Niklas Olausson

+151
storeken
Stålis16
Kneten
Danneja
Mantz
BVbanan
Hejsan
Småland
Panikvärvning
Braun
DaVoc
trallgöken
Titan 4020
Tjågen
Kanellängd
Jokerman ll
Hjalmar_Vuopio
LinusFröbergsMustasch
evanovich
Burskydd
Jojjan
BulanFanClub
Serkan122
JohanO
Zeth
Kicko
Gpa
kokostrollet
Dundernisse
kamelbullen
Lehto
GustenA
Diktatorn
ezz
Lajon3
delphi
Jokerman
Sportchefen #2
RSD555
Lulefan
Puckad
Blinders
JayDee
Lillajag
Norrlandstoken
Chris Hendrix
Polyfemos
Groggen79
makkanmakkan
Wolfhunter
NeedforX
Helge
Hankburger
Qirren
Anthrax
Number 69
Kapten Haddock
Brosan
Patrik82
Dustin
Ferros
pelle
Hedanders
Niinimaa
nummer 17
Lasse Proppmätt
JuniorX
Nr10
NilsOskar
Jonken
Donten_
Molin86
KaptenBlodskelett
Monco
Pajala
ski3r
Freno
JoakimJ
miker
mango
Ivanhoe
MrA
Mr Bister
Old Brooklyn
farre
Kallepedal
Högljudd
Pontaking
knutten
Micke80
Dentos
peter..
stormvägen
Kraftkung
Dilox
Mickeee
Kagen
Rikky
zacke08
rasbiologen
Antwon
Donowitz
Ingemar
storstruten
Norlin
rumpztr
icemask
Dalle
UnSaccoDiSoldi
Purre
Pentothal
Dave Rock
hokkzorz
raalfie
Sundance Kid
LubosC
Huselius1
Slapshot
Bamsefar
Rayko
tibet
Lars158
NallePhu
DonP
Rönken
BodenSwe
MickkeJ
pingu
CKa
#96
Hellcop
LuleåWinston
Myrman
Lajon
JahNT
LulefanGBG
Johan__
Redbear
Zeb Macahan
Ulfstrk
Tigerman
PM
Mange
Hurlun
FruktHamster
Urken
amarule
Beast.
Tony Moore
Snikne Ville
Salle
155 posters

Sida 15 av 22 Föregående  1 ... 9 ... 14, 15, 16 ... 18 ... 22  Nästa

Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Urken tor nov 01, 2018 5:06 pm

Old Brooklyn skrev:
Urken skrev:Inte det minsta skumt. Man kan inte ha en lagkapten som befaras vara borta så ofta som Olausson är. Ifall oro om framtida frånvaro finns, det vill säga.
Men lite konstig tajming att göra det den match han kommer tillbaka.

Möjligt, men det tar bort alla spekulationer kring vem som kommer att förbli kapten i framtiden.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Redbear tor nov 01, 2018 5:07 pm

Det kan ju vara Olausson själv som vill slippa det ansvaret. Vem vet. Kommer säkert någon artikel i NSD/Kuriren om detta inom kort.
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 6710
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Old Brooklyn tor nov 01, 2018 5:18 pm

Urken skrev:
Old Brooklyn skrev:
Urken skrev:Inte det minsta skumt. Man kan inte ha en lagkapten som befaras vara borta så ofta som Olausson är. Ifall oro om framtida frånvaro finns, det vill säga.
Men lite konstig tajming att göra det den match han kommer tillbaka.

Möjligt, men det tar bort alla spekulationer kring vem som kommer att förbli kapten i framtiden.
Sant.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Kapten Haddock tor nov 01, 2018 5:30 pm

Olausson är definitivt en bra C, men som Urken säger, så vill dom förmodligen ha en Kapten som mesta dels befinner sig på banan och de är väl en bra tanke.

Sen i nästa andetag, så ser de lite lustigt ut när man i laguppställningen ser Olle placerad i en 4e-kedja, även om de inte behöver se ut så där när matchen väl är igång.
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av LubosC tor nov 01, 2018 5:38 pm

Märkligt faktiskt. Får hoppas man för höra någon vettig anledning inom en snar framtid.
Att han placeras i fjärdekedjan ser jag inte som så konstigt i och med att laget har gått så bra när han har varit borta. Man vill nog helt enkelt inte gå in och peta i något som för tillfället fungerar fint.
LubosC
LubosC

Antal inlägg : 466
Join date : 12-01-22
Age : 34

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Rikky tor nov 01, 2018 5:45 pm

Skönt med Olausson tillbaka i laget. 4e kedjan blir väl bara den här matchen om allt känns ok, det får man väl anta i alla fall.
Rikky
Rikky

Antal inlägg : 1944
Join date : 12-01-22
Age : 59
Ort : Lule

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Dustin tor nov 01, 2018 5:45 pm

Old Brooklyn skrev:
Urken skrev:Inte det minsta skumt. Man kan inte ha en lagkapten som befaras vara borta så ofta som Olausson är. Ifall oro om framtida frånvaro finns, det vill säga.
Men lite konstig tajming att göra det den match han kommer tillbaka.

Min första tanke var att han kommer bli borta lääänge. Sen såg jag att han var med i uppställningen. Så kanske bra tajming för att slippa sådana spekulationer?

Dustin

Antal inlägg : 6744
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Bamsefar tor nov 01, 2018 5:47 pm

Ser inget märkvärdigt med att man byter kapten, Erik Gustafsson är väl den som laget skall byggas runt under lång tid, Ola kommer att vara borta mer och förmodligen är det sista kontraktet han spelar på.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Pajala tor nov 01, 2018 5:50 pm

Bamsefar skrev:Ser inget märkvärdigt med att man byter kapten, Erik Gustafsson är väl den som laget skall byggas runt under lång tid, Ola kommer att vara borta mer och förmodligen är det sista kontraktet han spelar på.

Det kan ligga något bakom faktiskt, kanske han funderar på att lägga av ? hans kropp kanske börjar ta slut? ja ta detta med en nypa salt, AVD vilda spekulationer Very Happy
Pajala
Pajala

Antal inlägg : 18096
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Kapten Haddock tor nov 01, 2018 6:02 pm

Pajala skrev:
Bamsefar skrev:Ser inget märkvärdigt med att man byter kapten, Erik Gusntafsson är väl den som laget skall byggas runt under lång tid, Ola kommer att vara borta mer och förmodligen är det sista kontraktet han spelar på.

Det kan ligga något bakom faktiskt, kanske han funderar på att lägga av ? hans kropp kanske börjar ta slut? ja ta detta med en nypa salt, AVD vilda spekulationer Very Happy

Du kan ha rätt Pajala? Tycker att Olle har synats mindre och mindre utåt och då menar jag när han har spelat match. När Harju var C, så tyckte jag att han jämt stog framför kameran med micen framför. Kanske Olle börjar dra sig tillbaka lite?

Även om de är rena spekulationer, så är de en känsla jag har fått.
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av ezz fre nov 02, 2018 11:48 am

Man blev onekligen förvånad och oroad att höra om kaptensbytet. Det kan inte vara vanligt att det sker i lag som fungerar väl och presterar.

Kanske är det bara så enkelt att Erik tillfört något mer på den posten när han vikarierat. Eller handlar det om en markering mot Olle som inte startat säsongen på bästa sätt...

Hur som helst var det väldigt skönt att se vilken återhämtning laget gjorde och vilken bra match både Erik och Olle gjorde. Bulan beslut verkar, åtminstone inte till att börja med, skapa något negativt.
ezz
ezz

Antal inlägg : 363
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Tony Moore fre nov 02, 2018 11:58 am

Olle, faan det är inte var dag man får se olle forchecka högt upp i banan och störta mot backen, men igår hände det! Dessutom med hyfsat bra fart under rören, man blir glad Smile
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7451
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Sportchefen #2 fre nov 02, 2018 1:00 pm

Tony Moore skrev:Olle, faan det är inte var dag man får se olle forchecka högt upp i banan och störta mot backen, men igår hände det! Dessutom med hyfsat bra fart under rören, man blir glad Smile

Måste vara en härlig känsla för honom.
Måste även säga att jag känner igen mönstret. Åkstark och inspirerad när han kommer tillbaka efter skadeuppehåll. Samtidigt börjar tyvärr utförsbacken på x antal matcher fram till nästa skadeuppehåll.
Jag antar att Bulan & co känner på sig att det snart är dags igen och att det har att göra med beslutet om bindeln. Jag tror inte heller att Ola gör någon sak av det, även om han hade velat ha kvar den.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 932
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Qirren lör nov 03, 2018 9:04 am

Måste ge Olausson all cred i världen att bara köra på efter att han blev av med kaptensbindeln. Glädjen efter hans mål var också helt underbar att se.
Qirren
Qirren

Antal inlägg : 1369
Join date : 15-01-17
Ort : Växjö

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Mr Bister lör nov 03, 2018 9:12 am

Jag har nog sällan sett Olausson så laddad

Mr Bister

Antal inlägg : 1392
Join date : 12-02-11

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Dilox lör nov 03, 2018 9:27 am

Håller med! Men någon läppläsare som ser vad han skriker efter målet? Tycker mig typ se "Vi är så jävla dåliga". Kan ha helt fel dock.

Dilox

Antal inlägg : 721
Join date : 14-02-11
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av CKa lör nov 03, 2018 12:33 pm

Dilox skrev:Håller med! Men någon läppläsare som ser vad han skriker efter målet? Tycker mig typ se "Vi är så jävla dåliga". Kan ha helt fel dock.

Haha men är du skön Very Happy
”Så jävla skönt”

CKa

Antal inlägg : 1273
Join date : 12-03-06

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Donowitz lör nov 03, 2018 3:39 pm

Först och främst, vi har inte alla korten på bordet.

Men jag tycker ändå att vissa pusselbitar gett oss en bild av varför vi fått ett kaptensbyte.

"Bulan" är ju verkligen inte en tränare som är rädd för obekväma beslut. Tänker på allt från att bänka stjärnor i Brynäs till att man tydligt får veta om man inte presterar. Ingen åker gratis. Hedman hade på känn innan förra säsongen att det skulle bli tufft (enligt intervju på hockeysverige.se) och mycket riktigt blev det så. Tycker man redan efter ett 10-tal matcher kunde se att han inte gick på 100 procent vilket fick konsekvenser.

Jag gillar Olausson skarpt och det är en fantastisk spelare. Är glad att vi har honom i laget. Men mitt intryck av "Ola" är att han har känts lite "fat and happy" och inte direkt visat den där hungern som inte minst "Bulan" kräver. Skadad eller ej, den mentala inställningen är något helt annat. Har tydligen sett loj ut på träningar och har vissa matcher inte gett det intryck iaf. jag vill ha av en kapten. Att man hela tiden ger allt, ständigt pushar och pratar med dem andra och blixtsnabbt är fram till domaren vid beslut. Inte åker på en skridsko som det faktiskt varit ibland. Som någon har inne skrev hade det "skurit" sig mellan honom och "Bulan". Det kan nog mycket riktigt stämma om än det i slutändan kom/kommer något gott ut av det.

Efter den senaste matchen mot Timrå fanns en helt annan blick i Olas ögon och ton i hans svar. Det återspeglades även på isen och det känns väldigt hoppfullt inför framtiden. Denna inställning kommer krävas av alla om vi ska vara i närheten av att vinna SM-guld.

Donowitz

Antal inlägg : 4023
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Donowitz lör nov 03, 2018 3:47 pm

Detta samtidigt som Erik Gustafsson med sin tunga erfarenhet visat sig vara en ledare. En person som tydligen tagit en stor roll i omklädningsrummet, ställer höga krav och pushar dem andra. Gillar det man kunnat se av honom som kapten så långt.

Donowitz

Antal inlägg : 4023
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Jonken lör nov 03, 2018 4:59 pm

För mina fem öre:
Det finns så många ledare i Luleå Hockeys omklädningsrum. Att "C:et" fysiskt nu sitter på Erik -istället för på Olle; tror inte jag är någon jättegrej.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6781
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Hellcop lör nov 03, 2018 8:25 pm

Ola verkar vara ARG. Det är härligt att se.
Hellcop
Hellcop

Antal inlägg : 576
Join date : 12-04-06

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Old Brooklyn lör nov 03, 2018 8:31 pm

Hellcop skrev:Ola verkar vara ARG. Det är härligt att se.
Ja, ibland så undrade jag nästan vem nr 16 var. Åkte ifrån spelare. Välte motståndare över ända bakom mål. Vinner sargdueller.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Hankburger lör nov 03, 2018 8:34 pm

Old Brooklyn skrev:
Hellcop skrev:Ola verkar vara ARG. Det är härligt att se.
Ja, ibland så undrade jag nästan vem nr 16 var. Åkte ifrån spelare. Välte motståndare över ända bakom mål. Vinner sargdueller.

Men framförallt. Går på egna avslut. Har Luleå värvat en ny #16? Olausson är säkert kvar på skadelistan och man har värvat in Guter + denna #16.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Donowitz sön nov 04, 2018 1:45 am

Riktigt kul att se!

Donowitz

Antal inlägg : 4023
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av LubosC sön nov 04, 2018 11:50 am

bearjew skrev:Först och främst, vi har inte alla korten på bordet.

Men jag tycker ändå att vissa pusselbitar gett oss en bild av varför vi fått ett kaptensbyte.

"Bulan" är ju verkligen inte en tränare som är rädd för obekväma beslut. Tänker på allt från att bänka stjärnor i Brynäs till att man tydligt får veta om man inte presterar. Ingen åker gratis. Hedman hade på känn innan förra säsongen att det skulle bli tufft (enligt intervju på hockeysverige.se) och mycket riktigt blev det så. Tycker man redan efter ett 10-tal matcher kunde se att han inte gick på 100 procent vilket fick konsekvenser.

Jag gillar Olausson skarpt och det är en fantastisk spelare. Är glad att vi har honom i laget. Men mitt intryck av "Ola" är att han har känts lite "fat and happy" och inte direkt visat den där hungern som inte minst "Bulan" kräver. Skadad eller ej, den mentala inställningen är något helt annat. Har tydligen sett loj ut på träningar och har vissa matcher inte gett det intryck iaf. jag vill ha av en kapten. Att man hela tiden ger allt, ständigt pushar och pratar med dem andra och blixtsnabbt är fram till domaren vid beslut. Inte åker på en skridsko som det faktiskt varit ibland. Som någon har inne skrev hade det "skurit" sig mellan honom och "Bulan". Det kan nog mycket riktigt stämma om än det i slutändan kom/kommer något gott ut av det.

Efter den senaste matchen mot Timrå fanns en helt annan blick i Olas ögon och ton i hans svar. Det återspeglades även på isen och det känns väldigt hoppfullt inför framtiden. Denna inställning kommer krävas av alla om vi ska vara i närheten av att vinna SM-guld.

Även om jag hatar att spekulera och rota i saker där man som du uttrycker dig, inte har alla korten på borden, så får jag också den här känslan. Men som det sett ut i dom här två matcherna så har Bulan verkligen tagit rätt beslut. Vi får bara hoppas det inte blir några splittringar i gruppen. För jag tycker mig ändå ana en viss besvikelse i Olle och han har nästan sett arg ut på planen. Men hittills verkar han enligt det man ser på planen verkligen ha tagit det på rätt sätt.
LubosC
LubosC

Antal inlägg : 466
Join date : 12-01-22
Age : 34

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Qirren sön nov 04, 2018 6:17 pm

Harju var inte heller glad när han blev av med kaptensbindeln. Bara att kämpa vidare!
Qirren
Qirren

Antal inlägg : 1369
Join date : 15-01-17
Ort : Växjö

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Myrman sön nov 04, 2018 6:21 pm

Sällan har man sett både Olausson och Harju slita som i de senaste matcherna.
Var nog riktigt att skifta kapten.
Myrman
Myrman

Antal inlägg : 4612
Join date : 12-01-21
Ort : Norra BD

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av hokkzorz sön nov 04, 2018 8:33 pm

Tror mer att det beror på att man kan fokusera på sin egen insats än att konstant behöva tjafsa med domarna.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Lulefan sön nov 04, 2018 10:18 pm

Även om man inte vill avsäga sig vara kapten är det nog en lättnad till viss del, att kunna helt fokusera på sitt eget spel istället. Även Harju spelade sämre när han var kapten.

Lulefan

Antal inlägg : 2221
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Micke80 mån nov 05, 2018 6:03 am

Renberg uttryckte det samma borta i NHL, att set var underbart att vara kapten i ett lag som går bra men en börda när det går dåligt.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Diktatorn mån nov 05, 2018 1:24 pm

Tror det handlar mest om att Ola inte ska behöva känna sig stressad när han rehabbar. Nu blir det enklare att stå över någon extra match. Lite samma som att Cehlin inte behöver tänka på att vara tillbaka innan jul.
Diktatorn
Diktatorn

Antal inlägg : 599
Join date : 13-03-30

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Tony Moore fre jan 04, 2019 2:02 pm

Så har Luleåstjärnan tacklat smällarna

13:16
Niklas Olausson är inte längre lagkapten i Luleå och han får heller inte leda lagets första powerplay-uppställning. Ändå är den 32-årige playmakern SHL:s näst bästa poänggörare de senaste 15 matcherna.
För HockeyNews.se berättar Olausson om lagets förvandling till topplag och vad han egentligen anser om Thomas ”Bulan” Berglunds tuffa coachning.

Luleå har flera gånger den här säsongen toppat SHL-tabellen. För närvarande skuggar man Frölunda och intresset för Luleå Hockey är enormt i den hockeytokiga staden i Norrbotten.

Luleå snittar nästan 5 400 åskådare hemma och det råder hockeyfeber. Men om man sticker ut näsan i friska luften väntar en mindre behaglig överraskning. I alla fall om man som Niklas Olausson är uppvuxen i Småland.

– Idag är det inte roligt… säger han när HockeyNews.se ringer upp.

– Efter jul när det börjar bli lite vårvinter är det riktigt sköna dagar. Nu är det väl 15 minus och snedvind. Det känns som 35.

Men för det mesta trivs Niklas Olausson alldeles förträffligt i Luleå. Har tar gärna med sig familjen ut på vinterpromenader på älven bort mot Gammelstaden och njuter av livet.

Förra säsongen återvände han till Luleå efter två år i Schweiz och en säsong i finska Kärpät och han kände sig hemma igen. Därför förlängde han i mars förra året kontraktet till 2021.

– När jag kom hem blev det ett ettårskontrakt och det var väl lite för båda. Jag hade varit borta ett tag och lite skadedrabbad och de ville se att man är samma spelare och likadant jag. Även om ”Bulan” kom tillbaka i samma veva, så visste jag i och för sig inte det när jag skrev på. Samtidigt, kan man läsa en tidning så vore man väl inte dummare än att man kunde gissa det, säger Olausson och småskrattar.

Han skrev på för Luleå 2017 då Thomas ”Bulan” Berglund ryktades lämna Brynäs för att ta över Luleå. Och så blev det.

Förra säsongen gjorde Olausson 33 poäng (7 mål, 26 assist) på 45 matcher och Luleå blev sjua och tog sig till SM-kvartsfinal.

Den här säsongen har han redan gjort nio mål (18 poäng) på 22 matcher och kan vara på väg mot ett personligt målrekord i SHL där han som mest gjort elva mål.

– Jag tror jag gick poänglös från mina fem första matcher och då hade jag även skador. Jag fick en låsning i ryggen och missade två matcher tror jag. Sedan kom jag tillbaka fick ett uttänjt ledband i knäet på en träning och var borta ett par veckor. Sedan efter det tror jag att jag har gjort 17 poäng på de sista 17 matcherna.

Niklas Olausson låter tillfreds med att få bidra med poäng, men det är ändå ett par saker som skaver under ytan. Inte så att han låter besviken, men något är det som måste ventileras.

– Det har funkat bra. Sedan är det liksom… vad ska man säga så att det här blir på rätt sätt, men det är en liten, inte annorlunda roll ska jag definitivt inte säga, men det blir ju eftersom Jack Connolly har varit så fantastiskt bra, lysande, och då har den (enheten) börjat mycket i powerplay, säger Olausson.

Jack Connolly har tagit över rollen som Luleås poängkung och för en poängmaskin som Olausson är det något som stör. Inte för att Olausson är missunnsam, utan mer för att det framkallar självkritik.

– Där tycker jag personligen att man inte har kommit upp i den nivå man vill vara. Det är klart, har du ett bra powerplay och du styr det, så har du poäng att hämta där. Så är det ju. Det är inget att sticka under stol med. Men det är helt rätt att de har större förtroende. De har varit bättre i fem mot fem, framför allt, och i ”PP” också, säger Olausson och tillägger:

– Man har varit bortskämd med att starta mycket i powerplay i sin karriär. Så kan man väl säga.

Niklas Olausson har alltid varit bra på att sätta saker i perspektiv. Både som spelare och som person.

– Det är också en styrka i coachningen av ”Bulan”. Han är bra på det där, att de som är heta, det spelar inte så stor roll, då ska de spela. Det tycker jag är rätt.


Ett annat kapitel i Luleå under säsongen har handlat om skiftet av lagkapten. Niklas Olausson hade ett C på tröjan fram till den andra skadefrånvaron då stjärnvärvningen Erik Gustafsson fick axla den positionen i laget.

– Det var speciellt. Det måste man säga. Jag ville ju vara kapten. Det var en ära och jag var det förra året. Det är klart, att det är nog mer en större grej utåt. Det var mer att man kände där och då att man inte spelade sin bästa hockey och så ska man stå till svars för det också. Mer än att det är någon skillnad i omklädningsrummet, säger Olausson.

Han menar att inne i laget har det inte blivit någon förändring av kaptensbytet.

– Det är ju ingen skillnad alls. Erik är precis som han var innan och även jag. Det är bara att han har C:et och jag har A:et. Han är en fantastisk kapten på alla sätt och vis. Han är en pådrivare och äter mycket minuter. Han har varit fantastisk för oss så det har jag inga som helst problem med. Men samtidigt skulle jag ljuga om jag sa att jag inte ville vara kapten, för det vore en lögn. Det var helt och hållet coachernas beslut, och så är det alltid med den rollen. Bara för att man har den rollen är det ingen garanti att man ska ha den resten av ”sässen” (säsongen) eller så länge man är kvar. Men det är så klart tråkigt att bli av med det för det är ett hedersuppdrag.

Om det är fler som är lika prestigelösa som du blir det ett starkt lag av det och det skickar signaler på ett bra sätt. Väl?

– Det ”Bulan” egentligen sa till mig var att vi fortsätter med Erik för vi hade vunnit med honom, då fortsätter vi med honom som kapten, och så sa han det sedan till laget. Det var överspelat efter det. Det är ni i media som vill ta upp det och det förstår jag för det är inte jättevanligt, särskilt inte när man ligger i toppen av tabellen som vi gjorde då.

Luleå är bara en poäng efter Frölunda när lite drygt halva grundserien är spelad. Och nu förstärks laget ytterligare av att Anaheims JVM-center Isac Lundeström återvänder till Luleå.

Är det ännu några detaljer ni behöver få ordning på fram till slutspelet?

– Man har alltid sagt i alla år man har spelat att det är sjukt jämnt och det finns inga lätta matcher. Men så ÄR det ju nu. Vi mötte Timrå och förlorade hemma. Det jag tycker att vi har gjort bra är att vi köper det vi ska göra. Alla FÖRSÖKER göra det vi har kommit överens om. Inte tjuva i några detaljer, inget sopas under mattan. Det kan upplevas ibland att det blir mycket tjat om detaljer, men när det är så här jämnt vill det till, för ett mål hit eller dit är vinst eller förlust, så är det. Vi har egentligen varit med i alla matcher vi har spelat. Vi har säkert haft tur i några matcher, och otur i någon match som vi skulle ha vunnit, men det där jämnar ut sig. Om du är med och hugger och är konsekvent så tar du poäng. Men det är så jämnt, så några torsk så kan du vara sjua.

Vilken eller vilka spelare i Luleå har tagit stora kliv?

– En sådan som Erik var väldigt hajpad innan han kom, men han har varit minst lika bra som jag tror att klubben och vi hade hoppats på. Han har varit riktigt bra. Sedan tycker jag att (Jesper) Sellgren har tagit kliv. Det ser man om man jämför första omgången mot vad han är nu. Man ser att han tar för sig på ett helt annat sätt. Han har fått vara med i båda landslagsturneringarna och då är det klart att man växer av att spela på den nivån. Han är jättebra. Och en som är fruktansvärt underskattad är Oscar Engsund. Om jag hade varit Grönborg (Tre Kronors förbundskapten) så hade jag testat honom också, för han klarar det fysiska spelet och spelar enkelt. Han kan även ta upp puckar. Man tror att han bara är en sarg ut-back, men det är det inte. Han hittar passningar och man får dem i rätt lägen.

Olausson har redan berömt Jack Connolly, och han gör det en gång till.

– Jack Connolly måste jag också nämna. Han och Petter (Emanuelsson) har varit fantastiska hela säsongen. Det är många som har varit bra. Mycket man går efter i sitt eget huvud är de som gör det dagliga jobbet också. Klart poäng är jätteviktigt, man måste göra mål annars vinner man inga matcher, men samtidigt är det ingen som spelar för sig själv och ligger och tjuvar och fiskar för att göra något mål utan alla gör det vi har kommit överens om, eller försöker göra det, sedan är vi inte felfria. Men det är nyckeln till att vi just nu går rätt bra.

Fakta/Här är de fem bästa poänggörarna i SHL de senaste 15 matcherna

1 Anton Wedin, f, Timrå, 15 poäng (7 mål, 8 assist)
2 Niklas Olausson, f, Luleå, 14 poäng (7 mål, 7 assist)
3 Joakim Lindström, f, Skellefteå, 13 poäng (5 mål, 8 assist)
4 Roman Horak, f, Växjö, 13 poäng (4 mål, 9 assist)
5 Jack Connolly, f, Luleå, 12 poäng (7 mål, 5 assist)

https://hockeynews.se/articles/6147/
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7451
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av rasbiologen fre jan 04, 2019 8:53 pm

Tvåa i poängligan tog mig lite på sängen, gammal är äldst antar jag.
rasbiologen
rasbiologen

Antal inlägg : 1350
Join date : 12-09-13
Age : 35
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Old Brooklyn fre jan 04, 2019 9:24 pm

rasbiologen skrev:Tvåa i poängligan tog mig lite på sängen, gammal är äldst antar jag.
Nåja, de senaste 15 matcherna. 29:a totalt. Det som överraskar mig lite är att Kovacs ligger före Petter.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Dustin fre jan 04, 2019 9:26 pm

Måste vara roligt intervjua Olausson som inte är så där typiskt klyschig och stel. Blir roligt läsa åtminstone.

@rasbiologen det där är statsen för de senaste 15 matcherna.

Dustin

Antal inlägg : 6744
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Kapten Haddock lör jan 19, 2019 9:39 am

Någon som hört vad de är med Olle?
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Blinders lör jan 19, 2019 10:11 am

"Mot Färjestad hoppas Luleåtränaren Thomas "Bulan" Berglund att Niklas Olausson är redo för spel igen.

– Han har haft känningar av illamående. Vi tror att han kan spela, men vi avvaktar till i morgon (läs lördag) och tar ett beslut då, säger Berglund."

https://mobil.nsd.se/sport/100-hockey/fragetecken-kring-stjarnan-infor-seriefinalen-nm5009982.aspx

Blinders

Antal inlägg : 5112
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Kapten Haddock lör jan 19, 2019 2:11 pm

Såg att han är med i laguppställningen för dagen.
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Blinders mån jan 28, 2019 4:17 pm

Olle har nu tangerat sitt personliga målrekord under en säsong i SHL, 11 st. Har nu 16 matcher på sig att göra ett till.

Blinders

Antal inlägg : 5112
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Dustin mån feb 18, 2019 9:18 am

Olle måste hyllas. Personligt målrekord och producerar poäng i en imponerande takt. Våran viktigaste forward just nu och bara hoppas han håller sig hel över ett långt slutspel också. Hans 29 poäng på på 34 matcher ger ett poängsnitt på 0.85% per match. På 42 matcher hade det gett han 35 poäng och en delad ledning i hela poängligan. Poängen kommer inte bara i PP utan han producerar i fem mot fem spelet och skapar Luleås bästa enhet med Fabbe och Kovacs.

Dustin

Antal inlägg : 6744
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Blinders mån feb 18, 2019 9:54 am

Määk skrev:Olle måste hyllas. Personligt målrekord och producerar poäng i en imponerande takt. Våran viktigaste forward just nu och bara hoppas han håller sig hel över ett långt slutspel också. Hans 29 poäng på på 34 matcher ger ett poängsnitt på 0.85% per match. På 42 matcher hade det gett han 35 poäng och en delad ledning i hela poängligan. Poängen kommer inte bara i PP utan han producerar i fem mot fem spelet och skapar Luleås bästa enhet med Fabbe och Kovacs.
Delad etta i poängligan vid lika styrka, 23 poäng. Olausson har dessutom gjort flest poäng i hela ligan de 30 senaste matcherna, 25 matcherna och 20 matcherna.

Blinders

Antal inlägg : 5112
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av ski3r sön mar 31, 2019 10:19 am

Hinner han få ordning på ryggen till semi tro?
ski3r
ski3r

Antal inlägg : 1989
Join date : 15-02-03
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Micke80 mån apr 01, 2019 6:26 am

ski3r skrev:Hinner han få ordning på ryggen till semi tro?

Är det ryggen som strular?

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Kapten Haddock mån apr 01, 2019 6:41 am

Micke80 skrev:
ski3r skrev:Hinner han få ordning på ryggen till semi tro?

Är det ryggen som strular?

Man är ju orolig att de är ryggen!

Utåt sett så verkar Olle klarat sig bra från ryggproblem i år, så de kan vara att dom hittat en bra behandling som kan få honom spelbar trots mindre problem? Ren gissning från mig givetvis, men tycker att Olle sett både piggare och rörligare ut efter uppehållen.

De jag vet är att Olle och Fabbe ät dom i laget som tillbringar mest tid på massagebänken.

Hade varit roligt att se en Olle utan ryggbesvär. Tror de hade varit en snabbare spelare med bättre skridskoteknik och då hade han nog varit ännu bättre?
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Hankburger mån apr 01, 2019 7:08 am

Kapten Haddock skrev:
Micke80 skrev:
ski3r skrev:Hinner han få ordning på ryggen till semi tro?

Är det ryggen som strular?

Man är ju orolig att de är ryggen!

Utåt sett så verkar Olle klarat sig bra från ryggproblem i år, så de kan vara att dom hittat en bra behandling som kan få honom spelbar trots mindre problem? Ren gissning från mig givetvis, men tycker att Olle sett både piggare och rörligare ut efter uppehållen.

De jag vet är att Olle och Fabbe ät dom i laget som tillbringar mest tid på massagebänken.

Hade varit roligt att se en Olle utan ryggbesvär. Tror de hade varit en snabbare spelare med bättre skridskoteknik och då hade han nog varit ännu bättre?

Självfallet är de som är äldst även de som spenderar mest tid med massören. Inställning kan ju bara göra så mycket... Wink

Sedan Olle utan ryggproblem? Då kan man ju lika gärna ge bucklan till Luleå. Smile
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av icemask mån apr 01, 2019 8:21 am

Hörde att det var problem med ena axeln, men inte den han opererade ifjol !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4103
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Norrlandstoken mån apr 01, 2019 8:33 am

Vad tyder på att Ola är skadad? Finner ingenting någonstans

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av GustenA mån apr 01, 2019 8:57 am

Norrlandstoken skrev:Vad tyder på att Ola är skadad? Finner ingenting någonstans

Att han vilade två matcher mot Växjö?

GustenA

Antal inlägg : 3075
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Blinders mån apr 01, 2019 2:29 pm

Stjärnan: "Jag var nästan rädd för mig själv"
ISHOCKEY Han missade de två sista kvartsfinalmatcherna mot Växjö Lakers – men Niklas Olausson räknar med att kunna spela när semifinalserien inleds till helgen. Och det tycker han känns skönt – för då slipper han vara så nervös. "Det var fruktansvärt", säger han om matcherna han fick följa från sidan.


David Olsson Jiglund14:10 | 2019-04-01
Han hävdar med bestämdhet att det var för att han var sjuk som han missade match fyra och fem mot Växjö Lakers.

– Man ska inte ha barn på dagis, säger han och tillägger:– Men nu är det bra. Jag har kunnat träna de två senaste dagarna.

Du kommer kunna spela i den första semifinalmatchen?

– Ja. Det är lugnt. Det kommer jag. Om jag nu inte bli sjuk igen, vill säga. Men jag tycker jag har haft min beskärda del skit nu.

Hur var det att följa de två sista kvartsfinalmatcherna som åskådare?

– Det var fruktansvärt. Jag har aldrig varit så nervös i hela mitt liv. När jag skulle gå och pissa innan den sista matchen stod jag så här, säger han – och visar hur benen darrade – innan han fortsätter:

– Jag undrade vad fan det var med mig. Jag brukar ju inte vara det minsta nervös när jag spelar. Jag var nästan rädd för mig själv.

Vad säger du om kvartsfinalserien?

– Det var jämnt. Även om vi bara behövde fem matcher på oss för att avgöra. Vi var bättre än dem i två av matcherna. Men i de tre andra var det tillfälligheter som avgjorde, de hade kunnat sluta precis hur som helst. Om vi hade haft lite oflyt så hade vi legat under och riskerat att åka ur nu.

Niklas Olausson ser fram emot att komma i gång igen.

– Men det är tufft att spela slutspel, säger han och tillägger:

– Och det var bra att vi fick några dagars vila. Framför allt för de som har spelat mest.

https://mobil.nsd.se/sport/100-hockey/stjarnan-jag-var-nastan-radd-for-mig-sjalv-nm5067802.aspx

Blinders

Antal inlägg : 5112
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Lajon mån apr 01, 2019 3:41 pm

Grymt att han kommer tillbaka
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4347
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Niklas Olausson - Sida 15 Empty Sv: Niklas Olausson

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 15 av 22 Föregående  1 ... 9 ... 14, 15, 16 ... 18 ... 22  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet