Northvolt

Gå ner

Northvolt Empty Northvolt

Inlägg av Jokerman i sön 07 maj 2017, 19:12

Luleå är med i kampen om en enorm industrietablering. 2000-3000 arbetstillfällen står på spel! Det här kommer ju bli hur spännande som helst, under sommaren, förmodligen i juni eller juli, kommer besked om vilka två kommuner som går vidare till nästa steg Cool Efter sommaren kommer besked om vilken kommun som "vinner".

http://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20170426/northvolts-batterifabrik-har-ar-svenska-kommunerna-som-gar-vidare/

http://kuriren.nu/nyheter/lulea/sa-gick-motet-med-batterijatten-nm4538892.aspx
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 782
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Northvolt Empty Sv: Northvolt

Inlägg av Redbear i sön 07 maj 2017, 21:31

Spännande. Potentiell sponsor? Smile
Redbear
Redbear

Antal inlägg : 5501
Join date : 12-01-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Northvolt Empty Sv: Northvolt

Inlägg av Jokerman i mån 08 maj 2017, 09:33

Kan vara. Finland och dess medborgare med ett starkt driv har alltid varit välkomna i Luleå.

Det här är mer en dröm, om man tänker på det. Måste ändå tona ner förväntningarna, för dem kommer ju komma likt förbannat.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 782
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Northvolt Empty Sv: Northvolt

Inlägg av Tigerman i mån 08 maj 2017, 15:19

En liten passus i sammanhanget är att VD Peter Carlsson studerat på universitetet här i stan. Inte för att det borde ha någon avgörande betydelse i dessa sammanhang men det kan knappast räknas som en nackdel i alla fall.

Överhuvudtaget har Luleå en väldigt bra industriell infrastruktur med god elkraftstillgång, stor hamn, ledig mark, gott om företag med industrikompetens och som sagt LTU som garant för vidare kompetensförsörjning. Skellefteå som jämförelse ligger bra till i övrigt men tappar en del poäng på den sista punkten.

Om det nu i slutändan blir en fabrik någonstans eller ej och i så fall var den hamnar står väl skrivet i stjärnorna, jag är inte helt övertygad om möjligheterna med tanke på att det inte är något industriföretag i bakgrunden utan VD själv samt riskkapitalisten Harald Mix som är huvudintressenterna. Även om nu t.ex. Vattenfall är inne så är nog deras andel i bolaget än så länge rätt litet, och det kommer krävas stora investeringar framöver om det ska bli något. Men hoppet lever!


Tigerman

Antal inlägg : 3077
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Northvolt Empty Sv: Northvolt

Inlägg av Jokerman i tis 04 jul 2017, 22:34

Det blev inte Luleå den här gången, det blir Skellefteå-Västerås i final.

"Såväl Skellefteå som Västerås har mycket goda förutsättningar att kunna leverera på de fysiska parametrar som är grundläggande för etableringen vad gäller tillgång till mark, energi och goda logistiska förbindelser", skriver Northvolt i pressmeddelandet.

Den här gången så hoppas jag faktiskt att Skellefteå tar hem det.

Go for it 6-fingers!
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 782
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Northvolt Empty Sv: Northvolt

Inlägg av Tony Moore i ons 05 jul 2017, 06:53

"Skellefteå Kraft= kommunägt= gratis kommunel till aktieägarna i batt.ftg."
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 2898
Join date : 12-01-21
Age : 59
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Northvolt Empty Sv: Northvolt

Inlägg av Jokerman i tis 11 jul 2017, 22:19

Västerås = Asea Brown Boveri Ltd (ABB)

"ABB är en pionjär med banbrytande teknik inom elektrifieringsprodukter, robotar, motorer och drivsystem, industriell automation och kraftnät....betjänar kunder inom energi, industri samt transport och infrastruktur i hela världen. Med över 125 år av innovation skapar ABB idag framtiden inom industriell digitalisering samt driver energiomställningen och den fjärde industriella revolutionen. ABB verkar i över 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare" (en presentation som finns på deras hemsida).

Skellefteå = regionens hopp som t.ex. skulle kunna betyda att vi kommer närmare ett färdigställande av Norrbotniabanan. Projektet i sig skulle kunna få beslutsfattarna att ge grönt ljus till bygget av sträckan Luleå-Umeå. Umeå, Piteå och Luleå borde stötta Skellefteå i den här matchen så vågskålen tippar över till våran sida av landet.

Ett stort minus och med hela det här projektet är att inga journalister (inte en enda!) skrivit en enda rad om de negativa konsekvenserna och ???? som finns när det gäller ett byggandet som kan starta redan 2018. Det läggs ju för fan mer "journalistik" på hur Vännäs lag ser ut kommande säsong.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 782
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Northvolt Empty Sv: Northvolt

Inlägg av Jokerman i ons 26 jul 2017, 23:36

Piteå-Tidningen

Northvolt Skyrma14

Northvolt Skyrma15

Det senaste jag hörde var att Luleå lokaltrafik ska satsa enbart på eldrivna bussar och det startar de med redan i höst!
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 782
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Northvolt Empty Sv: Northvolt

Inlägg av Jokerman i tor 19 okt 2017, 13:24

Skellefteå fick det!

Kraft slog kompetens kan man kortfattat summera det som. Fabriken kräver enormt mycket energi och förutsättningarna fanns i Skellefteå. Västerås kommer få omkring 400 jobb till en forskningsanläggning men fabriken ska alltså byggas på andra sidan länsgränsen.

Första frågan från media på presskonferensen: hur mycket pengar har ni fått in? 40 miljarder ska in och hittills har de bara fått in 200 miljoner enligt uppgift. Ett par 100 miljoner kronor svarade VD:n på konferensen.

Blir det en arbetsplats för omkring 2000 anställda i Skellefteå kommer det gynna hela vår landsända.

Norrbottniabanan kommer också hamna i ett helt annat perspektiv då fabriken nu planeras att byggas i Skellefteå. Närheten till bl.a. universiteten och Luleå nämndes som en fördel för Skellefteå från politikerna håll på presskonferensen.

Jag hoppas fabriken kommer byggas........men.....

.....efter att ha lyssnat på presskonferensen så blir man lite tveksam till hela projektet faktiskt. Det här med finansieringen, en högst berättigad fråga i sammanhanget, men ändå var det nästan så man stammade när man fick frågan. Man vill upphaussa projektet och går all-in på det känns det som.


.....hur många och vilka är egentligen beredda att satsa stora pengar i en batterifabrik just nu?
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 782
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Northvolt Empty Sv: Northvolt

Inlägg av Lulefan i tor 19 okt 2017, 15:58

@Jokerman skrev:
.....hur många och vilka är egentligen beredda att satsa stora pengar i en batterifabrik just nu?

Känns väl ändå som att det borde vara ganska hett just nu, med tanke på utvecklingen av elbilar samt eldrivna och trådlösa saker i allmänhet.
Sedan är väl frågan om en batterifabrik i Sverige kan konkurrera med fabriker i billigare länder.

Lulefan

Antal inlägg : 1607
Join date : 12-05-19
Age : 31
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Northvolt Empty Sv: Northvolt

Inlägg av Tigerman i tor 19 okt 2017, 21:25

@Lulefan skrev:
@Jokerman skrev:
.....hur många och vilka är egentligen beredda att satsa stora pengar i en batterifabrik just nu?

Känns väl ändå som att det borde vara ganska hett just nu, med tanke på utvecklingen av elbilar samt eldrivna och trådlösa saker i allmänhet.
Sedan är väl frågan om en batterifabrik i Sverige kan konkurrera med fabriker i billigare länder.
Konkurrensfaktorn är billig el.

Tigerman

Antal inlägg : 3077
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Northvolt Empty Sv: Northvolt

Inlägg av icemask i tor 19 okt 2017, 21:40

@Lulefan skrev:
@Jokerman skrev:
.....hur många och vilka är egentligen beredda att satsa stora pengar i en batterifabrik just nu?

Känns väl ändå som att det borde vara ganska hett just nu, med tanke på utvecklingen av elbilar samt eldrivna och trådlösa saker i allmänhet.
Sedan är väl frågan om en batterifabrik i Sverige kan konkurrera med fabriker i billigare länder.
Vätgas blir det som gäller i framtiden, kina, japan och tyskland, delar av usa mfl satsar på det smidigt du gör som idag åker till macken och tankar kör 50 mil på en tank, lastbilar går ej att använda batterier till, de blir för tunga därför vätgas !
icemask
icemask

Antal inlägg : 3282
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Northvolt Empty Sv: Northvolt

Inlägg av Jokerman i ons 01 maj 2019, 11:00

En färsk tysk forskarstudie visar att batteridrivna elbilar inte med automatik ger lägre utsläpp av koldioxid. DN:s Lasse Swärd förklarar slutsatserna i rapporten.

En jämförelse mellan en eldriven Tesla Model 3 och en dieseldriven Mercedes C220 visar att utsläppen från Teslan blir högre eller betydligt högre när man räknar in hur elen framställs i Tyskland och alla de indirekta utsläpp som batteritillverkningen orsakar.

Studien från Ifo Institute i München är gjord av Christoph Buchal, professor i fysik vid Kölns universitet, Hans-Dieter Karl, energiexpert vid Ifo och Hans-Werner Sinn, tidigare chef för Ifo och professor emeritus vid Ludwig-Maximilians universitetet i München.

De menar att en mer hållbar väg är att satsa på naturgas i förbrännings­motorer för att sedan gå över till biogas och vätgas.

1 Är slutsatserna förvånande?

– Nej, det är väl känt att tillverkningen av batterier till elbilar kräver stora mängder energi.

2 Men det krävs väl energi också för att tillverka vanliga bensin- och dieselbilar?

– Ja, men inte alls lika mycket som elbilsbatterier. Det betyder att elbilen som ny i bilhallen har en betydande koldioxidskuld i bagaget jämfört med en bensin- eller dieselbil. Hur stor den blir beror på en rad faktorer, inte minst hur elmixen ser ut i det land där battericellerna tillverkas.

– De tyska forskarna har tagit genomsnittliga värden för batteritillverkningen och sedan räknar på den tyska elmixen, som i dagsläget har en hög andel brun- och stenkol. Då blir utsläppen väldigt höga för Tesla och andra batteribilar.

3 Hur blir det om man räknar på svensk elmix, som domineras av vattenkraft och kärnkraft?

– Då blir utsläppen nära noll om man enbart tittar på körningen av bilen. Elbilen vinner direkt här, till skillnad från i Tyskland. Väger man in batteritillverkningen tar det något eller några år innan elbilen kommer i kapp och förbi dieselbilen.

Lasse Swärd
lasse.sward@dn.se
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 782
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Northvolt Empty Sv: Northvolt

Inlägg av Puckad i ons 01 maj 2019, 11:25

"högre när man räknar in hur elen framställs i Tyskland "
Ett beställningsjobb av tysk bilindustri som känner sig hotad.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 5618
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Northvolt Empty Sv: Northvolt

Inlägg av Pajala i ons 01 maj 2019, 15:38

Pajala
Pajala

Antal inlägg : 7404
Join date : 12-09-21
Ort : Positiva Pajala

Till överst på sidan Gå ner

Northvolt Empty Sv: Northvolt

Inlägg av Lehto i ons 01 maj 2019, 21:33

@Pajala skrev:Finns fakta som säger annat när det gäller el VS bensin.

https://www.expressen.se/motor/bilnyheter/undersokning-elbilen-alltid-battre-an-bensinbilen/

Fast i den artikeln säger dom klart och tydligt att dom inte tagit hänsyn till tillverkningsutsläppen för bilen och batterierna.
Sen är det också lite intressant att veta hur långt kan man köra på ett batteri innan det är dax att byta det?
Klarar man 20'000 mil med batteriet?

Lehto

Antal inlägg : 69
Join date : 18-01-02

Till överst på sidan Gå ner

Northvolt Empty Sv: Northvolt

Inlägg av icemask i lör 11 maj 2019, 18:24

Problemet är väl att elnätet inte klarar belastningen och det inte går att installera laddare åt alla i ett vanligt villaområde utan att bygga ut nätet för hysteriska pengar !
icemask
icemask

Antal inlägg : 3282
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Northvolt Empty Sv: Northvolt

Inlägg av Högljudd i sön 12 maj 2019, 11:22

En annan men ack så viktig sak betr Northvolt flipp eller flopp och som kommit bort är att Northvolt för dyra pengar köpt på sig teknisk know how som om något år är föråldrad.
Idag gäller lithium ion teknologi men som alla vet har stora brister med bristen på ädelmetaller och stora klumpiga batterier med låg livslängd.
Morgondagens batterier är lithium air där storleken reducerats och de sällsynta metallerna inte behövs lika mycket och där forskningen hos främst Samsung kommit långt.
Problemet för Northvolt är att när Skellefteåfabriken står klar sitter man med en bateridesign ingen vill ha.
Vem fortsatte med kasettband när cd:n kom?
Visst kan Northvolt köpa in ny kunskap men för vilka pengar? Man verkar ju ha problem redan idag att skrapa ihop miljarderna till fabriksbyggena.
Nej jag är skeptisk jävligt skeptisk.
Högljudd
Högljudd

Antal inlägg : 862
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Northvolt Empty Sv: Northvolt

Inlägg av Tigerman i sön 12 maj 2019, 12:03

@icemask skrev:Problemet är väl att elnätet inte klarar belastningen och det inte går att installera laddare åt alla i ett vanligt villaområde utan att bygga ut nätet för hysteriska pengar !
Just villaladdning är inget problem överhuvudtaget. Elnätet på den nivån är byggt att klara en massa direktverkande uppvärmning, som i mångt och mycket är borta eller med lägre effektbehov än på 70-talet. Dessutom behöver man sällan snabbladda hemma så man klarar sig med måttliga säkringsstorlekar. Att ladda en "dagsranson" på 10 mils körning över natten klarar man på ett vanligt motorvärmaruttag. Jag har aldrig sett någon ifrågasätta användandet av motor- och kupévärmare när det gäller belastningen på elnätet  Rolling Eyes

Även stora hyreshus går att fixa, men där är problemet, särskilt söderut, att man idag saknar elinstallationer på nattparkeringar. Så man får bygga ut nätet lokalt. Det i sig är dock inte särskilt kostsamt eller komplicerat.

Det som är problemet med elbilar är istället snabbladdning ute på vägarna. Samt att om alla skulle börja köra på el så skulle kötiden vid mackarna bli ganska så lång. Batteriväxlare är antagligen lösningen på det men det kräver förstås att biltillverkarna enas om en standard. Ur långfärdsperpektiv är vätgas ett smidigare utsläppsfritt alternativ.

Tigerman

Antal inlägg : 3077
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Northvolt Empty Sv: Northvolt

Inlägg av Tigerman i sön 12 maj 2019, 12:20

@Högljudd skrev:En annan men ack så viktig sak betr Northvolt flipp eller flopp och som kommit bort är att Northvolt för dyra pengar köpt på sig teknisk know how som om något år är föråldrad.
Idag gäller lithium ion teknologi men som alla vet har stora brister med bristen på ädelmetaller och stora klumpiga batterier med låg livslängd.
Morgondagens batterier är lithium air där storleken reducerats och de sällsynta metallerna inte behövs lika mycket och där forskningen hos främst Samsung kommit långt.
Problemet för Northvolt är att när Skellefteåfabriken står klar sitter man med en bateridesign ingen vill ha.
Vem fortsatte med kasettband när cd:n kom?
Visst kan Northvolt köpa in ny kunskap men för vilka pengar? Man verkar ju ha problem redan idag att skrapa ihop miljarderna till fabriksbyggena.
Nej jag är skeptisk jävligt skeptisk.
Jag var också rätt skeptisk till Northvolt tidigare, men börjar svänga lite. Ser inte ut som ett luftslott längre och jag tror nog de kan komma igång. Om inte annat så kommer det att behövas fler produktionslinor framöver så efterfrågan kommer att finnas. Och vi har billig miljövänlig el så att producera i t.ex. Asien har inte samma fördelar som vid mer arbetskraftsintensiv verksamhet.

Vad gäller teknik så vet vi att det kommer nya, t.ex. Litium-air eller zinc-air. Men de ligger nog ännu rätt många år bort innan de når fullskalig industrialisering och kan slå ut Litium-jon m.m.. Man får väl bara förutsätta att även Northvolt har koll på det och inte häller tiotals miljarder i en och samma korg. Det vore rätt dumt ur ett investerarperspektiv.

Tigerman

Antal inlägg : 3077
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Northvolt Empty Sv: Northvolt

Inlägg av Jokerman i ons 12 jun 2019, 15:55

cheers

Grönt ljus för miljardladdat Northvolt

Batteribolaget Northvolt har gjort klart med finansieringen av sin planerade batterifabrik i Skellefteå.
I kommunen är det klackarna i taket. Uppemot 10 000 jobb väntas.
I augusti inleds byggandet och 2021 ska tillverkningen av litiumbatterier starta.

Med totalt en miljard dollar i eget kapital, motsvarande nio miljarder svenska kronor, som nu bolaget fått in är den sista finansiella pusselbiten lagd.

Därmed kan första spadtaget för fabriken i Skellefteå nu definitivt tas.

Vi har nu slutfört finansieringen av första fasen av Skellefteå, säger Northvolts vd och grundare Peter Carlsson.
Den första fasen ska räcka till en batteriproduktion som räcker till 200 000–300 000 bilar per år, enligt Carlsson som pekar på att orderboken redan uppgår till 13 miljarder dollar.

Hela produktionen är utsåld mellan 2022 och åtminstone fem år framåt, säger Peter Carlsson.
Carlsson säger att efterfrågan är så pass stark att Northvolt redan nu snabbar på processen att bygga ut Skellefteåfabriken i en fas två.

OERHÖRT GLÄDJANDE
Jätteroligt, kommenterar Skellefteås kommundirektör Kristina Sundin Jonsson.

Det är jätteskönt att alla bitar är på plats, känns oerhört glädjande, säger hon.
För kommunen väntar nu en stor omställning. Enligt Kristina Sundin Jonsson bedöms uppemot 2 500 jobb komma till bara genom fabriken. Indirekt väntas tre till fyra gånger fler jobb ovanpå det, i form av byggen, skolor, andra företag som vill etablera sig med mera – sammanlagt alltså runt 10 000 arbetstillfällen, enligt henne.

Skellefteå kommer att förändras, säger hon.
INDUSTRIELLA INVESTERARE
Bland finansiärerna till jätteinvesteringen finns Volkswagen, storbanken Goldman Sachs samt AMF och Folksam.

Carlsson pekar på vikten av att få både finansiella som industriella investerare, de senare ledda av VW och BMW

Det är en styrka att ha en kund som delägare, det minskar en del av den finansiella risken.
Vad gäller råvaruförsörjningen känner han sig trygg. Och leverantörerna kan komma att knytas närmare Sverige.

Det pågår diskussioner med nyckelleverantörer att etablera sig i närheten av vår fabrik, säger han.
FRAMTIDA TEKNIK
Anders Oscarsson, aktiechef och ägaransvarig vid AMF:

Det här är en framtida teknik som jag tror vi alla behöver om vi ska ha elektriska bilar och kunna ställa om till ett mera hållbart samhälle. Vi tror det här är en bra satsning och för våra kunder tror vi det är en möjlighet att tjäna pengar framöver.
AMF:s investering uppgår nu till cirka fem procent av bolaget eller motsvarande cirka 740 miljoner svenska kronor.

TT: Ser du några frågetecken eller osäkerhet?

Det är ändå en fabrik som inte kommit igång ännu. Orderna har förvisso redan lagts men inte levererats ännu, visst finns det stora risker men det är ju så med så här tidiga investeringar. Det finns stora risker men stor potential och det är vad vi ser framför oss som placerare.
FABRIK I TYSKLAND
Northvolt uppger samtidigt att man tagit in order på totalt 13 miljarder dollar, motsvarande 122 miljarder kronor till den planerade fabriken i Skellefteå. Nyemissionen i sin helhet värderar bolaget till 14,8 miljarder kronor.

Förutom fabriken i Norrland ska man även bygga ytterligare en fabrik ihop med Volkswagen i Tyskland.

I mitten av maj träffade Europeiska investeringsbanken (EIB) en principuppgörelse med Northvolt om ett lån på 350 miljoner euro (drygt 3,7 miljarder kronor), också avsett för fabriksbygget i Skellefteå. EIB har tidigare hjälpt till att lånefinansiera Northvolts testfabrik i Västerås.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 782
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Northvolt Empty Sv: Northvolt

Inlägg av Jokerman i ons 12 jun 2019, 20:57

Jonas Fröberg DN

Northvolts batterifabrik i Skellefteå är finansierad. Det är antagligen Europas kanske viktigaste industrihändelse detta år. På sikt finns risker och frågetecken. Och Volvo Cars som nyligen valde leverantör från Kina får i dag stå i skamvrån.  

Tänk en vd-man i vitskjorta och svartjeans framför en whiteboardtavla någonstans i Storstockholm. Han säger: vi tänkte anställa 780 000 personer i den hetaste framtidsbranschen som finns.

Det låter som om han ätit en drogsvamp.

Då fortsätter han: vi ska rädda klimatet och sätta stopp för en Kinadominans som är politisk sprängstoff på EU-nivå också.

Scenen är fiktiv, men faktiskt i princip det som hände på onsdagen:

Batteribolaget Northvolts vd Peter Carlsson stod i vitskjorta och svartjeans och berättade att han säkrat finansiering från den globala fordonsindustrin och finansiella institutioner till sin stora batterifabrik i Skellefteå.

Det ger många jobbtillfällen: Omräknat från Skellefteå kommuns 72 500 invånare innebär batterifabriken Northvolts i slutändan upp mot 2 500 nya Skellefteå-jobb just 780 000 arbetstillfällen i Stockholm.

Det är en injektion i en hel landsända.

Men också årets kanske mest intressanta industriaffär i Europa.

Övergången till elfordon är livsviktig för att Europa ska klara Parisöverenskommelsens 1,5-gradsmål.

Men den hotas av batteribrist samtidigt som efterfrågekurvan på batterier pekar upp mot solen: Volkswagen, som gått in med över 9 miljarder kronor i Northvolt, gick i mitten av maj ut med att de behöver 300 gigawattimmar 2025.

Så till det jobbiga: I dag tillverkas battericeller enbart av kinesiska och andra asiatiska storbolag som bär namn som CATL, LG Chem och Samsung.

De behärskar batteriernas hela värdekedja.

Och batterierna står för hela 40 procent av värdet i en elbil.

Det är en katastrof för Europeisk bilindustri. De har byggt sysselsättning och unikt kunnande inom förbränningsmotorer och växellådor, som snart spelat ut sin roll och ersätts värdemässigt av batterierna.

Annorlunda uttryckt: Den gren som nu Volvo och Volkswagen ska svinga sig till och borde ha byggt upp kunnande och tillverkning inom – ägs av kommunistregimen i Kina.  

Det har startat en europeisk politisk diskussion med en ekande grundfråga: ”hur kan vi ge bort framtiden till Asien?”

I Tyskland har världens största bilbolags vd, Volkswagens Herbert Diess, bakom kulisserna ägnat det senaste halvåret att övertyga tyska regeringen om att hjälpa till att bygga batterifabriker.

Allt för att säkra arbetstillfällen och kunnande som sakta vitrar bort.

Fram till nu har det bara varit varm luft ur mäktiga politikers munnar.

De är nämligen dyrt och osäkert att bygga batterifabriker.

Samtidigt har samma Europapolitiker med järnhand styrt oss alla mot elbilar som alltså fått Kinas batteribolag att vinna mark.

De koreanska och framför allt kinesiska bolagens försprång gör det nu svårt att komma in och konkurrera: Dopade till tänderna av statssubventioner kan de, förenklat, sälja batterier billigare än Europaägda fabriker. De har hunnit göra branschens läxor grundligt. De säkrade tidigt gruvor och leveranskedjor för batteriernas kritiska metaller som kobolt och nickel. Och på senare tid har de påpassligt byggt fabriker i bland annat Tyskland.

Det var helt enkelt i sista sekund som Peter Carlsson, i vitskjorta och svartjeans, på onsdagen stod på sitt kontor i Stockholm.

Att han kunnat säkra finansiering på upp mot 15 miljarder kronor för att bygga kapacitet för 16 gigawattimmar år 2021 har flera orsaker:

Bilbolagen är piskade att säkra tillgången av batterier till elbilsmodellerna som ligger på ritbordet. Det geopolitiska spelet spelar in, men också Northvolts klimatsmarta energimix:

Nu kan BMW, Scania, lastbils-Volvo och Volkswagen säga att deras batterier görs klimatsmart – och att de tillsammans äger en tredjedel.

Som steg två planeras en batterifabrik i Tyskland tillsammans med Volkswagen. Men där är man vagare i konturerna och pratar om att det behövs ”politiskt ramverk”.  

Men det finns inneboende problem: litiumjonbatterier ses som farligt gods och är dyra att transportera från Torgny Lindgren- och Sara Lidman-land. Det kommer att vara negativt när utbudet hinner i kapp efterfrågan.

Peter Carlsson får också förbereda sig på lokala konflikter: Han vill på sikt få kritiska metaller från närområdet: det betyder gruvor som kommer att krocka med den lokala miljörörelsen och ofta med samernas urfolksrätt.

Men en sak skaver: Volvo Cars valde nyligen bort svenska Northvolt för kinesiska CATL och sydkoreanska LG Chem. Av allt att döma styrda av moderbolaget Geely. I dag fick de stå i skamvrån.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 782
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet