Niklas Olausson

Sida 16 av 16 Föregående  1 ... 9 ... 14, 15, 16

Gå ner

Niklas Olausson - Sida 16 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Norrlandstoken i mån 01 apr 2019, 15:56

Skönt att läsa

Norrlandstoken

Antal inlägg : 1662

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Bamsefar i mån 01 apr 2019, 17:51

Gott, ingen rygg alltså cheers
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 7568

Inlägg av bearjew i mån 01 apr 2019, 21:38

Så j*vla bra! Smile Kan vara skillnaden mellan ett guld eller inte.
bearjew
bearjew

Antal inlägg : 2386

Inlägg av Määk i mån 01 apr 2019, 22:02

Skönt att Olle förhoppningsvis är tillbaka snart men fet jävla syn på att han varit "sjuk". Kan mkt väl vara ryggen eller något annat, men oavsett är det väl smartast skylla på en sjukdom. Inte en chans i helvete att han berättat om sin skada mitt i brinnande slutspel.

Määk

Antal inlägg : 2029

Inlägg av Rikky i mån 01 apr 2019, 22:03

@bearjew skrev:Så j*vla bra! Smile Kan vara skillnaden mellan ett guld eller inte.
ja definitivt så. En Olausson som lirar (och gör mål) eller inte är en jätteskillnad för luleå. Otroligt viktigt att han kan spela.
Rikky
Rikky

Antal inlägg : 979

Inlägg av Old Brooklyn i mån 01 apr 2019, 22:05

Samtidigt så har han ju faktiskt barn på dagis. Det är ju inte direkt en statistisk osannolikhet att de kommer hem och smittar en med all möjlig jävulskap ett par gånger om året.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 4662

Inlägg av Määk i mån 01 apr 2019, 22:11

@Old Brooklyn skrev:Samtidigt så har han ju faktiskt barn på dagis. Det är ju inte direkt en statistisk osannolikhet att de kommer hem och smittar en med all möjlig jävulskap ett par gånger om året.

Möjligheten finns. Men kan vara precis vad som helst.

Määk

Antal inlägg : 2029

Inlägg av Blinders88 i tis 02 apr 2019, 09:27

Spoiler:
Luleåstjärnan: "Det var hemskt"

09:07
Han missade de två sista kvartsfinalerna, men nu är Niklas Olausson frisk igen.

Efter två SM-silver hoppas 32-åringen nu kunna gå hela vägen.

– Det är därför man spelar, och ännu mer ju äldre man blir, säger Olausson till HockeyNews.se.

SHL presenteras av ATG Sport
Luleå blev som första lag klart för semifinal efter att ha slagit ut Växjö med 4-1 i matcher. I de tre första matcherna var Niklas Olausson en av Luleås mest tongivande spelare med sina tre mål och tre assist. I de två sista kvartsfinalerna fick dock Luleå klara sig utan sin stjärna som var sjuk.

– Jag hade feber och var däckad. Det var riktigt dålig tajming. Som tur var klarade vi det, säger Olausson.

Luleå förlorade den första kvartsfinalen utan Olausson, men vann den andra och 32-åringen medger att det var jobbigt att följa matcherna från tv-soffan.

– Det är hundra gånger värre än att spela själv. Det är fruktansvärt. Framförallt i ett slutspel. Även om matcherna i grundserien är viktiga är det extra viktigt i ett slutspel. Det var hemskt, säger han.

Men du vågade se matcherna ändå?

– I den första matchen såg jag inte första perioden. Då kände jag vad håller jag på mig. Det spelar ingen roll om jag kollar eller inte. Då torskade vi, men hemmamatchen såg jag hela, säger Olausson, som har tillfrisknat nu.

– Det är lugnt. Jag har tränat i dag (måndag). Jag var där med fystränaren och det kändes bra, säger han.

Vilka ser du som nycklarna till att ni lyckades slå ut Växjö?

– För det första är det en jämn serie. Vi är lite bättre i två av matcherna, men sedan är det tre jämna matcher, där det hade kunnat gå åt vilket håll som helst. Det är små marginaler. Det vi gör bra är att vi är konsekventa. Vi spelar det spel vi vill göra. Även de dagar vi inte spelar påg topp har vi ett grundspel och gör det vi ska göra, säger han.

– Sedan gäller det att ha tur om man ska gå långt, för det är små marginaler. Någonstans går vi vidare rättvist tycker jag, men samtidigt hade vi kunnat ligga under med 2-3 i matcher. Vi är nöjda med serien, men vi vet att vi kan bättre, säger Olausson.

Vad tycker du att ni kan förbättra?

– Jag kan inte statistiken nu, men det känns som att powerplay kan bli bättre. Periodvis spelar vi riktigt, riktigt bra. Sista matchen är det 60 minuter som är bra. Annars har det varit någon period där Växjö tagit över. Så kommer det att se ut, men att vi inte släpper till så många chanser då. Sedan kommer det att bli chanser på oss, men då har vi ligans bästa målvaktspar, säger Olausson.

Niklas Olausson jublar efter ett av sina mål mot Växjö i kvartsfinalserien. FOTO: Bildbyrån.

Något annat som den Olausson lyfter fram som en anledning till Luleås fina spel i kvartsfinalen är lagets mentala styrka och komma tillbaka i matcherna.

– Det var någon match i Växjö där vi låg under tre gånger, men det sådant som man bygger upp under en säsong. Vi har kommit tillbaka i många matcher och gjort det sent. Vi ger inte upp, utan vi bara kör. Det har gett resultat och vi tror verkligen på det. Det är uddamål hit och dit som avgör. Som i första matchen när vi avgör då det är 1.30 kvar och i andra kvitterar vi med ungefär 1.30 kvar av tredje, säger Olausson.

Att den här oron inte kommer när ni ligger under är något ni byggt upp under säsongen menar du?

– Ja, jag tror det. Vi har lyckats under säsongen att ta poäng i många matcher. Vi har en bra tro på att vi kommer att ta poäng och att vi kommer kunna göra mål. Vi hade en match mot Linköping där vi vi låg under med 0-3 efter första, men vi pumpade på och vi visste att vi skulle få chanser. Det är lättare att göra det när man lyckats vända matcher tidigare. Man tror på det på ett annat sätt, säger Olausson.

Kedjan med Niklas Olausson, Karl Fabricius och Robin Kovacs har imponerat efter jul. FOTO: Bildbyrån.

Niklas Olausson har under sina åtta säsonger i SHL spelat två finaler – med Luleå 2013 och Linköping 2007 – men båda gångerna slutade med förlust, och efter två silver är det inget snack om att 32-åringen är sugen på en ädlare valör.

– Det är därför man spelar, och ännu mer ju äldre man blir på något sätt. Man vill alltid vinna, men när man är yngre tror man att det är många chanser kvar. Ju äldre man blir desto mer inser man hur svårt det är att bara ta sig till en kvart eller semi. Förra året tycker inte jag att vi var speciellt dåliga, men vi åker ut i play in, säger Luleåcentern.

– Nu är vi en semi och det kommer att bli hur tufft som helst. I en eventuell final blir det ännu tuffare. Alla lag som går hela vägen gör är en jäkla bragd. Du ska lite tur, och ha ett bra lag. Mycket ska falla plats, säger Olausson.

https://hockeynews.se/articles/8018/

Blinders88

Antal inlägg : 868

Inlägg av Lehto i ons 17 apr 2019, 21:25

Frisk å frisk, hur var det nu axel igen plus ryggen? Skadad hela semin eller vad stod det?
Han är verkligen bräcklig.

Lehto

Antal inlägg : 76

Inlägg av pingu i ons 17 apr 2019, 22:56

@Lehto skrev:Frisk å frisk, hur var det nu axel igen plus ryggen? Skadad hela semin eller vad stod det?

Spelade skadad igen när det verkligen gällde. Vi får försöka att inte slita ut honom innan slutspelet nästa säsong.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2240

Inlägg av Hankburger i tor 18 apr 2019, 10:52

@Lehto skrev:Frisk å frisk, hur var det nu axel igen plus ryggen? Skadad hela semin eller vad stod det?
Knä och axel. Ryggen nämdes inte så det borde betyda att han inte hade problem med den.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 2012

Inlägg av Micke80 i fre 19 apr 2019, 05:37

Och knäet fick han huven spelare över så det veks fel i tredje semin

Micke80

Antal inlägg : 2504

Inlägg av Blinders88 i tis 30 apr 2019, 12:49

"sjuk" lol!
David Olsson Jiglund skrev:Stjärnan mörkade skada: "Kunde inte åka riktigt"
ISHOCKEY Han gjorde åtta poäng på sina sex första slutspelsmatcher – men i de två sista blev han poänglös. Nu berättar Niklas Olausson om skadan som störde honom. "Jag kunde inte åka riktigt", säger han.

David Olsson Jiglund12:34 | 2019-04-30
Han besvärades av en annan skada i kvartsfinalserien.

– Jag fick en tackling mot axeln, det var därför jag missade de två sista matcherna, säger Niklas Olausson.

Sedan tillägger han:

– Men det var ingen någon större fara, och jag känner inte av det längre.

Då har han besvärats mer av den skada han råkade ut för då han i slutet av den tredje semifinalmatchen fick Ryan Lasch över sitt ena knä.

– Det gjorde ont, och jag blev faktiskt lite rädd. Jag trodde det var något allvarligt, sa han direkt efter matchen och tillade:

– Men jag hade ett gammalt knäskydd på mig. Jag har haft det enda sedan jag skadade mig för sex år sedan. Vilket nog var tur. Och smärtan släppte nästan direkt

Han spelade också de två sista semifinalmatcherna mot Frölunda.

Men smärtan kom tillbaka.

– Det var inte så illa att jag inte kunde spela, men jag kunde inte åka riktigt, säger Niklas Olausson.

Han tillägger sedan:– Fast det är bättre nu, och jag har kunnat börja springa och så.

https://www.kuriren.nu/sport/100-hockey/stjarnan-morkade-skada-kunde-inte-aka-riktigt-nm5094092.aspx

Blinders88

Antal inlägg : 868

Inlägg av Hankburger i tis 30 apr 2019, 15:25

@Blinders88 skrev:"sjuk"  lol!
David Olsson Jiglund skrev:Stjärnan mörkade skada: "Kunde inte åka riktigt"
ISHOCKEY Han gjorde åtta poäng på sina sex första slutspelsmatcher – men i de två sista blev han poänglös. Nu berättar Niklas Olausson om skadan som störde honom. "Jag kunde inte åka riktigt", säger han.

David Olsson Jiglund12:34 | 2019-04-30
Han besvärades av en annan skada i kvartsfinalserien.

– Jag fick en tackling mot axeln, det var därför jag missade de två sista matcherna, säger Niklas Olausson.

Sedan tillägger han:

– Men det var ingen någon större fara, och jag känner inte av det längre.

Då har han besvärats mer av den skada han råkade ut för då han i slutet av den tredje semifinalmatchen fick Ryan Lasch över sitt ena knä.

– Det gjorde ont, och jag blev faktiskt lite rädd. Jag trodde det var något allvarligt, sa han direkt efter matchen och tillade:

– Men jag hade ett gammalt knäskydd på mig. Jag har haft det enda sedan jag skadade mig för sex år sedan. Vilket nog var tur. Och smärtan släppte nästan direkt

Han spelade också de två sista semifinalmatcherna mot Frölunda.

Men smärtan kom tillbaka.

– Det var inte så illa att jag inte kunde spela, men jag kunde inte åka riktigt, säger Niklas Olausson.

Han tillägger sedan:– Fast det är bättre nu, och jag har kunnat börja springa och så.

https://www.kuriren.nu/sport/100-hockey/stjarnan-morkade-skada-kunde-inte-aka-riktigt-nm5094092.aspx

Kan inte sluta stirra på det faktum att journalisten skrivit "enda" istället för ända. Brukar inte störa mig på sådana saker men i detta fallet så kan jag inte ignorera det för någon anledning.. Smile

Så axel plus knä. Hoppas framförallt inte att knät kommer att börja spöka.. för knäskador kan hänga efter en väldigt länge.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 2012

Inlägg av Jokerman i tor 15 aug 2019, 09:48

Niklas Olausson - Sida 16 5084f310
Bild: Robert Nyholm/TT | Niklas Olausson.

Förra säsongen överträffade Luleå Hockey alla förväntningar när man slutade tvåa i grundserien och tog sig till semifinal. Men nu när laget ska bygga vidare på succén blickar man framåt istället för bakåt. "Det var en jättebra säsong på alla vis men den är glömd nu", säger Niklas Olausson.

Det var inte bara laget som gick bra förra säsongen. Den blev även ett rejält lyft rent målmässigt för Luleå Hockeys centerforward Niklas Olausson. 33-åringen slog personligt målrekord i SHL med sina 16 fullträffar på 34 matcher i grundserien. Han gjorde dessutom ytterligare tre mål i slutspelet.

Till den här säsongen hoppas han kunna fortsätta hålla en lika hög nivå ute på isen. Men något löfte om en lika stor målskörd vill han inte ge.

–  Jag gör gärna många mål igen. Men jag vet inte, jag börjar bli lite för gammal för att sätta upp några poäng- eller målkrav. Givetvis vill man vara bättre än förra året, jag ser ingen anledning till att det skulle bli sämre så jag drar inte ned förväntningarna så. Det handlar väl egentligen mer om att man kan vara bättre trots att man gör mindre mål eller poäng än vad jag gjorde förra året, säger Niklas Olausson och fortsätter:

– Poäng tycker inte jag riktigt visar hur insatsen varit ute på isen utan det gäller någonstans att vara en bra tvåvägscenter hela året.

Konkurrensen på forwardssidan är som bekant väldigt stor och kanske främst på centerrollen där Luleå spetsat till truppen med världsmästarna Arttu Ilomäki och Juhani Tyrväinen.

– Vi har byggt truppen lite annorlunda med fyra centrar nu som alla vill ha en relativt offensiv roll. Sen har du även (Jonas) Berglund som var fantastiskt bra i tredje-fjärdekedjan och i boxplay förra året så det är tufft om platserna. Det gäller att du presterar annars får man inte spela, så enkelt är det.

Hur ser du på årets trupp jämfört med ifjol?

– Vi har sjukt många bra forwards och fått in ytterligare några som ser lovande ut och backarna vet ju alla hur bra de var förra säsongen. Skickligheten är hög men det finns inga undanflykter för någon och det gäller att alla visar att "så här måste vi spela", annars spelar det ingen roll hur skickliga vi är om vi inte jobbar hårt och rätt tillsammans. Det går inte att gå ut där och tro att vi bara kan hoppa på tåget från ifjol och bara vinna matcher utan det är en ny grupp.

– Det gäller att vi som varit här visar att det är det här som gäller. Det var en jättebra säsong på alla vis men den är glömd nu. Det är inget som kommer gå av sig själv bara för att vi tycker att vi fått in många skickliga spelare utan alla måste göra jobbet. Det börjar nu och det tror jag alla vet om så det ska bli kul att se vart vi står.

Under torsdagen ska Luleå möta Björklöven i säsongens första träningsmatch, en match som Norrbottens-Media tv-sänder.

– Jag kommer ihåg att vi mötte dem en gång när de spelade i division 1 och förlorade men då gjorde vi en bra säsong det året, så man ska inte dra alltför stora växlar av hur det går. Det är ett bra lag och de var riktigt giftiga när vi mötte dem förra säsongen så det kommer bli tufft.

Kent Vikström Norrbottensmedia
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 878

Inlägg av Wolfhunter i tor 15 aug 2019, 16:59

Wolfhunter

Antal inlägg : 480

Sida 16 av 16 Föregående  1 ... 9 ... 14, 15, 16

Till överst på sidan