mest fram mot i matchen?

– Det ska bli kul med ett derby där det är mycket folk på läktarna och gott om känslor på isen, förklarar Sondell.

Just nu skiljer det bara två poäng mellan lagen, till Skellefteås fördel, formässigt så ser väl Luleå Hockey aningen vassare. Skellefteå har på de senaste matcherna tre segrar och två förluster medan Luleå har fyra segrar och bara en enda förlust.

– Jag tycker att det har känts bra under en längre tid. Visst senast nere i Mora (2–3-förlust) var väl inget vidare, men här på hemmaplan har vi varit riktigt bra.

Vad kommer vi få se för matchbild?

– Skellefteå är ett bra lag och det kommer att krävas att vi har fullt påslag i såväl fötter som huvud. Det kommer antagligen att gå undan ute på isen, säger Sondell.

Vad talar för Luleå?

– Att vi är svårslagna här hemma.

Tillbaka. Einar Emanuelsson kommer enligt tränare Thomas Berglund att spela derbyt mot Skellefteå. Förlusten senast innebär att Thomas Berglund vill se ett betydligt bättre Luleå i derbyt.

Lagkapten Niklas Olausson är också spelklar för derbyt.

Anton Hedman har under säsongen gjort tre mål totalt. de två senaste har kommit i de två senaste matcherna.

Är det du som blir det hemliga vapnet mot Skellefteå?

– Nä det tror jag inte. Att jag har gjort mål i två matcher i rad handlar väl mer om att jag har fått mer speltid, förklarar Hedman.

När Luleå Hockey förlorade mot Mora senast var det ett kraftigt decimerat lag som man ställde på isen. Nu är några av de som saknades då tillbaka.

Forwardskvartetten Niklas Olausson, Einar Emanuelsson, Petter Emanuelsson och Joey Hishon saknades alla när Luleå förlorade med 2–3 borta mot Mora. Nu är hälften av dem tillbaka i spel.

– Det stämmer att Einar (Emanuelsson) och (Niklas) Olausson är spelklara till matchen, konstaterar tränaren Thomas "Bulan" Berglund.

Manfallet inför matchen i Dalarna innebar också att Luleå Hockey valde att sätta upp backen Ryan Johnston som forward vilket antagligen inte blir fallet i derbyt.

– Det är din gissning, men givetvis finns det saker som pekar på att han återgår till sin ordinarie backplats, skrattar Berglund.

Mot Mora saknades också backen Pontus Själin och även om Själin var med på träningen så verkar det inte som om att backen är tillbaka till derbyt.

Nu väntar säsongens första derby mot Skellefteå och det är med delade känslor som Berglund ser fram mot matchen.

– Det ska bli kul att det är derby nu. Det är en speciell match – men ändå bara en match av 52. Det handlar om att ta tre poäng och inget annat samtidigt som inramningen gör att du jäkligt gärna vill vinna just den matchen, säger Berglund och fortsätter:

– Vi vill ju studsa tillbaka för senast mot Mora så fanns det mycket i övrigt att önska.

Som vad då?

– Vi gjorde inte jobbet fullt ut i grunderna och jag vet att vi kan så mycket bättre. Nu vill jag att vi håller oss till våran matchplan.

Einar Emanuelsson har dragits med en krånglande muskel och den skadan är inte helt läkt ännu. Emanuelsson tränade under måndagen och han konstaterade kort efter träningen att:

– Det känns bra eller bättre i alla fall.

Är det en ny skada, eller?

– Nej det är samma muskel som spökar, säger Emanuelsson.

Hur visar sig problemet med muskeln?

– När jag blir trött så blir jag kraftlös. Det är ganska viktigt att du känner att du kan gå för 100 procent när du spelar.

Emanuelsson har ett förflutet i Skellefteå och han erkänner att suget att spela mot sitt gamla lag är ganska stort.

– Det är alltid roliga matcher mot Skellefteå och även om jag försöker tänka långsiktigt när det handlar om skadan så spelar det givetvis roll att det är ett derby  bounce

Luleå HF
Jokerman

Inlägg av Jokerman i ons 22 nov 2017, 14:45

Henrik Danielsson norrbotten media rapporterar senaste nytt

Beskedet: Luleå Hockeys veteran missar derbyt

Luleå Hockeys veteranback Jan Sandström missar torsdagens bortamatch mot Skellefteå AIK. "Är det några matcher man vill spela så är det just de mot Skellefteå", säger han.

Jan Sandström tvingades kliva av när Luleå Hockey förlorade med 1–3 i tisdagens derby mot Skellefteå.

Skadan gjorde sig påmind även under onsdagen.

Därför var 39-åringen inte med på lagets isträning.
– Nej, det var jag inte. Jag klev ju av i går också. Det finns inte så mycket mer att säga, säger Sandström.

Hur ser du på torsdagens bortamatch mot Skellefteå?
– Det blir inget spel för mig.

Tråkigt.
– Ja, är det några matcher man vill spela så är det just de mot Skellefteå. Det är speciella matcher som är extra roliga. Det är klart att det är surt.

Jan Sandström har bara spelat nio SHL-matcher den här säsongen. En skada har förstört delar av säsongsinledningen.

Är det samma skada som förut eller är det något helt nytt?
– Det är inte något helt nytt, det kan jag inte påstå. Det är lite struligt, men det ska väl gå över det också.

Även Joey Hishon och Petter Emanuelsson ser ut att missa höstens andra match mot Skellefteå.

Jokerman

Inlägg av Jokerman i tor 23 nov 2017, 14:25

Håkan Stridblom Norrbotten media rapporterar inför derbyt

Snöstormen påverkar derbyt: "Vi vill vara på den säkra sidan"

Vädret utmed kusten har väl knappast undgått någon. Skolor stänger och lokaltrafiken funderar i banor på att ställa bussarna – nu visar det sig att även Luleå Hockeys uppladdning inför SHL-derbyt mot Skellefteå i Skellefteå kommer att påverkas.

– Det stämmer. Vi kommer att åka en timme tidigare från Luleå för att vi vill vara på den säkra sidan. Vi vet att det kommer ta tid att köra ned till Skellefteå, men nu åker vi halv tre och då räcker det, säger Luleås tränare Thomas "Bulan" Berglund.

Det står också klart att Viktor Grahn ersätter Jan Sandström i kvällens drabbning i övrigt kommer truppen vid 17:00.

Läser nu att supporterbussarna inte kommer köra!  Crying or Very sad Efter samråd med bussbolaget så har det tyvärr tagits beslut att ställa in resan till Skellefteå. Även om man skulle åka tidigare från Delfinen så är det överhängande risk att inte komma i tid till matchen om man överhuvudtaget tar sig dit.
Jokerman

Sida 17 av 17 Föregående  1 ... 10 ... 15, 16, 17

Föregående ämne Nästa ämne Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet