Luleå Hockey - All Time Team

+14
Tony Moore
Hedanders
Bamsefar
Jokerman
Kagen
icemask
27 Öqvist
JuniorX
Micke80
Monco
Kapten Haddock
KebabLasse
Tigerman
VanDamme
18 posters

Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av VanDamme lör 06 aug 2016, 17:08


Tomas Holmström - Stefan Nilsson - Mikael Renberg
Linus Omark - Mika Nieminen - Linus Klasen
Lubos Bartecko - Jiri Kurcera - Martin Hosták
Johan Strömvall - Thomas Berglund - Jonas Rönnqvist

Timo Jutila - Mattias Öhlund
Jaroslav Obsut - Petter Nilsson
Roger Åkerström - Topi Jaakola

Jarmo Myllys
Daniel Henriksson

Hur ser erat All Time Team ut?

VanDamme

Antal inlägg : 5
Join date : 15-12-19

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Tigerman lör 06 aug 2016, 22:27

VanDamme skrev:
Tomas Holmström - Stefan Nilsson - Mikael Renberg
Linus Omark - Mika Nieminen - Linus Klasen
Lubos Bartecko - Jiri Kurcera - Martin Hosták
Johan Strömvall - Thomas Berglund - Jonas Rönnqvist

Timo Jutila - Mattias Öhlund
Jaroslav Obsut - Petter Nilsson
Roger Åkerström - Topi Jaakola

Jarmo Myllys
Daniel Henriksson

Hur ser erat All Time Team ut?
Ett All Time Team utan Ruisma???!!! Klasen får maka på sig.
Även L-G Pettersson bör få en plats i laget, så Hostak hamnar också på läktaren.

På backsidan måste ju Robert Nordmark in, Jaakola åker ut.
Lasse Lindgren borde också platsa, men jag vet inte riktigt vem jag skulle peta undan av Obsut eller Öhlund. Men eftersom man får ha 20 utespelare anmälda till match så får båda vara kvar, och jag kan dessutom ta in L-G Niemi som extraforward Skål!

På målvaktssidan är det hugget som stucket om man väjer Hento eller Blomman som andremålis. Men Hento får vara kvar då han var backup till Myllys även på riktigt.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av KebabLasse lör 06 aug 2016, 22:33

Tigerman skrev:
VanDamme skrev:
Tomas Holmström - Stefan Nilsson - Mikael Renberg
Linus Omark - Mika Nieminen - Linus Klasen
Lubos Bartecko - Jiri Kurcera - Martin Hosták
Johan Strömvall - Thomas Berglund - Jonas Rönnqvist

Timo Jutila - Mattias Öhlund
Jaroslav Obsut - Petter Nilsson
Roger Åkerström - Topi Jaakola

Jarmo Myllys
Daniel Henriksson

Hur ser erat All Time Team ut?
Ett All Time Team utan Ruisma???!!! Klasen får maka på sig.
Även L-G Pettersson bör få en plats i laget, så Hostak hamnar också på läktaren.

På backsidan måste ju Robert Nordmark in, Jaakola åker ut.
Lasse Lindgren borde också platsa, men jag vet inte riktigt vem jag skulle peta undan av Obsut eller Öhlund. Men eftersom man får ha 20 utespelare anmälda till match så får båda vara kvar, och jag kan dessutom ta in L-G Niemi som extraforward Skål!

På målvaktssidan är det hugget som stucket om man väjer Hento eller Blomman som andremålis. Men Hento får vara kvar då han var backup till Myllys även på riktigt.



Du får ursäkta men har man Luleå Hockeys klubbrekord i antal poäng så ska man vara med i all-time laget (Klasen). Du får peta nån annan ;-)

KebabLasse

Antal inlägg : 17
Join date : 16-07-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Tigerman lör 06 aug 2016, 23:13

KebabLasse skrev:
Tigerman skrev:
VanDamme skrev:
Tomas Holmström - Stefan Nilsson - Mikael Renberg
Linus Omark - Mika Nieminen - Linus Klasen
Lubos Bartecko - Jiri Kurcera - Martin Hosták
Johan Strömvall - Thomas Berglund - Jonas Rönnqvist

Timo Jutila - Mattias Öhlund
Jaroslav Obsut - Petter Nilsson
Roger Åkerström - Topi Jaakola

Jarmo Myllys
Daniel Henriksson

Hur ser erat All Time Team ut?
Ett All Time Team utan Ruisma???!!! Klasen får maka på sig.
Även L-G Pettersson bör få en plats i laget, så Hostak hamnar också på läktaren.

På backsidan måste ju Robert Nordmark in, Jaakola åker ut.
Lasse Lindgren borde också platsa, men jag vet inte riktigt vem jag skulle peta undan av Obsut eller Öhlund. Men eftersom man får ha 20 utespelare anmälda till match så får båda vara kvar, och jag kan dessutom ta in L-G Niemi som extraforward Skål!

På målvaktssidan är det hugget som stucket om man väjer Hento eller Blomman som andremålis. Men Hento får vara kvar då han var backup till Myllys även på riktigt.



Du får ursäkta men har man Luleå Hockeys klubbrekord i antal poäng så ska man vara med i all-time laget (Klasen). Du får peta nån annan ;-)
Han kan i så fall ta Omarks plats, men det känns fel att han snor den med så snål marginal som 2 ynka poäng när Omark har dubbelt så många matcher i den vackraste av tröjor. Rönken har kanske inte samma poängsnitt som Klasen men var så viktig för laget under hans era (liksom Bartecko åren efter) att han måste vara med. Och Holma flyttar man ju inte på så lätt, det vet ju alla Wink

Är rekord en avgörande faktor så är ju dessutom Janne Sandström given. Och varför inte Tore Ökvist som har klubbrekordet i poängsnitt i Elitserien/SHL (Ruisma ligger högre totalt men spelade ju de flesta matcherna i Div 1).

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Kapten Haddock lör 06 aug 2016, 23:14

Hostak kommer få flytta sig många placeringar i alla fall!

Utan att blinka och att jag grunnar allt för mycket så ska Mr L-G MÅLSKYTTEN Pettersson in oavsett konkurrens i SHL. Sen tror jag många har glömt hur sjukt bra Tore Öqvist var och är rätt säker på att han skulle plocka rätt många av de tyngsta spelarna i vår historia med samma förutsättningar. Han var grym.

Sen så finns top of the pop trots väldigt få matcher i bästa tröjan Steve Staios och Justin Williams som gjort drygt 1000 matcher i NHL + Internationella matcher.

Sedan har dom då även gjort de i yttersta toppen. Dessa bara för att nämna några! Justin har väl inte ens gjort under 0,5 P/match i NHL de sista 10 åren. Tror han ligger på dryga 600 pinnar på 1000 matcher och de bör peta de flesta på den digra listan av de spelare vi har förfogat över?!!

Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Kapten Haddock lör 06 aug 2016, 23:16

Du hann peta in Tore sekunden före mig Tiger :-)

Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Tigerman lör 06 aug 2016, 23:23

Kapten Haddock skrev:Du hann peta in Tore sekunden före mig Tiger :-)

Och hade Tore bara lirat en säsong till för oss så hade han varit given i mitt lag. Helt sjukt vilken lirare det var.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Kapten Haddock lör 06 aug 2016, 23:28

Tigerman skrev:
Kapten Haddock skrev:Du hann peta in Tore sekunden före mig Tiger :-)

Och hade Tore bara lirat en säsong till för oss så hade han varit given i mitt lag. Helt sjukt vilken lirare det var.

Jo J....lar! Han kom in med en helt ny nivå i vårt Luleå och där hände de grejer! Undra vad han kom i poängligan 1985? Han gjorde sitt poängbästa år i våra färger den där GrönVita killen.
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Monco sön 07 aug 2016, 16:08

Det är grymma spelare allihop och en bedömningsfråga vem som har varit bäst och betytt mest under olika tidsepoker. Jag vill gärna peta in Niinimaa någonstans också men kan inte stryka någon av ovanstående backar.

Monco

Antal inlägg : 305
Join date : 15-04-02

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Micke80 sön 07 aug 2016, 18:34

Det svåraste när man ska sätta ihop lag så som dessa är ju vilka parametrar man ska väga in.
Ska man väga in vem som varit bäst under sin tid i klubben, vem som varit bäst totalt, vem som betytt mest för klubben mm? För mig blir det ganska så olika beroende på vilket ben jag står på. Renberg, Öhlund, Nordmark och Holmström har ju kanske nått längst i sina kariärer, men var någon av dem (bortsett Renbergs första återkomst) verkligen det bästa Luleå sett under deras tid hos oss?
Kan man ta in en världsspelare som Niinimaa som var gudabenådad, men bara spelade hos oss 6 månader?
Kan man ta in Sandström som aldrig varit den bäste men som har varit hos oss enormt länge och betytt otroligt mycket både på och vid sidan av isen?

Nä det är svårt och jag vacklar fram och tillbaka.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Tigerman sön 07 aug 2016, 23:31

Micke80 skrev:Det svåraste när man ska sätta ihop lag så som dessa är ju vilka parametrar man ska väga in.
Ska man väga in vem som varit bäst under sin tid i klubben, vem som varit bäst totalt, vem som betytt mest för klubben mm? För mig blir det ganska så olika beroende på vilket ben jag står på. Renberg, Öhlund, Nordmark och Holmström har ju kanske nått längst i sina kariärer, men var någon av dem (bortsett Renbergs första återkomst) verkligen det bästa Luleå sett under deras tid hos oss?
Kan man ta in en världsspelare som Niinimaa som var gudabenådad, men bara spelade hos oss 6 månader?
Kan man ta in Sandström som aldrig varit den bäste men som har varit hos oss enormt länge och betytt otroligt mycket både på och vid sidan av isen?

Nä det är svårt och jag vacklar fram och tillbaka.
Holma och Öhlund var med och tog vårt hittills enda SM-guld, så de får lite extra bonuspoäng tack vare det. Ska man se det rent krasst LHF-prestationsmässigt så är kanske först och främst Öhlund den som borde lämna sin plats till någon annan. Niinimaa var definitivt viktigare för laget det år han spelade (med en frisk Janne i semin hade nog slutspelet blivit både längre och roligare) än Öhlund var under någon av säsongerna han gjorde för oss. Jan Mertzig är en annan spelare som kan tävla med Öhlund om en backplats. Det verkar rent allmänt som att Janne är ett bra namn för Luleåbackar, något Osten kanske borde ta med i beräkningarna när han scoutar Wink

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av JuniorX mån 08 aug 2016, 00:12

Micke80 skrev:Det svåraste när man ska sätta ihop lag så som dessa är ju vilka parametrar man ska väga in.
Ska man väga in vem som varit bäst under sin tid i klubben, vem som varit bäst totalt, vem som betytt mest för klubben mm? För mig blir det ganska så olika beroende på vilket ben jag står på. Renberg, Öhlund, Nordmark och Holmström har ju kanske nått längst i sina kariärer, men var någon av dem (bortsett Renbergs första återkomst) verkligen det bästa Luleå sett under deras tid hos oss?
Kan man ta in en världsspelare som Niinimaa som var gudabenådad, men bara spelade hos oss 6 månader?
Kan man ta in Sandström som aldrig varit den bäste men som har varit hos oss enormt länge och betytt otroligt mycket både på och vid sidan av isen?

Nä det är svårt och jag vacklar fram och tillbaka.

Det är verkligen en svår nöt att knäcka. Om en spelare har haft en framgångsrik karriär så betyder det ju att han har levererat kvalitet under lång tid. Och hur många av de spelare, som har haft en framgångsrik karriär, har levererat någonting av det bästa de har förmått, just i Luleå? Har man den vinklingen på det så blir det ju ganska få av de med långa och framgångsrika karriärer som skulle vara med i ett All-Star-Team. Och just då av den anledningen att de har varit så duktiga att nån med större plånbok har kunnat dra nytta av deras skicklighet när de har varit i "prime".
Hur blir månne resultatet om man plockar ut de spelare som har presterat allra bäst just i Luleå i sina respektive karriärer? Förmodligen ganska annorlunda.

JuniorX

Antal inlägg : 4047
Join date : 14-10-24

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Micke80 mån 08 aug 2016, 06:13

JuniorX skrev:
Micke80 skrev:Det svåraste när man ska sätta ihop lag så som dessa är ju vilka parametrar man ska väga in.
Ska man väga in vem som varit bäst under sin tid i klubben, vem som varit bäst totalt, vem som betytt mest för klubben mm? För mig blir det ganska så olika beroende på vilket ben jag står på. Renberg, Öhlund, Nordmark och Holmström har ju kanske nått längst i sina kariärer, men var någon av dem (bortsett Renbergs första återkomst) verkligen det bästa Luleå sett under deras tid hos oss?
Kan man ta in en världsspelare som Niinimaa som var gudabenådad, men bara spelade hos oss 6 månader?
Kan man ta in Sandström som aldrig varit den bäste men som har varit hos oss enormt länge och betytt otroligt mycket både på och vid sidan av isen?

Nä det är svårt och jag vacklar fram och tillbaka.

Det är verkligen en svår nöt att knäcka. Om en spelare har haft en framgångsrik karriär så betyder det ju att han har levererat kvalitet under lång tid. Och hur många av de spelare, som har haft en framgångsrik karriär, har levererat någonting av det bästa de har förmått, just i Luleå? Har man den vinklingen på det så blir det ju ganska få av de med långa och framgångsrika karriärer som skulle vara med i ett All-Star-Team. Och just då av den anledningen att de har varit så duktiga att nån med större plånbok har kunnat dra nytta av deras skicklighet när de har varit i "prime".
Hur blir månne resultatet om man plockar ut de spelare som har presterat allra bäst just i Luleå i sina respektive karriärer? Förmodligen ganska annorlunda.

Jo det är ju ett dilemma och sk aman köra den varianten får man nog titta in sig på spelare från 80-90 talet då det var lite mindre rörlighet däromkring. Samtidigt tar det emot att inte kunna köra in en gudabenådad lirare som Kucera bara för att han inte varit mer än 4 säsonger hos oss, men han var samtidigt sina 4 bästa säsonger hos oss och har varit en bra ambasadör för oss efteråt.

Nä det här blir inte lätt, men ack så kul att klura på.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Tigerman mån 08 aug 2016, 12:23

Micke80 skrev:
JuniorX skrev:
Micke80 skrev:Det svåraste när man ska sätta ihop lag så som dessa är ju vilka parametrar man ska väga in.
Ska man väga in vem som varit bäst under sin tid i klubben, vem som varit bäst totalt, vem som betytt mest för klubben mm? För mig blir det ganska så olika beroende på vilket ben jag står på. Renberg, Öhlund, Nordmark och Holmström har ju kanske nått längst i sina kariärer, men var någon av dem (bortsett Renbergs första återkomst) verkligen det bästa Luleå sett under deras tid hos oss?
Kan man ta in en världsspelare som Niinimaa som var gudabenådad, men bara spelade hos oss 6 månader?
Kan man ta in Sandström som aldrig varit den bäste men som har varit hos oss enormt länge och betytt otroligt mycket både på och vid sidan av isen?

Nä det är svårt och jag vacklar fram och tillbaka.

Det är verkligen en svår nöt att knäcka. Om en spelare har haft en framgångsrik karriär så betyder det ju att han har levererat kvalitet under lång tid. Och hur många av de spelare, som har haft en framgångsrik karriär, har levererat någonting av det bästa de har förmått, just i Luleå? Har man den vinklingen på det så blir det ju ganska få av de med långa och framgångsrika karriärer som skulle vara med i ett All-Star-Team. Och just då av den anledningen att de har varit så duktiga att nån med större plånbok har kunnat dra nytta av deras skicklighet när de har varit i "prime".
Hur blir månne resultatet om man plockar ut de spelare som har presterat allra bäst just i Luleå i sina respektive karriärer? Förmodligen ganska annorlunda.

Jo det är ju ett dilemma och sk aman köra den varianten får man nog titta in sig på spelare från 80-90 talet då det var lite mindre rörlighet däromkring. Samtidigt tar det emot att inte kunna köra in en gudabenådad lirare som Kucera bara för att han inte varit mer än 4 säsonger hos oss, men han var samtidigt sina 4 bästa säsonger hos oss och har varit en bra ambasadör för oss efteråt.

Nä det här blir inte lätt, men ack så kul att klura på.
Bartecko var nog på sin absoluta topp när han spelade hos oss, Obsut likaså, även om han säkert var lika bra även i KHL. Så visst går det att hitta yngre spelare i den kategorin också. Kucera gjorde f.ö. 5 säsonger för LHF.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av 27 Öqvist mån 08 aug 2016, 21:40

Lars Hurtig borde gå före Hostak och även Nieminen. Holmström spelade för kort tid. LG är också given. Hurtig gjorde ofta bra ifrån sig i slutspelet! Det finns många bra spelare som inte får plats LG Niemi, Erik Stålnacke, Hans Norberg, Lars Edström, Robert Nordberg, Matti Ruisma, Jari Lindgren, Juha Nurmi mm

Holmström, Öhlund och Renberg hade inte nått sin topp när dom spelade i LHF. Däremot var Renberg kanske landets bästa forward när han återkom till LHF efter NHL!

27 Öqvist

Antal inlägg : 65
Join date : 14-10-06

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av icemask mån 08 aug 2016, 21:55

27 Öqvist skrev:Lars Hurtig borde gå före Hostak och även Nieminen. Holmström spelade för kort tid. LG är också given. Hurtig gjorde ofta bra ifrån sig i slutspelet! Det finns många bra spelare som inte får plats LG Niemi, Erik Stålnacke, Hans Norberg, Lars Edström, Robert Nordberg, Matti Ruisma, Jari Lindgren, Juha Nurmi mm

Holmström, Öhlund och Renberg hade inte nått sin topp när dom spelade i LHF. Däremot var Renberg kanske landets bästa forward när han återkom till LHF efter NHL!
Om Veli-Matti inte platsar i Lhf´s All Time Team så kan man lika gärna lägga ner tråden !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4104
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Kagen mån 08 aug 2016, 21:57

Vi hade ju ett par skickliga spelare på besök under lock-outen men ska de räknas in ser det rätt löjligt ut i de svenska lagen.
Men ser vi till klass på spelare som spelat här under ordinarie säsong har jag lite svårt att stänga ute en sådan som Janne Niinima, han var ruggigt dominant på isen i vissa matcher. Men det är klart, en säsong gör ingen svala..
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1729
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Kagen mån 08 aug 2016, 22:03

icemask skrev:Om Veli-Matti inte platsar i Lhf´s All Time Team så kan man lika gärna lägga ner tråden !

Skulle man tänka i termer 'bästa laget' tror jag att Lassinatti idag rent skicklighetsmässigt är en bättre spelare än Profeten, helgat vare hans namn. Men att prata om ett Luleå A.T.T utan #35 gör man bara inte utan att riskera ett grishuvud på nattuksbordet och en yxa i dörren. Embarassed
Kagen
Kagen

Antal inlägg : 1729
Join date : 12-12-16
Ort : Mellansverige

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Tigerman mån 08 aug 2016, 22:18

Kagen skrev:
icemask skrev:Om Veli-Matti inte platsar i Lhf´s All Time Team så kan man lika gärna lägga ner tråden !

Skulle man tänka i termer 'bästa laget' tror jag att Lassinatti idag rent skicklighetsmässigt är en bättre spelare än Profeten, helgat vare hans namn. Men att prata om ett Luleå A.T.T utan #35 gör man bara inte utan att riskera ett grishuvud på nattuksbordet och en yxa i dörren. Embarassed
I alla dessa sammanhang måste man ju bedöma utifrån den tidsera som spelarna var aktiva. I annat fall skulle nog ett A.T.T. bara bestå av spelare från de senaste 5-6 säsongerna.

Men jag minns från jubileumsmatchen för några år sedan att L-G Pettersson fortfarande var en riktigt vass spelare. Han hade nog kunnat hoppa in i PP och skotta in några puckar ännu idag.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Jokerman fre 12 aug 2016, 09:09

Var och en av oss har våra favoriter, våra ömma tår, vår syn på kvalité och vad som karakteriserar stora spelare. Jag tycker inte man får eller kan blunda för Luleå- och norrbottenprodukterna, de 16 norrbottniska spelare som ingår i mitt lag är kärnan i föreningen.

Luleå Hockey – All Time Team

Jarmo Myllys
Mats Blomqvist

Robert Nordmark-Lars Lindgren
Roger Åkerström-Petter Nilsson
Timo Jutila-Janne Sandström
Stefan Jonsson

Lars-Göran Niemi-Matti Ruisma-Roger Mikko
Tore Ökvist-Mika Nieminen-Mikael Renberg
Lars-Gunnar Pettersson-Stefan Nilsson-Lars Hurtig
Tomas Holmström-Tomas Berglund-Anders Burström
Jiri Kucera

Myllys Komplett målvakt. 35 nollor. 17 assist. 2 mål. SM-guld.
Blomqvist levererade hela vägen från IFK Luleå 75/76 och ända fram till elitserien 86/87. Höll en otroligt hög och jämn nivå under alla säsonger. Grym plockhandske.

Nordmark-Lindgren Nordmark är den mest utbuade spelaren i Delfinen (när han spelade med andra klubbar). Överlägset mest utbuad, utan konkurrens, och ja, då vet alla, han var grym. Trygg, hård, spelskicklig, klockren i power-play; utvecklades till en världsback. Lindgren är den bästa back som värvats in till föreningen. Lindgren var otroligt viktig och bildade skola.

Åkerström-Nilsson Åkerström hade inga svagheter. Trygg, noggrann, bra speluppfattning och fick välförtjänt alltid mycket istid. Nilsson är ett bevis på att den som till slut lyckas, det är den som bara jobbar på och inte ger upp. Nilsson var straffspecialist tillsammans med Skuggan. Bägge har SM-guld.

Jutila-Sandström Jutila hade en otrolig tajming i sina aktioner, fantastiskt bra spelsinne, det är bara kolla på hans poängskörd. Sandström är unik och ovärderlig eftersom han haft en hög nivå under så många säsonger.

Jonsson var inte inne på ett enda boxplay-mål under hela säsongen då laget tog SM-guld. En klippa. Var stenhård i sitt spel men också smart och hade en otrolig tajming i sitt spel. Var en njutning att se.

Mikko-Ruisma-Niemi. Kemin fanns där direkt Mikko kom in i laget. Mikko var en grym målskytt och otroligt bra. Kiruna-spelarna på den tiden var ofta bäst eller bland de bästa i sina lag. Niemi var en stålman som levererade hela vägen från Luleå SK ända fram till elitserien och landslagsspel. Ruisma är en legend. Sanslöst grym förstakedja. Ovärderliga

Ökvist-Nieminen-Renberg. Nieminen har rekordet i elitserien för bästa poängsnitt (1,19 poäng per match) av utländsk spelare. En trollkarl på isen. Renberg hade samma driv som Niemi, samma vilja att ta sig framåt och på mål. Inte så många stoppsladdar där inte. Ökvist gjorde bara en säsong och den glömmer vi aldrig – hockeygodis.

Pettersson-Nilsson-Hurtig. Skuggan gjorde bl.a.14 poäng på 13 matcher när Luleå vann SM-guldet. Sveriges främsta passningsspelare genom tiderna, hade otrolig tajming och teknik. Hurtig gjorde 359 poäng på 425 elitseriematcher - fysiskt tung och stark spelare med ett otroligt spel- och målsinne. Gjorde 212 mål - Luleås bästa målskytt genom tiderna, föreningens slutspelskung och även han var med och tog SM-guld. Elvis innehar klubbrekord med 30 mål på en säsong, flest hat-tricks och har gjort mest mål (271 st.) i ligans historia. Hade en fantastiskt cool skotteknik, där han gick ner med en benet.

Holmström-Berglund-Burström. Holmström är sprängmedlet och Berglund är en legend, en vinnarskalle som alltid levererade och höll en hög jämn nivå. De två Piteå-produkterna är som i Monty Python-sketchen med en torso som hoppar omkring med avhuggna armar och ben: ”Come on, I`ll bite your leg off!”. Norrbottnisk tjurighet när den är som bäst. Burra vann SM-guld som väldigt ung, blev senare en föredömlig lagkapten som drog ett tungt, tungt lass för laget och var med och undvek kvalserien 2008.  

Jiri Kucera var tillsammans med Myllys, Ruisma och Nieminen den bästa utlandsvärvning Luleå gjort. Föreningens bästa tvåvägs-center genom tiderna. Gjorde t.ex.10 poäng på 12 matcher i slutspelet när Luleå vann SM-guld. Komplett.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Bamsefar fre 12 aug 2016, 16:31

Jokerman skrev:Var och en av oss har våra favoriter, våra ömma tår, vår syn på kvalité och vad som karakteriserar stora spelare. Jag tycker inte man får eller kan blunda för Luleå- och norrbottenprodukterna, de 16 norrbottniska spelare som ingår i mitt lag är kärnan i föreningen.

Luleå Hockey – All Time Team

Jarmo Myllys
Mats Blomqvist

Robert Nordmark-Lars Lindgren
Roger Åkerström-Petter Nilsson
Timo Jutila-Janne Sandström
Stefan Jonsson

Lars-Göran Niemi-Matti Ruisma-Roger Mikko
Tore Ökvist-Mika Nieminen-Mikael Renberg
Lars-Gunnar Pettersson-Stefan Nilsson-Lars Hurtig
Tomas Holmström-Tomas Berglund-Anders Burström
Jiri Kucera

Myllys Komplett målvakt. 35 nollor. 17 assist. 2 mål. SM-guld.
Blomqvist levererade hela vägen från IFK Luleå 75/76 och ända fram till elitserien 86/87. Höll en otroligt hög och jämn nivå under alla säsonger. Grym plockhandske.

Nordmark-Lindgren Nordmark är den mest utbuade spelaren i Delfinen (när han spelade med andra klubbar). Överlägset mest utbuad, utan konkurrens, och ja, då vet alla, han var grym. Trygg, hård, spelskicklig, klockren i power-play; utvecklades till en världsback. Lindgren är den bästa back som värvats in till föreningen. Lindgren var otroligt viktig och bildade skola.

Åkerström-Nilsson Åkerström hade inga svagheter. Trygg, noggrann, bra speluppfattning och fick välförtjänt alltid mycket istid. Nilsson är ett bevis på att den som till slut lyckas, det är den som bara jobbar på och inte ger upp. Nilsson var straffspecialist tillsammans med Skuggan. Bägge har SM-guld.

Jutila-Sandström Jutila hade en otrolig tajming i sina aktioner, fantastiskt bra spelsinne, det är bara kolla på hans poängskörd. Sandström är unik och ovärderlig eftersom han haft en hög nivå under så många säsonger.

Jonsson var inte inne på ett enda boxplay-mål under hela säsongen då laget tog SM-guld. En klippa. Var stenhård i sitt spel men också smart och hade en otrolig tajming i sitt spel. Var en njutning att se.

Mikko-Ruisma-Niemi. Kemin fanns där direkt Mikko kom in i laget. Mikko var en grym målskytt och otroligt bra. Kiruna-spelarna på den tiden var ofta bäst eller bland de bästa i sina lag. Niemi var en stålman som levererade hela vägen från Luleå SK ända fram till elitserien och landslagsspel. Ruisma är en legend. Sanslöst grym förstakedja. Ovärderliga

Ökvist-Nieminen-Renberg. Nieminen har rekordet i elitserien för bästa poängsnitt (1,19 poäng per match) av utländsk spelare. En trollkarl på isen. Renberg hade samma driv som Niemi, samma vilja att ta sig framåt och på mål. Inte så många stoppsladdar där inte. Ökvist gjorde bara en säsong och den glömmer vi aldrig – hockeygodis.

Pettersson-Nilsson-Hurtig. Skuggan gjorde bl.a.14 poäng på 13 matcher när Luleå vann SM-guldet. Sveriges främsta passningsspelare genom tiderna, hade otrolig tajming och teknik. Hurtig gjorde 359 poäng på 425 elitseriematcher - fysiskt tung och stark spelare med ett otroligt spel- och målsinne. Gjorde 212 mål - Luleås bästa målskytt genom tiderna, föreningens slutspelskung och även han var med och tog SM-guld. Elvis innehar klubbrekord med 30 mål på en säsong, flest hat-tricks och har gjort mest mål (271 st.) i ligans historia. Hade en fantastiskt cool skotteknik, där han gick ner med en benet.

Holmström-Berglund-Burström. Holmström är sprängmedlet och Berglund är en legend, en vinnarskalle som alltid levererade och höll en hög jämn nivå. De två Piteå-produkterna är som i Monty Python-sketchen med en torso som hoppar omkring med avhuggna armar och ben: ”Come on, I`ll bite your leg off!”. Norrbottnisk tjurighet när den är som bäst. Burra vann SM-guld som väldigt ung, blev senare en föredömlig lagkapten som drog ett tungt, tungt lass för laget och var med och undvek kvalserien 2008.  

Jiri Kucera var tillsammans med Myllys, Ruisma och Nieminen den bästa utlandsvärvning Luleå gjort. Föreningens bästa tvåvägs-center genom tiderna. Gjorde t.ex.10 poäng på 12 matcher i slutspelet när Luleå vann SM-guld. Komplett.

Helt med dig där, cheers
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Jokerman ons 17 aug 2016, 19:57

Tack.

Jag vill också passa på att säga visst, vi har haft en del riktigt bra spelare från resten av Sverige och världen här också men föreningen har till övervägande del haft väldigt bra spelare och fantastiska ledare från norrbotten.

Förutom de spelare som jag uppgivit i mitt All Time Team så kommer här ett axplock av norrbottniska spelare som måste nämnas när man pratar om Luleå Hockey:

Kent Sundén (även allsvensk spelare i fotboll!), Bo Eriksson, Thorbjörn Köhler, Rolf Karlsson, Tomas Bäckström, Hans Norberg, Jens Hellgren, Lars Modig, Robert Skoog, Erik Stålnacke, Mattias Öhlund, Lars Edström, Johan Strömwall, Erik Granqvist, Robert Nordberg, Torbjörn Lindberg, Jonas Rönnqvist, Hans Huczkowski, Anders Nilsson, Nicklas Wallin, Daniel Henriksson, Johan Fransson, Mats Lavander, David Rautio, Linus Omark, Per Ledin, Per Savalahti-Nagander, Karl Fabricius, Johan Forsberg, Joel Lassinantti och Johan Harju.

Så många bra spelare och bara ett axplock. Man ska också komma ihåg att många norrbottniska spelare gått direkt till andra klubbar utanför länet och flera har blivit framgångsrika spelare i elitserien (nuvarande SHL) och andra ligor. Vi kan hockey!
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Jokerman mån 16 okt 2017, 13:31

Norrbotten media har listat Luleås bästa backar genom tiderna. Fantastiska spelare allihop.

Obsut, Sandström, Mertzig, Niinimaa, Nordmark, Åkerström, Lasu Nilsson, Öhlund, Lindgren och Jutila.

http://kuriren.nu/sport/100-hockey/lulea-hockeys-10-basta-backar-genom-tiderna-nm4668734.aspx

Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Jokerman tis 17 okt 2017, 13:46

Här kan man Coffee den också, vilket ju var meningen..

JAROSLAV OBSUT
Säsonger i Luleå: 5.
Poäng: 132.

Den slovakiske backen är en av de skickligaste spelarna som spelat i Luleå i modern tid – och dessutom en av de mest kontroversiella värvningarna. Hela helvetet bröt lös i Kanada när nyheten om att Jaroslav Obsut var klar för Luleå i början av december 2003.
Problemet var bara att Obsut var kontrakterad av NHL-klubben Vancouvers farmarlag Manitoba Moose – som inte tyckte att det var så bra att nyheten kommit ut. Vad som hände sedan var extremt underligt. Obsut, som bekräftat att han var klar för LHF för Sportens reporter Håkan Stridblom, blev vansinnig på samme reporter och kontrade med en attack i kanadensisk media.

– Jag förstår inte hur vissa människor kan skriva sånt där, utan någon som helst respekt. De kanske inte mår bra eller så har de inte något bra förhållande med sin fru" sa han bland annat. Manitobas GM tokdementerade det hela också – så klart.

Kanske ingen drömstart direkt, både Obsut och Manitoba gjorde bort sig en del ...Men visst var det sant. Obsut var klar för Luleå och kom att ha fem framgångsrika säsonger i Luleå, där han var Luleås ledande back och spelade till sig en plats i det slovakiska landslaget. Ända sedan dess har många velat ha tillbaka backen med det sylvassa skottet.

JAN SANDSTRÖM
Säsonger i Luleå: 17.
Poäng: 222.

Jan Sandström är en spelande kultlirare. Frågan är bara hur länge efter han lägger av med ishockey som klacken kommer att sjunga sånger om honom. Öjebysonen har i flera år fått den i bland något provocerande frågan om hur länge han ska fortsätta? Är inte karriären på väg mot sitt slut? Det verkar inte vara dags riktigt än. Han har kontrakt fram till och med säsongen 2017/2018.

Tidigare under karriären simmade han ofta under radarn när de bästa backarna i ligan skulle utses. Men med hans rejäla försvarsspel och giftiga handledsskott tillhörde Sandström de bästa backarna i SHL under en väldigt lång tid. 782 matcher har det blivit i Luleåtröjan och 934 SHL-matcher totalt (lirade fyra säsonger i AIK mellan 1997–2001).

Att han är en av de bästa backarna i Luleå historia sett till hans historia i Luleå är självklart.

JAN MERTZIG
Säsonger i Luleå: 3.
Poäng: 56.

Han är som en bustersaga, fast i ishockeyns värld. I början av 1995 var Jan Mertzig en snickare i Huddinge. Vid slutet av SHL-säsongen 1995/1996 var han svensk mästare med Luleå Hockey – och därifrån fortsatte succésagan. Mertzig spelade i Division 1 med klassiska klubben Huddinge. Hans bombande från blålinjen gjorde att Luleå fick upp ögonen för honom.

Det skulle visa sig bli en av de bästa värvningarna i Luleås historia. Mertzig var oerhört skicklig offensivt och hans kvalitéer ledde honom hela vägen till VM 1998. Efter den turneringen lämnade snickaren Luleå för Manhattan och spel i New York Rangers i NHL.

"Buster" Mertzig hade gjort det.

JANNE NIINIMAA
Säsonger i Luleå: 1.
Poäng: 36.

Superbacken med tio säsonger i NHL på meritlistan (och då ska vi lägga till: han var dessutom väldigt bra i NHL) kom på ett artistkontrakt till Luleå Hockey säsongen 2010/2011.

Och vilken artist han var. Janne Niinimaa sköt som en häst och blev rekordsnabbt en stor favorit i Luleå, inte bara för att han var en enormt skicklig ishockeyspelare – han var också en helt anspråkslös snubbe med ganska bohemiska drag.

Hans svåra skadebekymmer gjorde däremot att det var den sista säsongen som den finske backen spelade på den höga nivån. Niinimaa gjorde tappra försök att komma tillbaka, men det blev aldrig riktigt bra. Han flyttade i stället hem till Finland för att ta hand om sin rockbar i Uleåborg – som vi förstått tyvärr har stängt, enligt förstahandsuppgifter.

ROBERT NORDMARK
Säsonger i Luleå: 3.
Poäng: 51.

Den hårdskjutande Kalixprodukten Robert Nordmark kom till Luleå Hockey från seriekonkurrenten Brynäs IF 1984. Hade tre riktigt bra säsonger i Luleå. Den andra gjorde han 24 poäng (9 mål och 15 assist) på 35 matcher som back (!).

Under våren belönades han med en plats i Tre Kronor som tog silver i VM. Under sin sista säsong avslutade han med tre asisst på tre slutspelsmatcher. Senare under våren vann han ett VM-guld. Därefter, 1987, lämnade han Luleå för NHL-laget St. Louis Blues.

ROGER ÅKERSTRÖM
Säsonger i Luleå: 19.
Poäng: 253.

Roger Åkerström är på något sätt Luleå Hockey personifierad. En person som vigt en stor del åt att göra den där klubben bättre. Åkerström lirade 19 säsonger för LHF, var kapten i sex säsonger, vann SM-guld med klubben – han har till och med varit tränare för laget.

Och trots att han var så pass bra som han var blev han trogen LHF hela sin karriär – nästan. Två utsvävningar, den första till Västerås i tre säsonger i början av 90-talet, och en sväng till italienska Bolzano 2005/2006. Men varför blev det då inte NHL för Åkerström? Han hade ju chansen.

Vancouver ville ha över honom efter VM-silvret 1993. Men han tackade nej – han ville spela ett år till i Sverige. Det slutade med att han gjorde sin sämsta säsong i karriären – och NHL var inte längre ett alternativ. Det kanske var en av de bästa sakerna som hänt Luleå Hockey.

PETTER LASU NILSSON
Säsonger i Luleå: 9.
Poäng: 175.

Var man den bästa backen i laget som tog SM-guld så måste man vara med på listan. Petter Nilsson var hissnande bra 1995/1996 och gjorde 34 poäng i grundserien, 10 poäng i slutspelet – som back. Nilsson fick det året sin stora genombrottssäsong, från att han bara gjort 11 poäng året innan.

Den storvuxne Bodensonen var enormt skicklig offensivt och hade en stor kropp – som han använde på bästa sätt i sin backroll. Men framför allt var det skottet och målfarligheten som var hans signum. Men 2004 tog karriären slut abrupt med en ihärdig ryggskada – då Nilsson hade flera potentiellt sett fina år kvar av sin karriär.

MATTIAS ÖHLUND
Säsonger i Luleå: 3.
Poäng: 54.

Hans Luleåkarriär var i sammanhanget ganska kort – men det blev tre väldigt bra säsonger. En ung Mattias Öhlund började spela i LHF 1994. En pojkvasker som visade sig vara en talang utöver det vanliga och som senare var en starkt bidragande orsak till Luleås guld 1995/1996.

Nu kan den 41-årige backen kan skryta med att han vunnit ett OS-guld 2006, ett VM-guld 1998 och ett SM-guld 1996. Vilken annan back i Luleå har gjort det? Öhlunds svåra skadeproblem i sina knän har gjorde att han lade skridskorna på hyllan 2016. Då hade han inte spelat en enda match på fem säsonger. Han väntade ut sitt långtidskontrakt med NHL-klubben Tampa Bay Lightning innan han officiellt lade av.

LARS LINDGREN
Säsonger i Luleå: 4.
Poäng: 42.

Här har ni föregångaren till Mattias Öhlund. Också från Piteå, hade sina bästa år i NHL med Vancouver Canucks – och var bästa backen i Luleå på sin tid. Men här var det lite omvända roller. Lars Lindgren började inte sin elitkarriär med Luleå Hockey.

Nej, han spelade med Modo innan hans talang gav honom ett kontrakt i världens bästa liga. Men efter att ha spelat sex säsonger med Vancouver var Luleå det självklara valet.

Lars Lindgren, försvarsgeneralen med enorma mängder rutin, var det självklara valet som kapten, han var den självklart bästa backen i Luleå – kanske till och med i hela SHL. Lindgren bar C.et på bröstet under alla sina år i Luleå. Hans styrkor låg, till skillnad från andra på den här listan, inte i offensiv spets. Lindgren var en ledare på isen och väldigt stark defensivt.

TIMO JUTILA
Säsonger i Luleå: 4.
Poäng: 125.

Timo Jutila hade haft problem i dagens ishockey. Inte för att han skulle ha problem med spelet troligtvis. Det var en allmänt känd sanning att Luleås back Tomi Jutila var den kanske bästa offensiva backen utanför NHL i slutet av 80-talet och början av 90-talet.

Han skulle för det mesta visats i utvisningsbåset, eftersom han konsekvent vägrade att spänna hjälmremmen – som du idag blir bestraffad för
– Du vet, jag ville bara att den skulle sitta löst. Vissa rutiner skulle man bara ha och det var en av dem, sa han en gång i en intervju.

Under tiden han spelade i Luleå fanns det många skickliga spelare – men Jutila var den allra mest begåvade. Jutila var given i det finska landslaget och har vid flera tillfällen blivit uttagen till VM:s all star-lag. Så mycket poäng som den offensivt livsfarlige backen stod för under sin karriär är det få i Finland som kan mäta sig med.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Jokerman ons 18 okt 2017, 21:21

Timo Jutila i en artikel från dagens Aftonbladet. En profil på alla sätt. Han var magisk och bjöd ofta på stor show Luleå-tröjan. Det var ofta en njutning att se han i aktion. Vilken lirare!

Luleå Hockey - All Time Team 45cd1a10

Tidigare Luleåhjälten talar ut om mörka tiden

Finländaren Timo Jutila skrev på för Luleå Hockey 1988 och fyra år, 125 poäng och en kultstatus senare lämnade han Norrbotten.

– Jag har kontakt med flera som Roger Åkerström och materialaren Peter ”Greppa” Åström. Åren i Luleå var fantastiska. Jag kallar det mitt andra hem fortfarande.

- Jag har återvänt ofta, det är ett nöje. Det var verkligen fina år, berättade Timo Jutila för Sportbladet hösten 2015.

När han sedan 1999 lade skridskorna på hyllan – efter bland annat 63 VM-matcher och guld i Globen 1995 – började Luleåhjälten lida av viktproblem.
Men vad låg egentligen bakom den kraftiga viktökningen?

I dagarna släppte Jutila, 53, precis en självbiografi – ”Juti” – där han för första gången berättar om hur han gick ner sig efter karriärens slut.

Timo Jutila började sitta uppe på nätterna, se NHL på tv:n, käka snabbmat och dricka alkohol.

– Det blev att titta på NHL och tv hela nätterna. Det gick åt vin och öl. Käk hämtade eller beställde jag från snabbmatsställen. Jag vaknade när jag vaknade och vanorna fortsatte nästa dag. Vikten gick upp och jag var i en helvetes dålig form, säger Jutila i boken.

En livsstil som inte pågick i veckor och månader utan snarare i perioder under flera år. 2003 hoppade han dessutom på jobbet som lagledare för det finska landslaget och parallellt fortsatte de ohälsosamma vanorna.

– Jag måste erkänna att jag hamnat på ett sidospår. Sedan bestämde jag mig för att detta degande måste få ett slut. Jag var i ett så jävla dåligt skick att jag inte ens orkade supa längre, säger han i boken enligt Ilta-Sanomat och fortsätter:

– Jag förstår mycket väl spelare och andra idrottare som får ett tomrum efter den aktiva karriären. Det är tufft för många.

Jutila skulle verkligen behöva få veta att hans insatser i föreningen och hans positiva aura fortfarande uppskattas och att han är ihågkommen. Bara det här att han fortfarande idag, av många, rankas som den bäste backen i Luleå genom alla tiderna. Han ingår ju i vart fall i alla Luleå-supportrars dream team vilket säger en hel del.

Varför inte bjuda in Juti till derbyt?
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Bamsefar ons 18 okt 2017, 21:57

Självklart borde Timo Jutila hedras i ngt sammanhang, glömd är han inte, Luleås bästa back genom tiderna.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Hedanders tor 19 okt 2017, 07:37

Bamsefar skrev:Självklart borde Timo Jutila hedras i ngt sammanhang, glömd är han inte, Luleås bästa back genom tiderna.

Jag är lite för ung för att minnas Jutila tyvärr. Men han är ju en legend! 

För övrigt menar jag på att den röda Stålmannentröjan, som Jutila har på bilden, är den snyggaste hockeytröjan som nåt lag har haft någonsin!
Hedanders
Hedanders

Antal inlägg : 2059
Join date : 14-02-10
Age : 32
Ort : Råneå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Tony Moore tor 19 okt 2017, 07:38

Ingen mer än jag som kommer ihåg den här fantastiska backen, måste vara en av våra absolut bästa  http://www.eliteprospects.com/staff.php?staff=424
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7457
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av icemask tor 19 okt 2017, 09:39

Tony Moore skrev:Ingen mer än jag som kommer ihåg den här fantastiska backen, måste vara en av våra absolut bästa  http://www.eliteprospects.com/staff.php?staff=424
Jodå, Bra spelsinne, rörlig med ett bra första pass, sista säsongen dalade poängen när Nordmark tog över som ledande back i pp och Ruisma försvann, Jag hade upp honom på tapeten här för nåt år sedan att han skulle vara ett intressant namn som coach i LHF !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4104
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Jokerman lör 21 okt 2017, 14:14

Tony Moore skrev:Ingen mer än jag som kommer ihåg den här fantastiska backen, måste vara en av våra absolut bästa  http://www.eliteprospects.com/staff.php?staff=424

Kari Heikkilä minns jag som en noggrann och spelskicklig back som hade nummer 9 och att Freddy Lindfors och L-G Niemi lyfte fram han i intervjuer. Heikkilä var helt klart sevärd och en av flera lyckade värvningar från Finland.

Är det någon som kommer ihåg den otroligt coola backen Pekka Karjala? Han hade nummer 7 och gjorde två säsonger. I den sista säsongen 81-82 (division 1) gjorde han 27 poäng på 25 matcher och hade 50 utvisningsminuter.

Var det inte Karjala som dansade in på isen till Eye of a tiger?

Stålmannen
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Old Brooklyn lör 21 okt 2017, 14:35

Jag kan komma på mig att sakna det gamla introt. Det där när det lystes upp en "gång" till och runt mittcirkeln av lampor under isen och spelarna åkte in längs gången och sen runt, runt i mittcirkeln. "Vårat Gäng" spelades och sen tändes ljuset i hallen och alla sträckte upp klubborna.

Edit: Lite off topic kanske så det är väl bäst jag nämner någon gammal favorit. Juha Nurmi.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av icemask lör 21 okt 2017, 18:58

Jokerman skrev:
Tony Moore skrev:Ingen mer än jag som kommer ihåg den här fantastiska backen, måste vara en av våra absolut bästa  http://www.eliteprospects.com/staff.php?staff=424

Kari Heikkilä minns jag som en noggrann och spelskicklig back som hade nummer 9 och att Freddy Lindfors och L-G Niemi lyfte fram han i intervjuer. Heikkilä var helt klart sevärd och en av flera lyckade värvningar från Finland.

Är det någon som kommer ihåg den otroligt coola backen Pekka Karjala? Han hade nummer 7 och gjorde två säsonger. I den sista säsongen 81-82 (division 1) gjorde han 27 poäng på 25 matcher och hade 50 utvisningsminuter.

Var det inte Karjala som dansade in på isen till Eye of a tiger?

Stålmannen
Kommer ihåg att man ibland skickade in Karjala framför mål när vi hade PP, minns ett mål när skottet skulle gått utanför men han putade med rumpan och styrde in pucken !
icemask
icemask

Antal inlägg : 4104
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Tony Moore lör 21 okt 2017, 20:46

#7 Pekka Karjala som fick frispel Basher när någon motståndare fick av honom hjälmen så den begynnande flinten blottades hehe..
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7457
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Tony Moore lör 21 okt 2017, 20:54

Å sen tycker jag fortfarande det är ett stort föreningsfel när vi inte har Eye of a tiger som intro, det är lika mycket LHF som stålmannen, Delfinen, E-läktaren och tomtebloss!
Dessutom fattar jag inte varför vi lirar TNT när motståndarna äntrar isen i Delfinen, tillhör naturligtvis hemmalaget!?

Kunde spela Ludwig van Beethovens 5a när motståndarna skrinnar in...
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7457
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Hankburger lör 21 okt 2017, 21:02

Renberg - Renberg - Renberg
Renberg - Renberg - Renberg
Renberg - Renberg - Renberg
Renberg - Renberg - Renberg

Pukka - Pukka
Pukka - Pukka
Pukka - Pukka

Myllyniemi

Håller ni inte med så är ni bara haters!
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Old Brooklyn lör 21 okt 2017, 21:09

Hankburger skrev:Renberg - Renberg - Renberg
Renberg - Renberg - Renberg
Renberg - Renberg - Renberg
Renberg - Renberg - Renberg

Pukka - Pukka
Pukka - Pukka
Pukka - Pukka

Myllyniemi

Håller ni inte med så är ni bara haters!
Vars fan är Ejdepalm? Evil or Very Mad
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Bamsefar lör 21 okt 2017, 21:47

Hankburger skrev:Renberg - Renberg - Renberg
Renberg - Renberg - Renberg
Renberg - Renberg - Renberg
Renberg - Renberg - Renberg

Pukka - Pukka
Pukka - Pukka
Pukka - Pukka

Myllyniemi

Håller ni inte med så är ni bara haters!

Kan väl slänga in Lehto oxo,
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Puckad lör 21 okt 2017, 22:18

Med den uppställningen får Bellissimo förmodligen inte plats ...
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11056
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Hankburger tis 31 okt 2017, 01:46

Old Brooklyn skrev:
Hankburger skrev:Renberg - Renberg - Renberg
Renberg - Renberg - Renberg
Renberg - Renberg - Renberg
Renberg - Renberg - Renberg

Pukka - Pukka
Pukka - Pukka
Pukka - Pukka

Myllyniemi

Håller ni inte med så är ni bara haters!
Vars fan är Ejdepalm? Evil or Very Mad

Pukka är bättre jue!

Puckad skrev:Med den uppställningen får Bellissimo förmodligen inte plats ...

Bellissimo har inget att sätta emot Myllyniemi!

Bamsefar skrev:
Hankburger skrev:Renberg - Renberg - Renberg
Renberg - Renberg - Renberg
Renberg - Renberg - Renberg
Renberg - Renberg - Renberg

Pukka - Pukka
Pukka - Pukka
Pukka - Pukka

Myllyniemi

Håller ni inte med så är ni bara haters!

Kan väl slänga in Lehto oxo,

Går fem Lehto på en Renberg!
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Tigerman tis 31 okt 2017, 23:23

Hankburger skrev:
Old Brooklyn skrev:
Hankburger skrev:Renberg - Renberg - Renberg
Renberg - Renberg - Renberg
Renberg - Renberg - Renberg
Renberg - Renberg - Renberg

Pukka - Pukka
Pukka - Pukka
Pukka - Pukka

Myllyniemi

Håller ni inte med så är ni bara haters!
Vars fan är Ejdepalm? Evil or Very Mad

Pukka är bättre jue!

Puckad skrev:Med den uppställningen får Bellissimo förmodligen inte plats ...

Bellissimo har inget att sätta emot Myllyniemi!

Bamsefar skrev:
Hankburger skrev:Renberg - Renberg - Renberg
Renberg - Renberg - Renberg
Renberg - Renberg - Renberg
Renberg - Renberg - Renberg

Pukka - Pukka
Pukka - Pukka
Pukka - Pukka

Myllyniemi

Håller ni inte med så är ni bara haters!

Kan väl slänga in Lehto oxo,

Går fem Lehto på en Renberg!
Vinogradov och Jokke Heinänen borde också komma med på ett hörn. 96/97 var onekligen ett riktigt bakfylleår scoutingmässigt.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av tibet ons 01 nov 2017, 14:03

Tony Moore skrev:Ingen mer än jag som kommer ihåg den här fantastiska backen, måste vara en av våra absolut bästa  http://www.eliteprospects.com/staff.php?staff=424

Jag kommer ihåg han från uterinken på Björx då han å Ruisma var en kväll och lirade med oss. Ruisma serverade ett magiskt pass som jag bara skulle lägga in i kassen då Kari kom bakom mig och låste fast armarna på mig. Kommer ihåg att jag var riktigt förbannad på han. Han skrattade bara:-) Ett fantastiskt minne!
tibet
tibet

Antal inlägg : 1282
Join date : 12-01-29

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Tony Moore fre 03 nov 2017, 17:18

LHF tidsresa från kurren:
2 maj 1977 Luleå Hockeyförening bildades under namnet Groko Hockey (Kolergrabben och företagaren Seard Åbergs konsult företag GROvplåts KOnsult AB http://www.kuriren.nu/familj/seard-aberg-fyller-70-ar-5946997.aspx ). Föreningen var en sammanslagning mellan ishockeysektionerna i IFK Luleå och Luleå SK. Groko tog över IFK Luleås plats i division I och första säsongen under det nya namnet kom laget på en femteplats.
Tränare var Lars-Åke Siwertsson.
Lars-Gunnar Pettersson (17år), Thorbjörn Köhler, Thomas Bäckström och Mats Öhman (17år) var några av lagets profiler.

78/79 Grokos andra säsong gick bättre sportsligt och laget fick spela kvalspel mot Huddinge men där föll Groko i två raka matcher.
Kjell Widmark, som spelade i laget säsongen innan, var tränare under GroKos andra säsong i division I.

79/80 Ekonomiska problem hos huvudsponsorn GroKo gjorde att samarbetet avslutades trots att tre år återstod av avtalstiden och Luleå Hockeyförening spelade nu under eget namn.
Denna säsong tog Luleå definitivt över som länets bästa ishockeyförening när laget besegrade Kiruna med 4­-2 i en direkt avgörande match till kvalserien till elitserien. Luleå nådde aldrig elitserien men laget visade att potentialen var stor när Örebro besegrades i den första play-offmatchen. Örebro hade storsatsat och värvat stort, bland annat Skellefteåtrion Hardy Nilsson, Lars-Gunnar ”Krobbe” Lundberg och Martin Karlsson. I Luleålaget återfanns spelare som LG Niemi, LG Pettersson, Robert Nordmark, Mats Blomqvist, Jens Hellgren och Kent Sundén.

80/81 Luleå Hockey nådde nästan hela vägen fram men HV 71 blev för svårt i play off 3.
Luleå Hockey vann på hemmaplan med 3-­2 efter mål av Kjell Landström, Thomas Bäckström och Mats Öhman men i Rosenlundshallen åkte Luleå sedan på en riktig smäll, förlust med hela 3-11. I den tredje matchen, även det i Jönköping, lyckades HV 71 vinna med 5­-3 och säsongen var därmed över för Luleå Hockey.

81/82 Inför säsongen presenterade klubben ett nyförvärv som kom betyda enormt mycket för Luleå Hockey.
Veli-Matti Ruisma anses av många vara den som lyfte Luleå Hockey från att vara ett division I-lag till ett elitserielag. Den spelskicklige finländaren ledde LHF till serieseger under sin första säsong men elitserien blev det inte, HV 71 blev för svåra i play off.

82/83 Freddy Lindfors tog över Luleå Hockey och han ledde omedelbart klubben till stora sportsliga framgångar.
Sånger och målkavalkad, LHF - Falun, januari 1984, del.1 https://youtu.be/QcGreh1_5Ks

Seriesystemet hade nu ändrats och de två främsta lagen i varje division I-serie fick mötas i en allsvenska där de två främsta gjorde upp om en elitserieplats. Luleå slutade sensationellt tvåa och ställdes mot Södertälje. Det blev tre raka förluster men chansen till elitserien levde fortfarande genom den så kallade kvalserien. Allt kokades ner till en helt avgörande match mot Modo. Luleå var tvunget att vinna, för Modo räckte det med oavgjort. Och det var precis vad det blev. Efter en vansinnigt dramatisk sistaperiod så stod det klart att Modo grejade poängen (2-2 i Delfinen, LHF ledde länge med 2-1..) som behövdes och Luleå fick ta nya tag.

83-84 -> Elitserien 1983/84 kom att bli säsongen då Luleå Hockey äntligen tog klivet upp i elitserien.

I den avgörande matchserien mot Hammarby vann Luleå Hockey tre raka matcher och kunde säkra avancemanget på hemmaplan i Delfinen 4 mars 1984. Luleå ledde med 4-0 efter den första perioden och inför den sista perioden var ställningen 6-0. Matchen slutade 7-4 till Luleå och klubben var äntligen framme vid målet – elitserien. Spelarna som säkrade elitserieplatsen var följande: Målvakter: Mats Blomqvist Gustav Sandqvist, Ola Simonsson. Backar: Kari Hiekkilä, Hannu Niemi, Bo Eriksson, Mats Öhman, Lars Modig, Jan-Ola Lomgren, Roger Öhman, Hans Andersson. Forwards: Lars-Göran Niemi, Veli Matti Ruisma, Roger Mikko, Erik Stålnacke, Thomas Bäckström, Johan Strömwall, Thorbjörn Köhler, Per-Erik Lundstig, Torbjörn Wirf, Jan Nilsson, Anders Björnström, Rolf Karlsson samt Petter Antti.

84/85 Luleås Hockey chockade hockeysverige genom att leda elitserien efter nio omgångar.
Men laget orkade inte hålla hela säsongen utan sjönk ner till en femteplats, och missat slutspel, när säsongen summerades.
Inför säsongen hade klubben värvat Tore Öqvist från Björklöven och han gjorde stor succé. Det blev dock bara en säsong i Luleåtröjan för Öqvist som valde (läs en fru som tyvärr inte trivdes..) att flytta tillbaka till Umeå efter en säsong. Även Veli Matti Ruisma lämnade laget efter fyra säsonger i Luleåtröjan.

Resten är som sagt en jävla fantastisk ishockey historia... http://kuriren.eu/Tidslinje/Lulea.html#
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7457
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Jokerman ons 06 dec 2017, 13:37

Luleå Hockey - All Time Team Skyrma24

Ett stort tack till alla finska spelare som spelar eller som tidigare har spelat för Luleå Hockey och LHF/MSSK. Ni har varit en viktig del i våra lagbyggen genom åren och vi önskar er alla ett fantastiskt 100-årsfirande idag på Finlands självständighetsdag.



Pekka Karjala, back från Uleåborg, kom till Luleå Hockey 1980 och var den förste av många finländska spelare i föreningens historia. Nummer två i ordningen blev föreningens första riktiga superstjärna, Matti Ruisma, som var en dominerande kraft då den unga norrbottniska föreningen tog klivet upp till Elitserien, nuvarande SHL.

Sedan dess har finska spelare med undantag för några få säsonger varit ett stående inslag i Luleå Hockey. Från Jari Lindgren och Juha Nurmi under de första åren i SHL, via VM-spelare som Mika Nieminen och Timo Jutila till dagens landslagsstjärnor såsom Michelle Karvinen och Jenni Hiirikoski. Och så Jarmo Myllys förstås. Målvakten som med sina sju år i Luleå Hockey blev en av föreningens största ikoner genom tiderna.

Allt som allt har 54 finländska spelare hittills representerat Luleå Hockey sen 1980 och fler kommer det säkert bli.

Kiitos Suomi, teidän osallistuminen on tärkeää meidän menestykselle!

Luleå Hockey - All Time Team Skyrma16



Luleå Hockey - All Time Team Skyrma15
 Publicerat på Luleå Hockeys hemsida

http://www.luleahockey.se/artikel/j69oajaux-30c4d/finlands-sak-ar-var
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Jokerman ons 06 dec 2017, 18:08

Hedanders skrev:
Bamsefar skrev:Självklart borde Timo Jutila hedras i ngt sammanhang, glömd är han inte, Luleås bästa back genom tiderna.

Jag är lite för ung för att minnas Jutila tyvärr. Men han är ju en legend! 

För övrigt menar jag på att den röda Stålmannentröjan, som Jutila har på bilden, är den snyggaste hockeytröjan som nåt lag har haft någonsin!

Ja, den här tröjan är magnifik, jag ryser varje gång jag ser den. Sen är det inte bara tröjan i sig, titta på hela matchstället från topp till tå, det är helheten som gör det till världens vackraste hockeymundering. SSAB symbolen ser ju inte ut som reklam (och verkligen inte som dagens reklam) utan mer som något som ackomponjerar matchstället rent designmässigt. Tänk att få se Janne, Lassi, Fabbe, Foppa, Ola, bröderna Emanuelsson och Harju och alla andra i det här matchstället  Very Happy
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockey - All Time Team Empty Sv: Luleå Hockey - All Time Team

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet