Nya SHL-reglerna 2018/2019

+2
Puckad
Jonken
6 posters

Gå ner

Nya SHL-reglerna 2018/2019 Empty Nya SHL-reglerna 2018/2019

Inlägg av Jonken ons 15 aug 2018, 20:31

Artikel i Aftonblaskan

När man läser igenom detta; är det ju omöjligt att missa det här med tekningarna: Att istället för att byta ut ful-tekare; ger man en varning. Och fular sig samma spelare igen i omtekningen: Blir det en 2:a på botbänken.

Asså tänk; när en tuff tät match står och väger i slutet; och en spelare handtrallar en tvåa till sitt lag på tekning....? -Fy fan va tufft asså.... Man tänker direkt på spelare som Jonathan Granström och Joel Lundkvist. Undra hur många gånger dessa herrar kommer att få suga på den här karamellen? Kan tänka mig att tek nr 1 = All in och efter varningen törs spelare knappt luta sig in allt för mycket över tekpunkten. Och frågan är ju hur man bedömer:

- Om två spelare bufflar som fan: Får båda samtidigt en varning -eller bara den ena som bedöms bufflat värst?
- Om båda spelarna får en varning samtidigt -och skall ta tek nummer två: Lär det se löjligt ut när den pucken släpps.
- Kan ett lag byta tekare efter att de fått en varning; istället för att riskera en 2:a. Om jag fattat detta rätt; så är det laget som får varningen -inte spelaren ifråga.

Detta kommer ju fasen att ge mig hjärtinfarkt frö helvete. Tänk: Vi leder på klassiskt Bulan -maneér med ett mål; när motståndarna chansar och jagar kvittering. Det är tekning i vår försvarszon -och vår tekare får en varning..... Asså...... -Man kommer ju att bokstavligen bli helt jävla vansinnig på detta!!! SNACKA OM att domarnas personliga bedömningsnivåer kommer att hamna ännu mer i fokus?! Jag menar det tenderar ju trots allt vara ett gäng tekningar i en hockeymatch. Jag undrar: På vilken nivå kommer detta att hamna på i Scandalium....? Joel är OK -och snubben tvärs emot honom felar hela tiden....? Och: Gråt-Bert kommer ju bo mer i domargången -än i SAIKs omklädningsrum i på matchdagarna.... -Prison rulez....?

Vet inte... Men det känns lite olustigt så här i förhand faktiskt... Domarhatet KOMMER att nå nya nivåer. GARANTERAT! -Hoppas bara att detta inte drabbar oss värre än andra statistiskt över hela säsongen. För det kommer ju bli värre intressant och följa spelar -och lag statistik på detta....
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6788
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Nya SHL-reglerna 2018/2019 Empty Sv: Nya SHL-reglerna 2018/2019

Inlägg av Puckad ons 15 aug 2018, 20:55

Jag är nog försiktigt positiv. Kanske för att vi saknar grävlingar.
Visst kommer det att bli en del utvisningar, men jag tycker det är bra att grisarna står kvar. Nu kommer de ju undan lite billigt.
I år, när de vilat sig några gånger så komme de självmant att ändra beteende,
eller helt enkelt inte få teka mer.

Edit: Hoppas du överlever tills alla vant sig! Skål!
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11085
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Nya SHL-reglerna 2018/2019 Empty Sv: Nya SHL-reglerna 2018/2019

Inlägg av Tigerman ons 15 aug 2018, 21:24

Jag tror det blir som med tjuvstarter i friidrott/simning. Det tar kanske en liten stund tills alla lärt sig spelets regler men sen så lugnar det ner sig. Tror inte minst att det kommer att minska på antalet avbrutna tekningar och byte av tekare, och därmed snabba upp spelet en aning.

Eller åtminstone hoppas jag att det blir så, den som lever får se Smile

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Nya SHL-reglerna 2018/2019 Empty Sv: Nya SHL-reglerna 2018/2019

Inlägg av Jonken ons 15 aug 2018, 21:38

Tigerman skrev: Tror inte minst att det kommer att minska på antalet avbrutna tekningar och byte av tekare, och därmed snabba upp spelet en aning.

Eller åtminstone hoppas jag att det blir så, den som lever får se Smile
Jag tänker mer så här: ALLA kommer att gå all in på första teket -och sedan köra en safe fisvariant på andra efter varningen. Allt annat vore ju tjänstefel. Om detta scenario visar sig stämma; kommer detta få effekten att omteken ökar.

Men: Precis som du säger: Den som lever få se....Wink
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6788
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Nya SHL-reglerna 2018/2019 Empty Sv: Nya SHL-reglerna 2018/2019

Inlägg av Tigerman ons 15 aug 2018, 22:07

Jonken skrev:
Tigerman skrev: Tror inte minst att det kommer att minska på antalet avbrutna tekningar och byte av tekare, och därmed snabba upp spelet en aning.

Eller åtminstone hoppas jag att det blir så, den som lever får se Smile
Jag tänker mer så här: ALLA kommer att gå all in på första teket -och sedan köra en safe fisvariant på andra efter varningen. Allt annat vore ju tjänstefel. Om detta scenario visar sig stämma; kommer detta få effekten att omteken ökar.

Men: Precis som du säger: Den som lever få se....Wink  
Jo, det skulle ju kunna bli så också, men om domarna verkligen är hårda på varningar i inledningen så lär fistekaren torska i alla omtek och då borde han rimligen börja lugna ner sig på förstateken.

En sak är dock säker, Grana kommer få ta betydligt fler tek nu än tidigare om han slipper bli bortplockad.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Nya SHL-reglerna 2018/2019 Empty Sv: Nya SHL-reglerna 2018/2019

Inlägg av lhffan ons 15 aug 2018, 22:09

Håller sig varningen över flera tek eller nollställs det vid spelstart?

lhffan

Antal inlägg : 141
Join date : 15-03-07

Till överst på sidan Gå ner

Nya SHL-reglerna 2018/2019 Empty Sv: Nya SHL-reglerna 2018/2019

Inlägg av Jonken lör 01 sep 2018, 22:30

Tigerman skrev:
En sak är dock säker, Grana kommer få ta betydligt fler tek nu än tidigare om han slipper bli bortplockad.
Det beror på. Oklart om ett lag får byta tekare till andra tekningen efter att laget fått varningen i första teket? Jag tror inte att man riskerar att dra på sig en tvåa; och sätter en spelare som Grana att gå all in med skallen före i andra tekningen. Detta när laget fått en varning av domarna i första dito. Jag har aldrig sett en spelare som Jonathan Granström fis-teka: På förhand känns det fasen löjligt och se att nya regler tvinga honom att göra det. scratch Facepalm
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6788
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Nya SHL-reglerna 2018/2019 Empty Sv: Nya SHL-reglerna 2018/2019

Inlägg av Puckad lör 01 sep 2018, 23:03

Och i o m det så har regeländringen lyckats.
Man driver utvecklingen mot bättre tekare som i sin tur leder till färre omtag.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11085
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Nya SHL-reglerna 2018/2019 Empty Sv: Nya SHL-reglerna 2018/2019

Inlägg av Micke80 sön 02 sep 2018, 06:03

Syftet med regeländringen är ju att FP tempo i dessa situationer och stt lagen intensiva få extra vila genom att köra fulvsrianten med ”fel” trkare och sen byta tekare till ”rätt” tekare.
Det innebär att den dom tekar först ävenntar omsläppet.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Nya SHL-reglerna 2018/2019 Empty Sv: Nya SHL-reglerna 2018/2019

Inlägg av Jonken sön 02 sep 2018, 09:30

Mer exakt: Vilka grejer kan ett lag få en tek-varning -respektive 2 min för...? Jag menar: Spelare borde ju logiskt få extra vila när en varning delas ut... (Själva domarförfarandet i detta är ju också intressant.) ..Och hur mycket får lagets kaptener protestera mot beslutet...?
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6788
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Nya SHL-reglerna 2018/2019 Empty Sv: Nya SHL-reglerna 2018/2019

Inlägg av Old Brooklyn sön 23 sep 2018, 18:53

Patetiskt med 5 000 kronor i böter för filmning. Filmning måste börja få avstängningar som följd - gärna i framtida matcher när man möter samma lag igen.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/wEGJWP/rogle-malvakten-botfalls-for-filmning
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Nya SHL-reglerna 2018/2019 Empty Sv: Nya SHL-reglerna 2018/2019

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet