Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

+95
Slapshot
KaptenBlodskelett
Swhy
Sundance Kid
Kapten Haddock
JuniorX
RogerC
Rikky
NilsOskar
amarule
Admin
makkanmakkan
UnSaccoDiSoldi
ski3r
LHF96
nummer 17
Donowitz
kokostrollet
Bjoern
Mickeee
Lajon
Davidoff
DonP
Ivanhoe
Qirren
JoakimJ
Fred Herbert
Sportchefen #2
mango
Puckad
Lasse Proppmätt
Luleåfan
tibet
Myrman
Grizzly
Sir Prozac
rumpztr
Micke80
Ingemar
NallePhu
Hedanders
MickkeJ
Pajala
icemask
kniba
farre
zamboni
Old Brooklyn
Zeth
apa19
Luddelajnen
Purre
rasbiologen
CKa
jimpa99
stormvägen
Kallepedal
Lars158
hokkzorz
Lulefan
Rönken
Loop
Rayko
Dave Rock
delphi
Urken
LubosC
LuleåWinston
Pentothal
knutten
Norlin
BodenSwe
PM
Bamsefar
JayDee
pingu
Tony Moore
Redbear
#96
Kato
MrA
FruktHamster
Mange
Bilderberg
Dalle
Zeb Macahan
Jonken
Johan__
Högljudd
LulefanGBG
Tigerman
Chris Hendrix
Snikne Ville
Beast.
Salle
99 posters

Sida 10 av 20 Föregående  1 ... 6 ... 9, 10, 11 ... 15 ... 20  Nästa

Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av mango sön 30 nov 2014, 22:19

Fattar inte heller vart alla får ifrån att vi ska ha så mycket mindre budget än andra lag. Finns som någon redan nämnt inget som talar för det. Vi har en väldigt hög omsättning med en hall-deal som är riktigt bra. Dessutom har vi bra ekonomi jämfört med många andra SHL-lag. Vi ligger nog inte i topp på spelarbudget men garanterat på övre halvan. Jag har egentligen inget konkret eller nått bevis på detta utan lägger bara ihop ett och ett. Ni som säger att vi har så låg budget. Finns det nåt bevis för detta?

Det jag vet är de tre lag med minst budget:
1.DIF
2.MODO
3.Linköping

Källa: http://www.allehanda.se/ishockey/shl/ett-ar-som-vd-for-modo-hockey#Ishockey

Hur ser du på organisationen SHL?
– Johan Hemlin har gjort ett fantastiskt jobb inom SHL och det har aldrig varit så transparent där som det är nu. Tidigare har man stått sin klubb närmast men så är det inte nu. I dag vågar vi ta upp diskussioner, som spelarlöner.
Pratar ni lönetak och offentliga löner?
– Ja, jag vet i stort vad alla klubbar har för spelarbudget.
Blir du avundsjuk?
– Ja, det är klart att man velat ha lite mer. Vi har näst lägst av alla, bara Djurgården ligger under oss. Men Linköping har till exempel bara en miljon mer än oss och det är rätt tätt bland övriga lag.

mango

Antal inlägg : 67
Join date : 13-02-18

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Lars158 sön 30 nov 2014, 22:32

Vi har bland dom hösta omsättningarna. Det har vi som fakta.

Vi har bland dom lägsta spelarbudgeterna? Som påstående.

Vi gör ändå inte extrema vinster varje år, tom förlust år. Det har vi som fakta.


Är människor i höga positioner i föreningen korrupta som fan och stjäl pengar och sätter på konto i Schweiz?
Eller berätta hur ni har eran logik i det hela.

Lars158

Antal inlägg : 9704
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Bamsefar sön 30 nov 2014, 23:01

Lars158 skrev:Vi har bland dom hösta omsättningarna. Det har vi som fakta.

Vi har bland dom lägsta spelarbudgeterna? Som påstående.

Vi gör ändå inte extrema vinster varje år, tom förlust år. Det har vi som fakta.


Är människor i höga positioner i föreningen korrupta som fan och stjäl pengar och sätter på konto i Schweiz?
Eller berätta hur ni har eran logik i det hela.

Hänger det inte ihop med arenaupplägget, vi hyr arenan, och får driftsbidrag som täcker d v s en hel del pengar som rullar runt (omsättning) men som är låsta för detta ändamål och kan inte belasta en spelarbudget.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Rönken sön 30 nov 2014, 23:05

Fast Luleå ligger väl inte sist? Siffror som florerar pekar ju snarare på att det är väldigt jämnt där forna topp-4 sänkt en del, speciellt Linköping, men även Färjestad verkar ju sänka varje säsong nästan. Sen har lag likt Luleå, Växjö och Örebro ökat en del. Sen Skellefteå vore kul att se vad dom har att röra sig med.

Är väl inte helt utan anledning det börjar pratas om lönetak.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Tigerman sön 30 nov 2014, 23:06

Lars158 skrev:Vi har bland dom hösta omsättningarna. Det har vi som fakta.

Vi har bland dom lägsta spelarbudgeterna? Som påstående.

Vi gör ändå inte extrema vinster varje år, tom förlust år. Det har vi som fakta.


Är människor i höga positioner i föreningen korrupta som fan och stjäl pengar och sätter på konto i Schweiz?
Eller berätta hur ni har eran logik i det hela.
I årets årsredovisning så fanns det en post som jag inte kunde förklara på rimliga sätt, det "saknades" typ 5-6 MSEK i oförklarade ökade kostnader jämfört med fjolårets motsvarighet. D.v.s. någonstans hade det spolat ur betydligt mer pengar men det fanns ingen notering om vad som var orsaken. Det enda man med säkerhet kunde säga var att det inte handlade om investeringar (alltså borde det inte vara någon CHL-aktiepost). Jag tror nu inte att det är något korrupt bakom, snarare kanske det är t.ex. spelarkostnader typ sign-onbonus, pensionsavsättningar eller vad-vet-jag som inte redovisas inom spelarbudgeten. 

Men hur som helst. Det är väl rätt troligt att LHF måste betala mer för motsvarande spelare än t.ex. Frölunda och DIF, med tanke på "lapphelvetet-faktorn". Till det tillkommer att vi säkert har bland de högsta resekostnaderna. ET & CHL kostar väl också en slant extra jämfört med lag som inte spelar där (typ SAIK i fjol). Det är några troliga förklaringar, finns säkert fler, typ skillnader i arenaavtal.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Jonken sön 30 nov 2014, 23:11

Just nu är vägen för yngre spelare; till att bli SHL-spelare inom Luleå Hockeys organisation för långdragen. Det är detta som föreningen MÅSTE TA TAG I snarast möjligt. Det skall absolut inte behöva ta mer än en -eller högst två säsonger för killarna att nå SHL. Det är där LHF's största akilleshäl är -och har varit så länge nu.

För yngre killar att lyckas; måste en förening ha marginal att låta dem göra sina misstag i början. Vad man måste lägga ner större vikt på; är att bygga så att man i mindre grad blir straffad lika hårt i SHL-matcherna -när dessa misstag kommer.
Och det absolut bästa sättet är att ha ett solitt och kvalitativt försvar. Då snackar jag om: spelsystem, coachning och spelarkvalitet. För att detta skall funka kräver två viktiga saker i spelet:

- Backar som dominerar defensivt.
- Tvåvägs centrar; med betoning på defensiven.

fixar man tryggheten hemåt; kommer offensiven komma ganska automatiskt. Detta för att de yngre killarna får trygghet "att göra sin egna grej" framåt. De behöver inte hela tiden vara rädda för tappa sin speltid -utan kan med ett större förtroende gå in och spela sitt egna spel. Inte att bara hoppa in för lira 0-0 som avlastning. Det är i en sådan verklighet som unga killar verkligen vågar att släppa loss och gå in och köra med en enormt mycket större energi -än vad äldre spelare ofta är kapabla till i 3 x 20 minuter intensiv ishockey. Det är så här nya stjärnor föds.

Med en sån här bas; blir det fullt möjligt för en förening att ställa högre krav när det gäller spelarnas individuella testvärden. Detta såväl under sommarträningen -som under pågående säsong. Detta i sin tur medför mycket mindre form-dalar under en säsong överlag. det är även ett statistiskt faktum att yngre spelare har mycket bättre läk-kött -jämfört med de äldre spelarna. Detta ger därför även större säkerhet för föreningen beträffande skador etc på spelarna överlag.
Sedan tillkommer den ekonomiska biten: en yngre spelare som blir SHL-spelare; är den överlägset bästa & billigaste investeringen för en hockeyförening:

- De är billigare att ha kontrakterade.
- De ger klirr i kassan till föreningen -när de går vidare i sina karriärer.
- De kommer alltid att ha ett hjärta för föreningen som trodde på dem -och gjorde dem till elitspelare.
- Föreningen får ett mycket gott rykte utåt; speciellt bland unga lovande spelare.

Men för att nå dit; MÅSTE hela organisationen inom föreningen verkligen anpassas för detta. Och för detta KRÄVS en kristallklar linje/program som håller, duktiga tränare (både för individuell -som grupp träning) -samt det viktigaste: Individuellt mätbara värden över varje spelare och en kommunikation om var man hela tiden individuellt ligger -för att nå målen.

Också viktigt: Att inte vara stereo-typ i spelarutbildningen. Det oerhört viktigt inom föreningen att ha insikten och verktygen som behövs för att utbilda olika typer av spelare trots samma position. Ex: En oöm Bryggman är lika mycket värd som en målspruta som Zaar. Kort: Föreningen måste besitta kunskapen att individuellt och framgångsrikt utveckla olika spelartyper.

För att nå detta mål; måste föreningen ut på värvnings marknaden. Fast inte att handla spelare; UTAN JÄVLIGT KVALITATIVA LEDARE. Personer som vet exakt vad som krävs för att nå dit. Dessa personer lockas till Norrbotten med att arbeta heltid med att drilla spelare inom föreningen en lång tid framöver. Detta skulle vara mycket, mycket sunda investeringar för Luleå Hockey.

När en spelare värvas in; gör man även väldigt klart för dem i början över vad som krävs av dem för att spela i Luleå hockeys A-lag fysiskt sätt. Clearar spelare inte ribban; finns det en kausul i kontraktet för detta. Jag menar inte att det är tack och adjö då -utan en annan ersättningsnivå tills man fixar ribban. När spelarna clearat ribban; har de alla verktyg som behövs för att gå in och leverera. Och då har de även betalt därefter. Tanken här är hela tiden att kunna visa: Här ligger du nu -och hit måste du nå för att lira i A-laget. Mycket enkelt och väldigt svårt att missförstå för någon = Inge gnäll för att man inte är där ännu...
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6781
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Snikne Ville sön 30 nov 2014, 23:19

Luleå äger hallen:
Tar inte ut hyra 0 kr
Drift 5 mkr

Luleå hyr o får bidrag:
Hyra 50 mkr
Dritt, fortfarande 5 mkr
Bidrag 50 mkr.

Alla andra kostnader/intäkter lika.

Sifforna är förstås fiktiva o allt superförenklat men samma resultat, - 5 mkr, fast med med 50 mkr skillnad i omsättning. Ingen har förskingrat nåt.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Rönken sön 30 nov 2014, 23:32

Driftsbidraget är på drygt 9 miljoner från kommunen för Coop Arena, fast då har ju Luleå all personal och ska tillhandahålla en del istider till konståkning och liknande. Fast man får alla intäkter själva så är nog ändå en rätt bra deal.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av FruktHamster sön 30 nov 2014, 23:33

Lars, du svara lite på din egen fråga tror jag.
Ja, vi har hög omsättning.
Nej, vi gör inte stora vinster.
Har vi en trupp som osar knösusklubb? Nej, vill jag hävda.

Så antingen sker en förskingring som i så fall innefattar allt från styrelsen till ledning och ekonomiskt ansvariga, ELLER, så står inte omsättningen alls i paritet med vinsten.
Se gärna sniknes fiktiva exempel. Det är precis det jag menar med att driften av hallen drar upp omsättningen.

Jag har från vad jag skulle vilja säga är väldigt goda källor att LHFs spelarbudget har överskattats från mig själv och även övriga här på forumet. Sedan kan man välja att tro på vad man vill förstås. Påstår mig inte sitta på några exakta siffror.

Men man kan ju för all del fråga sig vad man tycker att de senaste årens värvningar tyder på.
Har vi värvat någon spelare som man kan kalla stjärnvärvning som inte antingen haft ett förflutet i klubben eller en brokig fjolårssäsong? Oftast bägge de sakerna faktiskt.
Var är vår Holloway? Vår Rajala? Vår Oskar Möller? Vår Salmela?
Vi har nästan uteslutande fått allsvenska spelare. Allsvenska spelare som dessutom i princip samtliga fall gått vidare efter avslutad uppgift. Varför? Luleå har inte kunnat erbjuda samma löner som andra intressenter.

Om nu LHF verkligen hade en spelarbudget i paritet med skaik eller strax under Frölunda, HV och FBK, hade vi då inte rimligen sett andra typer av värvningar? Eller verkar det rimligt att osten erbjuder allsvenska spelare kontrakt på 150k/månaden?

Jag är personligen övertygad, och på god grund, att LHF ligger på undra halvan av listan när det kommer till spelarbudget och med det i åtanke tycker jag de ansvariga gjort ett jävulskt bra jobb de senaste åren.
Däremot kan man inte förvänta sig att de kan trolla varje säsong. Ta denna säsong som exempel.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Rönken sön 30 nov 2014, 23:40

FruktHamster skrev:Lars, du svara lite på din egen fråga tror jag.
Ja, vi har hög omsättning.
Nej, vi gör inte stora vinster.
Har vi en trupp som osar knösusklubb? Nej, vill jag hävda.

Så antingen sker en förskingring som i så fall innefattar allt från styrelsen till ledning och ekonomiskt ansvariga, ELLER, så står inte omsättningen alls i paritet med vinsten.
Se gärna sniknes fiktiva exempel. Det är precis det jag menar med att driften av hallen drar upp omsättningen.

Jag har från vad jag skulle vilja säga är väldigt goda källor att LHFs spelarbudget har överskattats från mig själv och även övriga här på forumet. Sedan kan man välja att tro på vad man vill förstås. Påstår mig inte sitta på några exakta siffror.

Men man kan ju för all del fråga sig vad man tycker att de senaste årens värvningar tyder på.
Har vi värvat någon spelare som man kan kalla stjärnvärvning som inte antingen haft ett förflutet i klubben eller en brokig fjolårssäsong? Oftast bägge de sakerna faktiskt.
Var är vår Holloway? Vår Rajala? Vår Oskar Möller? Vår Salmela?
Vi har nästan uteslutande fått allsvenska spelare. Allsvenska spelare som dessutom i princip samtliga fall gått vidare efter avslutad uppgift. Varför? Luleå har inte kunnat erbjuda samma löner som andra intressenter.

Om nu LHF verkligen hade en spelarbudget i paritet med skaik eller strax under Frölunda, HV och FBK, hade vi då inte rimligen sett andra typer av värvningar? Eller verkar det rimligt att osten erbjuder allsvenska spelare kontrakt på 150k/månaden?

Jag är personligen övertygad, och på god grund, att LHF ligger på undra halvan av listan när det kommer till spelarbudget och med det i åtanke tycker jag de ansvariga gjort ett jävulskt bra jobb de senaste åren.
Däremot kan man inte förvänta sig att de kan trolla varje säsong. Ta denna säsong som exempel.

Någon tidningsartikel påstod ett spann runt 40-47 miljoner för lagen, undantaget sladdbarn likt AIK - förmodligen Djurgården denna säsongen i och med "fallskärmen" till AIK på 6-7 miljoner som nog äter en del av spelarbudgeten. Men 5-6-7 miljoner är ju ändå två bra spelare, har man duktiga juniorer kan man krydda ännu mer. Sedan har Luleå tappat Ferruform på sponsorsidan medan LKAB låtit meddela att man ska minska sin sponsring överlag. LKAB-dagen är väl inställd som exempel? Färjestad fick 5 miljoner extra av kommunen för sitt publikbortfall, sedan utöver det en större plånbok på förhand. Tycker inte det känns så jättekonstigt att Luleå inte gärna sätter sprätt på pengar hux-flux.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Lars158 mån 01 dec 2014, 00:18

FruktHamster skrev:Lars, du svara lite på din egen fråga tror jag.
Ja, vi har hög omsättning.
Nej, vi gör inte stora vinster.
Har vi en trupp som osar knösusklubb? Nej, vill jag hävda.

Så antingen sker en förskingring som i så fall innefattar allt från styrelsen till ledning och ekonomiskt ansvariga, ELLER, så står inte omsättningen alls i paritet med vinsten.
Se gärna sniknes fiktiva exempel. Det är precis det jag menar med att driften av hallen drar upp omsättningen.

Jag har från vad jag skulle vilja säga är väldigt goda källor att LHFs spelarbudget har överskattats från mig själv och även övriga här på forumet. Sedan kan man välja att tro på vad man vill förstås. Påstår mig inte sitta på några exakta siffror.

Men man kan ju för all del fråga sig vad man tycker att de senaste årens värvningar tyder på.
Har vi värvat någon spelare som man kan kalla stjärnvärvning som inte antingen haft ett förflutet i klubben eller en brokig fjolårssäsong? Oftast bägge de sakerna faktiskt.
Var är vår Holloway? Vår Rajala? Vår Oskar Möller? Vår Salmela?
Vi har nästan uteslutande fått allsvenska spelare. Allsvenska spelare som dessutom i princip samtliga fall gått vidare efter avslutad uppgift. Varför? Luleå har inte kunnat erbjuda samma löner som andra intressenter.

Om nu LHF verkligen hade en spelarbudget i paritet med skaik eller strax under Frölunda, HV och FBK, hade vi då inte rimligen sett andra typer av värvningar? Eller verkar det rimligt att osten erbjuder allsvenska spelare kontrakt på 150k/månaden?

Jag är personligen övertygad, och på god grund, att LHF ligger på undra halvan av listan när det kommer till spelarbudget och med det i åtanke tycker jag de ansvariga gjort ett jävulskt bra jobb de senaste åren.
Däremot kan man inte förvänta sig att de kan trolla varje säsong. Ta denna säsong som exempel.

Den som kommer ihåg och satte sig in i Arena dealen kommer nog ihåg att tanken var att efter första renoveringen av arenan så skulle den övergå från kommunens ägo till att vara ägd av LHF. EU momsregler fällde den dealen. Då blev det istället fortsatt kommunägd arena men LHF skulle hålla driften. Det var en hel del kontrovers kring nivån där att den var alldeles för hög och att det var förtäckt sponsring.

Ja hall driften höjer naturligtvis omsättningen. Men hall driften hävdar jag är en av LHF`s bästa inkomstkällor.
Du och Snikne hävdar att driften är ett sänke för LHF.


Lars158

Antal inlägg : 9704
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Snikne Ville mån 01 dec 2014, 07:53

Lars158 skrev:
FruktHamster skrev:Lars, du svara lite på din egen fråga tror jag.
Ja, vi har hög omsättning.
Nej, vi gör inte stora vinster.
Har vi en trupp som osar knösusklubb? Nej, vill jag hävda.

Så antingen sker en förskingring som i så fall innefattar allt från styrelsen till ledning och ekonomiskt ansvariga, ELLER, så står inte omsättningen alls i paritet med vinsten.
Se gärna sniknes fiktiva exempel. Det är precis det jag menar med att driften av hallen drar upp omsättningen.

Jag har från vad jag skulle vilja säga är väldigt goda källor att LHFs spelarbudget har överskattats från mig själv och även övriga här på forumet. Sedan kan man välja att tro på vad man vill förstås. Påstår mig inte sitta på några exakta siffror.

Men man kan ju för all del fråga sig vad man tycker att de senaste årens värvningar tyder på.
Har vi värvat någon spelare som man kan kalla stjärnvärvning som inte antingen haft ett förflutet i klubben eller en brokig fjolårssäsong? Oftast bägge de sakerna faktiskt.
Var är vår Holloway? Vår Rajala? Vår Oskar Möller? Vår Salmela?
Vi har nästan uteslutande fått allsvenska spelare. Allsvenska spelare som dessutom i princip samtliga fall gått vidare efter avslutad uppgift. Varför? Luleå har inte kunnat erbjuda samma löner som andra intressenter.

Om nu LHF verkligen hade en spelarbudget i paritet med skaik eller strax under Frölunda, HV och FBK, hade vi då inte rimligen sett andra typer av värvningar? Eller verkar det rimligt att osten erbjuder allsvenska spelare kontrakt på 150k/månaden?

Jag är personligen övertygad, och på god grund, att LHF ligger på undra halvan av listan när det kommer till spelarbudget och med det i åtanke tycker jag de ansvariga gjort ett jävulskt bra jobb de senaste åren.
Däremot kan man inte förvänta sig att de kan trolla varje säsong. Ta denna säsong som exempel.

Den som kommer ihåg och satte sig in i Arena dealen kommer nog ihåg att tanken var att efter första renoveringen av arenan så skulle den övergå från kommunens ägo till att vara ägd av LHF. EU momsregler fällde den dealen. Då blev det istället fortsatt kommunägd arena men LHF skulle hålla driften. Det var en hel del kontrovers kring nivån där att den var alldeles för hög och att det var förtäckt sponsring.

Ja hall driften höjer naturligtvis omsättningen. Men hall driften hävdar jag är en av LHF`s bästa inkomstkällor.
Du och Snikne hävdar att driften är ett sänke för LHF.

Ursäkta, var hävdar jag det?
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av FruktHamster mån 01 dec 2014, 08:55

Nej nej.
Halldriften är absolut inget sänke. Ingen hävdar det. Vad vi säger är att den drar upp omsättningen. Den höga omsättning gör att många får en övertro till LHFs ekonomi.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Rönken mån 01 dec 2014, 10:14

Fast driftsbidraget ligger på drygt 9 miljoner, är inte någon enorm summa. Bör väl snarare vara ökad omsättning tack vare restauranger och hela den biten? Fast med tanke på att det behövs ett antal personer för att driva allt så sticker nog omsättningen iväg.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av FruktHamster mån 01 dec 2014, 11:22

Rönken skrev:Fast driftsbidraget ligger på drygt 9 miljoner, är inte någon enorm summa. Bör väl snarare vara ökad omsättning tack vare restauranger och hela den biten? Fast med tanke på att det behövs ett antal personer för att driva allt så sticker nog omsättningen iväg.

Absolut.. Driftstödet/driften var bara ett exempel på något som drar upp omsättningen men som inte nödvändigtvis betyder att spelarbudgetten är speciellt påverkad.
Men du har helt rätt.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Tony Moore mån 01 dec 2014, 17:27

Stefan Enbom skriver i LHF bloggen den 18 nov. bl.a att LHF investerar 12mkr/säsong i Unga/Dam  http://www.luleahockey.se/blog/17
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7457
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av hokkzorz tis 02 dec 2014, 18:10

Detta var mycket goda nyheter. Jag skickade ett brev till Stefan Enbom med just detta förslaget, hoppas det är mina ord som gett gehör. I vilket fall så är det ett bra beslut.

http://www.luleahockey.se/artikel/60826/

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Urken tis 02 dec 2014, 18:23

hokkzorz skrev:Detta var mycket goda nyheter. Jag skickade ett brev till Stefan Enbom med just detta förslaget, hoppas det är mina ord som gett gehör. I vilket fall så är det ett bra beslut.

http://www.luleahockey.se/artikel/60826/

Bra förslag - vore ju roligt om det var dina intentioner som gav upphov till beslutet! +1
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av LulefanGBG tis 02 dec 2014, 21:23

Riktigt bra jobbat hokkzorz! Klar att det är du!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Snikne Ville mån 08 dec 2014, 15:57

En semi mot Skeå i CHL borde väl kunna dra in en halv mille netto kan jag tycka. Fint.

*jinx*
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Snikne Ville tis 09 dec 2014, 23:19

Snikne Ville skrev:En semi mot Skeå i CHL borde väl kunna dra in en halv mille netto kan jag tycka. Fint.

*jinx*
Ka-Ching!
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn ons 10 dec 2014, 01:25

Bra jobbat Ville! Sen är det ju inte bara intäkterna för hemmamatchen utan även de uteblivna kostnaderna för exempelvis en bortamatch långt borta i Europa.

Ching-Ka!
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Snikne Ville ons 10 dec 2014, 08:11

Old Brooklyn skrev:Bra jobbat Ville! Sen är det ju inte bara intäkterna för hemmamatchen utan även de uteblivna kostnaderna för exempelvis en bortamatch långt borta i Europa.

Ching-Ka!
Eller långt nere Linköping för den delen. Smile
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Snikne Ville ons 10 dec 2014, 12:39

Mer Ka-Ching, från NK:

"Ishockey/Luleå Luleå Hockeys Europasuccé betyder klirr i kassan – ur ett ekonomiskt perspektiv är Skellefteå en drömmotståndare.

Ett guld, två brons (i fjol spelades ingen match om tredjepris, men Luleå rankades trea), och nu semifinal.

Luleå Hockeys facit på fyra år med spel ute i Europa är svårslaget.

Avancemanget från kvartsfinal innebär att laget återigen är med bland de fyra främsta i år.

– För mig som fått vara med om Europaresan från första början betyder det här otroligt mycket. Jag känner också vilken enorm betydelse det är för oss att vara med i de här sammanhangen och stärka Luleå Hockeys varumärke – det ger respekt, säger Luleås sportdirektör Thor Stöckel till Kuriren.

Att just Skellefteå AIK står för motståndet i semifinalen som spelas 13 januari på bortais och 20 januari på hemmaplan är en dröm som går i uppfyllelse för klubben. Både sportsligt och ekonomiskt.

– Det var det optimala som kunde hända i det här sammanhanget – att vi får möta vår huvudrival. Det är oftast de matcherna som driver intresse och publik, plus att det blir en billig resa i stället för att vi ska chartra en kärra till Tjeckien, säger Stöckel.

Exakt hur mycket pengar som klubben tjänar på en hemmamatch mot Skellefteå kan inte sportdirektören svara på. Däremot är det derbyna som sticker ut när det gäller publiktillströmning och försäljning i kiosker och restaurangen. Som exempel har Luleå Hockey tidigare sagt att en extra SM-slutspelsmatch på hemmaplan genererar kring 700 000 kronor extra i kassan.

– Det blir en plusaffär för oss, självklart. Vi har ändå kalkylerat med att det kan bli tuffa charterresor och tufft ekonomiskt. Men det hade också varit alldeles nödvändigt att chartra när det är så tajt spelschema. Bussresan till Skellefteå ger oss helt andra förutsättningar ekonomiskt sett.

När Luleå vann Red Bull Salute för två säsonger sedan tjänade klubben ihop totalt 75 000 euro (cirka 700 000 svenska kronor).

I år har prissumman höjts. Totalt spelar lagen om 1,5 miljoner euro och mästaren i Champions Hockey League kan tjäna upp till 166 000 euro (cirka 1,5 miljoner svenska kronor).

– Självklart är det sportsliga det som driver oss i första hand, men ekonomin är superviktig. Det är en bonus med prispengar som gör det extra stimulerande.

Kan det bli så att ni rent av går plus på att spela den här turneringen?

– Utan att ha full koll på siffrorna så finns det ökade förutsättningar, framförallt i och med Skellefteåmatchen, för ett positivt resultat som helhet. Vi ser det också som en bra start på säsongen med bra matcher innan SHL. Dessutom får vi nya erfarenheter och skaffar oss nya kontakter, säger Thor Stöckel."
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Lasse Proppmätt tor 11 dec 2014, 09:46

Ännu mer ka-ching låst artikel från kurren (Så har LHF budgeterat)

Nu förstår jag varför det stod att man hade bättre facit jämfört med i fjol på mailen jag får från LHF..

Då satsade man på långt slutspel i år bara på grundserien vilket är som det SKA vara

När dom 4 stora regerade i mitten/slutet på 2000 talet så budgeterade t.e.x HV alltid bara på att nå kvarten aldrig längre trots en enorm börs..snåla smålänningar men åxo kloka smålänningar.

För efter ett par år så var dom ju inte bland dom 4 stora längre men då fanns det en välfylld börs att handla spelare med..

Och efter 2-3 med deras mått mätt usla säsonger så är man tillbaka i toppen igen..



ISHOCKEY/LULEÅ Formen är på uppgång – men än är tabelläget kritiskt. Nu berättar Luleåledningen vilken prestation som är budgeterad för säsongen.
Trots två raka segrar i SHL är läget inte på något vis säkert för Luleå Hockey.

Efter 28 omgångar är laget på niondeplats i tabellen. Upp till sjätteplatsen (direktplats till slutspelet) saknas fyra poäng. Ner till kvalserien är det sex poäng.

– Vi är i ett tufft läge, vi har insett det och jobbat på ett bra sätt för att med små medel ge laget allra bästa förutsättningar. Vi tar en match i taget och inser att ingenting är över, utan det blir ett stenhårt krig varje match ända in till våren, säger sportdirektören Thor Stöckel.

Senast laget inte tog sig till slutspel var säsongen 2009/2010 då Luleå slutade tia i tabellen.

Sedan dess har klubben varit ett givet inslag i jakten på SM-guld.

I fjol fanns förhoppningen om ett långt slutspel. Därefter lades också budgeten – något som inte kunde levas upp till efter ett tidigt uttåg mot Växjö i kvartsfinalserien.

– Vi kommer fortsättningsvis att satsa mot att tillhöra toppen, men givetvis måste vi se över hur vi lägger budget. Vi kommer inte att kalkylera med ett långt slutspel, sade klubbens vd Stefan Enbom till Kuriren i april.

Det är något som sportdirektören Thor Stöckel stryker under. När Kuriren frågar om Luleå har budgeterat för slutspel säger han:

– Vi budgeterar alltid för grundserien i SHL. Slutspelet är naturligtvis ett mål, men i en försiktig väg framåt så budgeterar vi ekonomin efter grundserien.

Är det viktigt att nå slutspelet?

– Absolut. Det är därför vi håller på. Vi håller på för att vinna allt, sen gör man inte det av olika skäl, men målet är alltid att ta sig så långt det bara går. Självklart är det viktigt både ekonomiskt, goodwillmässigt och sportsligt att ta sig till slutspel.

Det är inte att man sitter och svettas då när det har gått tyngre och man vet hur viktigt det är?

– Det goda en sån här situation kan föra med sig är att man någonstans kommer till insikt med hur små marginaler det är, hur lätt det är att gå fel och vilka konsekvenser det får att hamna i en sån situation permanent. Det är betydligt lättare för föreningen och laget att spela och träna i en situation där vi ligger på fast mark. Men det här triggar oss och får oss också att tänka lite annorlunda för att hitta nya sätt att få föreningen och laget på ett vinnande spår.

Sedan Stöckel och Peter Jidström (som avgick som klubbdirektör 2013) kom till klubben har de jobbat med bonusar beroende på hur långt laget har tagit sig i exempelvis slutspelet. Både när det gäller inkomster från sponsorer och utgifter till spelare. Det är ett system som fortfarande används.

– När vi når framgångar har vi försökt hitta sätt att få intäkter via publik och sponsorer – naturligtvis ska spelarna också triggas och när föreningen når framgång ekonomiskt och sportsligt ska de också ha möjlighet att ta del av det, säger Thor Stöckel.

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2133
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Beast. mån 15 dec 2014, 10:49

Det är lite sorgligt att se förfallet som pågår. Känns tyvärr inte alls som att Osten tagit vara på chansen att etablera Luleå som ett topplag. Vi var på god väg under Rönkens era, hamnade högt i tabellen, spelade SM-final, lyckades med bra värvningar. Hade producerande toppspelare.

Nu är vi tillbaka exakt där vi var innan Rönkens intåg. Dåliga sportsliga resultat, inga spetsspelare i truppen, dåligt med folk i arenan.

Jag kan faktiskt inte förstå hur man inte lyckas förvalta detta gyllene läget man hade? HUR är det möjligt? Vi har vunnit serien ett år, gått till final ett år, vunnit ET ett år och gått till slutspel samtliga år. Det BORDE i rimlighetens namn generera en del + i den ekonomiska kassan. Vart försvinner pengarna?

Är det någon som kan förklara varför Luleå har så dåligt med pengar när en klubb som Skellefteå verkar ha bra mycket mer tillgångar? Man tycker att klubbarna borde ha ganska likadana förutsättningar att fixa sponsorer, lika stor arena, lika stort upptagningsområde för publik, samma geografiska förutsättningar etc. Nu har ju Skellefteå vunnit två år i rad men redan innan det kändes det som att de har en mycket fet plånbok att öppna när tillfälle ges.
Beast.
Beast.

Antal inlägg : 2040
Join date : 12-01-23
Age : 37
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av FruktHamster mån 15 dec 2014, 11:23

Beast. skrev:Det är lite sorgligt att se förfallet som pågår. Känns tyvärr inte alls som att Osten tagit vara på chansen att etablera Luleå som ett topplag. Vi var på god väg under Rönkens era, hamnade högt i tabellen, spelade SM-final, lyckades med bra värvningar. Hade producerande toppspelare.

Nu är vi tillbaka exakt där vi var innan Rönkens intåg. Dåliga sportsliga resultat, inga spetsspelare i truppen, dåligt med folk i arenan.

Jag kan faktiskt inte förstå hur man inte lyckas förvalta detta gyllene läget man hade? HUR är det möjligt? Vi har vunnit serien ett år, gått till final ett år, vunnit ET ett år och gått till slutspel samtliga år. Det BORDE i rimlighetens namn generera en del + i den ekonomiska kassan. Vart försvinner pengarna?

Är det någon som kan förklara varför Luleå har så dåligt med pengar när en klubb som Skellefteå verkar ha bra mycket mer tillgångar? Man tycker att klubbarna borde ha ganska likadana förutsättningar att fixa sponsorer, lika stor arena, lika stort upptagningsområde för publik, samma geografiska förutsättningar etc. Nu har ju Skellefteå vunnit två år i rad men redan innan det kändes det som att de har en mycket fet plånbok att öppna när tillfälle ges.

Att Osten "har misslyckats" att förvalta att vi har haft några bra år, beror på att plånboken han har att nyttja till värvande är betydligt smalare än nästan samtliga andra lag i SHL. Det verkar du iofs förstå, men hur kan du då utmåla Osten? Är det Osten som jobbar med marknad?
Ostens jobb är primärt att sätta det bästa möjliga laget på isen med de medel han har.
I själva verket har Osten (bland andra, han är långt från ensam) gjort ett helt fantastiskt jobb med att hålla LHF i toppen de senaste åren, TROTS LHFs smalare plånbok. Årets placering speglar den ekonomiska verkligheten betydligt mer än de senaste fyra åren.

Varför SkAIK har mer pengar än LHF vet jag inte säkert, men gissningsvis får de in fler pengar från sponsorer. De har också haft fantastisk utdelning från sin juniorverksamhet vilket dels har gett enorm bang for the bucks-faktor och dessutom gett pengar när spelarna gått till NHL och KHL.

Slutligen, även OM LHF skulle ha en större budget till värvningar så garanterar det ju inte topplaceringar. FBK/HV71 m.fl. har BETYDLIGT mycket fetare budgettar än LHF, men även de har dåliga säsonger ibland.
Jag tycker LHFs ledning visat väldigt väl att de är kompetenta, speciellt med tanke på att LHF slår ur underläge rent ekonomiskt, men trots detta så kommer det komma säsonger då det går sämre. INGET lags historia är utan dippar. Oavsett ekonomi och ledning.
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Beast. mån 15 dec 2014, 11:34

Nej det var fel av mig att enbart utmåla Osten som bov i detta. Det är såklart inte hans fel hur ekonomin ser ut i stort. Men när man är frustrerad så skriver man ofta saker som inte är så genomtänkta.

Det jag tycker är märkligt är att man på något sätt inte lyckas förvalta sin ekonomiska sits på ett bättre sätt. Föreningen har ju gått ut med att man vill utmana de bästa och vara i toppen. Men hur ska man kunna göra det med en liten och stram plånbok? Känns som att hela LHF's organisation måste se över sin verksamhet för att få den mer lönsam. För det är väl ingen, varken förening eller fans som är nöjda med att simma runt i mellanmjölksland varje säsong och och kanske som bäst gå till kvartsfinal. Inte konstigt att publiken sviker.

Nä en stor plånbok garanterar inte framgång. Men man har iaf bättre förutsättningar även om en säsong går lite sämre att studsa tillbaka nästa. Med liten plånbok så gäller det att ha extremt mycket flax och såklart också skicklighet och alla kugghjul måste gå i lås. En riktigt svag säsong kan vara förödande för föreningen.
Beast.
Beast.

Antal inlägg : 2040
Join date : 12-01-23
Age : 37
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Rönken mån 15 dec 2014, 13:02

Fast är fortfarande samma personer som fått föreningen att gå från att mer eller mindre ha noll eget kapital, hyra arenan till vad verkar varit mindre förmånligt avtal och att varit ett lag som konsekvent prenumererat på respass i kvartsfinalen till att vara där man varit sista 3-4 säsongerna. Så känns väl lite hårt att döma ut samma ledning efter en halv säsong som inte gått enligt plan, när tidigare säsonger gått över förväntan. Tycker jag.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Urken mån 15 dec 2014, 13:16

Rönken skrev:Fast är fortfarande samma personer som fått föreningen att gå från att mer eller mindre ha noll eget kapital, hyra arenan till vad verkar varit mindre förmånligt avtal och att varit ett lag som konsekvent prenumererat på respass i kvartsfinalen till att vara där man varit sista 3-4 säsongerna. Så känns väl lite hårt att döma ut samma ledning efter en halv säsong som inte gått enligt plan, när tidigare säsonger gått över förväntan. Tycker jag.

Jag har varit inne på samma spår som Beast., men sedan fått tänka om just enligt det du skriver. Nuvarande ledning har gjort det oerhört bra de senaste åren - något man måste komma ihåg fastän man i dagsläget är fruktansvärt frustrerad över de sportsliga resultaten. Denna frustration kryddas också av det faktum att vi dröjer med att fylla ut vissa positioner som vi alla är överens om behövs förstärkas.
Huruvida ledningen tänkt att förstärka dessa positioner är för mig oklart, men nog blir man återigen frustrerad även här.

En sport som betyder oerhört mycket för många. Man vill alltid vinna och se sitt lag prestera, oavsett. Nu när det inte går vägen riktigt och vår förstacenter har lämnat laget, höjs röster för att ta in en ersättare. Absolut skall det ske, men frågan är: vem? Jag vill också vara en av de som rakt ut skriker efter värvningar, men samtidigt har jag inget konkret förslag på spelare heller..
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Sportchefen #2 mån 15 dec 2014, 21:10

Väl talat av samtliga, tycker jag. Skönt med klokskap där hela bilden finns med. Jag tror en av Luleåledningens styrkor faktiskt är att man försöker hålla huvudet kallt in i det längsta och inte göra något bara för att göra något. Visa laget att man tror på det och lita på att det kan vända trenden själv. Sedan finns det naturligtvis en gräns för när man måste agera. Gränsen var passerad när det gäller Dixon. Själv minns jag sista säsongen med Jonte Hedström...fler chanser har aldrig en spelare fått...
Hur som helst - grejen är att köper man något halvbra nu kanske man inte kan vara med i budgivningen när den riktiga fisken simmar förbi.

Sportchefen #2

Antal inlägg : 932
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Fred Herbert mån 15 dec 2014, 21:20

Hmm...är väll knappast så at det som skulle göras nu borde klassificeras som att det är "bara för att göra något"...Varje lagdel behöver idealiskt sett förstärkas i år. Den tilltänkta förstemålvakten visade sig vara något av ett såll och rookie-kollegan får ses som förstaval, kalkylen över backarnas utveckling måste ligga på minus, likaså saknas kontinuitet gällande forwards produktion...

Går ju testa knepa och knåpa ihop något, kanske en trade, vad som helt för görs inget mer, ja då förtjänar vi åka ur tycker jag. Hugget som stucket om vi är bättre än endera MoDo eller Leksand. Iaf som det sett ut fram till nu.

Fred Herbert

Antal inlägg : 204
Join date : 14-12-02

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Lasse Proppmätt tis 16 dec 2014, 07:28

Sportchefen #2 skrev:Väl talat av samtliga, tycker jag. Skönt med klokskap där hela bilden finns med. Jag tror en av Luleåledningens styrkor faktiskt är att man försöker hålla huvudet kallt in i det längsta och inte göra något bara för att göra något. Visa laget att man tror på det och lita på att det kan vända trenden själv. Sedan finns det naturligtvis en gräns för när man måste agera. Gränsen var passerad när det gäller Dixon. Själv minns jag sista säsongen med Jonte Hedström...fler chanser har aldrig en spelare fått...
Hur som helst - grejen är att köper man något halvbra nu kanske man inte kan vara med i budgivningen när den riktiga fisken simmar förbi.

Håller med sen grina fanskapet ut i en bok något som Fahlman naturligtvis lockade ur honom typ (Hände det int nåt i Lule berätta nu)

En annan sak att ha i minnet är att människan ska passa in i LHF det är inte bara slå till med första bästa spelare oavsett meriter.

Frallan t.e.x berättade ju i Kurren att han valde att träna med AHC för att han tar så stor plats i omklädningsrummet och det skulle störa den "ordning" som höll på att byggas upp inför säsongen.

Det går jävligt mycket rykten om spelare om t.e.x hur dom är på fritiden mm sånt vet ju alla sportchefer och det står inte i CV:t på E.P

Så mycket så att man kan tro att Falcon Crest var en dokumentärserie.
För er som inte var med på Falcon Crest tid så var det en såpaserie full med intriger.

Man har ju hört om hur vissa knullat andras spelarfruar hängt på uteställen ist för tränat och mobbat andra spelare mm.

Så det gäller ju att man värvar RÄTT kille inte bara tar första bästa utan att han faktiskt ska passa in och inte störa den "kultur" man byggt upp i gruppen

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2133
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Lasse Proppmätt tis 16 dec 2014, 07:47

Fred Herbert skrev:Hmm...är väll knappast så at det som skulle göras nu borde klassificeras som att det är "bara för att göra något"...Varje lagdel behöver idealiskt sett förstärkas i år. Den tilltänkta förstemålvakten visade sig vara något av ett såll och rookie-kollegan får ses som förstaval, kalkylen över backarnas utveckling måste ligga på minus, likaså saknas kontinuitet gällande forwards produktion...

Går ju testa knepa och knåpa ihop något, kanske en trade, vad som helt för görs inget mer, ja då förtjänar vi åka ur tycker jag. Hugget som stucket om vi är bättre än endera MoDo eller Leksand. Iaf som det sett ut fram till nu.

Samtidigt så är vi jävligt bra när vi ÄR bra och då speciellt mot alla topplag?
Mot Frölunda Saik och nu HV har vi stundtals spelat ut alla topp 3 lagen så mycket att det är få andra lag som spelat ut dom på ett liknande sätt.

Detta sagt utan att ha sett alla matcher men läst nästan alla matchrapporter på div hockeyforum tidningar mm.

Och vi har väl slagit alla utom DIF denna säsong?

Det vi förlorar på är att vi inte kan spela en hel match utan att det kommer väldigt djupa dalar och få höga toppar i matcherna.

Med bättre hemmafacit hade vi legat klart högre upp i tabellen.
Som bortalag är vi 5:a i bortatabellen och hemmalag är vi 9:a

Om vi jämför med t.e.x Saik så har dom spelat 16 matcher hemma vunnit 14 förlorat 2 vi har spelat 15 matcher vunnit 8 förlorat 7 det är 21 p förlorade skulle vi t.e.x vunnit hälften av dom 21 p istället för att förlora så hade vi legat 4:a just nu

Borta har vi spelat 15 matcher vunnit 6 förlorat 9 det är godkänt även om vissa matcher skulle gett oss p som dom mot LHC/Frö men samtidigt har vi vunnit sådana som vi skulle förlorat ÖIK t.e.x så det jämnar ut sig.

Som jag ser det är det hemmaspelet som är boven i dramat om varför vi ligger där vi ligger i tabellen.

Lasse Proppmätt

Antal inlägg : 2133
Join date : 13-04-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Snikne Ville lör 27 dec 2014, 22:05

Till alla som som lipar över biljettpriser. Var inne med sässekortet o köpte biljett till semifinalen i CHL mot SkAIK o fick fribiljett till matchen mot Modo + hamburgare på köpet. Sittplats, allt för tillsammans 100 kr. Kände mig som en rånare.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av JoakimJ sön 28 dec 2014, 18:12

En fråga. Den 26:e = "fullsatt" i alla arenor. Ledig dag. Då borta mot Färjestad. 28:e ledig dag, också riktigt mycket folk som går på hockey. Då borta mot Växjö. 30:e, tisdag då många jobbar. Då får Luleå spela hemma. Hur har ligan lagt det? Borde väl innebära en rätt fet pengaförlust i LHF:s kassa jämfört med dem som fått en eller till och med två hemmamatcher under de lediga mellandagarna?
JoakimJ
JoakimJ

Antal inlägg : 449
Join date : 14-06-02

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Norlin sön 28 dec 2014, 18:33

Ja, tänkte också på det. Verkar uppdelat att halva ligan fick 2 hemmamatcher och andra halvan fick 2 borta. Väldigt skumt upplägg.
Norlin
Norlin

Antal inlägg : 4512
Join date : 13-02-28
Ort : Gävle

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av hokkzorz sön 28 dec 2014, 19:44

Var ju som nått år då luleå hade sjukt många hemmamatcher i januari då alla har slut pengar efter julstöket.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Old Brooklyn mån 29 dec 2014, 19:50

Minusresultat väntas efter värvningarna.

Från NSD:

"LULEÅ/ISHOCKEY I fjol gick Luleå Hockey två miljoner back. I år lär det bli ett nytt minusresultat – på grund av den senaste tidens värvningar. Men klubbens vd Stefan Enbom tycker ändå att det är värt priset.
Den senaste tiden har Luleå Hockey plockat in backarna Jonathan Sigalet och Chad Billins från KHL samt kontraktslöse målvakten Niko Hovinen – och sportchefen Lars ”Osten” Bergström jagar fortfarande en ersättare till floppen Stephen Dixon.

Men smakar det så kostar det.

Den senaste tidens spelarshopping gör att klubben kommer att göra ett minusresultat – för andra året i rad.

– I och med att vi värvar nu kommer vi att gå över budget på kostnadssidan. Det vet vi. Ett medvetet beslut från oss i det läge vi varit i, bekräftar Stefan Enbom.

Var det ett felbeslut från början

– Nja, vi gick in i ett år där vi ville ge de yngre chansen att utvecklas, på något sätt bygga ett nytt lag med nya tränare och ny ledning. Vi var medvetna om att det kunde bli nödvändigt att förstärka efter hand.

Ändå blev den här säsongen dyrare än ni tänkt er.

– Ja. Men å andra sidan är det ofantligt dyrt att hamna i ett läge där platsen i SHL kan riskeras.

Hur mycket back kommer ni att gå?

– Det vet vi inte än. Vi kommer ha en dialog med våra samarbetspartners, berätta att vi gör satsning framför allt för att hålla oss kvar men också för att förhoppningsvis komma topp sex och spela slutspel. Vi kommer att vädja till dem att hjälpa oss och värna om vår ungdomssatsning. Vi lägger 12 miljoner på unga/dam varje år, det vill vi fortsätta att göra.

Efter säsongen 2012/2013 hade Luleå Hockey ett eget kapital på 18.7 miljoner kronor. Men i fjol gick klubben minus, efter ett snabbt uttåg ur slutspelet, och Stefan Enbom kan inte säga hur många förlustsäsonger klubben tål.

– Nja, det vet vi ju inte vart vi landar. Vi har en ambition om att göra plusresultat men gjorde en förlust på två miljoner i fjol, långsiktigt håller inte det. Men nu var vi i ett läge där vi måste titta kortsiktigt, säger Enbom.

Ni kände er helt enkelt tvungna att göra något.

– Ja, i utgången av november och början av december var vi i ett väldigt pressat läge. Vi har ändå försökt hantera det med lugn och jag tycker att vår sportsliga ledning hanterat det bra. Det är oerhört tufft i SHL nu, det går inte att sitta passiv. Det alternativet finns inte, vi kan inte riskera så mycket.

Med tre raka segrar under bältet – kan du känna att era värvningar var onödiga?

– Nej, absolut inte. Den sportsliga ledningen har känt att det varit nödvändigt. Jag backar upp dem och styrelsen backar upp dem, vi går på det. Och kolla på matchen i går, några av våra nyckelspelare spelar mer än 25 minuter. Det håller inte i längden, fortsätter vi så kommer de att vara utbrända i ett eventuellt slutspel.

Trots allt hoppas Stefan Enbom att laget, med värvningarna, ska göra ett bra sportsligt resultat – och i någon mån rädda ekonomin.

– Vi kan radera en del av minusresultatet med ett bra slutspel. Om vi sen kan rädda ett plusresultat… Det är mer tveksamt. Då ska det gå jäkligt bra, säger Enbom.

Pelle Johansson"
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Micke80 tis 30 dec 2014, 16:45

Nån mer ä'n jag som hört ryktet att Luleå fått många många många miljoner som gåva från en privatperson nu under säsongen?
Låter ju orimligt även, om det skett i andra klubbar, så lär det ju inte ske i vår.
Men men, ville kolla om fler hört det samma.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Bamsefar tis 30 dec 2014, 16:47

Micke80 skrev:Nån mer ä'n jag som hört ryktet att Luleå fått många många många miljoner som gåva från en privatperson nu under säsongen?
Låter ju orimligt även, om det skett i andra klubbar, så lär det ju inte ske i vår.
Men men, ville kolla om fler hårt det samma.

ngn finsk eurojackpotvinnare som håller på Luleå kanske,
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Lars158 tis 30 dec 2014, 17:02

Micke80 skrev:Nån mer ä'n jag som hört ryktet att Luleå fått många många många miljoner som gåva från en privatperson nu under säsongen?
Låter ju orimligt även, om det skett i andra klubbar, så lär det ju inte ske i vår.
Men men, ville kolla om fler hört det samma.

Är det den saken Fruktis hintat om?

Lars158

Antal inlägg : 9704
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Urken tis 30 dec 2014, 17:04

Lars158 skrev:
Micke80 skrev:Nån mer ä'n jag som hört ryktet att Luleå fått många många många miljoner som gåva från en privatperson nu under säsongen?
Låter ju orimligt även, om det skett i andra klubbar, så lär det ju inte ske i vår.
Men men, ville kolla om fler hört det samma.

Är det den saken Fruktis hintat om?
Kanske är Fruktis själv, därav hans säkerhet i saken. Shocked
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Lars158 tis 30 dec 2014, 17:08

Urken skrev:
Lars158 skrev:
Micke80 skrev:Nån mer ä'n jag som hört ryktet att Luleå fått många många många miljoner som gåva från en privatperson nu under säsongen?
Låter ju orimligt även, om det skett i andra klubbar, så lär det ju inte ske i vår.
Men men, ville kolla om fler hört det samma.

Är det den saken Fruktis hintat om?
Kanske är Fruktis själv, därav hans säkerhet i saken. Shocked

Med tanke på hans spelande så kan man ju misstänka han hamstrat ihop mycket pengar..

Lars158

Antal inlägg : 9704
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Urken tis 30 dec 2014, 17:10

Lars158 skrev:
Urken skrev:
Lars158 skrev:
Micke80 skrev:Nån mer ä'n jag som hört ryktet att Luleå fått många många många miljoner som gåva från en privatperson nu under säsongen?
Låter ju orimligt även, om det skett i andra klubbar, så lär det ju inte ske i vår.
Men men, ville kolla om fler hört det samma.

Är det den saken Fruktis hintat om?
Kanske är Fruktis själv, därav hans säkerhet i saken. Shocked

Med tanke på hans spelande så kan man ju misstänka han hamstrat ihop mycket pengar..
Du är vitsig ikväll Lasse  Very Happy
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Kallepedal tis 30 dec 2014, 17:12

Micke80 skrev:Nån mer ä'n jag som hört ryktet att Luleå fått många många många miljoner som gåva från en privatperson nu under säsongen?
Låter ju orimligt även, om det skett i andra klubbar, så lär det ju inte ske i vår.
Men men, ville kolla om fler hört det samma.
Kanske någon som sålt aktier till Microsoft....
Kallepedal
Kallepedal

Antal inlägg : 427
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Urken tis 30 dec 2014, 17:14

Kallepedal skrev:
Micke80 skrev:Nån mer ä'n jag som hört ryktet att Luleå fått många många många miljoner som gåva från en privatperson nu under säsongen?
Låter ju orimligt även, om det skett i andra klubbar, så lär det ju inte ske i vår.
Men men, ville kolla om fler hört det samma.
Kanske någon som sålt aktier till Microsoft....
Gör vi samma koppling nu utan att "hänga ut" någon här?
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Lars158 tis 30 dec 2014, 17:18

Hmm visst finns det en sort som heter Guldhamster?

Lars158

Antal inlägg : 9704
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av mango sön 11 jan 2015, 22:39

Halkade in på en tråd på Flashback om ekonomin i SHL-klubbarna där jag hittade denna länk. Luleå hockey verkar ligga väldigt högt i jämförelse med andra klubbar när man tittar på kommunalt ekonomiskt stöd (sid 3). Vet inte hur sanningsenlig den där källan är, men det hade varit kul att ta del av en fullständig lista med alla lag.

http://www.socialdemokraterna.se/upload/webbforalla/ak/Örnsköldsviks%20bilder/Interpelationssvara%20Modo%20Hockey.pdf

mango

Antal inlägg : 67
Join date : 13-02-18

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Rönken sön 11 jan 2015, 23:18

mango skrev:Halkade in på en tråd på Flashback om ekonomin i SHL-klubbarna där jag hittade denna länk. Luleå hockey verkar ligga väldigt högt i jämförelse med andra klubbar när man tittar på kommunalt ekonomiskt stöd (sid 3). Vet inte hur sanningsenlig den där källan är, men det hade varit kul att ta del av en fullständig lista med alla lag.

http://www.socialdemokraterna.se/upload/webbforalla/ak/Örnsköldsviks%20bilder/Interpelationssvara%20Modo%20Hockey.pdf

28 miljoner var en siffra som cirkulerade ett tag som förslag men det som klubbades är driftbidrag på runt 8-9 miljoner årligen. Så 28 är ganska väl tilltagen.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1 - Sida 10 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 1

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 10 av 20 Föregående  1 ... 6 ... 9, 10, 11 ... 15 ... 20  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet