Luleå Basket

+6
NallePhu
Urken
Bamsefar
Snikne Ville
Jokerman
Tony Moore
10 posters

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Gå ner

Luleå Basket Empty Luleå Basket

Inlägg av Tony Moore tor 28 apr 2016, 21:35

Ikväll grattar vi våra fantastiska baskettjejjer Basketball som vann sitt 3e SM GULD queen på raken efter ha krossat Udominate i den 5e och direkt avgörande matchen hemma i en kokande Luleå Energi Arena
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7457
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman mån 16 maj 2016, 21:10

Vilket försvarsspel i 5:e!  Basketball Grym prestation!

Jag ser idag att Luleå värvat 19-åriga Janis Ndiba.

Ett gammalt klipp från 2013 men jag gillar vad jag ser bounce

https://www.youtube.com/watch?v=kjXyJQ5wUpA


Welkom Janis!

När får vi se ett luleabasketforum.com?
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Snikne Ville tis 17 maj 2016, 21:50

Nu jävvlar är det hockeystuk på sillyn...vem skall avgå! Äh, avgå alla!
http://www.kuriren.nu/sport/lulea-bud-kom-for-sent-fick-inte-mitt-lilla-krav-8851558.aspx
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Tony Moore tis 17 maj 2016, 22:45

Inget annat än "worst case scenario" What a Face Även om det bara är 1 säsong så svider det nåt enormt att se Luleå Baskets just nu viktigaste spelare, Lulebo dessutom gå till värsta rivalen..
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7457
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Bamsefar tis 17 maj 2016, 22:54

Korgboll Coffee
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman lör 21 maj 2016, 20:28

Basketball
6:10 Scooter J'adore Hardcore
Verbazend! Kippenvel!
Hunkering ob mehr!

Zweden best basketbal toehoorders

cheers
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty 5e och avgörande finalmatchen hemma i Luleå Energi Arena..

Inlägg av Tony Moore lör 21 maj 2016, 23:08

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7457
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman mån 23 maj 2016, 21:24

Att spela sånt försvarsspel, årets viktigaste match

Inför en fullsatt kokande hall, där inramningen lätt kan få hemmalaget på en för hög anspänning

Det är då hela jäkla staden lyfter sig

Vi ska inte kliva av tronen för det är vi som är tronen

Vi är däruppe nu

Ingen annan

Det är en era

Sveriges bästa basketlag igen


                                   
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman mån 30 maj 2016, 22:24

Jens Tillman har idag visat många därute som kämpar och kämpar och försöker och försöker och som inte heller kan känna sig normal utan att ta till gudvetallt som finns därute att det finns ett annat alternativ och det är att man istället berättar hur det egentligen ligger till.

Den ärligheten finns uppenbarligen också hos klubben och det känns bra att ha Urban Nordh som klubbdirektör som genom sitt sätt att vara visar vad vi alla känner just nu. Medmännsklighet.

Jag hoppas att Tillman får bra stöd nu när det verkligen behövs som mest. Tillman har ju gett så mycket av sig själv, spridigt så otroligt mycket glädje och inspiration så det räcker och blir över.

Vi ska inte döma, utan stötta, människor är människor, gammal som ung, och vi behöver alla få hjälp någon gång i livet och även kunna ta emot när det krisar.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman ons 08 jun 2016, 22:40

NBA-finalen utklassar Stanley Cup-finalen när det handlar om tv-tittandet.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman ons 08 jun 2016, 22:42

Pittsburgh–San Jose 2–1 i andra finalen sågs av 2,5 miljoner tittare på NBCSN.

Golden State–Cleveland 104–89 lockade inte mindre än 19,2 miljoner tittare på ABC.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Bamsefar ons 08 jun 2016, 22:53

Jokerman skrev:Pittsburgh–San Jose 2–1 i andra finalen sågs av 2,5 miljoner tittare på NBCSN.

Golden State–Cleveland 104–89 lockade inte mindre än 19,2 miljoner tittare på ABC.

en biljard flugor gillar att äta skit.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Urken ons 08 jun 2016, 23:09

Bamsefar skrev:
Jokerman skrev:Pittsburgh–San Jose 2–1 i andra finalen sågs av 2,5 miljoner tittare på NBCSN.

Golden State–Cleveland 104–89 lockade inte mindre än 19,2 miljoner tittare på ABC.

en biljard flugor gillar att äta skit.

Very Happy
Urken
Urken

Antal inlägg : 21145
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman fre 10 jun 2016, 20:42

"Be True To Your School"  Wink

When some loud braggart tries to put me down
And says his school is great
I tell him right away
"Now what's the matter buddy
Ain't you heard of my school
It's number one in the state"

So be true to your school now
Just like you would to your girl or guy
Be true to your school now
And let your colors fly
Be true to your school

I got a letterman's sweater
With a letter in front
I got for football and track
I'm proud to wear it now
When I cruise around
The other parts of the town
I got a decal in back

So be true to your school now
Just like you would to your girl or guy
Be true to your school now
And let your colors fly
Be true to your school

On Friday we'll be jacked up on the football game
And I'll be ready to fight
We're gonna smash 'em now
My girl will be working on her pom-poms now
And she'll be yelling tonight

So be true to your school now
Just like you would to your girl or guy
Be true to your school now
And let your colors fly
Be true to your school

Rah rah rah Be true to your school
Rah rah rah Be true to your school
Rah rah rah Be true to your school:
Rah rah rah Be true to your school

The Beach Boys

Skål!
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Tony Moore fre 10 jun 2016, 21:43

Skål!
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7457
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman mån 20 jun 2016, 18:56

"I gave it everything that I had. I poured my heart, my blood, my sweat and my tears into this game."



LeBron James and the Cleveland Cavaliers beat the Golden State Warriors 93-89 in Game Seven on Sunday to win their first NBA championship and complete a historic comeback.

With the victory over the Stephen Curry's top-seeded defending champions, the Cavaliers became the first team to rally from a 3-1 series deficit in the best-of-seven NBA Finals and win the title.

For James, who dropped to the court in tears after the final buzzer, the win not only marks his third championship following two wins with the Miami Heat in 2012 and 2013, but it fulfills his promise to deliver a title to his home state.

James, who was born Akron, Ohio, and raised by a single mother who was only 16 when he was born, lead the way and won MVP (most valuable player) honors.

Nothing is Given, Everything is Earned!
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Tony Moore lör 06 maj 2017, 19:33

Dåligt att inte komma ihåg, men Grattis Luleå Basket till 4e raka SM Guldet, speciellt efter ni var riktiga underdogs mot tokvärvade Umeås satsning, 3-1 i matcher (bäst av 5)
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7457
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Bamsefar lör 06 maj 2017, 21:04

Inte mycket för korgboll men roligt att Luleå vinner. cheers
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12029
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman sön 26 nov 2017, 17:03

Kuriren/NSD sänder just nu Udominate-Luleå för prenumeranter. Luleå fick en mardrömsöppning, har legat under med 9-20 men stressar inte, ställningen i paus är 32-31.

Men vad lite folk i Umeå! Det är ett derby! Men man kanske inte ska kräva för mycket, förra säsongen hade Luleå Basket ett snitt på 1453 åskådare, Udominate 314...

Luleå vinner!

Go Barthold Go!
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman tis 20 feb 2018, 17:19

Julia Edbom skriver på Luleå basket hemsida:

Kraftmätning i Luleå Energi Arena ikväll

Luleå Basket 0a3cfd10

Ikväll 19.00 i Luleå Energi Arena är det uppkast mellan de två jättarna i svenska basket just nu – Luleå Basket och Udominate. Det blir det första av tre täta möten där de två närmsta spelas i den europeiska ligan EEWBL (Eastern European Women’s Basketball League). Returmötet på Umeås hemmaplan spelas den 26 februari.

– Kan vi vinna den första matchen och helst med marginal kan det sätta press på Udominate, säger head coach David Visscher. Udominate är ett rutinerat lag och jag tror inte de gräver ned sig jättemycket vid eventuell förlust men det kan ligga i bakhuvudet någonstans att man ligger under redan från start i andra matchen. Men, vi måste vara fokuserade och ta matchen på hemmaplan först. Vi litar på att vi har vår starka hemmapublik på plats som hjälp, avslutar han.

Vägen hit har varit tuff, vi har ställts mot starka och rutinerade europeiska lag i matcher där ingenting har kommit gratis. Den första omgången i EEWBL spelades redan i september och då kom vi hem med tre övertygande vinster.

I december reste vi till Turkiet och fick erfara vår första ordentliga uppförsbacke. I den första matchen höll vi jämna steg med det Slovakiska topplaget Good Angels som 13 år på raken blivit Slovakiska mästare och som tog hem guldmedaljen i EEWBL ifjol. I halvtid hade vi en svacka och det räckte för att Good Angels skulle ta greppet om matchen och säkra två poäng. Vår andra match spelade vi dagen efter mot Libanesiska Al-Riyadi och den tedde sig något spegelvänt jämfört med matchen dagen innan. Vi hade en dålig start och vi blev skjutna sönder och samman. Efter halvtid kämpade vi ikapp och kunde vinna andra halvlek men det räckte tyvärr inte för att ta hem matchen. Försprånget Al-Riyadi skaffat sig under de två första quartarna var för stort för att hämta upp. Vi fick erkänna oss besegrade och åkte hem med våra två första förluster i bagaget.

Lite drygt en månad senare blev det dags för tredje och sista omgången i grundspelet som spelades i Lettland och det var här vår lycka skulle vända. Första matchen mot hemmalaget Liepaja Papirs avgjordes redan i första halvlek när ställningen visade 46-35 och Liepaja Papirs ork började synbart tryta. I den tredje quartern lyckades de bara prestera 3 poäng medan vi tilläts göra 28. Efter det gick resten av bara farten. Dagen efter hade det blivit dags att möta Kibirkstis Vilnius, ett lag från Litauen som senaste åren varit på pallen i de Litauiska mästerskapen och som inte skulle ge bort något gratis. Det blev en tuff första halva och stundtals låg vi under men efter halvtid fick vi bättre flyt i vårt spel och kunde rycka ifrån till en bekväm ledning och vinst och därmed slutade vi trea i vår grupp och vidare till kvartsfinal.

Ikväll slåss vi om en plats i Final Four mot Udominate, det första av två möten. Kan vi vinna ikväll har vi ett litet försprång i returmötet i Umeå den 26 februari.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman ons 18 apr 2018, 21:06

Seger i första finalmatchen  cheers

89-82
Poängbäst Jessica Thomas 34 poäng. Första halvlek var bra basket från Luleå, bra skytte, det blev avgörande, hade 19 poängs ledning i halvtid. Var i ledning hela matchen.

Fokus på nästa match nu

Let`s go Luleå!
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av NallePhu ons 18 apr 2018, 21:11

Det kommer bli 3-0 ii matcher till Luleå Basket fuskbygget håller på att arr rämna i fogarna, Behåller man en rattfull spelare så är laget skevt ute och kan gå över lik för att vinna!

Vilken annan klubb hade sparkat spelaren i fråga pga det är inte i föreningens värdegrund samt policy, Problemet med Udominate el A3 som dem ska heta har en maktgalen ledning som har problem med verkligheten, Kommer hålla ngt år till så är det KK eller degradering för fuskbygget från Umeå!
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18057
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman ons 25 apr 2018, 20:53

Let`s go Luleå!!

92-72 borta mot Udominate i fjärde matchen!!

Det är klart!!!!!

SM-GULD!!!!  cheers  cheers  cheers  cheers  cheers

Det FEMTE raka!!!!! Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball

Fenomenalt!!!!!!!!!!!Älska Älska Älska Älska Älska

De tredje matchen blev helt avgörande - vilken otrolig bra basketmatch!!!

Anna Barthold och Allis Nyström - stora spelare som bär upp laget

Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av NallePhu ons 25 apr 2018, 21:46

KAFFE KAKA FEMTE RAKA cheers Basketball cheers Basketball cheers Basketball cheers
NallePhu
NallePhu

Antal inlägg : 18057
Join date : 12-01-21
Ort : Norrbotten

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Kapten Haddock tor 26 apr 2018, 08:17

Jättekul!!!!

Vadå dominant i Svensk dambasket? 5 raka finalvinster och riktigt stort intresse runt basketen i Luleå.

Nu väntar vi på att herrarna ska hålla stången hela finalserien för att behålla Bucklan även detta år.
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman tor 26 apr 2018, 17:23

                                     NSD 26 APRIL 2018
Luleå Basket 1ee8e910
                 


                   Tack NSD för Femomenalt! Den borde jag satt Basketball 
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av MickkeJ tor 26 apr 2018, 20:45

Satan så bra det går för stadens damer!!! Very Happy
MickkeJ
MickkeJ

Antal inlägg : 2805
Join date : 12-01-21

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman fre 29 jun 2018, 17:42

Guldtröjan är försenad, tryckeriet är fullkomligt belamrat med beställningar. 

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge! Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy Very Happy



Luleå Basket är nummer 


Five in a Row!!!!! Basketball Basketball Basketball Basketball Basketball


cheers   cheers   cheers   cheers   cheers
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman fre 13 jul 2018, 20:40

Vakna till nu i sommarvärmen!!!!!

Hoppas klubben förstår vad som står på spel.

Alice Nyström måste bli kvar om det inte blir spel utomlands

Luleå Basket 8c942510

Alice och Bartholds tröjor ska upp i taket!!

11

Älska  Älska  Älska  Älska  Älska

12

Älska  Älska  Älska  Älska  Älska
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman ons 15 aug 2018, 18:11

Alice Nyström och Anna Barthold stannar!!!Älska Älska


Norrbotten media har lyckats med konststycket att inte få tag i Barthold men samtidigt publicerat en kommentar från henne  Coffee 


NSD Tisdag 14 augusti


Luleå Basket C62b5710
Luleå Basket 4e729a10
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman fre 10 jan 2020, 12:43

Luleå Basket 00732e10
Bild: David Olsson Jiglund | Allis Nyström har inte satt en fot på basketplanen i matchsammanhang sedan början av november.

Stjärnans comeback närmar sig: "Ser ljuset"

Luleåstjärnan Allis Nyström har fått en ny säsong sönderryckt av skador. 27-åringen har inte satt en fot på basketplanen i matchsammanhang sedan början av november – men nu ser landslagsspelaren ett slut på skadehelvetet.

En comeback på basketplanen närmar sig för Allis Nyström som under onsdagen åter blev en landslagsspelare. Hon är en av 20 spelare i förbundskapten Marco Crespis bruttotrupp till OS-kvalet.

Men huruvida Vråkenprodukten kan delta i landslagssamlingen som inleds i slutet av januari är osäkert. För Sporten berättar stjärnan att hon ännu inte är tillbaka i full träning.

– Jätteroligt att jag är kallad och att de vill se mer av mig. Men jag kommer inte riskera säsongen med Luleå Basket på något sätt. Att komma tillbaka med spel i Luleå är mitt prio ett just nu, säger forwarden och fortsätter.

– Jag börjar se ljuset i tunneln. Foten har blivit mycket bättre. Jag är med på träningarna utan kontakt och med på allt till spelmomenten drar igång. Planen framöver är att jag ska tillbaka till sjukgymnasten på måndag. Då tar vi ett nytt beslut. Men jag räknar med att vara med i spel på träningar nästa vecka.

Fotskadan som hon åkte på i november berättar Nyström har varit mentalt tuff.

– Själva rehabperioden har gått bra, men det har varit tufft. Nästan mer mentalt påfrestande än de tidigare skadorna. För här har ingen kunnat säga när jag är tillbaka. När jag åkte på korsbandet visste jag mer exakt. Det enda jag har kunnat göra är att vila för att låta senan, i foten som är trasig, läka ihop.

Hon tillägger sedan:

– Det som känns skönt är att allt funkar när jag ökar belastningen. Samtidigt får man ha en balans att inte öka på för mycket, för att undvika bakslag. Det kan vara svårt att hitta vad som är lagom.

Det känns som en comeback närmar sig?

– Ja, men det är jättesvårt att säga när det blir. Jag hoppas givetvis att det blir så snart som möjligt. Ännu har jag inte kört ordentliga träningar sedan jag skadade mig åttonde november. Såklart hade jag velat spela i morgon, men det är omöjligt.

Tränare Robin Sandberg menar att stjärnans comeback är efterlängtad, på flera sätt.

– Den känns jätteviktig för oss nu. Viktigt att hon spelar nu, samtidigt är det allra viktigaste att hon är hel säsongen ut. Därför kommer hon inte spela i morgon (läs fredag, borta mot Mark) och ganska sannolikt att hon missar Umeå (15 januari) också. Man kanske hade kunnat köra, men det känns otroligt riskabelt.

Det känns som att det har gått ganska fort på slutet?

– Sluttampen har varit bra, det var ganska segt i början. Mycket för att vi inte visste hur lång tid allt skulle ta. I slutet har vi fått många positiva svar.

Både Nyström och Felicia Ponturo missar fredagsmötet med Mark på grund av skada. Då får både Moa Erlandsson och Sandra Hedlund för första gången följa med på bortamatch.

Simon Tjärnberg norr media

Luleå toppar tabellen tillsammans med Högsbo på 18 poäng men Luleå har en match mindre spelat. Ikväll möter man Mark i Kinnahallen (ca 35 km från Borås, ca 65 km från Göteborg).

Luleå Basket har inför matchen en vinstsvit på åtta segrar i rad. Senaste mötet mellan lagen slutade med seger för Luleå Basket på hemmaplan, 88-59.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman ons 15 jan 2020, 20:19

Snabbe Natisha Hiedeman är rolig att se. Har ett bra samarbete med Ivey Slaughter som känns som en riktig vinnare hela hon. 22 poängs ledning just nu över Umeå.  Basketball

Matilda Ekh 17 år har en ljus framtid. Ungdomslandslagsspelare. Ekh har en utbildningsplats hos Luleå Basket. Hon kommer ursprungligen från Västerås Basketbollförening och studerar nu sista året på RIG Luleå och Luleå Gymnasieskola.

Svtplay.se
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman tis 30 jun 2020, 10:02

Tisdag 30 juni 2020
Luleå Basket drabbas hårdast ekonomiskt.
Angående Luleå Hockey - läs här

När RF-stödet delades ut bland lagen i SBL blev publiklaget Luleå Basket den största förloraren.

När ansökningarna till regeringens stödpaket på 500 miljoner kronor lämnades in ansökte Luleå Basket om en miljon kronor i kompensation. Men basketklubben kommer bara att få en bråkdel av den summan.

Förra veckan kom nämligen beskedet att samtliga klubbar i SBL dam får dela på totalt 619 000 kronor av regeringens stödpaket för det intäktsbortfall som ligan och klubbarna drabbats av på grund av coronaviruset.

Bidraget har fördelats inom ligan baserat på en modell som tar hänsyn till publiksiffror och inspelade poäng innan säsongen fick avbrytas.

För Luleå Baskets del innebär det att klubben får cirka 119 000 kronor. Vilket motsvarar cirka tio procent av den summan klubben ansökte om.

Detta trots att Luleå tog flest poäng och hade överlägset bäst publiksnitt med cirka 1173 åskådare per match. Att jämföra med Högsbo som slutade på andraplats i publikligan med ett snitt på 348.
– Självklart hade vi önskat mer eftersom det inte är i närheten av det vi förlorat i nettoförlust. Men samtidigt ska man ändå vara tacksam för att vi fått ta del av några pengar alls. De andra klubbarna fick en liknande summa. Vi sticker ut eftersom vi hade totalt 70 procent av ansökningen till de totala pengarna som det ansöktes om eftersom vi har störst publik, säger Luleå Baskets klubbdirektör Christer Sehlin.

Lag med betydligt mindre publiksnitt fick alltså ta del av en mindre summa än Luleå. Men klubben anser att skillnaden borde ha varit större och menar att de klubbar som har minst publik närmast tjänar på att säsongen avslutades i förtid.

Luleå blir nu den klubb som rent procentuellt förlorar mest pengar.
– Vi har den största fallhöjden och fördelningen hade kunnat göras på ett rättvisare sätt utifrån intäktsbortfallet. Men det är givetvis svårt att hitta en jämn och rättvis fördelning när det är så stora skillnader i publikbortfall och man inte vet exakt hur serien hade slutat. Allt är inte svart eller vitt.

SBL-klubben har redan vidtagit besparingsåtgärder genom att kapa spelarbudgeten med 30 procent samt minskat personalstyrkan med 25 procent.

Om säsongen kommer att spelas inför tomma läktare kan Luleå bli tvungen att göra fler besparingar.
– Det är fortfarande en stor utmaning och svåra tider för oss. Om det blir så att vi spelar utan publik får vi fortsätta med de möjligheter vi har för att spara in kostnader.
– Fram till årsskiftet har vi olika scenarion och alternativa budgetar beroende på om vi ska spela med eller utan publik och vilka åtgärder vi skulle behöva vidta i sådana fall.

Kent Vikström
kent.Vikstrom@norrmedia.se
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Snikne Ville fre 03 jul 2020, 09:57

Dambasketens motsvarighet till "Omarkgenerationen" kommer att spela tillsammans igen kommande sässe. Känns riktigt intressant!
Snikne Ville
Snikne Ville

Antal inlägg : 6356
Join date : 12-01-22

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman fre 02 okt 2020, 10:40

Två 18-åringar Matilda Ekh och Freja Werth bidrog starkt till segern mot rivalen Umeå i premiären (83-69). Det är bara första matchen men visst ser det ut att kunna bli en riktig rolig säsong.

Guarden Matilda Ekh (16 poäng) är en MAGISK spelare, hoppas man får gå och se match med henne live innan hon drar vidare för proffsspel. Freja Werth (14) är uppflyttad från basketgymnasium och hennes första match i högsta ligan kan bara beskrivas som WOW!!! 20-årige Matilda Åhlberg (4) har också hon framtiden för sig.

Débora Costa (12) är ny point-guard som vi inte riktigt vet var vi har än så länge. Återförenade Josefin Vesterberg (11), Allis Nyström (7) och Ellen Nyström (spelade ej) ska tillsammans med kaptenen Chioma Nnamaka (15) och Tilde Ahlin(4) bilda stomme.

Basketball
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman mån 23 nov 2020, 19:34

Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman ons 20 jan 2021, 08:37

Luleås ”Machine Gun” har landat! 

Guarden Maggie Lucas, från Philadelphia, har smeknamnet Machine Gun Maggie, tränar tre–fyra timmar varje dag och hennes skottpass varar i en och en halv timme. Nu är hon är på plats för att se till att Luleå ska försvara guldet.

– Jag vaknar upp 4.30 och tränar skott med min träningspartner. Han spelar basket i Luxemburg. Vi tränar ihop på morgonen och sedan drar jag till gymmet och tränar. Sen tränar jag skytte igen på eftermidddagen. Och när jag är klar tränar och coachar jag barn på kvällen, säger Machine Gun Maggie.

Luleå Basket möter Visby borta på fredag och Machine Gun Maggie säger att hon är redo. 

När Machine Gun Maggie säger att hon är reda då är hon redo*

*Gammalt basketordspråk. 

Alvik - We`re coming for you!!!!

Shoot them down!!! Shoot them down!!! Shoot them down!!!

Basketball
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman lör 23 jan 2021, 13:29

Maggie Lucas startade på bänken, fick 18 minuter och 43 sekunders speltid., när Luleå vann över Visby på bortaplan med 94-70. Defensivt finns en del att jobba på enligt coach Robin Sandberg men hon visade varifrån smeknamnet ”Machine Gun Maggie” kommer ifrån: sex av elva trepoängsförsök gick i och hon svarade för 20 poäng i första matchen på över ett år!!! cheers

Få tillgång till Luleå baskets alla matcher som livesänds på Solidsport under säsongen, samtidigt som du är med och stöttar laget ekonomiskt.

Du kan när helst du vill avsluta ditt supporterskap om du inte vill stötta laget längre.  Basketball 139 spänn/månad här: Månadssupporter Luleå basket
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman ons 27 jan 2021, 16:12

Luleå Basket E6123710
Swisha en stödbiljett till Luleå Basket:

123 08 663 50

Basketball
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman ons 27 jan 2021, 20:50

Grattis Luleå Basket! En sen julklapp till alla basketälskare! santa
Machine Gun Maggie är en otrolig värvning!  cheers

Jag satt bara och skrattade när jag fick se hon få igång sitt flow och sänka typ 12 poäng på någon dryg minut! Lite kuriosa: hon rör sig exakt som fotbollsspelaren Fernanda da Silva, som spelat i Piteå, och är skrämmande lik henne också  Very Happy  

Det ska inte gå att landa en sån spelare i Luleå egentligen men pandemin har gjort det möjligt tydligen. Otroligt vass scorer! Hade målkungen L-G Pettersson spelat basket så hade han spelat så här! Tvekar ALDRIG! Pang! pang! pang! pang!

Kommentatorerna (hade bra koll, mycket bra bägge två) beskrev Luleås spel då Costa var i laget som krampaktigt och att det nu flöt bättre. Med en sån här high-scorer i laget så kan anfallen fungera lite halvdåligt emellanåt men poängen ändå komma in hela tiden. Sen tror hela laget fått en rejäl boost av att få in en sån här j**la KLASSPELARE, för hela laget ser ut som riktiga vinnare. Ellen Nyström var grym (bäst) ikväll men även Josefin Westerberg och Freja Werth var riktigt bra och Alice Nyström är ju så stark och vinner dueller hela tiden. Sen har jag ju aldrig sett Matilda Ekh dålig och det var hon inte ikväll heller. Uppsala krossades med 83-42.

Det ska bli fantastiskt roligt att följa resten av serien och speciellt slutspelet!!  Basketball

cheers
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman tor 28 jan 2021, 10:20





Basketball
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman tis 09 feb 2021, 20:40

Seger mot IK Eos. IK Eos var bra så det krävdes att full satsning från oss.

Det var inte Maggie Lucas kväll men laget imponerade.

Styrkedemonstration.

Basketball
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman mån 15 feb 2021, 19:31

Högsbo borta Basketball

SVTPLAY
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman lör 20 feb 2021, 11:19

Basketball
Luleå Basket C8cfe710
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman fre 05 mar 2021, 10:15

Derby. Umeå borta ikväll.

Swisha 123 086 63 50

Luleå är den klubb som drabbats absolut hårdast i hela ligan under pandemin. Detta då stödpengarna som delades ut knappt tog någon hänsyn till att laget hade överlägset mest publik på sina matcher i SBL.
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman lör 13 mar 2021, 18:57

Basketball Högsta klass på kommentatorerna Jonas Engström och Jesper Ponturo! Det blir så otroligt mycket roligare och intressantare att kolla på. Sitter som klistrad! 139 spänn i månaden är ju ingenting, det här borde kosta betydligt mer egentligen! En kaffe och mazarin i pausen och sen på`t igen. Very Happy
Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Jokerman tis 20 apr 2021, 10:23

Jokerman
Jokerman

Antal inlägg : 1983
Join date : 15-08-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Tony Moore tis 27 apr 2021, 21:44

GRATTIS LULEÅ BASKET till SM GULD 2021 queen bounce Basketball
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7457
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Puckad likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Tony Moore tis 27 apr 2021, 22:23

#norrbottenvinner
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7457
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Bamsefar likes this post

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Tony Moore tis 27 apr 2021, 22:31

Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7457
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Basket Empty Sv: Luleå Basket

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 2 1, 2  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet