Lars "Osten" Bergström

+88
Cambbott24
rasbiologen
Myrman
Hellcop
FrankieLampard
ezz
Anthrax
kokostrollet
Norrlandstoken
Blinders
Sportsman
Gunnar Sträng
Kapten Haddock
Eilif
Ferros
Donten_
Ivanhoe
Monco
LubosC
Indoc
Grimster
KaptenBlodskelett
tibet
Björnkäften
Groggen79
Dustin
Murveln
Davidoff
Puckad
kralle
GustenA
nummer 17
ski3r
LuleåWinston
Hedanders
Frökenbling74
Dentos
Sundance Kid
Wolfhunter
JuniorX
Mr Bister
Qirren
Kocur
Number 69
DirtyTalking
Sir Prozac
Erilk
Neurofunk20
Tigerman
Kraftkung
Mickeee
Mange
icemask
Lasse Proppmätt
CKa
Grizzly
Lulefan
Lajon
stormvägen
Rikky
rumpztr
Lars158
Micke80
Donowitz
Pajala
Kallepedal
hokkzorz
farre
Kagen
Salle
Bamsefar
Old Brooklyn
MickkeJ
Slapshot
Ingemar
Redbear
Norlin
LulefanGBG
NallePhu
pingu
Rönken
FruktHamster
Tony Moore
Urken
Snikne Ville
amarule
Purre
Dalle
92 posters

Sida 10 av 14 Föregående  1 ... 6 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Nästa

Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Urken ons nov 30, 2016 11:18 pm

JuniorX skrev:
Urken skrev:
JuniorX skrev:
Määk skrev:
JuniorX skrev:Håller med föregående.
Jag kan förstå att det ibland kan finnas orsaker att sparka tränare mitt under säsongen och att man kan argumentera för det. Men jag kan för mitt liv inte begripa hur det skulle gynna laget att sparka sportchefen mitt i en säsong?

Därför går inte alla tirader mot Osten att förstå på något annat sätt än som skribenternas försök att dämpa sin egen ångest (följer man den här tråden så ser man att det finns två olika tillfällen när utbrotten kommer, när säsongen har slutat utan seger och när förlusterna har varit för många).

Är det folk som vill sparka Osten? Frågan handlar väl snarare om man ska förlänga hans avtal som sportchef eller ta in någon ny.  Är en gigantisk skillnad

Nåja. Att du lyckats uttyda den nyansen i inläggen är ju bra gjort. Men om det är frågan så är väl följdfrågan varför den diskussionen måste föras nu? Är det inte att föra bort fokus från det verkliga problemet, lagets prestationer, i så fall?

Själv så tycker jag inte att det ena utesluter det andra. Klart att man kan diskutera huruvida Osten ska få vara kvar/sparkas omedelbart, oavsett hur laget går. Man kan ju se det som framförhållning. Ser man det som en meningslös diskussion så kan man fråga sig vad som egentligen är värt att diskutera.

Min poäng är ju att diskussionen om Osten inte alls pågår oavsett hur laget går utan istället är direkt avhängig av hur laget presterar. I så måtto blir den felriktad.

Jag hänger tyvärr inte med i tänket. Självfallet är den stundande diskussionen ett direkt resultat av lagets prestation. Med det sagt så kunde vi lika gärna suttit här och hyllat Osten ifall laget toppat tabellen. I det senare fallet kanske vi hade diskuterat huruvida han skulle fått förlängt. Hur hade det i sådana fall (en förlängning under pågående säsong) påverkat laget? Samma sits - fast tvärt om.

Alla diskussioner uppstår av något bakomliggande. Annars skulle man inte ens tänkt tanken och tagit upp det.

Eller tänker du på något djupare, mer filosofiskt plan som en enkel herre som jag inte hänger med i?

Nej. Laget spelar inte bättre bara för att vi sparkar Osten omedelbart. Däremot kanske några fans skulle känna att föreningen brydde sig, försökte, ifall det hände. De vill helt enkelt inte behöva känna den ångest och frustration som uppkommer i samband med match. En del av deras lösning kan vara att ersätta Osten. Tillträder någon ny redan imorgon hinner denne även bygga inför kommande säsong. Dyker en ny GM upp under sommaren så sitter vi återigen med ett "Ost-lag".
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av pingu ons nov 30, 2016 11:18 pm

Osten är ansvarig för toppvärvningarna och har misslyckats kapitalt enligt mig senaste två säsongerna. Det hoppas jag han får ta ansvar för när beslut tas rörande en förlängning av hans kontrakt.
Skulle han få förlängt trots allt ser jag det som att man är nöjd med hans toppvärvningar från ledningen och det skulle vara klart negativt för våra guldchanser närmaste åren tror jag.

pingu
pingu

Antal inlägg : 2408
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av JuniorX ons nov 30, 2016 11:38 pm

Urken skrev:
JuniorX skrev:
Urken skrev:
JuniorX skrev:
Määk skrev:
JuniorX skrev:Håller med föregående.
Jag kan förstå att det ibland kan finnas orsaker att sparka tränare mitt under säsongen och att man kan argumentera för det. Men jag kan för mitt liv inte begripa hur det skulle gynna laget att sparka sportchefen mitt i en säsong?

Därför går inte alla tirader mot Osten att förstå på något annat sätt än som skribenternas försök att dämpa sin egen ångest (följer man den här tråden så ser man att det finns två olika tillfällen när utbrotten kommer, när säsongen har slutat utan seger och när förlusterna har varit för många).

Är det folk som vill sparka Osten? Frågan handlar väl snarare om man ska förlänga hans avtal som sportchef eller ta in någon ny.  Är en gigantisk skillnad

Nåja. Att du lyckats uttyda den nyansen i inläggen är ju bra gjort. Men om det är frågan så är väl följdfrågan varför den diskussionen måste föras nu? Är det inte att föra bort fokus från det verkliga problemet, lagets prestationer, i så fall?

Själv så tycker jag inte att det ena utesluter det andra. Klart att man kan diskutera huruvida Osten ska få vara kvar/sparkas omedelbart, oavsett hur laget går. Man kan ju se det som framförhållning. Ser man det som en meningslös diskussion så kan man fråga sig vad som egentligen är värt att diskutera.

Min poäng är ju att diskussionen om Osten inte alls pågår oavsett hur laget går utan istället är direkt avhängig av hur laget presterar. I så måtto blir den felriktad.

Jag hänger tyvärr inte med i tänket. Självfallet är den stundande diskussionen ett direkt resultat av lagets prestation. Med det sagt så kunde vi lika gärna suttit här och hyllat Osten ifall laget toppat tabellen. I det senare fallet kanske vi hade diskuterat huruvida han skulle fått förlängt. Hur hade det i sådana fall  (en förlängning under pågående säsong) påverkat laget? Samma sits - fast tvärt om.

Alla diskussioner uppstår av något bakomliggande. Annars skulle man inte ens tänkt tanken och tagit upp det.

Eller tänker du på något djupare, mer filosofiskt plan som en enkel herre som jag inte hänger med i?

Nej. Laget spelar inte bättre bara för att vi sparkar Osten omedelbart. Däremot kanske några fans skulle känna att föreningen brydde sig, försökte, ifall det hände. De vill helt enkelt inte behöva känna den ångest och frustration  som uppkommer i samband med match. En del av deras lösning kan vara att ersätta Osten. Tillträder någon ny redan imorgon hinner denne även bygga inför kommande säsong. Dyker en ny GM upp under sommaren så sitter vi återigen med ett "Ost-lag".

Alltså pågår diskussionen inte oavsett hur laget går. Utan som en direkt följd av hur laget presterar. Och det är ju inte helt seriöst att diskutera en sportchefs förtjänster utifrån de senaste 10 matchernas resultat.

Jag har inget emot att man diskuterar Osten närsomhelst på året. Eller kritiserar honom. Eller kräver hans avgång. Men att frågan gång på gång blossar upp när laget går knackigt blir lite enspårigt i längden. För även om han är ansvarig för resultaten så är han det på lång sikt (bedömningen måste göras över tid) och en plötslig frustration över det kan man inte ta allvarligt.

JuniorX

Antal inlägg : 4047
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Kapten Haddock ons nov 30, 2016 11:42 pm

Tyvärr har jag väldigt svårt att avväga om Ostens vara eller icke vara!
Grejen är att han har gjort både grymma värvningar OCH mindre grymma.

De jag motsätter mig är tanken att LHF skulle bli en skyddad verkstad, för då är vi illa ute!!!
Vi har tyvärr varit ute för det tidigare och de höll på på bli vår undergång under slutet av vår topp, under en tid och tyvärr under min seriösa tid i föreningen.

Jag hoppas att de förs ett tänkt i föreningen där ingen är "kompis" med varandra och där alla förlängs, värvas och skyddas p.g.a. att ledningen blir en familj och ett skyddat ting i ett gäng. Man ska kunna jobba tait, men inte kunna skyddas och väljas p.g.a. sina familjevänliga ting.

De är nog så att jag hoppas att Osten får en motpart som får samma röstlängd och kan stå för ett konkret vetande och blir en 50/50 medarbetare/motpart.

Osten är en grym förhandlare, men jag tror behöver den Stöckeltyp, som kan balansera spelare till vara eller icke vara!

Sen efterlyser jag mer synlig effektivitet i konkret kunnande i värvning av spelare.
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Tigerman ons nov 30, 2016 11:47 pm

Såpass mycket vet jag (efter att ha pratat med honom personligen) att Osten är väldigt väl medveten om bristerna i hans prestationer på senare tid, d.v.s. stor spelaromsättning och lågpresterande importspelare. Och att det är något han vill försöka komma till rätta med framöver. Så på den punkten behöver man åtminstone inte oroa sig över att han sticker huvudet i sanden och låtsas som om det gått bra. För det gör han definitivt inte.

Om han sedan är kapabel att genomföra vad han önskar är förstås en helt annan sak, och där vågar jag mig inte ens på någon gissning. Kanske, kanske inte. Problemet är ju som vissa redan påpekat att man skjuter på väldigt rörliga mål och det är inte lätt att träffa rätt varje gång, ibland får man gå på Plan B eller C. Därför är det ju även så att oavsett om Osten byts ut eller stannar kvar så är det en osäkerhet, det blir inte per automatik bättre bara för att det kommer någon ny. Dessutom brinner han verkligen för tanken att ta ett nytt guld med LHF, mer än någon annan tänkbar för posten och kanske mer än vi supportrar. Möjligen såpass att det rentav hämmar honom i jobbet, att det är just därför vi fått dras med sådana Dixon och Kennedy? Snabba lösningar på problem, som visade sig bli egna problem i sig utan att lösa något annat.

Hur som helst, förr eller senare måste vi ha en ny sportchef, Osten börjar ju ändå närma sig pensionsålder. Så visst, kan vi få någon passande redan nu så gärna för mig.

Samtidigt ska man ju komma ihåg att Sportchefsrollen inte bara gäller A-laget utan hela elitverksamheten i klubben. Och på både junior- och damsidan har vi uppenbart gjort kolossala framsteg under senaste åren, och mycket av det måste Osten rätteligen ha cred för.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Donowitz ons nov 30, 2016 11:49 pm

Tigerman skrev:Såpass mycket vet jag (efter att ha pratat med honom personligen) att Osten är väldigt väl medveten om bristerna i hans prestationer på senare tid, d.v.s. stor spelaromsättning och lågpresterande importspelare. Och att det är något han vill försöka komma till rätta med framöver. Så på den punkten behöver man åtminstone inte oroa sig över att han sticker huvudet i sanden och låtsas som om det gått bra. För det gör han definitivt inte.

Om han sedan är kapabel att genomföra vad han önskar är förstås en helt annan sak, och där vågar jag mig inte ens på någon gissning. Kanske, kanske inte. Problemet är ju som vissa redan påpekat att man skjuter på väldigt rörliga mål och det är inte lätt att träffa rätt varje gång, ibland får man gå på Plan B eller C. Därför är det ju även så att oavsett om Osten byts ut eller stannar kvar så är det en osäkerhet, det blir inte per automatik bättre bara för att det kommer någon ny. Dessutom brinner han verkligen för tanken att ta ett nytt guld med LHF, mer än någon annan tänkbar för posten och kanske mer än vi supportrar. Möjligen såpass att det rentav hämmar honom i jobbet, att det är just därför vi fått dras med sådana Dixon och Kennedy? Snabba lösningar på problem, som visade sig bli egna problem i sig utan att lösa något annat.

Hur som helst, förr eller senare måste vi ha en ny sportchef, Osten börjar ju ändå närma sig pensionsålder. Så visst, kan vi få någon passande redan nu så gärna för mig.

Samtidigt ska man ju komma ihåg att Sportchefsrollen inte bara gäller A-laget utan hela elitverksamheten i klubben. Och på både junior- och damsidan har vi uppenbart gjort kolossala framsteg under senaste åren, och mycket av det måste Osten rätteligen ha cred för.

+1

Donowitz

Antal inlägg : 4023
Join date : 14-01-18
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Kapten Haddock tor dec 01, 2016 12:37 am

Tigerman skrev:Såpass mycket vet jag (efter att ha pratat med honom personligen) att Osten är väldigt väl medveten om bristerna i hans prestationer på senare tid, d.v.s. stor spelaromsättning och lågpresterande importspelare. Och att det är något han vill försöka komma till rätta med framöver. Så på den punkten behöver man åtminstone inte oroa sig över att han sticker huvudet i sanden och låtsas som om det gått bra. För det gör han definitivt inte.

Om han sedan är kapabel att genomföra vad han önskar är förstås en helt annan sak, och där vågar jag mig inte ens på någon gissning. Kanske, kanske inte. Problemet är ju som vissa redan påpekat att man skjuter på väldigt rörliga mål och det är inte lätt att träffa rätt varje gång, ibland får man gå på Plan B eller C. Därför är det ju även så att oavsett om Osten byts ut eller stannar kvar så är det en osäkerhet, det blir inte per automatik bättre bara för att det kommer någon ny. Dessutom brinner han verkligen för tanken att ta ett nytt guld med LHF, mer än någon annan tänkbar för posten och kanske mer än vi supportrar. Möjligen såpass att det rentav hämmar honom i jobbet, att det är just därför vi fått dras med sådana Dixon och Kennedy? Snabba lösningar på problem, som visade sig bli egna problem i sig utan att lösa något annat.

Hur som helst, förr eller senare måste vi ha en ny sportchef, Osten börjar ju ändå närma sig pensionsålder. Så visst, kan vi få någon passande redan nu så gärna för mig.

Samtidigt ska man ju komma ihåg att Sportchefsrollen inte bara gäller A-laget utan hela elitverksamheten i klubben. Och på både junior- och damsidan har vi uppenbart gjort kolossala framsteg under senaste åren, och mycket av det måste Osten rätteligen ha cred för.

Absolut Tiger!

Han blir äldre, men han ger sig själv både insikt erfarenhet  med åren!

De enda jag kommer att tillägga i detta ämne är att han har de absolut svåraste GM-jobbet i hela SHL och  Allsvenskan! Jag har mycket jag skulle som skulle  kunna  vilja kapa honom  vid knäna  för, men väljer i dagsläget att supporta honom för kommande  drag denna säsong!

Nästa säsong  är ett helt annat drag!
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Puckad tor dec 01, 2016 8:37 am

Jag är fortfarande intresserad av att få veta vad han skulle gjort istället?
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11057
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av icemask tor dec 01, 2016 8:41 am

farre skrev:Inte det minsta.
Precis som du efterfrågade ett motiverande och konstruktivt svar från norrlandstoken på en ledande fråga så gjorde jag desamma från dig men fick endast personangrepp.
Säger mer om dig än om mig
Sen att du inte har något CV är inte mitt problem det heller. Att jag redovisade en del av det som jag varit med om var ett argument för att jag vet vad jag talar om.
Är jag tydlig nog så du förstår?
Lämnar också den här diskussionen för tillfället men vidhåller att en förlängning av Ostens kontrakt skulle vara ett slag i ansiktet på oss som bryr sig om LHF.
Var hittar du att jag inte har ett CV ?
Bara för att jag inte redovisar ett CV som du gör, ditt CV kan lika gärna vara hittepå, vad vet jag ?
Jag blir faktiskt förbannad, du gör som du brukar när du skriver inlägg här på forumet, dvs DRAR SLUTSATSER PÅ OGRUNDADE UPPGIFTER, mest tyckande från din sida, vilket är helt ok, alla har vi åsikter men när tyckandet övergår I "fakta" och visa åsiktspoliser bara sablar ner andras åsikter som felaktiga utan att kunna belägga det med motivering utan bara "du har fel, jag har rätt !
Då är diskussionen inte sund eller konsrtuktiv, Jag tycker inte att Osten ska sparkas, jag tycker inte att han ska avgå (än) men på sikt ja, men det är en fråga för framtiden !
Tror jag att du klarar hans jobb, NEJ det tror jag inte, inte baserat på de fakta du ger mig dvs argumentation och CV !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4104
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av amarule tor dec 01, 2016 10:33 am

Osten har förvisso gjort många bra värvningar framförallt när det gäller allsvenska spelare typ Albrandt och även har han ju lyckats med att få Klasen. MEN jag har lite känslan av att han passerat sitt bäst före datum, och borde få någon annan funktion än som värvningsansvarig för där har de varit lite för många missar senaste åren.
sen funderar man tyvärr på om det ligger nåt och gror under ytan. varför fick Stöckel sluta? var han för kritisk mot Osten? Är det verkligen så att Osten är den som styr och ställer i vår förening? Vi vet alla att han brinner för föreningen men brinner han på fel sätt? Bara funderingar från lilla mig. Question
amarule
amarule

Antal inlägg : 1184
Join date : 12-01-25

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Bamsefar tor dec 01, 2016 10:38 am

JuniorX skrev:
Urken skrev:
JuniorX skrev:
Urken skrev:
JuniorX skrev:
Määk skrev:
JuniorX skrev:Håller med föregående.
Jag kan förstå att det ibland kan finnas orsaker att sparka tränare mitt under säsongen och att man kan argumentera för det. Men jag kan för mitt liv inte begripa hur det skulle gynna laget att sparka sportchefen mitt i en säsong?

Därför går inte alla tirader mot Osten att förstå på något annat sätt än som skribenternas försök att dämpa sin egen ångest (följer man den här tråden så ser man att det finns två olika tillfällen när utbrotten kommer, när säsongen har slutat utan seger och när förlusterna har varit för många).

Är det folk som vill sparka Osten? Frågan handlar väl snarare om man ska förlänga hans avtal som sportchef eller ta in någon ny.  Är en gigantisk skillnad

Nåja. Att du lyckats uttyda den nyansen i inläggen är ju bra gjort. Men om det är frågan så är väl följdfrågan varför den diskussionen måste föras nu? Är det inte att föra bort fokus från det verkliga problemet, lagets prestationer, i så fall?

Själv så tycker jag inte att det ena utesluter det andra. Klart att man kan diskutera huruvida Osten ska få vara kvar/sparkas omedelbart, oavsett hur laget går. Man kan ju se det som framförhållning. Ser man det som en meningslös diskussion så kan man fråga sig vad som egentligen är värt att diskutera.

Min poäng är ju att diskussionen om Osten inte alls pågår oavsett hur laget går utan istället är direkt avhängig av hur laget presterar. I så måtto blir den felriktad.

Jag hänger tyvärr inte med i tänket. Självfallet är den stundande diskussionen ett direkt resultat av lagets prestation. Med det sagt så kunde vi lika gärna suttit här och hyllat Osten ifall laget toppat tabellen. I det senare fallet kanske vi hade diskuterat huruvida han skulle fått förlängt. Hur hade det i sådana fall  (en förlängning under pågående säsong) påverkat laget? Samma sits - fast tvärt om.

Alla diskussioner uppstår av något bakomliggande. Annars skulle man inte ens tänkt tanken och tagit upp det.

Eller tänker du på något djupare, mer filosofiskt plan som en enkel herre som jag inte hänger med i?

Nej. Laget spelar inte bättre bara för att vi sparkar Osten omedelbart. Däremot kanske några fans skulle känna att föreningen brydde sig, försökte, ifall det hände. De vill helt enkelt inte behöva känna den ångest och frustration  som uppkommer i samband med match. En del av deras lösning kan vara att ersätta Osten. Tillträder någon ny redan imorgon hinner denne även bygga inför kommande säsong. Dyker en ny GM upp under sommaren så sitter vi återigen med ett "Ost-lag".

Alltså pågår diskussionen inte oavsett hur laget går. Utan som en direkt följd av hur laget presterar. Och det är ju inte helt seriöst att diskutera en sportchefs förtjänster utifrån de senaste 10 matchernas resultat.

Jag har inget emot att man diskuterar Osten närsomhelst på året. Eller kritiserar honom. Eller kräver hans avgång. Men att frågan gång på gång blossar upp när laget går knackigt blir lite enspårigt i längden. För även om han är ansvarig för resultaten så är han det på lång sikt (bedömningen måste göras över tid) och en plötslig frustration över det kan man inte ta allvarligt.

självklart diskuterar man sportchefens vara eller icke vara utefter den sportsliga prestationen, det är ju den mätbara enhet som man bedömer arbetet med, allt annat vore märkligt. Sen är det väl knappast de sista tio matcherna som är avgörande även om de känns symptomatiska, utan hur det de facto sett ut de senaste säsongerna jämfört med målen man satt upp och då är det bara o konstatera ur ren måluppfyllelse har representationslaget inte nått dit.

Osten har gjort ett fantastiskt arbete med Luleå Hockey, vi har äntligen en juniorverksamhet som betalar sig, även om sådant naturligtvis är generationsbaserat men i så måtto att även juniorer inom och utanför länet söker sig till oss måste ses som en framgång, det ansvarar Osten för, damlaget vann sitt första SM-tecken och står starkt inför den här säsongen, som övergripande sportansvarige så skall naturligtvis Osten ha cred för det med, men det relativa sorgebarnet , representationslaget , har inte uppnått det man föresatt sig, LeMat, och med förra säsongen i minne, där man lyckades häva ett fritt fall , men som till stora delar påminner om dagens läge,
är det inte märkligt om man funderar i banor kring Ostens ansvarsområden och hur de skall förbättras för hur det än är så har Osten misslyckats på väsentliga områden för lagets sportsliga framgångar.
Sen skall det inte sparkas på stående fot, men man kanske måste se över ett byte på posten inom en snar framtid för att kunna sätta en ny prägel på laget.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Kraftkung tor dec 01, 2016 10:49 am

Modo söker ny GM efter att Svartvadet fått sparken.. Nått för Osten kanske?

IN MED RÖNKEN!
Kraftkung
Kraftkung

Antal inlägg : 166
Join date : 12-04-16
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Urken tor dec 01, 2016 12:26 pm

@JuniorX, jag tycker att diskussionen pågår oavsett hur laget presterar. Klart att den blir tydligare - framför allt på detta forum - när det går knackigt. Själv har jag velat se någon ny vid rodret ett tag. Blev sedan väldigt tyst och hoppades att det skulle lösa sig när Porsér klev in, men det blev värre. Jaja, nu är jag med på vad du menar i varje fall.

@icemask, det du säger att farre gör - du gör precis samma sak. Vad sägs om att ni lugnar ner er och håller er till ämnet nu, eller så är ni välkomna att fortsätta diskussionen i PM.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av JuniorX tor dec 01, 2016 1:16 pm

Jag tycker ju att Osten försöker bygga laget på det sätt som jag antar är det bästa sättet att bygga laget på i dagens läge. Det finns ju tre linjer vad jag kan se som är ganska tydliga.
1. Man försöker ha en stomme av spelare som är a) lokalt förankrade b) på lite längre kontrakt c) på väg mot eller strax över 30 i ålder.
2. Man försöker spela in spelare från den egna juniorverksamheten och man ser även till att fylla på den med yngre spelare utifrån om det finns behov.
3. Man försöker värva in spetskompetens, helst vill man nog träffa in dessa som Klasen-varianter men man är även med (framförallt på senare tid) på etablerade "stjärnspelare".

Utifrån dessa tre linjer så tycker jag att Osten har lyckats bra eller mycket bra med de 2 första punkterna. Harju, Hedman, Fabbe, Foppa och Sandström är ju den ryggrad som ger kontinuitet och klubbkänsla i laget. Hade situationen varit perfekt kanske Wallmark och Olausson också hade ingått i det sällskapet. Kanske kan Emanuelsson sälla sig till det sällskapet också. Men jag tycker att de som finns är i bra ålder, stabila spelare och har rätt attityd.
Juniorverksamheten börjar ju ge rejäla resultat nu och det är flera spelare som går in i laget och presterar riktigt bra. Kanske saknar vi den där spelaren som tar ett jättekliv och blir tokdominant över en natt men de växer sannerligen inte på träd. Vi har dock många intressanta prospekt för framtiden.
Det som kanske har gått mindre bra är ju de spetsspelare som man försökt få in. Klasen är såklart den plusvariant man kan plocka upp. Liksom Sigalet. Micflikier och Rajala var inte heller helt usla och där fanns det väl mer besvikelse över över att de drog så snabbt från laget. Kael, Kennedy, Dixon och Juntti är väl såna som inte har infriat förväntningarna fullt ut. Men det här är ju också den kategori av spelare som är mest rörliga och av den anledningen också svårast att pricka rätt bland.

Så för att summera. Jag tycker att de strukturer man har för att bygga laget är riktiga, på lång sikt. Man har lyckats ganska väl att fylla på med spelare, framförallt juniorsidan ser lovande ut. Man har inte fått den utväxling man önskat på de spetsspelare man har tagit in. Utifrån de perspektiven tycker jag att de senaste säsongerna har varit godkända resultatmässigt.

Kanske är det dags att förnya ledningen. Men jag kan inte hävda att det finns någonting i strategin, strukturen eller i resultaten som gör att det känns nödvändigt just nu.
Och där får jag haka på Puckads fråga i tråden. Vad skulle Osten gjort istället?

JuniorX

Antal inlägg : 4047
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Puckad tor dec 01, 2016 1:41 pm

Kraftkung skrev:Modo söker ny GM efter att Svartvadet fått sparken.. Nått för Osten kanske?
IN MED RÖNKEN!
Andreas Johansson fortsätter som huvudtränare i MODO Hockey samt blir tillförordnad sportchef under rekryteringsprocessen
Kanske är AJ den GM vi söker? affraid
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11057
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av hokkzorz tor dec 01, 2016 2:03 pm

Kraftkung skrev:Modo söker ny GM efter att Svartvadet fått sparken.. Nått för Osten kanske?

IN MED RÖNKEN!

Ursäkta språket, men va fan skulle Rönken kunna uträtta för underverk? Jag tror nog Osten har både större nätverk och kontakter än de flesta andra GM's i Sverige. Sen så är det så att Luleå är Luleå och inte alla spelare, snarare en majoritet vill inte bo och spela i Luleå (och det är inte Ostens fel) Kom inte dragande med SKAIK som exempel på att "jamen SKAIK kan ju..". Det är skillnad på att ha ett lag som redan på förhand i princip var garanterat en finalplats i ett slutspel och som var storfavoriter till guldet. Då har man ett lite enklare jobb som GM, tro inget annat.

Att folk tror att bara vi byter GM så kommer alla dom dära spelarna som vi "hade på kroken" men som Osten sumpat då kommer vi få dem. Dessutom med Osten borta från Luleå så kommer alla dom där toppspelarna sökas sig hit för nu finns inte Osten där som GM.

jomentjena.


hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Dustin tor dec 01, 2016 3:23 pm

hokkzorz skrev:
Kraftkung skrev:Modo söker ny GM efter att Svartvadet fått sparken.. Nått för Osten kanske?

IN MED RÖNKEN!

Ursäkta språket, men va fan skulle Rönken kunna uträtta för underverk? Jag tror nog Osten har både större nätverk och kontakter än de flesta andra GM's i Sverige. Sen så är det så att Luleå är Luleå och inte alla spelare, snarare en majoritet vill inte bo och spela i Luleå (och det är inte Ostens fel) Kom inte dragande med SKAIK som exempel på att "jamen SKAIK kan ju..". Det är skillnad på att ha ett lag som redan på förhand i princip var garanterat en finalplats i ett slutspel och som var storfavoriter till guldet. Då har man ett lite enklare jobb som GM, tro inget annat.

Att folk tror att bara vi byter GM så kommer alla dom dära spelarna som vi "hade på kroken" men som Osten sumpat då kommer vi få dem. Dessutom med Osten borta från Luleå så kommer alla dom där toppspelarna sökas sig hit för nu finns inte Osten där som GM.

jomentjena.


Skellefteå är väl ett utmärkt exempel att ta.  Den enda idrottsföreningen i hela världen vi egentligen kan jämföra oss med.  De lyckas både bättre på att knyta till sig toppspelare och även på att få dem att vilja stanna kvar och återvända till föreningen. Klart de också går på någon mina ibland men i det stora hela så lyckas dem,  till en lägre lönebudget dessutom (vilket beror på deras väl fungerande system att slussa in juniorer,  där börjar vi faktiskt komma ikapp).

Dustin

Antal inlägg : 6746
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Kraftkung tor dec 01, 2016 3:36 pm

hokkzorz skrev:
Kraftkung skrev:Modo söker ny GM efter att Svartvadet fått sparken.. Nått för Osten kanske?

IN MED RÖNKEN!

Ursäkta språket, men va fan skulle Rönken kunna uträtta för underverk? Jag tror nog Osten har både större nätverk och kontakter än de flesta andra GM's i Sverige. Sen så är det så att Luleå är Luleå och inte alla spelare, snarare en majoritet vill inte bo och spela i Luleå (och det är inte Ostens fel) Kom inte dragande med SKAIK som exempel på att "jamen SKAIK kan ju..". Det är skillnad på att ha ett lag som redan på förhand i princip var garanterat en finalplats i ett slutspel och som var storfavoriter till guldet. Då har man ett lite enklare jobb som GM, tro inget annat.

Att folk tror att bara vi byter GM så kommer alla dom dära spelarna som vi "hade på kroken" men som Osten sumpat då kommer vi få dem. Dessutom med Osten borta från Luleå så kommer alla dom där toppspelarna sökas sig hit för nu finns inte Osten där som GM.

jomentjena.


Okej, Osten har gjort ett väldigt bra jobb med att bygga upp nuvarande organisation mm.. Men nog fasen tror jag att Rönken hade suttit som handen i handsken som GM för Luleå Hockey. En väldigt kunnig fd/nuvarande tränare som upplevt tränarlivet på senare år (Vilket Osten inte har gjort, som förövrigt lever kvar i 90-talet där Lindros regerade)... Sen är Rönken än väldigt respektabel entreprenör som vet hur ett företag, i detta fall Luleå Hockey, är uppbyggt.

T.ex Klasen.. Han kom ju inte till Luleå för Ostens skull.. Han kom för Rönken.. Du tror inte det ger ett lite eko i hockeyvärlden? (Åh, en tränare som får bukt med en av Sveriges största talanger men som har varit lat hela livet och nu är en av Europas bästa spelare). Att ha han nu som högsta post i Luleå Hockey tror jag ger lite mer Power i organisationen än vad nuvarande gör.

Luleå HF
Kraftkung
Kraftkung

Antal inlägg : 166
Join date : 12-04-16
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Dustin tor dec 01, 2016 4:15 pm

Kraftkung skrev:
hokkzorz skrev:
Kraftkung skrev:Modo söker ny GM efter att Svartvadet fått sparken.. Nått för Osten kanske?

IN MED RÖNKEN!

Ursäkta språket, men va fan skulle Rönken kunna uträtta för underverk? Jag tror nog Osten har både större nätverk och kontakter än de flesta andra GM's i Sverige. Sen så är det så att Luleå är Luleå och inte alla spelare, snarare en majoritet vill inte bo och spela i Luleå (och det är inte Ostens fel) Kom inte dragande med SKAIK som exempel på att "jamen SKAIK kan ju..". Det är skillnad på att ha ett lag som redan på förhand i princip var garanterat en finalplats i ett slutspel och som var storfavoriter till guldet. Då har man ett lite enklare jobb som GM, tro inget annat.

Att folk tror att bara vi byter GM så kommer alla dom dära spelarna som vi "hade på kroken" men som Osten sumpat då kommer vi få dem. Dessutom med Osten borta från Luleå så kommer alla dom där toppspelarna sökas sig hit för nu finns inte Osten där som GM.

jomentjena.


Okej, Osten har gjort ett väldigt bra jobb med att bygga upp nuvarande organisation mm.. Men nog fasen tror jag att Rönken hade suttit som handen i handsken som GM för Luleå Hockey. En väldigt kunnig fd/nuvarande tränare som upplevt tränarlivet på senare år (Vilket Osten inte har gjort, som förövrigt lever kvar i 90-talet där Lindros regerade)... Sen är Rönken än väldigt respektabel entreprenör som vet hur ett företag, i detta fall Luleå Hockey, är uppbyggt.

T.ex Klasen.. Han kom ju inte till Luleå för Ostens skull.. Han kom för Rönken.. Du tror inte det ger ett lite eko i hockeyvärlden? (Åh, en tränare som får bukt med en av Sveriges största talanger men som har varit lat hela livet och nu är en av Europas bästa spelare). Att ha han nu som högsta post i Luleå Hockey tror jag ger lite mer Power i organisationen än vad nuvarande gör.

Luleå HF

Man ska inte heller förringa Peter Jidström, Thor Stöckel och Jonas Rönnqvist delaktighet i att förvandla Luleå från en misskött förening till ett vinstdrivande företag.

Dustin

Antal inlägg : 6746
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Lulefan tor dec 01, 2016 7:57 pm

Man ska väl inte heller glömma att det inte bara är Osten som har hand om värvningarna. Nu har jag inte stenkoll på organisationen kring det, men jag har hört det nämnas flera gånger att de är en grupp som jobbar med det, vilket låter rimligt. Osten må ha yttersta ansvaret, men om övriga i gruppen inte drar sitt strå till stacken blir det svårt. Vill varken skylla på Osten eller övriga gruppen, men något fungerar ju inte som man önskar, svårt att se att det mirakulöst skulle lösa sig bara för att Rönken som är helt oerfaren som sportchef kommer in.

Lulefan

Antal inlägg : 2221
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av NallePhu tor dec 01, 2016 8:12 pm

Lulefan skrev:Man ska väl inte heller glömma att det inte bara är Osten som har hand om värvningarna. Nu har jag inte stenkoll på organisationen kring det, men jag har hört det nämnas flera gånger att de är en grupp som jobbar med det, vilket låter rimligt. Osten må ha yttersta ansvaret, men om övriga i gruppen inte drar sitt strå till stacken blir det svårt. Vill varken skylla på Osten eller övriga gruppen, men något fungerar ju inte som man önskar, svårt att se att det mirakulöst skulle lösa sig bara för att Rönken som är helt oerfaren som sportchef kommer in.
Enda Luleå har en sk scouting grupp som åker och ser olika spelare mest till Finska ligan, Sedan så ger den feedback åt Osten dem har inte mycjet säga till om i värvningsarbetet Osten är den som har ansvaret!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18057
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Lulefan tor dec 01, 2016 8:15 pm

NallePhu skrev:
Lulefan skrev:Man ska väl inte heller glömma att det inte bara är Osten som har hand om värvningarna. Nu har jag inte stenkoll på organisationen kring det, men jag har hört det nämnas flera gånger att de är en grupp som jobbar med det, vilket låter rimligt. Osten må ha yttersta ansvaret, men om övriga i gruppen inte drar sitt strå till stacken blir det svårt. Vill varken skylla på Osten eller övriga gruppen, men något fungerar ju inte som man önskar, svårt att se att det mirakulöst skulle lösa sig bara för att Rönken som är helt oerfaren som sportchef kommer in.
Enda Luleå har en sk scouting grupp som åker och ser olika spelare mest till Finska ligan, Sedan så ger den feedback åt Osten dem har inte mycjet säga till om i värvningsarbetet Osten är den som har ansvaret!

Jaha, okej, jag trodde de var en grupp som diskuterade värvningarna. Vilket det verkligen borde vara, om så inte är fallet. Känns inte seriöst om det är person som bestämmer helt själv vilka som ska värvas, vore mycket bättre med en arbetsgrupp som tillsammans kan väga för- och nackdelar med spelare och se på det hela från olika perspektiv.

Lulefan

Antal inlägg : 2221
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av LulefanGBG tor dec 01, 2016 8:19 pm

Självklart löser sig inte allt för att Rönken kommer in. Och troligtvis inte heller någon annan. Det finns ingen absolut ekvation och ingen som skulle passa in perfekt i en sådan heller om det ens fanns någon.

Jag säger det än en gång. Osten har gjort ofantligt mycket bra, och kanske är han den enskilt viktigaste personen i Luleå Hockeys historia, (Sett ur ett brett perspektiv), men förr eller senare är det alltid dags för en stark ledare att kliva åt sidan och lämna över åt någon annan. Jag tror att vi börjar närma oss den tiden nu, men därmed inte sagt att Osten skall sparkas. Det vore ren idioti.

Däremot är jag tveksam till en förlängning men det är ju en helt annan sak. Inte för att jag är emot Osten, utan som sagt för at tjag tror att just nu är perfekt tid att lämna över. Vi har god ekonomi, är ett stabilt lag i SHL, (trots trög start i år), och gör väldigt mycket bra. Osten har just nu, tillsammans med övriga i ledningen byggt upp en stark juniorverksamhet, en rejäl spelarbudget och breddat sig med ett damlag av världsklass. Alltså är möjligheterna för någon annan att ta över Ostens jobb som bäst nu. Faktum är att det t.o.m. är bättre än om vi vinner guld då det skulle innebära att nästkommande GM får ett enormt ok att axla. Större än det som redan är.

Beträffande Rönken så tror jag att han vore perfekt. Inte för att han alla Ostens kontakter i hockeyvärlden, (det har väl få i Europa?), men för att han är jävligt smart och driftig. Lugn och sansad. Vet vad det innebär att leda ett företag, (eller grupp individer som strävar efter ett gemensamt mål om ni så vill), och han har trots allt praktiskt hockeykunnande både som spelare och ledare. Sist men inte minst, och kanske viktigast av allt, verkar han vara oerhört populär bland spelare och det är nog så viktigt även om vi inte skall vara någon mysklubb för spelare som bara vill hänga hos oss för att det är kul.

Vidare är det kanske viktigaste, (oavsett om det blir Rönken eller någon annan som tar över), att bygga vidare på det som Osten redan gjort så förbannat bra tillsammans med Luleå Hockeys ledning. Det är fundamentalt att nästkommande förstår Luleås amibitioner och strategier. Från juniorlag till A- lag, och där tror jag att Rönken redan har rätt god insyn och även är en del av det som byggde oss till det vi är idag. Just för att det är så viktigt att inte ändra för mycket efter Osten så tror jag att Rönken vore perfekt.

Sedan om han har den sista pusselbiten som fattas Osten, nämligen den att hitta rätt med spetsspelarna, det återstår att se. Men det vet man ju å andra sidan inte om någon annan har när de har Luleås och Ostens förutsättningar att arbeta utifrån. När man då måste lämna över till någon, så känns Rönken som en minimal risk jämfört med ett flertal andra mer etablerade GM's från andra klubbar. Skulle ta Rönken före de flesta andra GM's jag känner till i svensk hockey faktiskt. Just p.g.a vad han redan betytt för Luleå, och vad han varit med om att utveckla oss till. Jag hyllar Osten för mycket, men tror också att Rönken är en väldigt stor del i Luleås framgångar. Framförallt när det gäller att locka spelare till Luleå.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Puckad tor dec 01, 2016 8:23 pm

Lulefan skrev:Jaha, okej, jag trodde de var en grupp som diskuterade värvningarna. Vilket det verkligen borde vara, om så inte är fallet. Känns inte seriöst om det är person som bestämmer helt själv vilka som ska värvas, vore mycket bättre med en arbetsgrupp som tillsammans kan väga för- och nackdelar med spelare och se på det hela från olika perspektiv.
Som en sidonotering så la Modo precis ned sportrådet för värvningar med motiveringen att det vare för trögfotat.
så någon universell sanning finns nog inte.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11057
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Dustin tor dec 01, 2016 9:08 pm

LulefanGBG skrev:Självklart löser sig inte allt för att Rönken kommer in. Och troligtvis inte heller någon annan. Det finns ingen absolut ekvation och ingen som skulle passa in perfekt i en sådan heller om det ens fanns någon.

Jag säger det än en gång. Osten har gjort ofantligt mycket bra, och kanske är han den enskilt viktigaste personen i Luleå Hockeys historia, (Sett ur ett brett perspektiv), men förr eller senare är det alltid dags för en stark ledare att kliva åt sidan och lämna över åt någon annan. Jag tror att vi börjar närma oss den tiden nu, men därmed inte sagt att Osten skall sparkas. Det vore ren idioti.

Däremot är jag tveksam till en förlängning men det är ju en helt annan sak. Inte för att jag är emot Osten, utan som sagt för at tjag tror att just nu är perfekt tid att lämna över. Vi har god ekonomi, är ett stabilt lag i SHL, (trots trög start i år), och gör väldigt mycket bra. Osten har just nu, tillsammans med övriga i ledningen byggt upp en stark juniorverksamhet, en rejäl spelarbudget och breddat sig med ett damlag av världsklass. Alltså är möjligheterna för någon annan att ta över Ostens jobb som bäst nu. Faktum är att det t.o.m. är bättre än om vi vinner guld då det skulle innebära att nästkommande GM får ett enormt ok att axla. Större än det som redan är.

Beträffande Rönken så tror jag att han vore perfekt. Inte för att han alla Ostens kontakter i hockeyvärlden, (det har väl få i Europa?), men för att han är jävligt smart och driftig. Lugn och sansad. Vet vad det innebär att leda ett företag, (eller grupp individer som strävar efter ett gemensamt mål om ni så vill), och han har trots allt praktiskt hockeykunnande både som spelare och ledare. Sist men inte minst, och kanske viktigast av allt, verkar han vara oerhört populär bland spelare och det är nog så viktigt även om vi inte skall vara någon mysklubb för spelare som bara vill hänga hos oss för att det är kul.

Vidare är det kanske viktigaste, (oavsett om det blir Rönken eller någon annan som tar över), att bygga vidare på det som Osten redan gjort så förbannat bra tillsammans med Luleå Hockeys ledning. Det är fundamentalt att nästkommande förstår Luleås amibitioner och strategier. Från juniorlag till A- lag, och där tror jag att Rönken redan har rätt god insyn och även är en del av det som byggde oss till det vi är idag. Just för att det är så viktigt att inte ändra för mycket efter Osten så tror jag att Rönken vore perfekt.

Sedan om han har den sista pusselbiten som fattas Osten, nämligen den att hitta rätt med spetsspelarna, det återstår att se. Men det vet man ju å andra sidan inte om någon annan har när de har Luleås och Ostens förutsättningar att arbeta utifrån. När man då måste lämna över till någon, så känns Rönken som en minimal risk jämfört med ett flertal andra mer etablerade GM's från andra klubbar. Skulle ta Rönken före de flesta andra GM's jag känner till i svensk hockey faktiskt. Just p.g.a vad han redan betytt för Luleå, och vad han varit med om att utveckla oss till. Jag hyllar Osten för mycket, men tror också att Rönken är en väldigt stor del i Luleås framgångar. Framförallt när det gäller att locka spelare till Luleå.

Håller med i varenda ord av det här inlägget så har ingenting att tillägga i debatten om Ostens vara eller inte.

Dustin

Antal inlägg : 6746
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av JuniorX tor dec 01, 2016 9:37 pm

@LulefanGBG välformulerat och nyanserat.

JuniorX

Antal inlägg : 4047
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Lulefan fre dec 02, 2016 1:20 am

Puckad skrev:
Lulefan skrev:Jaha, okej, jag trodde de var en grupp som diskuterade värvningarna. Vilket det verkligen borde vara, om så inte är fallet. Känns inte seriöst om det är person som bestämmer helt själv vilka som ska värvas, vore mycket bättre med en arbetsgrupp som tillsammans kan väga för- och nackdelar med spelare och se på det hela från olika perspektiv.
Som en sidonotering så la Modo precis ned sportrådet för värvningar med motiveringen att det vare för trögfotat.
så någon universell sanning finns nog inte.

Måhända att ingen universell sanning finns. Men man ska nog inte titta på Modo för att ta reda på vad som funkar Very Happy

Lulefan

Antal inlägg : 2221
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av hokkzorz fre dec 02, 2016 8:03 am

Bra skrivet @LulefanGBG Jag delar samma uppfattning som dig.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Kapten Haddock fre dec 02, 2016 8:15 am

LulefanGBG skrev:Självklart löser sig inte allt för att Rönken kommer in. Och troligtvis inte heller någon annan. Det finns ingen absolut ekvation och ingen som skulle passa in perfekt i en sådan heller om det ens fanns någon.

Jag säger det än en gång. Osten har gjort ofantligt mycket bra, och kanske är han den enskilt viktigaste personen i Luleå Hockeys historia, (Sett ur ett brett perspektiv), men förr eller senare är det alltid dags för en stark ledare att kliva åt sidan och lämna över åt någon annan. Jag tror att vi börjar närma oss den tiden nu, men därmed inte sagt att Osten skall sparkas. Det vore ren idioti.

Däremot är jag tveksam till en förlängning men det är ju en helt annan sak. Inte för att jag är emot Osten, utan som sagt för at tjag tror att just nu är perfekt tid att lämna över. Vi har god ekonomi, är ett stabilt lag i SHL, (trots trög start i år), och gör väldigt mycket bra. Osten har just nu, tillsammans med övriga i ledningen byggt upp en stark juniorverksamhet, en rejäl spelarbudget och breddat sig med ett damlag av världsklass. Alltså är möjligheterna för någon annan att ta över Ostens jobb som bäst nu. Faktum är att det t.o.m. är bättre än om vi vinner guld då det skulle innebära att nästkommande GM får ett enormt ok att axla. Större än det som redan är.

Beträffande Rönken så tror jag att han vore perfekt. Inte för att han alla Ostens kontakter i hockeyvärlden, (det har väl få i Europa?), men för att han är jävligt smart och driftig. Lugn och sansad. Vet vad det innebär att leda ett företag, (eller grupp individer som strävar efter ett gemensamt mål om ni så vill), och han har trots allt praktiskt hockeykunnande både som spelare och ledare. Sist men inte minst, och kanske viktigast av allt, verkar han vara oerhört populär bland spelare och det är nog så viktigt även om vi inte skall vara någon mysklubb för spelare som bara vill hänga hos oss för att det är kul.

Vidare är det kanske viktigaste, (oavsett om det blir Rönken eller någon annan som tar över), att bygga vidare på det som Osten redan gjort så förbannat bra tillsammans med Luleå Hockeys ledning. Det är fundamentalt att nästkommande förstår Luleås amibitioner och strategier. Från juniorlag till A- lag, och där tror jag att Rönken redan har rätt god insyn och även är en del av det som byggde oss till det vi är idag. Just för att det är så viktigt att inte ändra för mycket efter Osten så tror jag att Rönken vore perfekt.

Sedan om han har den sista pusselbiten som fattas Osten, nämligen den att hitta rätt med spetsspelarna, det återstår att se. Men det vet man ju å andra sidan inte om någon annan har när de har Luleås och Ostens förutsättningar att arbeta utifrån. När man då måste lämna över till någon, så känns Rönken som en minimal risk jämfört med ett flertal andra mer etablerade GM's från andra klubbar. Skulle ta Rönken före de flesta andra GM's jag känner till i svensk hockey faktiskt. Just p.g.a vad han redan betytt för Luleå, och vad han varit med om att utveckla oss till. Jag hyllar Osten för mycket, men tror också att Rönken är en väldigt stor del i Luleås framgångar. Framförallt när det gäller att locka spelare till Luleå.

Helt rätt GBG! Många kloka ord .
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av GustenA lör dec 03, 2016 10:35 am

Jag har inte så mycket att klaga på när det gäller värvningar. Däremot tillsättandet av tränare är det nog dags att börja ifrågasätta.

GustenA

Antal inlägg : 3075
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Gunnar Sträng ons dec 07, 2016 12:29 pm

Kanske lite Off Topic men men. Skellefteå AIK bryter med Emil Petterson . Emil har inte riktigt nått upp i den nivå Skelleftå AIK önskar , det blev 24 matcher 6 mål och 6 assist totalt 12 poäng, dvs 0.5 poäng per match i SHL. Tim Kennedy har 16 matcher i Luleå 0 mål 2 assist , totalt 2 poäng , dvs 0.125 poäng per match i Luleå och SHL. Verkar vara en extremt stor skillnad på kravbilden mellan Mordor (skelleftå) och Kuleå hockey . Osten får A-laget att likna en hembygdsförening där det viktigaste är att alla mår bra och Osten sitter Kvar:/

Gunnar Sträng

Antal inlägg : 94
Join date : 16-11-14

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Kraftkung ons dec 07, 2016 12:49 pm

Kraftkung
Kraftkung

Antal inlägg : 166
Join date : 12-04-16
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Gunnar Sträng ons dec 07, 2016 2:00 pm

Japp tyvärr, men det kan ju vara så att Luleå aldrig var aktuellt. Osten behöver dock enligt min personliga åsikt (respekterar dem som ej håller med) värva en etablerad center snarast. Dock växer som ej på träd

Gunnar Sträng

Antal inlägg : 94
Join date : 16-11-14

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av NallePhu ons dec 07, 2016 4:47 pm

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/expertkommentator-osten-bestammer-allt-som-kim-jong-i-nordkorea
Jaha då är L-G Niemi och säger hur landet ligger till, Hårda ord men sanningen kan smärta stund om!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18057
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Kapten Haddock ons dec 07, 2016 5:56 pm

NallePhu skrev:http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/expertkommentator-osten-bestammer-allt-som-kim-jong-i-nordkorea
Jaha då är L-G Niemi och säger hur landet ligger till, Hårda ord men sanningen kan smärta stund om!

Har delat några golfrundor med denna man och de frågor jag ställer i hockeyns tecken får jag svar på blixtsnabbt. Alla gånger jag ens öppnar munnen i fråga, så har han svar och säger vad han tycker utan att filtrera något som kan vara obekvämt.

Jag säger inte att jag tycker lika alla gånger, men han är ärlig till 100%

L-G är ju en kille som tillhört föreningen i många år, en kille som vet vad det handlar om och en kille som levererat poäng i alla år. Han vill ha förändring!

Han skulle faktiskt vara mer nyttig som hockeykunnig i föreningen än Mäklare. Säger inte att han är duktig som mäklare, men jag är väl 100% mer intresserad av hockey än husförsäljning!
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Gunnar Sträng ons dec 07, 2016 6:42 pm

NallePhu skrev:http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/expertkommentator-osten-bestammer-allt-som-kim-jong-i-nordkorea
Jaha då är L-G Niemi och säger hur landet ligger till, Hårda ord men sanningen kan smärta stund om!
Lars Göran är fan min nya idol! Bra att någon vågar ta bladet från munnen ! Är precis så det ligger till Osten sitter som mögelost i väggarna på kansliet och inget bra kommer hända före han avyttras.

Gunnar Sträng

Antal inlägg : 94
Join date : 16-11-14

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Old Brooklyn ons dec 07, 2016 6:52 pm

Kim Jong-il är död.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av kokostrollet ons dec 07, 2016 7:33 pm

Old Brooklyn skrev:Kim Jong-il är död.

Reportern som citerar fel. LG säger "Kom Jong" i intervjun (och syfter väl då lika gärna på Kim Jong-un).
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2645
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Kapten Haddock ons dec 07, 2016 7:36 pm

Old Brooklyn skrev:Kim Jong-il är död.

Så länge dom har eller hade något att säga, så lever dom för alltid Twisted Evil
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Number 69 ons dec 07, 2016 9:02 pm

Kom-Jong, skall det vara Kan Jang kanske = rätt medicin?
Number 69
Number 69

Antal inlägg : 265
Join date : 14-11-28

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Anthrax ons dec 07, 2016 9:05 pm

Number 69 skrev:Kom-Jong, skall det vara Kan Jang kanske = rätt medicin?

Japp. Resultat de senaste säsongerna talar för sig självt!
Anthrax
Anthrax

Antal inlägg : 984
Join date : 16-11-26
Ort : Arnstad

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av NallePhu ons dec 07, 2016 9:56 pm

Har ngn tänkt på att LG kan han eg rätt????
Oavsett så finns det många saker som stämmer för utom Nordkorea spåret men Osten är en diktator/härskare inom Luleå HF på gott & ont, För att föreningen ska komma på spåret samt att man ska fungera ånyo måste han bort utan att han har insyn i föreningen!

Så länge Osten har den insynen så kan inte Luleå ta dem steg som kräva att ta guldet så är det tyvärr!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18057
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av icemask ons dec 07, 2016 10:01 pm

NallePhu skrev:Har ngn tänkt på att LG kan han eg rätt????
Oavsett så finns det många saker som stämmer för utom Nordkorea spåret men Osten är en diktator/härskare inom Luleå HF på gott & ont, För att föreningen ska komma på spåret samt att man ska fungera ånyo måste han bort utan att han har insyn i föreningen!

Så länge Osten har den insynen så kan inte Luleå ta dem steg som kräva att ta guldet så är det tyvärr!
Klart att L-G kan hitta nåt korn, skriker man samma sak hela tiden så kan man få lite rätt nån gång !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4104
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av NallePhu ons dec 07, 2016 10:16 pm

icemask skrev:
NallePhu skrev:Har ngn tänkt på att LG kan han eg rätt????
Oavsett så finns det många saker som stämmer för utom Nordkorea spåret men Osten är en diktator/härskare inom Luleå HF på gott & ont, För att föreningen ska komma på spåret samt att man ska fungera ånyo måste han bort utan att han har insyn i föreningen!

Så länge Osten har den insynen så kan inte Luleå ta dem steg som kräva att ta guldet så är det tyvärr!
Klart att L-G kan hitta nåt korn, skriker man samma sak hela tiden så kan man få lite rätt nån gång !
Sluta vara en Osten kramare för alla problem finns just vid han vare sig man vill det eller ej tyvärr!
Osten har gjort så mycket bra likt Skuggan man någonstans tar vägen stopp och det börjar göra det nu!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18057
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Number 69 ons dec 07, 2016 10:19 pm

NallePhu skrev:Har ngn tänkt på att LG kan han eg rätt????
Oavsett så finns det många saker som stämmer för utom Nordkorea spåret men Osten är en diktator/härskare inom Luleå HF på gott & ont, För att föreningen ska komma på spåret samt att man ska fungera ånyo måste han bort utan att han har insyn i föreningen!

Så länge Osten har den insynen så kan inte Luleå ta dem steg som kräva att ta guldet så är det tyvärr!

Har man någon gång hört L-G kommentera en match som man själv ser är det lätt att se att karln bara babblar i affekt.
Någon gäng har han blivit försmådd och han är en långsint typ skulle jag gissa.


Number 69
Number 69

Antal inlägg : 265
Join date : 14-11-28

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av NallePhu ons dec 07, 2016 10:25 pm

Number 69 skrev:
NallePhu skrev:Har ngn tänkt på att LG kan han eg rätt????
Oavsett så finns det många saker som stämmer för utom Nordkorea spåret men Osten är en diktator/härskare inom Luleå HF på gott & ont, För att föreningen ska komma på spåret samt att man ska fungera ånyo måste han bort utan att han har insyn i föreningen!

Så länge Osten har den insynen så kan inte Luleå ta dem steg som kräva att ta guldet så är det tyvärr!

Har man någon gång hört L-G kommentera en match som man själv ser är det lätt att se att karln bara babblar i affekt.
Någon gäng har han blivit försmådd och han är en långsint typ skulle jag gissa.


Har du någonsin tänkt på att han kan ha rätt mellan alla blå frozzar moln du åker mellan???
Problemet är att det finns för många Osten kramare likt dig tyvärr!
Då kommer aldrig föreningen att fungera tyvärr!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18057
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Gunnar Sträng ons dec 07, 2016 10:35 pm

NallePhu skrev:
Number 69 skrev:
NallePhu skrev:Har ngn tänkt på att LG kan han eg rätt????
Oavsett så finns det många saker som stämmer för utom Nordkorea spåret men Osten är en diktator/härskare inom Luleå HF på gott & ont, För att föreningen ska komma på spåret samt att man ska fungera ånyo måste han bort utan att han har insyn i föreningen!

Så länge Osten har den insynen så kan inte Luleå ta dem steg som kräva att ta guldet så är det tyvärr!

Har man någon gång hört L-G kommentera en match som man själv ser är det lätt att se att karln bara babblar i affekt.
Någon gäng har han blivit försmådd och han är en långsint typ skulle jag gissa.


Har du någonsin tänkt på att han kan ha rätt mellan alla blå frozzar moln du åker mellan???
Problemet är att det finns för många Osten kramare likt dig tyvärr!
Då kommer aldrig föreningen att fungera tyvärr!
Du har helt rätt i ditt inlägg
Och LG har en klockren analys. Det är bara jantelagen och trädkramare/Ostenkramare som håller emot stenhårt! Det är
Bedrövligt

Gunnar Sträng

Antal inlägg : 94
Join date : 16-11-14

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av icemask ons dec 07, 2016 10:38 pm

Gunnar Sträng skrev:
NallePhu skrev:
Number 69 skrev:
NallePhu skrev:Har ngn tänkt på att LG kan han eg rätt????
Oavsett så finns det många saker som stämmer för utom Nordkorea spåret men Osten är en diktator/härskare inom Luleå HF på gott & ont, För att föreningen ska komma på spåret samt att man ska fungera ånyo måste han bort utan att han har insyn i föreningen!

Så länge Osten har den insynen så kan inte Luleå ta dem steg som kräva att ta guldet så är det tyvärr!

Har man någon gång hört L-G kommentera en match som man själv ser är det lätt att se att karln bara babblar i affekt.
Någon gäng har han blivit försmådd och han är en långsint typ skulle jag gissa.


Har du någonsin tänkt på att han kan ha rätt mellan alla blå frozzar moln du åker mellan???
Problemet är att det finns för många Osten kramare likt dig tyvärr!
Då kommer aldrig föreningen att fungera tyvärr!
Du har helt rätt i ditt inlägg
Och LG har en klockren analys. Det är bara jantelagen och trädkramare/Ostenkramare som håller emot stenhårt! Det är
Bedrövligt
Och där drog du fram Ostenkramarkortet, börjar argumenten tryta ?
icemask
icemask

Antal inlägg : 4104
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Gunnar Sträng ons dec 07, 2016 10:38 pm

Number 69 skrev:
NallePhu skrev:Har ngn tänkt på att LG kan han eg rätt????
Oavsett så finns det många saker som stämmer för utom Nordkorea spåret men Osten är en diktator/härskare inom Luleå HF på gott & ont, För att föreningen ska komma på spåret samt att man ska fungera ånyo måste han bort utan att han har insyn i föreningen!

Så länge Osten har den insynen så kan inte Luleå ta dem steg som kräva att ta guldet så är det tyvärr!

Har man någon gång hört L-G kommentera en match som man själv ser är det lätt att se att karln bara babblar i affekt.
Någon gäng har han blivit försmådd och han är en långsint typ skulle jag gissa.


Tillåt mig skratta , svårt att ta ditt inlägg på allvar . GL är klockren i sin analys , du får vända
Tidningen upp och ner snart ,
Så har du Luleå i topp av tabellen. Jisses

Gunnar Sträng

Antal inlägg : 94
Join date : 16-11-14

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av NallePhu ons dec 07, 2016 10:41 pm

icemask skrev:
Gunnar Sträng skrev:
NallePhu skrev:
Number 69 skrev:
NallePhu skrev:Har ngn tänkt på att LG kan han eg rätt????
Oavsett så finns det många saker som stämmer för utom Nordkorea spåret men Osten är en diktator/härskare inom Luleå HF på gott & ont, För att föreningen ska komma på spåret samt att man ska fungera ånyo måste han bort utan att han har insyn i föreningen!

Så länge Osten har den insynen så kan inte Luleå ta dem steg som kräva att ta guldet så är det tyvärr!

Har man någon gång hört L-G kommentera en match som man själv ser är det lätt att se att karln bara babblar i affekt.
Någon gäng har han blivit försmådd och han är en långsint typ skulle jag gissa.


Har du någonsin tänkt på att han kan ha rätt mellan alla blå frozzar moln du åker mellan???
Problemet är att det finns för många Osten kramare likt dig tyvärr!
Då kommer aldrig föreningen att fungera tyvärr!
Du har helt rätt i ditt inlägg
Och LG har en klockren analys. Det är bara jantelagen och trädkramare/Ostenkramare som håller emot stenhårt! Det är
Bedrövligt
Och där drog du fram Ostenkramarkortet, börjar argumenten tryta ?
Inte för min del iaf!
Men för dig gör det sedan länge tyvärr som inte vill se sanningen kring Osten Icemask!
Du harvar på och skyddar han som är envåldshärskare inom LHF i dagsläget, Tror största problemen är att ingen VÅGAR inse att Osten styr Luleå Hockey med JÄRNHAND men det kommer en dag då du också se sanningen!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18057
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Lars "Osten" Bergström - Sida 10 Empty Sv: Lars "Osten" Bergström

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 10 av 14 Föregående  1 ... 6 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet