Linus Omark, Del 1

+105
kniba
Klabbe
JohanO
Jaguaren
NilsOskar
eklunden
Puckad
KaptenBlodskelett
RogerC
Patrik82
johan74
stormvägen
Polyfemos
Pontaking
Dentos
kobbe
Micke80
PM
LHF96
Hentos_Bror
Hedanders
Sundance Kid
Donten_
nummer 17
Peter-
farre
Zeth
Dilox
rasbiologen
Mr Bister
DonP
MrA
Högljudd
dubstep
Kagen
Kallepedal
mango
Donowitz
UnSaccoDiSoldi
jessen
Kraftkung
Mickeee
Hellcop
Man of Steel
BodenSwe
kralle
rumpztr
håkke
Tony Moore
LuleåWinston
Lasse Proppmätt
kjell
Old Brooklyn
Pajala
Ingemar
MRGHOST
Lulefan
zamboni
icemask
LubosC
knutten
HalleLuleå
Rönken
Dalle
#96
pingu
Purre
barbapapi
kokostrollet
Slapshot
Norlin
Pentothal
Huselius1
tibet
CKa
Pickadoll
Rikky
Homer96
Wirbelwind
Redbear
Johan__
Dustin
hokkzorz
Mange
Urken
FruktHamster
Jovi
JahNT
Lars158
Jonken
LulefanGBG
Snikne Ville
amarule
makkanmakkan
Lajon
NallePhu
Rayko
Chris Hendrix
Tigerman
Zeb Macahan
Salle
Dave Rock
Beast.
Bamsefar
MickkeJ
109 posters

Sida 4 av 20 Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 12 ... 20  Nästa

Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Snikne Ville sön 07 jul 2013, 21:20

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6366
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Lajon sön 07 jul 2013, 22:14

Ja skulle han gå till Brynäs bara för att Harju spelar där skulle i alla fall jag tappa all respekt för honom som person.

pig 
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4354
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Mange sön 07 jul 2013, 22:33

Vilken judas
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Purre sön 07 jul 2013, 22:45

Tråkigt, när vi får fram "egna killar" så väljer de andra klubbar inom Sveriges gränser.. Börjar bli ett par nu och så kommer dom på ålderns höst och säger sig vilja spela i klubben i hjärtat..

Ne fy va less jag blir då.

Purre

Antal inlägg : 276
Join date : 13-05-14

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av pingu sön 07 jul 2013, 22:51

Precis som Ledin!
Nu när han är slut så babblar han om hur bra tränad han är och hur skönt det är att vara hemma igen!

Årets sämsta värvning i elitserien.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2415
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av pingu sön 07 jul 2013, 22:53

Harju har blivit på tok för trög och långsam för Luleås spel och Omark vet man aldrig var man har så han skulle kunna dyka upp i vilket lag som helst i elitserien.
pingu
pingu

Antal inlägg : 2415
Join date : 12-01-21
Ort : Södermalm

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av #96 sön 07 jul 2013, 23:00

Ähh...låt han spela i Brynäs, Luleå har Olle o Klasen Very Happy 
#96
#96

Antal inlägg : 2175
Join date : 12-01-21
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Urken sön 07 jul 2013, 23:06

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/elitserien/brynas/article17093595.ab

Samma sak som ni diskuterar, men ytterligare en länk till det hela.

Skulle han få för sig att spela i Brynäs,....... Ja, antar att de flesta här redan vet vad jag tycker om detta närliggande lag. Vore mer än en mardröm.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21152
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Lars158 sön 07 jul 2013, 23:30

Finner det väldigt osannolikt att Omark skulle spela i Sverige. Jag hoppas ju han ska få en NHL chans. Men om inte det blir så tror jag ju han går till KHL.
Om han spelar i Sverige så kan jag inte se annat än att han skulle vara den dyraste ES/SHL spelaren genomtiderna?

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Lars158 sön 07 jul 2013, 23:34

Men absolut en värvning som har en viss del självfinansiering också. Säsongskort och souvenir tröjar skulle nog öka nåt hundratal iallafall om det vore Luleå han kom till.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Purre sön 07 jul 2013, 23:35

Lars158 skrev:Finner det väldigt osannolikt att Omark skulle spela i Sverige. Jag hoppas ju han ska få en NHL chans. Men om inte det blir så tror jag ju han går till KHL.
Om han spelar i Sverige så kan jag inte se annat än att han skulle vara den dyraste ES/SHL spelaren genomtiderna?

Klart han skulle få topplön men svårt att se Brynäs lägga ut 400 000/mån..

Purre

Antal inlägg : 276
Join date : 13-05-14

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Chris Hendrix sön 07 jul 2013, 23:47

Gud, vilken mardröm det hade varit med Omark i Brynäs.
Chris Hendrix
Chris Hendrix

Antal inlägg : 1248
Join date : 12-02-01

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Lars158 sön 07 jul 2013, 23:49

Purre skrev:
Lars158 skrev:Finner det väldigt osannolikt att Omark skulle spela i Sverige. Jag hoppas ju han ska få en NHL chans. Men om inte det blir så tror jag ju han går till KHL.
Om han spelar i Sverige så kan jag inte se annat än att han skulle vara den dyraste ES/SHL spelaren genomtiderna?

Klart han skulle få topplön men svårt att se Brynäs lägga ut 400 000/mån..
Brynäs är ju sveriges 4e rikaste klubb med +25mille eget kapital. Och den sjukt knagliga säsongen som gick kan jag tänka dom har en viss "desperation" visa på handlingskraft. Och att värva Omark skulle jag klart anse som det.

Stålis har skrivit om det men som alla andra refererar han till Madhavk:
http://www.nsd.se/blogg/bloggentry.aspx?blogg=7127224&entry=7745058

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Purre sön 07 jul 2013, 23:54

Lars158 skrev:
Purre skrev:
Lars158 skrev:Finner det väldigt osannolikt att Omark skulle spela i Sverige. Jag hoppas ju han ska få en NHL chans. Men om inte det blir så tror jag ju han går till KHL.
Om han spelar i Sverige så kan jag inte se annat än att han skulle vara den dyraste ES/SHL spelaren genomtiderna?

Klart han skulle få topplön men svårt att se Brynäs lägga ut 400 000/mån..
Brynäs är ju sveriges 4e rikaste klubb med +25mille eget kapital. Och den sjukt knagliga säsongen som gick kan jag tänka dom har en viss "desperation" visa på handlingskraft. Och att värva Omark skulle jag klart anse som det.

Stålis har skrivit om det men som alla andra refererar han till Madhavk:
http://www.nsd.se/blogg/bloggentry.aspx?blogg=7127224&entry=7745058

Ja jag tror att Brynäs kan värva han, menade mer att jag tror inte han kommer ha 400 000 i månaden. Han skulle ju helt klart vara välbehövlig i det ganska mediokra laget för tillfället.. Tråkigt för oss bara.

Purre

Antal inlägg : 276
Join date : 13-05-14

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Lars158 sön 07 jul 2013, 23:55

Chris Hendrix skrev:Gud, vilken mardröm det hade varit med Omark i Brynäs.

Ja verkligen. Men tror ingen SHL klubb i slutändan kommer vilja lägga upp sedelbunten som krävs för Omark.
Meen samtidigt så är det väl den största prestigevärvningen i SHL och finns nog klubbar som kan tänka sig öppna "lädret" på vid gavel för att få göra värvningen. Men tveksam om ett SHL-lags vid gavel öppnande ändå är nog för att lyckas signa Omark?

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Lars158 mån 08 jul 2013, 00:04

Purre skrev:
Lars158 skrev:
Purre skrev:
Lars158 skrev:Finner det väldigt osannolikt att Omark skulle spela i Sverige. Jag hoppas ju han ska få en NHL chans. Men om inte det blir så tror jag ju han går till KHL.
Om han spelar i Sverige så kan jag inte se annat än att han skulle vara den dyraste ES/SHL spelaren genomtiderna?

Klart han skulle få topplön men svårt att se Brynäs lägga ut 400 000/mån..
Brynäs är ju sveriges 4e rikaste klubb med +25mille eget kapital. Och den sjukt knagliga säsongen som gick kan jag tänka dom har en viss "desperation" visa på handlingskraft. Och att värva Omark skulle jag klart anse som det.

Stålis har skrivit om det men som alla andra refererar han till Madhavk:
http://www.nsd.se/blogg/bloggentry.aspx?blogg=7127224&entry=7745058

Ja jag tror att Brynäs kan värva han, menade mer att jag tror inte han kommer ha 400 000 i månaden. Han skulle ju helt klart vara välbehövlig i det ganska mediokra laget för tillfället.. Tråkigt för oss bara.

Jaha ok så du mena.
Men jag tror att Omark inte spelar för något mindre än så. I hans situation om jag inte fick NHL spel så skulle jag ju ta KHL eller Schweiz igen, pengarna finns där. Om jag känt mig Sverige sugen ändå så skulle jag då använda mitt prestigevärde och se till att mitt kontrakt var SHL lukrativaste.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Purre mån 08 jul 2013, 00:09

Lars158: Tror den dyraste just nu har över 400 000 och tror faktiskt inte Omark får så mycket men en sak är säker - han lär inte vara billig!

Purre

Antal inlägg : 276
Join date : 13-05-14

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Dalle mån 08 jul 2013, 00:21

Än är inget klart. Vi får hålla våra tummar att det inte blir enligt uppkommet scenario. Frågan är dock vem man ska klandra i ett sådant fall? Spelaren eller Luleås etablerade hockeykultur? Vi vill ju inte att det ska vara ett systemfel i det sistnämnda. För vem är Luleå alltid det självklara valet för vid återkomst till Sverige och elitserien?
Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Purre mån 08 jul 2013, 00:28

Hur det än blir så hade man ju önskat att han gick ut och sa att "Luleå är mitt förstaval i sverige" men han verkar uppenbarligen inte har några problem att representera ett annat lag i Sverige.

Ingen klubbkänsla eller ogillar rönkens hockeyfilosofi, det är frågan..

Vore kul om vi nångång kunde vara förstavalet i Sverige, i alla fall för spelare som är fostrade här..

Purre

Antal inlägg : 276
Join date : 13-05-14

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Lars158 mån 08 jul 2013, 00:29

Dalle skrev:Än är inget klart. Vi får hålla våra tummar att det inte blir enligt uppkommet scenario. Frågan är dock vem man ska klandra i ett sådant fall? Spelaren eller Luleås etablerade hockeykultur? Vi vill ju inte att det ska vara ett systemfel i det sistnämnda. För vem är Luleå alltid det självklara valet för vid återkomst till Sverige och elitserien?  
Jag tror ju det handlar om att LHF inte kunnat vara med lönemässigt tidigare. Ledin Tex försökte ju LHF verkligen få tidigare när han gick till HV71 men man hade inte ekonomin till det. Omark till SHL, lär ju flera klubbar slå knut på sig själva att få på kontrakt. Den klubb om det blir SHL spel för Omark kommer vara den som betalar mest, inget annat.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Lajon mån 08 jul 2013, 00:42

Jag vill omfrasera mitt tidigare inlägg något.

Jag skulle bli något så fruktansvärt besviken om han valde Brynäs före Luleå för spel i SHL. Med tanke på hur mycket Luleå satsade på en spelare som långt ifrån slog igenom direkt utan fick bra många chanser innan hans genombrott.

Nu tror jag inte på detta för än det är ett faktum men ned tanke på källan så blir man klart oroad.

Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4354
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Lars158 mån 08 jul 2013, 00:56

Lajon skrev:Jag vill omfrasera mitt tidigare inlägg något.

Jag skulle bli något så fruktansvärt besviken om han valde Brynäs före Luleå för spel i SHL. Med tanke på hur mycket Luleå satsade på en spelare som långt ifrån slog igenom direkt utan fick bra många chanser innan hans genombrott.

Nu tror jag inte på detta för än det är ett faktum men ned tanke på källan så blir man klart oroad.

Ett problem just i läget nu är ju att Luleå sitter på mer än full forwardssida tycker jag. 17 st, 16 om man räknar bort Berglund.
Det är 5 kedjor +1 spelare. Så Luleå kan ju ha svårt ta in fler forwards även om det skulle visa sig att Omark helt plötsligt öppnat sig för SHL spel.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Lajon mån 08 jul 2013, 00:57

Detta skrivet helt baserat på känslomässiga grunder precis som anledningen till att jag är Luleå Hockey supporter.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4354
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Lars158 mån 08 jul 2013, 01:02

Lajon skrev:Detta skrivet helt baserat på känslomässiga grunder precis som anledningen till att jag är Luleå Hockey supporter.
Ja jag håller med dig på det sättet. Det skulle vara tungt i hjärtat se Omark i Brynäs.

Läser på Madhawks kommentarer att Linus bygger hus i Luleå. Nån som har koll om det stämmer?
Sen nån som skrev där också att brorsan Urban är tränare i Modo J18.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Rönken mån 08 jul 2013, 01:34

Lars158 skrev:
Lajon skrev:Detta skrivet helt baserat på känslomässiga grunder precis som anledningen till att jag är Luleå Hockey supporter.
Ja jag håller med dig på det sättet. Det skulle vara tungt i hjärtat se Omark i Brynäs.

Läser på Madhawks kommentarer att Linus bygger hus i Luleå. Nån som har koll om det stämmer?
Sen nån som skrev där också att brorsan Urban är tränare i Modo J18.

Har läst om husbygget tidigare så det stämmer nog. Harju har redan testats i Rönnqvists system och gick inte så där jättebra den gången, även om jag hade kunnat tänka mig en säsong till. Men Omark har ett rätt mycket bredare register, surt om han skulle gå till Brynäs.

Skulle kunna bli rätt intressant vinter annars med Klasen, Olausson och Omark i samma lag - någon som vet om det finns några datum då man med säkerhet vet att Klasen och Olas vara eller icke vara (gällande KHL)?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Purre mån 08 jul 2013, 01:38

Rönken: Lämna via klausuler vet jag inget datum på, dock kan de ju lämna ända fram till 31 januari egentligen om ett KHL-lag verkligen vill ha dom och Luleå går med på det..

Purre

Antal inlägg : 276
Join date : 13-05-14

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Rönken mån 08 jul 2013, 01:47

Purre skrev:Rönken: Lämna via klausuler vet jag inget datum på, dock kan de ju lämna ända fram till 31 januari egentligen om ett KHL-lag verkligen vill ha dom och Luleå går med på det..

Hmm nej finns ju inget centralt avtal likt det med NHL förstås, eller har jag missat det? Frågan är varför Omark skulle välja Brynäs? Tycker inte det är en guld-kandidat, varken med eller utan Omark.

Skulle nog har större förståelse för Skellefteå, HV71 eller Färjestad kanske, men just Brynäs ser jag inte mer än pengar och Harju. Är det inte lite tidigt för Omark att redan börja tänka på refrängen så att säga.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Purre mån 08 jul 2013, 01:51

Rönken skrev:
Purre skrev:Rönken: Lämna via klausuler vet jag inget datum på, dock kan de ju lämna ända fram till 31 januari egentligen om ett KHL-lag verkligen vill ha dom och Luleå går med på det..

Hmm nej finns ju inget centralt avtal likt det med NHL förstås, eller har jag missat det? Frågan är varför Omark skulle välja Brynäs? Tycker inte det är en guld-kandidat, varken med eller utan Omark.

Skulle nog har större förståelse för Skellefteå, HV71 eller Färjestad kanske, men just Brynäs ser jag inte mer än pengar och Harju. Är det inte lite tidigt för Omark att redan börja tänka på refrängen så att säga.

Sålänge transferfönstret är öppet så kan de väl säljas fram till 31jan om Luleå skulle gå med på det?

Purre

Antal inlägg : 276
Join date : 13-05-14

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Lars158 mån 08 jul 2013, 01:53

Jag skulle ju gå dit jag får bäst betalt personligen om det inte bara var små belopp som skiljer, då väger man ju in bredare. Hela SHL är ju trots allt ganska jämlikt organisatoriskt och så, inga jätteskillnader.
Men som du säger Rönken så känns ju inte Brynäs som nån guldkandidat så om dom inte betalade klart bäst skulle jag inte se det som ett alternativ.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Lars158 mån 08 jul 2013, 01:56

Purre skrev:
Rönken skrev:
Purre skrev:Rönken: Lämna via klausuler vet jag inget datum på, dock kan de ju lämna ända fram till 31 januari egentligen om ett KHL-lag verkligen vill ha dom och Luleå går med på det..

Hmm nej finns ju inget centralt avtal likt det med NHL förstås, eller har jag missat det? Frågan är varför Omark skulle välja Brynäs? Tycker inte det är en guld-kandidat, varken med eller utan Omark.

Skulle nog har större förståelse för Skellefteå, HV71 eller Färjestad kanske, men just Brynäs ser jag inte mer än pengar och Harju. Är det inte lite tidigt för Omark att redan börja tänka på refrängen så att säga.

Sålänge transferfönstret är öppet så kan de väl säljas fram till 31jan om Luleå skulle gå med på det?

Japp så är det ju. Det som är spännande veta är ju datum för att dom skulle lämna på kontraktsklausulen. Känns ju nästan som att det datum skulle vara passerat nu.

Lars158

Antal inlägg : 9715
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av HalleLuleå mån 08 jul 2013, 02:50

Största anledningen till att jag tror att Omark inte väljer LHF om det blir SHL är att han tycker att Luleå spelar för defensivt. Han är rädd att han inte skulle producera lika mycket poäng i Luleå jämfört med ett lag som spelar mer offensivt. Vi vet ju alla hur statistikfixerade de på andra sidan pölen är. Vill han ta sig dit så kommer han behöva ligga i toppen av poängligan i SHL. Vet att han tidigare har kritiserat Luleås spel just för att vara för defensivt och att det inte skulle passa honom. Tror det var inför Schweiz-äventyret han nämnde det när det spekulerades om spel i Sverige under lockouten.

HalleLuleå

Antal inlägg : 51
Join date : 12-03-07

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Slapshot mån 08 jul 2013, 07:17

Vilket svek om han går till Brynäs. Speciellt efter att ha gjort sin sista match i Luleå då han kysste klubbmärket på matchtröjan inför publiken för att visa sitt Luleå hjärta. Jo tjena...

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Rayko mån 08 jul 2013, 07:39

Sad, how sad Sad. Det var bättre förr när spelare som Strömwall, Hurtig, Bulan o grabbarna visade vad klubbhjärta betyder.
Rayko
Rayko

Antal inlägg : 734
Join date : 12-01-28

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av FruktHamster mån 08 jul 2013, 07:54

Lite trist att folk börjat skrika "Judas" när det än så länge bara är ett rykte.
SKULLE det bli så att Omark sajnar för Brynäs, så skulle det onekligen vara väldigt intressant att få veta varför. Jag tror personligen inte att Luleås spelsystem är något som lockar spelare till klubben direkt (möjligtvis målvakter och backar då) och just Omark är nog en kille som gärna vill ligga och fiska högre upp i banan än vad han skulle få tillåtelse att göra under Rönkens ledning.

Men som sagt, än spelar han inte i en annan SHL-klubb, så vi kan väl skruva ned på hatet ett tag till va?
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Slapshot mån 08 jul 2013, 08:18

Det var därför jag skrev "om" han går till Brynäs. Om han nu skulle gå till Brynäs är det inte för nåt annat än pengar. För vinna sm guld i Gävle kommer han då inte göra.

Slapshot

Antal inlägg : 3294
Join date : 12-01-27
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Mange mån 08 jul 2013, 10:14

FruktHamster skrev:Lite trist att folk börjat skrika "Judas" när det än så länge bara är ett rykte.
SKULLE det bli så att Omark sajnar för Brynäs, så skulle det onekligen vara väldigt intressant att få veta varför. Jag tror personligen inte att Luleås spelsystem är något som lockar spelare till klubben direkt (möjligtvis målvakter och backar då) och just Omark är nog en kille som gärna vill ligga och fiska högre upp i banan än vad han skulle få tillåtelse att göra under Rönkens ledning.

Men som sagt, än spelar han inte i en annan SHL-klubb, så vi kan väl skruva ned på hatet ett tag till va?

Kysser man klubbmärket ena stunden och andra stunden vägrar att spela i Luleå Hockey så är man judas, punkt slut
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av MickkeJ mån 08 jul 2013, 11:32

Mange skrev:
FruktHamster skrev:Lite trist att folk börjat skrika "Judas" när det än så länge bara är ett rykte.
SKULLE det bli så att Omark sajnar för Brynäs, så skulle det onekligen vara väldigt intressant att få veta varför. Jag tror personligen inte att Luleås spelsystem är något som lockar spelare till klubben direkt (möjligtvis målvakter och backar då) och just Omark är nog en kille som gärna vill ligga och fiska högre upp i banan än vad han skulle få tillåtelse att göra under Rönkens ledning.

Men som sagt, än spelar han inte i en annan SHL-klubb, så vi kan väl skruva ned på hatet ett tag till va?

Kysser man klubbmärket ena stunden och andra stunden vägrar att spela i Luleå Hockey så är man judas, punkt slut
Jag tror hamsterns poäng var att vi inte vet om det finns någon substans alls bakom dessa rykten (kan ju bara vara Brynäs som ligger på han utan att han visat något direkt intresse) och att vi inte ska gå i taket innan vi vet nåt.
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av MickkeJ mån 08 jul 2013, 11:36

Jag kommer ihåg när Omark debuterade i NHL och han fick spela i en brunkarkedja och Luleåfans, experter o han själv var upprörd över detta eftersom det inte var den roll han skulle ha i ett lag. Svaret från tränarna var typ att de ville se han spela defensivt eftersom de ville se om han klara det då de redan visste att han var vass framåt. Kanske kan det vara till hans fördel att få spela lite Rönken-hockey och förbättra sitt defensiva spel för att bli lite mer allround. Överlag känns Brynäs som en märklig klubb för han förutom då att Harju är där.
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Jonken mån 08 jul 2013, 12:42

Verkligen SYND om Linus väljer Brynäs istället för Luleå Hockey. Och då pratar jag både om Linus egna utveckling som ishockeyspelare -som Luleå Hockeys hopp om att få hem den förlorade sonen.

Det finns en röd tråd som följt Linus Omark en längre tid: I alla lag+ landslaget han spelat i de senaste säsongerna; har hans defensiva spel lämnat mer att önska. Han har dock precis som alltid varit kvalitativ och producerande offensivt.

Men Hockey på högsta nivå kräver idag klass både offensivt -som defensivt. Linus uttalade mål är helt rätt NHL. För att ta sig dit och ta en ordinarie tröja; MÅSTE han först visa att han kan göra en bättre defensiv säsong. Detta innebär främst att otvivelaktigt visa NHL-klubbarna att han kan frambringa samma entusiasm i sitt spel för en defensiv uppgift; som han alltid haft för sitt offensiva spel med puck.

OTVIVELAKTIGT finns det idag knappast en bättre förening utanför NHL; än Luleå Hockey -att ta just detta steg med. Med puck har alla kreativa spelare en helt fri roll i Rönken hockeyn, -men den ställer STÖRRE KRAV på spelet utan puck. Och det ör PRECIS DETTA som Linus skulle behöva utveckla för att sig till NHL & bli bofast i en producerande roll i Tre Kronor...

Jag personligen vill helst se Linus Omark lira i en leading line i NHL. Och jag unnar honom VERKLIGEN att lyckas med detta. Men som läget är nu; behöver han lägga till ytterligare en dimension i sitt defensiva spel innan han är aktuell för NHL-spel.

I Luleå Hockey skulle Linus få EXAKT ALLT + lite till -för att lyckas ta sig den sista biten till NHL. Om han verkligen brinner & vill till NHL: ÄR Luleå hockey precis rätt för honom i nuläget. Jag både hoppas & ber att Linus verkligen förstår detta själv. Han borde verkligen se till sig själv, hans egna utvecklig och hans egna mål som ishockeyspelare; och välja den bästa möjliga miljö att göra en riktig mördarsäsong när det gäller EQ +/- stats i SHL nästa säsong. DET skulle GARANTERAT skapa ringvågor över atlanten framöver!!!

Och de bästa förutsättningarna för Linus att göra just detta idag är INTE i Brynäs IF. Det bästa förutsättningarna att göra detta finns idag i Luleå Hockey.

Utöver detta finns det redan en spelare i Luleå Hockey som sitter EXAKT SAMMA BÅT som Linus Omark: Och han heter Linus Klasen. Klasen går in på sitt andra år nu i LHF. Snacka om att få en lika kvalitativ lagkompis som han själv är att tävla med för att lyckas!!!

- Linus x 2 från LHF till NHL envägskontrakt säsongen 2014/2015 !
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6790
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av LulefanGBG mån 08 jul 2013, 13:49

Synd för oss om det här blir av. Kul för Brynäs, Harju och Omark själv. Förmodligen inte smartaste alternativet som jonken säger, men definitivt ett alternativ där han får en friare roll än han hade fått hos oss. Det blir ju högst sannolikt roligare för honom själv än det blivit hos oss. Mest synd är det för att det kommer svida i själen att se ÖTC i en annan SHL-tröja än vår, mer än för att vi egentligen behöver den typen av spelare i nuvarande trupp.

Han är en spelare som lätt är god för 50 poäng i vilket lag som helst, utom möjligtvis hos oss eftersom vi inte matchar riktigt så, men också en spelare vars inställning och attityd lämnar en hel del i övrigt att önska. Tror att Rönken och Luleå hade kunnat ge Linus den sista biten som saknas, men vårt lagbygge som sådant behöver honom egentligen inte för den spelartypen har vi tillräckligt av som sagt. Anser fortfarande att det är en riktig stygg backbjässe eller en sniper som behövs mest, om något över huvud taget behövs?

Linus Klasen sitter enligt mig dock inte i samma båt, tycker att han till skillnad från Linus Omark redan bevisat att han besitter förmågan att ta det defensiva ansvar som krävs. Tycker han var fenomenal i sin backchecking många gånger i fjol faktiskt. Tycker dessutom att han med sin tävlingsinstinkt och vinnarskalle bevisade en hel del i slutspelet också.

Om jag inte minns fel så bänkades Omark av Zugs coach i årets slutspel i Schweiz. Hur det nu är möjligt med tanke på hur jävla bra han var där nere i övrigt är för mig en gåta, men en coach bänkar ju inte sin bästa spelare i slutspelet utan anledning. Inställningsfråga?
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12198
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Lajon mån 08 jul 2013, 14:31

Omark dementerar att SHL skulle vara aktuellt, NHL och KHL går före.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4354
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Jonken mån 08 jul 2013, 15:03

Varför Omark bänkades av coach Shedden berodde på typ: "A incomplete two way game" i slutspelet. Detta tog Linus själv på ett sätt som omfattade mer gnäll istället för att underkasta sig lagmoralen -och göra rätt för sig.

När det gäller jämförelsen mellan Omark & Klasen; anser jag att den definitivt är helt rätt. Klasen led i princip exakt samma brister defensivt som Omark gjort hittills. Vad hände förra säsongen? -Visst; Klasen tog allt på rätt sätt & la till en ny dimension i till sitt register. Aldrig tidigare hade någon skådat Klasen jobba hem på samma sätt som han gjorde förra säsongen.

Och det är precis detta som Linus Omark behöver: Att istället för att lacka ur internt när han eller hans lag tappar puck i offensiv zon; finns det en brinnande vilja att göra allt för att ta tillbaka pucken direkt istället för att glida ut och byta.

För att fixa detta kräver även en fysisk kondition att ha kvar batteri i kroppen att fullt ut & entusiastiskt jobba minst två gånger kortsarg till kortsarg. Och sedan att ha mentaliteten & karisman att lämna ifrån sig pucken till de utvilade spelarna som kommer in -och först därefter ta byte.

Det viktigaste för spelare som behöver utveckla sitt två-vägs spel; är att stenhårt börja tro på vikten av lagspelet 5 mot 5. Att det är där man lägger grunden till ett solitt två vägs spel. Alla special situationer -som ex PP osv; är någonting annat som är "bonus" istället. Både Omark & Klasen är exceptionella PP-spelare med puck. Denna spelform behärskar de redan och kommer även matchas inom.

Det viktigaste för att utveckla ett ordentligt två vägs spel är att lägga ner samma kreativa fokus och arbetsinsats i spelet 5 mot 5 UTAN PUCK! Gör man detta; innebär det att mindre puckar trillar in i det egna nätet när man är inne på isen. Detta ger positiva effekter i den interna 5 mot 5 +/- statistiken som nästan är den heligaste statistiken i NHL. Det är den som NHL-klubbarna lägger mest vikt vid när de analyserar & bedömer spelare. Att göra 50 pinnar på 50 matcher imponerar inte på NHL; om 50 till 60% av dessa är gjorda i numerärt överläge. Har man då bara +20 i +/- skvallrar detta om att det finns brister i hemjobbet. Och då är det tvärstopp där borta för ett envägs kontrakt. Detta oberoende hur stora offensiva puck skills en spelare än må besitta.

Det detta handlar om är att man bygger upp effektiviteten ifrån ett solitt tvåvägsspel: Där ett baklängesmål är lika negativt värt som ett mål man gör 5 mot 5. Här räknar man inte in PP-målen som ofta orsaken till att en producerande spelare kan ha en charmigare poängstatistik. Kort: Att vara duktig i PP är ett plus. Men kan man inte dra sitt strå till stacken 5 mot 5; är i det närmaste oförlåtligt på den högsta hockey nivån. Alla spetsegenskaper en spelare än besitter är inte värt mycket ifall tvåvägs spelet inte sitter. När två vägs spelet sitter; gäller det att forma de individuella spetsegenskaperna till att passa det -och INTE TVÄRT OM!

Man behöver inte nödvändigtvis vara fysiskt stor som en björn för att lyckas i NHL. Däremot måste man anpassa sig själv för att vara effektiv emot spelare som är stora som björnar. Att ett förhindrat motståndarmål eller en motståndarprestation är lika guldvärt som egna mål och individuella prestationer är.

Både Omark & Klasen har idag tekniska skills för NHL. Det enda de måste övertyga om innan de är NHL-spelare; är två vägs spelet. Och om det är någonting som Rönken hockeyn är & lär: Så är det just vikten av ett solitt två vägs spel!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6790
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Purre mån 08 jul 2013, 15:23

Jonken skrev:Varför Omark bänkades av coach Shedden berodde på typ: "A incomplete two way game" i slutspelet. Detta tog Linus själv på ett sätt som omfattade mer gnäll istället för att underkasta sig lagmoralen -och göra rätt för sig.

När det gäller jämförelsen mellan Omark & Klasen; anser jag att den definitivt är helt rätt. Klasen led i princip exakt samma brister defensivt som Omark gjort hittills. Vad hände förra säsongen? -Visst; Klasen tog allt på rätt sätt & la till en ny dimension i till sitt register. Aldrig tidigare hade någon skådat Klasen jobba hem på samma sätt som han gjorde förra säsongen.

Och det är precis detta som Linus Omark behöver: Att istället för att lacka ur internt när han eller hans lag tappar puck i offensiv zon; finns det en brinnande vilja att göra allt för att ta tillbaka pucken direkt istället för att glida ut och byta.

För att fixa detta kräver även en fysisk kondition att ha kvar batteri i kroppen att fullt ut & entusiastiskt jobba minst två gånger kortsarg till kortsarg. Och sedan att ha mentaliteten & karisman att lämna ifrån sig pucken till de utvilade spelarna som kommer in -och först därefter ta byte.

Det viktigaste för spelare som behöver utveckla sitt två-vägs spel; är att stenhårt börja tro på vikten av lagspelet 5 mot 5. Att det är där man lägger grunden till ett solitt två vägs spel. Alla special situationer -som ex PP osv; är någonting annat som är "bonus" istället. Både Omark & Klasen är exceptionella PP-spelare med puck. Denna spelform behärskar de redan och kommer även matchas inom.

Det viktigaste för att utveckla ett ordentligt två vägs spel är att lägga ner samma kreativa fokus och arbetsinsats i spelet 5 mot 5 UTAN PUCK! Gör man detta; innebär det att mindre puckar trillar in i det egna nätet när man är inne på isen. Detta ger positiva effekter i den interna 5 mot 5 +/- statistiken som nästan är den heligaste statistiken i NHL. Det är den som NHL-klubbarna lägger mest vikt vid när de analyserar & bedömer spelare. Att göra 50 pinnar på 50 matcher imponerar inte på NHL; om 50 till 60% av dessa är gjorda i numerärt överläge. Har man då bara +20 i +/- skvallrar detta om att det finns brister i hemjobbet. Och då är det tvärstopp där borta för ett envägs kontrakt. Detta oberoende hur stora offensiva puck skills en spelare än må besitta.

Det detta handlar om är att man bygger upp effektiviteten ifrån ett solitt tvåvägsspel: Där ett baklängesmål är lika negativt värt som ett mål man gör 5 mot 5. Här räknar man inte in PP-målen som ofta orsaken till att en producerande spelare kan ha en charmigare poängstatistik. Kort: Att vara duktig i PP är ett plus. Men kan man inte dra sitt strå till stacken 5 mot 5; är i det närmaste oförlåtligt på den högsta hockey nivån. Alla spetsegenskaper en spelare än besitter är inte värt mycket ifall tvåvägs spelet inte sitter. När två vägs spelet sitter; gäller det att forma de individuella spetsegenskaperna till att passa det -och INTE TVÄRT OM!

Man behöver inte nödvändigtvis vara fysiskt stor som en björn för att lyckas i NHL. Däremot måste man anpassa sig själv för att vara effektiv emot spelare som är stora som björnar. Att ett förhindrat motståndarmål eller en motståndarprestation är lika guldvärt som egna mål och individuella prestationer är.

Både Omark & Klasen har idag tekniska skills för NHL. Det enda de måste övertyga om innan de är NHL-spelare; är två vägs spelet. Och om det är någonting som Rönken hockeyn är & lär: Så är det just vikten av ett solitt två vägs spel!

En fråga angående Klasen.
Tror du hans marknadsvärde var högre nu efter en säsong när han förbättrat sin defensiv (fortfarande ingen bra def. spelare) och gjorde 24poäng kontra säsongen i Södertälje där han slutade på -14 i +/- och gjorde 51 poäng?

Jag är väldigt säker på att han efter säsongen i Södertälje har ett högre värde än efter säsongen i Luleå. Håller dessutom inte med dig om att +/- är den viktigaste statistiken för NHL, det är så mycket mer än bara spelaren i fråga som spelar in i en sån statistik. Tex. kan en spelare konstant matchas mot motståndarnas bästa spelare och har iom det ett betydligt svårare arbete kontra en spelare som möter motståndarnas "andra enhet".

Samuel Påhlsson ansågs under sin NHL-karriär som en av de bästa defensiva spelarna - han har -70 i +/- statistiken - det talar om ganska mycket..

Med detta sagt och om jag ska vara neutral så är jag inte alls säker på att Omark skulle lättare ta sig tillbaka till NHL via spel i Luleås system kontra ett lag som spelar en mer offensiv hockey.


Purre

Antal inlägg : 276
Join date : 13-05-14

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Jonken mån 08 jul 2013, 15:50

Det är ett helt annat spel idag i SHL -än det var tiden i SSK när Klasen gjorde poängen du refererar till.
Samuel Påhlsson har aldrig haft ens i närheten -70 säsong i NHL. Han hade sällan allt för kyliga siffror i +/- trots att han matchades att neutralisera motståndarnas topp linor. Samuel Påhlssons sämsta notering -16 i NHL. (Och detta var en GRYM prestation med tanke på vad han gjorde i Ducks.)

Men en sak borde vi ändå kunna vara överens om, trots att vi tycker så olika:
Eftersom Klasen eller Omark inte lyckats att etablera sig ordentligt i NHL än; borde de väl kanske testa att utveckla det som NHL-klubbarna tycker att de borde bli bättre på?
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6790
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Lajon mån 08 jul 2013, 15:52

Jag förstår inte att det fortfarande pratas om " lag som spelar mer offensiv hockey" i förhållande till Luleå. Jag tycker inte att Luleå vars spel går ut på att äga pucken så högt upp i banan som möjligt är defensivt snarare tvärtom!

Det som Luleå saknar/ saknat är ju spelare som förvaltar dom lägen som faktiskt skapas.
Lajon
Lajon

Antal inlägg : 4354
Join date : 12-01-21
Age : 56
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Rönken mån 08 jul 2013, 16:05

Lajon skrev:Jag förstår inte att det fortfarande pratas om " lag som spelar mer offensiv hockey" i förhållande till Luleå. Jag tycker inte att Luleå vars spel går ut på att äga pucken så högt upp i banan som möjligt är defensivt snarare tvärtom!

Det som Luleå saknar/ saknat är ju spelare som förvaltar dom lägen som faktiskt skapas.

Var väl kvartsfinlane mot Djurgården som det börjades med tråkiga Luleå i pressen. Innan dess var det väl omvänt mer eller mindre.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Jonken mån 08 jul 2013, 16:10

Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6790
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Rönken mån 08 jul 2013, 16:25


Som tur är verkar det mest varit Brynäs som var sugna på Omark och inte något större intresse från Omarks sida. Men när MrMadHawk skriver att det är nära blir man så klart lite svettig Smile

Brynäs ser inte alls giftiga ut inför nästa säsong, tycker alla lagdelar ser lite rangliga ut.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av knutten mån 08 jul 2013, 16:27

Rönken skrev:
Lajon skrev:Jag förstår inte att det fortfarande pratas om " lag som spelar mer offensiv hockey" i förhållande till Luleå. Jag tycker inte att Luleå vars spel går ut på att äga pucken så högt upp i banan som möjligt är defensivt snarare tvärtom!

Det som Luleå saknar/ saknat är ju spelare som förvaltar dom lägen som faktiskt skapas.

Var väl kvartsfinlane mot Djurgården som det börjades med tråkiga Luleå i pressen. Innan dess var det väl omvänt mer eller mindre.
Innan dess var väl Luleå det bästa som hade hänt SHL. Det svänger fort. Experterna var lyriska.

Sen kom Tomas Ros.

knutten

Antal inlägg : 327
Join date : 13-03-02

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Rönken mån 08 jul 2013, 16:30

knutten skrev:
Rönken skrev:
Lajon skrev:Jag förstår inte att det fortfarande pratas om " lag som spelar mer offensiv hockey" i förhållande till Luleå. Jag tycker inte att Luleå vars spel går ut på att äga pucken så högt upp i banan som möjligt är defensivt snarare tvärtom!

Det som Luleå saknar/ saknat är ju spelare som förvaltar dom lägen som faktiskt skapas.

Var väl kvartsfinlane mot Djurgården som det börjades med tråkiga Luleå i pressen. Innan dess var det väl omvänt mer eller mindre.
Innan dess var väl Luleå det bästa som hade hänt SHL. Det svänger fort. Experterna var lyriska.

Sen kom Tomas Ros.

Sen var väl Luleå inte lika utstuderade i början förvisso, nu är det många lag som nästan bara backar hem och låter Luleå sköta pucktransporten och då är det inte så kul alla gånger enligt mig.

Appropå Omark, visst drömde Brynäs om honom för någon månad sen redan? Är det inte rätt ovanligt att ledningen i lagen öppet "drömmer" om mer eller mindre omöjliga spelare?
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Linus Omark, Del 1 - Sida 4 Empty Sv: Linus Omark, Del 1

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 4 av 20 Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 12 ... 20  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet