Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

+88
Qirren
Blinders
Lehto
wilmus2007
lhffan
RSD555
oggskar
Lillajag
Jygge80
Jokerman
Forslund
NeedforX
rasbiologen
GustenA
Nr10
LubosC
Admin
GLHF
Groggen79
farre
Hankburger
Grimster
CKa
pelle
NallePhu
Kraftkung
tibet
Rönken
Puckad
Ferros
Anthrax
Norrlandstoken
Jonken
JayDee
Monco
Dustin
Pajala
Mr Bister
NilsOskar
Kallepedal
Norlin
#96
Dalle
Hedanders
MrA
nummer 17
ski3r
Murveln
Donowitz
Björnkäften
hokkzorz
pingu
Ivanhoe
ezz
KaptenBlodskelett
Zeth
Lulefan
Tigerman
Sundance Kid
Kocur
Micke80
Wolfhunter
icemask
FruktHamster
Slapshot
HarryHaffa
Bamsefar
BodenSwe
Lasse Proppmätt
Tony Moore
Lajon
Urken
kokostrollet
LulefanGBG
Davidoff
JoakimJ
amarule
Redbear
Rakapuckar
Kapten Haddock
Sir Prozac
stormvägen
Snikne Ville
Lars158
Old Brooklyn
LuleåWinston
Kagen
JuniorX
92 posters

Sida 13 av 20 Föregående  1 ... 8 ... 12, 13, 14 ... 16 ... 20  Nästa

Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av icemask lör 18 nov 2017, 22:22

Bamsefar skrev:
icemask skrev:
Bamsefar skrev:
icemask skrev:
Dalle skrev:Deprimerande läsning.

Ska vi tro att de SHL-klubbar/hockeygymnasium som kontinuerligt levererar spelare som gör skillnad i SHL har välintegrerade verksamheter som går hand i hand? Detta utan prestige eller gränssnittsfrågor…

Ur ett strikt supporterperspektiv måste detta fixas pronto! Dessutom märkligt att Osten höll tillbaka Skuggan/Engmans försök att framföra förbättrings- och förändringsförslag till hockeygymnasiet.

Fixa!
Är det säkert att driva ett hockeygymnasium på det sätt som skuggan vill är det bästa ?
kommunen måste faktiskt tänka på individens bästa och framtid inte LHFs !

Har man ett samarbetsavtal så bör man väl åtminstone tro på att den hockeymässiga biten kan skötas bättre av de som jobbar med hockey på daglig basis än av lärare utanför elitverksamheten. Det het ju Hockeygymnasium av en anledning. Men det är min fem cent.
Om skuggan kör samma linje nu när han är sportchef som när han var själv var ungdomstränare och senare A-lagstränare så så innebär ett samarbete att det är skuggans linje och ingenting annat som gäller, även om det om han har fel och går käpprätt åt helvete så är det hans linje som gäller !
Det är nog Bulan som säger vem han vill ha och Engman som sköter värvningarna, skuggan tar credden, personligen tror jag att skuggan i längden är skadlig för klubben, men det är mina 5 cent

Garantin för att ngt är i olag är väl att Engman också är involverad , annars så vad gäller "skuggan" så har han väl inte ett så bra trackrecord, nej.
Fanns nog en ordentlig anledning för osten att säga nej, han insåg nog att det skulle slukas med hull och hår av media och LHF riskerar att hamna i dålig dager och utpekas som boven i dramat !
Skuggis har nog inte förmågan att ge och ta vid en förhandling och försöker köra med härskarteknik istället ?!
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Hankburger lör 18 nov 2017, 22:25

icemask skrev:
Bamsefar skrev:
icemask skrev:
Bamsefar skrev:
icemask skrev:
Dalle skrev:Deprimerande läsning.

Ska vi tro att de SHL-klubbar/hockeygymnasium som kontinuerligt levererar spelare som gör skillnad i SHL har välintegrerade verksamheter som går hand i hand? Detta utan prestige eller gränssnittsfrågor…

Ur ett strikt supporterperspektiv måste detta fixas pronto! Dessutom märkligt att Osten höll tillbaka Skuggan/Engmans försök att framföra förbättrings- och förändringsförslag till hockeygymnasiet.

Fixa!
Är det säkert att driva ett hockeygymnasium på det sätt som skuggan vill är det bästa ?
kommunen måste faktiskt tänka på individens bästa och framtid inte LHFs !

Har man ett samarbetsavtal så bör man väl åtminstone tro på att den hockeymässiga biten kan skötas bättre av de som jobbar med hockey på daglig basis än av lärare utanför elitverksamheten. Det het ju Hockeygymnasium av en anledning. Men det är min fem cent.
Om skuggan kör samma linje nu när han är sportchef som när han var själv var ungdomstränare och senare A-lagstränare så så innebär ett samarbete att det är skuggans linje och ingenting annat som gäller, även om det om han har fel och går käpprätt åt helvete så är det hans linje som gäller !
Det är nog Bulan som säger vem han vill ha och Engman som sköter värvningarna, skuggan tar credden, personligen tror jag att skuggan i längden är skadlig för klubben, men det är mina 5 cent

Garantin för att ngt är i olag är väl att Engman också är involverad , annars så vad gäller "skuggan" så har han väl inte ett så bra trackrecord, nej.
Fanns nog en ordentlig anledning för osten att säga nej, han insåg nog att det skulle slukas med hull och hår av media och LHF riskerar att hamna i dålig dager och utpekas som boven i dramat !
Skuggis har nog inte förmågan att ge och ta vid en förhandling och försöker köra med härskarteknik istället ?!

Känner du Skuggan? För det låter som du gör det men ändå verkar bygga din syn på honom enbart baserad på rykten framförda av bittra föräldrar (för det var vad ryktet ursprungligen kom ifrån).

Sedan är det även intressant hur allt positivt vinklas till att vara Engmans förtjänst och allt negativt Skuggans. Det låter lite som under Rönnqvists tid i Luleå där allt positivt var "Rönkens" förtjänst och allt negativt var Ostens. För det kan ju inte vara så att Skuggan är en bra sportchef och Engman är ett bra komplement? Wink
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av LubosC ons 29 nov 2017, 14:18

Med anledning av "hockeykonflikten" som media har valt att kalla den, mellan Luleå hockey och hockeygymnasiet så väljer jag posta det här. Utan att fråga författaren om lov att kopiera hans inlägg rakt av från facebook och sprida vidare.
Hela inlägget är alltså i sin helhet författat av den tidigare juniorspelaren Paul Allan Bamberg.

Paul Allan Bamberg
4 tim · Kungsör, Vastmanlands Lan ·
Med anledning av bråket mellan Luleå Hockey och Luleå kommun och elithockeygymnasiet - valde jag igår att besvara frågor angående uppgifterna om hur hockeygymnasiets lärare Lennart Sjögren ”väljer ut en eller flera favoriter, men även ett eller flera hatobjekt i varje årskull. Är man favorit kan man komma undan med vad som helst, men är man ett hatobjekt blir man utsatt för systematisk mobbing” som de går att läsa om i NSDs artikel (se länk i kommentarsfältet).

Idag eller under morgondagen, kommer ni därför kanske läsa uttalanden av mig från gårdagens samtal. När citat trycks i skrift utan några konkreta exempel kan de lätt missuppfattas. Därför tar jag bladet från munnen och beskriver faktiska händelser som utspelat sig på hockeygymnasiet och vad som säkerligen ligger bakom ”det hemliga dokumentet och hockeybråket”.

I medierna står ord mot ord. Luleå Hockey skickar in ett fyra sidor långt dokument där 15 problemområden radas upp. Lennart Sjögren hävdar sin oskuld och förminskar anklagelserna med ”Dokumentet är i sin helhet kränkande och nedsättande”, ”När jag läser dokumenten blir jag chockad” samt att han absolut inte känner igen sig i någon av anklagelserna till mobbing. Samtidigt kliver Lärarförbundet och Bo Eriksson in i frågan och hävdar att Luleå Hockey måste backa med sina anklagelser med kommentarerna ”Det är bara en massa strunt och lösryckta bitar. Hälften av det är påhitt” och att dessa anklagelser mot Lelle Sjögren bara är ”massa svammel och lögner för egen vinning”.

En riktig soppa va?

I denna konflikt är det ju återigen eleverna som hamnar i kläm, inte Luleå Hockey och inte Luleå Kommun. Visst, jag har själv inte tagit del av hela dokumentet annat än citat från artiklar och journalister.

Därför tycker jag vi gör så här – vi frågar istället alla elever som under de senaste 20 åren har gått på Luleås ishockeygymnasium om vad som pågått, så reder vi ut detta en gång för alla, okej?

Jag väljer att ta parti för mina tidigare klasskamrater, nuvarande/kommande hockeygymnasieelever och Luleå Hockey, som nu i media målas ut som den stora boven i dramat. Gud ska veta att jag själv inte alltid varit det bästa barnet under skoltiden, och jag skriver inte heller detta för att vinna pluspoäng, klick eller ryggdunkningar. Det struntar jag faktiskt i. Däremot kan jag referera till händelser, men också hur ”snacket” går/har gått hos oss elever/spelare både under och efter min skoltid. Med det i ryggen, kan jag absolut vittna om hur många klasskamrater varit orättvist behandlade, trakasserade eller antingen favoriserade eller systematiskt förminskade på Luleås hockeygymnasium.

Under åren 2006-2008 var jag elev på det regionala ishockeyprogrammet i Luleå och hade Lelle som ansvarig lärare under hela skoltiden. Jag vill understryka att Lelle alltid har behandlat mig bra och med respekt. Under mina år hade jag ”turen” att vara favoriserade i min årskull, för det var nämligen så det funkade. Jag befann mig i den övre hierarkin och upplevde tre bra år och var på långa vägar inte utsatt för den förminskning och mobbing som många andra klasskamrater upplevt.

Det finns otaliga exempel på hur mobbingen gått till, vissa händelser starkare än andra. Först kan vi börja med hierarkin. Kort och gott – ju bättre din förmåga är på att spela ishockey – desto högre upp på piedestalen sitter du, desto bredare är din gräddfil.

Hur speglades denna hierarkin på skolprogrammets hockeyundervisning?

Klassen delades ofta upp i två delar på ispassen – dem duktiga som var antagna på riks/regionala hockeygymnasiet och ”resten” (för det var så uppdelningen och behandlingen kändes). Visst, inga konstigheter att ibland dela upp klassen efter färdigheter på isen. För att träningen ska flyta på och vara utvecklande, så är detta förståeligt – vissa övningar/moment lämpar sig bättre om det utförs med/mot spelare på samma skicklighetsnivå hockeymässigt. I vår klass hade vi landslagsspelare, men också spelare som var långt ifrån lika utvecklade i sitt hockeyspel. Då är det svårt att hitta ett flyt och tempo i övningarna som ”alla” kan delta på, såklart. Gemensamt för alla var att vi sökt oss till programmet för att vi älskade hockey och ville fortsätta spela i minst tre år till, i kombination med studierna.

Hockeygymnasiet är ett utmärkt tillfälle för extraträning och möjlighet att utveckla sin individuella skicklighet. Träningen kan anpassas med fokus på den individuella nivån för var och en, och då spelar det heller inte så stor roll om man spelar/tränar tillsammans oavsett skicklighetsnivå.

Favoriseringen och uppdelningen av klassen blev alldeles för tydlig, hård och ensidig. Framförallt gjorde Lelle skillnad på person och person. Just här, brast det ordentligt i ledarskapet. Minns bl.a. hur klassen kunde delas upp så ”vi” riks/regionalantagna på 10-12 stycken spelare fick träna avslut och spelmoment på nyspolad is i Coop Arena, medan resten av klassen fick träna på en ospolad is i C-hallen. Vi ”bättre” hade Anders Nilsson som målvakt, men Lelle plockade även över ytterligare 2 stycken målvakter (en från lokala hockeygym och en österrikare som var på besök) från C-hallen som fick avlasta Anders när han behövde vila och dricka vatten. I C-hallen ställdes avbytarbänkar på isen och ”resten” av klassen fick träna passningar och finter mot träbänkar och skjuta på mål utan målvakter. Inte så kul kanske, speciellt när denna särbehandling var ett återkommande inslag – antingen i mindre skala eller större utsträckning. Men det fanns alltid där, hängandes som ett orosmoln.

Oftast tränade vi dock på samma is, uppdelade utefter vilket klubblag man tillhörde. Vi som spelade i Luleå Hockey hade det bra, spelarna från Brooklyn Tigers och Sunderby SK tillhörde ”resten” och blev kontinuerligt ignorerade eller åsidosatta. När övningar skulle visas eller genomföras användes alltid en bättre och favoriserad spelare som exempel, ”Braaaaaa!!” hojtade Lelle och klappade exalterat i sargen, oftast oavsett prestation. Övriga spelare fick också ta del av den beskärda kakan och statuerades ofta som exempel på ”hur man inte ska spela hockey”. Sällan fick de heller beröm, cred eller uppmuntran oavsett prestation. Känslan var mest att de fanns där för att fylla ut isen så vi Luleå Hockeyspelare kunde ha ”levande” objekt att träna på. T.ex. så här:

Riks/regionalspelarna fick träna på offensiva situationer i sarghörnet, ”rolig” träning kan vi kalla det. Isen delades upp på mitten. Lelle plockade över 2 spelare från lokala hockeygym som fick turas om att agera backar mot oss priviligierade spelare. Övriga klasskamrater kunde få träna skridskoåkning på andra sidan planen, ofta också det utan målvakt. Vi var 10-12 stycken som spelade i LHF J18 Elit eller J20 Superelit som turades om att spela 1-mot-1 mot de två ”offren” från Brooklyn Tigers eller SSK, som tillslut var utmattade av trötthet. Självklart blev det ”kattens lek med råttan” och just denna uthängning och förnedring av klasskamrater upprepades åtskilliga gånger. Detta upplevdes säkerligen hemskt för många - att bli förminskad eller hånad inför alla klasskamrater samtidigt som kompisen blir hyllad till skyarna. Så var det ju.

Även vi högre upp i hierarkin förstod att detta inte var rätt, att ens värde var baserat på hockeykompetens. Denna osynliga ridå var något som alla elever var medvetna om, oavsett vilken sida man var rankad på. Det snackades ofta om det, elever sinsemellan. Men vad skulle vi göra? Vi var 16-18 år och en ville ju själv vara på god fot. Personligen var jag ganska omogen och reflekterade inte heller på samma sätt som jag gör idag. Kanske för att jag hade ”turen” att vara favoriserad, kanske för att en idag har ett annat perspektiv på händelserna.

Betygsättningen i ämnet ”Specialidrott: Ishockey” följde i samma linje. Under första halvan fick jag betyget VG med motiveringen att jag dittills missat en del lektioner p.g.a. skada och inte lyckats spela tillräckligt mycket med J20-laget, och därmed var ”VG-bra” i ishockey. Det köper jag, men oavsett om det fanns klasskamrater som deltagit på ca alla lektioner, träningar och gjort allt i sin makt för ett bra betyg, blev det nog sällan högre än Godkänt – dem spelade ju trots allt i Brooklyn eller SSK, vilket bara var ”G-nivå”. Igår berättade en vän, flera år äldre än mig, hur Lelle inför hela klassen sa något i stil med ”Du är ute på helgerna och härjar, har inga ambitioner att bli något och framförallt kastar du bort din talang. Du kommer aldrig kunna få något annat än ett G”. Väldigt otydliga betygskriterier och underlag för specialidrott, eller vilket annat skolämne som helst för den delen, kan tyckas. Det är också denna typ av uthängning som många elever säkert kan vittna om.

Hur många hockeyspelare/elever har inte tappat gnistan, slutat med hockey, eller valt att hoppa av Luleås hockeygymnasium under Lelles ca 20 år (?) som ansvarig över programmet? Hur många elever har inte trakasserats öppet inför klasskamraterna av Lelle? Hur många duktiga talanger har inte Luleå Hockey gått miste om på grund av denna miljö?

Luleås gymnasieprogram har haft alla chanser i världen att locka till sig, utbilda och utveckla studenter och hockeyspelare från hela Norrbotten och Sverige, och samtidigt genomsyras av samma professionalism som Luleå Hockeys ungdoms- och juniorprogram med genomgående duktiga ledare i alla leden står för. I stället har gymnasieprogrammet hållit en, för det mesta, pinsamt låg nivå med Sjögren i spetsen som ytterst ansvarig.

Det kan tyckas vara hårda ord, men långt ifrån vad många av mina klasskamrater varit utsatta för och berättat om. Framförallt har det gått alldeles för långt, alldeles för länge. I min årskull födda 1990, var vi ca 25 spelare/elever i början av åk 1. När vi tog studenten 2008 återstod det ca en fjärdedel av dessa elever. Visst, några slutade/flyttade av naturliga skäl, men tror också att många gjorde det på grund av den systematiska särbehandling och mobbing som pågått, vilket i sin tur släckte glädjen med ishockey. Det skulle vara intressant att se hur stor andel av eleverna som funnits med under alla tre år på programmet kontra dem som fanns med under första terminen i åk 1. Det är nog inga siffror man kan slå sig stolt över bröstet med.

Därför är jag den första att skriva under på att anklagelserna som riktas mot hockeygymnasiet och Lelle Sjögren faktiskt stämmer, tyvärr. Det är på tiden att detta tas till ljuset och får ett slut. Framförallt i efterhand, inser jag hur missanpassat Lelles ledarskap och beteende lämpat sig som ytterst ansvarig över hela programmet. Han är tillräckligt kompetent att göra ett ypperligt jobb på många ställen. Men i min mening han inte är rätt man att vare sig leda, inspirera eller ansvara över ungdomar, vars högsta mål är att genomföra tre gymnasieår kombinerat med ens största passion – ishockey. Detta trots att jag själv, som sagt, alltid blivit bra behandlad.

Dessa händelser kan fler än bara jag bekräfta. Slå upp viket gammalt klassfoto som helst och gå igenom namn för namn, så kan vi nog bena ut VEM/VILKA som faktiskt far med ”massa svammel och lögner för egen vinning” som Lärarförbundets Bo Eriksson så fint uttryckte sig.

PA
LubosC
LubosC

Antal inlägg : 467
Join date : 12-01-22
Age : 34

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av LubosC ons 29 nov 2017, 14:20

Finns även en hel del kommentarer under inlägget från tidigare lagkamrater och klasskamrater där han får medhåll.
LubosC
LubosC

Antal inlägg : 467
Join date : 12-01-22
Age : 34

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Hankburger ons 29 nov 2017, 14:31

LubosC skrev:Med anledning av "hockeykonflikten" som media har valt att kalla den, mellan Luleå hockey och hockeygymnasiet så väljer jag posta det här. Utan att fråga författaren om lov att kopiera hans inlägg rakt av från facebook och sprida vidare.
Hela inlägget är alltså i sin helhet författat av den tidigare juniorspelaren Paul Allan Bamberg.

Paul Allan Bamberg
4 tim · Kungsör, Vastmanlands Lan ·
Med anledning av bråket mellan Luleå Hockey och Luleå kommun och elithockeygymnasiet - valde jag igår att besvara frågor angående uppgifterna om hur hockeygymnasiets lärare Lennart Sjögren ”väljer ut en eller flera favoriter, men även ett eller flera hatobjekt i varje årskull. Är man favorit kan man komma undan med vad som helst, men är man ett hatobjekt blir man utsatt för systematisk mobbing” som de går att läsa om i NSDs artikel (se länk i kommentarsfältet).

Idag eller under morgondagen, kommer ni därför kanske läsa uttalanden av mig från gårdagens samtal. När citat trycks i skrift utan några konkreta exempel kan de lätt missuppfattas. Därför tar jag bladet från munnen och beskriver faktiska händelser som utspelat sig på hockeygymnasiet och vad som säkerligen ligger bakom ”det hemliga dokumentet och hockeybråket”.

I medierna står ord mot ord. Luleå Hockey skickar in ett fyra sidor långt dokument där 15 problemområden radas upp. Lennart Sjögren hävdar sin oskuld och förminskar anklagelserna med ”Dokumentet är i sin helhet kränkande och nedsättande”, ”När jag läser dokumenten blir jag chockad” samt att han absolut inte känner igen sig i någon av anklagelserna till mobbing. Samtidigt kliver Lärarförbundet och Bo Eriksson in i frågan och hävdar att Luleå Hockey måste backa med sina anklagelser med kommentarerna ”Det är bara en massa strunt och lösryckta bitar. Hälften av det är påhitt” och att dessa anklagelser mot Lelle Sjögren bara är ”massa svammel och lögner för egen vinning”.

En riktig soppa va?

I denna konflikt är det ju återigen eleverna som hamnar i kläm, inte Luleå Hockey och inte Luleå Kommun. Visst, jag har själv inte tagit del av hela dokumentet annat än citat från artiklar och journalister.

Därför tycker jag vi gör så här – vi frågar istället alla elever som under de senaste 20 åren har gått på Luleås ishockeygymnasium om vad som pågått, så reder vi ut detta en gång för alla, okej?

Jag väljer att ta parti för mina tidigare klasskamrater, nuvarande/kommande hockeygymnasieelever och Luleå Hockey, som nu i media målas ut som den stora boven i dramat. Gud ska veta att jag själv inte alltid varit det bästa barnet under skoltiden, och jag skriver inte heller detta för att vinna pluspoäng, klick eller ryggdunkningar. Det struntar jag faktiskt i. Däremot kan jag referera till händelser, men också hur ”snacket” går/har gått hos oss elever/spelare både under och efter min skoltid. Med det i ryggen, kan jag absolut vittna om hur många klasskamrater varit orättvist behandlade, trakasserade eller antingen favoriserade eller systematiskt förminskade på Luleås hockeygymnasium.

Under åren 2006-2008 var jag elev på det regionala ishockeyprogrammet i Luleå och hade Lelle som ansvarig lärare under hela skoltiden. Jag vill understryka att Lelle alltid har behandlat mig bra och med respekt. Under mina år hade jag ”turen” att vara favoriserade i min årskull, för det var nämligen så det funkade. Jag befann mig i den övre hierarkin och upplevde tre bra år och var på långa vägar inte utsatt för den förminskning och mobbing som många andra klasskamrater upplevt.

Det finns otaliga exempel på hur mobbingen gått till, vissa händelser starkare än andra. Först kan vi börja med hierarkin. Kort och gott – ju bättre din förmåga är på att spela ishockey – desto högre upp på piedestalen sitter du, desto bredare är din gräddfil.

Hur speglades denna hierarkin på skolprogrammets hockeyundervisning?

Klassen delades ofta upp i två delar på ispassen – dem duktiga som var antagna på riks/regionala hockeygymnasiet och ”resten” (för det var så uppdelningen och behandlingen kändes). Visst, inga konstigheter att ibland dela upp klassen efter färdigheter på isen. För att träningen ska flyta på och vara utvecklande, så är detta förståeligt – vissa övningar/moment lämpar sig bättre om det utförs med/mot spelare på samma skicklighetsnivå hockeymässigt. I vår klass hade vi landslagsspelare, men också spelare som var långt ifrån lika utvecklade i sitt hockeyspel. Då är det svårt att hitta ett flyt och tempo i övningarna som ”alla” kan delta på, såklart. Gemensamt för alla var att vi sökt oss till programmet för att vi älskade hockey och ville fortsätta spela i minst tre år till, i kombination med studierna.

Hockeygymnasiet är ett utmärkt tillfälle för extraträning och möjlighet att utveckla sin individuella skicklighet. Träningen kan anpassas med fokus på den individuella nivån för var och en, och då spelar det heller inte så stor roll om man spelar/tränar tillsammans oavsett skicklighetsnivå.

Favoriseringen och uppdelningen av klassen blev alldeles för tydlig, hård och ensidig. Framförallt gjorde Lelle skillnad på person och person. Just här, brast det ordentligt i ledarskapet. Minns bl.a. hur klassen kunde delas upp så ”vi” riks/regionalantagna på 10-12 stycken spelare fick träna avslut och spelmoment på nyspolad is i Coop Arena, medan resten av klassen fick träna på en ospolad is i C-hallen. Vi ”bättre” hade Anders Nilsson som målvakt, men Lelle plockade även över ytterligare 2 stycken målvakter (en från lokala hockeygym och en österrikare som var på besök) från C-hallen som fick avlasta Anders när han behövde vila och dricka vatten. I C-hallen ställdes avbytarbänkar på isen och ”resten” av klassen fick träna passningar och finter mot träbänkar och skjuta på mål utan målvakter. Inte så kul kanske, speciellt när denna särbehandling var ett återkommande inslag – antingen i mindre skala eller större utsträckning. Men det fanns alltid där, hängandes som ett orosmoln.

Oftast tränade vi dock på samma is, uppdelade utefter vilket klubblag man tillhörde. Vi som spelade i Luleå Hockey hade det bra, spelarna från Brooklyn Tigers och Sunderby SK tillhörde ”resten” och blev kontinuerligt ignorerade eller åsidosatta. När övningar skulle visas eller genomföras användes alltid en bättre och favoriserad spelare som exempel, ”Braaaaaa!!” hojtade Lelle och klappade exalterat i sargen, oftast oavsett prestation. Övriga spelare fick också ta del av den beskärda kakan och statuerades ofta som exempel på ”hur man inte ska spela hockey”. Sällan fick de heller beröm, cred eller uppmuntran oavsett prestation. Känslan var mest att de fanns där för att fylla ut isen så vi Luleå Hockeyspelare kunde ha ”levande” objekt att träna på. T.ex. så här:

Riks/regionalspelarna fick träna på offensiva situationer i sarghörnet, ”rolig” träning kan vi kalla det. Isen delades upp på mitten. Lelle plockade över 2 spelare från lokala hockeygym som fick turas om att agera backar mot oss priviligierade spelare. Övriga klasskamrater kunde få träna skridskoåkning på andra sidan planen, ofta också det utan målvakt. Vi var 10-12 stycken som spelade i LHF J18 Elit eller J20 Superelit som turades om att spela 1-mot-1 mot de två ”offren” från Brooklyn Tigers eller SSK, som tillslut var utmattade av trötthet. Självklart blev det ”kattens lek med råttan” och just denna uthängning och förnedring av klasskamrater upprepades åtskilliga gånger. Detta upplevdes säkerligen hemskt för många - att bli förminskad eller hånad inför alla klasskamrater samtidigt som kompisen blir hyllad till skyarna. Så var det ju.

Även vi högre upp i hierarkin förstod att detta inte var rätt, att ens värde var baserat på hockeykompetens. Denna osynliga ridå var något som alla elever var medvetna om, oavsett vilken sida man var rankad på. Det snackades ofta om det, elever sinsemellan. Men vad skulle vi göra? Vi var 16-18 år och en ville ju själv vara på god fot. Personligen var jag ganska omogen och reflekterade inte heller på samma sätt som jag gör idag. Kanske för att jag hade ”turen” att vara favoriserad, kanske för att en idag har ett annat perspektiv på händelserna.

Betygsättningen i ämnet ”Specialidrott: Ishockey” följde i samma linje. Under första halvan fick jag betyget VG med motiveringen att jag dittills missat en del lektioner p.g.a. skada och inte lyckats spela tillräckligt mycket med J20-laget, och därmed var ”VG-bra” i ishockey. Det köper jag, men oavsett om det fanns klasskamrater som deltagit på ca alla lektioner, träningar och gjort allt i sin makt för ett bra betyg, blev det nog sällan högre än Godkänt – dem spelade ju trots allt i Brooklyn eller SSK, vilket bara var ”G-nivå”. Igår berättade en vän, flera år äldre än mig, hur Lelle inför hela klassen sa något i stil med ”Du är ute på helgerna och härjar, har inga ambitioner att bli något och framförallt kastar du bort din talang. Du kommer aldrig kunna få något annat än ett G”. Väldigt otydliga betygskriterier och underlag för specialidrott, eller vilket annat skolämne som helst för den delen, kan tyckas. Det är också denna typ av uthängning som många elever säkert kan vittna om.

Hur många hockeyspelare/elever har inte tappat gnistan, slutat med hockey, eller valt att hoppa av Luleås hockeygymnasium under Lelles ca 20 år (?) som ansvarig över programmet? Hur många elever har inte trakasserats öppet inför klasskamraterna av Lelle? Hur många duktiga talanger har inte Luleå Hockey gått miste om på grund av denna miljö?

Luleås gymnasieprogram har haft alla chanser i världen att locka till sig, utbilda och utveckla studenter och hockeyspelare från hela Norrbotten och Sverige, och samtidigt genomsyras av samma professionalism som Luleå Hockeys ungdoms- och juniorprogram med genomgående duktiga ledare i alla leden står för. I stället har gymnasieprogrammet hållit en, för det mesta, pinsamt låg nivå med Sjögren i spetsen som ytterst ansvarig.

Det kan tyckas vara hårda ord, men långt ifrån vad många av mina klasskamrater varit utsatta för och berättat om. Framförallt har det gått alldeles för långt, alldeles för länge. I min årskull födda 1990, var vi ca 25 spelare/elever i början av åk 1. När vi tog studenten 2008 återstod det ca en fjärdedel av dessa elever. Visst, några slutade/flyttade av naturliga skäl, men tror också att många gjorde det på grund av den systematiska särbehandling och mobbing som pågått, vilket i sin tur släckte glädjen med ishockey. Det skulle vara intressant att se hur stor andel av eleverna som funnits med under alla tre år på programmet kontra dem som fanns med under första terminen i åk 1. Det är nog inga siffror man kan slå sig stolt över bröstet med.

Därför är jag den första att skriva under på att anklagelserna som riktas mot hockeygymnasiet och Lelle Sjögren faktiskt stämmer, tyvärr. Det är på tiden att detta tas till ljuset och får ett slut. Framförallt i efterhand, inser jag hur missanpassat Lelles ledarskap och beteende lämpat sig som ytterst ansvarig över hela programmet. Han är tillräckligt kompetent att göra ett ypperligt jobb på många ställen. Men i min mening han inte är rätt man att vare sig leda, inspirera eller ansvara över ungdomar, vars högsta mål är att genomföra tre gymnasieår kombinerat med ens största passion – ishockey. Detta trots att jag själv, som sagt, alltid blivit bra behandlad.

Dessa händelser kan fler än bara jag bekräfta. Slå upp viket gammalt klassfoto som helst och gå igenom namn för namn, så kan vi nog bena ut VEM/VILKA som faktiskt far med ”massa svammel och lögner för egen vinning” som Lärarförbundets Bo Eriksson så fint uttryckte sig.

PA

Detta låter helt avskyvärt. Och denna person håller HG bakom ryggen? Dessutom känns det som period där Luleå hade svårt att få igenom talanger och kullarna led.. undrar om detta var en stor bidragande orsak.. oberoende så får det inte gå till på detta viset.
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Puckad ons 29 nov 2017, 14:56

Så trist att läsa, men så underbart bra och tydligt formulerat av Bamberg!
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11089
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Ferros ons 29 nov 2017, 15:09

Sitter och kokar när jag läser den där texten, hur kan detta ha fått fortgå i 20 år? Det är skandal, nej värre än skandal. Stackars grabbar som fått gå igenom den typen av "utbildning". Där kan vi säkert även ha en förklaring till varför vi har haft det så fruktansvärt svårt att få fram duktiga spelare genom de egna leden. Hoppas att det här blir taget på allvar och att det blir till en rejäl förändring, för det här är inte acceptabelt.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Bamsefar ons 29 nov 2017, 15:59

Detta vittnesmål från Bamberg måste få konsekvenser för ansvarig ledare, för ansvarig ledning och för skolan. Det är helt otroligt att det fått fortgå så här år efter år. Ren o skär skandal
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12039
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av LubosC ons 29 nov 2017, 16:05

Stort av Bamberg att kliva fram trots att han som han själv säger det har varit en av "favoriterna". 
Der sjuka är varför Sjögrens chef, fack och andra kliver in och försvarar honom. Varför i helvetet då? Svågerpolitik? Är dom bra polare utanför jobbet? 
Skulle vara trevligt med en förklaring av Osten också. Varför stoppade han det här under tiden han bestämde? Är dom gamla kollegor han och Lennart från Lars tid som lärare? Någon som har koll på detta får gärna upplysa mig.
LubosC
LubosC

Antal inlägg : 467
Join date : 12-01-22
Age : 34

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Lulefan ons 29 nov 2017, 16:21

Jag minns att jag hörde en del föräldrar och spelare gnälla lite på LHF/HG förr, för kanske 10 år sedan, men jag avfärdade det mest som att dessa var bittra för att de inte var bra nog. Men det kanske låg något i det trots allt.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Puckad ons 29 nov 2017, 17:48

Det är bara genomruttet och jag öre gläds att Skuggan tar striden.
För mig ger det perspektiv till andra diskussioner där framförallt föräldrar klagat över skuggans värderingar.
Cred!
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11089
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Tigerman ons 29 nov 2017, 20:53

Jag har haft lite grann med Lelle att göra i annat sammanhang och kan bara säga gott om honom, men även om Skuggan kanske kan ha uttryckt sig klumpigt så tänkte jag nog ändå att "ingen rök utan eld". P-A's inlägg gör inget annat än bekräftar det hela, på ett genomtydligt och välformulerat sätt.

Så även om fortfarande jag tror att Lelle kan göra ett ypperligt jobb inom idrottsutbildningsområdet (det gjorde han då med mig) så verkar det ju som ett solklart fall att han inte är lämpad att sitta på den post han sitter på idag.

Och det är ju helt bedrövligt om generation efter generation av ungdomar fått lida för detta. Med andra ord, Skuggans och Engmans brev kom nog inte en dag för sent, snarare tvärtom ter sig Ostens ingripande som obegripligt. Detta borde ha uppmärksammats för länge sedan Sad

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Nr10 ons 29 nov 2017, 23:01

Är rätt säker på att Lelle och Osten är kollegor på skolan idag.

Nr10

Antal inlägg : 110
Join date : 15-11-29

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Dalle ons 29 nov 2017, 23:55

Detta är ju helt jävla galet. Helt galet.

Börjar vi närma oss svaret på den ogreppbara kuliss som hägrat bakom juniorverksamheten under många många år och varför verksamheten upplevts som eftersatt under denna tid? En kuliss som överlevt många junioransvariga och juniortränare i LHF.

Hoppas att ett systematiskt förbättringsarbete kan påbörjas efter detta som inte ska förhindras av eller hänga på enskilda personer.

Dalle
Dalle

Antal inlägg : 449
Join date : 12-02-17

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Lulefan tor 30 nov 2017, 11:02

Ett stort problem är väl egentligen att det är kommunen som har hand om hockeygymnasiet, det är ju ändå allmänt känt att kommuner inte direkt har någon gigantisk skattekista och att skolan i allmänt är eftersatt vad gäller pengar. Hade det inte funnits möjlighet att öppna en dedikerad friskola just för hockeygymnasiet där man kan styra mer vilka som utbildar elever och spelare? Kanske kostar mer än det smakar, vad vet jag.

Alternativt få till någon deal där LHF och/eller de andra klubbarna sköter den sportrelaterade biten av utbildningen.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Norrlandstoken tor 30 nov 2017, 16:06

En kommunledning som förmodligen består av äldre, trötta och obrydda individer som rent ut av nöjer sig med att det i huvudsak bara finns någon form av verksamhet att deklarera. Hur kvaliteten sedan är, är sekundärt. Dessa ansvariga brukar sedvanligen hålla varandra hårt om ryggen och tillsammans se till så att nya, bra och friska idéer begravs och att all utveckling och all form av förändring blockeras så länge det inte är ur en själv bejakande aspekt. Man får tyvärr sitta kvar på sina höga tronar, helt ohotade utan att vara ifrågasatta eftersom att man med jämna mellanrum lyckas byta in likasinnade slöfockar. Trenden blir därför väldigt svår att bryta. Svar: Lyft på arslet och jobba för fan. Om du är "fat and happy" så får du banna mig lyfta på arslet och lämna läktaren. Släpp fram enskilda individer som är kompetenta och som faktiskr bryr sig om sakfrågan.

Norrlandstoken

Antal inlägg : 2500
Join date : 16-09-25

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Tony Moore tor 30 nov 2017, 19:33

31 lärare stöttar kritiserade kollegan: "Direkta lögner"
http://www.kuriren.nu/sport/31-larare-stottar-kritiserade-kollegan-direkta-logner-nm4705928.aspx

Delade meningar bland tidigare elever
http://www.kuriren.nu/sport/100-hockey/delade-meningar-bland-tidigare-elever-nm4706005.aspx

Facket: "Luleå Hockeys tränare borde bytas ut"
http://www.kuriren.nu/sport/facket-lulea-hockeys-tranare-borde-bytas-ut-nm4705109.aspx

Sanningen lär väl aldrig komma ut till 100a, hursom skadar detta både LHF och Luleå HG för lång tid framöver. För vem vill riskera sin framtida ishockeykarriär redan innan den börjat, genom att välja en gymnasieskola med tveksamma referenser?
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7600
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Dustin tor 30 nov 2017, 19:57

Att det hävdas vara direkta lögner är ju snarare det en direkt lögn Av Sjögren. Lennart visar redan där att han diskvalificerar de elevers känslor som påstår sig blivit illa behandlad. Det är ju knappast en stor konspiration av fd spelare mot en helt oskyldig lärare som inte gjort något fel öht. Därför märkligt att både lärare och facket stöttar honom. Sen kan man ju ha åsikter på att Luleå kunde ha agerat på ett annat sätt i frågan.

Dustin

Antal inlägg : 6848
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Hankburger tor 30 nov 2017, 21:45

Tony Moore skrev:31 lärare stöttar kritiserade kollegan: "Direkta lögner"
http://www.kuriren.nu/sport/31-larare-stottar-kritiserade-kollegan-direkta-logner-nm4705928.aspx

Delade meningar bland tidigare elever
http://www.kuriren.nu/sport/100-hockey/delade-meningar-bland-tidigare-elever-nm4706005.aspx

Facket: "Luleå Hockeys tränare borde bytas ut"
http://www.kuriren.nu/sport/facket-lulea-hockeys-tranare-borde-bytas-ut-nm4705109.aspx

Sanningen lär väl aldrig komma ut till 100a, hursom skadar detta både LHF och Luleå HG för lång tid framöver. För vem vill riskera sin framtida ishockeykarriär redan innan den börjat, genom att välja en gymnasieskola med tveksamma referenser?

Kollegor sitter och håller sin kollega om ryggen. Att elever har delade meningar tar P-A upp som något naturligt. Fem spänn på att majoriteten av dem var de som ingick i de privilegierade grupperna. Luleå hockeys tränare borde bytas ut?! Wuut?
Hankburger
Hankburger

Antal inlägg : 7433
Join date : 16-07-27
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Puckad tor 30 nov 2017, 21:50

"Konstruktiv kritik av vår verksamhet välkomnas, men den bör framföras på ett genomtänkt och framåtsyftande sätt."
Ta det med Lennart , för det var väl han som bad målvaktstränaren att dra?

Jag ogillar verkligen "nu vänder vi blad" svar där ingen behöver ta ansvar!
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11089
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Urken tis 19 dec 2017, 23:28

Är det någon som hört någonting rörande en kommande satsning? Tänker mig följande: man tar in Bulan i år, har en del spelare under kontrakt, ser vilka som passar hans spelstil. Till nästa år kommer man att satsa hårdare och leta mer spetskompetens till Bulans lag. Året därpå kör man "all in"? Lite som Frölunda, som uttalade sig om kvart-, semi- och final, tre efterföljande år.

Min fråga är egentligen: finns det någon plan? Finns någon kommande satsning? Ekonomiskt?
Urken
Urken

Antal inlägg : 21154
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Lulefan ons 20 dec 2017, 00:16

Urken skrev:Är det någon som hört någonting rörande en kommande satsning? Tänker mig följande: man tar in Bulan i år, har en del spelare under kontrakt, ser vilka som passar hans spelstil. Till nästa år kommer man att satsa hårdare och leta mer spetskompetens till Bulans lag. Året därpå kör man "all in"? Lite som Frölunda, som uttalade sig om kvart-, semi- och final, tre efterföljande år.

Min fråga är egentligen: finns det någon plan? Finns någon kommande satsning? Ekonomiskt?

Det är väl lite fel tänk, tycker jag, men möjligt att jag misstolkar.
Det bör såklart satsas på att bygga en stabil stomme i laget och få in bättre spelare, men inom budgetens ramar och inte köra 1-2 säsonger där man går all-in och går vrålback om det skiter sig. Större chans på guld om man lyckas hålla sig i toppskiktet av ligan under många säsonger istället för att ha en massa mellanår där man sedan satsar 1-2 år när ekonomin tillåter.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Urken ons 20 dec 2017, 05:06

Tänker mig att man går "all in", i form av att successivt höja ambitionen såsom budgeten. Därav ligger man på topp av vad man klarar av att hantera i budget egter ett par år. Eller ska vi ligga på nuvarande nivå och bara.. vad? Vara? Känns som att vi bara ligger på någon utspädd mellanmjölksnivå och myser. Visst, det har bytts ut ledande personer i föreningen, men vad är vår plan framåt? Åtminstone jag känner mig väldigt uppgiven. Skulle vilja ha lite framtidstro igen.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21154
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Dustin ons 20 dec 2017, 07:43

Urken skrev:Tänker mig att man går "all in", i form av att successivt höja ambitionen såsom budgeten. Därav ligger man på topp av vad man klarar av att hantera i budget egter ett par år. Eller ska vi ligga på nuvarande nivå och bara.. vad? Vara? Känns som att vi bara ligger på någon utspädd mellanmjölksnivå och myser. Visst, det har bytts ut ledande personer i föreningen, men vad är vår plan framåt? Åtminstone jag känner mig väldigt uppgiven. Skulle vilja ha lite framtidstro igen.

Med tanke på att man uppges "jaga" bl.a Omark, Granberg och Gustafsson så tror jag tanken är att spelarbudgeten, och då även ambitionen, ska höjas nästa säsong. Jag tror man gör en medveten besparing i år för att kanske kunna satsa lite hårdare nästa säsong. Hoppet är nog fortfarande kvartsfinal och det bör inte vara någon omöjlighet med den här truppen, även om vi nog måste spela oss dit via play-in isf.

Dustin

Antal inlägg : 6848
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Urken ons 20 dec 2017, 14:17

Så hoppas jag att det är, men tills fess att klubben gått ut med detta så är det bara spekulationer. Skulle vilja ha lite transparens.
Urken
Urken

Antal inlägg : 21154
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Kapten Haddock tor 21 dec 2017, 18:55

Urken skrev:Så hoppas jag att det är, men tills fess att klubben gått ut med detta så är det bara spekulationer. Skulle vilja ha lite transparens.

Jag också, men tror att klubbarna blir mer och mer slutna för att få mer lugn och ro i arbetsrummen. En gissning, men så är min känsla.
Kapten Haddock
Kapten Haddock

Antal inlägg : 2527
Join date : 15-03-27
Ort : Hemma

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Tony Moore tor 01 feb 2018, 09:49

Medlemsinfo från VD:
Spoiler:
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7600
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av kokostrollet tor 01 feb 2018, 10:33

Tony Moore skrev:Medlemsinfo från VD:

"Läget i SHL är nu, precis som vi förutspådde, en kapprustning där några lag kämpar med näbbar och klor för att undvika kvalspel. Samtidigt rustar några lag i HockeyAllsvenskan för att vara extra starka inför inför ett kommande kval.
Därför känns det fantastiskt bra att vi har lyckats hålla oss ifrån detta under hela säsongen. Vi har redan nu säkrat vår SHL-plats för 2018/2019 och kan därför i lugn och ro planera inför nästa säsong."

Tror affären med Hedman och ÖHK har en hel del med detta att göra. Man spänner bågen en aning mindre denna säsong då man släpper Hedman redan nu och sparar i ladorna inför nästa när man dessutom får möjlighet att justera laget ännu lite mer och i god tid efter Bulan-hockey.

Tony Moore skrev:Medlemsinfo från VD:

• Publiksnittet är på samma nivå som föregående år. Det som är positivt är att vi lyckats höja biljettintäkterna med ca 10% jämfört med föregående säsong.

Riktigt bra jobbat! Särskilt med tanke på att jag har för mig att vi haft lägst biljettpris i hela SHL. Det jag tror föreningen kan satsa ännu mer på, är att likt resebolag och liknande segmentera publiken ännu mer för att fylla hallen mer och för att få lös även de sista biljetterna till de som ändå inte hade kunnat betala fullt pris. Ett exempel vore studentpriser på kvarvarande biljetter från 1 timme innan nedsläpp för en 50-lapp till de som tar sig till hallen, kan betala på plats och har ett studentkort att visa upp.
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2656
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av kokostrollet tor 01 feb 2018, 10:36

Tony Moore skrev:Medlemsinfo från VD:

"Vårt program för resultatförbättringar innebär att vi redan nu vet att vi inte kommer få några problem med dom nya ekonomiska kraven. Något som vi vet att några av våra kollegor kommer behöva jobba stenhårt med för att klara."

Tror att Malmö är ett av dessa lag. Tyvärr är denna artikel låst, men det räcker att läsa ingressen för att förstå kontentan:

https://www.sydsvenskan.se/2018-01-29/sylvegard-blir-ett-stalbad-aven-nasta-sasong
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2656
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Puckad tor 01 feb 2018, 10:50

vad döljer sig bakom HIEAB/EICC?
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11089
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av icemask tor 01 feb 2018, 14:26

Puckad skrev:vad döljer sig bakom HIEAB/EICC?
Hittade i årsberättelsen, Hockey Invest Europé
AB (HIE AB) och European Ice Hockey Club (EICC) AG .
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Tony Moore tor 01 feb 2018, 14:45

Ägarandelar i CHL kanske..
Tony Moore
Tony Moore

Antal inlägg : 7600
Join date : 12-01-21
Ort : Luleå

http://www.luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Sundance Kid tor 01 feb 2018, 18:11

Tony Moore skrev:Ägarandelar i CHL kanske..

Den där avgiften man betalade för att köpa in sig i European Trophy (nuvarande CHL) för några år sedan, har man haft någon nytta överhuvudtaget av det?

Vill minnas att det kostade ett par miljoner och att Luleå var ett av SHL-lagen som betalade. Var väl ungefär hälften av SHL-lagen som som var med och betalade i ett tidigt skede.

Vill minnas att SKAIK avstod från att skicka in pengar där, någon som vet om dom har behövt betala någon avgift vid ett senare skede?

I dagsläget verkar det ju som att det var bortkastade miljoner. Luleå kan ändå bara kvalificera sig på sportsliga grunder liksom övriga lag oavsett om dom betalat någon avgift eller ej. Är väl inte heller så troligt att CHL går med någon större vinst då det mer känns som träningsmatcher som spelas inför liten publik.

Är dock svårt att klandra någon i dagens ledning för den miljonutgiften. Dom flesta som satt på styrande positioner inom LHF när man köpte in sig i European Trophy har ju redan lämnat.


Edit: 6 miljoner kostade det enligt denna artikel:

http://www.kuriren.nu/nyheter/kostnad-sex-miljoner-5524029.aspx





Sundance Kid

Antal inlägg : 811
Join date : 12-02-28

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Puckad tor 01 feb 2018, 18:15

Jag ser inget problem med den satsningen utan ville bara få bekräftat vad det handlade om.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11089
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Tigerman tor 01 feb 2018, 22:32

Puckad skrev:Jag ser inget problem med den satsningen utan ville bara få bekräftat vad det handlade om.
Dessutom verkar det ju som att vi får nettointäkter från bolaget. Nu framgår det tyvärr inte hur mycket men när man nämner det som en avgörande faktor så måste det vara märkbart. Så troligen var det en rätt bra investering.

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Tigerman tor 01 feb 2018, 22:45

Förresten så måste jag säga att jag känner mig stolt och glad över att få vara medlem i LHF idag. Vi är kanske inte i topp i SHL, men vi satsar hårdast av alla på damhockeyn och ökar på detta till nästa säsong, vi ansöker om damhockeygymnasium, man har dragit igång SANT-projektet, vi har en tydlig strategi som värnar om det lokala, vi har fått ordning på ungdoms-/juniorverksamheten och man har en fungerande ekononomistyrning. Det började lite smått med juniorverksamheten för några år sedan, tog ordentlig fart med damlaget och i år ser man att man skruvat till föreningens totala styrning.

Överhuvudtaget så jobbar man idag i styrelsen på ett sätt som är föredömligt på många sätt, och inte enbart med fokus på att maximera SHL-lagets framgångar. Jag tycker faktiskt man är värd en rejäl applåd. cheers

Tigerman

Antal inlägg : 3431
Join date : 12-01-23
Ort : Luleå

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av GustenA tor 01 feb 2018, 23:46

”Ett huvudmål inför denna säsong var att göra en stor omställning av verksamheten utan att riskera vår SHL-plats på grund av sportsliga resultat eller ekonomiska krav. Vilket vi redan vet kommer vara uppfyllt till kommande säsong.”

Nog för att vi inte lär behöva kvala, men rent matematiskt är det ju inte klart att vi slipper, så det är en konstig sak att gå ut och säga.

GustenA

Antal inlägg : 3081
Join date : 14-12-13

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av kokostrollet fre 02 feb 2018, 13:00

GustenA skrev:”Ett huvudmål inför denna säsong var att göra en stor omställning av verksamheten utan att riskera vår SHL-plats på grund av sportsliga resultat eller ekonomiska krav. Vilket vi redan vet kommer vara uppfyllt till kommande säsong.”

Nog för att vi inte lär behöva kvala, men rent matematiskt är det ju inte klart att vi slipper, så det är en konstig sak att gå ut och säga.

Är du säker? Visa gärna hur det ens teoretiskt vore möjligt med kval.
kokostrollet
kokostrollet

Antal inlägg : 2656
Join date : 12-04-22
Ort : Malmö

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Puckad fre 02 feb 2018, 15:01

kokostrollet skrev:Är du säker? Visa gärna hur det ens teoretiskt vore möjligt med kval.
Det finns 30 poäng att spela om, och KHK ligger mindre än 30p bakom oss?
Ok, får vi kvala så förtjänar vi det, men i teorin verkar det möjligt.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11089
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Lulefan fre 02 feb 2018, 15:22

Puckad skrev:
kokostrollet skrev:Är du säker? Visa gärna hur det ens teoretiskt vore möjligt med kval.
Det finns 30 poäng att spela om, och KHK ligger mindre än 30p bakom oss?
Ok, får vi kvala så förtjänar vi det, men i teorin verkar det möjligt.

Efter att ha gått igenom resterande matcher så är det teoretiskt möjligt för oss att få kvala, vi skulle till och med kunna komma sist. Men det förutsätter att vi tar max 2-3 på de sista tio matcherna samtidigt som Rögle, Örebro och Mora tar hem nästan alla resterande matcher och att Karlskrona tar hem minst 9 av sina sista.

Känns inte särskilt sannolikt att fyra bottenlag under oss helt plötsligt ska hitta storformen samtidigt som vi får en megasvacka. Men man vet aldrig, man ska inte göra sådana uttalanden och jixna det.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av icemask fre 02 feb 2018, 15:37

Lulefan skrev:
Puckad skrev:
kokostrollet skrev:Är du säker? Visa gärna hur det ens teoretiskt vore möjligt med kval.
Det finns 30 poäng att spela om, och KHK ligger mindre än 30p bakom oss?
Ok, får vi kvala så förtjänar vi det, men i teorin verkar det möjligt.

Efter att ha gått igenom resterande matcher så är det teoretiskt möjligt för oss att få kvala, vi skulle till och med kunna komma sist. Men det förutsätter att vi tar max 2-3 på de sista tio matcherna samtidigt som Rögle, Örebro och Mora tar hem nästan alla resterande matcher och att Karlskrona tar hem minst 9 av sina sista.

Känns inte särskilt sannolikt att fyra bottenlag under oss helt plötsligt ska hitta storformen samtidigt som vi får en megasvacka. Men man vet aldrig, man ska inte göra sådana uttalanden och jixna det.
De möts väl sinsemellan hur påverkar det, när khk möter både örebro och rögle 2ggr och mora möter både rögle och örebro
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Lulefan fre 02 feb 2018, 15:49

icemask skrev:
Lulefan skrev:
Puckad skrev:
kokostrollet skrev:Är du säker? Visa gärna hur det ens teoretiskt vore möjligt med kval.
Det finns 30 poäng att spela om, och KHK ligger mindre än 30p bakom oss?
Ok, får vi kvala så förtjänar vi det, men i teorin verkar det möjligt.

Efter att ha gått igenom resterande matcher så är det teoretiskt möjligt för oss att få kvala, vi skulle till och med kunna komma sist. Men det förutsätter att vi tar max 2-3 på de sista tio matcherna samtidigt som Rögle, Örebro och Mora tar hem nästan alla resterande matcher och att Karlskrona tar hem minst 9 av sina sista.

Känns inte särskilt sannolikt att fyra bottenlag under oss helt plötsligt ska hitta storformen samtidigt som vi får en megasvacka. Men man vet aldrig, man ska inte göra sådana uttalanden och jixna det.
De möts väl sinsemellan hur påverkar det ?

Japp, jag fick det till detta om jag utgick från att det lag med sämre tabellplacering alltid vann de inbördes mötena. Har bara räknat lite snabbt så jag har säkert räknat lite fel också, men det ska mycket till för att hamna under plats 10.

Lulefan

Antal inlägg : 2229
Join date : 12-05-19
Ort : Linköping

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Ferros fre 02 feb 2018, 16:11

Säg att vi torskar samtliga kvarvarande matcher, då stannar vi på 61 poäng.

Örebro:
Vs Rögle Xp
Vs Brynäs 3p
Vs Karlskrona 3p
Vs Luleå 3p
Vs Frölunda 3p
Vs Skellefteå 3p
Vs Växjö 3p
Vs Färjestad 3p
Vs Karlskrona 3p
Vs Mora Xp
Vs Djurgården 3p

Rögle:
Vs Örebro Xp
Vs Malmö 3p
Vs Frölunda 3p
Vs Mora Xp
Vs Växjö 3p
Vs Karlskrona 3p
Vs Karlskrona 3p
Vs Linköping 3p
Vs Färjestad 3p
Vs Luleå 3p

Mora:
Vs Skellefteå 3p
Vs Hv71 3p
Vs Färjestad 3p
Vs Rögle Xp
Vs Linköping 3p
Vs Luleå 3p
Vs Djurgården 3p
Vs Brynäs 3p
Vs Örebro Xp
Vs Malmö 3p


(Ignorerar KHK, då de ändå inte påverkar frågeställningen)

Ställning:

Örebro 50GP 72p
----------------------
Rögle 50GP 68p
Mora 50GP 68p
----------------------
Luleå 52GP 61p

Detta är utan inbördes möten mellan lagen. Går även de mötena mot oss så kan tabellen så ut så här efter 52 omgångar (alltså svårast möjliga scenario för oss att slippa kvalspel):

Örebro 52GP 72p
----------------------
Rögle 52GP 72p
Mora 52GP 72p
----------------------
Luleå 52GP 61p

Detta innebär alltså att Mora vinner efter full tid mot Örebro, och att det sedan blir kryss i matchen mot Rögle, samt att Rögle slår Örebro (då hamnar ett av Rögle eller Mora på 73 poäng, beroende på vem som vinner efter straffar/övertid i den matchen, fast det påverkar inte hur många poäng vi behöver för att slippa kvala). Vi behöver således ta minst 12 poäng till på de återstående 10 omgångarna för att vara helt säkra från kvalspel (förutsatt att jag räknat rätt).

Så teoretiskt är det fullt möjligt att vi är på kvalplats när grundserien ska summeras den 10e mars. Däremot är det inte speciellt sannolikt, men det var ju inte det som var frågan heller. Det ska dock sägas att det, med runt 14-15 omgångar kvar att spela (om jag minns rätt), var i princip var omöjligt att vi skulle missa slutspel säsongen 09/10 också, ändå så innebar hemmatorsken (0-1, jäkla Anton Lander) mot Timrå i sista omgången att både Timrå och Modo passerade oss och vi halkade ner på tiondeplatsen. Så allting är möjligt i hockeyns värld, fast det visste väl alla på det här forumet redan, det kan man även anse att föreningen bör vara medveten om.

Ferros

Antal inlägg : 2354
Join date : 12-01-23

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av LulefanGBG fre 02 feb 2018, 16:30

Vad Tigerman så väl redan uttryckt i tråden....kunde inte hålla med mer.
LulefanGBG
LulefanGBG

Antal inlägg : 12199
Join date : 12-05-12
Age : 40
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Bamsefar mån 26 mar 2018, 15:53

I senaste medlemsutskicket så menar man att det ser ut att nå ett nollresultat efter årets säsong men man säger också att de ökade tv-intäkterna skall i första hand gå till att stabilisera föreningens ekonomi och att spelarbudgeten kommer att ökas mycket marginellt. Verkar som vi har ungefär lika mycket att svänga oss med som den här säsongen.
Bamsefar
Bamsefar

Antal inlägg : 12039
Join date : 12-01-21
Ort : I Förskingringen

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Urken mån 26 mar 2018, 16:11

Fattar ingenting. Vi får aldrig mer pengar till spelarbudgeten. Vad är det för svarta hål som pengarna försvinner ned i?
Urken
Urken

Antal inlägg : 21154
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av icemask mån 26 mar 2018, 17:27

Urken skrev:Fattar ingenting. Vi får aldrig mer pengar till spelarbudgeten. Vad är det för svarta hål som pengarna försvinner ned i?
Satsningen på damerna ökas med 10% och sen tror jag J18 och J20 koster en del mer i ledare mm mm och man vill skapa ett kapitalöverskott med hjälp av dessa pengar och inte börja förköpa sig det första man gör !
Se Lex Porserpengar
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Urken mån 26 mar 2018, 17:56

icemask skrev:
Urken skrev:Fattar ingenting. Vi får aldrig mer pengar till spelarbudgeten. Vad är det för svarta hål som pengarna försvinner ned i?
Satsningen på damerna ökas med 10% och sen tror jag J18 och J20 koster en del mer i ledare mm mm och man vill skapa ett kapitalöverskott med hjälp av dessa pengar och inte börja förköpa sig det första man gör !
Se Lex Porserpengar

Du må ha bättre koll än mig, så därför frågar jag:

Är Porsérs pengar ämnade för något speciellt? Hur ser fördelningen ut, vad är de öronmärkta till?
Urken
Urken

Antal inlägg : 21154
Join date : 12-01-21
Age : 32
Ort : Skutskär

http://luleahockey.se/

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av icemask mån 26 mar 2018, 19:28

Urken skrev:
icemask skrev:
Urken skrev:Fattar ingenting. Vi får aldrig mer pengar till spelarbudgeten. Vad är det för svarta hål som pengarna försvinner ned i?
Satsningen på damerna ökas med 10% och sen tror jag J18 och J20 koster en del mer i ledare mm mm och man vill skapa ett kapitalöverskott med hjälp av dessa pengar och inte börja förköpa sig det första man gör !
Se Lex Porserpengar

Du må ha bättre koll än mig, så därför frågar jag:

Är Porsérs pengar ämnade för något speciellt? Hur ser fördelningen ut, vad är de öronmärkta till?
Jag vet inte ens om han ger pengar mer eller om det var en engångssumma men man hade ju shoppingmani och satte allt på ett kort när man fick pengar 2015/2016, får man X mille/säs av Porser så tycker man ju att man borde ha lite på kistbotten eller dyrare trupp, men jag blir inte heller klok på detta, ser ju inte ut som att man får mer pengar av Porser
Eller så överbetalade man för sweatt micflic mfl och fyller igen hålen nu med Porser pengar ?
icemask
icemask

Antal inlägg : 4113
Join date : 12-05-12

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Puckad mån 26 mar 2018, 19:34

Porser bidrog väl inte förra säsongen om jag minns rätt.
Puckad
Puckad

Antal inlägg : 11089
Join date : 14-07-10

Till överst på sidan Gå ner

Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2 - Sida 13 Empty Sv: Luleå Hockeys Ledning & Ekonomi, Del 2

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 13 av 20 Föregående  1 ... 8 ... 12, 13, 14 ... 16 ... 20  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet