Roger Åkerström

Gå ner

Roger Åkerström Empty Roger Åkerström

Inlägg av Jokerman mån 28 nov 2016 - 16:20

Den 5 januari 2017 kommer Roger Åkerströms tröja #28 att hissas i taket i Delfinen.
                                                                     Stålmannen        
                                                                      
                                                                    Luleå HF
                                                             
                                                                 

28



ÅKERSTRÖM

Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Roger Åkerström Empty Sv: Roger Åkerström

Inlägg av Jokerman ons 27 dec 2017 - 2:15

Roger Åkerström 1b146910

LÅ ULTRAS

❤️
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Roger Åkerström Empty Sv: Roger Åkerström

Inlägg av Jokerman ons 27 dec 2017 - 8:31

Roger Åkerström Skyrma25
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Roger Åkerström Empty Sv: Roger Åkerström

Inlägg av Jokerman ons 27 dec 2017 - 8:49

Roger Åkerström Skyrma26
#8 Roger Åkerström 84-91
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Roger Åkerström Empty Sv: Roger Åkerström

Inlägg av Jokerman mån 1 jan 2018 - 16:22

2015 tog Roger Åkerströms ut sitt dream team i kuriren.

Tränare: Lars "Osten" Bergström
Precis som många andra väljer Roger Åkerström Lars "Osten" Bergström som den bästa tränare han haft.

"Alla jag har haft har varit bra, man har lärt sig någonting från alla. Men "Osten" ställde krav. Sen kanske han var väldigt hård i många avseenden, vilket några kunde tycka var halvjobbigt. Men han fick resultat".

Tränarens ambitionsnivå vidimeras när Åkerström berättar om dn 40 minuter långa sågningen laget fick efter 0-8-förlusten mot Malmö.

"Vi hade träningsläger i Malmö eller Ängelholm. Vi mötte Rögle första dagen och vann med 8–0. Dagen efter mötte vi Malmö och förlorade med 0–8. Direkt efter matchen blev vi kallade till ett konferensrum på hotellet där "Osten" hade envägskommunikation i 40 minuter, där vi bland annat blev kallade blöta katter. Jag var så otroligt nära att börja skratta, men den impulsen fick jag kväva snabbt. Det var inte läge för det."

Roger Åkerström Bd811e10


Målvakt: Jarmo Myllys
Det blev oundvikligen Jarmo Myllys som valet föll på.

"Han är ju nummer 1. Han var som en tiger under matchen, men var väl inte en träningskille om man säger så. Men spelet med klubba så måste jag säga att han var världsledande med bland målvakter. En fantastisk målvakt."

Men Åkerström vill också lyfta fram en annan målvakt som han menar förtjänar att nämnas i samma andetag som Myllys.

"Jag måste ge "Blomman" (Mats Blomqvist) ett omnämnande. Det var ändå han som förde upp Luleå i Elitserien, han ska ha en stor eloge. Han gillade jag väldigt mycket. Men Jarmo är ändå lite före honom."

Roger Åkerström 602ccb10


Vänsterback: Lars Lindgren
För första gången under den här serien så får backbjässen Lars Lindgren ett omnämnande.

" Jag hade förmånen att spela med honom hans sista år i Luleå. Han tyckte jag var enormt bra, en av mina stora favoriter. Det kanske inte pratas så mycket om det, men han hade ett fantastiskt spelsinne. Han läste spelet väldigt bra och hade ett väldigt bra pass. Men sen var han kanske ingen dribbler... men han var stenhård."

Åkerström spelade med Lindgren tidigt i sin karriär – och fick lära sig tricks av den rutinerade försvararen som han kom att ha stor användning för.

"Jag har lärt mig en hel del av den mannen kan jag säga. Smågrejer. Man fick haka på ett annat sätt, så han lärde mig ett knep hur man kunde fånga in forwards i hög fart genom att lägga ut knoppen. Han lärde mig hur man skulle sätta handen framför ansiktet på motståndare framför mål ... ja, det var en jäkla massa grejer. Han var en riktig godbit."

Roger Åkerström A63e9010


Högerback: Robert Nordmark
Ytterligare en backbjässe tar plats i drömfemman – och även han är debutant i den här serien. Robert Nordmark placeras bredvid Lars Lindgren.

"Han är en Luleåkillen som jag hade förmånen att spela med när jag debuterade. Ett fantastiskt skott, rörlig, stor och stark."

Precis som Lasse Lindgren var Robert Nordmark en spelare som lärde Åkerström mycket under hans tidiga år i LHF. Framför allt när det kom till träning.

Roger Åkerström 26326910


Center: Veli-Matti Ruisma
Den finske Luleålegendaren Veli-Matti Ruisma får förtroendet som center i Åkerströms drömfemma.

Även han en spelare som Åkerström stötte på under sina första år i Luleå.

"Jag var egentligen inte med så mycket, men om jag ser till föreningen och vad han gjorde för Luleå, så är han väldigt stor. Han var en av de som låg bakom att Luleå gick upp till Elitserien och blev så bra som de blev. En fantastisk spelare."

Även han var stenhård mot en ung Roger åkerström på träningarna.

"Han var så extremt seriös. Missade man ett pass på en träning tittade han på en, skakade på huvudet och sa: Jumalauta(herrejävlar). Man var livrädd för att missa, då blev det ju ännu värre."

Roger Åkerström F3855c10


Vänsterforward: Lars-Gunnar Pettersson
LG Pettersson, en av de bästa målskyttarna som någonsin dragit på sig Luleå Hockey-tröjan, har inte heller förekommit i den här serien tidigare. Men med tanke på vad han åstadkom i Luleå så är det inte det minsta konstigt att han nu får en plats i Åkerströms femma.

"Jag hade förmånen att spela i samma femma som honom ofta och här snackar vi verkligen om en som hade målsinne. Pucken drogs till honom. Man kunde vara i vinkel med honom och se: här finns inte en lucka att skjuta på. Man han kunde det. Och han sköt snabbt också, riktigt snabbt. Pucken behövde inte heller komma perfekt till honom för att han skulle skjuta, han kunde vrida kroppen som någon jäkla gummigubbe. En egenskap som inte många har."

LG Pettersson var, trots sin målproduktion, inte en spelare som gjorde så mycket väsen av sig.

"Han var lugn och nästan lite blyg, men jäkligt rolig och skön. Jag har bara bra saker att säga om honom. Jag tror kanske att han helt enkelt inte gillade att stå i rampljuset."


Roger Åkerström 5415ad10


Högerforward: Stefan "Skuggan" Nilsson
Precis som vanligt ska "Skuggan" in i drömfemman. Och precis som vanligt finns det inte så mycket att säga om varför – det förstår nog alla redan.

"Kommentarer överflödiga. Han var unik med sin spelförståelse. Jag tror han vann assistligan tre år i rad eller något sånt där. Han passade perfekt med LG, som var en riktigt sniper. Underbar speluppfattning och intelligens."

Roger Åkerström 9b6dab10


Som den gamla hockeytränaren han är så har Roger Åkerström inte bara kokat ihop en soppa på de största och mest talangfulla spelarna nödvändigtvis. Det fanns en tanke bakom alla valen.

"Vi har LG som är en otrolig målskytt, vi har Ruisma med ett fantastiskt spel i sig och "Skuggan" som är exakt likadan på en kant. Sen har jag försökt få med många Luleåkillar som har gjort någonting speciellt för Luleå Hockey. Sen, om det inte funkar med backarna som jag tog, så kommer jag att byta in mig själv där (skratt)."
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Roger Åkerström Empty Sv: Roger Åkerström

Inlägg av Jokerman sön 27 okt 2019 - 21:51

Roger Åkerström 96eab210
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Roger Åkerström Empty Sv: Roger Åkerström

Inlägg av Jokerman fre 29 nov 2019 - 12:58

Roger Åkerström 5bd66010
Roger Åkerström 95a1ea10
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Roger Åkerström Empty Sv: Roger Åkerström

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet