Luleå Hockeys identitet?

+22
kokostrollet
Norrlandstoken
Urken
ezz
NallePhu
Qirren
LulefanGBG
hokkzorz
Micke80
Dustin
DenOerfarne
farre
JayDee
Old Brooklyn
Blinders
pelle
Tony Moore
Jimmy_Vegas
Puckad
Tigerman
Bamsefar
Jonken
26 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Jonken sön 31 jul 2016, 12:56

Skulle vilja ta upp ett ämne; där jag inte riktigt förstår hur Luleå Hockey tänker. Detta handlar om föreningsidentitet. Luleå Hockeys matchställ är ett bra exempel.

Luleå Hockey har under senare år använt fyra olika grund färger på sina match ställ: Rött, vitt, svart & gult.

Jag ställer mig undrande till följande:

- Varför överhuvudtaget det vita stället alls? (Är det ett krav från SHL -att samtliga lag måste ha ett vitt borta ställ?)
- Varför så mycket vitt i det svarta och det röda matchtröjorna? (Är det ett krav från SHL -att man måste ha vitt sina ställ?)

Luleå Hockeys färger är gult, svart & rött. Att använda andra färger är ingenting annat -än att tumma på den egna identiteten. Och tyvärr har Luleå Hockey (av okänd anledning) -gjort just detta under en längre tid. Detta av den så enkla anledningen att man har klantat sig -genom att ta med vitt i designen. Detta troligen för att tydliggöra -och bryta av emot de andra färgerna. Men någonstans har man glömt att klubbens egna brytfärg ÄR gult -och INTE vitt. Den enda matchtröjan som ger Luleå Hockey korrekt identitet; är faktiskt det klassiskt gula retro stället. Och detta ställ tillhör också till den populäraste bland lagets fans & supportrar.

Tittar vi på vad detta innebär på de olika lagtröjornas design; så blir det:

Den röda matchtröjan:
- Siffrorna på ryggen i vit färg är galet. Denna färg borde istället vara gult.
- Namnen på ryggen i vitt färg är galet. Denna färg borde istället vara i gult.

Den svarta matchtröjan:
- Siffrorna på ryggen i vit färg är galet. Denna färg borde istället vara gult.
- Namnen på ryggen i vitt färg är galet. Denna färg borde istället vara i gult.

Den vita matchtröjan:
- Den vita grundfärgen i matchtröjorna är inte i enighet -med föreningens röda, gula och svarta.

Den gula retro -matchtröjan:
- I överlag en korrekt representation av föreningen Luleå Hockey.
- Stället innehåller lite vitt -men i en väldigt liten del; vilket inte stjälper huvudbudskapet.


För Luleå hockey att använda färgen vitt i sin representation; borde vara betydligt restriktivare av föreningen:
- Andelen vitt i föreningens samtliga design; borde sällan överstiga andelen vitt i procent; som man hittar i föreningens egna björnlogotyp.


Om Luleå Hockey tänker mer på dessa saker (som säkert kan av många uppfattas som bagateller) -kommer man att svetsa ihop, stärka identiteten i sitt egna varumärke betydligt mer framöver. Då behöver man inte fundera varför föreningens egna supportrar vill att laget skall spela fler matcher med ett visst matchställ -på medlemsmöten etc. Jag förstår att Luleå Hockey inte själva är experter inom varumärken; och att föreningen tar externt in denna kompetens utifrån. Jag -och många följt Luleå Hockey "hela vägen" var föreningen står idag. Och jag vågar idag påstå: Just denna bit i föreningens verksamhet; har historiskt sett varit allt än optimal en längre tid. Detta måste föreningen rätta till. Antingen att sköta detta själva; eller samarbeta med nytt folk som är duktigare på det. Föreningen sitter med en skyldighet att vårda Norrbottens starkaste varumärke!

Detta handlar inte om att folket hos Bauer -inte har koll på sina grejer: Detta handlar tyvärr om att vi lever i en illa vriden illusion -om att vi har koll på läget. Att ha förmånen och rätten att verkligen kunna stoltsera med klubbens/föreningens -färger; kräver ofta ett stenhårt arbete. (någonting Luleå Hockey verkar ha missat helt). Idag finns det fler än ett lag i SHL; där klubben har samma färger som Luleå Hockey. Och den klubben; har redan börjat detta arbete: Deras tröjor må ha sett ut som att de är ritade av en tre åring: MEN; tänk på följande: -Färgerna är rätt, -och i princip den enda reklamen på dessa är en välgörenhetsorganisation. De som fixar att ta i ordentligt med båda halvorna samtidigt här; kan kunna hitta en röd tråd här. Idag räcker det inte att lyckas behålla sin egna UNIKA identitet på hemmaplan. Idag är det A & O stt ÄVEN bygga upp -och värna om den utanför Sveriges gränser!

Och just här har man ytterligare en sak som de flesta lagen i hela CHL har totalmissat: Större kravbild från föreningarnas sida mot CHL; när det gäller just föreningsidentiteter i turneringen. Detta är många föreningarnas stora fönster ut till Europa. Men CHL-konceptet -med billiga trycktröjor -i fel klubbfärger; ger synnerligen varken CHL -eller lagen som deltar så professionell lyster -som man så gärna vill ha. Detta är väldigt o genom tänkt; av CHL! En professionell ishockey förening -borde definitivt förstå; att man ofrivilligt säljer sig fel i CHL. Ur föreningsperspektiv representation; vore det bättre för Luleå Hockey -att själva ta kostnaden för att visa/motsvara det man egentligen är ute i Europa. Skulle vi skicka ut Fotbollslandslaget -eller Tre Kronor med snåla och billiga ställ för att representera Sverige? -Knappast troligt. -Vad är egentligen skillnaden? -Är CHL mindre prioritet? -En förening som ser fördelar i att motsvara sin egna tradition & kvalitet internationellt: Är detta fel? Det är snarare vansinnigt av en förening att inte bättre värna om det bättre!

Avslutningsvis:
Luleå Hockey bör börja arbeta betydligt aktivare med dessa värden. Man bör snarast möjligt omvärdera sitt arbete inom detta område så fort som möjligt. Detta är otroligt viktigt! Det är här hela grunden till allt hur föreningen i slutändan uppfattas, syns och representeras ligger. Man måste värna om traditionen -samtidigt som man utvecklar för framtiden. Och detta gör man inte rätt -om man inte har de grunderna & värdena rätt för ett sådant arbete. Inte bara idag -för SHL och Sverige; utan för även för framtiden i Europa. Och detta arbete har redan börjat med CHL. Problemet är att detta arbete har delvis planerats fel av CHL. Och det Luleå Hockeys skyldighet att:

- Helst förhandla att man själva får möjlighet att representera sig själva rätt.
- I andra hand påtala viljan till andra klubbar -att representera sig rätt. (Men detta innebär då också att fler klubbar inser felet idag.)

Det är säkert för sent och förändra mycket till stundande säsong. Men har man möjlighet: Bör man definitivt försöka. Annars är det: Sammanställ de rätta värdena för Luleå Hockeys representation: Och "gör om -och gör rätt framöver".


Senast ändrad av Jonken den sön 31 jul 2016, 13:13, ändrad totalt 3 gånger
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6781
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Bamsefar sön 31 jul 2016, 13:04

bortaställ skall väl vara "vita" , annars en bra inlaga, dock är det inte bara stället utan också mycket annat som avgörs en klubbs identitet och fansens/supportrarnas förmåga att identifiera sig med föreningen. Där känner jag att Luleå har en del att arbeta med.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Tigerman sön 31 jul 2016, 14:41

Gul text ger klart sämre kontrast och läsbarhet än vitt i synnerhet på den röda tröjan, men i viss mån även på den svarta, så där förstår jag fullt ut varför de använder vita siffror och vit text.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Puckad sön 31 jul 2016, 16:33

Bra inlägg @Jonken. Det berör flera aspekter. En som stör mig är att vi har speciella dräkter i CHL.  
Om man nu kämpar med att få upp intresset hos fansen, varför blir CHL loggan viktigare än klubbens identitet?
Var är det fansen ska brinna för?
(Sen tror jag inte det gör så stor skillnad, om någon, men varför låta det gå åt 'fel' håll?)

Å det den 'standardmässiga' vita bortadräkten som gör att vi inte alltid nyttjar gul dräkt hemma?
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11056
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Jimmy_Vegas sön 31 jul 2016, 19:49

Angående CHL. Utan att veta med säkerhet att det är så men jag tror inte det är helt upp till klubben att spela med vilka dräkter man vill. Reklam som CHL logon och sponsorernas logotyper är nog ett krav. Sen har jag läst en artikel för länge sedan som visade olika "mallar" för dräkten som klubbarna kunde välja mellan. Hittar dock inte igen länken.

Ang trådskaparens inlägg så håller jag med fullständigt, man bör hålla sig till vårt lags färger och inte hålla på att klämma in vitt så fort chansen uppstår. Detta har varit ett problem på souvenirsidan länge.

Jag tror det grundar sig i en okunskap vad föreningens färger faktiskt är och man tycker nog inte det är en sån "big deal" att man använder sig av vitt.

För många av kunderna som köper souvenirer m.m är s.k mainstreamsupportrar som går på 2-3 matcher om året och kanske inte bryr sig eller vet vad lagfärgerna är.

Man tycker det är coolt med LHF skrivet i graffiti och vita ränder överallt. Eller en häftig varulv som logo. Man tänker kanske inte så mycket på tradition utan mer på att sälja.

Dock måste man ge dem beröm för att man börjat designa souvenirerna bättre på sistone.

Jimmy_Vegas

Antal inlägg : 44
Join date : 12-12-02
Age : 39
Ort : Malmberget

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Jonken sön 31 jul 2016, 21:03

Tigerman skrev:Gul text ger klart sämre kontrast och läsbarhet än vitt i synnerhet på den röda tröjan, men i viss mån även på den svarta, så där förstår jag fullt ut varför de använder vita siffror och vit text.
Detta stämmer faktiskt inte. En vit "kant rand" är minst lika effektivt när det gäller kontrast -som att köra på sättet man gör idag. Det är bara att kolla på retro ställen; där man gjort precis så. Faktum är att dessa ställ är mer kontrastrika i färgbrytning -än exempelvis de röda.

Med andra ord: Att köra samma grej på de röda dräkterna; skulle inte bara göra ställen färgmässigt mer föreningsenliga; utan även höja kontrasten i de samma.

När det gäller de vita ställen; är det ju svårt att göra någonting mer: Om det stämmer att SHL kräver ett vitt ställ. Däremot om SHL:s krav är minimum: Ett mörkt & ett ljust matchställ: Är det ju fritt fram att köra gul bas -istället för vit.

´Jag hävdar fortfarande bestämt att vitt bör endast användas just som brytfärg i största möjliga mån av LHF.


Senast ändrad av Jonken den sön 31 jul 2016, 21:17, ändrad totalt 2 gånger
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6781
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Jonken sön 31 jul 2016, 21:11

En annan grej att ta i beaktning:

I Luleå Hockeys Björn logotyp finns det två olika gula färger: En mörkare -samt en vitare -ton. Samt att den även har en nyans av mer silver-vit färg. Också något att utnyttja istället för traditionell vit. Tänker givetvis endast som brytfärg Ex i namn och nummer.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6781
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av pelle mån 27 mar 2017, 16:52

Stålmannenloggan: Gult, svart, rött
Björnloggan och bjärvloggan: Vitt, rött, svart, gult

Ganska naturligt att vitt introducerades som en del av identiteten med den nya loggan, speciellt då alla lag var tvungna att spela med vita bortaställ. Luleå Hockey har efter att Timrå åkte ut, försökt rikta in sig på rött/vitt som profil. Många supportrar protesterade kraftigt mot det, vilket har lett till den grylliga situation vi befinner oss i nu.

LuleåFans anser att svart/gult/rött är våra färger, men att vi kan profilera oss starkast med rött/gult just nu för att särskilja oss från Brynäs. Vitt är acceptabelt som konturfärg, men bör hållas till ett minimum.

Vi har systematiskt arbetat för att Stålmannen ska återinföras som klubbmärke och kommer att eskalera det arbetet inför nästa säsong. Det är perfekt läge nu när vi behöver gå tillbaka till rötterna, som Enbom själv sa. Vi hoppas att så många av er som möjligt hjälper till och stöttar detta. Björnloggan, likt Boston Bruins, får vara kvar som ett tredjeställ.

Personligen önskar jag att Luleå Hockey hade något som profilerade dem, på samma sätt som Brynäs axelränder gör. Men vad detta skulle vara, vet jag ej i dagsläget. Kommer även på nästa möte att föreslå reklamfria matchtröjor.
pelle
pelle

Antal inlägg : 41
Join date : 15-08-09
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Blinders mån 27 mar 2017, 17:36

pelle skrev:Stålmannenloggan: Gult, svart, rött
Björnloggan och bjärvloggan: Vitt, rött, svart, gult

Ganska naturligt att vitt introducerades som en del av identiteten med den nya loggan, speciellt då alla lag var tvungna att spela med vita bortaställ. Luleå Hockey har efter att Timrå åkte ut, försökt rikta in sig på rött/vitt som profil. Många supportrar protesterade kraftigt mot det, vilket har lett till den grylliga situation vi befinner oss i nu.

LuleåFans anser att svart/gult/rött är våra färger, men att vi kan profilera oss starkast med rött/gult just nu för att särskilja oss från Brynäs. Vitt är acceptabelt som konturfärg, men bör hållas till ett minimum.

Vi har systematiskt arbetat för att Stålmannen ska återinföras som klubbmärke och kommer att eskalera det arbetet inför nästa säsong. Det är perfekt läge nu när vi behöver gå tillbaka till rötterna, som Enbom själv sa. Vi hoppas att så många av er som möjligt hjälper till och stöttar detta. Björnloggan, likt Boston Bruins, får vara kvar som ett tredjeställ.

Personligen önskar jag att Luleå Hockey hade något som profilerade dem, på samma sätt som Brynäs axelränder gör. Men vad detta skulle vara, vet jag ej i dagsläget. Kommer även på nästa möte att föreslå reklamfria matchtröjor.
Det låter jävligt bra!

Blinders

Antal inlägg : 5112
Join date : 16-04-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Puckad mån 27 mar 2017, 17:42

Kan väl bara säga att det varit riktigt kul att se den gula matchtröjan. Den ser jag gärna mer av.
Efter Flippers kommentar om att han tappade blicken på pucken när den passerade svarta byxor så går svart dräkt går bort.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11056
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Old Brooklyn mån 27 mar 2017, 18:32

Puckad skrev:Kan väl bara säga att det varit riktigt kul att se den gula matchtröjan. Den ser jag gärna mer av.
Efter Flippers kommentar om att han tappade blicken på pucken när den passerade svarta byxor så går svart dräkt går bort.
Fast det gäller väl åt båda hållen? Att skymma framför mål med svart ställ borde vara bra.
Old Brooklyn
Old Brooklyn

Antal inlägg : 5633
Join date : 12-02-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Tony Moore mån 27 mar 2017, 19:33

Saknar fortfarande vår röda stålmannen tröja, vi ska ju lira med "mörka" tröjor på hemmais. Samma med souvenir butiken, försökt få dom att ta hem den röda riktiga tröjan, men fått kalla handen. Tycker det är dåligt då föreningen skanderar "klä er i rött"...
Luleå Hockeys identitet? 18_tom12

Luleå Hockey 1988-89: Tomas Berglund (nedan)
Luleå Hockeys identitet? 88-89+r%C3%B6d
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7456
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av JayDee mån 27 mar 2017, 22:58

pelle skrev:Kommer även på nästa möte att föreslå reklamfria matchtröjor.

Det där låter väl bra på pappret, men hur ersätter man i så fall miljoner i sponsorpengar som krävs för att hålla laget konkurrenskraftigt? Tror inte kommunen är så intresserad av att gå in och ta delar av den kostnaden som Gävle kommun gör för Brynäs.
JayDee
JayDee

Antal inlägg : 594
Join date : 12-01-21
Age : 34
Ort : Umeå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Tigerman mån 27 mar 2017, 23:20

Old Brooklyn skrev:
Puckad skrev:Kan väl bara säga att det varit riktigt kul att se den gula matchtröjan. Den ser jag gärna mer av.
Efter Flippers kommentar om att han tappade blicken på pucken när den passerade svarta byxor så går svart dräkt går bort.
Fast det gäller väl åt båda hållen? Att skymma framför mål med svart ställ borde vara bra.
Ljusa byxor på backar och svarta på forwards. Check!

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av farre tis 28 mar 2017, 00:19

Måste medge att jag är sjukt svag för den röda Stålmannen tröjan.
Men det ska vara den röda nyansen som vi hade innan 1991 och inte något annat.
farre
farre

Antal inlägg : 2080
Join date : 12-01-22
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av pelle tis 28 mar 2017, 18:42

Reklamfria tröjor är något föreningen kan försöka arbeta sig fram till, inget man bör tvinga fram oansvarsfullt. Det kanske går att minska antalet sponsorer, och/eller få sponsorerna att gå med på mer diskret reklam. De kanske kan erbjuda andra alternativ till dessa sponsorer istället för tröjreklam.

Sen är det SSAB och LKAB som tar upp störst plats på tröjorna, som inte direkt har konsumentmarknaden som största fokus.
pelle
pelle

Antal inlägg : 41
Join date : 15-08-09
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av DenOerfarne ons 29 mar 2017, 12:32

Vad jag tycker är det viktigaste just nu är att få bort de vita rutorna kring vissa sponsorers loggor. Låt allt vara i vit text med vita logotyper. Sedan bör förslaget att gå tillbaka till Stålmannen alltid komma upp på årsmötena.
DenOerfarne
DenOerfarne

Antal inlägg : 14
Join date : 15-04-08
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Jonken tis 11 apr 2017, 17:24

Jag tycker att det är jätteviktigt -att man i så stor grad det går; prioriterar Svart, lule-rött och Lule-gult. Försöker (i så stor mån det går) -att minimera andra färger i ALLT som representerar HELA FÖRENINGEN Luleå Hockey.

Om det är absolut nödvändigt att addera en fjärde färg (dock ENDAST som en brytfärg); borde man istället för vitt satsa på den silvriga färgen -som finns på björnens tänder i "säl loggan". Detta ger en mer personlig, genomtänkt och föreningsexklusiv -effekt. Ren vit färg sänder endast billiga, ogenomtänkta signaler. Något som de flesta klubbar i ligan använder sig av.

Siffrorna och namnskyltarna skall inte ha ett billigt utseende i presstryck -som ex gågna säsongen; där svart och rött var brytna emot varandra på ett RIKTIGT BILLIGT och värdelöst sätt. Tillbaka med de traditionellt sydda namnen. För Luleå hockey; att försöka spara pengar på sånt här: Ger bara en dum & snål bild av föreningen.

Och som redan nämnts:
Man måste se över möjligheten att få bort alla andra bakrunds färger -än det aktuella ställets färg -på reklamen. Företag har sällan något emot att i större utsträckning förknippa sina ursprungliga logotyp färger till Luleå Hockeys färger. Detta knyter endast ihop parterna på ett ännu bättre sätt. Något som även det allmänna folket som reklamen är avsedd för uppskattar betydligt mer.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6781
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Dustin tis 11 apr 2017, 19:48

Jag hoppas på nya matchställ till nästa säsong. Vi har spelat i likadana ställ nu hur länge som helst, en petitess i det stora hela men hade varit kul med något fräscht nu när föreningen "börjar om" lite.

Dustin

Antal inlägg : 6745
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Micke80 ons 12 apr 2017, 05:49

Jag tycker inte man ska förändra ställen så mycket. På nått sätt försvinner det man kopplar ihop till algen när ställen förändras för mycket. Detaljer kan man absolut förändra men jag vill inte se att vi ändrar färger eller logga eller liknande. Däremot skulle jag föredra att man spelade med gula stället oftare och struntade i det vita.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Jonken ons 12 apr 2017, 08:59

Håller med: Självklart skall man vara försiktig med stora ändringar. Däremot blir effekterna som i ishockey: -Är man inte noggrann med detaljerna -blir resultatet oftast därefter också.... I profilering och marknadsföring  -är dessa detaljer fasen viktigare!!

-Listan i världen är lång med super bra produkter; som skitit sig pga; fel planerad profilering och fel planerad marknadsföring.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6781
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Jonken ons 12 apr 2017, 09:21

Luleå Hockey hade ju ganska nyligen en katastrofal lekis-nivå -när det försökte skapa en ny förenings logga. Ren jävla parodi var det! Precis allt som kunde vara fel med den -var fel med den!

Det som svider mest -är att det idag finns till och med professionella folk som föreläser om profilering över hela världen; -som tyvärr använder just detta som exempel -på ett totalt misslyckande i samband med sånt här.

Och sådant är INGENTING som Luleå Hockey SKA förknippas med. -Aldrig någonsin mer!!!!
Det är därför som jag hoppas att Luleå Hockey i framtiden verkligen har en prickfri identitet/profil -som verkligen är 110% geniun & stark. Luleå Hockeys identitet skall vara topp SHL. Ingenting kort om detta!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6781
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av hokkzorz ons 12 apr 2017, 09:58

Enkelt, reklamfria Gula stålmannentröjjor borta, reklamfria röda stålmannen tröjjor hemma.

hokkzorz

Antal inlägg : 1697
Join date : 12-01-27
Ort : Sundsvall

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av pelle ons 12 apr 2017, 10:08

Jonken skrev:Det som svider mest -är att det idag finns till och med professionella folk som föreläser om profilering över hela världen; -som tyvärr använder just detta som exempel -på ett totalt misslyckande i samband med sånt här.

Vet du vad dessa personer heter? Intressant, faktiskt.
pelle
pelle

Antal inlägg : 41
Join date : 15-08-09
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Jonken ons 12 apr 2017, 10:11

pelle skrev:
Vet du vad dessa personer heter? Intressant, faktiskt.
Tyvärr inte. Det är iaf jänkare. Har själv försökt att luska ut det -utan resultat.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6781
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Jonken ons 12 apr 2017, 10:29

hokkzorz skrev:Enkelt, reklamfria Gula stålmannentröjjor borta, reklamfria röda stålmannen tröjjor hemma.
Skulle vara en väldigt bra idé. Givetvis förutsatt att LHF lyckas få OK av Hockeyligan -att använda sina egna gula färg som bas -istället för vitt. Däremot tror jag att det inte är ekonomiskt hållbart för Luleå Hockey att ha reklamfria ställ. Speciellt inte till kommande säsong; när det ekonomiska resultatet blev som det blev....
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6781
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Tigerman ons 12 apr 2017, 21:22

Jonken skrev:Luleå Hockey hade ju ganska nyligen en katastrofal lekis-nivå -när det försökte skapa en ny förenings logga. Ren jävla parodi var det! Precis allt som kunde vara fel med den -var fel med den!

Det som svider mest -är att det idag finns till och med professionella folk som föreläser om profilering över hela världen; -som tyvärr använder just detta som exempel -på ett totalt misslyckande i samband med sånt här.

Och sådant är INGENTING som Luleå Hockey SKA förknippas med. -Aldrig någonsin mer!!!!
Det är därför som jag hoppas att Luleå Hockey i framtiden verkligen har en prickfri identitet/profil -som verkligen är 110% geniun & stark. Luleå Hockeys identitet skall vara topp SHL. Ingenting kort om detta!
All publicitet är bra publicitet.... Wink

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av LulefanGBG ons 12 apr 2017, 22:32

hokkzorz skrev:Enkelt, reklamfria Gula stålmannentröjjor borta, reklamfria röda stålmannen tröjjor hemma.
Bästa inlägget i år.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12169
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Qirren ons 12 apr 2017, 23:20

LulefanGBG skrev:
hokkzorz skrev:Enkelt, reklamfria Gula stålmannentröjjor borta, reklamfria röda stålmannen tröjjor hemma.
Bästa inlägget i år.
Det vill nog många. Men hur ska de förlorade intäkterna ersättas?
Qirren
Qirren

Antal inlägg : 1369
Join date : 15-01-17
Ort : Växjö

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Micke80 tor 13 apr 2017, 06:11

Qirren skrev:
LulefanGBG skrev:
hokkzorz skrev:Enkelt, reklamfria Gula stålmannentröjjor borta, reklamfria röda stålmannen tröjjor hemma.
Bästa inlägget i år.
Det vill nog många. Men hur ska de förlorade intäkterna ersättas?

Jag håller med om att det är snyggt, men det håller inte ekonomiskt att ta bort reklamen.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Micke80 tor 13 apr 2017, 06:11

Qirren skrev:
LulefanGBG skrev:
hokkzorz skrev:Enkelt, reklamfria Gula stålmannentröjjor borta, reklamfria röda stålmannen tröjjor hemma.
Bästa inlägget i år.
Det vill nog många. Men hur ska de förlorade intäkterna ersättas?

Jag håller med om att det är snyggt, men det håller inte ekonomiskt att ta bort reklamen.

Micke80

Antal inlägg : 3038
Join date : 14-03-06
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av NallePhu tor 13 apr 2017, 06:11

Reklamen på tröjorna är det som Luleå ha inkomsten av iom den exponering det ger i massmedia totalt sett, Finns bara Brynäs men dem har ett fett avtal med unicef och det genererar bra med pengar oavsett av den sponsorn!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18056
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av ezz tor 13 apr 2017, 09:11

Stålmannen i all ära, men man ska inte glömma att en hel yngre generation nog förknippar Luleå mer med björnen. Jag också om jag ska vara ärlig.

Men det historiska värdet i Stålmannen är stort och jag tycker nog att det är bra att man aktivt använder båda logotyperna. Men det vita matchstället kan vi skippa, det håller jag med om.
ezz
ezz

Antal inlägg : 363
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Urken tor 13 apr 2017, 09:50

Jag gillade det svarta stället vi hade under Niinimaas år.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Norrlandstoken tor 13 apr 2017, 11:14

Man måste ta bort Lynx 5900 stripsen på tröjorna. Ser inte nice ut. Jag gillar chl ställen mer än shl ställen. De känns modernare på något sätt

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av pelle tor 13 apr 2017, 12:21

Fördelen med svart är att Norrbottningar inte verkar vilja ha skrälliga matchtröjor, utan föredrar svart.

Nackdelen med svarta är att de blir lätt profillösa. Grafiska profileringen är något man behöver lösa. Tills dess bör vi köra primärt rött och gult. Jubileumströjan blev populär, t.ex.
pelle
pelle

Antal inlägg : 41
Join date : 15-08-09
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Jonken tor 13 apr 2017, 14:34

pelle skrev:Fördelen med svart är att Norrbottningar inte verkar vilja ha skrälliga matchtröjor, utan föredrar svart.

Nackdelen med svarta är att de blir lätt profillösa. Grafiska profileringen är något man behöver lösa. Tills dess bör vi köra primärt rött och gult. Jubileumströjan blev populär, t.ex.
Jag tror inte att Norrbottningar överlag vill se svartatröjor. Jag tror att detta ganska jämnt fördelat -tillsammans med även gult och rött.

Så här är min syn på detta:
Om man håller upp en klassisk, trefärgad Luleå Hockey -flagga: Är har den trefärgad i 33% svart, 33% rött och 33% gult. Någonstans här tycker man ju att det är mot dessa procentantal som Luleå Hockey även bör sträva efter; när det gäller att profilera sig rätt.

Eftersom Luleå Hockey kör standard svarta byxor till samtliga av sina olika tröjor -får man redan ur den svarta delen i kostymen ur detta. Även fast svart är skitsnyggt; innebär en svart tröja och svarta damasker en design helsvart. Och detta blir inte propotionellt rätt. Att välja den röda röda eller gula -basen; gör att man får in en viktig del till i färg ekvationen. I vilket fall som helst hamnar man alltid propotionellt kort på en färg. Detta går inte att undvika -för att färgen på tröjan och damaskerna skall ju vara samma.

För att lösa detta, kan man förslagsvis ha följande alternativ:

- Få tröja -samt damasker som är av märket Bauer -designade för mer propotionellt addera gult och rött.
- Vara propotionellt generösare med brytfärgerna -i den färg som saknas mest i designen av Luleå hockeys tre färger. Att använda "den propotionellt minst representerade" färgbasen i den aktulla designen; i -namn, -siffror och -reklam. För att detta skall få bäst effekt ex i namnen -samt i tröjnumrena; kommer troligen en fjärde nyans att behöva adderas utöver svart, rött och gult. Denna färg skall användas EXTREMT ÅTERHÅLLSAMT! Denna färg skall helst INTE vara hel vit -men däremot ha en liknande effekt i brytning -sett emot de tre orginal grund färgerna. Förslagsvis silver vitt -eller kräm vitt -som symboliserar björnens tänder -alt snö och is. En färg som man hittar i Luleå Hockeys björnlogotyp.

Det är viktigt och förstå det som så korrekt nämnts i tråden tidigare: De flesta i landet (tänk på hela Sverige) -inte bara i Luleå och Norrbotten som associerar Luleå Hockey mer till björnloggan -än stålmannen. Detta måste man även ta i beaktning -när det gäller färgval och design. GIVETVIS skall Luleå Hockey aktivt använda och variera BÅDA dessa logotyper i sin profilering och sina matchtröjor. MEN: Det vore en GROV miss ur identitet -och profileringssynpunkt att Ex återgå till att endast köra stålmannen.

Det viktigaste är att Luleå Hockey representeras rätt ÄVEN utanför Norrbotten. Att allt som klubben står för -verkligen framträder så effektivt som möjligt. Luleå Hockey har under många år nu blivit lite orättvist straffade för föreningens profilering. Orsakerna till detta är egentligen oväsentliga nu. Nu gäller det att styra skutan rätt -och verkligen hålla den där. Och en av de viktigaste hörnstenarna att börja med: Är för hela föreningen och förstå exakt vilka som är föreningens färger. Att lägga ner betydligt hårdare jobb på att; i så stor mån det överhuvudtaget är möjligt försöka att INTE AVVIKA ifrån detta. Jobba intensivare emot att bryta ner -eller kringgå all "red tape" -som sätter hinder för att föreningen inte får/kan använda sina egna färger; ÖVERALLT föreningen representeras.

- Luleå Hockey ÄR 33% svart, 33% rött och 33% gult. Och detta bör HELA FÖRENINGEN vara STENHÅRD och ÄRLIG med såväl på in -som utsidan av sitt Norrbottniska hjärta!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6781
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Puckad tor 13 apr 2017, 16:03

Jag har sett bilder (här?) på svart tröja som är grymt snygg.
Men på matcher, ned kluddade med allehanda reklam i olika färger, så imponerar de inte på mig.
Gränsfall att det ser ut som en yta där målaren rengör sin pensel.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11056
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Jonken tor 13 apr 2017, 16:10

Glömde (viktigt):

Oavsett vilken design föreningen väljer i sin profilering: Får den ALLDRIG TILLÅTAS att se billig ut! -Vilket tyvärr var fallet med bla namnskyltarna förra säsongen. Detta är ren idioti och ett TOTALT kardinal fel! Allt som representerar föreningen skall andas kvalitet -och ABSOLUT INTE det motsatta.

Att paketera sin produkt kasst -eller snålt: Ger helt felaktiga signaler av det som man försöker förmedla eller sälja. Det spelar inge roll hur bra produkten är: Den kommer ändå att få en billig och oseriös stämpel av omgivningen.

Oavsett om Luleå Hockey vinner -eller förlorar matcher: Hamnar bilder av detta i media. LHF ska inte tillåtas sälja sig kort någonsin! Vi skickar inte ner våra representanter till SHL's upptaktsträff klädda i mysbyxor och foppa toflor. Av EXAKT SAMMA ORSAK ställer vi inte heller ut vårt lag på isen -klädda snålt och billigt.

Det är ljusår bättre att ta extra kostnaderna -och få korrekt representation. Detta till skillnad; att Ex föreningens marknadsavdelningen får jobba i helt onödig motvind; -bara för att allmänheten har en "billig bild" av föreningen.

- Sånt här är SÅ JÄVLA VIKTIGT: Och det är långt förbi HÖG TID att Luleå Hockey även själva verkligen inser detta!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6781
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Tony Moore tor 13 apr 2017, 17:36

Glad Påsk och skål  Skål! alla Stålmannen anhängare, vi är stolta och rakryggade över vår hockey förening!
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7456
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Puckad tor 13 apr 2017, 19:45

Jonken skrev:Glömde (viktigt):

Oavsett vilken design föreningen väljer i sin profilering: Får den ALLDRIG TILLÅTAS att se billig ut! -Vilket tyvärr var fallet med bla namnskyltarna förra säsongen. Detta är ren idioti och ett TOTALT kardinal fel! Allt som representerar föreningen skall andas kvalitet -och ABSOLUT INTE det motsatta.

Att paketera sin produkt kasst -eller snålt: Ger helt felaktiga signaler av det som man försöker förmedla eller sälja. Det spelar inge roll hur bra produkten är: Den kommer ändå att få en billig och oseriös stämpel av omgivningen.

Oavsett om Luleå Hockey vinner -eller förlorar matcher: Hamnar bilder av detta i media. LHF ska inte tillåtas sälja sig kort någonsin! Vi skickar inte ner våra representanter till SHL's upptaktsträff klädda i mysbyxor och foppa toflor. Av EXAKT SAMMA ORSAK ställer vi inte heller ut vårt lag på isen -klädda snålt och billigt.

Det är ljusår bättre att ta extra kostnaderna -och få korrekt representation. Detta till skillnad; att Ex föreningens marknadsavdelningen får jobba i helt onödig motvind; -bara för att allmänheten har en "billig bild" av föreningen.

- Sånt här är SÅ JÄVLA VIKTIGT: Och det är långt förbi HÖG TID att Luleå Hockey även själva verkligen inser detta!
Inget värt att ta på allvar är någonsin skrivet i Comic Sans.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11056
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Jonken lör 29 apr 2017, 20:51

Satt mig ner och knåpade ihop lite förslag om hur färgbrytningar skulle kunna se ut i Luleå Hockeys matchställ. Koncentrerade allt på fyra färger -där en av grundtankarna var att försöka undvika vit färg. Färgnyanserna stämmer inte hundra; men borde iaf ge en bild över hur det skulle kunna se ut.

Färgerna som användes var:

- LHF Svart
- LHF Rött
- LHF Gult
- Silveraktig brytning (tanken var att symbolisera is.)

Tanken var även att ta fram 4 st basalternativ:

- Svarta dräkter
- Gula dräkter
- Röda dräkter
- Silveraktiga dräkter (Istället för vita).


Först upp är den mer traditionella alternativet. Här var tanken att i så stor grad som möjligt undvika användandet av den silveraktiga färgen. Denna färg är endast med i ställen som i så fall skulle ersätta de vita bortaställen:
Luleå Hockeys identitet? LHF%203%20f%C3%A4rg


Alternativ nummer två är mer generös med den silvriga färgen på de gula -samt de röda ställen. Att addera in mer av is färgen -ger helt klart mer bryteffekt och en kanske mer exklusivt intryck:
Luleå Hockeys identitet? LHF%204%20f%C3%A4rg


Vilka färgkombinationer tycker du är värda att pryda världens vackraste ishockeyställ?
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6781
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Jonken sön 30 apr 2017, 09:49

Edit: Blev lite strul i uppladdningen med biderna. Postar därför om inlägget.

Satt mig ner och knåpade ihop lite förslag om hur färgbrytningar skulle kunna se ut i Luleå Hockeys matchställ. Koncentrerade allt på fyra färger -där en av grundtankarna var att försöka undvika vit färg. Färgnyanserna stämmer inte hundra; men borde iaf ge en bild över hur det skulle kunna se ut.

Färgerna som användes var:

- LHF Svart
- LHF Rött
- LHF Gult
- Silveraktig brytning (tanken var att symbolisera is.)

Tanken var även att ta fram 4 st basalternativ:

- Svarta dräkter
- Gula dräkter
- Röda dräkter
- Silveraktiga dräkter (Istället för vita).


Först upp är den mer traditionella alternativet. Här var tanken att i så stor grad som möjligt undvika användandet av den silveraktiga färgen. Denna färg är endast med i ställen som i så fall skulle ersätta de vita bortaställen:

Luleå Hockeys identitet? LHF3

Alternativ nummer två är mer generös med den silvriga färgen på de gula -samt de röda ställen. Att addera in mer av is färgen -ger helt klart mer bryteffekt och en kanske mer exklusivt intryck:

Luleå Hockeys identitet? LHF4

Vilka färgkombinationer tycker du är värda att pryda världens vackraste ishockeyställ?
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6781
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Jonken tor 08 jun 2017, 22:24

Äntligen verkar det som att Luleå Hockey verkar ha insett att föreningen behöver stärka upp sin interna kompetens gällande föreningens identitet och profil. Dvs den biten som i första hand inte har med den sportsliga biten att göra: Utan den SÅ VIKTIGA andra biten: Att lyckas profilera Luleå Hockey rätt till hela omvärlden.

Oerhört glädjande om man lyckas få in Niklas Turner-Olovzon i styrelsen. Detta är en person som verkligen kan komma in och täcka i princip hela den biten som Luleå Hockey brottats med ENORMA PROBLEM med under så, så lång tid nu!

Blir spännande och följa nu om Luleå Hockey tar steget från "traditionell stenålder" till "modern verklighet". Detta ur samtliga vinklar -oavsett vem som beskådar föreningen!

Förhoppningen är givetvis att Luleå Hockeys får en unik, egen, ultra genuin identitet -som är omöjlig att misstolka för någon! Allt som föreningen är -och står för; kvalitativt och professionellt representerat i alla lägen! Denna gång bör föreningen ställa målet högt: Luleå Hockey SKA VARA BÄST PROFILERAD I SVERIGE! Föreningen SKA INTE längre sälja sig billigt -och acceptera någon annan standard än den de själva stakat ut.

Nu gäller det att göra en genuin analys av vad Luleå Hockey verkligen är -och står för. Förhoppningsvis lyckas man att förmedla det drivet och den elden som brinner inombords hos alla de -som verkligen älskar Luleå Hockey. Att alla (ledare, spelare eller supportrar) som tar på sig en Luleå Hockey tröja -verkligen känner och kan relatera till den enorma gemensamma kraften och styrkan som den representerar.

33% svart
33% rött
33% gult

Ett kanonbra underlag att börja jobba vidare ifrån!
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6781
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av pelle tis 13 jun 2017, 20:23

Sexigare blir det inte

Luleå Hockeys identitet? Lulea12
pelle
pelle

Antal inlägg : 41
Join date : 15-08-09
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Dustin tis 13 jun 2017, 21:36

pelle skrev:Sexigare blir det inte

Luleå Hockeys identitet? Lulea12


Man borde fan utgå från den där designen men snygga till och modernisera lite. Jävligt snygga tröjor.

Dustin

Antal inlägg : 6745
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Jonken tor 15 jun 2017, 20:07

Synd att Luleå Hockey aviserat in stramningar på samtliga materialkostnader i verksamheten. Återstå att se vad detta landar designen i matchtröjorna 2017/2018.
Jonken
Jonken

Antal inlägg : 6781
Join date : 12-02-19
Ort : Northbottom

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Bamsefar tor 14 dec 2017, 20:22

Intressant diskussion som initieras, vad tycker vi? skall björnloggan bort o ersättas med stålmannen rakt av eller skall man behålla björnen o göra stålmannen till huvudlogga, fler varianter finns det säkert.
Björnen är väl den som förknippas med Luleå för de relativt yngre så det är knepigt att förändra det som till stor del är ett varumärke likaväl som sammanhängande klubbsymbol.

https://www.expressen.se/sport/hockey/shl/shl-klubben-kan-byta-bort-klassiska-loggan/
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys identitet? Empty Sv: Luleå Hockeys identitet?

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet