Jesper Sellgren

Gå ner

Jesper Sellgren

Inlägg av Kapten Haddock i ons 28 mar 2018, 16:11

Kapten Haddock

Antal inlägg : 2384

Till överst på sidan Gå ner

Sv: Jesper Sellgren

Inlägg av pingu i ons 28 mar 2018, 16:48

Välkommen! Spännande värvning Smile
pingu

Antal inlägg : 2214

Inlägg av KaptenBlodskelett i ons 28 mar 2018, 18:00

Välkommen, jag har rätt höga förhoppningar! Ska bli kul att se hur det artar sig! Very Happy
KaptenBlodskelett

Antal inlägg : 2372

Inlägg av Tony Moore i ons 28 mar 2018, 18:30

Därför valde talangen spel med Luleå Hockey
Spoiler:
Ishockey Under onsdagen presenterade Luleå Hockey fyra nyförvärv. Ett av förvärven var backtalangen Jesper Sellgren, 19, som har skrivit på ett tvåårskontrakt.

Emil Larsson
14:45 | 2018-03-28

Redan i början av december skrev Mrmadhawk att Modo-backen Jesper Sellgren var klar för Luleå Hockey till kommande säsong.

Och tillsammans med målvakten Niklas Rubin, backen Fredrik Styrman och forwarden David Lindquist presenterades Jesper Sellgren som klara Luleå Hockey-förvärv.
– Det ska bli otroligt roligt att få testa lite nya utmaningar och att ta nästa kliv till SHL, säger Jesper Sellgren.

Jesper Sellgren gjorde i fjol tolv poäng, fördelad på tre mål och nio assist, på 43 matcher med sitt Modo.

Och han beskriver sig själv som en spelskicklig back med bra skridskoåkning som gillar att följa med upp i anfallen.
– Jag tror att jag kommer få bra möjligheter att utvecklas däruppe. Jag vill egentligen utveckla allt i mitt spel från defensiven till offensiven.

Vad är anledningen till att du valde Luleå Hockey före andra klubbar?
– Jag hade Henrik Stridh (assisterande tränare) lite landslaget. Han gillade mitt spel, och jag gillade honom. Han är en del till att jag valde Luleå. Dessutom verkar de vilja satsa på lite yngre spelare, och jag tror det finns bra möjligheter att få mycket speltid.

Luleå Hockeys general manager Stefan "Skuggan" Nilsson är väldigt nöjd med att Luleå lyckas knyta till sig backtalangen.
– Jag skulle vilja säga att det är en supertalang. Tillsammans med Rasmus Dahlin var han kanske Sveriges bästa back under junior-VM. Han har kanske defensiven mer som sin styrka än offensiven. Han är ändå en tvåväggsback som löser mycket tack vare att han är skicklig med puck och en bra skridskoåkare. Det är en back som kommer att kunna göra väldigt många minuter i SHL, det är jag helt övertygad över.
Tony Moore

Antal inlägg : 2330

http://www.luleahockey.se/

Inlägg av Ferros i ons 28 mar 2018, 20:53

Riktigt kul att vi kan locka till oss en sån här talang. En av Sveriges bästa spelare i JVM, bra i Allsvenskan och en av få i Modo som verkligen stod ut i matchserien mot oss i J20-slutspelet.

Kanske inte blir succé redan nästan säsong men på sikt så kan det här vara ett kanonförvärv.

Ferros

Antal inlägg : 2297

Inlägg av Määk i lör 23 jun 2018, 21:34

Sellgren också draftad. Runda 6 av Carolina som 166e spelaren. Tre Luleå spelare, varav två i förstarundan, är rätt häftigt.

Määk

Antal inlägg : 1711

Inlägg av Hankburger i lör 23 jun 2018, 23:34

@Määk skrev:Sellgren också draftad. Runda 6 av Carolina som 166e spelaren. Tre Luleå spelare, varav två i förstarundan, är rätt häftigt.

Känns ändå bra att man dessutom hade två i topp 30 medan "supertalangfabriken" SAIK hade noll. Slut på "superjuniorer"? Very Happy

Luleå hade dessutom fler juniorer draftade i år än SAIK totalt så... Tji fick media.
Hankburger

Antal inlägg : 1600

Inlägg av Micke80 i sön 24 jun 2018, 07:36

Om vi nu verkligen ta åt oss någon ära för Sellgren. Jag tror ju inte det är pga hans försäsong hos oss han blivit draftad utan snarare MODOs arbete med honom.
Men lik förbaskat kul för honom och ju fler som lyckas komma över atlandten från oss ju bättre ser det ju ut.

Micke80

Antal inlägg : 2420

Inlägg av Jonken i sön 24 jun 2018, 09:35

Självklart blev ju inte Jesper draftad pga Luleå Hockeys jobb med honom. Däremot en fjäder i hatten för Nilsson/Engman för att man lyckats få talangen Sellgren till Luleå Hockey. För Jesper Sellgrens del är det upp till bevis nästa säsong. Det gäller att ta nästa steg i utvecklingen. Det är betydligt fler ögon på han nu. "Jeppe" har ju verkligen sett riktigt rapp och målmedveten ut under försäsongen. Ingen större överraskning om Ö-viks sonen verkligen hugger -och även etablerar sig en backtröja i LHF 18/19.

Nu gäller det för Jesper att inte köra/gå på "prospect-döden" -när NHL-klubben skall addera på fler kilon på honom. Det är lätt att:

- Att rörligheten inte blir lidande av extra kilona.
- Att anpassa sig till en högre nivå är ingen lek -om man skall bära på extra ryggsäckar samtidigt.
- Spela ett spel system i SHL; som kräver en god rörlighet.

Det positiva är ju att Luleå Hockeys fystränare Petter Petterson har ju grym koll på sånt här. Därför viktigt med en god dialog mellan Jesper Sellgren, Luleå Hockey och Carolinas player development dirrar: Glen Wesley och Sergei Samsonov.

Gällande Luleå Hockeys nya sätt och arbeta; kan man inte vara annat än stolt. Ett OTROLIGT kvitto på att arbetet med unga spelare i föreningen verkligen fungerar! Fortsätter Luleå hockey framöver att förädla talanger på samma höga nivå; kommer göra föreningen riktigt solid och eftertraktad för unga spelarna. Detta kommer att leda till sportsliga framgångar i långa loppet.

- Det vackraste som finns är när Luleå Hockey sköts rätt.
Jonken

Antal inlägg : 2812

Inlägg av ezz i mån 29 okt 2018, 14:10

Sellgren till Tre kronor! Den såg jag inte komma redan nu...
ezz

Antal inlägg : 189

Inlägg av Hankburger i mån 29 okt 2018, 14:39

@ezz skrev:Sellgren till Tre kronor! Den såg jag inte komma redan nu...

Riktigt kul för Jesper. Såg inte heller det komma men som sagt riktigt kul. Underligt att Gustafsson inte kom med dock.
Hankburger

Antal inlägg : 1600

Inlägg av Määk i mån 29 okt 2018, 15:02

@Hankburger skrev:
@ezz skrev:Sellgren till Tre kronor! Den såg jag inte komma redan nu...

Riktigt kul för Jesper. Såg inte heller det komma men som sagt riktigt kul. Underligt att Gustafsson inte kom med dock.

Han kan ju ha tackat nej också. Men inte särskilt många av de gamla rävarna med heller så kan ju vara det också.

Määk

Antal inlägg : 1711

Inlägg av Tigerman i mån 29 okt 2018, 23:03

Jesper har spelat klockren ishockey hela hösten, en av våra stabilaste backar redan. Gör sällan eller aldrig några misstag. Stort grattis och fullt välförtjänt  cheers

Tigerman

Antal inlägg : 2797

Inlägg av Tony Moore i fre 23 nov 2018, 08:37

Chef!
Tony Moore

Antal inlägg : 2330

http://www.luleahockey.se/

Inlägg av Bamsefar i fre 23 nov 2018, 10:17

@Tony Moore skrev:Chef!

Den där hade gett tunga applåder o jubelrop i Delfinen cheers
Bamsefar

Antal inlägg : 6929

Inlägg av Tigerman i fre 23 nov 2018, 10:41

Jesper är för mig kanske största överraskningen i laget i år (möjligen i konkurrens med att Connolly gör minst 50% mer poäng än förväntat). Visst gjorde han ett bra JVM men han spelar definitivt inte juniorhockey längre utan är en fullfjädrad SHL-back redan nu i höst och det hade då inte jag väntat mig. Snarare då att han skulle ligga i gränslandet mellan tredje backpar och sjundeback, ungefär där Nisse är just nu. Det där klippet visar tydligt hur förbaskat bra han är. Full koll på både puck, med- och motspelare. Spelintelligent, bra skridskoåkning, stark i kroppen. Saknas väl bara lite vassare offensiv men jag tror inte han gör bort sig i NHL om han får chansen om ett eller ett par år. Vi får vara glada så länge han är kvar hos oss.

Jag börjar förstå varför Montén utnämnde honom till en av SHL's bästa värvningar.

Tigerman

Antal inlägg : 2797

Inlägg av wilmus2007 i fre 23 nov 2018, 11:20

@Bamsefar skrev:
@Tony Moore skrev:Chef!

Den där hade gett tunga applåder o jubelrop i Delfinen cheers

Skrattade gott åt den tacklingen igår....den e grym!
wilmus2007

Antal inlägg : 275

Inlägg av Old Brooklyn i fre 23 nov 2018, 11:24

Jag gillar hur svart han kan bli i ögonen och hur han kan låta käften gå mot betydligt mer etablerade spelare. Det märks att han inte är van att bli satt på plats av större och starkare snubbar, och det verkar som han inte tänker bli van vid det heller.
Old Brooklyn

Antal inlägg : 4325

Inlägg av ski3r i lör 08 dec 2018, 21:18

Fan vad bra han är nu!
ski3r

Antal inlägg : 1204

Inlägg av NallePhu i lör 08 dec 2018, 21:20

Bara NJUT för snart är han i NHL om han forts spela som han gör, Lugnet själv på isen oavsett om han gör ett misstag eller vad gillar killen skarpt bara hoppas vi får behålla han ngt år ytterligare!
NallePhu

Antal inlägg : 10986

Inlägg av Diktatorn i lör 08 dec 2018, 21:45

Sjukt mycket credd till Sanny Lindström som pekade ut Jesper som en än de bästa värvningarna redan i maj!

"Därför anser jag att Luleå är det perfekta klubbvalet och jag tänker i synnerhet på det faktum att Thomas ”Bulan” Berglunds utmanade ledarstil kan få Sellgren att ta nästa steg. Kravställning som infinner sig dagligen och den respekt ”Bulan” har omkring sig kommer vara nödvändigt för Sellgrens fortsatta utveckling.

I min bok råder det ingen som helst tvekan att Jesper Sellgren på sikt kan bli en NHL back och redan kommande säsong en ledande back i Luleå"
Diktatorn

Antal inlägg : 330

Inlägg av Qirren i lör 08 dec 2018, 21:55

Han är ju redan en klassback i SHL. Vi lär tyvärr bara få en säsong av honom.
Qirren

Antal inlägg : 1259

Inlägg av Bamsefar i lör 08 dec 2018, 22:15

Tycker han klivit fram ordentligt de senaste matcherna och spelar med en pondus o självförtroende som skickligheten skapar, han har tagit utrymmet som Sondell lämnat och mycket mer.
Bamsefar

Antal inlägg : 6929

Inlägg av Puckad i lör 08 dec 2018, 22:38

@Bamsefar skrev:Tycker han klivit fram ordentligt de senaste matcherna och spelar med en pondus o självförtroende som skickligheten skapar, han har tagit utrymmet som Sondell lämnat och mycket mer.
Japp.
Ett steg upp efter matcherna i landslaget.
Kanske hänger det ihop...
Puckad

Antal inlägg : 5075

Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet