2018-09-20, SHL-match 2, Luleå - Örebro

+32
Lehto
farre
icemask
kokostrollet
Lajon
Donowitz
Lulefan
Hankburger
ski3r
Dustin
LHF96
GustenA
Bamsefar
LulefanGBG
Puckad
Old Brooklyn
Ferros
NallePhu
Sir Prozac
Pajala
Hedanders
Lars158
Norrlandstoken
Rikky
Blinders
Urken
delpiero
Jonken
LubosC
Redbear
Kapten Haddock
Admin
36 posters

Sida 5 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Gå ner

2018-09-20, SHL-match 2, Luleå - Örebro - Sida 5 Empty Sv: 2018-09-20, SHL-match 2, Luleå - Örebro

Inlägg av Tigerman lör sep 22, 2018 3:01 pm

icemask skrev:
Jonken skrev:
Hankburger skrev:Lassi har exakt samma svagheter som varenda modern målvakt har. Alltså skott över axlar.
Visst är det så. Dock när det gäller Lassi blir det lite andra förutsättningar: Eftersom Joel är en kortare målvakt; blir det mer nät ledigt mellan axlar och ribba.

Det finns ju en fördel i varje nackdel: Är man större; är man klumpigare -och kan omöjligt vara/bli lika snabb. Jag har all respekt för Luleå Hockeys målvaktscoacher. Men jag tycker att man skall vara försiktig med att forma/stöpa Joel Lassinatti för mycket efter en fysiskt större målvakt. Istället borde man satsa på att ta till vara på fördelarna som skiljer Lassi; och satsa lite mer att bygga någonting extra ur dessa. Jag tror det snackas lite väl mycket statiska detaljer som helt enkelt inte funkar för Joel -eller så är Joel inte tillräckligt hungrig -eller "på" just nu...?
Jag menar exempelvis att det skall ju inte finnas någon keeper i SHL som skall kunna slå Lassi i snabbhet -kombinerad reaktionstid.


Oavsett; skulle det vara trevligt och få tillbaka den Joel som verkligen brann -för att visa alla som tyckte att han var för liten för jobbet. Nu när han fått etta erkännande; verkar ha gett någon form av "mission accomplished" -känsla hos Joel. Kanske läge att sätta upp ett nytt lika starkt mål att nå...? Rutiner kan nog bli ett "grind" till slut....
Grejen är inte Lassis längd, på straffar spelar längden på målvakten mindre roll då skytten hamnar nära målvakten, vinkeln blir brant oavsett !
Problemet denna gång vara att han backade för långt in, även en lång målvakt hade släppt in de straffarna över axlarna, det var dåligt målvaktsspel helt enkelt, bara bryta ihop och komma igen !
Exakt så. Längden kan han kompensera för genom att komma någon decimeter längre ut, men backar man in för långt är det lätt att lägga puckarna högt.

Joels styrka är annars normalt sett att förutom sin snabbhet och rörlighet även kunna hålla kroppen rak och inte falla framåt eller sjunka ihop vid förflyttningar. Kräver starka bål/mag/ryggmuskler. På det viset täcker han också mycket yta högt upp. Anders Nilsson för att ta ett exempel på motsatsen är också otroligt atletisk men har ändå en ovana att falla ihop ibland och då sitter puckarna där uppe fastän han är en jätte. Men positioneringen är hur som helst A och O.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Sida 5 av 5 Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet