Jesper Sellgren

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

Jesper Sellgren - Sida 2 Empty Sv: Jesper Sellgren

Inlägg av Hankburger i ons 22 maj 2019, 14:43

@Blinders88 skrev:
“NHL POTENTIAL, WITHOUT A DOUBT”

Sellgren is yet another impressive young blueliner that the Hurricanes continue to amass. Carolina brought Sellgren to North Carolina after his SHL postseason with Luleå had finished. There, he was 3-12-15 in 52 regular-season games and then had a 3-3-6 performance in 10 playoff games. A 2018 sixth-round pick by the Hurricanes, he is starting to look like a potential bargain.

“NHL potential, without a doubt,” Vellucci said.

He dressed for the final two games against Hershey. Bean and Haydn Fleury, two first-round picks, coming back from Carolina (and injured Roland McKeown returning from injury) pushed Sellgren out of the line-up for Game 1. But Vellucci is utilizing a 11-7 set-up and fit Sellgren into the blue-line rotation for Game 2 in place of McKeown.

Sellgren delivered that game-tying goal and fit in well as a 20-year-old adjusting to the North American rink in a conference final against elite competition.

“[Sellgren is] a really good player,” Vellucci said. “A little bit different on smaller ice, but very good skill. Like him a lot. Just trying to take it easy on him early, not to give him too much, too early. But a very good player.”

https://www.eprinkside.com/2019/5/21/ahl-prospect-report-we-talked-about-how-good-its-going-to-feel-when-we-win-this-game

Det går bra för Sellgren, är han nu förlorad?

Nej. Han har suttit på läktaren fram tills skador för att först då få chansen. Lundeström började ju riktigt bra men hamnade sedan längre och längre ned i frysboxen. Samma sak kommer nog att hända Sellgren också. Skillnaden är att Anaheim hade brist på centrar. Carolina är fylld av lovande backar.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 1983

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Blinders88 i fre 24 maj 2019, 12:57

Ännu ett mål.

Blinders88

Antal inlägg : 853

Inlägg av Tigerman i fre 24 maj 2019, 22:59

Har inte sett senaste matchen eller ens highlights. Han var inne på tre mål bakåt så man kunde ju ha trott att han skulle bli sågad, men får bara bra betyg och på flera håll, så jag antar att han gjorde vad som kunde förväntats av honom vid de tillfällena.

Tigerman

Antal inlägg : 3077

Inlägg av Bamsefar i tis 28 maj 2019, 21:41

Då är det väl campen som avgör om han spelar med oss (högst troligt) eller får stanna.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 7540

Inlägg av NallePhu i tis 28 maj 2019, 21:43

Jag förstår inte riktigt hur Canes tänker med Sellgren överhuvudtaget, De har en backlinje som inte ens Sellgren kommer vara nära att ta en plats för de har De Haan - Faulk - Hamilton - Pesce - Slavin - Van Reimsdyk det är ju inte precis dussin spelare...

Så misstänker dem är tvungna signa han och sedan låta han utvecklas i Luleå ngt annat ser jag inte!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 11881

Inlägg av Hankburger i tis 28 maj 2019, 22:25

Vilket iof. inte ovanligt ett år efter draften. Det är dock under campen som det bestäms om han får fortsätta eller eventuellt kan lånas ut till SHL. Gör han bra camp så kan det faktiskt först bli aktuellt i November-December typ som med Lundeström. Annars kan han vara tillbaka redan i början av Oktober.

@NallePhu skrev:Jag förstår inte riktigt hur Canes tänker med Sellgren överhuvudtaget, De har en backlinje som inte ens Sellgren kommer vara nära att ta en plats för de har De Haan - Faulk - Hamilton - Pesce - Slavin - Van Reimsdyk det är ju inte precis dussin spelare...

Så misstänker dem är tvungna signa han och sedan låta han utvecklas i Luleå ngt annat ser jag inte!

Tänkte jag också med Lundeström men fort kan någon gå sönder och då bestämmer sig Canes att det är bättre att han sitter på läktaren ifall han behövs. Precis som när Lundeström skulle till Luleå men helt plötsligt fick någon i Anaheims organisation för sig att han borde stanna i AHL IFALL han behövdes..
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 1983

Inlägg av Blinders88 i tis 28 maj 2019, 22:38

Jesper Sandberg skrev:

Luleå om Sellgren: "Det var väldigt väntat"

ISHOCKEY Jesper Sellgren har skrivit på för Carolina Hurricanes. Luleå Hockey sitter lugna i båten och kommer inte att agera. "Det kommer inte som någon överraskning", säger Ulf Engman, assisterande General Manager i Luleå Hockey.

Jesper Sandberg22:28 | 2019-05-28
Luleåbacken har kritat på ett treårskontrakt med NHL-laget Carolina Hurricanes. Enligt Ulf Engman, assisterande GM i Luleå Hockey, har klubben väntat på det här beskedet.

– Det var väldigt väntat att de skulle sajna honom nu. Men sedan blir det ju en lurig situation, slår han sig in i NHL så är han ju förlorad så är det, säger Ulf Engman och fortsätter:

– Men vi för en bra dialog med Jesper och hans agent. Och han är mer sugen på att vara i Luleå än att spela i AHL och vi har rättigheterna till det på vår sida. Så det blir antingen NHL eller Luleå Hockey, säger Engman.

Det finns alltså en möjlighet att Jesper Sellgren kan komma att göra som Isac Lundeström gjorde säsongen som gick. Efter att först ha provat lyckan i Nordamerika och spelat NHL-matcher med Anaheim Ducks flyttades Lundeström ner till AHL-laget San Diego Gulls. Efter en tid där valde Lundeström att avsluta säsongen i Luleå Hockey på lån.

– Vi får vänta och se hur det går på campen för Jesper helt enkelt, säger Engman.

20-årige Jesper Sellgren har alltså skrivit på ett treårskontrakt med NHL-laget.

– Det kommer inte som någon överraskning, han är väl värd att få sin chans, säger Engman.

Hur tänker Luleå Hockey om Sellgren försvinner för gott?

– Försvinner han för gott så måste vi hitta en ersättare. Men vi kommer att vänta och se, vi kommer inte ta in någon förrän till hösten i sådana fall, säger Engman och fortsätter:

– Vi tycker att vi har en riktigt stark backsida sedan tidigare, vi får vänta och se helt enkelt.

Jesper Sellgren befinner sig i Nordamerika där han spelar AHL-slutspel med Charlotte Checkers där finalspel väntar i Calder Cup.

https://www.nsd.se/sport/100-hockey/lulea-om-sellgren-det-var-valdigt-vantat-nm5125422.aspx

Blinders88

Inlägg av Tigerman i tis 28 maj 2019, 22:49

Enligt regelverket så måste de signa honom inom två år från att han blev draftad. Ett år har gått, i stort sett, och det är ju ingen högoddsare att de skulle signa honom före kommande säsong. Annars hade de haft svårt att ha honom på plats i höst och därmed ett sämre beslutsunderlag inför en eventuell signering under 2020. Han är dessutom draftad som 20-åring och hade då blivit UFA direkt efter 2 år, alltså närapå noll bytesvärde vid en trade utan ett kontrakt (om jag nu fattat de reglerna korrekt).

Tigerman

Inlägg av Blinders88 i ons 29 maj 2019, 09:24

Håkan Stridblom skrev:

Backen om kontraktet: "Inte på världskartan"

ISHOCKEY Sent på tisdagskvällen kom beskedet. Luleå Hockeybacken Jesper Sellgren hade skrivit på ett kontrakt med NHL-klubben Carolina Hurricanes. "En barndomsdröm går i uppfyllelse", förklarar Sellgren.

Håkan Stridblom23:14 | 2019-05-28
Jesper Sellgren kom till Luleå Hockey inför förra säsongen.

Nu redan efter en säsong i SHL så har den odraftade backtalangen imponerat så pass mycket att han erbjudits ett kontrakt med förre Luleåcentern Lucas Wallmarks Carolina.

– Hade någon sagt det åt mig för ett år sedan hade jag sagt "Det är bara skitsnack" för jag var ju inte ens draftad. Det var så långt borta och fanns inte ens i mina tankegångar och inte heller på världskartan, säger en nöjd Sellgren.

Artikelbild
BILD: Pär Bäckström / Frilans | Jesper Sellgren.

Sellgren lämnade Luleå efter att laget hade åkt ut i semifinalen mot Frölunda för att spela med AHL-laget Charlotte Checkers. Det visade sig vara ett succédrag för nu har den 20-årige backen ett påskrivet kontrakt på sitt hotellrum.

– Det är så klart väldigt roligt och det är en barndomsdröm som går i uppfyllelse. Att få sajna på ett NHL-kontrakt har varit en morot så länge jag minns.

Hur viktigt var det för dig att du åkte över för att spela i Charlotte Checkers?

– Nja just för kontraktet så vet jag inte om det var speciellt viktigt. Men för mig personligen var det viktigt så att jag fick lära känna omgivningen, klubben och även få spela på de små rinkarna här borta, förklarar Sellgren.

Kontraktet som Sellgren har skrivit på är ett så kallat rookiekontrakt vilket innebär att han kan skickas till AHL, men då uppstår ett annat läge.

– Tar jag inte en plats i NHL så har ju Luleå Hockey rätten att kräva hem mig. Jag räknar inte med att det blir något AHL-spel nästa säsong.

Så då spelar du i Luleå Hockey ytterligare en säsong?

– Så blir det nog om jag inte tar en plats i Carolina Hurricanes, säger Sellgren innan han fortsätter:

– Allt pekar på att jag spelar en säsong till i SHL.

Hur skulle det kännas med ett kontrakt skrivit i Nordamerika?

– Det har jag inga problem med. Jag vill göra det som blir mest utvecklande för mig, säger Sellgren och fortsätter:

– Men målet är att slå mig in i NHL-laget för då skulle jag coachas här direkt av Carolina, men det är bara upp till dem och inget som någon annan kan påverka.

Vilken chans tror du själv att du har att slå dig in i Carolinas NHL-lag?

– Det är svårt att säga, men de har haft lite skador på slutet. Samtidigt så kommer det att hända mycket under sommaren med nya kontraktsskrivningar. Så just nu är det väl inget jag kan uttala mig om.

– Vi får vänta till närmare säsongsstarten med de spekulationerna.

Kontraktet parterna mellan skrevs för några dagar sedan, men kontakten mellan Sellgren och Carolina har varit tät under vintern.

– Vi har haft en dialog hela säsongen där jag har fått feedback efter matcherna. Det har låtit positivt hela tiden.

Just nu spelar Jesper Sellgren med Carolinas farmarlag Charlotte Checkers i AHL-slutspelet (Calder Cup) och laget är framme vid en final mot Chicago Wolves.

– Det är ju den näst bästa ligan här borta och det är en stor prestige att vi har tagit oss så långt. Det ska bli väldigt roligt att spela finalen, säger Sellgren.

Vad händer efter slutspelet. Stannar du där eller?

– Efter att slutspelet är över så åker jag hem till Sverige för att vara hemma över sommaren, säger han slutligen.

https://www.nsd.se/sport/100-hockey/backen-om-kontraktet-inte-pa-varldskartan-nm5125449.aspx

Blinders88

Inlägg av Tony Moore i ons 29 maj 2019, 18:23

@Tigerman skrev:Enligt regelverket så måste de signa honom inom två år från att han blev draftad. Ett år har gått, i stort sett, och det är ju ingen högoddsare att de skulle signa honom före kommande säsong. Annars hade de haft svårt att ha honom på plats i höst och därmed ett sämre beslutsunderlag inför en eventuell signering under 2020. Han är dessutom draftad som 20-åring och hade då blivit UFA direkt efter 2 år, alltså närapå noll bytesvärde vid en trade utan ett kontrakt (om jag nu fattat de reglerna korrekt).
Odraftad, vad gäller då ? "– Hade någon sagt det åt mig för ett år sedan hade jag sagt "Det är bara skitsnack" för jag var ju inte ens draftad. Det var så långt borta och fanns inte ens i mina tankegångar och inte heller på världskartan, säger en nöjd Sellgren."
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 2898

http://www.luleahockey.se/

Inlägg av Tigerman i ons 29 maj 2019, 19:34

@Tony Moore skrev:
@Tigerman skrev:Enligt regelverket så måste de signa honom inom två år från att han blev draftad. Ett år har gått, i stort sett, och det är ju ingen högoddsare att de skulle signa honom före kommande säsong. Annars hade de haft svårt att ha honom på plats i höst och därmed ett sämre beslutsunderlag inför en eventuell signering under 2020. Han är dessutom draftad som 20-åring och hade då blivit UFA direkt efter 2 år, alltså närapå noll bytesvärde vid en trade utan ett kontrakt (om jag nu fattat de reglerna korrekt).
Odraftad, vad gäller då ? "– Hade någon sagt det åt mig för ett år sedan hade jag sagt "Det är bara skitsnack" för jag var ju inte ens draftad. Det var så långt borta och fanns inte ens i mina tankegångar och inte heller på världskartan, säger en nöjd Sellgren."
Nordamerikaner blir Free agents direkt efter 20 år. Verkar däremot lite skumt för mig när det gäller icke-nordamerikanska spelare. Enligt reglerna måste dessa alltid draftas innan man kan signas. Å andra sidan, om man har anmält spelaren till draften två år men inte blivit draftad så är man automatiskt Free agent. Men jag vet inte om varenda spelare i hela Sverige med licens per automatik är med i draften eller inte.

Fabian Brunnström signades direkt som överårig utan att ha blivit draftad vilket borde betyda att han ändå varit anmäld i draften fastän han inte gjorde något väsen av sig överhuvudtaget som junior.

https://www.draftsite.com/nhl/rules/

Tigerman

Inlägg av Puckad i ons 29 maj 2019, 19:42

Kull för Jesper! 2.7 mille i sign on bonus gör inte jätte ont.
Jag är inte så orolig för att bli av med honom i år.
Bara det inte blir en alltför ryckig försäsong så den blir förstörd.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 5618

Inlägg av Kagen i tor 30 maj 2019, 16:43

Det är ju så här det ska vara för Luleå. Spelare som kommer till föreningen utvecklas och kan sedan växa till större roller inom föreningen eller i andra högre rankade ligor.

Det är bara gratulera både Sellgren och Luleå till ett bra jobb.
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1328

Inlägg av Lehto i tor 30 maj 2019, 23:47

@Kagen skrev:Det är ju så här det ska vara för Luleå. Spelare som kommer till föreningen utvecklas och kan sedan växa till större roller inom föreningen eller i andra högre rankade ligor.

Det är bara gratulera både Sellgren och Luleå till ett bra jobb.
Ja vi får hoppas det håller i sig för det kommer locka fler talanger till oss.
Får hoppas att det inte är tillfälligheter bara, kan inte påstå att vi sett allt för mycket av detta under tidigare år.

Lehto

Antal inlägg : 69

Inlägg av Norrlandstoken i fre 31 maj 2019, 11:07

Vad innebär detta nu. Om nu Hurricanes anser att Jesper ska få fortsätta utvecklas i Luleå nästa säsong. När blir han då tillgänglig för spel? En bit in på säsongen eller?

Norrlandstoken

Antal inlägg : 1639

Inlägg av Rakapuckar i fre 31 maj 2019, 11:21

@Norrlandstoken skrev:Vad innebär detta nu. Om nu Hurricanes anser att Jesper ska få fortsätta utvecklas i Luleå nästa säsong. När blir han då tillgänglig för spel? En bit in på säsongen eller?
Förmodligen samma visa som med Lundeström. Han kommer vara med på campen i Augusti. Tycker de att han inte är mogen för att prova på spel i NHL så lånas han ut till Luleå och kan vara med i början av säsongen. Är han nog bra för att testa på NHL så kommer han vara borta längre. Där är nio NHL-matcher en bra riktlinje, det då det är så många matcher han får göra innan ett år på hans NHL-kontrakt räknas som förbrukat, då missar han nog första månaden ungefär. Får han spela mer än nio matcher finns det möjligheter att han är borta hela säsongen. Men det behöver inte vara så, tänk Lundeström.

Rakapuckar

Antal inlägg : 99

Inlägg av hokkzorz i sön 09 jun 2019, 15:18

Grattis till Calder Cup Jesper Smile

hokkzorz

Antal inlägg : 1671

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum: