Coop Norrbotten Arena

+42
Dilox
wilmus2007
Pajala
Norrlandstoken
Hankburger
ski3r
Hellcop
ezz
Blinders
tibet
Simon90
Donowitz
Urken
NallePhu
Norlin
Micke80
Högljudd
Kagen
Puckad
Bamsefar
Mickeee
LuleåWinston
hokkzorz
LulefanGBG
Rönken
Tony Moore
Lulefan
zamboni
Old Brooklyn
Lars158
icemask
mango
#96
Kallepedal
Tigerman
Zeb Macahan
Beast.
Mange
FruktHamster
Jonken
Snikne Ville
MickkeJ
46 posters

Sida 1 av 5 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Coop Norrbotten Arena

Inlägg av MickkeJ mån 23 apr 2012, 23:01

Tråden om Luleås hemmaarena Coop Arena.
Här diskuteras nyheter om arenan, förslag på förbättringar, frågor osv.
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av MickkeJ mån 23 apr 2012, 23:04

Enligt NSD:bloggen ska Coop nu förlänga kontraktet för arenanamnet:
http://www.nsd.se/blogg/bloggentry.aspx?blogg=3960609&entry=6870242

Det nya kontraktet sträcker sig över 10 år! Jidström verkar ju vara nöjd så man får väl anta att det är ett bra avtal. Coop Arena är kanske inte det häftigaste namnet men vi får nog alla acceptera att "Delfinen" kommer aldrig tillbaka.
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Snikne Ville ons 23 maj 2012, 10:19

Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Jonken ons 23 maj 2012, 11:52

Delfinen var väl ingen direkt höjdare namnmässigt.
Coop Arena funkar ju så länge man kör på det. Problemet som jag ser det blir när man överkör det med: Coop Norrbotten Arena.

För inte fasen hör man Ex: Löfbergs Lila Värmland Arena osv...

För visst fattar ju det flesta att Coop konsernen är uppdelad i olika distrikt; där Norrbotten är en av dessa. Att gnugga in detta varje gång hos TV-tittarna; är ju bara osmakligt & löjligt...
Vill man Ex belysa Norrbotten, kan man hitta på att göra detta separat. Jag tror att de flesta fattar att Luleå ligger i Norrbotten + att det är Coop Norrbotten som är Luleå hockeys avtalspartner när det gäller namnet på den moderna ladan föreningen spelar sina hemmamatcher i.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6781
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av FruktHamster ons 23 maj 2012, 13:03

Fast samtidigt känns det som att jag bryr mig rätt föga.. Ger det pengar till föreningen får de nära nog döpa arenan till ad de vill..
FruktHamster
FruktHamster

Antal inlägg : 2355
Join date : 12-02-19
Age : 46
Ort : Stockholmstrakten

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Mange ons 23 maj 2012, 13:36

FruktHamster skrev:Fast samtidigt känns det som att jag bryr mig rätt föga.. Ger det pengar till föreningen får de nära nog döpa arenan till ad de vill..

Allt förutom "Friends Arena" går bra Smile
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Beast. ons 23 maj 2012, 14:03

Alla arenor runt om i landet har ju ett företagsnamn numera. Så någon Delfinen lär vi aldrig mer se. Känns dock inte som att arenanamnet är det viktigaste här i livet
Beast.
Beast.

Antal inlägg : 2040
Join date : 12-01-23
Age : 37
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Zeb Macahan ons 23 maj 2012, 15:00

Hahaha Mange, verkligen passande namn åt AIK på "nya Råsunda"..Wink
Zeb Macahan
Zeb Macahan

Antal inlägg : 3287
Join date : 12-01-21
Age : 61
Ort : Kalix

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Mange ons 23 maj 2012, 15:06

Zeb Macahan skrev:Hahaha Mange, verkligen passande namn åt AIK på "nya Råsunda"..Wink

Jaaaaa förbannat bra! passar ju perfekt!
Tänk när dom spelar premiär matchen där, så kommer Friends gå runt och dela ut flyers & broschyrer till gnagget fansen. Hahaha...
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Tigerman ons 23 maj 2012, 21:30

Jag kallar den oftast Konsumhallen... Men det händer att jag av gammal vana säger att "jag åker iväg till Delfinen". Svårt lära en gammal hund sitta!

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Kallepedal lör 21 sep 2013, 13:29

Måste återuppliva denna tråd. Det prats mycket nu om dåliga publiksiffror för Luleå Hockey. Ett stort problem med publiksiffrorna är att det finns för många dåliga platser i Coopen. Jag tror att de billigaste platserna tom är billigare än ståplats men ingen vill ändå ha dom. Jag fattar inte varför man inte byggde en helt ny arena när man väl kom till skott. Priset för ombyggnationen är om jag inte är ute och cyklar ca 258 miljoner(78 etapp 1 +180 för andra etappen ) Att jämföra med vad man fick i Ö-vik. Fjällräven Arena kostade ca 200 miljoner. Vad fick vi för pengarna? Tja, enligt mig en upphottat Delfin.

Ett annat fiasko för Luleå Kommun är renoveringen av Pontus Hallen. Det hade blivit snudd på samma peng att riva B-hallen och bygga en ny A-hall på den platsen. Gamla A skulle kunna bli en B-hall. Nu har vi en B-hall som knappt duger för innebandy pojkar-00. Vist blev både Pontus och Delfinen bättre men tänk vad vi hade kunna få för i stort sätt samma peng. Och troligtvis billigare inom en 20-30 års-period.
Kallepedal
Kallepedal

Antal inlägg : 427
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Snikne Ville lör 21 sep 2013, 13:38

Angående Pontus så lär vi långtifrån ha sett slutet heller. Fuktskadorna när bygget pågick blev monumentala, skulle vara intresant att se slutbesiktningsprotokollet.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av #96 lör 21 sep 2013, 14:32

Undra om dom har funderat på att sänka isen, men det kanske är en alldels för hög kostnad.
#96
#96

Antal inlägg : 2170
Join date : 12-01-21
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av mango lör 21 sep 2013, 15:10

Anledningen till att ser jävligt tomt ut på Luleås matcher har jag hört beror på att SSAB sitter på väääldigt många biljetter som inte nyttjas som också räknas in i publiksiffran. Någon som vet om det ligger något i detta? Ser man på tv så är det ju pinsamt så lite folk det ser ut att vara. De 6-7 första raderna är ju helt tomma runt hela arenan + att kortsidorna är helt tomma de med. Den faktiska publik som var på plats mot tex Växjö kan ju inte ha varit mer än max 4000.

mango

Antal inlägg : 67
Join date : 13-02-18

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av icemask lör 21 sep 2013, 21:10

SSAB har sina platser på O-läktaren, dvs till höger om mitt läktaren, som man ser det på tv !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4104
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Lars158 mån 30 sep 2013, 23:51

Hmm hade det inte varit läge att köra lite sportbar i Coop på lördag. Jag tänker Asplöven matchen fram till LHF`s borta match. Kommer ju vara en del folk i arenan då och tjäna lite pengar på öl försäljning fundera jag?

Lars158

Antal inlägg : 9704
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Snikne Ville mån 30 sep 2013, 23:59

Lars158 skrev:Hmm hade det inte varit läge att köra lite sportbar i Coop på lördag. Jag tänker Asplöven matchen fram till LHF`s borta match. Kommer ju vara en del folk i arenan då och tjäna lite pengar på öl försäljning fundera jag?
Klockrent.
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Snikne Ville fre 04 okt 2013, 15:43

Som sagt, varför inte lägga till lite sportbar och visa Luleås match när man ändå satsar lite?
http://www.luleahockey.se/artikel/43285/
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Lars158 fre 04 okt 2013, 16:27

Snikne Ville skrev:Som sagt, varför inte lägga till lite sportbar och visa Luleås match när man ändå satsar lite?
http://www.luleahockey.se/artikel/43285/
Nu tror jag ju dom kommer ha restaurang delen öppen efter AHC matchen men varför inte marknadsföra det lite?
Kan ju bara inte tänka mig att dom stänger ner efter AHC matchen när det är pågåande LHF match.

Lars158

Antal inlägg : 9704
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Kallepedal fre 04 okt 2013, 18:09

Kan inte tänka mig att man kommer att ha barerna öppna många minuter efter Aspis har spelat klart. När man stänger alla barer 10 minuter efter matchslut en sen Lördagsmatch för Luleå. Premiären mot LHC stängdes alla barer i princip när hesa Fredrik ljöd. En lördagskväll kl ca 21, seger och man vill ta en öl. Njet, dra ner på stan istället. Pinsamt LHF.

Men det här är Luleå Hockey i ett nötskal. Duktiga på det idrottsliga och sponsorbiten. Men man satsar inte mycket på att få publiken att trivas i Coopen. Men detta fenomen finns nog i de flesta Ligaklubbar och det är troligtvis en av orsakerna till dalande publiksiffrorna inom SHL. Det viktiga för att öka publiksnittet är att attrahera produkten för dom som går några enstaka gånger samt att få dit nya besökare. De med privata säsongskort skulle nog komma även om det spelades på uterink.
Kallepedal
Kallepedal

Antal inlägg : 427
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Old Brooklyn tor 28 nov 2013, 18:19

Ser att det inför matchen idag är precis som vanligt - läktare H och J som kommer gapa tommast. Detta är väl något som bör vara prioriterat när det gäller vad som härnäst ska rustas i hallen? På dessa läktare (och kortsidan mellan dem) så hamnar man lätt för lågt och för långt från isen. Mitt förslag är enkelt men dyrt - sänk isen. Jag vet att detta diskuterade redan vid förra ombyggnaden men att det då ansågs just för dyrt.

Coop är en i praktiken renodlad hockeyarena. Kringverksamhet i form av konserter, företagsevent, mässor med mera kan omöjligt motivera att närheten till isen och hockeykänslan ska stå tillbaka för något slags "eventarenastuk", vilket är det enda jag kan se som skulle förklara poängen med att ha första bänkraden flera meter från plexit.

Nä - sänk isen och flytta ned första bänkraden så man kan banka i i plexit och se kinderna plattas ut vid tacklingar.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av zamboni fre 29 nov 2013, 06:35

Att man behöver gummistövlar för att forcera träsket till parkering under 'förfallstid' gör inte besöket mer lockande.
zamboni
zamboni

Antal inlägg : 91
Join date : 12-10-22

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Lulefan fre 29 nov 2013, 10:48

Vad kan det tänkas kosta sänka isen? Så vitt jag vet finns det väl ingen källare i Coop som ställer till problem, borde väl inte vara så fasligt dyrt ändå?

Parkeringen har väl varit en lerpöl så länge jag kan minnas och det har väl pratats om att asfaltera den lika länge, det borde väl ändå göras snart. Problemet är väl att detta måste finansieras på något sätt

Lulefan

Antal inlägg : 2221
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Old Brooklyn fre 29 nov 2013, 12:11

Lulefan skrev:Vad kan det tänkas kosta sänka isen? Så vitt jag vet finns det väl ingen källare i Coop som ställer till problem, borde väl inte vara så fasligt dyrt ändå?

Parkeringen har väl varit en lerpöl så länge jag kan minnas och det har väl pratats om att asfaltera den lika länge, det borde väl ändå göras snart. Problemet är väl att detta måste finansieras på något sätt
Det dyraste är nog att det måste till en helt ny kylanläggning om detta ska ske, och jag misstänker att man vill köra slut på den man har först. Men det är uppenbart att de 4-5 första raderna i Coop är svårsålda, även när man sänker priset betydligt. Det spelar liksom ingen roll hur billigt det är ifall hockeyupplevelsen är dålig. En annan "interimsåtgärd" är att skaffa svarta stolar till de lägsta raderna så publikgapen blir mindre uppenbara, men långsiktigt måste målet vara att även dessa platser ska vara eftertraktade. Mig veterligen är det väl bara Malmö som har läktare ända fram till plexit i Sverige, och den arenan är ändå tänkt som en eventarena i första hand. Coop är ju uppenbart en hockeyarena i först och främst.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Tony Moore fre 29 nov 2013, 12:44

Lulefan skrev:Parkeringen har väl varit en lerpöl så länge jag kan minnas och det har väl pratats om att asfaltera den lika länge, det borde väl ändå göras snart. Problemet är väl att detta måste finansieras på något sätt
Parkeringen är ett elände och gör att det är skämskudde på för arenaägaren, skulle tippa att kostnaden för att enbart asfaltera befintliga grusytor och måla p-rutor mm är ca 6 000 000 skr (ca 30 000m2 x 200:-). Asfalterar man bör man ju definitivt gräva dagvattenbrunnar, justera mm. före, vilket kanske kostar 1-2 millar till, men ändå, detta skulle vara gjort för årtionden sedan!
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7456
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av MickkeJ fre 29 nov 2013, 15:33

Att asfaltera parkeringen kommer nog knappast att hjälpa problemet med vattensamlingar. Snarare förvärra det då vatten ändå har en viss möjlighet att tränga ned i naturligt markunderlag medan asfalt är helt oigenomträngligt.
Det behövs snarare bättre dagvattenbrunnar och något slags system för att förhindra att dessa fryser igen och bildar isproppar under jord. Möjligen kan man asfaltera och bygga in lutningar så vatten rinner ner mot dagvattenbrunnar (enligt samma princip som man kaklar ett badrumsgolv) men samtidigt har asfalt en förmåga att "sätta sig" och det kan bildas gropar och nedsänkningar där man kör mycket (exempelvis hjulspår på en väg).
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Lars158 fre 29 nov 2013, 15:47

Old Brooklyn skrev:
Lulefan skrev:Vad kan det tänkas kosta sänka isen? Så vitt jag vet finns det väl ingen källare i Coop som ställer till problem, borde väl inte vara så fasligt dyrt ändå?

Parkeringen har väl varit en lerpöl så länge jag kan minnas och det har väl pratats om att asfaltera den lika länge, det borde väl ändå göras snart. Problemet är väl att detta måste finansieras på något sätt
Det dyraste är nog att det måste till en helt ny kylanläggning om detta ska ske, och jag misstänker att man vill köra slut på den man har först. Men det är uppenbart att de 4-5 första raderna i Coop är svårsålda, även när man sänker priset betydligt. Det spelar liksom ingen roll hur billigt det är ifall hockeyupplevelsen är dålig. En annan "interimsåtgärd" är att skaffa svarta stolar till de lägsta raderna så publikgapen blir mindre uppenbara, men långsiktigt måste målet vara att även dessa platser ska vara eftertraktade. Mig veterligen är det väl bara Malmö som har läktare ända fram till plexit i Sverige, och den arenan är ändå tänkt som en eventarena i första hand. Coop är ju uppenbart en hockeyarena i först och främst.
Coop arena har ju en ny kylanläggning. Ja 6-8 år gammal nånting. För att sänka isen är det bara nya kylslingor som behövs. Nya kylslingor las det in sommaren efter sista stora renoveringen där taket höjdes och så. Problemet med att sänka isen är att man kan inte bara sänka just rink ytan. Allt måste sänkas så golven håller samma höjd ändå in i omklädningsrummen. Spelarna går inte gärna i trappor eller lutande ramper med skridskor. Sen är det ju massa förråd och allt som nu är där under läktaren som man ska kunna köra till med pallbjörn och vagnar. Så det är väldigt omfattande åtgärder för att kunna sänka isen. Bra jättemånga miljoner det skulle kosta. Det hade ju kollats på att sänka isen inför sista renoveringen men jag tror det var nånstans 15 mille det handla om. Nu tycker jag ju man borde tagit den kostnaden och gjort det men icke blev det så.
Egentligen borde en helt ny ishall gjorts istället för renoveringen av den gamla. Coop arena är en sveriges mest påkostade hockeyarenor. Tex Fjällräven center lr vad nu Modos arena har kostat massor med miljoner mindre än vad dom två renoveringsomgångarna som varit i Coop kostat.

Lars158

Antal inlägg : 9704
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Lars158 fre 29 nov 2013, 15:59

Det är ju riktigt pissig backe där Coop ligger. Är det inte en soptipp som varit där långt tillbaka har jag för mig jag hört? För att kunna göra en asfaltering där måste man gräva ur riktigt ordentligt först för att få en yta som ser bra ut mer än för dagen efter en asfaltering. Men har för mig det i höst varit en artikel om detta i Kurren eller NSD. Vill minnas att det stod en summa i den artikeln vad asfaltering skulle kosta. Tror det var ca 10 mille eller nåt sånt.

Lars158

Antal inlägg : 9704
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Lars158 fre 29 nov 2013, 16:01


Lars158

Antal inlägg : 9704
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Old Brooklyn fre 29 nov 2013, 17:59

Lars158 skrev:
Old Brooklyn skrev:
Lulefan skrev:Vad kan det tänkas kosta sänka isen? Så vitt jag vet finns det väl ingen källare i Coop som ställer till problem, borde väl inte vara så fasligt dyrt ändå?

Parkeringen har väl varit en lerpöl så länge jag kan minnas och det har väl pratats om att asfaltera den lika länge, det borde väl ändå göras snart. Problemet är väl att detta måste finansieras på något sätt
Det dyraste är nog att det måste till en helt ny kylanläggning om detta ska ske, och jag misstänker att man vill köra slut på den man har först. Men det är uppenbart att de 4-5 första raderna i Coop är svårsålda, även när man sänker priset betydligt. Det spelar liksom ingen roll hur billigt det är ifall hockeyupplevelsen är dålig. En annan "interimsåtgärd" är att skaffa svarta stolar till de lägsta raderna så publikgapen blir mindre uppenbara, men långsiktigt måste målet vara att även dessa platser ska vara eftertraktade. Mig veterligen är det väl bara Malmö som har läktare ända fram till plexit i Sverige, och den arenan är ändå tänkt som en eventarena i första hand. Coop är ju uppenbart en hockeyarena i först och främst.
Coop arena har ju en ny kylanläggning. Ja 6-8 år gammal nånting. För att sänka isen är det bara nya kylslingor som behövs. Nya kylslingor las det in sommaren efter sista stora renoveringen där taket höjdes och så. Problemet med att sänka isen är att man kan inte bara sänka just rink ytan. Allt måste sänkas så golven håller samma höjd ändå in i omklädningsrummen. Spelarna går inte gärna i trappor eller lutande ramper med skridskor. Sen är det ju massa förråd och allt som nu är där under läktaren som man ska kunna köra till med pallbjörn och vagnar. Så det är väldigt omfattande åtgärder för att kunna sänka isen. Bra jättemånga miljoner det skulle kosta. Det hade ju kollats på att sänka isen inför sista renoveringen men jag tror det var nånstans 15 mille det handla om. Nu tycker jag ju man borde tagit den kostnaden och gjort det men icke blev det så.
Egentligen borde en helt ny ishall gjorts istället för renoveringen av den gamla. Coop arena är en sveriges mest påkostade hockeyarenor. Tex Fjällräven center lr vad nu Modos arena har kostat massor med miljoner mindre än vad dom två renoveringsomgångarna som varit i Coop kostat.
Ja, det kanske skulle ha byggts en ny hall helt och hållet men nu har vi det vi har och får utgå från det.

Nu är det ju inga våningsplan isen ska sänkas med och istället för trappor går det att bygga lutande ramper. Men viger man att hockeyspelarna måste gå några trappsteg mot att kunna fylla 4-5 rader med åskådare så skulle jag prioritera åskådarna. Huvudsaken är väl att ismaskinen kommer in och ut?
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Tony Moore fre 29 nov 2013, 19:02

Lars158 skrev:Det är ju riktigt pissig backe där Coop ligger. Är det inte en soptipp som varit där långt tillbaka har jag för mig jag hört? För att kunna göra en asfaltering där måste man gräva ur riktigt ordentligt först för att få en yta som ser bra ut mer än för dagen efter en asfaltering. Men har för mig det i höst varit en artikel om detta i Kurren eller NSD. Vill minnas att det stod en summa i den artikeln vad asfaltering skulle kosta. Tror det var ca 10 mille eller nåt sånt.
Jag är ingen expert på markarbeten men jag tror inte man behöver vara speciellt orolig över sättningar, grusplanen har legat där så många år nu att dom värsta tjälskotten är åtgärdade/hyvlade. Däremot gäller det att satsa kulor på ett ordentligt avrinningssystem och noga genomtänkta lutningar för dagvattenbrunnar som håller undan dom vattenmassor det blir frågan om på den enorma ytan. Den expertisen finns ju onekligen i flera entreprenadföretag inom vår egen region. Gäller bara att ägaren inte dum-snålar i upphandlingsfasen  (som man gjorde med senaste arena ombyggnationen) utan inser att det man investerar i nu ska orka med 30-50 år utan att braka ihop. I det flesta fall gäller regeln, "man får vad man betalar för" och det gäller inte minst gedigna markarbeten såerebara.
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7456
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Rönken fre 29 nov 2013, 19:57

Fast är ju kommunen som äger arenan, är man så intresserade från deras håll att renovera nu igen? Synd som sagt att inte klubben själva äger arenan.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty nnn

Inlägg av Kallepedal lör 22 mar 2014, 14:23

Rönken skrev:
Old Brooklyn skrev:
Old Brooklyn skrev:Modo snittar över 5 700 per match. Det i en kommun som är betydligt mindre än Luleå och en tätort som är betydligt mindre än Luleå.
Tilläggas bör även med ett lag som är betydligt sämre än Luleå.

Jo fast det är ju inte bara tätort och kommun som avgör. Det bor skapligt med folk inom ett rimligt pendlingsavstånd i Ö-vik men man gör det bra ändå får man säga. Men min tanke var att det generellt är andra förutsättningar på andra orter då det är såna avstånd i Norrbotten.
Hade vi haft en hall i paritet med Modos så hade vi garanterat haft ett bättre snitt än vi har idag. Coop Arena är en hall där det bara finns ca 4500-5000 bra platser. Coop Arena är en gammal hall med ny målarfärg. Jag tror att Luleå Kommun har betalat mer än Ö-viks för att renovera en hall kontra bygga en ny. Jag har för mig att Ö-viks kommun fick EU-pengar till bygget. Kan ha fel, rätta mig i så fall.
Kallepedal
Kallepedal

Antal inlägg : 427
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty mmm

Inlägg av Rönken lör 22 mar 2014, 14:25

Kallepedal skrev:
Rönken skrev:
Old Brooklyn skrev:
Old Brooklyn skrev:Modo snittar över 5 700 per match. Det i en kommun som är betydligt mindre än Luleå och en tätort som är betydligt mindre än Luleå.
Tilläggas bör även med ett lag som är betydligt sämre än Luleå.

Jo fast det är ju inte bara tätort och kommun som avgör. Det bor skapligt med folk inom ett rimligt pendlingsavstånd i Ö-vik men man gör det bra ändå får man säga. Men min tanke var att det generellt är andra förutsättningar på andra orter då det är såna avstånd i Norrbotten.
Hade vi haft en hall i paritet med Modos så hade vi garanterat haft ett bättre snitt än vi har idag. Coop Arena är en hall där det bara finns ca 4500-5000 bra platser. Coop Arena är en gammal hall med ny målarfärg. Jag tror att Luleå Kommun har betalat mer än Ö-viks för att renovera en hall kontra bygga en ny. Jag har för mig att Ö-viks kommun fick EU-pengar till bygget. Kan ha fel, rätta mig i så fall.

Luleå har ju renoverat i två omgånger på 2000-talet och totala summan är ju mer än vad det kostat att bygga en helt ny. Sedan är det helt klart så att första 2-3-4 raderna i Coopen är usla, förstår att folk inte vill betala för dessa platser knappt. Sen så är det ju inte heller platser runt om hela arenan som på många andra orter och just Modos arena är ju löjligt fin och läget är grymt fint.

Enbom har ju låtit meddela att det ska göras något åt första raderna, men jag tror det mer är en kosmetisk grej för att få bort illusionen av lite publik och dålig stämning från tv? För det är ju främst på sidan som kamerorna filmar det är glest med folk om det inte är fullknökat.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Lulefan lör 22 mar 2014, 14:39

Egentligen borde man ha byggt en helt ny hall på annan plats och haft kvar delfinen(om än kanske renovera den lite), var nya hallen skulle ha byggts vette fan dock.

Men det är väl inget fel på coop arena som den är nu, förutom första sittplatsraderna, som jag ser det. Har det inte pratats om att sänka isen?

Lulefan

Antal inlägg : 2221
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av LulefanGBG lör 22 mar 2014, 14:49

INtressant diskussion. Har inte riktigt tid att bidra själv men kul att följa hur som helst!
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Rönken lör 22 mar 2014, 14:52

Lulefan skrev:Egentligen borde man ha byggt en helt ny hall på annan plats och haft kvar delfinen(om än kanske renovera den lite), var nya hallen skulle ha byggts vette fan dock.

Men det är väl inget fel på coop arena som den är nu, förutom första sittplatsraderna, som jag ser det. Har det inte pratats om att sänka isen?

Sänka isen var det ju sagt att det skulle bli av, men att påla upp marken eller vad det heter visade väl sig vara väldigt dyrt mycket p.g.a. marken där arenan står som jag förstod det? Får se om det någonsin blir av, blev det inte av under stora renoveringen som var nyligen så känns det väl osannolikt.

Sedan fanns det ju även i ritningarna/planerna ett tänk på att det skulle  byggas så att det relativt enkelt och billigt skulle gå att utöka sittplatserna med några rader extra, ovanför/ovantill befintliga rader längre framåt, blev det någonsin av? Jag kan då inte säga mig ha sett några spår av sånt rent fysiskt i arenan.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Old Brooklyn lör 22 mar 2014, 15:21

Rönken skrev:
Lulefan skrev:Egentligen borde man ha byggt en helt ny hall på annan plats och haft kvar delfinen(om än kanske renovera den lite), var nya hallen skulle ha byggts vette fan dock.

Men det är väl inget fel på coop arena som den är nu, förutom första sittplatsraderna, som jag ser det. Har det inte pratats om att sänka isen?

Sänka isen var det ju sagt att det skulle bli av, men att påla upp marken eller vad det heter visade väl sig vara väldigt dyrt mycket p.g.a. marken där arenan står som jag förstod det? Får se om det någonsin blir av, blev det inte av under stora renoveringen som var nyligen så känns det väl osannolikt.

Sedan fanns det ju även i ritningarna/planerna ett tänk på att det skulle  byggas så att det relativt enkelt och billigt skulle gå att utöka sittplatserna med några rader extra, ovanför/ovantill befintliga rader längre framåt, blev det någonsin av? Jag kan då inte säga mig ha sett några spår av sånt rent fysiskt i arenan.
Nej, den idén skrotades av anledningar jag inte har någon aning om. Tanken var att bygga en ny rad framför nuvarande 1:a raden, bygga på den 2:a raden (nuvarande 1:a) med ca 40 cm (eller vad nu höjdskillnaden är mellan raderna), bygga på 3:e raden med 35 cm, 4:e med 30, och så vidare. Detta skulle gett en mindre utflackning av de åtta nedersta raderna men samtidigt publikplatser betydligt närmare isen.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Rönken lör 22 mar 2014, 15:25

Old Brooklyn skrev:
Rönken skrev:
Lulefan skrev:Egentligen borde man ha byggt en helt ny hall på annan plats och haft kvar delfinen(om än kanske renovera den lite), var nya hallen skulle ha byggts vette fan dock.

Men det är väl inget fel på coop arena som den är nu, förutom första sittplatsraderna, som jag ser det. Har det inte pratats om att sänka isen?

Sänka isen var det ju sagt att det skulle bli av, men att påla upp marken eller vad det heter visade väl sig vara väldigt dyrt mycket p.g.a. marken där arenan står som jag förstod det? Får se om det någonsin blir av, blev det inte av under stora renoveringen som var nyligen så känns det väl osannolikt.

Sedan fanns det ju även i ritningarna/planerna ett tänk på att det skulle  byggas så att det relativt enkelt och billigt skulle gå att utöka sittplatserna med några rader extra, ovanför/ovantill befintliga rader längre framåt, blev det någonsin av? Jag kan då inte säga mig ha sett några spår av sånt rent fysiskt i arenan.
Nej, den idén skrotades av anledningar jag inte har någon aning om. Tanken var att bygga en ny rad framför nuvarande 1:a raden, bygga på den 2:a raden (nuvarande 1:a) med ca 40 cm (eller vad nu höjdskillnaden är mellan raderna), bygga på 3:e raden med 35 cm, 4:e med 30, och så vidare. Detta skulle gett en mindre utflackning av de åtta nedersta raderna men samtidigt publikplatser betydligt närmare isen.

Vilken idé? Den jag tänkte på med förberedning för ytterligare sittplats var att lämna tomrum högst upp längs med långsidorna och sedan täcka av på något vänster om jag minns det rätt. Men tanken var att man relativt enkelt skulle kunna skaka fram ganska många extra sittplatser längre framåt i tiden om man upptäckte att behovet uppstod. Men jag kan inte minnas att jag sett tecken på sånt rent fysiskt i Coop Arena när jag varit där efter ombyggnaden.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Old Brooklyn lör 22 mar 2014, 15:28

Rönken skrev:
Old Brooklyn skrev:
Rönken skrev:
Lulefan skrev:Egentligen borde man ha byggt en helt ny hall på annan plats och haft kvar delfinen(om än kanske renovera den lite), var nya hallen skulle ha byggts vette fan dock.

Men det är väl inget fel på coop arena som den är nu, förutom första sittplatsraderna, som jag ser det. Har det inte pratats om att sänka isen?

Sänka isen var det ju sagt att det skulle bli av, men att påla upp marken eller vad det heter visade väl sig vara väldigt dyrt mycket p.g.a. marken där arenan står som jag förstod det? Får se om det någonsin blir av, blev det inte av under stora renoveringen som var nyligen så känns det väl osannolikt.

Sedan fanns det ju även i ritningarna/planerna ett tänk på att det skulle  byggas så att det relativt enkelt och billigt skulle gå att utöka sittplatserna med några rader extra, ovanför/ovantill befintliga rader längre framåt, blev det någonsin av? Jag kan då inte säga mig ha sett några spår av sånt rent fysiskt i arenan.
Nej, den idén skrotades av anledningar jag inte har någon aning om. Tanken var att bygga en ny rad framför nuvarande 1:a raden, bygga på den 2:a raden (nuvarande 1:a) med ca 40 cm (eller vad nu höjdskillnaden är mellan raderna), bygga på 3:e raden med 35 cm, 4:e med 30, och så vidare. Detta skulle gett en mindre utflackning av de åtta nedersta raderna men samtidigt publikplatser betydligt närmare isen.

Vilken idé? Den jag tänkte på med förberedning för ytterligare sittplats var att lämna tomrum högst upp längs med långsidorna och sedan täcka av på något vänster om jag minns det rätt. Men tanken var att man relativt enkelt skulle kunna skaka fram ganska många extra sittplatser längre framåt i tiden om man upptäckte att behovet uppstod. Men jag kan inte minnas att jag sett tecken på sånt rent fysiskt i Coop Arena när jag varit där efter ombyggnaden.
Jaha, då missförstod jag. Det jag pratar om var dock med på de första ritningarna över renoveringen.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Rönken lör 22 mar 2014, 15:30

Old Brooklyn skrev:
Rönken skrev:
Old Brooklyn skrev:
Rönken skrev:
Lulefan skrev:Egentligen borde man ha byggt en helt ny hall på annan plats och haft kvar delfinen(om än kanske renovera den lite), var nya hallen skulle ha byggts vette fan dock.

Men det är väl inget fel på coop arena som den är nu, förutom första sittplatsraderna, som jag ser det. Har det inte pratats om att sänka isen?

Sänka isen var det ju sagt att det skulle bli av, men att påla upp marken eller vad det heter visade väl sig vara väldigt dyrt mycket p.g.a. marken där arenan står som jag förstod det? Får se om det någonsin blir av, blev det inte av under stora renoveringen som var nyligen så känns det väl osannolikt.

Sedan fanns det ju även i ritningarna/planerna ett tänk på att det skulle  byggas så att det relativt enkelt och billigt skulle gå att utöka sittplatserna med några rader extra, ovanför/ovantill befintliga rader längre framåt, blev det någonsin av? Jag kan då inte säga mig ha sett några spår av sånt rent fysiskt i arenan.
Nej, den idén skrotades av anledningar jag inte har någon aning om. Tanken var att bygga en ny rad framför nuvarande 1:a raden, bygga på den 2:a raden (nuvarande 1:a) med ca 40 cm (eller vad nu höjdskillnaden är mellan raderna), bygga på 3:e raden med 35 cm, 4:e med 30, och så vidare. Detta skulle gett en mindre utflackning av de åtta nedersta raderna men samtidigt publikplatser betydligt närmare isen.

Vilken idé? Den jag tänkte på med förberedning för ytterligare sittplats var att lämna tomrum högst upp längs med långsidorna och sedan täcka av på något vänster om jag minns det rätt. Men tanken var att man relativt enkelt skulle kunna skaka fram ganska många extra sittplatser längre framåt i tiden om man upptäckte att behovet uppstod. Men jag kan inte minnas att jag sett tecken på sånt rent fysiskt i Coop Arena när jag varit där efter ombyggnaden.
Jaha, då missförstod jag. Det jag pratar om var dock med på de första ritningarna över renoveringen.

Fast det du skriver om kanske är det Enbom menade med att man ska "lösa situationen med första raderna"? Hoppas det är något mer än att det rent kosmetiskt ska göras så att det inte framgår lika tydligen i exempelvis tv-sändningarna. För det är ju ofta ganska fullt på braiga platserna, tomrummet uppstår på första raderna.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Old Brooklyn lör 22 mar 2014, 15:34

Debatten kanske kan fortsätta i tråden om Delfinen, om det nu finns intresse?
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Old Brooklyn lör 22 mar 2014, 15:36

Det går inte att komma ifrån att Coop har vissa brister då det gäller upplevelsen att titta på hockey. Första raderna och den sittande kortsidan har stora problem att fyllas under vardagslunk som slutspel. Vad göra? Vad är planerna?
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Lars158 lör 22 mar 2014, 15:38

Old Brooklyn skrev:
Rönken skrev:
Lulefan skrev:Egentligen borde man ha byggt en helt ny hall på annan plats och haft kvar delfinen(om än kanske renovera den lite), var nya hallen skulle ha byggts vette fan dock.

Men det är väl inget fel på coop arena som den är nu, förutom första sittplatsraderna, som jag ser det. Har det inte pratats om att sänka isen?

Sänka isen var det ju sagt att det skulle bli av, men att påla upp marken eller vad det heter visade väl sig vara väldigt dyrt mycket p.g.a. marken där arenan står som jag förstod det? Får se om det någonsin blir av, blev det inte av under stora renoveringen som var nyligen så känns det väl osannolikt.

Sedan fanns det ju även i ritningarna/planerna ett tänk på att det skulle  byggas så att det relativt enkelt och billigt skulle gå att utöka sittplatserna med några rader extra, ovanför/ovantill befintliga rader längre framåt, blev det någonsin av? Jag kan då inte säga mig ha sett några spår av sånt rent fysiskt i arenan.
Nej, den idén skrotades av anledningar jag inte har någon aning om. Tanken var att bygga en ny rad framför nuvarande 1:a raden, bygga på den 2:a raden (nuvarande 1:a) med ca 40 cm (eller vad nu höjdskillnaden är mellan raderna), bygga på 3:e raden med 35 cm, 4:e med 30, och så vidare. Detta skulle gett en mindre utflackning av de åtta nedersta raderna men samtidigt publikplatser betydligt närmare isen.

Nedersta raderna är omgjorda. Vet inte exakt men nånstans 5-6 nedersta raderna är utflackade, men vet inte hur mycket. Gjordes efter den sista stora renoveringen. Eller som i direkt följd med men säsongen hade hunnit börja med försäsongsmatcher iallafall.

Lars158

Antal inlägg : 9704
Join date : 12-05-27

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av hokkzorz lör 22 mar 2014, 16:27

Old Brooklyn skrev:Det går inte att komma ifrån att Coop har vissa brister då det gäller upplevelsen att titta på hockey. Första raderna och den sittande kortsidan har stora problem att fyllas under vardagslunk som slutspel. Vad göra? Vad är planerna?

Har för mig jag läste ngt om att man skulle se över problemet med alla tomma stolar som syns i TV. Det ger ett dåligt intryck när det tydligen sitter betydligt fler personer på samma sida som kameran. Vi får väl se vad som händer, man är medveten om problemet från marknadsföringssidan iaf.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Rönken lör 22 mar 2014, 16:29

hokkzorz skrev:
Old Brooklyn skrev:Det går inte att komma ifrån att Coop har vissa brister då det gäller upplevelsen att titta på hockey. Första raderna och den sittande kortsidan har stora problem att fyllas under vardagslunk som slutspel. Vad göra? Vad är planerna?

Har för mig jag läste ngt om att man skulle se över problemet med alla tomma stolar som syns i TV. Det ger ett dåligt intryck när det tydligen sitter betydligt fler personer på samma sida som kameran. Vi får väl se vad som händer, man är medveten om problemet från marknadsföringssidan iaf.

Enbom sa till och med att man skulle åtgärda det efter säsongen. Om det är mörkare stolar som i Skellefteå Kraft Arena eller om det blir förbättring så att folk vill sitta där nämndes inte dock.
Rönken
Rönken

Antal inlägg : 17809
Join date : 12-04-15

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Old Brooklyn lör 22 mar 2014, 16:49

Förhoppningsvis är lösningen en del av åtgärderna som kommer krävas för att öka publikmängden. Svarta tomma stolar må se bättre ut i tv men ger inga inkomster.

Hoppas verkligen att visionen vad gäller all framtida om- och utbyggnad av Delfinen har hockeyupplevelsen som primär fokus.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av LuleåWinston ons 04 feb 2015, 07:43

Istället för för att lägga dyra pengar på spelare så hade vi kunnat köpa en riktigt bra ice projection. Bara 1,5 miljoner dollar  Shocked

https://www.youtube.com/watch?v=v5cRoQgQzdw

Om vi skulle vi åka ur SHL för att vi inte har nog bra spelare, så kan vi skryta med att vi garanterat har Allsvenskans häftigaste intro. Razz
LuleåWinston
LuleåWinston

Antal inlägg : 623
Join date : 12-12-11

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Mickeee ons 04 feb 2015, 14:37

LuleåWinston skrev:Istället för för att lägga dyra pengar på spelare så hade vi kunnat köpa en riktigt bra ice projection. Bara 1,5 miljoner dollar  Shocked

https://www.youtube.com/watch?v=v5cRoQgQzdw

Om vi skulle vi åka ur SHL för att vi inte har nog bra spelare, så kan vi skryta med att vi garanterat har Allsvenskans häftigaste intro. Razz

Damn! 10mille för det där är ju nästan överkomligt. Med sån där teknik så skulle ju folk komma till arenan enbart för ljushowen. Låt oss vara pionärer i sverige och vara först med detta som vi var med björngapet
Mickeee
Mickeee

Antal inlägg : 910
Join date : 12-02-24

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty ddddddd

Inlägg av Mange ons 04 feb 2015, 16:08

Mickeee skrev:
LuleåWinston skrev:Istället för för att lägga dyra pengar på spelare så hade vi kunnat köpa en riktigt bra ice projection. Bara 1,5 miljoner dollar  Shocked

https://www.youtube.com/watch?v=v5cRoQgQzdw

Om vi skulle vi åka ur SHL för att vi inte har nog bra spelare, så kan vi skryta med att vi garanterat har Allsvenskans häftigaste intro. Razz

Damn! 10mille för det där är ju nästan överkomligt. Med sån där teknik  så skulle ju folk komma till arenan enbart för ljushowen. Låt oss vara pionärer i sverige och vara först med detta som vi var med björngapet

Finns det inte redan en ice projection "installerad" i delfinen? kanske är någon budget-variant om så är fallet. Men ja om man nu vill höja kvaliteten på matcharrangemangen så bör ju en investering av en riktigt bra ice projection vara en rätt så bra väg att gå. Men jag vet inte, hockeyföreningar i Sverige kanske tänker på ett helt annat sätt och tycker att ice projection är ett onödigt verktyg för att just höja kvaliteten på matcharrangemangen :S
Mange
Mange

Antal inlägg : 6583
Join date : 12-02-14

Till överst på sidan Gå ner

Coop Norrbotten Arena Empty Sv: Coop Norrbotten Arena

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 5 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet