Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

+61
Redbear
#72
NilsOskar
DonP
M32012
raalfie
Oddjob
Allan West
Sir Prozac
Lajon
delphi
stormvägen
pingu
Sundance Kid
belliz
HerrFontanell__
Jonken
Johan__
Dustin
Trötto
Rikky
PM
makkanmakkan
Old Brooklyn
FruktHamster
Loop
LubosC
Bearcat
Mange
Chris Hendrix
Ulfstrk
tibet
Mr Bister
amarule
Pickadoll
mrlule
Salle
storraggarn
Zeb Macahan
Slapshot
Rayko
NallePhu
Högljudd
MrA
#96
MickkeJ
ezz
farre
Urken
BodenSwe
JayDee
Tigerman
Tony Moore
Snikne Ville
Beast.
Sven Savage
Black Prince
Bamsefar
Dave Rock
tvåplustvå
Admin
65 posters

Sida 1 av 20 1, 2, 3 ... 10 ... 20  Nästa

Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Admin lör jan 21, 2012 6:50 pm

Tråden för Silly Season säsongen 2012/2013.

Detta är Silly Season för Luleå Hockey, för de övriga 11 ES-lagen finns en egen tråd under kategorin "Elitserien".

Diskutera rykten, förlängningar, kontraktsbrytningar och allt gällande Luleås lag den kommande säsongen. All slags "namedropping" av spelare sker i denna tråd, vill ni föreslå någon eller hittat något intressant på EliteProspects så gör gärna det men inkludera en länk till spelarens profil på EP så blir det enklare för alla att följa diskussionen.

Denna tråd kommer pågå hela SS-tiden fram till sista Januari då transferfönstret stänger för Elitserien.
Admin
Admin
Admin

Antal inlägg : 1072
Join date : 12-01-21

https://www.luleahockeyforum.com

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av tvåplustvå lör jan 21, 2012 10:21 pm

Jared Aulin
tvåplustvå
tvåplustvå

Antal inlägg : 85
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Dave Rock lör jan 21, 2012 10:39 pm

Dom här har kontrakt:
Johan Gustafsson (G) 12/13
Kim Karlsson (LW/RW) 12/13
Niklas Olausson (C) 12/13
Mattias Persson (LW/RW) 12/13
Sami Sandell (LW) 12/13
Ville Viitaluoma (C) 12/13
Daniel Gunnarsson (D) 12/13
Lukas Kilström (D) 12/13
Robin Jonsson (D) 12/13+1
Jan Sandström (D) 13/14
Niclas Wallin (D) 13/14
Johan Fransson (D) 15/16

Utgående Kontrakt:
David Rautio (G) 11/12
Elias Fälth (D) 11/12
Topi Jaakola (D) 11/12
Chris Abbott (C) 11/12
Cam Abbott (LW) 11/12
Jonas Berglund (C/W) 11/12
Sebastian Enterfeldt (C/RW) 11/12
Johan Harju (W/C) 11/12
Simon Hjalmarsson (LW/RW) 11/12
Toni Koivisto (LW) 11/12
Konstantin Komarek (RW/LW) 11/12
Daniel Mannberg (RW/C) 11/12
Sebastian Meijer (RW/LW) 11/12
Joonas Vihko (RW) 11/12

Vilka ska vi förlänga med?
Vilka ska vi släppa?
Ska något kontrakt brytas?


Ifall du hittar hit Tigerman så, ja jag kopierade ditt inlägg om kontrakten från SF. Varför uppfinna hjulet två gånger? Smile

Fyller i med en kort kommentar om vad jag tycker....


Utgående Kontrakt:
David Rautio (G) 11/12 Förläng 2år
Elias Fälth (D) 11/12 Förläng 3år
Topi Jaakola (D) 11/12 Förläng 3-4år
Chris Abbott (C) 11/12 Förläng 4-5 år (Helst till pension Smile )
Cam Abbott (LW) 11/12 Förläng 4-5år (Helst till pension Smile )
Jonas Berglund (C/W) 11/12 Förläng inte
Sebastian Enterfeldt (C/RW) 11/12 Förläng 3-4 år
Johan Harju (W/C) 11/12 Förläng Inte
Simon Hjalmarsson (LW/RW) 11/12 Förläng 3-4 år
Toni Koivisto (LW) 11/12 Förläng 2år
Konstantin Komarek (RW/LW) 11/12 Förläng 3år men låna ut till Allsvensk klubb nästa år.
Daniel Mannberg (RW/C) 11/12 Förläng 3år eventuellt låna ut till Allsvensk klubb nästa år
Sebastian Meijer (RW/LW) 11/12 Förläng Inte
Joonas Vihko (RW) 11/12 Förläng 2-3år


Angående förlängningen av Cam så beror det ju givetvis på om han kan spela hockey igen. Men hyser ändå stora förhoppningar.

Komarek tror jag skulle må riktigt bra av att ta ett år i AS. Där skulle han spela i första eller andra kedjan samt mycket tid i powerplay. Tror det skulle vara mycket bra för hans utveckling.
Mannberg lite samma sak som Komarek.
Dave Rock
Dave Rock

Antal inlägg : 2042
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Bamsefar sön jan 22, 2012 1:14 pm

Måste säga att jag är tveksam till Vikho, har aldrig sett ngn jobba så mycket och få ut så lite eller ja , skulle ju vara Kerman då, och Vikho skall ju vara "the tops" så att förlänga vete tusan. Kanske bättre få in ngn med genuina sniperskills och "Rönkenhockey" i benen om det nu finnes.
En teori, är det så att naturliga målskyttar är "latare" än andra spelare, så kanske vi får stå ut med en Kovalchuk-ish spelare kanske. What a Face
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Black Prince sön jan 22, 2012 3:08 pm

Håller med angående Vihko. Han värvades som en målskytt men 4 mål på 40 matcher är ju helt bedrövligt! Man kan inte skylla på omgivningen eller speltiden heller. Konstigt att han inte sågas som vissa andra spelare. Enligt mig är han och Harju årets floppar sett till förväntningarna. Harju har dock producerat någorlunda ok. Fransson var dominant i början men har gått ner sig på slutet.

Åter till Vihko. Han har gjort 15 mål på 94 matcher i Luleåtröjan i grundserien. Målskytt my ass! Han är säkert inte billig och gör lika lite nytta som Mannberg och Karlsson just nu. Jobbar hårt men gör inte det han är värvad för - göra mål.

De som vi inte bör förlänga med i mina ögon är Vihko, Harju, Rautio, Berglund och Meijer.

Vihko som redan sagts. Harju har en topplön och motsvarar knappast förväntningarna, bort. Rautio håller inte. Berglund och Meijer är överflödiga och behövs inte. Dessa kan man ersätta med betydligt bättre spelare.

Viitaluoma är också något av en flopp men han har tråkigt nog kontrakt över nästa säsong.

Cam Abbott ska man förlänga med ifall man är säker på att han kommer kunna spela nästa säsong, annars nej.

Det finns ett och annat guldkorn i allsvenskan som vanligt. Blir inte Cam spelklar till nästa säsong bör vi leta efter en fullgod ersättare, en transatlant som producerar bra med poäng.

Jag ska göra en realistisk laguppställning för nästa säsong framöver.

Black Prince

Antal inlägg : 121
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Bamsefar sön jan 22, 2012 4:14 pm

Black Prince skrev:Håller med angående Vihko. Han värvades som en målskytt men 4 mål på 40 matcher är ju helt bedrövligt! Man kan inte skylla på omgivningen eller speltiden heller. Konstigt att han inte sågas som vissa andra spelare. Enligt mig är han och Harju årets floppar sett till förväntningarna. Harju har dock producerat någorlunda ok. Fransson var dominant i början men har gått ner sig på slutet.

Åter till Vihko. Han har gjort 15 mål på 94 matcher i Luleåtröjan i grundserien. Målskytt my ass! Han är säkert inte billig och gör lika lite nytta som Mannberg och Karlsson just nu. Jobbar hårt men gör inte det han är värvad för - göra mål.

De som vi inte bör förlänga med i mina ögon är Vihko, Harju, Rautio, Berglund och Meijer.

Vihko som redan sagts. Harju har en topplön och motsvarar knappast förväntningarna, bort. Rautio håller inte. Berglund och Meijer är överflödiga och behövs inte. Dessa kan man ersätta med betydligt bättre spelare.

Viitaluoma är också något av en flopp men han har tråkigt nog kontrakt över nästa säsong.

Cam Abbott ska man förlänga med ifall man är säker på att han kommer kunna spela nästa säsong, annars nej.

Det finns ett och annat guldkorn i allsvenskan som vanligt. Blir inte Cam spelklar till nästa säsong bör vi leta efter en fullgod ersättare, en transatlant som producerar bra med poäng.

Jag ska göra en realistisk laguppställning för nästa säsong framöver.

Vita går och lösa om Vikho försvinner, men skall du neka Cam kontrakt på osäker grund så kan du nog räkna bort Chris oxo, en annan sak är om Cam får lägga grillorna på hyllan.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Sven Savage sön jan 22, 2012 4:20 pm

Jag tror inte någon är överraskad när jag håller med om att förläng Rautio. Jag tror inte att han är så dyr och han levererar ju stats som varande vakt 5-7 i elitserien. Visserligen kan man anse att t ex en Gerber bakom Luleås försvar skulle levererat ännu mer. Men David är stabil och vi vet vad vi får. Dessutom kan han bara bli bättre. Jo, jag säger stabil. Vet att det finns folk som påstår att han är "fladdrig" men det är i mina ögon just vad han inte är.

Kan han bli bättre? Jodå. Han skulle behöva bli starkare pyskologiskt. Åker han på ett tråkigt mål känns det som att han tappar och krymper ihop. Det bör man kunna jobba med. Dessutom tycker jag att han nu bör vara så säker på det "stabila" spelet att han bör ha chans att ta nästa steg och våga spela attackhockey i målet. Kan han det blir han ännu bättre.

Men även som han nu är duger han riktigt bra som en säker tvåa i målet och helt OK att få ta förstaspaden när det är lämpligt.

JG har ju vuxit allt mer och kan mycket väl bli säker etta snart - ungefär som Grizzly blev i fjol. Dessutom har JG deklarerat att han kommer att spela för Luleå även nästa säsong. Så det finns ingen som helst anledning att leta en säker annan förstevakt till säsongen 2012/13.

Om något år eller så skulle jag inte ha något emot att Gnaget lirar sig ur serien och vi lägger ett långt monsterkontrakt på Viktor Fasth. Den grabben skulle kunna bära Luleå Hockey i många år framöver. Om han väljer att skita i att ta risken/chansen att spela i AHL med den lilla chans det innebär att nå NHL och de stora pengarna.
Sven Savage
Sven Savage

Antal inlägg : 678
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Beast. mån jan 23, 2012 11:42 am

"Viktor Fasth håller på Lule"

På tal om Fasth, var inte Osten och ryckte i honom innan han skrev på för AIK? Eller har jag drömt detta...

Ang målvaktssituationen. Hur ska man göra med Lassinantti då? En av de bästa målisarna i J20-serien och har fått testa på landslagsspel flera gånger, Roger Rönnberg verkar gilla honom. Ska man inte ge honom chansen att spela sig in i A-laget nästa säsong? Förlänger man med Rautio ser jag ingen möjlighet att ha kvar Lassinantti tyvärr, han lär nog inte vilja spela J20-hockey även nästa säsong...
Beast.
Beast.

Antal inlägg : 2040
Join date : 12-01-23
Age : 37
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Snikne Ville mån jan 23, 2012 11:45 am

Och efter Lassi kommer Rifalk..
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Tony Moore mån jan 23, 2012 12:09 pm

...Plus Gard och Ward..
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7447
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Sven Savage mån jan 23, 2012 5:43 pm

Beast. skrev:Ang målvaktssituationen. Hur ska man göra med Lassinantti då? En av de bästa målisarna i J20-serien och har fått testa på landslagsspel flera gånger, Roger Rönnberg verkar gilla honom. Ska man inte ge honom chansen att spela sig in i A-laget nästa säsong? Förlänger man med Rautio ser jag ingen möjlighet att ha kvar Lassinantti tyvärr, han lär nog inte vilja spela J20-hockey även nästa säsong...

Där har du en poäng. Fan, varje eller varannat år signalerar Tony Moore, Ville och andra att nu jävlar har vi en kanonvakt på gång från junisarna. Så var det när David Rautio kom fram, så också med Mattias Modig, därefter med Anders Nilsson och nu samma sak med Joel Lassinantti!

Man får erkänna att det är ett s k "kärt problem".

Sanningen är den att Luleå får fram så många lovande som måste ges chansen i hetluften att blomma ut. Som Luleå nu lirat - genom att varva målvakter under seriens inledning och så länge det fungerar - innebär ju att två vakter får chansen och kan utvecklas och visa vad de går för. Och hittills har det fungerat bra.

Men vi skulle behöva ett allsvenskt lag i närheten! Då kunde man ge "trean" chansen att lira på hög nivå och sedan - om han imponerar - plocka över honom till A-laget i elitserien och ge honom chansen.

Bekymret är förstås att Piteå åkte ur, att Boden är på dekis och att Asplöven inte orkat upp. Kiruna finns ju ofta men är lite långt bort. För vakternas skull - och även för andra junisar - skulle vi behöva ett säkert norrbottniskt lag i Allsvenskan. T o m så att Luleå Hockey skulle behöva satsa hårdare, typ ett antal miljoner av egen nudget för att hjälpa att etablera ett sådant lag. Det skulle säkert vara en strategiskt för jävla fin satsning - samtidigt något som kunde motverka konkurrensen från laget 13 mil söderut.

Jag kommer ihåg att vi gjorde ett sådant försök en gång när vi hade tre vakter. Vi hade Tero Leinonen, som varit ett Lejon nere i Mora. Vi hade David Rautio, som kommit fram som en lysande junis men sedan satts att sköta dörr ett år. Och vi hade Mattias Modig som briljerat i junislaget.

Då bestämde man att Tero fick ta förstaspaden och David och Mattias varva som tvåa och som målvakt nere i Bofors. David fick börja och efter halva säsongen skulle man byta.

Nu var Bofors ett jävla skitgäng på den tiden med kaos bland spelare, tränare och supportrar, och David Rautio lyckades inte från början och utsågs sedan till syndbock för allt. Den dag man skulle växla vakt till Modig hade han fått ta första spaden av Tero och imponerat loss och på väg ner att byta...ångrade sig Luleå Hockey och vägrade släppa Mattias till Bofors och tog honom i stället till bortamatch i Karlstad. Sedan blev det bara elände. David mobbades bort i Bofors och drog. Teros fru längtade hem och han var bara en skugga av sitt forna jag. Mattias lyckades hyggligt - var det inte det året han fick bästa stats av alla vakter i elitserien - men förföljdes på nätet och i tidningar av folk som ansåg att han bara fick spade för att han hette Modig.

Det var en massa elände inblandat, alltså, och man har bara trista minnen. Men det hindrar inte att idén är riktig. Vi skulle behöva ett allsvenskt Piteå Hockey att serva med vakter.
Sven Savage
Sven Savage

Antal inlägg : 678
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Dave Rock mån jan 23, 2012 6:43 pm

Angående Lassinantti så kan man ju alltid göra så att man förlänger 2-3år och lånar ut honom nästa år till en Allsvensk klubb. Där skulle han kunna bli en renodlad förste keeper och verkligen bli varm i kläderna till året efter när JG med stor sannolikhet försvunnit tll andra sidan pölen.
Dave Rock
Dave Rock

Antal inlägg : 2042
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Tigerman mån jan 23, 2012 10:35 pm

Dave Rock skrev:Ifall du hittar hit Tigerman så, ja jag kopierade ditt inlägg om kontrakten från SF. Varför uppfinna hjulet två gånger? Smile
Tack, då slapp jag göra det Smile

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Beast. tis jan 24, 2012 12:17 am

Ja, Luleå skulle verkligen behöva en bra toppklubb i Allsvenskan att ha som "farmarlag". Är det Osten försöker göra med Bofors nu?

Känns som att man bränt sina broar med Västerås faktiskt. Den klubben har man ju sugit ut totalt på bra spelare och gett noll tillbaka, hehe. Nu senast nekade man dem att låna Komarek exempelvis. Och VIK verkar ju fiffla och samarbeta lite med SAIK nu som jag förstått det?
Beast.
Beast.

Antal inlägg : 2040
Join date : 12-01-23
Age : 37
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av JayDee tis jan 24, 2012 10:21 am

Chris har enligt Kuriren förlängt sitt kontrakt med två år, härligt!

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6275883


Gissar att Dave Rock är särskilt nöjd efter det här beskedet Wink.
JayDee
JayDee

Antal inlägg : 594
Join date : 12-01-21
Age : 34
Ort : Umeå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Bamsefar tis jan 24, 2012 10:43 am

Härligt, hoppas bara Cam kan komma tillbaka oxo.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Dave Rock tis jan 24, 2012 11:23 am

JayDee skrev:Chris har enligt Kuriren förlängt sitt kontrakt med två år, härligt!

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6275883


Gissar att Dave Rock är särskilt nöjd efter det här beskedet Wink.


Ja den här dagen kunde inte ha börjat bättre.

Riktigt skönt att Chris är klar, förhoppningsvis kan Cam bli kvitt sin hjärnskakning också så han kan vara med och kriga nästa säsong.

Nu är jag riktigt glad Smile
Dave Rock
Dave Rock

Antal inlägg : 2042
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Bamsefar tis jan 24, 2012 11:42 am

Vikho tydligen klar för två år till oxo, känns kanske inte riktigt lika tjosan.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av BodenSwe tis jan 24, 2012 12:13 pm

Bamsefar skrev:Vikho tydligen klar för två år till oxo, känns kanske inte riktigt lika tjosan.

Nä inte lika självklar som Chris. Tycker han varit okej men kan knappt göra mål om han så kom fri från blå och målvakten stod i båset.
De är inte många matcher, om ens några, denna säsong där jag känt att han har varit riktigt bra.

BodenSwe

Antal inlägg : 1504
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Urken tis jan 24, 2012 12:17 pm

BodenSwe skrev:
Bamsefar skrev:Vikho tydligen klar för två år till oxo, känns kanske inte riktigt lika tjosan.

Nä inte lika självklar som Chris. Tycker han varit okej men kan knappt göra mål om han så kom fri från blå och målvakten stod i båset.
De är inte många matcher, om ens några, denna säsong där jag känt att han har varit riktigt bra.

Personligen så tycker jag att Vikho inte ens varit godkänd denna säsong. Däremot så tyckte jag att han var det förra säsongen, så vi vet ju att han kan! Hoppas att han kan göra något av de två år han blir kvar hos oss.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Dave Rock tis jan 24, 2012 12:30 pm

Vihko har haft det lite tyngre i år än ifjol men jag är ändå glad att han stannar.
Han visade i slutspelet ifjol att han är dom stora matchernas man, visar han det i år?

Hoppas bara att dom flyttar upp Vihko till sidan av Chris vars han här hemma.
Dave Rock
Dave Rock

Antal inlägg : 2042
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Snikne Ville tis jan 24, 2012 12:38 pm

Verkar vara många som inte lägger så mykcet krut på spelet utan puck...Vihko har absolut haft blött krut i bössan denna säsong plus att han inte går lika hårt på kropp. I övrigt sköter han sig med den äran. Tror Luleå får bra pang för pengen i Vihko.

Men även jag är lite less på att han missar pucken 2/3 av skottförsöken.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Bamsefar tis jan 24, 2012 12:48 pm

Snikne Ville skrev:Verkar vara många som inte lägger så mykcet krut på spelet utan puck...Vihko har absolut haft blött krut i bössan denna säsong plus att han inte går lika hårt på kropp. I övrigt sköter han sig med den äran. Tror Luleå får bra pang för pengen i Vihko.

Men även jag är lite less på att han missar pucken 2/3 av skottförsöken.

Absolut, som jag skrev i en annan tråd, Vikho jobbar stenhårt för att öppna upp chanser, för sig själv och sina kedjekolleger men om resultatet av allt detta arbete är nära noll och vi har problem med målskyttet överlag så är frågan om vi behöver ytterliggare en grovjobbare eller en "sniper" av rang. Vi behöver en "Brett Hull-ish" typ av spelare som faktiskt kan utnyttja lägena. För som det är nu så jobbar många fram ypperliga målchanser men få sätter dom.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Snikne Ville tis jan 24, 2012 3:42 pm

Någon ren sniper har jag svårt att se i Luleå under nuvarande ledning. Mål genom att skjuta onetimers finns nästan inte idag, inte ens i PP. Funkar väl hjälpligt i NHL forfarande tack vare de större endzonerna.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Tony Moore tis jan 24, 2012 7:14 pm

Ge faan i förlängning med följande: Jonas Berglund (C/W) 11/12
Sebastian Meijer (RW/LW) 11/12.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7447
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Tony Moore tis jan 24, 2012 7:15 pm

Skriv kontrakt och hyr ut: Konstantin Komarek (RW/LW) 11/12 och
Daniel Mannberg (RW/C) 11/12.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7447
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Urken tis jan 24, 2012 7:16 pm

Tony Moore skrev:Ge faan i förlängning med följande: Jonas Berglund (C/W) 11/12
Sebastian Meijer (RW/LW) 11/12.

Berglund har inte levt upp till förhoppningarna. Däremot så tycker jag att Meijer är en såndär.. "Burraspelare", typ? Fastän han har haft det jobbigt med skador m.m. så fortsätter han att jobba i varje moment, täcker skott och dödar utvisningar åt oss. Får vi honom för en billig peng så tycker jag absolut att det är en bra utfyllnadsspelare.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Tony Moore tis jan 24, 2012 7:19 pm

Förläng med: Sebastian Enterfeldt (C/RW) 11/12 (högre lön)
Johan Harju (W/C) 11/12 (lägre lön)
Simon Hjalmarsson (LW/RW) 11/12 (högre lön)
Toni Koivisto (LW) 11/12 (rätt betalt, har han lön idag?)
Erbjud kontrakt till Marcus Fagerudd och bestäm senare om det blir uthyrning eller a-lagsspel 12/13.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7447
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av farre tis jan 24, 2012 7:31 pm

Tony Moore skrev:Förläng med: Sebastian Enterfeldt (C/RW) 11/12 (högre lön)
Johan Harju (W/C) 11/12 (lägre lön)
Simon Hjalmarsson (LW/RW) 11/12 (högre lön)
Toni Koivisto (LW) 11/12 (rätt betalt, har han lön idag?)
Erbjud kontrakt till Marcus Fagerudd och bestäm senare om det blir uthyrning eller a-lagsspel 12/13.

Fälth och Jaakola före Koivisto alla dagar i veckan!
farre
farre

Antal inlägg : 2080
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Tony Moore tis jan 24, 2012 7:38 pm

farre skrev:
Tony Moore skrev:Förläng med: Sebastian Enterfeldt (C/RW) 11/12 (högre lön)
Johan Harju (W/C) 11/12 (lägre lön)
Simon Hjalmarsson (LW/RW) 11/12 (högre lön)
Toni Koivisto (LW) 11/12 (rätt betalt, har han lön idag?)
Erbjud kontrakt till Marcus Fagerudd och bestäm senare om det blir uthyrning eller a-lagsspel 12/13.

Fälth och Jaakola före Koivisto alla dagar i veckan!

Oooopsss glömde dessa herrar, naturligtvis alldeles rätt farre, dessutom högre lön till Fälth, Topi hoppas jag haft den lön han förtjänar just nu!
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7447
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Beast. tis jan 24, 2012 7:42 pm

Fälth kom från Allsvenskan och var i stort sett okänd. Spelar troligtvis för kaffepengar men har blivit en Elitseriestjärna och landslagsspelare under tiden i Luleå. Kommer nog vilja ha ett mycket fetare kontrakt ifall han ska stanna. Jag tycker Luleå ska erbjuda honom de pengar han vill ha

Jaakola. Stabil i SSK men ingen jätte på något sätt. I Luleå har han tagit både ett och två kliv samt spelat till sig ett VM-guld och en permanent plats i finska landslaget. Har även utvecklats offensivt denna säsongen.
Topi verkar gilla att spela i Luleå plus att han har nära hem till släkt och vänner i Uleåborg. Jag tror han gärna stannar kvar i klubben men kommer nog vilja ha mer betalt än han har nu

Jag tycker Osten ska signa fast båda två för 2 nya år. Dock tycker jag Fälth är viktigare att ha kvar om man nu måste välja. Jag tror både Kilström och Gunnarsson kan ta flera kliv inför nästa säsong och ha en liknande roll som Topi har. Vi har dessutom flera duktiga defensiva backar på kontrakt inför nästa säsong
Beast.
Beast.

Antal inlägg : 2040
Join date : 12-01-23
Age : 37
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av ezz tis jan 24, 2012 8:01 pm

Jag vill gärna också behålla Jaakola och Fälth. Fälth är viktigast!
Men hur ska Gunnarsson kunna få mer speltid i så fall...
...och hur ska Fagerudd kunna få en chans nästa säsong??

"Angenäma problem"
ezz
ezz

Antal inlägg : 363
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av farre tis jan 24, 2012 10:49 pm

Lite kontroversiellt men jag tycker inte Kihlström borde få vara kvar nästa säsong, samma gäller Viitaluoma trots att de har kontrakt.
farre
farre

Antal inlägg : 2080
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av farre tis jan 24, 2012 10:49 pm

Fransson bör oxå ses över till nästa säsong tycker jag!
farre
farre

Antal inlägg : 2080
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Bamsefar tis jan 24, 2012 10:56 pm

Snikne Ville skrev:Verkar vara många som inte lägger så mykcet krut på spelet utan puck...Vihko har absolut haft blött krut i bössan denna säsong plus att han inte går lika hårt på kropp. I övrigt sköter han sig med den äran. Tror Luleå får bra pang för pengen i Vihko.

Men även jag är lite less på att han missar pucken 2/3 av skottförsöken.

Vi har ju haft den speltypen du beskriver tidigare a la Robin Lindqvist eller Karl Fabricius , frågan är om det är värt pengarna att ha en till eller om vi skulle lagt pengarna på en mer renodlad sniper.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Beast. ons jan 25, 2012 1:04 am

farre skrev:Lite kontroversiellt men jag tycker inte Kihlström borde få vara kvar nästa säsong, samma gäller Viitaluoma trots att de har kontrakt.

Hur tänker du där? Kilström har varit en av våra bästa backar de senaste matcherna sedan han kom tillbaka från sin skada. Varför skulle han inte få vara kvar?
Beast.
Beast.

Antal inlägg : 2040
Join date : 12-01-23
Age : 37
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Snikne Ville ons jan 25, 2012 7:57 am

Beast: Håller med fullständigt, både ang Fälth och Kilström.

Bamsefar: Robin är aldeles för dålig skridskoåkare och skadebenägen i jmf med Vihko. Fabricius lön är i en helt annan division plus att han är totalt ofarlig offensivt (Vihko har iofs haft det tungt i år men visade förra säsongen att det finns klar offensiv uppsida, för att inte tala om sässen in Finland). Men visst skall han upp i 25 p för att man skall vara nöjd, det tror jag är möjligt.

*edit* Dessutom bekräftas min uppgift om att kontraktet med Vihko inte är speciellt dyrt (i NSD). En riktigt prisärd värvning.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Snikne Ville ons jan 25, 2012 2:25 pm

Max Friberg bänkad i Timrå igen. Blir intressant att se vart han hamnar nästa säsong.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av MickkeJ ons jan 25, 2012 6:15 pm

Snikne Ville skrev:Max Friberg bänkad i Timrå igen. Blir intressant att se vart han hamnar nästa säsong.
Hade varit en riktigt bra spelare för Luleå. Så här beskrivs han på EP: "Friberg is a strong and speedy winger with excellent work-ethics and a great attitude. A true team player that skates and forechecks hard. Two-way player that does not mind playing physical and is strong along the boards. Decent productivity and creativity, making him more than just a role player".
http://eliteprospects.com/player.php?player=13766

Han verkar ha helt rätt inställning också: http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/sverige/elitserien/timra/article14266568.ab
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Beast. ons jan 25, 2012 6:46 pm

Vad fan sysslar Timrå med? Dom är redan avsågade från allt annat än Kvalserien, har inget att förlora och så bänkar dom en ung hungrig talang som inte vill annat än att kämpa och slita ute på isen. Han har ju varit riktigt bra efter JVM och satt några baljor dessutom när han fick spela i förstalinan med Bremberg. Men nu när nya tränaren kom in så är det bänken eller brunkarlinan som gäller igen. Det är ju inte direkt så att Timrå har en uppsjö av produktiva och skickliga spelare att välja mellan och ändå får han inte spela. Mycket konstigt faktiskt

Hoppas Timrå åker ur ES och Friberg hittar ett annat lag som ger honom en bättre roll. Han håller definitivt för att spela i ES
Beast.
Beast.

Antal inlägg : 2040
Join date : 12-01-23
Age : 37
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Dave Rock ons jan 25, 2012 6:50 pm

Kom igen nu Luleå!!
Nu Kör VI!!!


Edit: Detta skulle stå i Matchforumet Smile
Dave Rock
Dave Rock

Antal inlägg : 2042
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Dave Rock ons jan 25, 2012 7:27 pm

Beast. skrev:Fälth kom från Allsvenskan och var i stort sett okänd. Spelar troligtvis för kaffepengar men har blivit en Elitseriestjärna och landslagsspelare under tiden i Luleå. Kommer nog vilja ha ett mycket fetare kontrakt ifall han ska stanna. Jag tycker Luleå ska erbjuda honom de pengar han vill ha

Jag läste att Fälth tjänar 30.000:-/mån, så ja han spelar för kaffepengar och kommer höja sin lön med ett par 100% till nästa säsong.
I mina ögon en mycket viktig spelare att förlänga med.

Har inte varit lika produktiv iår som ifjol men har kompenserat det med riktigt bra defensiv. I mina ögon en av våra stabilaste backar i år.

Dave Rock
Dave Rock

Antal inlägg : 2042
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av farre tor jan 26, 2012 12:44 am

Beast. skrev:
farre skrev:Lite kontroversiellt men jag tycker inte Kihlström borde få vara kvar nästa säsong, samma gäller Viitaluoma trots att de har kontrakt.

Hur tänker du där? Kilström har varit en av våra bästa backar de senaste matcherna sedan han kom tillbaka från sin skada. Varför skulle han inte få vara kvar?

Tycker han är för långsam i tanken. Oftast spelar han fast sig själv i egen zon när han är stressad, samt så tycker jag han är en besvikelse i tacklingsspelet. Han skulle ju vara en uppgradering jämfört med Pierre J, men jag tycker iallafall att han är långt ifrån att vara ens nära Pierre.
Men självklart är han ung och utvecklingsbar men såna backar som Lukas finns det gott om, däremot är det en bristvara med backar av Fagerudd och Gunnarssons kvaliteer. Vill man förädla Gunnarsson och Fagerudd nästa år måste man göra plats i laget för de spelarna och då vi redan har Wallin och Jonsson som är defensivspecialister och betydligt säkrare än Lukas så tycker jag att man kan offra honom till förmån för Gunnarsson och Fagerudd.
farre
farre

Antal inlägg : 2080
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av farre tor jan 26, 2012 12:48 am

Dave Rock skrev:
Beast. skrev:Fälth kom från Allsvenskan och var i stort sett okänd. Spelar troligtvis för kaffepengar men har blivit en Elitseriestjärna och landslagsspelare under tiden i Luleå. Kommer nog vilja ha ett mycket fetare kontrakt ifall han ska stanna. Jag tycker Luleå ska erbjuda honom de pengar han vill ha

Jag läste att Fälth tjänar 30.000:-/mån, så ja han spelar för kaffepengar och kommer höja sin lön med ett par 100% till nästa säsong.
I mina ögon en mycket viktig spelare att förlänga med.

Har inte varit lika produktiv iår som ifjol men har kompenserat det med riktigt bra defensiv. I mina ögon en av våra stabilaste backar i år.


Han borde få samma kontrakt som Fransson. Vår absolut viktigaste pjäs bland backarna, utan konkurrens.
farre
farre

Antal inlägg : 2080
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Beast. tor jan 26, 2012 1:17 am

[quote="farre"][quote="Beast."]
farre skrev:
Tycker han är för långsam i tanken. Oftast spelar han fast sig själv i egen zon när han är stressad

Du får absolut ha en åsikt om en spelare, vad den än må vara, men då måste du kunna backa upp det med korrekt fakta och inte hitta på saker. Detta du skriver är ju rent felaktigt och stämmer inte alls överrens med hur det ser ut på isen. Sedan Kilström kom tillbaka från skadan så är han nog den back som löser just pressade situationer allra bäst. Har faktiskt ingen aning om var du får dessa påståenden ifrån faktiskt
Beast.
Beast.

Antal inlägg : 2040
Join date : 12-01-23
Age : 37
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av farre tor jan 26, 2012 7:55 am

[quote="Beast."][quote="farre"]
Beast. skrev:
farre skrev:
Tycker han är för långsam i tanken. Oftast spelar han fast sig själv i egen zon när han är stressad

Du får absolut ha en åsikt om en spelare, vad den än må vara, men då måste du kunna backa upp det med korrekt fakta och inte hitta på saker. Detta du skriver är ju rent felaktigt och stämmer inte alls överrens med hur det ser ut på isen. Sedan Kilström kom tillbaka från skadan så är han nog den back som löser just pressade situationer allra bäst. Har faktiskt ingen aning om var du får dessa påståenden ifrån faktiskt

Nja det är väl bara kolla på nästa match och hålla lite extrakoll på honom så lär du se vad jag menar.
Tydligast tycker jag vår sista bortamatch mot DIF var, där Djurgårdarna bara gick in och hämtade pucken av honom byte efter byte.
Såg tyvärr inte hela matchen igår (första matchen på hela säsongen som jag missat) men vid 0-1 målet syns tydligt att han bara stressar iväg pucken på måfå, där han stressas lite lätt av den forcheckande LHC spelaren, och agerandet efteråt är ju ingen höjdare heller. Men jag kommer nog tyvärr kunna ge dig ett par till exempel efter nästa match men jag hoppas att jag inte kan naturligtvis.
farre
farre

Antal inlägg : 2080
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Dave Rock tor jan 26, 2012 5:55 pm

[quote="farre"][quote="Beast."]
farre skrev:
Beast. skrev:
farre skrev:
Tycker han är för långsam i tanken. Oftast spelar han fast sig själv i egen zon när han är stressad

Du får absolut ha en åsikt om en spelare, vad den än må vara, men då måste du kunna backa upp det med korrekt fakta och inte hitta på saker. Detta du skriver är ju rent felaktigt och stämmer inte alls överrens med hur det ser ut på isen. Sedan Kilström kom tillbaka från skadan så är han nog den back som löser just pressade situationer allra bäst. Har faktiskt ingen aning om var du får dessa påståenden ifrån faktiskt

Nja det är väl bara kolla på nästa match och hålla lite extrakoll på honom så lär du se vad jag menar.
Tydligast tycker jag vår sista bortamatch mot DIF var, där Djurgårdarna bara gick in och hämtade pucken av honom byte efter byte.
Såg tyvärr inte hela matchen igår (första matchen på hela säsongen som jag missat) men vid 0-1 målet syns tydligt att han bara stressar iväg pucken på måfå, där han stressas lite lätt av den forcheckande LHC spelaren, och agerandet efteråt är ju ingen höjdare heller. Men jag kommer nog tyvärr kunna ge dig ett par till exempel efter nästa match men jag hoppas att jag inte kan naturligtvis.

Jag känner inte alls igen Kilström i det du skriver. Tycker han varit riktigt stabil så här långt. Han har inte varit utstående på något sätt men stabil och få misstag.
I går hade han en sämre kväll, bl.a tveksamt ingripande vid Lhc målet samt en annan konstig pass. Men i övrigt så har han varit klart godkänd såhär långt.
Dave Rock
Dave Rock

Antal inlägg : 2042
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Snikne Ville tor jan 26, 2012 8:12 pm

Analys som bekräftar min bild av Fälth.
http://www.nsd.se/blogg/bloggare.aspx?blogg=3960609
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Dave Rock tor jan 26, 2012 8:47 pm

Snikne Ville skrev:Analys som bekräftar min bild av Fälth.
http://www.nsd.se/blogg/bloggare.aspx?blogg=3960609

Stämmer väl överens med min bild/analys av Fälth också.
Har sagt det förr men det tål att sägas igen (eftersom han i mina ögon fått väl mycket skit). Fälth har varit en av våra stabilaste backar i år...
Dave Rock
Dave Rock

Antal inlägg : 2042
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av #96 fre jan 27, 2012 6:17 am

Hjalmarsson nobbar KHL och öppnar för att stanna i Luleå.

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6280554
#96
#96

Antal inlägg : 2170
Join date : 12-01-21
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1 Empty Sv: Silly Season och Namedropping 2012/2013, Del 1

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 20 1, 2, 3 ... 10 ... 20  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet