Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Sida 8 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Gå ner

Sv: Luleå Hockeys Ungdomsverksamhet

Inlägg av Ferros i tor 13 sep 2018, 18:44

Jag har lite småkoll på J20-laget. På det stora hela så tycker jag att det, om vi ska gå efter det berömda pappret, ser marginellt bättre ut än förra säsongen. Bättre spets, kanske lite sämre bredd är min snabbanalys. Med det sagt så vet jag inte om vi rent resultatmässigt kommer lyckats bättre än vad vi gjorde förra säsongen (semifinal), då en stor del av slutspelsresan kretsade kring att framförallt Lundeström och Lundkvist, men även Viktor Grahn och Kim Johansson, fick hoppa ner och spela J20 på grund av det tidiga uttåget i SHL. Men ser vi till grundserien (Norra och, förhoppningsvis, Top10) så bör vi prestera bättre än förra säsongen, då det under stora delar av säsongen spelades väldigt dålig hockey av vårt J20-lag.

Tittar vi på spelare så har vi två som, enligt mig, verkligen står ut i J20-laget:

Jesper Wallstedt – Superlöftet som mycket väl kan bli Sveriges nästa stormålvakt. Redan förra säsongen en av J20 SuperElits bästa spelare. Ett enormt uppköp från våra rätt dåliga målvakter förra säsongen. Lustigt nog även J20 SuperElits yngsta målskytt genom alla tider.

Noel Gunler – Kan vara den mest talangfulla spelaren Luleå ha fått fram de senaste i modern tid, enligt mig en större talang än Lundeström. Grymt handledsskott, målsinne utöver det vanliga och han gjorde 22 poäng redan förra säsongen. Går allt som det ska så leder han vårt J20-lags offensiv.

Bakom där så finns det några spelare som ska bli väldigt intressanta att följa: Lucas Jidenius (min personliga favorit), Nils Thomasson (som fått testa på lite spel med A-laget under försäsongen) och tjeckiska nyförvärvet Radek Muzik.

På backsidan ser det däremot lite tunt ut, jag skulle inte bli speciellt förvånad om vi får se Philip Eriksen från J18-laget få några matcher. Han är ny från KB65, och var förra året en av de mest eftertraktade spelarna bland hockeygymnasierna runt om i landet. Från KB65 har vi en till ny spelare i vårt J18-lag - Andreas Nilsson, som tillsammans med supertalangen Theodor Niederbach (nu i Frölunda) öste poäng i deras J16-lag förra säsongen, och ska bli väldigt intressant att följa hos oss nu. Vi har även fått in Lucas Ramberg från Västerås, som också spås en fin framtid.

Lyckas våra ledare, tillsammans med spelarna, att utveckla den talang som nu finns i föreningen (kredd till Urban Wikberg som är junioransvarig, samt de som jobbar med honom, och lyckats hitta och knyta till oss dessa talanger) så tror jag att vi kommer att få se rätt många spelare från de egna leden som går in och tar plats och spelar avgörande roller i vårt A-lag om några år.

Ferros

Antal inlägg : 2114

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Hostak straffar i tor 13 sep 2018, 21:59

Hur är det med Gunlers attityd och inställning? Skills har han tveklöst, även om jag bara sett diverse klipp på honom so far.

Petades också från U18-landslaget i augusti, vilket knappast kan berott på hans stats från förra säsongen.

Hostak straffar

Antal inlägg : 32

Inlägg av Hostak straffar i fre 14 sep 2018, 22:03

Jahaja. Inte sett en J20-match på ungefär hundra år, men såg kvällens. Stabil match av Luleå, som lag bättre än Djurgården.

Gunler då. Killen har skills, bra balans, mjuk åkning, jättebra puckbehandling och riktigt, riktigt vasst skott. Bra passningsspelare också. Verkade göra sitt jobb utan puck också. Det här är det självklara valet för call-up från J20. Thomasson och Edström känns som bra J20-spelare, men utan så mkt upside. Jag skulle ta in Gunler för SHL imorgon, sätta honom på Cehlins plats i PP. Tror faktiskt han skulle kunna hänga en kasse då.

Spelstilsmässigt påminner väl Gunler inte om någon i Luleå nu (Ok, lite Einar, lite Cehlin, men ändå inte). Ska jag dra till med en stiljämförelse ligger väl Ilya Kovalchuk nära till hands.

I övrigt var tjecken, Muzik, bra. Snabb, bra skills. Men ett snäpp bakom Gunler. Gillade också en gänglig center med nr 40, Carl Mattsson tror jag. Smart spelare. Backarna kändes habila överlag. Calle Behm verkade rätt cool och såg ut att ha rätt bra händer.

Luleås fjärdeline spelade power-hockey av 90-talssnitt, vilket bröt upp det hela bra och bidrog till en intressant mix. Dock kanske inte så stora uppsidor på de killarna, men funkar bra här.

Hostak straffar

Inlägg av Old Brooklyn i fre 14 sep 2018, 22:58

Härligt, både Hostak och Ferros, med rapporter från J20. Hoppas på fler under säsongen. Alltid intressant att spekulera kring vem som kan ta steget upp till representationslaget.

Ofta fokar man ju på de som öser in poäng, men samtidigt hoppas man ju att nån kan komma upp och vara jävligt obekväm att möta. En ny Bulan/Fabbe/Ledin.
Old Brooklyn

Antal inlägg : 3927

Inlägg av Hostak straffar i fre 14 sep 2018, 23:27

Fjärdekedjan var ju just så. Stod ut mest gjorde väl Olivier Schack Blomstedt. Rightare som körde på och vann mkt längs sargen, var obekväm. Kan väl möjligen bli någon Anton Hedman-ish late bloomer. Dock är ju den spelartypen lite omodern i dagens hockey.

Hostak straffar

Sida 8 av 8 Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8

Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet