NHL 2017/2018

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Gå ner

Sv: NHL 2017/2018

Inlägg av Hedanders i ons 25 apr 2018, 16:06

Har ni något "favoritlag" i NHL?

Jag själv är ju fan av Toronto Maple Leafs. Jag tror dock inte att jag kommer kunna vara vaken inatt för att se game 7 mot Bruins...
Hedanders

Antal inlägg : 867

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av keevvs i ons 25 apr 2018, 16:54

@Hedanders skrev:Har ni något "favoritlag" i NHL?

Jag själv är ju fan av Toronto Maple Leafs. Jag tror dock inte att jag kommer kunna vara vaken inatt för att se game 7 mot Bruins...

Pingvinerna för min del Smile Jag hoppas Toronto vinner mot Bruins orkar inte Brad Marchand.....

keevvs

Antal inlägg : 25

Inlägg av Puckad i ons 25 apr 2018, 16:59

Steve Dangle är skäl nog att gilla Toronto. bounce
Puckad

Antal inlägg : 4682

Inlägg av Bamsefar i ons 25 apr 2018, 21:19

Hoppas innerligt att Big Bad Bruins "misshandlar" leafs inatt, Det har väl i stort sett handlat om att Andersen stått på huvudet i tre matcher , men han kan ju inte rädda dom varje gång.
Rolling Eyes
GO BRUINS
Bamsefar

Antal inlägg : 6586

Inlägg av Jokerman i tor 26 apr 2018, 18:36

Per Bjurman, Aftonbladet, om kvartsfinalerna 

WASHINGTON CAPITALS – PITTSBURGH 

– Washington –

Stanley Cup-titlar: 0
Poäng och placering i grundserien: 105 poäng, etta i Metropolitan-divisionen.
Poängbäst i förstarundan: John Carlson 9 (1+åtta).
Coach: Barry Trotz.
Målvakter: Braden Holtby (Philipp Grubauer).
Svenskar i laget: Nicklas Bäckström, Andre Burakovsky, Christian Djoos.

– Pittsburgh –

Stanley Cup-titlar: 5 (inklusive de två senaste).
Poäng och placering i grundserien: 100 poäng, tvåa i Metropolitan-divisionen.
Poängbäst i förstarundan: Sidney Crosby och Jake Guentzel, båda 13 (6+7).
Coach: Mike Sullivan.
Målvakter: Matt Murray (Casey DeSmith).
Svenskar i laget: Patric Hörnqvist, Carl Hagelin.

Kommentar: – Solen går upp i öst, vi ska alla dö och Washington Capitals möter Pittsburgh Penguins i Stanley Cup-slutspelets andrarunda. Det finns ändå några givna axiomer här i tillvaron. För tredje året i rad, och för fjärde gången sedan 2009, har vi the never ending Crosby vs. Ovetjkin-thriller i knäet nu igen. Den har hittills, varje gång, slutat med tårar och jämmer för Caps och risken är överhängande att det blir likadant nu också. De hade visserligen en bättre utstrålning under segermatcherna mot Columbus än i många playoff-framträdanden på senare år, verkade lugnare och mer samlade  och beslutsamma – och birollsinnehavarna i tredje- och fjärdekedjorna gjorde betydligt tyngre avtryck än vanligt. Men Penguins är Penguins. De har truppen full av extrema matchvinnare och även när de inte är i slag vet laget bättre än alla andra hur man vinner matcher den här tiden på året. Så min gissning är att Bäckis & co nog kan tvinga fram ännu en Game 7 i huvudstaden. Men i den dör drömmarna ännu en gång…
Bjurmans tips: 3-4
Mitt tips: 1-4

TAMPA BAY LIGHTNING – BOSTON BRUINS

– Tampa –
Stanley Cup-titlar: 1.
Poäng och placering i tabellen: 113 poäng, etta i Atlantic-divisionen.
Poängbäst i förstarundan: Nikita Kutjerov 10 (5+5).
Coach: Jon Cooper.
Målvakter: Andrei Vasilevsky (Louis Domingue).
Svenskar i laget: Victor Hedman, Anton Strålman.

– Boston –
Stanley Cup-titlar: 6
Poäng och placering i tabellen: 112 poäng, tvåa i Atlantic-divisionen och östra konferensen.
Poängbäst i förstarundan: David Pastrnak 13 (5+åtta)
Coach: Bruce Cassidy.
Målvakter: Tuukka Rask (Antoin Khudobin).
Svenskar i laget: Inga.

Kommentar: De skulle aldrig erkänna det, men Lightning hoppades säkerligen att Maple Leafs skulle vinna Game 7 i TD Garden igår natt. Bruins äger Lightnings numer sedan länge och slog dem gång på gång under den tidiga vårens fajt om förstaplatsen i Atlantic-divisionen – utom vid sista tillfället, ska man kanske komma ihåg. Då var de, Bolts, å andra sidan nere i en liten svacka och den är nu över, visade de med besked när de väl fokuserade på det de skulle göra i inledningsserien mot Devils. ”Vasy” är lysande i kassen igen, mästerlige snipern Kutjerov har åter blivit lika het som i höstas och i sista matchen i Devils-serien såg hela kollektivet ut som maskinen som mosade alla i början av grundserien. Men ändå. Med sin kombination av tyngd och speed, sitt psykologiska övertag och sin förstakedja, den bästa i hela hockeyvärlden våren 2018, ska björnarna från norr kunna pressa sig vidare i en avgörande Game 7.
Bjurmans tips: 3-4
Mitt tips: 2-4

NASHVILLE PREDATORS – WINNIPEG JETS

– Nashville –
Poäng och placering i grundserien: 117 poäng, etta i Central-divisionen, västra konferensen och ligan.
Poängbäst i förstarundan: Austin Watson 7 (4+3).
Coach: Peter Laviolette.
Målvakter: Pekka Rinna (Juuse Saros).
Svenskar i laget: Filip Forsberg, Viktor Arvidsson, Mattias Ekholm, Calle Järnkrok.

– Winnipeg –
Stanley Cup-titlar: 0.
Poäng och placering i grundserien: 114 poäng, tvåa i Central-divisionen.
Poängbäst i grundserien: Mark Scheifele 5 (4+1).
Coach: Paul Maurice.
Målvakter: Connor Hellebuyck (Steve Mason).
Svenskar i laget: Toby Enström.

Kommentar: – Hela slutspelets klimax redan nu. Det är ju, på grund av NHL:s stupida slutspelsformat, ettan och tvåan i tabellen som möts här. De borde såklart, som tidigast, kunna gå i clinch i konferensfinalen, men vi får försöka hålla till godo med den hand vi spelats av monsieur Bettman och njuta så länge the showdown of the year pågår. De har utkämpat monstruösa slag i grundserien och nu, när insatserna höjs ytterligare, finns det klassiker-potential i varje rond. Utgången är löjligt svår att sia om. Predators har bättre backar och mer bredd, men Jets är i kraft av två regelrätta förstakedjor vassare och har dessutom fysiskt övertag, speciellt när den väldige Dustin Byfuglien är på isen. Samtidigt har bägge varsin lysande målvakt – och mäktigt stöd av fanatiska fans i de två skränigaste hallarna i ligan. Det kan verkligen gå hur som helst. Men min långtifrån stensäkra gissning är att Predators tar det, tack vare hemmaplansfördel, djupet på centersidan, erfarenheten från ifjol och det faktum att laget i så hög utsträckning är byggt just för de här ögonblicken. 
Bjurmans tips: 4-3
Mitt tips: 3-4

VEGAS GOLDEN KNIGHTS – SAN JOSE SHARKS

– Vegas –

Stanley Cup-titlar: 0
Poäng och placering i tabellen: 109 poäng, etta i Pacific-divisionen.
Poängbäst i Stanley Cup-slutspelet: Reilly Smith 3 (0+3).
Coach: Gerard Gallant.
Målvakter: Marc-Andre Fleury (Malcom Subban).
Svenskar i laget: William Karlsson, Oskar Lindberg.

– San Jose –
Poäng och tabellplacering i grundserien: 100 poäng, trea i Pacific-divisionen.
Poängbäst i Stanley Cup-slutspelet: Logan Couture 5 (2+3).
Coach: Pete DeBoer.
Målvakter: Martin Jones (Aaron Dell).
Svenskar i laget: Melker Karlsson, Marcus Sörensen, Joakim Ryan.

Kommentar: – ”Börja inte tro på oss nu. Vi trivs bäst med att vara nederlagstippade”, vädjade William Karlsson efter de mirakulösa riddarnas osannolika sweep mot LA Kings. Okej. Jag tycker verkligen det vore fantastiskt om sagan om hockeylaget på Strippen bara fortsatte, men det förefaller FÖR otroligt att de ska kunna knocka ytterligare en av Kaliforniens bjässar. Det tål förvisso att påpekas att Knights inte kommit så här långt av något slags slump. De är utomordentligt väl-coachade, spelar förträfflig hockey i fruktansvärt högt tempo, har ligans kanske ettrigaste och kvickaste forechecking och håller alltid, i alla sekvenser, ihop som lag på ett imponerande sätt. Men de kommer inte kunna åka ifrån den här motståndarna som de gjorde mot Kings. Sharks är också snabba och spelar verkligen fullgången laghockey de med, har udd i alla formationer och truppen full av individuella virtuoser i stånd att avgöra matcher på egen hand, med trade-fyndet Evander Kane i spetsen. Jag tror med andra ord att hajarna kan bita hål på riddarrustningen. Men jag erkänner härmed att jag gärna har fel…
Bjurmans tips: 2-4
Mitt tips: 4-2
Jokerman

Antal inlägg : 470

Inlägg av rasbiologen i fre 27 apr 2018, 12:03

rasbiologen

Antal inlägg : 606

Inlägg av LulefanGBG i fre 27 apr 2018, 13:08

Haha klockrent!
LulefanGBG

Antal inlägg : 7647

Inlägg av hokkzorz i fre 27 apr 2018, 15:28

Jag vill se Vegas - Pittsburg i finalen.

hokkzorz

Antal inlägg : 1570

Inlägg av Jokerman i lör 28 apr 2018, 04:56

Hellebuyck!!!
Jokerman

Inlägg av Jokerman i lör 28 apr 2018, 20:17

Å

En lektion i hockey cheers Don Cherry är beryktad för att vara uttalat prokanadensisk och för att föredra spelare från sin hemprovins Ontario, och helst av allt från sin hemstad Kingston. Han föredrar fysisk hockey framför spelande hockey och har vanligtvis inte alltför mycket till övers för europeiska spelare. Exempelvis kallade Cherry då han tränade Colorado Rockies sin svenske målvakt Hardy Åström för "The Swedish Sieve", "Det svenska sållet". Peter ”den lilla vesslan Very Happy” Forsberg får sig också en släng av sleven. Old school!!

Jokerman

Inlägg av Jokerman i tis 08 maj 2018, 04:19

Jevgenij Kuznetsov!

Caps är vidare!
Jokerman

Inlägg av Jokerman i fre 11 maj 2018, 19:20

27 NHL-lag är skjutna i sank – fyra står fortfarande upp.
De möts nu i konferensfinaler – och här försöker Per Bjurman reda ut hur det kommer att gå och berätta vilka som kommer mötas i Stanley Cup-finalen om några veckor. 

TAMPA BAY LIGHTNING – WASHINGTON CAPITALS

Tampa

Poängbäst i Stanley Cup-slutspelet: Nikita Kutjerov 12 (6+6).

Washington

Poängbäst i Stanley Cup-slutspelet: Alex Ovetjkin 15 (8+7).

Kommentar: Det är två lag som just drivit ut sina värsta demoner som gör upp om herre-på-täppan-status i östra konferensen. Tampa hade alla problem i världen med gamla rivalen Boston under slutet av grundserien och få trodde att de skulle kunna stoppa maskinen från Massachusetts i andra omgången . Men efter en inledande förlust började Bolts spela lika storartad hockey som i höstas och vann fyra raka. Washingtons exorcism var av ännu större magnitud. 

De bröt ju en evig förbannelse genom att för första gången under den mer än tio år långa Ovetjkin-eran slå ut plågoanden Pittsburgh och äntligen komma ut ur andra playoff-omgången. Därmed torde alla mentala blockeringar ha släppt och nu är det inte omöjligt att de kör över Tampa på ren inspiration. Potentialen finns, om Braden Holtby spelar lika magnifikt i kassen som mot Bruins, om Ovetjkin fortsätter skjuta skarpt, om de går in i matcherna med samma hårda attityd – och om Nicklas Bäckström kan spela. Men även Bolts har fått en sjusatans kick av det som nyss hände och kommer också gå in i serien fulltankade med inspiration och självförtroende – och frågan är om inte de med sin fina kombination av spets och bredd, och sin välbalanserade mix av ungt, hungrigt blod och erfarenhet har ännu fler vapen. De har dessutom hemmaplansfördel och jag gissar att det till slut blir utslagsgivande.

Bjurman tips: 4-3 till Tampa

Mitt tips: 4-2 till Capitals

Målvakten Holtby, backarna Matt Niskanen och John Carlson, matchvinnarna Jevgenij Kuznetsov
och Alexander Ovetjkin är spelare som just nu är topp, toppklass och därför tror jag de slår
ut Bolts.

WINNIPEG JETS – VEGAS GOLDEN KNIGHTS

Winnipeg

Poängbäst i Stanley Cup-slutspelet: Mark Scheifele 16 (11+5).

Vegas

Poängbäst i Stanley Cup-slutspelet: Jonathan Marchessault 11 (4+7).

[size=16]Kommentar: Ja, det visste väl alla, att västra konferensfinalen skulle komma att utkämpas mellan Winnipeg och Vegas…inte. Denna ”match-up” är en av historiens största skrällar. Och snart får världen häpna över att laget som verkar på NHL:s minsta marknad ska spela sin allra första Stanley Cup-final. Jag tror alltså på Winnipeg här. Det är ingen ”diss” visavi Vegas, jag hävdar ingalunda att riddarnas framgångar bara är en ”fluke” och att den otroliga ”sagan” måste ta slut snart. De har spelat enastående bra under playoff och medelst sin våldsamma speed, sin ettrighet och sin fantastiska lagmoral gjort livet outhärdligt för Anaheim och San Jose. Det är bara det att det hela tiden känts som att segraren i den knallhårda Central Division-finalen kommer att gå hela vägen för slår man Nashville (eller Winnipeg, om det nu blivit tvärtom) slår man alla. Risken finns förstås att krafterna börjar tryta efter en så lång och mastig serie, men Jets såg sannerligen inte särskilt slitna ut i torsdagens Game 7 i Bridgestone Arena. Däremot kanske det plötsliga favorittrycket blir svårhanterligt. Särskilt mot en motståndare som älskar att slå ur underläge och sannerligen inte misstycker att praktiskt taget alla nu sätter sina pengar på motståndaren. Men grundtipset måste bli att Winnipeg tar det här. [/size]

Bjurman tips: 4-2 till Jets

Mitt tips: 4-3 till Vegas

Vegas försvarsspel med målvakten Fleury ser oerhört starkt ut. Backarna och Fleurys samspel imponerar
Pierre-Edouard Bellemare är riktigt härlig att se, fan jag kan inte hjälpa det. Spelar mycket box-play och gör hela tiden bra ifrån sig. Finnen Erik Haula, James Neal och William Karlsson är också riktiga matchvinnare men det är framförallt laget som imponerar. Winnipeg har ett liknande lagbygge, med en målvakt som Connor Hellebuyck som ligger på samma höga nivå som Fleury. Ojoj, den här serien vill man inte missa!
Jokerman

Inlägg av Jokerman i fre 11 maj 2018, 20:15

TAMPA. Semifinallagen är klara. DN:s Sven Gustavsson tippar hur det kommer gå i Stanley Cup-avgörandet.

Gustavsson spådde innan start att Winnipeg kunde bli årets Ottawa. Nu är Winnipeg framme i semifinal, där laget ställs mot nykomlingssensationen från Vegas. När Washington för första gången på 20 år spelar semi ställs de mot slutspelets mest kompletta lag. Tampa har också en förhållandevis bekväm slutspelsresa så här långt. 

Gutavssons finaltips är Tampa mot Winnipeg.

Eastern Conference

Tampa–Washington

Tampas plus: Har fått en smidig resa så långt. Djupaste laget av de fyra är också skadefritt. Har hittat bra femma med Brayden Point, Ondrej Palat, Tyler Johnson, Anton Strålman och Ryan McDonagh att matcha mot motståndarnas bästa. Förstakedjans Nikita Kutjerov och Steven Stamkos kom i gång mot Boston. Målvakten Andrej Vasilevskij har också varit stabil, en matchvinnare. Finns också mycket outtagen kraft kvar i laget, som visat det kan spela både snabbt och fysiskt.

Tampas minus: Börjar komma tillrätta med boxplay, men får passa sig för utvisningsbåset. Alla måste tävla från första nedsläpp. Laget har haft en del matcher där så inte varit fallet, typ match 1 mot Boston. 

Washingtons plus: Stark offensiv och det lag som gjort mest mål, med NHL:s skyttekung Alexander Ovetjkin i spetsen. Ryssen har 15 poäng på de tolv första slutspelsmatcherna, ser tänd ut och vill verkligen ha bucklan i år. Men också playmakers som Jevgenij Kuznetsov och Nicklas Bäckström. Ett snabbt lag, mycket bra på att ta tillvara motståndarnas misstag i snabba spelvändningar. Coachen Barry Trotz har coachat femte flest matcher genom tiderna. Laget leder ligan för flest blockade skott, så försvaret med offensive John Carlson i spetsen är också bra. Semifinalens bästa lag i powerplay.

Washingtons minus: Hur allvarligt skadad är Nicklas Bäckström? Hans handskada kan vara skillnaden mellan final och sommarlov. Han går inte att ersätta. Skadade André Burakovskys fart saknas också. Tom Wilson måste hålla sig på isen med sitt fysiska spel, som banar väg för Ovetjkin och Kuznetsov. Laget är tunnare än Tampa. Försvaret kan få svårt när Tampa biter sig fast och sätter press djupt i egen försvarszon. Ju längre serien blir, desto mer talar det för Tampa.

Kommentar: Här är det upplagt för fantastisk hockey mellan två spelande lag, som mycket väl kan gå till sju matcher. Effektiviteten kan bli avgörande, men också viljan. 

Tampas spelare vill till varje pris revanschera sig för fiaskot i fjol och de nöjer sig bara med att få lyfta bucklan. De har varit här tidigare. Vet hur svårt det är att nå en semifinal och vill till varje pris ta den här chansen. Washington tog sig för första gången på 20 år hit. Kan finnas en viss mättnad. Rutinen från att spela så här djupt i slutspelet överväger skyhögt till Tampas fördel.
Tips: 4–3

Western Conference

Winnipeg–Vegas

Winnipegs plus: Kombinerar de två viktigaste egenskaperna i modern hockey – fart och tyngd. Laget är svårtstoppat när det får upp farten med toppduon Blake Wheeler och Mark Scheifele. Men också backveteranen Dustin Byfuglien, i par med Tobias Enström. Värvningen av Paul Stastny gav en rutinerad andrecenter som var strålande mot Nashville, där han hade stor hjälp av vindsnabbe Nikolaj Ehlers. 

Stastny matchvinnare med två mål mot Nashville. Connor Hellebyuck har klivit fram som en vinnarkeeper. Patrik Laine har fortfarande mycket krut kvar i sitt skytte. Laget visade i kvarten att det är ett bra bortalag.

Winnipegs minus: Klubben har aldrig nått så här långt och laget är förhållandevis orutinerat. Det visar laget i form av ojämnhet. Typisk de inte kunde vinna två matcher i rad mot Nashville. Storleken är bra när den används i fart. Blir de stillastående kommer Vegas hårt jobbade spelare att surra som bålgetingar kring bjässarna från prärien, som nu är hela Kanadas hopp. Laget är inte supervasst vare sig i powerplay eller boxplay.

Vegas plus: Jämnheten har varit lagets styrka hela säsongen. Många kan bidra och alla jobbar för varandra som inget annat lag i semifinalerna. Ändå sticker förstakedjan ut med Jonathan Marchessault, Rielly Smith och William Karlsson. 
Försvaret har också varit strålande med klart minst insläppta mål av de fyra lag som är kvar. Coachen Gerard Gallant har visat fingertoppskänsla när det gäller att ge rätt spelare ansvar. Sist men inte minst – Marc-André Fleury i mål, har redan hållit nollan fyra gånger. Han spelar om Stanley Cup när hans gamla klubb Pittsburgh är utslaget.

Vegas minus: Laget har egentligen inte ställts på prov vad gäller motgångar efter alla målvaktsskadorna i början. Vad händer om någon viktig spelare skadas eller laget plötsligt ligger under med 0–2 i matcher och ska ta emot ett bra bortalag hemma i Vegas? 

Framgångsvågen kan plötsligt ebba ut mot en betongpir i form av Winnipegs bjässar. Vegas powerplay är också klart sämst av de fyra som är kvar. Laget har också gjort minst mål av de fyra som nu är kvar.

Kommentar: Det här är en semifinal från väst ingen hade trott på i höstas. Båda har skrällt och känner därför ingen större press. Härifrån är allt bonus för de här båda lagen, vilket talar för en trevlig matchserie. Men mycket talar för att Winnipegs tyngd och effektivitet till slut fäller avgörandet i vad som kan bli en mycket jämn matchserie.

Tips: 4–3
Jokerman

Inlägg av Jokerman i fre 11 maj 2018, 22:08

Tom Kühnhackl - STOR SHOW! 
[color:080e=rgba(0, 0, 0, 0.870588)]

PK Diving Doh

Jokerman

Inlägg av Jokerman i lör 12 maj 2018, 16:02

Aftonbladet:

Washington Capitals glöder.

De inte bara vann den första konferensfinalen mot Tampa Bay i Amalie Arena i natt.
De körde bokstavligen över favoriten från Florida – trots att Nicklas Bäckström inte kunde spela den här matchen heller.
– Vi har insett att vi bara ska fortsätta spela vår hockey vad som än händer, säger den ruskigt hete Alex Ovetjkin efter 4-2-segern.

4-2 låter kanske inte som så särskilt märkvärdiga siffror.
Men faktiskt:
Washington var överlägsna Tampa i sin första konferensfinal på två decennier, ryckte åt sig initiativet direkt från start, hade ledningen med 4-0 efter två perioder och borde egentligen vunnit med betydligt större siffror.
– Ja, framförallt var vi fruktansvärt bra i första perioden, säger Alex Ovetjkin när han möter media efteråt.
– Då skulle vi gjort ytterligare några mål. Men deras målvakt (Andrej Vasilevskij) höll dem kvar i matchen. Han var duktig 

”Något har hänt”

”Ovie” pangade själv in ett – sitt nionde i årets slutspel – på favoritsättet med ett otagbart direktskott i powerplay när bara sex sekunder återstod av inledningsperioden. Han stod senare också för en assist och såg överhuvudtaget fantastisk ut matchen igenom. Det är som att alla mentala spärrar bara pulvriserats hos den ryske superstjärnan och hans lagkamrater efter den emotionella segern mot Pittsburgh i måndags och nu, när de äntligen tagit sig förbi andra omgången, spelar på ren inspiration. 

- Vi har insett att vi bara ska fortsätta spela vår hockey vad som än händer, menar Ovetjkin och får medhåll av målvakten Braden Holtby, sitt livs form han också.

- Något har hänt. Känslorna i omklädningsrummet var extremt starka efter matchen när vi slog ut Penguins och de har vi tagit med oss in i den här serien, säger han.

Burakovsky comeback

Nicklas Bäckström missade dessvärre sin andra raka match på grund av en skadad hand, men Caps-ledningen insisterar på att han snart ska vara tillbaka – och Andre Burakovsky, som tvingats genomgå en operation mitt under slutspelet och missade hela serien mot Pittsburgh, gjorde comeback redan i natt.
För Tampa var starten på konferensfinalen en lika stor besvikelse som diton mot Boston i förra omgången, då de öppnade med en 2-6-förlust på hemmais och sedan vände och vann fyra raka matcher.
– Washington ville vinna mer än vad vi ville och vi fick vad vi förtjänade säger Chris Kunitz.
– I nästa match krävs en helt annan insats från vår sida. Vi måste göra allt annorlunda.

Den matchen spelas natten till måndag.
Jokerman

Inlägg av Puckad i sön 13 maj 2018, 16:49

On ni någon gång har en dålig dag, tänk då på detta:

Columbus erbjöd William Karlsson till Vegas Knights, och som motprestation så var
Vegas Knights tvungna att ta emot ett 1.a runda val i draften, Erik Brännström!

Avdelningen affärer man kan ångra! jocolor
Puckad

Inlägg av Jokerman i mån 14 maj 2018, 20:01

Jokerman

Inlägg av Jokerman i tis 15 maj 2018, 09:47

När Jonathan Marchessault kom fri med Connor Hellebuyck så såg man på en gång att nu blir det mål. Hellebuyck såg ut som Rinne. Slagen.

Den känslan får man aldrig när det gäller Marc-Andre Fleury. Fleury var mänsklig i 1:a matchen men nu är han magisk och på sin nivå. Fantastisk. Har aldrig sett en sådan här målvakt. Jag sticker ut hakan: inte en chans i helvetet att Jets går segrande ur den här kampen.

Marchessault såg glödhet ut tillsammans med Karlsson och Reilly Smith. Fan vad jag gillar Vegas. Backspelet, farten framåt, Karlsson, ja, herrejävlar A L L T

Jokerman

Inlägg av bearjew i tis 15 maj 2018, 11:08

Ja riktigt imponerande backspel av Vegas. Kombinerat med flertalet goda skyttar och en erfaren målvakt. Ser lovande ut.
bearjew

Antal inlägg : 1918

Inlägg av Urken i tis 15 maj 2018, 11:35

Hoppas att de vinner hela skiten! Smile
Urken

Antal inlägg : 13376

http://luleahockey.se/

Inlägg av hokkzorz i tis 15 maj 2018, 13:29

Jo Vegas har blivit ett nytt favvo-team, Snacka om att pissa på alla experter och tyckare som inför säsongen inte trodde på dem alls. Typ ett gäng med "rejects". Fatta om dealen med Ottawa hade gått igenom precis innan trade deadline och dom hade fått Erik Karlsson oxo. O.M.G. Man kan ju hoppas att Karlsson skriver på för vegas i vilket fall nu när han blir UFA till sommaren tror jag det var.

Gillar sättet dom spelar på och hur man har byggt sitt lag, snacka om knäpp på näsan för övriga GM's.

Bifogar ett par intressanta artiklar just angående expansion draften med analyser.

https://lasvegassun.com/news/2017/dec/17/six-teams-that-gave-up-too-much-to-the-golden-knig/

https://nhl.nbcsports.com/2018/04/18/dont-blame-expansion-draft-rules-for-vegas-success-blame-your-gm/

hokkzorz

Antal inlägg : 1570

Inlägg av Jokerman i lör 19 maj 2018, 09:53

William Karlsson gjorde ett mål och hade mest speltid (20:43) av alla Vegas forwards i fjärde matchen hemma mot Mighty Winnipeg Jets om slutade 3-2. Kedjekamraten Reilly Smith stänkte in segermålet med sju minuter kvar. 

Jokerman

Inlägg av Puckad i lör 19 maj 2018, 10:58

Snälla hockeygudar, Vegas - Caps i final, tack.
Puckad

Inlägg av Jokerman i mån 21 maj 2018, 14:01

Vegas är det tredje laget i NHL:s historia som går till Stanley Cup-final sin första säsong. Dåvarande Toronto Arenas (numera Maple Leafs) gjorde det 1918 och St. Louis Blues upprepade bedriften 1968.
Jokerman

Inlägg av Jokerman i mån 21 maj 2018, 19:06

Alla som vill att Niklas Holmgren ska kommentera Stanley Cup finalerna kan göra sin röst hörd 

- skicka ett mail till Viasat kundservice:

fraga@viasat.se

Jokerman

Inlägg av Jokerman i tor 24 maj 2018, 04:03

Game 7 Bolts-Caps. Alex Ovetjkin visar vägen och stänker in 1-0 i 1:a perioden. Vilken jävla kapten han är, en krigare utan dess like, som gör mål på mål trots att han borde vara sönderläst av alla målvakter. Andre Burakowsky(!!) gör 2-0 och 3-0 i 2:a. Domarn missar en solklar checking from behind på Orphik. Hemmapubliken buar åt Stamkos när han tappar pucken.

En period kvar.

Go Caps!
Jokerman

Inlägg av Puckad i tor 24 maj 2018, 06:43

@Puckad skrev:Snälla hockeygudar, Vegas - Caps i final, tack.
Tack hockeygudar! cheers
Puckad

Inlägg av Lulefan i tor 24 maj 2018, 13:25

Kommer bli en sjukt intressant finalserie! Blir nog många långa nätter framöver.

Lulefan

Antal inlägg : 1338

Inlägg av Jokerman i tor 24 maj 2018, 19:56

cheers serien har förutsättningar att bli en riktig hockeyklassiker, fan det kan bli nått för richterskalan

Caps med Captain Ovetjkin i spetsen mot starka kollektivet Knights med otrolige Fleury i målet (plus en drös andra fantastiska käppa-och skridskovirtuoser!)

Ett måste för oss hockeyälskare! Very Happy

SÅ HÄR SPELAS STANLEY CUP-FINALEN 2018

Natten till tisdag 29 maj: Vegas – Washington
    Natten till torsdag 31 maj: Vegas – Washington
    Natten till söndag 3 juni: Washington – Vegas
    Natten till tisdag 5 juni: Washington – Vegas
    Natten till fredag 8 juni: Vegas – Washington
    Natten till måndag 11 juni: Washington – Vegas
    Natten till torsdag 14 juni: Vegas – Washington

*Samtliga matcher börjar 02.00, svensk tid.
Jokerman

Inlägg av Jokerman i tis 29 maj 2018, 07:52

Match 1: 5-4 till Vegas. Plus: Fan va bra hockey och va spännande! Sverige levererar: Karlsson hade mest speltid av Knights forwards och Bäckström hade mest av Caps. Bägge var grymma. Minus: Tom Wilson borde inte få spela en match till efter den jävligt fula blindside-tacklingen på Marchessault. Alla ser vad Wilson gör och det blir inga konsekvenser!!?!?

Tacklingar från blindside är fega, respektlösa och framförallt medför de en stor skaderisk!!!
Jokerman

Inlägg av Jokerman i ons 30 maj 2018, 12:04

Wilson blev inte avstängd.

Wilson som fick en tvåminuters utvisning för situationen har tidigare i slutspelet varit avstängd i tre matcher för en tackling på Pittsburghs Zach Aston-Reese. Den här gången tyckte NHL ändå att det inte fanns behov för nya sanktioner.

Ligan betonade att tacklingen inte träffade Marchessaults huvud utan axeln. Tacklingen kom sent men inte så sent att den skulle ha varit förtjänt en avstängning.

Bedrövligt

Jokerman

Inlägg av Puckad i ons 30 maj 2018, 12:18

Man hade kunnat plocka en spelare från varje lag i en match för att markera.
Puckad

Inlägg av Jokerman i ons 30 maj 2018, 22:32

Det kommer tyvärr alltid bli skador inom hockey vid situationer utan att någon spelare haft för avsikt att skada någon eller varit vårdslös. Wilsons tackling var vårdslös, bara tur att det inte blev en rejäl huvudtackling, dessutom visar det att han ingenting lärt då han varit avstängd tidigare under slutspelet.

Jävligt svagt och konstigt att NHL släpper sånt här, man har ju kommit ganska långt och nästan fått bort boarding, checking from behind, där domarna är konsekventa och där spelarna anpassat sig och inte vill riskera en utvisning. Sen blir man ju galen på spelare som filmar vid t.ex. ”boarding” och på det sättet får fördelar.
Jokerman

Inlägg av Jokerman i tor 31 maj 2018, 06:14

Match 2: 3-2 till Caps. Satan vilken match!! Very Happy Ovetjkin gör mål!! Holtby överglänste Fleury som ser mänsklig ut. Grinigt och brutalt spel där domarna och ligan får ta på sig ansvaret för att det blir så här. Wilson var jävligt bra, det måste man erkänna, han är grym när han spelar så här och att han inte blev avstängd kan vara det som blir avgörande för hela serien.
Jokerman

Inlägg av Jokerman i tor 31 maj 2018, 06:54

Jokerman

Inlägg av Puckad i tor 31 maj 2018, 07:42

Fleury har släppt in två mål nu där han klivit ut hårt på skytten
och blivit bortspelad rejält.
Undrar om han törs fortsätta så.
Puckad

Inlägg av Jokerman i sön 03 jun 2018, 08:28

Match 3: Ovetjkin och Kuznetsov gör mål när Caps vinner med 3-1. Betydligt lugnare tempo jämfört med de två första matcherna och fler misstag än man är van att se. Kuznetsov var tillbaka efter skada och vilket kliniskt avslut. 

Jokerman

Inlägg av Puckad i sön 03 jun 2018, 19:39

Ovetjkin är en helt annan person.
Vi varje mål nu så firar han inte längre som ett barn som vunnit i fiskdammen,
Det är ett argt ansikte och mycket adrenalin som ska ut.

Han har bestämt sig och han släpper inte detta ifrån sig.
Puckad

Inlägg av Jokerman i sön 03 jun 2018, 22:33

Jokerman

Inlägg av Jokerman i tis 05 jun 2018, 19:31

Jokerman

Inlägg av Tigerman i fre 08 jun 2018, 13:42

Grattis till Capitals, efter lång och trogen tjänst fick Ovi/Bäckis äntligen lyfta bucklan. Det är väl många med mig som börjat tvivla på att det någonsin skulle hända efter alla misslyckade försök. cheers

Nog för att det hade varit en kul grej om Vegas skulle gått hela vägen redan första året, men det hade ju varit otroligt surt för Washington som år efter år legat i topp i serien utan att lyckas ta hem skiten och så kommer det en nykomling och gör det direkt. Så man får väl säga att rättvisan segrade.

Lite synd att det bara blev 5 matcher, Nashville hade antagligen blivit en svårare nöt i en final. Vegas fick nog slut på soppa antar jag även om de bjöd på bra motstånd i sista matchen.

Tigerman

Antal inlägg : 2619

Inlägg av Lulefan i fre 08 jun 2018, 15:33

Det hade såklart varit ballt om Vegas tagit hem det första året, men det kändes verkligen som att Capitals med Ovechkin och Bäckström förtjänade att ta hem det.

Håller normalt sett inte på Capitals, men fick lite gåshud när man såg Ovechkin och Bäckström lyfta bucklan.

Lulefan

Antal inlägg : 1338

Inlägg av Puckad i fre 08 jun 2018, 17:08

Kul match att titta på, men framförallt häftigt att höra Ovechkin skrika "Bäckie!" när han äkte med pokalen över huvudet!
Grattis , så välförtjänt!!
Puckad

Inlägg av Jokerman i sön 10 jun 2018, 00:36

Hade Vegas spelat som mot Kings, Sharks och Jets så hade det aldrig varit nått snack vart Stanley Cup bucklan skulle hamnat - hos Knights! Vegas hade kört över Capitals! Man hade kunnat möta Nashville, man hade dragit ner brallorna på det laget också! Very Happy

Felet i finalen var att Vegas plötsligt fick finna sig i att vara favoriter. Helt uppåt väggarna om du frågar mig. Experterna är ett jävla pack alltså, man satte alltså William Karlsson och grabbarna i Vegas före spelare med Ovie, Bäckis, Oshie, John Carlson och Kutznetsov? Snälla nån. Laget som hela säsongen slagit ur underläge var nu experternas och spelbolagens favoriter trots att man inte var i närheten av Capitals, spelare för spelare. Capitals hade ett ton med erfarenhet av att spela slutspel och spelade bitvis fult när det fanns utrymme (som det fanns här). Vegas hade aldrig spelat slutspel. Hade det varit Pittsburgh i finalen så hade jag begripit att Capitals inte var favoriter, men nu var det Vegas!

Vegas har levererat under säsong o slutspel på helt jävla grymt sjukt bra sätt, spelat bästa och renaste hockeyn, Capitals och andra har mycket att lära. Vegas har från första till sista man bara kuggat i och gasat på ända fram till finalserien men att som ett helt nytt lag och sin första säsong någonsin gå ut och spela en Stanley Cup final BIG-TIME och dessutom göra det som favoriter att vinna hela skiten, det blev sten på börda.
Jokerman

Inlägg av icemask i lör 23 jun 2018, 02:06

Habs draftar Kotkaniemi, borde gå efter Walle oxå, eller Lunde, kanske Nisse oxå satsa för framtiden,
Go Habs Go, satsa ungt jag vill se ett nytt Habs som regerar under många år framöver !
icemask

Antal inlägg : 3089

Inlägg av icemask i lör 23 jun 2018, 03:43

Lunde faller hårt i draften, får svårt att bli draftad i första rundan många centrar verkar ha haft bättre utveckling än honom, iofs bra för oss !
icemask

Antal inlägg : 3089

Inlägg av Neurofunk20 i lör 23 jun 2018, 04:54

@icemask skrev:Lunde faller hårt i draften, får svårt att bli draftad i första rundan många centrar verkar ha haft bättre utveckling än honom, iofs bra för oss !

Nja, han må ha fallit lite i förhållande till dom tidigare listorna, men dom senaste listorna har haft honom runt 20.
Jämför detta med Veleno som låg runt 10 på dom senaste listorna, och blev draftad som 30e spelare av Detroit (som dessutom lyckades stjäla Zadina med sitt 6e val).

Det har varit en lite udda draft med flera spelare som har blivit draftade betydligt högre än förväntat.

Men grattis till Både Lundeström (23 ovr) och Lundkvist (28 ovr) som blev draftade i första rundan i natt av Anaheim respektive NYR. Wine
Neurofunk20

Antal inlägg : 120

Inlägg av Jokerman i fre 20 jul 2018, 10:17

DN 20 juli 2018

Han kom till ett nystartat lag i en spelstad i Nevadas öken. 43 mål och en Stanley Cup-final senare kan William Karlsson blicka tillbaka på en säsong där både han och Vegas Golden Knights knäppte en hel hockeyvärld på näsan.

- Det blev bättre än vad jag någonsin hade kunnat tänka mig, Vegas är en hockeystad nu, säger Karlsson.

Det är en avslappnad William Karlsson som träffar DN strax efter lunchtid en sommar­eftermiddag. Försäsongsträningen har dragit igång på allvar och William har nyligen avslutat ett träningspass tillsammans med några andra spelare.
– Det är skönt att vara igång igen. Jäkligt tufft, jag har värk i hela kroppen. Lite kortare sommar nu än normalt så man får lägga upp det lite annorlunda. Jag får köra hårdare direkt, det är tufft men det är bra, säger Karlsson.

Att Williams sommar skulle bli ”lite kortare än normalt” var det nog knappast någon i ishockeyvärlden som trodde – inte minst han själv.  

För ett år sedan valdes han av det nystartade NHL-laget Vegas Golden Knights. Vegas fick plocka en spelare från vart och ett av de 30 redan existerande lagen. De andra lagen fick skydda ett visst antal spelare från att bli valda vilket gjorde att Vegas inte kunde plocka några som betraktades som ”nyckelspelare” i sina respektive lag.

Att Karlsson skulle bli vald av Vegas hade legat i luften ett tag. 25-åringen blev inte skyddad av dåvarande klubben Columbus Blue Jackets, och hade en ganska blygsam roll spelmässigt.
Offensivt fick han inte särskilt mycket förtroende, och den huvudsakliga uppgiften var att inte släppa in mål – snarare än att göra mål.
– Jag var inte jättenöjd över situationen, jag ville spela mer. Samtidigt accepterade jag rollen och försökte göra det så bra som möjligt, lite sådär svenskt. Försökte vara lojal mot laget och sådant där, säger Karlsson. 

25 poäng varav sex mål på 81 matcher i sista säsongen med Columbus vittnar om att den offensiva kraften hos Karlsson hölls tillbaka. 

Hur var det att få beskedet att du hade blivit vald av Vegas?
– Det var ju lite blandade känslor. Tråkigt att lämna Columbus, ett riktigt roligt lag med många unga grabbar som hade kul ihop. Jag trivdes också, men samtidigt var det en bra chans att få spela mer och spela en offensiv roll som jag alltid har velat.

I Vegas väntade en nystart. Inte bara för William Karlsson– utan även för de andra spelarna i laget.
– Vi var alla i samma situation och alla ville bevisa någonting.
När träningslägret nalkades i september var det inte bara något nytt som väntade för spelarna. Även hela staden och laget stod inför något främmande. 

– Det var lite annorlunda. Man visste ingenting om hur det skulle vara. Det var skönt att jag kände Oscar Dansk och Oscar Lindberg som jag åkte över med. Det var en liten trygghet för annars kände jag ingen. Det är alltid lite läskigt att komma in i ett nytt lag. Men det gick rätt fort att lära känna alla. Träningsanläggningen var fin, och allt fanns ju liksom.

Klubben hade alltså fått till allt innan? 
– Ja precis. Det fanns inget att klaga på riktigt som man kanske hade trott från början. Det blev ändå ganska lätt att komma in i det. Sen var det alltid i tankarna, ”var ska tränarna spela mig?” ”Hur ska det bli?” ”Kommer jag få chansen nu?”

I de fyra första matcherna syntes inte Williams offensiv till i statistiken. Han gick poänglös, men sen satte det fart. 

Ordentligt.

William gjorde poäng i de fyra kommande matcherna, och ganska tidigt under säsongen satte Vegas coach Gerard Gallant, William i en kedja tillsammans med Jonathan Audy-Marchessault och Reilly Smith. 

– Vi hittade den där kemin rätt omgående som är viktig, och spelade ett spel som passar mig och dem. Spelar ingen roll att vi tappar puck på offensiv blålinje, utan vi försökte igen nästa gång och tränaren tillät oss.

Målen och poängen trillade in för trion som blev en av de farligaste kedjorna i NHL. Samtidigt som laget vann en hel del matcher. 

– Rätt tidigt förstod vi ändå att vi är ett ganska bra lag. Det gick fort när vi lirade, folk kunde hålla det tempot och hålla upp det i en hel match. Sen hade vi givetvis flera bra målvakter. Alla kom in och spelade bra vilket såklart hjälper. Sen som du säger, vi var alla i samma situation och alla ville bevisa någonting. Lite som en snöbolls­effekt att det bara byggdes på och det gick bättre och bättre.

När kände ni att ni var att räkna med?
– Det var väl någon gång runt alla målvaktsproblemen i början av november. Fick väl en tre, fyra skador men klarade oss hyfsat och fick en del poäng ändå. Sen kom december och då förlorade vi bara en match – på straffläggning – under hela månaden. Det var väl där vi kände att det kommer bli slutspel i år.

När man följde er utifrån kändes det ändå som att raset skulle komma. 
– Det var ju det alla trodde. Men vi ville ju visa att det inte skulle stämma så det var bara att köra på. Sen blir det så jäkla lätt när man fortsätter vinna hela tiden. Det flyter ju på liksom.

Tidigt blev Vegas det bästa nystartade laget i NHL:s historia och det flöt på hela vägen till slutspel. Bara det var en bedrift. 

Men att de sedan skulle slå ut Los Angeles Kings, San Jose Sharks och Winnipeg Jets för att nå Stanley Cup-finalen var det väl ingen som trodde? 

Det var dock precis vad de gjorde. 

Mot Los Angeles förlorade Vegas inte en match. San Jose och Winnipeg besegrades välförtjänt och i finalen väntade Washington Capitals. 

Vegas kopplade ett grepp om Stanley Cup-bucklan efter vinst i första matchen på hemmaplan. I match två låg Vegas under med ett mål i slutet av matchen och tryckte på för en kvittering. 

Men en av säsongens bästa räddningar, signerad Washingtons målvakt Braden Holtby, gjorde att motståndarna gick segrande ur matchen.
– De spelade bättre i match två, men vi var väldigt nära att kvittera i slutet när Tuch (Alex) missar, ja i princip öppet mål, och Holtby gör en drömräddning med klubban. Det kanske satte tonen lite för resten av matchserien, säger Karlsson.

Washington vann de återstående matcherna och Alexander Ovetjkin och Nicklas Bäckström fick för första gången lyfta Stanley Cup-bucklan. Vegas fick inte det ultimata sagoslutet på säsongen utan fick i stället rikta in sig på att lyckas ännu bättre nästa säsong. 
– De var bättre än oss och förtjänade att vinna helt enkelt.

Att Vegas stod för en av de mest imponerande prestationerna som ett lag i NHL någonsin har gjort är ingen underdrift, och den spelare som blev ansiktet utåt för den överraskande säsongen var just William Karlsson. 

6 mål med Columbus säsongen innan blev till 43 med Vegas – en explosionsartad utveckling som få kan matcha.
– Det är väl rätt extremt. Började med att jag fick chansen att spela i alla situationer, tränare som tror på en och givetvis att få spela med Marchessault och Smith. 

Det finns flera faktorer som spelar in i Williams genombrottssäsong. 

Kedjekamraterna är en, att han kapade klubban med en decimeter är en annan. Träningsmässigt körde han på som vanligt och blev starkare och snabbare.
– Snabbheten är något som har blivit ett vapen. Att vara kvick, speciellt när man kommer ut ur egen zon. När det ställer om det tycker jag hela vår lina har gjort jäkligt bra.

Det har väl blivit en hel del mål efter att ni just har ställt om snabbt?
– Det känns som det. Jag har ingen statistik, men ja det känns som det. Den där snabbheten är viktig. 

Annars är William ett tydligt exempel på vad en ny miljö och omgivning kan göra för spelet.
– Det handlar om att få chansen. Nu trodde ju inte Columbus att jag kunde vara den spelaren så då fick jag chansen i Vegas och det är jag evigt tacksam över, säger han och fortsätter:
– Jag trivs jättebra i Vegas. Det är inte bara party och gamble, utan det är ett normalt liv utanför. Jag trivs med allt. Sen är livet alltid bra när jobbet går bra. Det har varit ett riktigt bra år, ett miljöombyte som var grymt positivt för mig, säger han. 

Hur var det att komma till en stad som fick sitt första stora idrottslag? Själv hade jag mina tvivel då Vegas inte är känt för att vara en idrottsstad.
– Jag tänkte likadant. ”Hur ska det här bli, kommer vi ens ha några fans eller kommer det vara motståndarens hela tiden?” Men det blev bättre än vad jag någonsin hade kunnat tänka mig. Vegas är ju en hockeystad nu. Går du runt så ser du Vegasgrejer på folket runt i stan, och när jag går ut får jag ta kort nästan varje gång. Det har blivit riktigt hockeytokigt.

– Man har ju sett hur det har växt hela tiden, månad för månad, att intresset har stigit. Det har varit riktigt coolt att få följa den utvecklingen.

I hockey pratas det ibland om baksmällor efter en framgångsrik säsong – finns den risken hos er?
– Det finns ju de som säger att vi inte kan göra det igen. Folk säger att jag inte jag kan göra det igen. Det blir en bra motivation att ha inför säsongen. Jag tror många kommer ha motivation, eller ja, det vet jag. Vi vann ju ingenting, säger han.
Först ska dock ett nytt kontrakt skrivas på. Om inte Vegas och William kommer överens kommer det att tas upp i skiljedomstol den 4 augusti.

Hur långt ifrån är ni i förhandlingarna?
– Lite längre än vad man kanske hade önskat men vi får se. Kommer säkert inte hända något nu utan i stället närmare fjärde augusti. Annars får vi gå till domstol och ta det därifrån.

Vad anser du dig själv vara värd?
– I mitt fall är det svårt att jämföra eftersom jag har gått från 6 mål till 43. Det blir ett väldigt sällsynt fall. Får se vad som händer helt enkelt, oavsett så kommer jag vara glad över att stanna i Vegas.

Du ser dig själv där framöver?
– Ja, det är i Vegas jag vill spela. Om de inte byter bort mig så hoppas jag på att få spela där, säger William och skrattar.
– Förhoppningsvis länge.

Karlsson, uppvuxen i Märsta, befinner sig i Stockholm över sommaren och förbereder sig för nästa säsong i NHL.

[size=18]Anton Johanssonanton.johansson@dn.se[/size]

Namn: William Karlsson
Ålder: 25 år.
Position: Center.
Moderklubb: Arlanda HC.
NHL-klubbar:
Anaheim Ducks (2014–2015)
Columbus Blue Jackets (2015–2017)Vegas Golden Knights (2017–)
Statistik i NHL 2014-2017 (totalt på tre säsonger): 50 poäng (18 mål och 32 assist) på 183 matcher.
Statistik i NHL 2017-2018: 78 poäng (43 mål och 35 assist) på 82 matcher.
Meriter: JVM-guld 2012, Årets rookie i SHL 2013, VM-guld 2017, Lady Byng Trophy 2018, Guldpucken 2018.
Jokerman

Sida 2 av 2 Föregående  1, 2

Till överst på sidan

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet